ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 січня 2022 року Чернігів Справа № 620/15404/21
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 , третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Садівниче товариство ''Енергетик'' до Чернігівської міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
У провадженні Чернігівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом ОСОБА_1 ( далі також -позивач) до Чернігівської міської ради (далі також - відповідач), третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Садівниче товариство ''Енергетик'' (далі також - третя особа), про визнання протиправною бездіяльність Чернігівської міської ради щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 від 18.05.2021 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № НОМЕР_1 площею 0,0300 га для індивідуального садівництва за адресою: м. Чернігів, Садівниче товариство Енергетик , зобов`язання Чернігівську міську раду розглянути вказану заяву позивача з прийняттям за наслідками її розгляду рішення по суті порушеного у заяві питання, у відповідності до вимог Земельного кодексу України.
В обґрунтування позовних вимог вказує на те, що є членом Садівничого товариства Енергетик , що знаходиться Урочище Пролетарський гай, м. Чернігів.18.05.2021 звернувся із заявою до Чернігівського міського голови, в якій просив надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № НОМЕР_1 для індивідуального садівництва у власність за адресою: м. Чернігів, Садівниче товариство Енергетик . До заяви надав необхідні документи. За результатами розгляду поданих документів отримав лист, яким відповідач повідомив, що питання стосовно надання спірного дозволу знято з розгляду на пленарному засіданні. Однак, на думку позивача, вказане свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, яка виразилась у не розгляді заяви позивача в порядку, встановленому Земельним кодексом України.
09.11.2021 ухвалою суду провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення, (виклику) сторін.
Відповідач надіслав відзив, в якому позов не визнав з тих підстав, що спірне питання було знято з розгляду більшістю голосів на пленарному засіданні дев`ятої сесії Чернігівської міської ради восьмого скликання. Крім того зазначає, що земельна ділянка садівничого товариства, на яку претендує позивач, перебуває у колективній власності садівничого товариства Енергетик , що підтверджується Державним актом на право колективної власності на землю серія ЧН № 136, який на даний час не скасований. Отже, за таких обставин, протиправної бездіяльності з боку відповідача не допущено.
Третя особа письмові пояснення на позов не подала.
Позивачем подано відповідь на відзив, у якій заперечував проти доводів відповідача, викладених у відзиві.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
18.05.2021 позивач звернувся до Чернігівського міського голови із заявою, в якій просив надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення індивідуального садівництва № 162, площею 0,0300 га, яка розташована в м. Чернігів, Садівниче товариство Енергетик . До заяви надав документи: копію паспорту та ІПН, оригінал довідки садівничого товариства Енергетик від 17.05.2021 №б/н, копію книжки члена садівничого товариства Енергетик , кадастровий план земельної ділянки, схему розміщення земельної ділянки, викопіювання з Публічної кадастрової карти з місцем розташування земельної ділянки №162 (а.с. 9).
За результатами розгляду заяви Чернігівська міська рада листом від 25.06.2021 № 4794/2-08 повідомила позивача, що питання надання позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № НОМЕР_1 в садівничому товаристві "Енергетик", орієнтовною площею 0,0300 га для індивідуального садівництва, було включено до проекту рішення міської ради № 9/VIII Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) громадянам для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), для індивідуального садівництва, для будівництва індивідуальних гаражів , але на пленарному засіданні Ради 24 червня 2021 року, за результатами голосування, було знято з розгляду (а.с. 13).
Рішення щодо спірного питання відсутнє.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує таке.
Згідно із ч. 2 ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара (п. в ч. 1 ст. 121 Земельного кодексу України).
Відповідно до п. б ч. 1 ст. 81 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Відповідно до ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон України - № 280/97-ВР), сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закон України № 280/97-ВР, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, відповідно до закону, питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до ст. 12 ЗК України, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать: 1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно до ч. 6 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до ч. 7 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
З аналізу наведених вище норм слідує, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень, відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України.
Разом з цим, за наслідком розгляду суб`єктом владних повноважень відповідних клопотань приймається одне із двох рішень: надається дозвіл на розроблення проекту землеустрою або мотивована відмова у його наданні.
Отже, отримавши заяву позивача від 18.05.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 162 у власність для ведення індивідуального садівництва площею 0,0300 га, яка розташована в м. Чернігові, Садівниче товариство Енергетик , відповідач згідно зі статтею 118 ЗК України повинен був у місячний строк дати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надати позивачу мотивовану відмову у наданні дозволу.
Однак, відповідач за результатами розгляду заяви позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність надіслав лист від 25.06.2021 №4794/2-08, яким повідомив позивача, що за результатами голосування дане питання на пленарному засіданні ради 25.06.2021 року було знято з розгляду.
Таким чином, відповідач фактично відмовив позивачу у розгляді заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою з підстав, не передбачених нормами ЗК України.
Посилання відповідача у відзиві на те, що земельна ділянка садівничого товариства, на яку претендує позивач, перебуває у колективній власності садівничого товариства Енергетик , що підтверджується Державним актом на право колективної власності на землю серія ЧН № 136, який на даний час не скасований, суд відхиляє, оскільки суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення (ч. 2 ст. 77 КАС України).
Враховуючи встановлені обставини, суд дійшов висновку, що відповідач допустив протиправну бездіяльність щодо належного розгляду заяви позивача від 18.05.2021 та у встановлений законодавством строк не прийняв відповідного рішення, оскільки залишаючи без розгляду питання позивача, викладене в заяві про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, відповідач діяв всупереч вимог Конституції України та Земельного кодексу України, не на підставі та не у межах повноважень передбачених законом, а також без урахування всіх обставин по справі.
У свою чергу суд зазначає, що в разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 06.03.2019 № 1640/2594/18.
А тому, з врахуванням дискреційних повноважень відповідача, з метою захисту прав позивача, суд дійшов висновку щодо визнання протиправною бездіяльність Чернігівської міської ради щодо неналежного розгляду заяви позивача від 18.05.2021 та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача від 18.05.2021 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення індивідуального садівництва площею 0,0300 га, яка розташована в АДРЕСА_1 та за наслідками розгляду прийняти рішення, з урахуванням висновків суду.
Отже, позов слід задовольнити повністю.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Тому, на користь позивача підлягає стягненню, сплачений ним при поданні позовної заяви, судовий збір в розмірі 908,00 грн.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Чернігівської міської ради щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_1 від 18.05.2021.
Зобов`язати Чернігівську міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.05.2021 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення індивідуального садівництва площею 0,0300 га, яка розташована в АДРЕСА_1 та за наслідками розгляду прийняти рішення, з урахуванням висновків суду.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Чернігівської міської ради на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 908,00 грн (дев`ятсот вісім грн), сплачений відповідно до квитанції № 40609 від 01.11.2021.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.
Позивач: ОСОБА_1 АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Відповідач: Чернігівська міська рада вул.Магістратська, 7,м.Чернігів,14000 код ЄДРПОУ 34339125.
Третя особа: Садівниче товариство ''Енергетик'', Урочище Пролетарський гай, м. Чернігів, 14000,код ЄДРПОУ 25619551.
Повний текст рішення виготовлено 10 січня 2022 року.
Суддя І.І. Соломко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2022 |
Оприлюднено | 13.01.2022 |
Номер документу | 102489934 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Соломко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні