ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
12 січня 2022 року м. Дніпросправа № 280/3948/21
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),
суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16 серпня 2021 року (суддя Лазаренко М.С.) в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району, в якому просив:
- визнати протиправними дії відповідача щодо виплати у 2020 році позивачу, як учаснику бойових дій, щорічної разової грошової допомоги до 5 травня в розмірі меншому, ніж п`ять мінімальних пенсій за віком;
- стягнути з відповідача на користь позивача недоплачену частину щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, як учаснику бойових дій, за 2020 рік, відповідно до статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , у розмірі 6800,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що позивач є учасником бойових дій та відповідно до частини п`ятої статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту має право на отримання разової грошової допомоги, яка виплачується щорічно до 05 травня. Однак, не зважаючи на прийняття Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 №3-р/2020, відповідачем, у 2020 році, щорічна разова грошова допомога до 5-го травня була виплачена позивачу в розмірі меншому, ніж це передбачено законом. Стверджує, що звернувся до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району із заявою, в якій просив здійснити перерахунок та виплату йому, як учаснику бойових дій, разової грошової допомоги до 05 травня за 2020 рік. Проте, відповідач листом від 07.04.2021 №Ж-0475-п відмовив у проведенні перерахунку та виплаті грошової допомоги у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 16 серпня 2021 року позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік як учаснику бойових дій у розмірі передбаченому статтею 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту №3551 (в редакції Закону України Про внесення змін до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25 грудня 1998 року №367-XIV).
Зобов`язано Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік як учаснику бойових дій у розмірі передбаченому статтею 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту №3551 (в редакції Закону України Про внесення змін до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25 грудня 1998 року №367-XIV), у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову, з підстав не надання належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до неправильного вирішення спору.
Відповідно до вимог статті 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.
Перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла таких висновків.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 , виданим 14.03.2016 Головним управлінням Міністерства внутрішніх справ України в Запорізькій області. Позивачу як учаснику бойових дій виплачена разова грошова допомога до 5 травня за 2020 рік у розмірі 1390,00 грн.
Позивач звернувся до відповідача із заявою про проведення та виплату йому невиплаченої частини щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі 8190,00 грн., що складає 5 мінімальних пенсій за віком станом на 01.01.2020.
Листом Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району від 07.04.2021 №Ж-0475-п позивача повідомлено, що у разі надходження на рахунки Управління додаткових бюджетних коштів грошової допомоги учасникам бойових дій за 2020 рік, то йому буде здійснено перерахунок та виплату недоплаченої суми щорічної разової грошової допомоги до5 травня.
Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.
За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Правовий статус ветеранів війни щодо забезпечення створення належних умов для їх життєдіяльності та сприянню у формуванні в суспільстві шанобливого ставлення до них визначено в Законі України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту .
Положеннями частини 5 статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , передбачалось, що щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
При цьому, Законом України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України , частину 5 статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту викладено в наступній редакції: Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України .
Проте, вказані зміни визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008.
Між тим, згідно частиною 1 статті 17 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , фінансування витрат, пов`язаних з введенням в дію цього закону, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.
Правові засади функціонування бюджетної системи України, її принципи, основи бюджетного процесу і міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законодавства визначені у Бюджетному кодексі України.
Згідно з п. 26 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України встановлено, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 ЗУ Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Прикінцеві та перехідні положення закону доповнені зазначеним пунктом згідно із Законом України Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин , який набув чинності з 01 січня 2015 року.
Внаслідок чого, Кабінету Міністрів України надано повноваження щодо визначення розміру щорічної разової грошової допомоги до 05 травня, передбаченої Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту .
Крім того, з метою забезпечення виплати разової грошової допомоги у 2020 році Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 19 лютого 2020 року № 112 Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань .
Приписами вказаної постанови встановлено, що у 2020 році виплата разової грошової допомоги до 05 травня учасникам бойових дій здійснюється у розмірі 1 390,00 грн.
Між тим, окреме положення пункту 26 розділу VI у частині, яка передбачає, що норми і положення статтей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), відповідно до Рішення Конституційного Суду № 3-р/2020 від 27 лютого 2020 року.
Таким чином, з 27 лютого 2020 року норми і положення, зокрема статтей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту не застосовуються, у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Отже, з 27 лютого 2020 року застосовуються положення статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту в редакції Закону України Про внесення змін до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25 грудня 1998 року №367-XIV (з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10рп/2008), а саме: щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Предметом спору у даній справі є правомірність дій Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району щодо нарахування та здійснення соціальних виплат позивачу у 2020 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі 1 390,00 грн.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району, як суб`єктом владних повноважень по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, що зобов`язаний завершити процедуру проведення розрахунків з отримувачами щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2020 році, виплачено позивачу відповідну одноразову грошову допомогу у розмірі 1390,00 грн.
Оскільки у 2020 році позивачу разову грошову допомогу виплачено у розмірі, меншому ніж передбачено статтею 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що отримання такої допомоги у меншому розмірі порушує права позивача.
Колегія суддів, вважає безпідставними доводи апеляційної скарги, оскільки норми будь-яких підзаконних нормативно-правових актів, на які посилається скаржник, не можуть змінювати приписів Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту . При цьому, вища юридична сила закону полягає у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Підпорядкованість таких актів законам закріплена у положеннях Конституції України. У випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.
Вищезазначені правові висновки відповідають правовій позиції Верховного Суду, що викладена у рішенні від 29 вересня 2020 року, за наслідками розгляду зразкової справи №440/2722/20, яке залишене без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 13 січня 2021 року.
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16 серпня 2021 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Головуючий - суддя Т.І. Ясенова
суддя О.В. Головко
суддя А.В. Суховаров
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.01.2022 |
Оприлюднено | 18.01.2022 |
Номер документу | 102559506 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Ясенова Т.І.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні