Рішення
від 12.01.2022 по справі 500/8750/21
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/8750/21

12 січня 2022 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Осташа А. В. розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Скалатської міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Скалатської міської ради (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Скалатської міської ради щодо неприйняття на пленарному засіданні сесії Скалатської міської ради рішення по заявах ОСОБА_1 від 20 липня 2021 року про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок площею 2,8000 га з кадастровим номером 6124681600:01:003:0151 та площею 0,48 га з кадастровим номером 6124685700:01:001:1086, які розташовані на території Скалатської об`єднаної територіальної громади;

- зобов`язати Скалатську міську раду прийняти на найближчому пленарному засіданні сесії Скалатської міської ради рішення про надання дозволу ОСОБА_1 на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок площею 2,8000 га з кадастровим номером 6124681600:01:003:0151 та площею 0,48 га з кадастровим номером 6124685700:01:001:1086, які розташовані на території Скалатської об`єднаної територіальної громади.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач повинен був розглянути заяви позивача від 20.07.2021 та прийняти одне із можливих рішень. Проте, відповідач заяви позивача розглянув, а рішення не прийняв. Не погоджуючись із такими діями відповідача, позивач звернувся із даним позовом до суду.

Ухвалою суду від 06.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено судове засідання на 12.01.2022.

Відповідач подав до суду 04.01.2022 відзив на позов, в якому просить відмовити у задоволенні позову. Зокрема зазначає, що Відділом земельних відносин та комунальної власності Скалатської міської ради підготовлено проект рішення про надання дозволу ОСОБА_1 на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок 2,8000 га а кадастровим номером: 6124681600:01:003:0151, та площею 0,48 га з кадастровим номером 6124685700:01:001:0186, які розташовані на території Скалатської об`єднаної територіальної громади. За результатами голосування депутатів, (оскільки не було відповідного кворуму голосів) рішення не було прийнято.

В судове засідання 12.01.2022 сторони не прибули, представник позивача подав до суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Згідно ч. 1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Частиною 9 ст. 205 КАС України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Суд здійснив всі, передбачені КАС України, заходи щодо належного повідомлення відповідача про розгляд даної справи, відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи, а його неприбуття не перешкоджає судовому розгляду.

Інших заяв по суті справи, крім позовної заяви, від учасників справи не надходило.

Відповідно до частини дев`ятої статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

З врахуванням викладеного, судовий розгляд даної справи проведено в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження за наявними у ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступне.

Як випливає із матеріалів справи, ОСОБА_1 є власником ряду об`єктів нерухомого майна, які розташовані в с. Городниця Підволочиського району Тернопільської області, а саме:

- нежитлової будівлі, складу пального, площею 19,4 кв. м, по АДРЕСА_1 , що підтверджується свідоцтвом про право власності від 30.07.2008 та витягом про реєстрацію права власності від 31.07.2008;

- нежитлової будівлі, складу, площею 433,2 кв. м, по АДРЕСА_1 , що підтверджується свідоцтвом про право власності від 14.07.2008 та витягом про реєстрацію права власності від 15.07.2008;

- нежитлової будівлі, складу, площею 576,9 кв. м, по АДРЕСА_1 , що підтверджується свідоцтвом про право власності від 14.07.2008 та витягом про реєстрацію права власності від 15.07.2008 року.

Вказані об`єкти нерухомого майна розміщені на земельній ділянці загальною площею 2,8000 га з кадастровим номером 6124681600:01:003:0151, яка розташована в с. Городниця Підволочиського району Тернопільської області.

Також, позивач є власником нежитлової будівлі, автомобільної ваги, площею 18,2 кв. м, по АДРЕСА_2 , що підтверджується свідоцтвом про право власності від 14.07.2008 та витягом про реєстрацію права власності від 15.07.2008.

Вказаний об`єкт нерухомого майна розміщений на земельній ділянці загальною площею 0,48 га з кадастровим номером 6124685700:01:001:1086 з цільовим призначенням 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), яка розташована в с.Остап`є Підволочиського району Тернопільської області.

Позивач, 20 липня 2021 року засобами поштового зв`язку звернувся до Скалатської міської ради із заявами, в яких просив прийняти рішення про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки загальною площею 2,8000 га з кадастровим номером 6124681600:01:003:0151, для цільового призначення - 01.13. Інше сільськогосподарське призначення, яка розташована в с. Городниця Підволочиського району Тернопільської області, а також про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки загальною площею 0,48 га з кадастровим номером 6124685700:01:001:1086, для цільового призначення - 01.13. Інше сільськогосподарське призначення, яка розташована в с. Остап`є Підволочиського району Тернопільської області.

До вказаних заяв було долучено відповідні графічні матеріали та копії документів, які посвідчували його право власності на нежитлові будівлі, що розташовані на земельних ділянках, а також документи, які посвідчували його особу.

Заяви були отримані відповідачем 23 липня 2021 року, що підтверджується повідомленнями про вручення рекомендованих поштових відправлень №4600116420467 та №4600116420475.

Листом Скалатської міської ради від 20 серпня 2021 року №1703 позивача було повідомлено, що питання надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки загальною площею 0,48 га в с. Остап`є буде розглядатись на черговій сесії міської ради.

Відповідач у відзиві на позов зазначає, що Відділом земельних відносин та комунальної власності Скалатської міської ради підготовлено проект рішення про надання дозволу ОСОБА_1 на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок 2,8000 га а кадастровим номером: 6124681600:01:003:0151, та площею 0,48 га з кадастровим номером 6124685700:01:001:0186, які розташовані на території Скалатської об`єднаної територіальної громади. За результатами голосування депутатів, (оскільки не було відповідного кворуму голосів) рішення не було прийнято.

Позивач не погоджуючись із діями відповідача, звернувся із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельний кодекс України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно ч.ч.1, 2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору кулівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;

Відповідно до ч. 3 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною 3 статті 123 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом, місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування, передбачені ст.122 ЗК України.

Так, згідно ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема, регулювання земельних відносин.

Частинами 1, 5 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Відповідно до ч.ч.1-3 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що відповідно до ст.123 ЗК України відповідач під час розгляду заяв позивача від 20.07.2021 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування (оренду) повинен був перевірити ці заяви на відповідність її вимогам Земельного кодексу України і у місячний строк прийняти рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування (оренду) або про відмову у наданні такого дозволу з наведенням відповідних мотивів.

При цьому, вирішення заяв повинно було відбуватися в порядку, визначеному Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", тобто на пленарному засіданні Скалатської міської ради із прийняттям відповідного рішення, оскільки саме такий спосіб прийняття рішення з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру передбачений законодавством.

Суд встановив, що Відділом земельних відносин та комунальної власності Скалатської міської ради підготовлено проект рішення про надання дозволу ОСОБА_1 на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок 2,8000 га а кадастровим номером: 6124681600:01:003:0151, та площею 0,48 га з кадастровим номером 6124685700:01:001:0186, які розташовані на території Скалатської об`єднаної територіальної громади. За результатами голосування депутатів, (оскільки не було відповідного кворуму голосів) рішення не було прийнято.

Отже, із врахуванням наведено, суд зазначає, що заяви позивача не розглянуті відповідачем належним чином, рішення про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою чи про відмову у наданні такого не прийнято.

Враховуючи обставини справи, Скалатська міська рада, не прийнявши за результатами голосування жодного відповідного рішення за заявами позивача від 20.07.2021, порушила процедуру її розгляду, а отже діяла всупереч вимогам чинного законодавства.

Таким чином, неприйняття відповідачем рішення за заявами позивача у строк ставить особу у певну правову невизначеність, що є недопустимим у відповідності до змісту та сутності принципів верховенства права та законності.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 14.08.2018 у справі №341/2064/16-а.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо належного розгляду звернення позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Таким чином, оскільки відповідачем не було здійснено належного розгляду заяв позивача, в даному випадку належним способом захисту прав позивача є зобов`язати Скалатську міську раду повторно розглянути заяви ОСОБА_1 від 20 липня 2021 року та на черговій сесії прийняти рішення у відповідності до вимог передбачених ст.123 Земельного кодексу України.

Водночас, суд вважає, що задоволення позовних вимог шляхом зобов`язання відповідача прийняти рішення про надання дозволу ОСОБА_1 на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок площею 2,8000 га з кадастровим номером 6124681600:01:003:0151 та площею 0,48 га з кадастровим номером 6124685700:01:001:1086, які розташовані на території Скалатської об`єднаної територіальної громади є втручанням у дискреційні повноваження органу місцевого самоврядування, адже, у даному випадку, судом не перевірялися законність підстав для надання дозволу чи відмову, водночас, суд зазначає, що встановлена нормами ЗК України певна процедура, що лежить поза межами судового контролю, та не може бути вчинено без повноважень відповідача, як органу місцевого самоврядування, на якого покладено визначені функції.

Отже, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Згідно із частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправною бездіяльність Скалатської міської ради, що виразилась у неприйнятті на пленарному засіданні сесії Скалатської міської ради рішення по заявах ОСОБА_1 від 20 липня 2021 року про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок площею 2,8000 га з кадастровим номером 6124681600:01:003:0151 та площею 0,48 га з кадастровим номером 6124685700:01:001:1086, які розташовані на території Скалатської об`єднаної територіальної громади.

3. Зобов`язати Скалатську міську раду повторно розглянути заяви ОСОБА_1 від 20 липня 2021 року про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок площею 2,8000 га з кадастровим номером 6124681600:01:003:0151 та площею 0,48 га з кадастровим номером 6124685700:01:001:1086, які розташовані на території Скалатської об`єднаної територіальної громади та на черговій сесії прийняти рішення у відповідності до вимог передбачених ст.123 Земельного кодексу України.

4. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Скалатської міської ради в користь ОСОБА_1 частину понесених судових витрат, а саме, судовий збір в сумі 908 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 12 січня 2022 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_3 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідач:

- Скалатська міська рада (місцезнаходження/місце проживання: вул. Грушевського, 2,м. Скалат,Тернопільська область,47851 код ЄДРПОУ/РНОКПП 04058445);

Головуючий суддя Осташ А.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.01.2022
Оприлюднено17.01.2022
Номер документу102529879
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/8750/21

Рішення від 12.01.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

Ухвала від 06.12.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні