П О С Т А Н О В А
іменем України
04 листопада 2021 року справа 280/4991/20
Третій апеляційний адміністративний суду складі колегії:
головуючий суддя Суховаров А.В.
судді Головко О.В., Ясенова Т.І.,
при секретарі Макаровій С.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпрі апеляційну скаргу Тернуватської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24.12.2020 (суддя Конишева О.В.) в адміністративній справі за позовом Фермерського господарства Альянс-2017 до Любицької сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області про скасування рішення та зобов`язання затвердити технічну документацію із землеустрою, третя особа Новомиколаївська районна державна адміністрація Запорізької області
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство Альянс-2017 24.07.2020 звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Любицької сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, в якому просить:
- визнати протиправним і скасувати рішення №08 від 19.06.2020 про відмову у затверджені технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
- зобов`язати прийняти рішення про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 16,8000га (пасовищ) за рахунок нерозподілених (не витребуваних) земель сільськогосподарського призначення КСП Барвінівка , що розташована за межами населених пунктів на території Барвінівської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, для надання в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (т1ас3) .
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 24.12.2020 позов задоволений (т1ас181) .
В апеляційній скарзі Тернуватська селищна рада Новомиколаївського району Запорізької області, яка згідно рішення №17 від 04.12.2020 є правонаступником Любицької сільської ради, просить рішення суду скасувати та відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказують, що судом першої інстанції не взятий до уваги лист Новомиколаївського відділу ГУ Держгеокадастру в Запорізькій області №0-8-0.29-897/108-20 від 27.08.2020, згідно якого, спірна земельна ділянка відносилась до земель колективної власності КСП Барвінівка та підлягає передачі в колективну власність членам цього підприємства. Також суд не врахував, що відповідно до статей 134, 135 Земельного Кодексу України, право на земельні ділянки підлягають продажу на земельних торгах (т2ас1,т3ас75) .
Від представника громадян ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 надійшли клопотання про залучення їх в якості третіх осіб. Вказує що спір стосується земельної ділянки кадастровий номер 2323680400:03:016:0006 та рішенням Любицької сільської ради №21 від 16.10.2020 їм наданий дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення часток цієї земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 16.09.2021 вказані громадяни залучені в якості третіх осіб (т2ас139-151,153) .
Представник третіх осіб надав письмові пояснення, в яких зазначив, що землі КСП Барвінівка передані у колективну власність та визначено кількість і розміри паїв кожної земельної ділянки. Відтак є незаконним розпорядження Новомиколаївської районної державної адміністрації Кіровоградської області №068 від 15.02.2018, яким надано дозвіл ФГ Альянс-2017 на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 16,8000га (пасовищ) за рахунок нерозподілених (не витребуваних) земель сільськогосподарського призначення КСП Барвінівка . До пояснень надані розроблені проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок (т2ас159-т3ас62) .
Переглядаючи справу, колегія суддів виходить з наступного:
Розпорядженням Новомиколаївської районної державної адміністрації Кіровоградської області №068 від 15.02.2018 надано дозвіл ФГ Альянс-2017 на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 16,8000га (пасовищ) за рахунок нерозподілених (не витребуваних) земель сільськогосподарського призначення КСП Барвінівка , що розташована за межами населених пунктів на території Барвінівської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, для надання в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 15 років.
ТОВ Козацькі землі , яке має сертифікати, видані уповноваженими державними органами, на проведення землевпорядних та геодезичних робіт, розроблена технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 16,8000га, що розташована за адресою Запорізька область, Новомиколаївський район, Барвінівська сільська рада за межами населених пунктів, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Зокрема, встановлені межі земельної ділянки та присвоєний кадастровий номер 2323680400:03:016:0006, тобто проведена державна реєстрація земельно ділянки у відповідності до частини 9 статті 24 Закону України Про державний земельний кадастр (т1ас23-37,41-44,136-139) .
ФГ Альянс-2017 23.07.2018 звернулось до Новомиколаївської районної державної адміністрації з заявою про затвердження технічно документації та передачі земельної ділянки в оренду строком на 7 років.
Згідно листа Новомиколаївської районної державної адміністрації №2386/01-03-05 від 06.09.2018, документи повернуті без затвердження. В листі зазначено, що 14.08.2018 відбулось зібрання громади Барвінівської сільської ради, на якому проголосували пасовища і сіножаті в оренду не передавати.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 27.02.2019 у справі №280/4928/18 зобов`язано Новомиколаївську районну державну адміністрацію повторно розглянути заяву ФГ Альянс-2017 про затвердження технічної документації (т1ас49) .
В зв`язку з тим що з 01.01.2019 Новомиколаївська районна державна адміністрація втратила повноваження розпоряджатись нерозподіленими земельними ділянками, ФГ Альянс-2017 звернулось 14.02.2019 до Барвінівської сільської ради з заявою про затвердження технічної документації.
Рішенням Барвінівської сільської ради №02 від 16.04.2019 відмовлено у затверджені технічної документації.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 08.11.2019 у справі №280/2681/19 визнано протиправним і скасовано рішення Барвінівської сільської ради №02 від 16.04.2019 та зобов`язано повторно розглянути заяву ФГ Альянс-2017 про затвердження технічної документації. Зокрема суд зазначив, що у рішенні сільської ради відсутні посилання на нормативно-правові акти (т1ас45) .
В результаті об`єднання територіальних громад Любицької, Барвінівської, Різдвянської сільських рад створена Любицька сільська об`єднана територіальна громада.
Рішенням Любицької сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області №08 від 19.06.2020 відмовлено у затверджені технічної документації з підстав відсутності в технічній документації обмежень та обтяжень прав користування земельною ділянкою у відповідності до додатку 6 Порядку ведення державного земельного кадастру, затвердженого Постановою КМУ №1051 від 17.10.2012; невідповідності інформації щодо суміжних землевласників/землекористувачів; відсутності погодження (окремої думки) об`єднаної територіальної громади з питань регулювання земельних відносин; невідповідності кадастрового плану земельної ділянки вимогам чинного законодавства (т1ас63-66) .
Відповідно до абзацу 1 частини 1 статті 116 Земельного Кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до частини 1 статті 122 Земельного Кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або в користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до абзаців 1 - 6 частини 1 статті 123 Земельного Кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності в користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання). Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в державному земельному кадастрі відповідно до Закону України Про державний земельний кадастр , право власності на яку зареєстровано в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Надання в користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). В такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Відповідно до частини 14 статті 186 Земельного Кодексу України, технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) погодженню не підлягає і затверджується Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, в разі якщо земельна ділянка перебуває у державній або комунальній власності.
Відповідно до частини 16 статті 186 Земельного Кодексу України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, інші суб`єкти, визначені цією статтею, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання документації із землеустрою безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про її погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Строк дії цих висновків є необмеженим.
Відповідно до частини 17 статті 186 Земельного Кодексу України, підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Таким чином, Земельним Кодексом України на сільські, селищні, міські ради покладений обов`язок із забезпечення реалізації прав громадян і юридичних осіб на набуття права власності та права користування земельними ділянками комунальної власності. Підставою для прийняття рішення про надання земельної ділянки у користування, в тому числі в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, є розроблена технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на підставі дозволу органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
На підставі наданого повноважним державним органом дозволу, ФГ Альянс-2017 підготовлена та належним чином оформлена розроблена технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 16,8000га (пасовищ) за рахунок нерозподілених (не витребуваних) земель сільськогосподарського призначення КСП Барвінівка . Зокрема, встановлені межі земельної ділянки та присвоєний кадастровий номер 2323680400:03:016:0006.
При прийнятті Любицькою сільською радою рішення №08 від 19.06.2020 про відмову у затверджені технічної документації не враховані попередні судові рішення про незаконність відмов у затвердженні технічної документації. Підстави, які зазначені в оскаржуваному рішенні сільської ради, є неконкретними, без врахування того, що земельна ділянка кадастровий номер 2323680400:03:016:0006 не має обмежень та обтяжень; не взято до уваги, що відповідно до частини 14 статті 186 Земельного Кодексу України технічна документація із землеустрою затверджується без погоджень; не зазначено в чому полягає невідповідність інформації про суміжних землевласників/землекористувачів та який нормативний акт вимагає подання такої інформації, при тому що в технічній документації відображені зовнішні межі земельної ділянки з поясненнями про відсутність суміжних землевласників/землекористувачів; не зазначений нормативний акт, який вимагає погодження (окрему думку) об`єднаної територіальної громади; не зазначено в чому полягає невідповідності кадастрового плану земельної ділянки вимогам чинного законодавства.
Сільською радою не взято до уваги що у відповідності до частини 5, 6, 8 статті 24 Закону України Про державний земельний кадастр , присвоєння спірній земельній ділянки кадастрового номеру свідчить що подана технічна документація із землеустрою відповідає вимогам законодавства та зареєстрована земельна ділянка не знаходиться в мажах інших земельних ділянок або їх частин.
Суд першої інстанції правильно вказав, що відповідно до частини 18 статті 186 Земельного Кодексу України, органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування при погодженні та затвердженні документації із землеустрою забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до складу документації із землеустрою, встановленого Законом України Про землеустрій ; надання погодження документації із землеустрою будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, погодження яких не передбачено цією статтею; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.
Таким чином, суб`єктом владних повноважень втретє прийнято незаконне рішення про відмову у затверджені технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та окружний суд, у відповідності до частини 1 статті 2 КАС України, з метою ефективного та повного захисту порушених прав ФГ Альянс-2017 зобов`язав прийняти рішення про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 16,8000га (пасовищ) за рахунок нерозподілених (не витребуваних) земель сільськогосподарського призначення КСП Барвінівка , що розташована за межами населених пунктів на території Барвінівської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, для надання в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Стосовно доводів апеляційної скарги що спірна земельна ділянка відносилась до земель колективної власності КСП Барвінівка та підлягає передачі в колективну власність членам цього підприємства колегія суддів погоджується з окружним судом, що відповідно до частини 3 статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) , нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням сільської, селищної, міської ради можуть передаватись в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок в письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження. З моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності. В разі якщо договір оренди невитребуваної (нерозподіленої) земельної ділянки, переданої в оренду в порядку, визначеному цією статтею, закінчився в зв`язку з набуттям права власності на неї до збирання врожаю, посіяного орендарем на земельній ділянці, орендар має право на збирання такого врожаю. Власник земельної ділянки має право на відшкодування збитків, пов`язаних із тимчасовим зайняттям земельної ділянки колишнім орендарем, в розмірі пропорційно до орендної плати з дня припинення договору до дня збирання врожаю.
Відтак нерозподілені земельні ділянки КСП Барвінівка можуть передаватись в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, зокрема за третіми особами.
Посилання в апеляційній скарзі на статті 134, 135 Земельного Кодексу України є безпідставними адже доводи що право на земельні ділянки підлягають продажу на земельних торгах не були підставою прийняття оскаржуваного рішення про відмову у затвердженні технічної документації із землеустрою. Крім того є дійсним та ніким не оскарженим розпорядження Новомиколаївської районної державної адміністрації №068 від 15.02.2018 про надання дозволу ФГ Альянс-2017 на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 16,8000га (пасовищ) за рахунок нерозподілених (не витребуваних) земель сільськогосподарського призначення КСП Барвінівка , - на підставі якого розроблена технічна документація.
З урахуванням доводів і заперечень сторін, наданих ними доказів, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 241-244, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Тернуватської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області залишити без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24.12.2020 - без змін.
Постанова набирає законної сили з 04.11.2021 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повної постанови.
Головуючий суддя А.В. Суховаров
судді О.В. Головко
судді Т.І. Ясенова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2021 |
Оприлюднено | 18.01.2022 |
Номер документу | 102559298 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Суховаров А.В.
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Суховаров А.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні