Рішення
від 10.01.2022 по справі 580/9270/21
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2022 року справа № 580/9270/21

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Білоноженко М.А. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Октан" до Паланської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

05.11.2021р. до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Октан" (далі - позивач) до Паланської сільської ради (далі - відповідач) в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області щодо ненаправлення до Черкаської регіональної філії державного підприємства Національні інформаційні системи повідомлення про зміну адреси (ідентифікатора місцезнаходження) іменованого об`єкта, а саме об`єкту будівництва - Будівництво адміністративно-побутової будівлі комплексу універсальних складських приміщень;

- зобов`язати Паланську сільську раду Уманського району Черкаської області направити до Черкаської регіональної філії державного підприємства Національні інформаційні системи (вул. Університетська, 33/1, офіс 307, м. Черкаси, 18000) повідомлення про зміну адреси (ідентифікатора місцезнаходження) іменованого об`єкта, а саме об`єкту будівництва - Будівництво адміністративно-побутової будівлі комплексу універсальних складських приміщень, який будується на орендованій земельній ділянці з кадастровим номером 7124386700:04:000:0050 з Україна, Черкаська область, Уманський район, за межами села Родниківка Паланської сільської територіальної громади, біля автодороги Стрий-Тернопіль-Кропивницький-Знам`янка км 546 (ліворуч) на Україна, Черкаська область, Уманський район, за межами села Родниківка Паланської сільської територіальної громади, біля автодороги Стрий-Умань-Дніпро-Ізварине (через м.м. Вінницю, Кропивницький км 546 (ліворуч) для внесення зазначених відомостей до словника іменованих об`єктів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

В обґрунтування позовних вимог, викладених у позовній заяві, позивачем зазначено, що ним набуто право користування землею на підставі Договору оренди, укладеного з Уманською РДА, відповідно до якого позивачу передано в строкове платне користування одну земельну ділянку, без зміни цільового призначення, площею 5,7000 га забудованих земель промисловості Родниківської сільської ради, що знаходиться за межами села Родниківка Уманського району Черкаської області. Земельну ділянку надано під розміщення бази по зберіганню скрапленого газу для обслуговування жителів територіальних громад району, а позивачем розпочато будівництво адміністративно-побутової будівлі комплексу універсальних складських приміщень, про що позивачем подано декларацію про початок будівельних робіт від 09.06.2017 серії ЧК № 082171600844. На підставі Договору, Уманською РДА видано наказ від 01.04.2021р. № 6, яким присвоєно об`єкту будівництва - Будівництво адміністративно-побутової будівлі комплексу універсальних складських приміщень: Черкаська область, Уманський район, село Родниківка, адмінмежі Родниківської сільської ради, який планується побудувати на орендованій земельній ділянці з кадастровим номером 7124386700:04:000:0050 адресу: Україна, Черкаська область, Уманський район, за межами села Родниківка Паланської сільської територіальної громади, біля автодороги Стрий-Тернопіль-Кропивницький Знам`янка км 546 (ліворуч) .

Позивач вказує, що постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 № 416 Про внесення змін в додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 30 січня 2019 № 55 назву автодороги Стрий-Тернопіль-Кропивницький-Знам`янка змінено на Стрий-Умань-Дніпро-Ізварине (через м.м. Вінницю, Кропивницький) . Позивач зазначає, що ним, на виконання вимог пункту 5.1 Порядку №1014/5, було подано до органу місцевого самоврядування відповідне звернення з метою внесення інформації до словника іменованих об`єктів щодо такого іменованого об`єкту як Будівництво адміністративно-побутової будівлі комплексу універсальних складських приміщень , а подане Позивачем повідомлення містило необхідні відомості про назву іменованого об`єкта та місце розташування іменованого об`єкта, однак відповідач безпідставно та протиправно ухилився від виконання покладених на нього обов`язків в частині необхідності направлення на адресу Черкаської регіональної філії державного підприємства Національні інформаційні системи повідомлення про зміну адреси (ідентифікатора місцезнаходження) вказаного іменованого об`єкта, чим порушив охоронювані законом права та інтереси Позивача. Звернуто увагу, що відповідно до абзацу 2 п. 2.3 Порядку № 1014/5 інформація до словника іменованих об`єктів та словника вулиць вноситься на підставі повідомлення органу місцевого самоврядування, оформленого відповідно до законодавства, на території адміністративно-територіальної одиниці якого розташовані відповідні вулиці або іменовані об`єкти, до якого додається копія відповідного рішення щодо найменування (перейменування) вулиці або найменування (перейменування), уточнення, зміни, ліквідації тощо іменованого об`єкта.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 10.11.2021р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням учасників справи.

23.12.2021р., до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити в задоволенні позову, зазначивши, що Виконавчим комітетом Родниківської сільської ради 14.03.2013 року було прийняте рішення №25 Про присвоєння адреси земельній ділянці ТОВ Виробничо-комерційній фірмі Октан , яким земельній ділянці площею 5,7 га, що знаходиться в адміністративних межах Родниківської сільської ради (за межами села Родниківка), яка знаходилась у користуванні Позивача була присвоєна адреса Стрий - Тернопіль -Кіровоград - Знам`янка (через Винницю) 545 - 960 м (ліворуч). Вказано, що земельна ділянка, яку орендує Позивач знаходиться в адміністративних межах Паланської сільської ради, відповідно до правових норм п. п. 10 п. б ч. 1 ст. 30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ч.5 ст. 26-3 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , саме виконавчому комітету Паланської сільської ради надані повноваження щодо присвоювання адрес об`єктам, які знаходяться на території Паланської сільської територіальної громади. Дані правові норми чітко регламентують, що адреса присвоюється, змінюється, коригується, анулюється виконавчим органом сільської, селищної, міської ради - у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради. Відповідач вважає, що при прийнятті наказу від 01.04.2021р. №6, Уманська районна державна адміністрація вийшла за межі власних повноважень і присвоїла адресу об`єкту на території Паланської сільської територіальної громади. Крім того, на момент присвоєння адреси Уманською районною державною адміністрацією, рішення Виконавчого комітету Родниківської сільської ради від 14.03.2013 №25 Про присвоєння адреси земельній ділянці ТОВ Виробничо-комерційній фірмі Октан було чинним і в судовому порядку не скасованим.

Крім того, зазначено, що Комісією по здійсненню самоврядного контролю за використанням та охороною земель Паланської сільської ради, за результатами обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 7124386700:04:000:0050, площею 5,7 га, було складено Акт обстеження стану щодо дотримання умов використання земельних ділянок №02-10/1536 від 29.07.2021р., яким встановлено, що на даній земельній ділянці відсутні недобудовані приміщення та споруди. Земельна ділянка перебуває в забур`яненому стані. Частина ділянки перебуває під твердими побутовими відходами з порушенням норм екологічного законодавства, також на іншій частині земельної ділянки розташовані будівельні матеріали. Земельна ділянка не використовується за цільовим призначенням, і з моменту укладання договору оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 18.02.2014 Позивач до використання земельної ділянки не приступив, в зв`язку із чим 09.08.2021 р. Комісією було надано Позивачу Вказівку (попередження) про необхідність усунення порушень вимог земельного законодавства №02-10/1557.

Представник відповідача вказав, що враховуючи факт розташування іменованого об`єкту на території Паланської сільської територіальної громади, і наявність рішення щодо присвоєння адреси іменованого об`єкта, яке прийнято не уповноваженим органом - Уманською районною державною адміністрацією, у відповідача були відсутні правові підстави щодо направлення до Черкаської регіональної філії державного підприємства Національні інформаційні системи» повідомлення про присвоєння адреси об`єкту будівництва на вищевказаній орендованій земельній ділянці за межами с. Родниківка в адміністративних межах Паланської сільської територіальної громади. Також відповідач вважає, що у даному спорі позивачем не наведено обґрунтованих мотивів та не надано відповідних доказів, яким чином порушуються його права і які саме, тобто породжують, змінюють або припиняють його права та обов`язки у сфері саме публічно-правових відносин, що є підставою для відмови у позові.

06.01.2022р. Відповідачем подано до суду додаткові пояснення, в яких зазначено, що на підставі рішення відповідача від 09.11.2021р. №22-150/VIII, відповідно до правових вимог Закону України Про регулювання містобудівної діяльності було розроблено детальний план території для розміщення промислової забудови в адміністративних межах села Родниківка (за межами населеного пункту) (далі - Детальний план). Відповідно розділу 13 Детального плану - Техніко-економічні показники детального плану, в пунктах 4 та 5 (аркуш 11 Детального плану) зазначено, що будівлі та споруди, що зносяться та за функціональним призначенням на території відносно якої розроблено Детальний план відсутні. Даний факт спростовує ствердження Позивача, що на земельній ділянці, відносно якої Позивач просить направити повідомлення про зміну адреси іменованого об`єкту до Черкаської регіональної філії державного підприємства Національні інформаційні системи існують об`єкти нерухомого майна.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

18.02.2014р. між Уманською районною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма Октан був укладений договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення.

Розділом 1 Договору встановлено, що Орендодавець (Уманська РДА), на підставі розпорядження Уманської районної державної адміністрації Черкаської області №15 від 18.01.2014 року надає, а Орендар (ТОВ ВКФ Октан ) приймає в строкове платне користування одну земельну ділянку, без зміни цільового призначення, площею 5,7000 га забудованих земель промисловості Родниківської сільської ради, що знаходиться за межами села Родниківка Уманського району Черкаської області.

Згідно пункту 2.2. Договору, вказана земельна ділянка надається в оренду під розміщення бази по зберіганню скрапленого газу для обслуговування жителів територіальних громад району.

Відповідно до п. 3.1. Договору, в оренду передається одна земельна ділянка кадастровий номер: 7124386700:04:000:0050, площею 5,7000 га забудованих земель промисловості Родниківської сільської ради, що знаходиться за межами села Родниківка Уманського району Черкаської області.

Виконавчим комітетом Родниківської сільської ради від 14.03.2013 року було прийняте рішення №25 Про присвоєння адреси земельній ділянці ТОВ Виробничо-комерційній фірмі Октан , яким земельній ділянці площею 5,7 га, що знаходиться в адміністративних межах Родниківської сільської ради (за межами села Родниківка), присвоєно адресу Стрий - Тернопіль -Кіровоград - Знам`янка (через Вінницю) 545 - 960 м (ліворуч).

На підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №728-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Черкаської області та Постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ Про утворення та ліквідацію районів , керуючись ст. ст. 25, 59 Закону, пп. 4 п. 2 розділу II Прикінцеві положення Закону України Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад , ст. 8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , Паланською сільською радою було прийнято рішення від 03.12.2020р. Про реорганізацію Родниківської сільської ради шляхом приєднання до Паланської сільської ради .

Пунктом 1 цього рішення Родниківська сільська рада була реорганізована шляхом приєднання до Паланської сільської ради. Пунктом 2 рішення було визначено, шо Паланська сільська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Родниківської сільської ради.

Уманською РДА видано наказ від 01.04.2021 №6, яким присвоєно об`єкту будівництва - Будівництво адміністративно-побутової будівлі комплексу універсальних складських приміщень: Черкаська область, Уманський район, село Родниківка, адмінмежі Родниківської сільської ради, який планується побудувати на орендованій земельній ділянці з кадастровим номером 7124386700:04:000:0050 адресу: Україна, Черкаська область, Уманський район, за межами села Родниківка Паланської сільської територіальної громади, біля автодороги Стрий-Тернопіль-Кропивницький Знам`янка км 546 (ліворуч) .

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 №416 Про внесення змін в додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 30 січня 2019 №55 в додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 30 січня 2019 р. №55 Про затвердження переліку автомобільних доріг загального користування державного значення були внесені наступні зміни - у розділі Міжнародні автомобільні дороги виключено позицію Стрий - Тернопіль - Кропивницький - Знам`янка (через м. Вінницю) та доповнено позицією Стрий - Умань -Дніпро - Ізварине (через мм. Вінницю, Кропивницький) .

02.09.2021р. позивач звернувся до голови Паланської ОТГ із листом від 02.09.2021р. Про зміну адреси іменованого об`єкта та направлення повідомлення , у якому просив перейменувати адресу іменованого об`єкта - Будівництво адміністративно-побутової будівлі комплексу універсальних складських приміщень: Черкаська область, Уманський район, село Родниківка, адмінмежі Родниківської сільської ради, який планується побудувати на орендованій земельній ділянці з кадастровим номером 7124386700:04:000:0050 адресу: Україна, Черкаська область, Уманський район, за межами села Родниківка Паланської сільської територіальної громади, біля автодороги Стрий-Тернопіль-Кропивницький Знам`янка км 546 (ліворуч) та направити до Черкаської регіональної філії державного підприємства Національні інформаційні системи (вул. Університетська, 33/1, офіс 307, м. Черкаси, 18000) повідомлення про зміну адреси (ідентифікатора місцезнаходження) вказаного іменованого об`єкта, а саме об`єкт для внесення зазначених відомостей до словника іменованих об`єктів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Листом Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області від 23.09.2021р. №02-10/1762 позивача було повідомлено про те, що для узгодження адреси необхідно розробити містобудівну документацію для подальшої зміни цільового призначення земельної ділянки, оскільки об`єкт будівництва - будівництво адміністративно-побутової будівлі комплексу універсальних складських приміщень, зазначене у деклаації про початок будівельних робіт від 09.06.2017р. не відповідає цільовому призначенню орендованої Позивачем земельної ділянки - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) та виду використання - під розміщення бази по зберіганню скрапленого газу для обслуговування жителів територіальних громад району.

Позивач вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо ненаправлення до Черкаської регіональної філії державного підприємства Національні інформаційні системи повідомлення про зміну адреси (ідентифікатора місцезнаходження) іменованого об`єкта, а саме об`єкту будівництва - Будівництво адміністративно-побутової будівлі комплексу універсальних складських приміщень, звернувся із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997р. №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Підпунктом 10 пункту б статті 30 Закону №280/97-ВР встановлено, що до делегованих законом повноважень виконавчого органу сільської, селищної, міської ради в галузі житлово-комунального господарства віднесено облік та реєстрацію відповідно до закону об`єктів нерухомого майна незалежно від форми власності.

Частиною 1 статті 52 Закону №280/97-ВР визначено, що виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради.

Відповідно до ч.5 ст. 26-3 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011р. №3038-VI, адреса (крім реквізиту, визначеного пунктом 10 частини четвертої цієї статті) присвоюється, змінюється, коригується, анулюється, зокрема:

- виконавчим органом сільської, селищної, міської ради - у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради;

- місцевою державною адміністрацією - у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку не поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради, а також у разі неприйняття органом з присвоєння адреси рішення про присвоєння, зміну, коригування, анулювання адреси у строк, визначений цією статтею.

Аналіз наведених вище законодавчих положень дає підстави для висновку про те, що вирішення питання про присвоєння, зміну, коригування об`єкту адреси належить до повноважень виконавчого органу сільської, селищної, міської ради.

Процедуру ведення словників Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) встановлено Порядком ведення словників Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 06.07.2012р. №1014/5 (далі - Порядок №1014/5).

Пунктом 1.2 Порядку №1014/5 встановлено, що ведення словників Державного реєстру прав здійснюється адміністратором Державного реєстру прав, який забезпечує створення та супроводження програмного забезпечення, необхідного для ведення словників Державного реєстру прав, відповідає за їх технічне і технологічне забезпечення, збереження даних, що містяться у них, а також виконує інші функції, передбачені цим Порядком.

Згідно з п. 1.14 Порядку № 1014/5 Словник іменованих об`єктів містить інформацію про іменовані об`єкти, які є ідентифікаторами місцезнаходження об`єктів нерухомого майна на певній території: найменування юридичних осіб/об`єднань громадян, у разі якщо юридичні особи не були утворені (гаражних кооперативів, садових товариств тощо), автомобільних доріг, урочищ, полонин, лісництв, масивів, залізниць (перегонів, станцій, роз`їздів, пікетів, дільниць, їх кілометрів), комплексів будівель та споруд, заповідників, парків тощо.

Відповідно до абзаців 2, 3 п. 2.3 Порядку №1014/5 інформація до словника іменованих об`єктів та словника вулиць вноситься на підставі повідомлення органу місцевого самоврядування, оформленого відповідно до законодавства, на території адміністративно-територіальної одиниці якого розташовані відповідні вулиці або іменовані об`єкти, до якого додається копія відповідного рішення щодо найменування (перейменування) вулиці або найменування (перейменування), уточнення, зміни, ліквідації тощо іменованого об`єкта.

Контроль за повноту інформації, що вноситься до словника адміністративно-територіального устрою, словника іменованих об`єктів та словника вулиць, здійснюють посадові особи органів місцевого самоврядування, які надали відповідну інформацію.

Аналіз вказаних положень Порядку №1014/5 вказує на те, що інформація до словника іменованих об`єктів вноситься на підставі повідомлення органу місцевого самоврядування на території адміністративно-територіальної одиниці якого розташований відповідний іменований об`єкт. При цьому, до такого повідомлення копія додається копія відповідного рішення щодо найменування (перейменування), уточнення, зміни, ліквідації тощо іменованого об`єкта.

Таким чином, враховуючи, що земельна ділянка, яку орендує Позивач знаходиться в адміністративних межах Паланської сільської ради, саме виконавчому комітету Паланської сільської ради надані повноваження щодо присвоєння, зміни, коригування адрес об`єктів, які знаходяться на її території.

Посилання позивача, що подання разом з повідомленням належним чином завіреного розпорядження/рішення органу місцевого самоврядування щодо найменування, підтвердження, затвердження назви іменованого об`єкта та його власних вулиць передбачено лише у разі наявності такого розпорядження/рішення органу місцевого самоврядування і не є обов`язковим у відповідності до приписів п.5.9 Порядку №1014/5, суд вважає не обгрунтованим, оскільки вказаним пунктом врегульовано порядок внесення інформації до словника іменованих об`єктів про такий іменований об`єкт як комплекс будівель та споруд.

Разом з тим, судом встановлено, що Комісією по здійсненню самоврядного контролю за використанням та охороною земель Паланської сільської ради, на підставі рішень Паланської сільської ради від 11.03.2020 №40-5/VІІ Про створення комісії по самоврядному контролю за використанням та охороною земель Паланської сільської ради та від 15.12.2020 №2-30/VІІІ Про внесення змін до рішення Паланської сільської ради від 11.03.2020р. №40-5/VІІ Про створення комісії по самоврядному контролю за використанням та охороною земель Паланської сільської ради 29.07.2021 року було проведено обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 7124386700:04:000:0050, площею 5,7 га, яка розташована в адміністративних межах села Родниківка Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області (за межами населеного пункту), цільове призначення: 11.04. для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництво та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) під розміщення бази по зберіганню скрапленого газу для обслуговування жителів територіальних громад району, за результатами якого складено Акт обстеження стану щодо дотримання умов використання земельних ділянок №02-10/1536 від 29.07.2021р.

При обстеженні вищезазначеної земельної ділянки було встановлено, що на даній земельній ділянці відсутні недобудовані приміщення та споруди. Земельна ділянка перебуває в забур`яненому стані. Частина ділянки перебуває під твердими побутовими відходами з порушенням норм екологічного законодавства, також на іншій частині земельної ділянки розташовані будівельні матеріали. Земельна ділянка не використовується за цільовим призначенням, і з моменту укладання договору оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 18.02.2014 Позивач до використання земельної ділянки не приступив.

Вказані у Акті відомості також підтверджено фотокопіями у форматі А4, наявними у матеріалах справи.

Крім того, судом встановлено, що на підставі Рішенням Паланської сільської ради від 09.11.2021р. №22-150/VІІІ Про надання дозволу на розроблення детального плану території для розміщення промислової забудови в адміністративних межах села Родниківка (за межами населеного пункту) було розроблено детальний план території для розміщення промислової забудови в адміністративних межах села Родниківка (за межами населеного пункту). Відповідно розділу 13 Детального плану - Техніко-економічні показники детального плану, в пунктах 4 та 5 (аркуш 11 Детального плану) зазначено, що будівлі та споруди, що за функціональним призначенням на території відносно якої розроблено Детальний план - відсутні.

Встановлені обставини свідчать про те, що на земельній ділянці, відносно якої Позивач просить направити повідомлення про зміну адреси іменованого об`єкту до Черкаської регіональної філії державного підприємства Національні інформаційні системи відсутні об`єкти нерухомого майна.

З урахуванням зазначеного, приписи п.5.9 Порядку №1014/5 не розповсюджують свою дію на спірні правовідносини, оскільки жодні будівлі та споруди на орендованій позивачем земельній ділянці з кадастровим номером 7124386700:04:000:0050 - відсутні.

За даних обставин, застосуванню підлягають загальні засади внесення інформації до словників Державного реєстру прав визначені Розділом ІІ Порядку №1014/5, зокрема абзаци 2, 3 п. 2.3.

З урахуванням вищенаведених приписів абзаців 2, 3 п. 2.3 Порядку №1014/5, вбачається, що для направлення Паланською сільською радою до Черкаської регіональної філії державного підприємства Національні інформаційні системи повідомлення про зміну адреси (ідентифікатора місцезнаходження) іменованого об`єкта, а саме об`єкту будівництва - Будівництво адміністративно-побутової будівлі комплексу універсальних складських приміщень, який будується на орендованій земельній ділянці з кадастровим номером 7124386700:04:000:0050 з Україна, Черкаська область, Уманський район, за межами села Родниківка Паланської сільської територіальної громади, біля автодороги Стрий-Тернопіль-Кропивницький-Знам`янка км 546 (ліворуч) на Україна, Черкаська область, Уманський район, за межами села Родниківка Паланської сільської територіальної громади, біля автодороги Стрий-Умань-Дніпро-Ізварине (через м.м. Вінницю, Кропивницький км 546 (ліворуч) для внесення зазначених відомостей до словника іменованих об`єктів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, виконавчим комітетом Паланської сільської ради має бути прийняте відповідне рішення про зміну, коригування адреси вказаного об`єкту.

Разом з тим, в ході розгляду даної справи судом не встановлено, що виконавчим комітетом Паланської сільської ради приймалось рішення про зміну, коригування адреси вищевказаного об`єкту будівництва, що є обов`язковою умовою для направлення відповідачем повідомлення про зміну адреси (ідентифікатора місцезнаходження) іменованого об`єкта в силу приписів абзаців 2, 3 п. 2.3 Порядку №1014/5.

За вказаних обставин, суд зазначає, що за відсутності прийнятого виконавчим комітетом Паланської сільської ради рішення про зміну, коригування адреси об`єкту, у відповідача були відсутні встановлені Законом підстави для направлення до Черкаської регіональної філії державного підприємства Національні інформаційні системи повідомлення про зміну адреси (ідентифікатора місцезнаходження) іменованого об`єкта, у зв`язку із чим суд доходить висновку про не обгрунтованість позовних вимог.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Згідно ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожній особі гарантується право на справедливий суд.

Водночас, право на судовий захист має лише та особа, яка є суб`єктом (носієм) порушених прав, свобод чи інтересів.

Для того, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи дійсно особа має порушене право, свободу чи інтерес, і це право, свобода чи інтерес порушено відповідачем саме в спірних публічно-правових відносинах.

Відтак, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.

Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14 грудня 2011 року №19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

Стосовно порушеного права , за захистом якого особа може звертатися до суду, то за змістом Рішення Конституційного Суду України від 01 грудня 2004 року № 18-рп/2004 це поняття, яке вживається у низці законів України, має той самий зміст, що й поняття охоронюваний законом інтерес . Щодо останнього, то в тому ж Рішенні Конституційного Суду України зазначено, що поняття охоронюваний законом інтерес означає правовий феномен, який: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним.

Отже, гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує скаржник, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 10.08.2020р. у справі №420/6317/18.

Зацікавленість позивача повинна мати правовий характер, вона не випливає з факту звернення до суду, а повинна передувати йому. Тож у випадку встановлення відсутності порушеного права (свободи, охоронюваного законом інтересу) чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, під час розгляду справи по суті є самостійною та достатньою підставою для прийняття судом рішення про відмову в задоволенні позову.

Аналогічного підходу Верховний Суд дотримується, зокрема у постановах від 20 лютого 2019 року у справі №522/3665/17, від 04 березня 2020 року у справі №823/1665/17.

Суд зазначає, що позивач, звернувшись із даним позовом, не зазначив яка реальна шкода завдана позивачу і в чому полягає порушене право , та доказів на підтвердження зазначених обставин не надав.

При цьому, в силу вимог чинного нормативно-правового регулювання, станом на дату виникнення спірних правовідносин, позивач жодним чином не позбавлений права користування, наданою йому у оренду, земельною ділянкою.

З огляду на вказане, суд приходить до висновку, що оскільки на підтвердження наявності у позивача порушеного права не надано жодних доказів, а аналіз природи спірних правовідносин, свідчить про відсутність порушеного права позивача, яке б потребувало судового захисту, наявні підстави для відмови в задоволенні позовних вимог.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд доходить висновку про необґрунтованість позовних вимог з огляду на що у задоволенні позову належить відмовити.

Згідно ст. 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову - відмовити.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту.

Суддя Марина БІЛОНОЖЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2022
Оприлюднено13.01.2022
Номер документу102489682
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/9270/21

Рішення від 10.01.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Марина БІЛОНОЖЕНКО

Ухвала від 10.11.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Марина БІЛОНОЖЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні