Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21.12.2021 Справа №607/9717/21
місто Тернопіль
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області в складі:
головуючого судді Герчаківської О. Я.,
з участю секретаря судового засідання Киреньки Г. Я.,
представника позивача Ахтемейчук Н. М. ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Тернополі у порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Тернопільської міської ради до ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про скасування державної реєстрації права власності, визнання недійсними договорів купівлі-продажу та застосування правових наслідків їх недійсності,
В С Т А Н О В И В :
Тернопільська міська рада (далі - ТМР) звернулася до суду з позовом до ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про скасування державної реєстрації права власності, визнання недійсними договорів купівлі-продажу та застосування правових наслідків їх недійсності.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 11 квітня 2019 року державним реєстратором управління агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації зареєстровано право власності на споруду для підприємницької діяльності загальною площею 103,2 кв.м. за адресою АДРЕСА_1 за ОСОБА_2 , реєстраційний номер 1812413161101. Після чого 25 квітня 2019 року приватним нотаріусом Терещук Л. І. внесено запис № 31355660 на підставі договору купівлі-продажу від 25 квітня 2019 року, серія та номер 647, виданий 25 квітня 2019 року, яким право власності визнано за ОСОБА_3 з одночасним припиненням права власності на дану споруду за ОСОБА_2 05 серпня 2019 року дану споруду шляхом поділу було розділено на приміщення № 1, загальною площею 51,7 кв.м. та приміщення № 2, загальною площею 51,5 кв.м. за адресою АДРЕСА_1 та по кожному об`єкту відкрито новий розділ та присвоєно реєстраційні номери кожному окремо (приміщення № 1 - реєстраційний номер 1889139561101 та приміщення № 2 - реєстраційний номер - 1889188661101). Приміщення № 1, загальною площею 51,7 кв.м. на підставі договору купівлі-продажу № 677 від 25 квітня 2019 року, посвідченого нотаріусом Терещук Л. І., 05 серпня 2019 року зареєстровано державним реєстратором Білобожницької сільської ради Чортківського району Тернопільської області за ОСОБА_3 Приміщення № 2 загальною площею 51,5 кв.м. на підставі договору купівлі-продажу № 677 від 25 квітня 2019 року, посвідченого нотаріусом Терещук Л. І., 05 серпня 2019 року зареєстровано державним реєстратором Білобожницької сільської ради Чортківського району Тернопільської області за ОСОБА_3 12 серпня 2019 року приватним нотаріусом Терещук Л. І. внесено запис № 32779288 на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер 1594, виданий 12 серпня 2019 року, яким право власності зареєстровано за ОСОБА_4 з одночасним припиненням права власності на приміщення АДРЕСА_2 на дану споруду за ОСОБА_3 .
Представник позивача вважає, що вказані державні реєстрації здійснені з порушенням вимог чинного законодавства України, є незаконними та підлягають до скасування. Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається, що державна реєстрація права власності на споруду для підприємницької діяльності за ОСОБА_2 була здійснена державним реєстратором управління агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації на підставі технічного висновку, серія та номер 19-2019, видавник Приватне підприємство Волкас . Представник позивача просив звернути увагу суду на той факт, що державним реєстратором при здійсненні оскаржуваної реєстрації не враховано, що заявником не було подано жодних визначених законодавством документів, що в свою чергу вказує на очевидні порушення норм законодавства. Технічний висновок, на підставі якого було здійснено первинну реєстрацію не є правовстановлюючим документом, а також документом, що свідчить про наявність чи відсутність у відповідача права власності на нерухоме майно чи його частину.
Представник позивача також просив зауважити, що згідно листа відділу державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради від 01 червня 2021 року, відділом не здійснювалось надання (отримання, реєстрація), відмова у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єкта - споруди для підприємницької діяльності площею 103,2 кв.м по АДРЕСА_1 . Додатково проінформовано, що в період з 08 жовтня 2018 року - 22 жовтня 2018 року головними спеціалістами-інспекторами відділу державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради на підставі заяви ОСОБА_5 від 05 жовтня 2018 року проведено позапланову перевірку щодо дотримання вимог містобудівного законодавства під час виконання будівельних робіт, в ході проведення якої встановлено, що на земельній ділянці з кадастровим номером 6110100000:02:018:0064 влаштовано залізобетонний фундамент без відповідних дозвільних документів, виданих органом держархбудконтролю та без затвердженої в установленому законодавством порядку проектної документації. За результатами перевірки складено акт №102-191 від 08 жовтня 2018 року, протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 08 жовтня 2018 року, винесено припис про усунення порушень від 08 жовтня 2018 року, припис про зупинення виконання будівельних робіт від 08 жовтня 2018 року, притягнуто до відповідальності та накладено стягнення у вигляді штрафу в розмірі 66 276 грн стосовно ФОПа ОСОБА_2 . В період з 29 листопада 2018 року по 30 листопада 2018 року головними спеціалістами-інспекторами відділу ДАБК TMP проведено перевірку щодо виконання вищевказаного припису про усунення та Актом від 30 листопада 2019 року встановлено, що порушень не виявлено, тобто дана споруда встановлена без улаштування фундаменту та являється тимчасовою спорудою.
Представник позивача наголосив, що власником земельної ділянки, на якій розташована дана споруда для підприємницької діяльності за адресою: АДРЕСА_1 в являється Тернопільська міська рада, яка не надавала дозвіл та не погоджувала будівництво об`єкта нерухомого майна. Згідно листа відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради за № 252/221156999 від 27 травня 2021 року між відділом технічного нагляду та ОСОБА_2 19 жовтня 2017 року укладено договір суборенди земельної ділянки, кадастровий номер 6110100000:02:018:0064, загальною площею 0,0110 га. Відповідно до пунктів 4. 5 та 18 Договору суборенди землі на цій земельній ділянці об`єкти нерухомого майна відсутні, земельна ділянка надається без об`єктів нерухомого майна та забороняється самовільна забудова даної земельної ділянки.
Відтак, при здійсненні оскаржуваних реєстраційних дій державний реєстратор не врахував норми Земельного кодексу України, які забороняють використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, та обмеження відносно даної земельної ділянки, які вказані у договорі суборенди. Відповідно до ст. 26-3 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності адреса присвоюється, змінюється, коригується, анулюється: виконавчим органом сільської, селищної, міської ради - у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради. Однак, листом управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради зазначено, що розпорядження начальника управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради щодо присвоєння даній споруді адресного номера не видавалось. До даного листа долучений паспорт прив`язки групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності з навісом для пасажирів на зупинці громадського транспорту вул. С. Крушельницької за адресою АДРЕСА_3 від 26 грудня 2017 року, укладений між управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради та ОСОБА_2 , що є ще однією підставою незаконності первинної реєстрації права власності на даний об`єкт.
Щодо визнання недійсними договорів купівлі-продажу, представник ТМР вказав, що предметом договору купівлі-продажу від 25 квітня 2019 року, серія та номер 647, який посвідчено приватним нотаріусом Терещук Л. І. визначено споруду для підприємницької діяльності, площею 103,2 кв.м. як нерухоме майно. Проте, товар, проданий ОСОБА_3 від ОСОБА_2 не був об`єктом нерухомого майна, а являвся лише тимчасовою спорудою, державна реєстрація права власності на який згідно Закону не проводиться, тобто договір купівлі-продажу укладався на об`єкт який не існував, відтак до основних умов договору внесено відомості, які не відповідають дійсності. Крім того, наявна інформація також може свідчити про те, що продавцем при укладенні даного правочину введено іншу сторону в оману щодо обставин, які мають істотне значення, а саме щодо властивостей і якостей товару, що відповідно до ст. 230 ЦК України є підставою для визнання цього правочину судом недійсним.
Підсумовуючи усе вищенаведне, представник позивача просила суд звернути увагу на те, що власником земельної ділянки, на якій розташований даний об`єкт являється Тернопільська міська рада, та перехід права власності від однієї особи до іншої, внаслідок державної реєстрації з недотриманням вимог чинного законодавства України порушує права Тернопільської міської територіальної громади на землю комунальної власності, оскільки згідно з приписами частини другої статті 120 Земельного кодексу України, яка регламентує перехід права на земельну ділянку у разі набуття права на жилий будинок, будівлю або споруду, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. На вказаних підставах у осіб, тобто ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , які набули право власності на дану споруду для підприємницької діяльності, виникає безумовне та гарантоване право вимагати від Тернопільської міської ради надання земельної ділянки для її обслуговування.
За таких обставин, представник Тернопільської міської ради просив суд:
скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек. Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна державну реєстрацію права власності на споруду для підприємницької діяльності, загальною площею 103,2 кв.м. за ОСОБА_2 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ;
визнати недійсним договір купівлі-продажу споруди для підприємницької діяльності, серія та номер 647, виданий 25 квітня 2019 року приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу Терещук Л.І.;
застосувати правові наслідки недійсності вищезазначеного правочину, тобто, скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно. Державному реєстрі Іпотек. Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державну реєстрацію права власності на споруду для підприємницької діяльності, загальною площею 103,2 кв.м. за ОСОБА_3 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ;
визнати недійсним договір купівлі-продажу споруди для підприємницької діяльності, серія та номер 677, виданий 25 квітня 2019 року приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу Терещук Л.І.;
застосувати правові наслідки недійсності вищезазначеного правочину, тобто скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державну реєстрацію права власності на споруду для підприємницької діяльності, загальною площею 51,7 кв.м. та площею 51,5 кв.м. за ОСОБА_3 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_4 та приміщення АДРЕСА_5 ;
припинити право власності на споруду для підприємницької діяльності загальною площею 51,7 кв.м. та площею 51,5 кв.м. за адресою: АДРЕСА_4 та приміщення АДРЕСА_5 за гр. ОСОБА_3 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
закрити розділ Державного реєстру речових прав за №1889139561101 відносно споруди для підприємницької діяльності загальною площею 51,7 кв.м. за адресою: АДРЕСА_4 ;
визнати недійсним договір купівлі-продажу споруди для підприємницької діяльності, серія та номер 1594, виданий 12 серпня 2019 року приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу Терещук Л.І.;
застосувати правові наслідки недійсності вищезазначеного правочину, тобто, скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно. Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державну реєстрацію права власності на споруду для підприємницької діяльності, загальною площею 51,5 кв.м. за ОСОБА_4 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_6 ;
припинити право власності на споруду для підприємницької діяльності загальною площею 51,5 кв.м. за адресою: АДРЕСА_6 за ОСОБА_4 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
закрити розділ Державного реєстру речових прав за №1889188661101 відносно споруди для підприємницької діяльності загальною площею 51,5 кв.м. за адресою: АДРЕСА_6 .
Ухвалою судді Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 07 червня 2021 року відкрито провадження у справі за позовною заявою ТМР до ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про скасування державної реєстрації права власності, визнання недійсними договорів купівлі-продажу та застосування правових наслідків їх недійсності. Постановлено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження.
Протокольною ухвалою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області, постановленою без виходу до нарадчої кімнати у судовому засіданні, яке відбулося 30 вересня 2021 року, суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.
Представник позивача Ахтемейчук Н. М. в судовому засіданні позовні вимоги підтримала з мотивів, наведених у позовній заяві, просила задовольнити їх в повному обсязі.
Представник відповідача ОСОБА_2 , адвокат Стецюк Ю. О. в судовому засіданні заперечував щодо задоволення позовних вимог, вважає, що для проведення первинної реєстрації об`єкта нерухомого майна були надані всі необхідні документи, а тому подальші дії з цим майном відповідають чинному законодавству. В подальшому адвокат Стецюк Ю. О. в судові засідання не з`являвся, надіслав на адресу суду заяву, у якій просив розглядати справу за його та ОСОБА_2 відсутності; просив відмовити у задоволенні позовних вимог за їх недоведеністю.
Відповідачі ОСОБА_3 , ОСОБА_4 в судове засідання не з`явилися, хоча належним чином були повідомлені про час, дату та місце судового засідання, про причини неявки суд не повідомили; відзив на позовну заяву на адресу суду не надходив.
Суд, заслухавши доводи представника позивача, дослідивши та оцінивши матеріали справи, встановив наступні обставини.
Як слідує з витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень № 13393183 від 25 листопада 2013 року, земельна ділянка, кадастровий номер 6110100000:02:018:0064, загальною площею 0,0110 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі за адресою АДРЕСА_7 07 листопада 2013 року передана в оренду на підставі договору оренди землі, серія та номер 5036, виданого 01 жовтня 2013 року Тернопільською міською радою; строк дії: 21 вересня 2023 року з правом передачі в піднайм (суборенду). Орендар: Відділ технічного нагляду Тернопільської міської ради; орендодавець (власник): Тернопільська міська рада.
19 жовтня 2017 року між орендарем відділом технічного нагляду Тернопільської міської ради та суборендарем фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 укладено договір суборенди землі, предметом якого є земельна ділянка, що передасться в суборенду, знаходиться v користуванні орендаря, відповідно до договору оренди землі від 01 жовтня 2013 року, укладеного між орендарем та Тернопільською міською радою, про що в книзі записів засвідчення факту реєстрації вчинено запис від 01 листопада 2013 року за № 5036 та витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень від 25 листопада 2013 року за індексним номером 13393183, згідно яких орендарю передано в оренду земельну ділянку, кадастровий номер 6110100000:02:018:0064, загальною площею 0,0110 га для будівництва та реконструкції існуючої зупинки громадського транспорту вул. Крушельницької (до центру) і об`єктом торгово-побутового призначення за адресою АДРЕСА_7 (п. 1 Договору).
В суборенду передається земельна ділянка 6110100000:020180064, загальною площею 0,0110 га, в тому числі землі, які використовуються в комерційних цілях (п. 3. Договору). На земельній ділянці об`єкти нерухомою майна та інженерні мережі відсутні (п. 4. Договору). Земельна ділянка передається в суборенду без об`єктів нерухомого майна (п. 5 Договору). Умови збереження стану об`єкта суборенди: забороняється самовільна забудова земельної ділянки (п. 18 Договору).
Невід`ємними частинами вищевказаного Договору, згідно п. 41, є: копія витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий план земельної ділянки, план земельної ділянки, акт відновлення в натурі (на місцевості) зовнішніх меж земельної ділянки та акт приймання-передачі межових знаків на зберігання, акт приймання-передачі земельної ділянки в суборенду, план-схема розташування земельної ділянки, витяг з Державного реєстру, які були предметом огляду в судовому засіданні.
26 грудня 2017 року ФОП ОСОБА_2 отримав паспорт прив`язки групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності з навісом для пасажирів на зупинці громадського транспорту вул. С Крушельницької за адресою АДРЕСА_7 . Видавником цього паспорту є начальник управління містобудування, архітектури та кадастру, головний архітектор міста В. Й.Бесага. паспорт прив`язки дійсний до 26 грудня 2020 року та був продовжений до 26 грудня 2021 року.
05 жовтня 2018 року відділом державного архітектурно-будівельного контролю ТМР видано направлення планового (позапланового) заходу № 191 головному спеціалісту - інспектору - Рудик О. В. для здійснення позапланової перевірки на об`єкті, будівництво на земельній ділянці за кадастровим номер 6110100000:02:018:0064 щодо дотримання суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на підставі наказу (розпорядження) відділу державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради від 05 жовтня 2018 року № 189 та заяви ОСОБА_5 від 05 жовтня 2018 року.
Як вбачається із акту, складеного головним спеціалістом-інспектором відділу державного архітектурно-будівельного контролю ТМР Рудик О. В. за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт №102-191, перевірено дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті: Будівництво на земельній ділянці за кадастровим номером 6110100000:02:018:0064 , Замовник ФОП ОСОБА_2 . Під час проведення перевірки встановлено, що на вказаній земельній ділянці проводиться будівництво, а саме влаштовано залізобетонний фундамент без відповідних дозвільних документів, виданих органом держархбудконтролю та без затвердженої у встановленому законодавством порядку проектної документації.
08 жовтня 2018 року головним спеціалістом-інспектором відділу державного архітектурно-будівельного контролю ТМР Рудик О. В. винесено припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, яким зазначено про необхідність до 08 грудня 2018 року привести вказаний об`єкт до вимог Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
Також 08 жовтня 2018 року головним спеціалістом-інспектором відділу державного архітектурно-будівельного контролю ТМР Рудик О. В. винесено припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт, яким зазначено про необхідність з 08 жовтня 2018 року зупинити проведення будівельних робіт на вказаному об`єкті.
11 жовтня 2018 року В. о. начальника відділу державного архітектурно-будівельного контролю ТМР Онищук А. В. виніс постанову № 10-354/27 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою встановлено, що ФОП ОСОБА_2 порушив п. 1 ст. 36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , абз. 1 п. 5 постанови Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 466 Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт . ФОП ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 2 ч. 2 ст. 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та накладено штраф у сумі 66 276 грн, згідно протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 08 жовтня 2018 року.
Актом, складеним головним спеціалістом-інспектором відділу державного архітектурно-будівельного контролю ТМР Рудик О. В. за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт № 124-218, не встановлено порушень на об`єкті - Будівництво на земельній ділянці за кадастровим номер 6110100000:02:018:0064 . Замовник - ФОП ОСОБА_2 , який отримав примірник цього акта 30 листопада 2018 року.
Листом начальника Управління містобудування,архітектури та кадастру ТМР В. Бесаги № 143/14 від 01 червня 2021 року повідомлено начальника управління правового забезпечення ТМР О. Печіля, що розпорядженням начальника управління містобудування, архітектури та кадастру міської ради від 12 травня 2009 року № 61 підвальному приміщенню присвоєно адресний номер АДРЕСА_8 (замовник TOB Українсько-Канадське спільне підприємство Астра-Група ). Управлінням видано паспорт прив`язки групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності з навісом для пасажирів на зупинці громадського транспорту вул. С.Крушельницької за адресою АДРЕСА_7 від 26 грудня 2017 року № 101/17, строк дії продовжено до 26 грудня 2021 року - замовник ФОП ОСОБА_2 .
Зі змісту листа начальника відділу державного архітектурно-будівельного контролю ТМР М. Горішного № 172/27 від 01 червня 2021 року слідує, що у Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва відсутня інформація щодо документів, які дають право виконувати підготовчі, будівельні роботи, а також підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію за вказаною у запиті адресою. В період з 08 жовтня 2018 року - 22 жовтня 2018 року головними спеціалістами-інспекторами відділу державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради на підставі заяви ОСОБА_5 від 05 жовтня 2018 року проведено позапланову перевірку щодо дотримання вимог містобудівного законодавства під час виконання будівельних робіт. Під час проведення позапланової перевірки встановлено, що на земельній ділянці з кадастровим номером 6110100000:02:018:0064 влаштовано залізобетонний фундамент без відповідних дозвільних документів виданих органом держархбудконтролю та без затвердженої в установленому законодавством порядку проектної документації.
Із Інформаційної довідки № 258455453 від 26 травня 2021 року вбачається, що об`єкт нерухомого майна: споруда для підприємницької діяльності, загальною площею 103,2 кв.м. за адресою АДРЕСА_1 , 11 квітня 2019 року зареєстрована за ОСОБА_2 на підставі технічного висновку, серія та номер 19-2019, виданого приватним підприємством Волкас , підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 46504210 від 17 квітня 2019 року, ОСОБА_6 , Управління агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації Тернопільської області; 25 квітня 2019 року зареєстрована за ОСОБА_3 на підставі договору купівлі-продажу серії та номер 647 від 25 квітня 2019 року, підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 46656253 від 25 квітня 2019 року, приватний нотаріус Терещук Л. І.; 05 серпня 2019 року здійснено державну реєстрацію поділу об`єкта нерухомого майна на підставі висновку щодо технічної можливості поділу об`єкта нерухомого майна від 06 травня 2019 року, виданого фізичною особою-підприємцем ОСОБА_7 .
Із Інформаційної довідки № 258459577 від 26 травня 2021 року вбачається, що об`єкт нерухомого майна: споруда для підприємницької діяльності, загальною площею 51,7 кв.м. за адресою АДРЕСА_1 , приміщення 1 05 серпня 2021 року зареєстрована на праві приватної власності за ОСОБА_3 державним реєстратором Білобожницької сільської ради Чортківського району Тернопільської області Бурка С. І. на підставі договору купівлі-продажу серії та номер 677 від 25 квітня 2019 року, підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 48135707 від 07 серпня 2019 року.
Із Інформаційної довідки № 258459818 від 26 травня 2021 року вбачається, що об`єкт нерухомого майна: споруда для підприємницької діяльності, загальною площею 51,5 кв.м. за адресою АДРЕСА_1 , приміщення 2 12 серпня 2021 року зареєстрована на праві приватної власності за ОСОБА_8 приватним нотаріусом Терещук Л. І. на підставі договору купівлі-продажу серії та номер 1594 від 12 серпня 2019 року, підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 48195196 від 12 серпня 2019 року.
Відтак, проаналізувавши надані докази, суд вважає, що до правовідносин, які виникли між сторонами, підлягають застосуванню наступні норми матеріального та процесуального права.
Частиною 2 статті 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Згідно ч. 1 ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Частиною другою цієї статті визначено способи захисту цивільних прав та інтересів. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Відповідно до ст. 20 ЦК України, право на захист особа здійснює на свій розсуд.
Під захистом цивільних прав розуміється передбачений законодавством засіб, за допомогою якого може бути досягнуте припинення, запобігання, усунення порушення права, його відновлення і (або) компенсація витрат, викликаних порушенням права. Обраний спосіб захисту має безпосередньо втілювати мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту, тобто мати наслідком повне припинення порушення його прав та охоронюваних законом інтересів.
В силу ч. ч. 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування заподіяних збитків.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Згідно ч. 1 ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, крім іншого, розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
За змістом ст. 120 ЗК України та ст. 377 ЦК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Частиною 2 статті 331 ЦК України передбачено, що право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна). Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації. Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, врегульовані Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ( далі - Закон).
Згідно п. 1, 2 ч. 1 ст. 2 Закону державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) є офіційним визнанням і підтвердженням державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) це - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.
Відповідно до п. 1 та п. 4 ч. 1 ст. 3 Закону загальними засадами державної реєстрації прав є: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.
Частини 1, 2, 4 ст. 5 Закону передбачають, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення. Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку. Не підлягають державній реєстрації речові права та їх обтяження на корисні копалини, рослини, а також на малі архітектурні форми, тимчасові, некапітальні споруди, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких можливе без їх знецінення та зміни призначення, а також окремо на споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, зокрема на магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі), автомобільні дороги, електричні мережі, магістральні теплові мережі, мережі зв`язку, залізничні колії.
Згідно з ч.1 ст. 12 Закону державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про зареєстровані права власності на об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяження, а відповідно до ч. 5 цієї статті відомості Державного реєстру прав вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою, доки їх не скасовано у порядку, передбаченому цим Законом.
Наведені норми чинного законодавства свідчать про те, що державній реєстрації підлягають речові права виключно на нерухоме майно або об`єкти незавершеного будівництва тобто таке майно має бути нерухомим.
Умови, підстави та процедура проведення відповідно до Закону державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедура взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначені Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25 грудня 2015 року (далі за текстом - Порядок).
Згідно з п.п. 6, 7 Порядку державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених цим Порядком. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору за державну реєстрацію прав.
Частиною 2 ст. 22 Закону передбачено, що відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для державної реєстрації прав, несе заявник, якщо інше не встановлено судом. Відповідальність за відповідність електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, оригіналам таких документів у паперовій формі у разі подання заяви в електронній формі несе особа, яка виготовила електронні копії документів.
Відповідно до п. 40 Порядку, державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених статтею 27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та цим Порядком.
Згідно зі ст. 27 Закону державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно, як-от: договору купівлі-продажу об`єкту нерухомості; свідоцтва про право власності; рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно, тощо.
Пунктом 41 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що для державної реєстрації права власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна подаються: 1) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта (крім випадків державної реєстрації права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі та споруди, прибудови до них, побудовані до 5 серпня 1992 року); 2) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; 3) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси (крім випадків надання відомостей про кадастровий номер земельної ділянки, на якій розташований індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинки); 4) письмова заява співвласників про розподіл часток у спільній власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, що перебуває у спільній частковій власності); 5) договір про спільну діяльність або договір простого товариства (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, будівництво якого здійснювалось у результаті спільної діяльності).
Таким чином, Порядком визначено вичерпний перелік обов`язкових для подання документів та обставин, що мають бути ними підтверджені.
При цьому, з огляду на закріплені у ст. ст. 9, 19 Закону положення, порядок державної реєстрації та коло повноважень державного реєстратора у ході її проведення, останній приймає рішення про державну реєстрацію прав лише після перевірки наявності необхідних для цього документів та їх відповідності вимогам законодавства.
Зі змісту позовної заяви вбачається, що позивач порушення своїх прав вбачає в тому, що реєстрація приміщення № НОМЕР_1 , загальною площею 51,7 кв.м. та приміщення № 2 загальною площею 51,5 кв.м за адресою АДРЕСА_1 в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, відповідно до ст. 120 ЗК України, обмежує його право власності на розпорядження земельною ділянкою. Також представник ТМР стверджує, що наведені приміщення не були об`єктами нерухомого майна, а являлися лише тимчасовою спорудою, державна реєстрація права власності на який згідно Закону не проводиться.
Проаналізувавши надані суду докази встановлено, що 11 квітня 2019 року державним реєстратором управління агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації зареєстровано право власності на споруду для підприємницької діяльності загальною площею 103,2 кв.м. за адресою АДРЕСА_1 за ОСОБА_2 , реєстраційний номер 1812413161101. Після чого 25 квітня 2019 року приватним нотаріусом Терещук Л. І. внесено запис № 31355660 на підставі договору купівлі-продажу від 25 квітня 2019 року, серія та номер 647, виданий 25 квітня 2019 року, яким право власності визнано за ОСОБА_3 з одночасним припиненням права власності на дану споруду за ОСОБА_2 05 серпня 2019 року вказану споруду шляхом поділу було розділено на приміщення № 1, загальною площею 51,7 кв.м. та приміщення № 2, загальною площею 51,5 кв.м. за адресою АДРЕСА_1 та по кожному об`єкту відкрито новий розділ та присвоєно реєстраційні номери кожному окремо (приміщення № 1 - реєстраційний номер 1889139561101 та приміщення № 2 - реєстраційний номер - 1889188661101). Приміщення № 1, загальною площею 51,7 кв.м. на підставі договору купівлі-продажу № 677 від 25 квітня 2019 року, посвідченого нотаріусом Терещук Л. І., 05 серпня 2019 року зареєстровано державним реєстратором Білобожницької сільської ради Чортківського району Тернопільської області за ОСОБА_3 Приміщення № 2 загальною площею 51,5 кв.м. на підставі договору купівлі-продажу № 677 від 25 квітня 2019 року, посвідченого нотаріусом Терещук Л. І., 05 серпня 2019 року зареєстровано державним реєстратором Білобожницької сільської ради Чортківського району Тернопільської області за ОСОБА_3 12 серпня 2019 року приватним нотаріусом Терещук Л. І. внесено запис № 32779288 на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер 1594, виданий 12 серпня 2019 року, яким право власності зареєстровано за ОСОБА_4 з одночасним припиненням права власності на приміщення АДРЕСА_2 на дану споруду за ОСОБА_3 .
Водночас, згідно листа начальника відділу державного архітектурно-будівельного контролю ТМР від 01 червня 2021 року, відділом не здійснювалось надання (отримання, реєстрація), відмова у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єкта - споруди для підприємницької діяльності площею 103,2 кв.м по АДРЕСА_8 .
В матеріалах справи відсутні докази, які б підтверджували виконання відповідачами визначених наведеними вище нормами закону процедур оформлення дозвільних документів на будівництво приміщення для підприємницької діяльності загальною площею 103,2 кв.м. за адресою АДРЕСА_8 , та в подальшому прийняття його в експлуатацію як об`єкту нерухомості. Тому, суд доходить висновку, що ОСОБА_2 для проведення державної реєстрації права власності не було надано державному реєстратору документів, перелік яких визначений у законі і, які б свідчили про виникнення права власності на дане нерухоме майно та надавали б реєстратору законні підстави для здійснення державної реєстрації відповідного речового права на об`єкт за відповідачами.
Із Інформаційної довідки № 258455453 від 26 травня 2021 року вбачається, що об`єкт нерухомого майна: споруда для підприємницької діяльності, загальною площею 103,2 кв.м. за адресою АДРЕСА_1 , 11 квітня 2019 року зареєстрована за ОСОБА_2 на підставі технічного висновку, серія та номер 19-2019, виданого приватним підприємством Волкас .
В силу ст. ст. 1, 29, 37, 39-3 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності вимоги щодо прийняття в експлуатацію нового будівництва ставляться і до робіт з реконструкції.
Відповідно до ч. 5 ст. 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 461, датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта є дата реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації або видачі сертифіката.
Як вбачається з матеріалів справи, на час проведення оспорюваної реєстрації ФОП ОСОБА_2 не надавались згадані декларація чи сертифікат на підтвердження прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва (його реконструкцію).
Із змісту листа начальника Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради Тернопільської міської ради № 143/14 від 01 червня 2021 року вбачається, що Управлінням видано паспорт прив`язки групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності з навісом для пасажирів на зупинці громадського транспорту вул. С.Крушельницької за адресою АДРЕСА_7 від 26 грудня 2017 року № 101/17, строк дії продовжено до 26 грудня 2021 року - замовник ФОП ОСОБА_2 .
З наведеного в сукупності суд констатує, що документи, які вказані ОСОБА_2 як підстава здійснення державної реєстрації права приватної власності на об`єкт нерухомості та відповідно, внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису за № 258455453 про право власності, не можуть слугувати правовою підставою для набуття ФОП ОСОБА_2 права власності на даний об`єкт та підтверджувати відповідність заявлених прав поданим документам, а також державної реєстрації такого права. Проведенню державної реєстрації прав на об`єкт нерухомого майна має передувати прийняття його до експлуатації.
Відтак, як первинна реєстрація приміщення для підприємницької діяльності загальною площею 103,2 кв.м. за адресою АДРЕСА_8 , так і всі наступні реєстраційні дії щодо вказаного приміщення суперечать Закону.
Відповідно до ч. 3 ст. 10 Закону державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.
У частині 1 статті 25 Закону України Про оренду землі передбачено, що орендар земельної ділянки має право за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження.
За твердженням представника позивача дозвільні документи на будівництво об`єкту нерухомості площею 103,2 кв. м. чи його реконструкцію не видавались і таке приміщення не приймалося в експлуатацію.
В матеріалах справи також відсутні докази, які б підтверджували виконання ОСОБА_2 визначених наведеними вище нормами закону процедур оформлення дозвільних документів на будівництво приміщення для підприємницької діяльності загальною площею 103,2 кв.м. за адресою АДРЕСА_8 , та в подальшому прийняття його в експлуатацію як об`єкту нерухомості. Тому, суд доходить висновку, що ОСОБА_2 для проведення державної реєстрації права власності не було надано державному реєстратору документів, перелік яких визначений у законі і, які б свідчили про виникнення права власності на дане нерухоме майно та надавали б реєстратору законні підстави для здійснення державної реєстрації відповідного речового права на об`єкт за ФОП ОСОБА_2 .
Зазначені обставини дають підстави для висновку, що державна реєстрація права власності у даному випадку проведена реєстратором за відсутності обов`язкових і необхідних документів. Відтак, спірна споруда не могла бути визначена державним реєстратором як об`єкт нерухомого майна.
Враховуючи те, що придбане ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 приміщення для підприємницької діяльності є тимчасовою спорудою, внесення до Державного реєстру прав запису про реєстрацію права власності на торгові приміщення, як об`єкт нерухомого майна, відповідно до положень статті 120 ЗК України, обмежує право комунальної власності позивача на земельну ділянку.
За таких обставин, позовна вимога про скасування реєстрації права власності відповідачів ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 на приміщення за вищевказаною адресою, яке, згідно досліджених судом матеріалів було розділене на приміщення № 1 , № 2, підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Згідно з ч. 7 ст. 14 Закону у разі ухвалення судом рішення про закриття розділу Державного реєстру прав у випадках, передбачених цією статтею, закриття відповідного розділу допускається виключно в разі, якщо таким судовим рішенням вирішується питання щодо набуття та/або припинення речових прав, обтяжень речових прав на об`єкт нерухомого майна, щодо якого закривається розділ у Державному реєстрі прав.
Отже, вимоги Тернопільської міської ради підлягають до задоволення частково, шляхом скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна державну реєстрацію права власності на споруду для підприємницької діяльності, загальною площею 103,2 кв. м. за ОСОБА_2 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (дата, час державної реєстрації: 11.04.2019, 12:21:47); скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна державну реєстрацію права власності на споруду для підприємницької діяльності, загальною площею 103,2 кв. м. за ОСОБА_3 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (дата, час державної реєстрації: 25.04.2019, 13:40:42); скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна державну реєстрацію права власності на споруду для підприємницької діяльності, загальною площею 51,7 кв. м. за ОСОБА_3 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_4 (дата, час державної реєстрації: 05.08.2019, 13:52:30); закриття розділу Державного реєстру речових прав № 1889139561101 відносно споруди для підприємницької діяльності, загальною площею 51,7 кв. м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_4 ; скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна державну реєстрацію права власності на споруду для підприємницької діяльності, загальною площею 51,5 кв. м. за ОСОБА_4 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_6 (дата, час державної реєстрації: 12.08.2019, 12:48:06); закриття розділу Державного реєстру речових прав № 1889188661101 відносно споруди для підприємницької діяльності, загальною площею 51,5 кв. м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_6 .
Разом з тим, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання недійсним договорів купівлі-продажу спірних приміщень.
Відповідно до частини першої статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Згідно статті 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.
За змістом частини першої статті 216 ЦК України у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Позивач просить визнати недійсними договори купівлі-продажу споруди для підприємницької діяльності, серія та номер 647, виданий 25 квітня 2019 року приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу Терещук Л. І.; споруди для підприємницької діяльності, серія та номер 677, виданий 25 квітня 2019 року приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу Терещук Л. І.; споруди для підприємницької діяльності, серія та номер 1594, виданий 12 серпня 2019 року приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу Терещук Л. І. з тих підстав, що предметом вказаних договорів не був об`єкт нерухомого майна - споруда для підприємницької діяльності, а тимчасова споруда, державна реєстрація права власності на яку згідно закону не проводиться, тобто договори купівлі-продажу укладалися на об`єкти, які не існували.
Відповідно до частини четвертої статті 209 ЦК України на вимогу фізичної або юридичної особи будь-який правочин з її участю може бути нотаріально посвідчений.
Суд вважає, що вказівка у нотаріально посвідчених договорах купівлі-продажу про відчуження споруди для підприємницької діяльності, а не тимчасової споруди не порушує прав позивача та не може бути підставою для скасування вказаних договорів за позовом Тернопільської міської ради.
Відтак, суд відмовляє органу місцевого самоврядування а в задоволенні позову в частині вимог про визнання недійсними договорів купівлі-продажу споруди для підприємницької діяльності, серія та номер 647, виданий 25 квітня 2019 року приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу Терещук Л. І. та споруди для підприємницької діяльності, серія та номер 677, виданий 25 квітня 2019 року приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу Терещук Л. І.
Щодо стягнення судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до частин 1 і 3 статі 133 ЦПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно зі статтею 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову - на відповідача.
За таких обставин, суд вважає, що з відповідачів ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 на користь позивача слід стягнути судовий збір в рівних частках, по 2 270,00 грн з кожного.
Керуючись ст.ст. 4, 7, 12, 13, 81, 89, 244, 263, 268, 273 ЦПК України суд,
у х в а л и в:
Позовні вимоги Тернопільської міської ради задовольнити частково.
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна державну реєстрацію права власності на споруду для підприємницької діяльності, загальною площею 103,2 кв. м. за ОСОБА_2 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (дата, час державної реєстрації: 11.04.2019, 12:21:47).
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна державну реєстрацію права власності на споруду для підприємницької діяльності, загальною площею 103,2 кв. м. за ОСОБА_3 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (дата, час державної реєстрації: 25.04.2019, 13:40:42).
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна державну реєстрацію права власності на споруду для підприємницької діяльності, загальною площею 51,7 кв. м. за ОСОБА_3 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_4 (дата, час державної реєстрації: 05.08.2019, 13:52:30).
Закрити розділ Державного реєстру речових прав № 1889139561101 відносно споруди для підприємницької діяльності, загальною площею 51,7 кв. м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_4 .
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна державну реєстрацію права власності на споруду для підприємницької діяльності, загальною площею 51,5 кв. м. за ОСОБА_4 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_6 (дата, час державної реєстрації: 12.08.2019, 12:48:06).
Закрити розділ Державного реєстру речових прав № 1889188661101 відносно споруди для підприємницької діяльності, загальною площею 51,5 кв. м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_6 .
У задоволенні решти вимог позову - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_2 на користь Тернопільської міської ради 2 270,00 грн судового збору.
Стягнути з ОСОБА_3 на користь Тернопільської міської ради 2 270,00 грн судового збору.
Стягнути з ОСОБА_4 на користь Тернопільської міської ради 2 270,00 грн судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційної скарги не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення суду, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Тернопільського апеляційного суду або через Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області.
Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 Цивільного процесуального кодексу України.
Позивач: Тернопільська міська рада, код ЄДРПОУ: 34334305, адреса місцезнаходження: вул. Листопадова, буд. 5, м. Тернопіль, 46001.
Відповідач 1 : ОСОБА_2 ,РНОКПП: НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_9 ;
Відповідач 2 : ОСОБА_3 ,РНОКПП: НОМЕР_3 , місце проживання: АДРЕСА_10 ;
Відповідач 3 : ОСОБА_4 ,РНОКПП: НОМЕР_4 , місце проживання: АДРЕСА_11 .
Повний текст рішення складено 04 січня 2022 року.
Головуючий суддяО. Я. Герчаківська
Суд | Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2021 |
Оприлюднено | 28.01.2022 |
Номер документу | 102670466 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Герчаківська О. Я.
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Герчаківська О. Я.
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Герчаківська О. Я.
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Герчаківська О. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні