ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/8280/21
12 січня 2022 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі судді Баранюка А.З., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області до Кременецького територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору у виступає на стороні відповідача Кременецька районна рада про стягнення капіталізованих платежів в розмірі 1282316,12 грн,
ВСТАНОВИВ:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області звернулось до суду з адміністративним позовом до Кременецького територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) про стягнення капіталізованих платежів в розмірі 1282316,12 грн.
Позов обґрунтовано тим, що Кременецький територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) з 11.01.2021 знаходиться в стані припинення. На обліку в Кременецькому відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області перебуває ОСОБА_1 , яка отримала важку травму під час виконання службових обов`язків.
ОСОБА_1 встановлено ступінь втрати працездатності у розмірі 70 (сімдесяти) відсотків з 01 лютого 2021 року довічно.
Постановою від 02 березня 2021 року № 1909/256/256/46 Про продовження раніше призначеної щомісячної страхової виплати , потерпілій ОСОБА_1 продовжено раніше призначено страхову виплату, що підлягає проведенню з 01 лютого 2021 року.
Проте відповідачем капіталізовані платежі в розмірі 1282316,12 грн добровільно не сплачено, а тому позивач просить стягнути їх в судовому порядку.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 24.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено судовий розгляд проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи.
15.12.2021 від відповідача до суду надійшов відзив, в якому він просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що Кременецький територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) є бюджетною організацією та власних коштів немає. Кошти на утримання центру надавав власник і засновник Кременецька районна рада. Згідно рішення №79 від 06.08.2021 правонаступником центру є Кременецька районна рада.
Ухвалою суду від 20.12.2021 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору у виступає на стороні відповідача залучено Кременецьку районну раду. Розгляд справи відкладено.
В судове засідання представник позивача та відповідача не прибули, подали заяви про розгляд справи без їх участі.
Представник третьої особи в судове засідання не прибув, причин неприбуття суду не повідомив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Відповідно до ч.3 ст.194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Згідно з ч.9 ст.205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у позовній заяві, суд встановив наступні обставини.
Кременецький територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) зареєстрований у Кременецькому відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області як страхувальник.
До складу управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області входить Кременецьке відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області без права юридичної особи (далі-Відділення).
Судом встановлено, що на обліку у Відділенні перебуває ОСОБА_1 , яка отримала важку травму під час виконання службових обов`язків, що засвідчено актом про нещасний випадок, пов`язаний із виробництвом від 13.08.2013.
Відповідно до виписки з Акту огляду у МСЕК серія АБ № 0050564 ОСОБА_1 встановлено ступінь втрати працездатності у розмірі 70 відсотків з 01 лютого 2021 року довічно.
Постановою від 02 березня 2021 року № 1909/256/256/46 Про продовження раніше призначеної щомісячної страхової виплати , потерпілій ОСОБА_1 продовжено раніше призначено страхову виплату, що підлягає проведенню з 01 лютого 2021 року.
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області надіслало на адресу Кременецького територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) претензію від 12.07.2021 № 01-04-2069/10 про сплату капіталізованих платежів у сумі 1282316,12 грн щодо розгляду, задоволення та перерахування у десятиденний строк капіталізованих платежів для задоволення вимог, які виникли із зобов`язань Кременецького територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) перед ОСОБА_1 , внаслідок заподіяння шкоди її здоров`ю, одержувачу - Кременецькому відділенню управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області
Вказана претензія про сплату капіталізованих платежів залишена відповідачем без відповіді та задоволення, тому позивач звернувся до суду з цим позовом.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Спірні правовідносини регулюються положеннями Закону України від 23.09.1999 №1105-ХІV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 1105-XIV) та Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 №765 (далі - Порядок №765).
Згідно зі статтею 3 Закону №1105-ХІV соціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.
Відповідно до частин першої, другої статті 4 Закону №1105-ХІV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.
Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 11 Закону джерелами формування коштів Фонду, крім іншого, є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до абзацу другого пункту 1 Порядку №765 капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв`язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.
Встановлений Кабінетом Міністрів України порядок надходження до Фонду капіталізованих платежів у випадках ліквідації страхувальників (суб`єктів підприємницької діяльності) означає, що у разі припинення страхувальник, який у процесі своєї діяльності заподіяв шкоду життю чи здоров`ю працівників зобов`язаний внести до Фонду належну таким працівникам грошову суму з урахуванням заборгованості за попередні роки та потреби у майбутніх виплатах. Визначення механізму надходження таких платежів дає змогу Фонду забезпечити створення резерву коштів для покриття витрат на страхові виплати та надання медико-соціальних послуг потерпілим, які отримали виробничі травми чи професійні захворювання на підприємствах, які ліквідовані без правонаступника.
Таким чином, наведеними нормами передбачений обов`язок страхувальника проводити капіталізацію платежів для продовження страхових виплат непрацездатним особам, які були на утриманні потерпілого від нещасного випадку на виробництві та мали право на одержання від нього утримання, а також дітям потерпілого, народженим після його смерті.
За змістом пункту 3 Порядку №765 капіталізація платежів розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації.
Згідно з наявних у матеріалах справи розрахунку платежів, загальна сума капіталізованих платежів складає 1282316,12 грн
Оскільки капіталізовані платежі сплачені не були, тому вони підлягають стягненню з відповідача в судовому порядку.
При цьому суд зауважує, що на момент розгляду справи юридична особа - Кременецький територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) не припинена, а перебуває у стані припинення.
Відповідно до статті 112 Цивільного кодексу України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу - щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
Згідно з частиною третьою статті 110 Цивільного кодексу України якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.
Частиною 2 статті 1205 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним у статті 1200 цього Кодексу мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що капіталізація платежів здійснюється у всіх випадках ліквідації юридичної особи, а не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута.
Враховуючи вищенаведене суд вважає, що вимоги позивача про стягнення з відповідача заявленої суми капіталізованих платежів у розмірі 1282316,12 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити.
Стягнути з Кременецького територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області капіталізовані платежі в сумі 1282316 (один мільйон двісті вісімдесят дві тисячі триста шістнадцять) грн12 коп. м
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Реквізити учасників справи:
позивач - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Микулинецька, 3А, м. Тернопіль, 46006 код ЄДРПОУ 41312751);
відповідач - Кременецький територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) (місцезнаходження: вул. У.Самчука, 4, м. Кременець, Тернопільська область, 47003 код ЄДРПОУ 22607665);
третя особа - Кременецька районна рада (місцезнаходження: вул. Шевченка, 56, м.Кременець, Тернопільська область, 47003 код ЄДРПОУ 24631395) .
Головуючий суддя Баранюк А.З.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.01.2022 |
Оприлюднено | 18.01.2022 |
Номер документу | 102557243 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні