Постанова
від 02.07.2010 по справі 4036/09/1570
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2а-4036/09/1570

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 червня 2010 року м.Одеса

12год.24хв.

Зала судових засідань №28

Одеський окружний адмініс тративний суд у складі:

Головуючого - судді Ар акелян М.М.

При секретарі - Жаворонк овій М.О.

Від позивача: Саламаха Л .І. - за довіреністю №944/10/10-00 ві д 13.01.2010р.

Від відповідача: не з' явив ся.

Від третіх осіб:

Від Красноокнянської р айонної державної адміністр ації Одеської області: не з' явився.

Від Головного управління ю стиції в Одеській області: Богуцька Л.П. - за довірені стю №03-8700 від 08.12.2009р.

Від Красноокнянського рай онного управління юстиції: н е з' явився.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу з а адміністративним позовом К отовської об' єднаної держа вної податкової інспекції Од еської області до Красноок нянської районної організ ації політичної партії «Сові сть України», треті особи без самостійних вимог на предме т спору на стороні відповіда ча - Красноокнянська ра йонна державна адміністраці я Одеської області, Головне у правління юстиції в Одеській області, Красноокнянське районне управління юстиції Одеської області про припин ення юридичної особи,-

ВСТАНОВИВ:

До суду надійшла адмін істративна позовна заява Кот овської ОДПІ, в якій позивач п росить суд прийняти рішення про припинення юридичної осо би Красноокнянської рай онної організації політично ї партії «Совість України».

В обґрунтування позовних в имог позивач посилається на порушення відповідачем вимо г п.п.4.1.4 п.4.1 ст.4 Закону України "П ро порядок погашення зобов'я зань платників податків пере д бюджетами та державними ці льовими фондами", п.2 ч.1 ст.9 Зако ну України «Про систему опод аткування»та наявність підс тав для припинення юридичної особи відповідно до ч.2 ст. 38 За кону України “Про державну р еєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців ”, оскільки в порушення вказа них положень чинного законод авства відповідач більше рок у не подає до органу ДПС звіти про використання коштів неп рибутковими організаціями.

Ухвалою суду від 17.11.2009р. до уча сті у справі у якості третіх о сіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні від повідача залучено Красноо княнську районну державну адміністрацію Одеської обла сті, Головне управління юсти ції в Одеській області.

У судовому засіданні 04.03.2010р. п ротокольно залучено до участ і у справі у якості третьої ос оби без самостійних вимог на предмет спору на стороні від повідача Красноокнянське районне управління юстиці ї Одеської області.

Відповідач у судові засіда ння не з'явився, незважаючи на те, що про дату, час та місце су дового засідання був повідом лений належним чином, запере чення на позов не надав; на вик лик суду, здійснений через за сіб масової інформації в пор ядку ч.1 ст.39 КАС України, в судо ве засідання, яке відбулось 30. 06.2010р. не прибув, у зв' язку з чим справу розглянуто за наявни ми в ній доказами.

02.04.2010р. та 23.06.2010р. до суду надійшл и листи Красноокнянського ра йонного управління юстиції О деської області, в яких третя особа зазначає, що Красноо княнська районна організа ція політичної партії «Совіс ть України»на реєстрацію не надходила та в реєстрі струк турних утворень політичних п артій Красноокнянського рай онного управління юстиції Од еської області не значиться, у зв' язку з чим третя особа п ідтримує позовні вимоги та п росить суд розглядати справу без участі представника Кра сноокнянського районного уп равління юстиції Одеської об ласті.

09.04.2010р. до суду надійшли письм ові пояснення Головного упра вління юстиції в Одеській об ласті, в яких третя особа зазн ачає, що заперечує проти задо волення позовних вимог, з огл яду на те, що чинним законодав ством не передбачено ліквіда ції районних організацій пар тій за позовом органів подат кової служби та законодавств ом встановлено спеціальний п орядок припинення діяльност і політичних партій.

В судовому засіданні предс тавник позивача позов підтри мав.

Дослідивши матеріали спра ви, оцінивши надані учасника ми судового процесу докази в їх сукупності, заслухавши по яснення представників позив ача та Головного управління юстиції в Одеській області, п роаналізувавши положення чи нного законодавства, суд дій шов висновку про відмову у за доволенні позовних вимог вих одячи з наступного.

Судом встановлено, що Кра сноокнянська районна орга нізація політичної партії «С овість України»зареєстрова на як юридична особа 15.08.2007р. Кр асноокнянською районною д ержавною адміністрацією Оде ської області, ідентифікацій ний код - 35218722, що вбачається з Д овідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фі зичних осіб-підприємців №551869. З гідно довідки №01-08/287 від 16.12.2008р. Красноокнянська районна о рганізація політичної парті ї «Совість України»станом на 16.12.2008р. значиться в ЄДРПОУ.

З даних, що містяться в дові дці відділу статистики в Кра сноокнянському районі Голов ного управління статистики в Одеській області від 16.12.2008р. №01-0 8/387, вбачається та не заперечує ться позивачем, що відповіда ч є за організаційно-правово ю формою господарювання полі тичною партією, вид діяльнос ті за КВЕД 91.32.0. «діяльність пол ітичних організацій».

16.08.2007р. відповідача взято на о блік в Котовській ОДП (Крас ноокнянське відділення) за №575, що вбачається з довідки №55 від 16.08.2007р., на підставі даних от риманих з ЄДР, про що повідомл ено відповідача листом №1449 ві д 31.08.2007р.

Згідно з довідкою Котовськ ої ОДПІ №6 від 09.01.2009р. Красноок нянська районна організац ія політичної партії «Совіст ь України»станом на 09.01.2009р. не м ає податкового боргу перед б юджетом.

10.01.2009р. державним податковим інспектором Красноокнянськ ого відділу Котовської ОДПІ Бєлоус О.В., начальником Кр асноокнянського відділу Кот овської ОДПІ Білою Д.А. та головним державним податков им інспектором Красноокнянс ького відділу Котовської ОДП І Дмитрук Н.В. складено ак т №1 щодо своєчасності поданн я звітності, яким встановлен о, що Красноокнянська рай онна організація політичної партії «Совість України»з 16.0 8.2007р. не подає податкову звітні сть, госпрозрахункову діяльн ість не здійснює.

Вказуючи на порушення відп овідачем у зв' язку з цим вим ог ст. 9 Закону України «Про си стему оподаткування», ст.4 Зак ону України "Про порядок пога шення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондам и", ч.8 ст.19 Господарського кодек су України, Котовська ОДПІ ви магає припинення юридичної о соби Красноокнянської р айонної організації політич ної партії «Совість України» на підставі ч.2 ст.38 Закону Укра їни “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних о сіб - підприємців” (далі - З акон №755-ІV).

У поясненнях від 15.01.2010р. Котов ська ОДПІ зазначає, що підста вою для взяття на облік відпо відача в органі ДПС були відо мості з реєстраційної картки про проведення державної ре єстрації юридичної особи від повідача, копії установчих д окументів при цьому не вимаг аються. Відповідач як неприб уткова організація згідно з п.п.7.11.12 п.7.11 ст.7 Закону України «П ро оподаткування прибутку пі дприємств», Порядку складанн я податкового звіту про вико ристання коштів неприбутков ими установами й організація ми повинен подавати податков ий звіт про використання кош тів, який має статус податков ої декларації, складається з а встановленою формою і пода ється за кожний звітний пері од.

На думку позивача, порушенн я цих вимог має наслідком при пинення юридичної особи Кр асноокнянської районної о рганізації політичної парті ї «Совість України»згідно з ч.2 ст.38 Закону України “Про дер жавну реєстрацію юридичних о сіб та фізичних осіб - підпр иємців”.

Натомість, Головне управлі ння юстиції в Одеській облас ті (третя особа) проти задовол ення позовних вимог Котовськ ої ОДПІ заперечує з підстав о собливого порядку припиненн я діяльності політичних парт ій та їх утворень згідно з Зак ону України «Про політичні п артії в Україні».

Суд погоджується з позиціє ю третьої особи з огляду наст упного.

Відповідно до ч.2 ст.38 Закону №755-ІV підставою для постановл ення судового рішення щодо п рипинення юридичної особи, щ о не пов' язано з банкрутств ом юридичної особи є, зокрема , неподання протягом року орг анам державної податкової сл ужби податкових декларацій, документів фінансової звітн ості відповідно до закону.

В преамбулі цього Закону вс тановлено, що цей Закон регул ює відносини у сфері державн ої реєстрації юридичних осіб , а також фізичних осіб-підпри ємців.

При цьому відповідно до ч.1 с т.4 Закону №755-ІV державна реєстр ація юридичних осіб та фізи чних осіб - підприємців - засві дчення факту створення або п рипинення юридичної особи, з асвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприє мця фізичною особою, а також в чинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим За коном, шляхом внесення відпо відних записів до Єдиного де ржавного реєстру.

Згідно зі ст.3 цього Закону д ія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно ві д організаційно-правової фор ми, форми власності та підпор ядкування, а також фізичних о сіб - підприємців. Законом мож уть бути встановлені особл ивості державної реєстраці ї об'єднань громадян (у тому ч ислі професійних спілок), бла годійних організацій, політи чних партій, органів державн ої влади та органів місцево го самоврядування, банків, т оргово-промислових палат, ф інансових установ (у тому чи слі кредитних спілок), бірж, а також інших установ та орган ізацій. Об'єднання громадян, благодійні організації, пол ітичні партії, органи держав ної влади та органи місцевог о самоврядування, банки, торг ово-промислові палати, фінан сові установи (у тому числі кр едитні спілки), біржі, інші уст анови та організації, для яки х законом встановлені особл ивості державної реєстраці ї, набувають статусу юридичн ої особи лише з моменту їх де ржавної реєстрації у порядку , встановленому цим Законом. М іністерство юстиції України та його територіальні орган и здійснюють реєстрацію (ле галізацію) об'єднань громад ян (у тому числі професійних с пілок та їх об'єднань), благоді йних організацій, політичн их партій, творчих спілок та ї х територіальних осередків, адвокатських об'єднань, торг ово-промислових палат, бірж , інших установ та організац ій, визначених законом, та ви дають свідоцтво про державну реєстрацію, оформлене держа вним реєстратором у відпов ідному виконавчому комітет і міської ради міста облас ного значення або у районній , районній у містах Києві та Се вастополі державній адмініс трації за місцезнаходженням юридичної особи.

Особливості державної реє страції (тобто як створення, т ак і припинення) юридичних ос іб - політичних партій встано влюються Законом України «Пр о об' єднання громадян»та За коном України «Про політичні партії в Україні».

Згідно з ч.2 ст.1 Закону Україн и «Про об' єднання громадян» від 16 червня 1992 року №2460-XII (надалі - Закон №2460-XII) об'єднання грома дян, незалежно від назви (рух , конгрес, асоціація, фонд, спі лка тощо) відповідно до цього Закону визнається політично ю партією або громадською ор ганізацією.

Відповідно до ст.2 Закону №2460 -XII політичною партією є об'єд нання громадян - прихильник ів певної загальнонаціональ ної програми суспільного р озвитку, які мають головною м етою участь у виробленні дер жавної політики, формуванні органів влади, місцевого та регіонального самоврядуван ня і представництво в їх скла ді.

Відповідно до ч.3 ст.5 Закону У країни «Про політичні партії в Україні»Діяльність політи чної партії може бути заборо нена лише за рішенням суду. В п ершій інстанції справу про з аборону політичної партії ро зглядає Верховний Суд Україн и.

Згідно з ч.ч.7,8 ст.11 цього Закон у реєстрація обласних, міськ их і районних організацій аб о інших структурних утворень , передбачених статутом парт ії, здійснюється відповідним и органами юстиції Міністерс тва юстиції України, якщо інш ий порядок не передбачений з аконом, лише після реєстраці ї політичної партії Міністер ством юстиції України. Після реєстрації обласних, міськи х та районних організацій по літичних партій вони можуть набувати статусу юридичної о соби, якщо це передбачено ста тутом партії. Первинні осере дки політичної партії, яким с татутом політичної партії не надається право юридичної о соби, легалізують свою діяль ність шляхом письмового пові домлення про утворення до ві дповідного органу юстиції Мі ністерства юстиції України в 10-денний строк з часу їх утвор ення. Про своє утворення перв инні осередки політичної пар тії повинні у вказаний строк повідомити також відповідні місцеві органи виконавчої в лади та органи місцевого сам оврядування.

Відповідно до ч.2 ст.14 Закону №2365-ІІІ політичні партії є неп рибутковими організаціями.

Згідно зі ст.17 Закону Україн и «Про політичні партії в Укр аїні» від 5 квітня 2001 року №2365-III п олітична партія зобов'язана щорічно опубліковувати в заг альнодержавному засобі масо вої інформації фінансовий зв іт про доходи і видатки, а тако ж звіт про майно політичної п артії.

Вказаною статтею встановл ено єдиний обов' язковий вид фінансової звітності, тобто на політичну партію та її утв орення не покладено обов' яз ок щодо подання органам держ авної податкової служби пода ткових декларацій, документі в фінансової звітності.

Державний контроль за діял ьністю політичних партій зді йснюють Міністерство юстиці ї України - за додержанням пол ітичною партією вимог Консти туції та законів України, а та кож статуту політичної парті ї; Центральна виборча комісі я та окружні виборчі комісії - за додержанням політичною п артією порядку участі політи чних партій у виборчому проц есі. Політичні партії зобов'я зані подавати на вимогу конт ролюючих органів необхідні д окументи та пояснення. (ч.ч.1,2 ст .183 Закону України №2365-ІІІ)

Відповідно до ст.19 зазначен ого Закону у разі порушення п олітичними партіями Констит уції України, цього та інших з аконів України до них можуть бути вжиті такі заходи: 1) попе редження про недопущення нез аконної діяльності; 2) заборон а політичної партії.

Згідно зі ст.21 Закону політи чна партія може бути за подан ням Міністерства юстиції Укр аїни чи Генерального прокуро ра України заборонена в судо вому порядку у випадку поруш ення вимог щодо створення і д іяльності політичних партій , встановлених Конституцією України, цим та іншими закона ми України. Заборона діяль ності політичної партії тягн е за собою припинення діяльн ості політичної партії, розп уск керівних органів, обласн их, міських, районних організ ацій політичних партій, її пе рвинних осередків та інших с труктурних утворень, передба чених статутом партії, при пинення членства в політичні й партії.

Відповідно до ст.23 Закону Ук раїни «Про політичні партії в Україні»політичні партії п рипиняють свою діяльність шл яхом реорганізації чи ліквід ації (саморозпуску) або в разі заборони її діяльності чи ан улювання реєстраційного сві доцтва в порядку, встановлен ому цим та іншими законами Ук раїни.

Статтею 24 цього Закону пере дбачено, що у разі невиконанн я політичною партією вимоги частини шостої статті 11 цього Закону, виявлення протягом т рьох років з дня реєстрації п олітичної партії недостовір них відомостей у поданих на р еєстрацію документах, невису вання політичною партією сво їх кандидатів по виборах Пре зидента України та виборах н ародних депутатів України пр отягом десяти років орган, як ий зареєстрував політичну па ртію, має звернутися до Верхо вного Суду України з подання м про анулювання реєстраційн ого свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційно го свідоцтва не допускаються .

Рішення Верховного Суду Ук раїни про анулювання реєстра ційного свідоцтва політично ї партії тягне за собою припи нення діяльності політичної партії, розпуск її керівних о рганів, обласних, міських, рай онних організацій і первинни х осередків та інших статутн их утворень політичної парті ї, припинення членства в полі тичній партії.

Таким чином, з наведених нор м Закону України «Про політи чні партії в Україні»виплива є, що примусове припинення ді яльності районної організац ії політичної партії (або буд ь-якого іншого утворення пол ітичної партії) можливий лиш е у випадку заборони діяльно сті самої партії або анулюва ння її реєстраційного свідоц тва і відбувається шляхом ро зпуску такої організації.

Враховуючи, що згідно з ч.7 ст .11 Закону №2365-ІІІ набуття стату су юридичної особи будь-яким утворенням політичної парті ї може мати місце виключно пі сля реєстрації такого утворе ння (в даному випадку - район ної організації політичної п артії) відповідним органом М інюста України, припинення т акої юридичної особи іншим ш ляхом, ніж передбачений цим З аконом (а саме: саморозпуск чи розпуск у зв' язку з заборон ою політичної партії або ану люванням реєстраційного сві доцтва) є неприпустимим, оскі льки суперечить закону.

Відповідно до ст.ст. 239, 247 Госп одарського кодексу України с касування державної реєстра ції суб' єкта господарюванн я є видом адміністративно-го сподарських санкцій, які зас тосовуються за порушення вст ановлених правил здійснення господарської діяльності до суб' єктів господарювання, яким Красноокнянська ра йонна організація політично ї партії «Совість України» н е є, отже Котовська ОДПІ не має повноважень на звернення до суду з позовом про припиненн я юридичної особи відповідач а на підставі п.17 ст.11 Закону Ук раїни «Про державну податков у службу в Україні».

Відповідно до ч.3 ст.4 Закону № 2365-ІІІ втручання з боку органі в державної влади та органів місцевого самоврядування аб о їх посадових осіб у створен ня і внутрішню діяльність по літичних партій та їх місцев их осередків забороняється, за винятком випадків, передб ачених цим Законом.

Посилання на неподання від повідачем звітів про викорис тання коштів неприбуткових о рганізацій як підставу припи нення цієї юридичної особи у зв' язку з викладеним не при ймаються судом до уваги.

Крім того, позивачем не дове дено, що відповідача включен о до реєстру неприбуткових о рганізацій згідно з п.п.7.11.12 п.7.11 с т.7 Закону України «Про оподат кування прибутку підприємст в», а порушення термінів пода ння таких звітів згідно з пун ктом 3 Порядку складання пода ткового звіту про використан ня коштів неприбутковими уст ановами й організаціями тягн е вирішення питання про викл ючення такої організації з р еєстру неприбуткових органі зацій і не має наслідком прип инення юридичної особи за ч.2 с т.38 Закону України “Про держав ну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприєм ців”.

Суд не вбачає підстав для не вирішення спору по суті та за криття провадження по справі , оскільки п.1 ст.157 КАС України п ов' язує такий результат з н еможливістю вирішення спору в порядку адміністративного судочинства, а закриття пров адження з такої підстави пер едбачає згідно з ч.2 ст.157 КАС Ук раїни обов' язок суду роз' я снити позивачеві, до юрисдик ції якого суду відноситься р озгляд таких справ.

Встановлена судом невідпо відність позовних вимог Кото вської ОДПІ положенням закон одавства є підставою для від мови у задоволенні позовних вимог про припинення юридичн ої особи Красноокнянської районної організації полі тичної партії «Совість Украї ни».

Керуючись ст.ст.158-163 Кодексу адміністративного судочинс тва України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адмініст ративного позову Котовської об' єднаної державної подат кової інспекції Одеської обл асті до Красноокнянської районної організації політ ичної партії «Совість Україн и», треті особи без самостійн их вимог на предмет спору на с тороні відповідача - Крас ноокнянська районна держа вна адміністрація Одеської о бласті, Головне управління ю стиції в Одеській області, Красноокнянське районне у правління юстиції Одеської о бласті про припинення юридич ної особи відмовити.

Постанова може бути оскарж ена шляхом подання заяви про апеляційне оскарження поста нови суду першої інстанції п ротягом десяти днів з дня її п роголошення, а в разі складен ня постанови у повному обсяз і відповідно до статті 160 КАС У країни - з дня складення в пов ному обсязі. Апеляційна скар га на постанову суду першої і нстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарж ення. Апеляційна скарга може бути подана без попередньог о подання заяви про апеляцій не оскарження, якщо скарга по дається у строк, встановлени й для подання заяви про апеля ційне оскарження.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо таку зая ву не було подано. Якщо було по дано заяву про апеляційне ос карження, але апеляційна ска рга не була подана у строк, вст ановлений Кодексом адмініст ративного судочинства Украї ни, постанова суду набирає за конної сили після закінчення цього строку. У разі подання а пеляційної скарги судове ріш ення, якщо його не скасовано, н абирає законної сили після з акінчення апеляційного розг ляду справи.

Повний текст постанови ск ладено та підписано 02.07.2010р.

Суддя /підпис/ М.М. Аракелян

відмовити в задоволенні адміністратив ного позову

02 липня 2010 року

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2010
Оприлюднено05.08.2010
Номер документу10265081
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —4036/09/1570

Постанова від 02.07.2010

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні