Рішення
від 11.01.2022 по справі 640/7498/21
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 січня 2022 року м. Київ № 640/7498/21

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Пащенка К.С., за участю секретаря судового засідання Бокатової Я.А., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС

до: Головного управління Державної податкової служби у місті Києві,

Державної податкової служби України

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання

вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариством з обмеженою відповідальністю ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС (адреса: 02002, м. Київ, вул. Євгена Сверстюка, 13, ідентифікаційний номер - 38498055, ел. пошта - info@ssk.ua) (далі - позивач або ТОВ ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС ) подано на розгляд Окружному адміністративному суду міста Києва позов до Головного управління Державної податкової служби у місті Києві (адреса: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19, ідентифікаційний код - 43141267, ел. пошта - kyiv.official@tax.gov.ua) (надалі - відповідач 1 або ГУ ДПС в м. Києві) та Державної податкової служби України (адреса: 04053, м. Київ, пл. Львівська, 8, ідентифікаційний код - 43005393, ел. пошта - post@tax.gov.ua) (надалі - відповідач 2 або ДПС України), у якому позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у місті Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2372237/38498055 від 03.02.2021 про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 3 від 18.01.2018 до помилково виписаної зведеної податкової накладної № 147 від 31.01.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складеного та поданого для реєстрації Товариством з обмеженою відповідальністю ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 3 від 18.01.2021 до помилково виписаної Товариством з обмеженою відповідальністю ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС зведеної податкової накладної № 147 від 31.01.2018, реєстраційний номер - 9006141445.

В якості підстав позову зазначено, що відповідачем відмовлено у реєстрації розрахунку коригування без дотримання вимоги про необхідність чіткого зазначення переліку документів, які повинен надати платник податків для прийняття рішення.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.03.2021 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС залишено без руху.

Позивачем у встановлений судом строк усунуто недоліки позовної заяви.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.05.2021 (суддя Пащенко К.С.) відкрито провадження у адміністративній справі № 640/7498/21, постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні без виклику учасників справи та проведення судового засідання.

Відповідачем - Головним управлінням ДПС у м. Києві у відзиві наведено норми законодавства, що стосуються питань реєстрації податкових накладних, з зазначенням того, що оскаржуване рішення прийнято внаслідок неподання платником податку копій документів.

Позивач у відповіді на відзив зазначив, що відповідач навіть у відзиві не вказав, які саме документи позивачем не були надані в повному обсязі для підтвердження господарської операції.

Державна податкова служба України не скористалась своїм правом на подачу відзиву на позов.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Таким чином, відповідач належним чином повідомлений про відкриття провадження в адміністративній справі та про право надати свій відзив на позов або заяву про визнання позову. У встановлений судом строк відповідач відзив на позов та додаткові документи до суду не надав.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

15.12.2017 року між Товариством з обмеженою відповідальністю ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС (надалі - ТОВ ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС , Позивач) та організацією Кооператів Хаузинг Фаундейшн , яка здійснює діяльність під назвою Глобал Комьюнітіз (надалі -Глобал Комьюнітіз/Global Communities) укладено Договір № 2017/0051 із фіксованою вартістю щодо закупівлі пластикових контейнерів для сміття для Печеніжинської Об`єднаної Територіальної Громади в рамках Програми USAID DOBRE (далі - Договір чи Договір №2017/0051).

Зазначений Договір було укладено в рамках програми міжнародної технічної допомоги, проект Децентралізація приносить кращі результати та ефективність (DOBRE), реєстраційний номер проекту (програми) № AID-121-A-I6-00007, згідно з Угодою між Урядом України та Урядом СІЛА про гуманітарне та техніко-економічне співробітництво від 07.05.1992.

Державна реєстрація проекту (програми) № AID-121-A-I6-00007 здійснена Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, оформлено Реєстраційну картку Проекту (Програми) №3467-02 (державна реєстрація 27.07.2017).

Глобал Комьюнітіз/Global Communities отримало статус виконавця Проекту Децентралізація приносить кращі результати та ефективність (DOBRE), про що Міністерством економічного розвитку і торгівлі України видано Свідоцтво про акредитацію №284 від 30.08.2016 (дійсне до 07.06.2021).

Відповідно до підпункту А пункту А2 Розділу А (Товари або послуги) Договору № 2017/0051, Глобал Комьюнітіз/Global Communities замовило Позивачу (ТОВ ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС ) здійснити поставку пластикових контейнерів для сміття для Печеніжинської Об`єднаної Територіальної Громади.

Предметом поставки згідно підпункту В (Специфікація) пункту А2 Розділу А.(Товари або послуги) Договору №2017/0051 є пластиковий контейнер для сміття (120 л) SULO з інструкцією по експлуатації та стікер з логотипом GC у кількості 1362 одиниці за ціною 890 гривень без ПДВ.

Відповідно до пункту A3 (Повноваження) Розділу А (Товари або послуги) Договору №2017/0051 Глобал Комьюнітіз/Global Communities уповноважене фінансувати даний Договір згідно із зазначеною Угодою про співробітництво №AID-121-A-I6-00007.

Відповідно до пункту В1 (Фіксована ціна) Розділу В (Фіксована вартість, порядок виставлення рахунків і здійснення платежів) Договору №2017/0051 загальна вартість Договору є фіксованою на весь період його виконання та становить 1 212 180 гривень. Тобто загальна вартість сміттєвих контейнерів у кількості 1362 одиниці, які мав поставити за цим Договором Позивач, становить 1 212 180 гривень.

Оплата 100% загальної фіксованої ціни сплачується після поставки контейнерів та підписання видаткових накладних протягом 5 робочих днів.

З метою виконання прийнятих за Договором № 2017/0051 зобов`язань, позивач здійснив замовлення та поставку таких контейнерів на підставі Контракту № 3/13072016 від 13.07.2016 (строк дії продовжено на період до 31.12.2018 Додатковою угодою № 2 від 28.12.2017), Специфікації (Додаток № 7 від 12.01.2018) до нього, укладених з компанією ЗУЛО Умвельттехник ГмбХ / SULO Umwelttechnik GmbH (Німеччина).

Згідно з умовами Специфікації (Додаток №7 від 12.01.2018) до Контракту №3/13072016 від 13.07.2016, поставка товару відбувається за наступними умовами:

Період поставки з 01.01.2018 р. по 31.01.2018 p.;

Умови оплати - 100% передоплата перед відвантаженням;

Умови поставки - FCA Incoterms 2010 p., м. Херфорд (Німеччина).

Відвантаження контейнерів відбулося на прибулий транспорт Позивача зі складів в м. Херфорд (Herford), Німеччина за автотранспортною накладною (CMR) № 12024175 від 12.01.2018, згідно з умовами п. 7.1. Контракту № 3/13072016 від 13.07.2016.

Для перевезення товару з м. Херфорд (Herford), Німеччина, було задіяно ТОВ ДЖИ СІ ЛОДЖИСТІКС згідно Договору про надання транспортно-експедиторських послуг по перевезенню вантажів автомобільним транспортом № 1 від 01.09.2017. Згідно відповідної Заявки-Замовлення (п. 2.2. Договору) ТОВ ДЖИ СІ ЛОДЖИСТІКС здійснило перевезення вантажу (сміттєвих контейнерів у кількості 1362 одиниці) з м. Херфорд (Herford), Німеччина та їх доставку за адресою: с. Печеніжин, Коломийського району Чернівецької області (на користь Печеніжинської Об`єднаної Територіальної Громади згідно умов Договору №2017/0051), про що складено Акт здачі-прийняття робіт № ОУ0000006 від 17.01.2018.

Факт ввезення на територію України та декларування контейнерів підтверджується Вантажною митною декларацією UA100010/2018/120878 від 16.01.2018.

Таким чином, в рамках виконання Договору № 2017/0051 Постачальник здійснив належну поставку сміттєвих контейнерів (а саме пересувний сміттєвий контейнер SULO, поліетилен 555x500x933, зелений, 120 літрів), які були поставлені у погодженій сторонами кількості (1362 піт.) та вартості (загальна вартість 1 212 180,00 грн) за замовленням Глобал Комьюнітіз/Global Communities для Печеніжинської Об`єднаної Територіальної Громади, про що свідчить Видаткова накладна № 49 від 16.01.2018.

За проведеною операцією поставки було складено податкову накладну № 41 від 16.01.2018 щодо обсягу в 1 212 180 грн, що звільнена від оподаткування (на підставі п. 197.11 Податкового кодексу України) із зазначенням коду пільги 14060523, яка була належним чином зареєстрована в ЄРПН 13.02.2018, реєстраційний номер - 9019162559.

16.01.2018 позивачем виставлено Глобал Комьюнітіз/Global Communities рахунок № 70 на оплату поставлених контейнерів на суму 1 212 180,00 грн, який був оплачений 25.01.2018, про що свідчить платіжне доручення № 2537 від 25.01.2018.

Відповідно до статті 1 а) Угоди між Урядом України та Урядом США про гуманітарне та техніко-економічне співробітництво від 07.05.1992: Товари, поставки та інше майно, що надаються або використовуються у зв`язку з програмами допомоги Сполучених Штатів, можуть імпортуватися, експортуватися або використовуватися в Україні із звільненням від будь-яких тарифів, зборів, мит, податків на імпорт та інших аналогічних податків або зборів, що накладаються Україною або будь-якою її організацією .

Вказаному положенню відповідає п. 197.11. ст. 197 Податкового кодексу України, згідно з яким звільняються від оподаткування ПДВ, зокрема, операції із постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок міжнародної технічної допомоги, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана у встановленому законодавством порядку.

Згідно пп. б) п. 198.5 ст. 198 Податкового кодексу України проведення операцій, передбачених п. 197.11. ст. 197 Податкового кодексу України, виключено з переліку операцій за якими платник податку зобов`язаний нараховувати податкові зобов`язання та складати і реєструвати в ЄРПН зведену податкову накладну.

18.01.2021 під час самоперевірки позивачем було виявлено, що в зв`язку з вищезазначеною операцію постачання контейнерів за Договором № 2017/0051, ним було помилково виписано зведену податкову накладну № 147 від 31.01.2018, яка була зареєстрована в ЄРПН 19.02.2018, реєстраційний номер - 9025099628.

З метою усунення виявленої помилки позивачем було складено розрахунок коригування кількісних і вартісних показників за № 3 від 18.01.2021 до помилково виписаної зведеної податкової накладної № 147 від 31.01.2018, та направлено його на реєстрацію в ЄРПН 25.01.2021, реєстраційний номер - 9006141445.

Позивачем отримано квитанцію такого змісту: ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п. 201.1 б ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 18.01.2021 № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Розрахунок коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, складений та поданий на реєстрацію у термін, що перевищує 14 календарних днів з дня складання податкової накладної, зареєстрованої Єдиному реєстрі податкових накладних без порушення граничних строків реєстрації, що відповідає п. 6 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Додатково повідомляємо: показник D =4.2002%, Р =0 .

ТОВ ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС направило до ДПС засобами електронного зв`язку повідомлення № 3 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, разом з копіями документів.

Разом з тим, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, було прийняте рішення № 2372237/38498055 від 03.02.2021, яким платнику податку відмовлено у реєстрації Розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 3 від 18.01.2021 до помилково виписаної зведеної податкової накладної № 147 від 31.01.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстави ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) .

ТОВ ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС подано скаргу на рішення комісії регіонального рівня від 03.02.2021 № 2372237/38498055 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, яка була зареєстрована 12.02.2021 за №9024432498, з проханням про скасування рішення регіонального рівня та проханням про реєстрацію розрахунку коригування № 3 від 18.01.2021.

За результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН позивач отримав рішення від 17.02.2021 №8174/38498055/2, яким скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня без змін.

Не погоджуючись з рішенням Головного управління Державної податкової служби у місті Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 3 від 18.01.2018, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, зокрема чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-17 (далі по тексту, в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин).

Так, відповідно до підпункту а пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з, зокрема, постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України.

За приписом п. 198.5 ст. 198 Податкового кодексу України, платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);

в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

Відповідно до п. 197.11 ст. 197 Податкового кодексу України, звільняються від оподаткування операції із:

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як міжнародної технічної допомоги, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок міжнародної технічної допомоги, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;

ввезення на митну територію України майна як гуманітарної допомоги, наданої згідно з нормами Закону України Про гуманітарну допомогу .

Згідно з пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Так, згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Як встановлено судом, за проведеною операцією поставки було складено податкову накладну № 41 від 16.01.2018 щодо обсягу в 1 212 180 грн, що звільнена від оподаткування (на підставі п. 197.11 Податкового кодексу України), яка була належним чином зареєстрована в ЄРПН 13.02.2018, реєстраційний номер - 9019162559.

Разом з тим, в зв`язку з вищезазначеною операцію постачання контейнерів за Договором № 2017/0051, ТОВ ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС було помилково виписано зведену податкову накладну № 147 від 31.01.2018.

З метою усунення виявленої помилки позивачем було складено розрахунок коригування кількісних і вартісних показників за № 3 від 18.01.2021 до помилково виписаної зведеної податкової накладної № 147 від 31.01.2018, та направлено його на реєстрацію в ЄРПН 25.01.2021, реєстраційний номер - 9006141445.

Відповідно до квитанції від 25.01.2021 реєстрацію розрахунку коригування кількісних і вартісних показників за № 3 від 18.01.2021 зупинено, запропоновано надати пояснення та копії документів.

Суд зазначає, що механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку(додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Додатком 3 Критерії ризиковості здійснення операцій у пункті 6 передбачено:

Складення розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом .

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Як встановлено судом, реєстрацію податкової накладної позивача зупинено з тих підстав, що позивачем складено розрахунок коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом.

Надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12 грудня 2019 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 13 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

На виконання вимог Порядку № 520 позивачем надані пояснення та копії первинних документів, складених під час здійснення відповідних господарських операцій, що підтверджено матеріалами справи, а саме:

пояснення до повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по РК № 3 від 18.01.2021;

договір № 2017/0051 від 15.12.2017;

видаткову накладну № 49 від 16.01.2018;

реєстраційну карту проекту (програми) № 3467-02;

свідоцтво про акредитацію виконавця проекту в рамках міжнародної технічної допомоги № 284.

Суд відмічає, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН визначена Порядком № 520 (додаток до Порядку).

Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.

Суд принагідно підкреслює, що головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами владних повноважень, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, настанов для їх розв`язання що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії від 01 липня 2003 року вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Проте, в порушення наведених вимог законодавства, в оскаржуваному рішенні не зазначено, які саме розрахункові документи та/або виписки з особових рахунків не надано контролюючому органу, враховуючи, що оплата товару не здійснювалась, втім складення податкової накладної здійснено внаслідок поставки товару.

У той же час, суд звертає увагу, що конкретні первинні та розрахункові документи окремо у позивача не витребовувалися.

Суд також вважає за необхідне зазначити, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (придбання товарів/послуг або отримання коштів), що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

Таким чином, суд прийшов до висновку, що зважаючи на не зазначення контролюючим органом конкретного переліку копій документів, необхідних для прийняття ним рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН та на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій, контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації розрахунку коригування № 3 від 18.01.2021.

У даному випадку судом встановлено, що рішення суб`єкта владних повноважень не містить чіткого визначення підстав та мотивів для відмови в реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної, що свідчить про його необґрунтованість і протиправність.

Під час розгляду справи, Головне управління ДПС у м. Києві, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача щодо проведених господарських операцій. У той же час сукупність первинних документів, наданих до матеріалів справи, свідчать про реальність проведення господарської операції та необхідність у здійсненні коригування податкової накладної.

Відповідно до Порядку № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якого попередньо була зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Згідно з ч. 3 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відтак, оскільки оскаржуване рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування Головного управління Державної податкової служби у м. Києві підлягають скасуванню то, відповідно, з урахуванням положень пункту 19, пункту 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29 грудня 2010 р. № 1246, суд приходить до висновку про задоволення позову в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складеного та поданого для реєстрації Товариством з обмеженою відповідальністю ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 3 від 18.01.2021 до помилково вписаної Товариством з обмеженою відповідальністю ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС зведеної податкової накладної № 147 від 31.01.2018, реєстраційний номер - 9006141445.

У зв`язку з викладеним, суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Всупереч наведеним вимогам відповідачами - суб`єктами владних повноважень не надано суду жодних беззаперечних доказів в обґрунтування обставин правомірності винесення ним оскаржуваного рішення.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

У пункті 50 рішення Європейського суду з прав людини Щокін проти України (№ 23759/03 та № 37943/06) зазначено, що перша та найважливіша вимога статті 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року полягає в тому, що будь-яке втручання публічних органів у мирне володіння майном повинно бути законним. Говорячи про закон , стаття 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року посилається на ту саму концепцію, що міститься в інших положеннях цієї Конвенції (див. рішення у справі Шпачек s.r.о. проти Чеської Республіки (SPACEK, s.r.o. v. THE CZECH REPUBLIC № 26449/95). Ця концепція вимагає, перш за все, щоб такі заходи мали підстави в національному законодавстві. Вона також відсилає до якості такого закону, вимагаючи, щоб він був доступним для зацікавлених осіб, чітким та передбачуваним у своєму застосуванні (див. рішення у справі Бейелер проти Італії (Beyeler v. Italy № 33202/96).

У Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.

При цьому, зазначений Висновок, крім іншого, акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що, як приклад, відображено у постанові від 20.05.2019 (справа № 417/3668/17).

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку про те, що вимоги позивача за поданим адміністративним позовом є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС належить стягнути сплачений ним судовий збір у розмірі 4540,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві.

На підставі викладеного, керуючись статтями 6, 72-77, 139, 241-246, 250, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у місті Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2372237/38498055 від 03.02.2021 про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 3 від 18.01.2018 до помилково виписаної зведеної податкової накладної № 147 від 31.01.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України (адреса: 04053, м. Київ, пл. Львівська, 8, ідентифікаційний код - 43005393, ел. пошта - post@tax.gov.ua) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складений та поданий для реєстрації Товариством з обмеженою відповідальністю ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 3 від 18.01.2021 до помилково виписаної Товариством з обмеженою відповідальністю ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС зведеної податкової накладної № 147 від 31.01.2018, реєстраційний номер - 9006141445.

4. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ІМПОРТ СКЛАД СЕРВІС (адреса: 02002, м. Київ, вул. Євгена Сверстюка, 13, ідентифікаційний номер - 38498055, ел. пошта - info@ssk.ua) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві (адреса: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19, ідентифікаційний код - 43141267, ел. пошта - kyiv.official@tax.gov.ua) судові витрати зі сплати судового збору в загальному розмірі 4540,00 грн (чотири тисячі п`ятсот сорок гривень).

Рішення, відповідно до ст. 255 КАС України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного ухвали.

Суддя К.С. Пащенко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення11.01.2022
Оприлюднено18.01.2022
Номер документу102558567
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/7498/21

Ухвала від 25.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 12.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 06.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 03.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 11.10.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 27.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Глущенко Яна Борисівна

Ухвала від 01.08.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Глущенко Яна Борисівна

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Глущенко Яна Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні