Рішення
від 12.01.2022 по справі 560/13899/21
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/13899/21

РІШЕННЯ

іменем України

12 січня 2022 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Гнап Д.Д. розглянув адміністративну справу за позовом сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Війтовецький" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області , Державної податкової служби України про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Сільськогосподарський обслуговуючий кооператив "Війтовецький" звернувся в суд з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Державної податкової служби України, в якому просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3131585/37993469 від 20.09.2021 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України прийняти та зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 18 від 13.09.2021 року.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, сільськогосподарський обслуговуючий кооператив "Війтовецький" зазначив, що у відповідача відсутні підстави для прийняття оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючому органу було надано вичерпний перелік документів, які, на думку позивача, підтверджують реальність господарської операції, на підставі якої сформовано податкову накладну.

У відзиві на позовну заяву відповідач просить відмовити у задоволенні позову. Вважає, що позивачем не надано податковому органу усіх первинних документів, наявність яких є обов`язковою для певного виду господарських операцій.

Позивач правом для подання відповіді на відзив не скористався.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 20.10.2021 позовну заяву сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Війтовецький" залишено без руху.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 27.10.2021 відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Сільськогосподарський обслуговуючий кооператив "Війтовецький" (код ЄДРПОУ - 37993469) є юридичною особою, зареєстрованою 24.12.2011, основний вид діяльності - 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

13.09.2021 між сільськогосподарським обслуговуючим кооперативом "Війтовецький" та товариством з обмеженою відповідальністю Елеватор Буд Інвест укладено договір купівлі-продажу № АДС130921/002Е, відповідно до умов якого Продавець зобов`язується передати у власність Покупця сою, українського походження, врожаю 2021 року (Товар), а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити його вартість відповідно до умов даного Договору.

Відповідно до пунктів 2.1., 3.1. вказаного Договору попередня кількість товару, яка підлягає поставці, становить 25,000 т +/- 5 % на вибір Покупця. Остаточна кількість товару визначається загальною сумою видаткових накладних, підписаних сторонами, які є невід`ємними частинами даного договору. Базова ціна товару (сої) складає 16447,37 грн, крім того ПДВ складає 2302,63 грн за одну тонну товару базисної якості, визначеної в пункту 2.2. даного договору та змінюється в залежності від фактичної якості поставленого товару в порядку, визначеному пунктом 3.3. договору.

Згідно з пунктом 4.2.1. договору оплата здійснюється по факту поставки товару. Покупець здійснює оплату кожної окремої партії товару, поставленої на склад покупця, наступним чином: 86 % вартості товару, зазначеного у рахунку-фактурі продавця, протягом 3 банківських днів з дня отримання покупцем скан-копій, або в електронному вигляді.

На виконання умов договору купівлі-продажу № АДС130921/002Е від 13.09.2021 року позивачем передано товариству з обмеженою відповідальністю Елеватор Буд Інвест 13.09.2021 25,88 т сої уражаю 2021 року на суму 485250,05 грн (разом із ПДВ). Зазначене підтверджується видатковою накладною № 15 від 13 вересня 2021 року, товарно-транспортною накладною № 18 від 13 вересня 2021 року, актом розрахунком № 00000680 від 13.09.2021 року, рахунком-фактурою № 15 від 13.09.2021 року, випискою по рахунках від 15.09.2021 року.

13.09.2021 сільськогосподарським обслуговуючим кооперативом "Війтовецький" сформовано та надано до органів Державної податкової служби України в електронній формі податкову накладну № 18, однак реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено.

Підставою для зупинення у квитанції від 15.09.2021 року № 9269969209 відповідачем зазначено "Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 13.09.2021 № 18 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД / ДКПГІ товару / послуг 1201, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари / послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару / послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій." Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження операції, зазначеної у ПН / РК.

16.09.2021 повідомленням № 1 відповідачу надіслано пояснення та копії документів, що підтверджують дійсність проведення господарської операції сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Війтовецький" з товариством з обмеженою відповідальністю Елеватор Буд Інвест , а саме: договір купівлі-продажу № АДС130921/002Е від 13.09.2021 року; додаток № 1; акт-розрахунок від 13.09.2021; договір оренди території № 3 від 02.01.2020; договір оренди будівель зернотоку № 1 від 02.01.2021; довіреність № 724 від 13.09.2021; видаткова накладна № 15 від 13.09.2021; рахунок на оплату; товарно-транспортна накладна № 18 від 13.09.2021; податкова накладна № 18 від 13.09.2021, квитанція; виписка по рахунках.

20.09.2021 рішенням № 3131585/37993469 позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної № 18 від 13.09.2021 у зв`язку із ненаданням платником податку копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні інвойси), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та / або банківських виписок з особових рахунків.

Додатково зазначено, що платником податку надано недостатній пакет документів для реєстрації податкової накладної № 18 від 13.09.2021, а саме: не надано договорів із постачальниками, первинні та розрахункові документи, статистичні звітності (4-Сг, 37-Сг).

Рішенням від 30.09.2021 № 44397/37993469 скаргу позивача залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач, вважаючи, що рішення від 20.09.2021 № 3131585/37993469 комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області про відмову в реєстрації податкової накладної № 18 від 13.09.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних протиправне та суперечить чинному законодавству України, звернувся до суду з цим позовом. Одночасно просив зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 18 від 13.09.2021.

IV. ОЦІНКА СУДУ

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктами 201.1, 201.4 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних. При здійсненні операцій з постачання товарів / послуг платник податку - продавець товарів / послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 Податкового кодексу України).

Відповідно до пункту 187.1. статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів / послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця / замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів / послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів / послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів / послуг, є для покупця таких товарів / послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та / або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів / послуг, є для покупця таких товарів / послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Реєстрація податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" та наказу Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".

Відповідно до пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 (далі - Порядку № 520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з пунктом 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та / або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та / або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та / або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та / або надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства.

На виконання вимог Податкового кодексу України позивачем сформовано та надано до органів Державної податкової служби України в електронній формі податкову накладну № 18 від 13.09.2021, однак реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено.

Позивачем для підтвердження інформації, що містилась у зазначеній податковій накладній, було надано повідомлення № 1 про подання пояснень та копій документів та скановані копії документів.

Однак, відповідачем прийнято спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 3131585/37993469 від 20.09.2021 року.

Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної № 18 від 13.09.2021 відповідачем зазначено ненаданням платником податку копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні інвойси), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та / або банківських виписок з особових рахунків.

Додатково вказано, що платником податку надано недостатній пакет документів для реєстрації податкової накладної № 18 від 13.09.2021, а саме: не надано договорів із постачальниками, первинні та розрахункові документи, статистичні звітності (4-Сг, 37-Сг).

Посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, свідчить про необґрунтованість спірного рішення.

Суд відзначає, що усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами Податкового кодексу України, а не шляхом блокування реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас, суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 10.04.2020 у справі № 819/330/18, від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а, від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20.

Зважаючи на вищевикладене, суд вважає, що у контролюючого органу були наявні достатні документи для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операції, а наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Ненадання платником податків окремих документів, які стосуються походження товару, ніяк не спростовує факт його поставки, переміщення, отримання покупцем та оплату за договором.

Одночасно з цим, у спірному рішенні не наведені докази того, що первинні документи, подані платником, є такими, що у своїй сукупності дійсно є недостатніми для реєстрації податкової накладної № 18 від 13.09.2021 або викликають сумнів у достовірності наданої платником інформації.

Судом встановлено, що надані платником документи є достатніми для реєстрації податкової накладної № 18 від 13.09.2021.

За наведених обставин суд дійшов висновку, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3131585/37993469 від 20.09.2021 року є протиправним та його слід скасувати.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України прийняти та зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 18 від 13.09.2021 року суд зазначає таке.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 № 341), податкова накладна та / або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та / або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та / або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та / або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та / або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та / або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та / або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, окрім зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну № 18 від 13.09.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. У зв`язку з цим, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, та, як наслідок, наявність підстав для задоволення позовних вимог зобов`язального характеру.

За нормами частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Наведене свідчить про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Війтовецький" задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3131585/37993469 від 20.09.2021 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти та зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 18 від 13.09.2021 року.

Стягнути на користь сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Війтовецький" судові витрати за сплату судового збору в розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн 00 коп за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 12 січня 2022 року

Позивач:Сільськогосподарський обслуговуючий кооператив "Війтовецький" (вул. Героїв України, 10 Е, Війтівці, Волочиський район, Хмельницька область, 31256 , код ЄДРПОУ - 37993469) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - ВП 43142957) Державна податкова служба України (Львівська площа, 8, Київ 1, 04053 , код ЄДРПОУ - 43005393)

Головуюча суддя Д.Д. Гнап

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.01.2022
Оприлюднено17.01.2022
Номер документу102530491
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/13899/21

Ухвала від 14.08.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 28.06.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 13.06.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 13.06.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 12.05.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 25.04.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 11.04.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 30.03.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 30.03.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Рішення від 12.01.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні