Справа № 708/950/21
Номер провадження № 2/708/10/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 січня 2022 р.
Чигиринський районний суд Черкаської області в складі:
головуючої - судді Івахненко О.Г.,
при секретарі - Тендітній Л.В.,
з участю:
представника позивача - Бута О.В.,
представника відповідача Чигиринської міської ради - Шевченко В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Чигирина Черкаської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, Черкаської районної ради, Чигиринської міської ради про визнання незаконним та скасування наказів, державної реєстрації земельних ділянок, рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень,-
ВСТАНОВИВ:
Представник позивача ОСОБА_1 - адвокат Бут О.В. звернувся до суду з позовом до відповідачів, змінивши до закриття підготовчого провадження його предмет, про скасування наказу Головного управління Держземагентства України № 114 від 01.08.2013 року, про скасування проведеної державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 7125410100:01:000:0967, 7125410100:01:000:0968, 7125410100:01:000:0969, 7125410100:01:000:0970, 7125482000:01:000:0761 з зобов`язанням Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області закрити поземельні книги із скасуванням кадастрових номерів, скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та про скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-12350/19-20-СГ від 18.12.2020 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що, відповідно до рішення Чигиринської районної ради народних депутатів від 15.07.1992 року № 10/21 ОСОБА_1 затверджено проект відведення земельної ділянки та надано у постійне користування земельну ділянку плошею 52,2 га в межах згідно з планом, що розташована на території Чигиринської міської ради, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства. На виконання зазначеного рішення 21 грудня 1998 року позивачу було видано державний акт на право постійного користування землею серії ЧР № 18-71, який було зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 65.
09 квітня 1998 року позивачу відповідно до розпорядження голови Чигиринської РДА № 80 було надано додаткову земельну ділянку площею 12,2 га, про що свідчить запис № 2 у державному акті на право постійного користування землею.
01.08.2013 року Головним управлінням Держземагентства України видано наказ № 114 "Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності", згідно з яким прийнято рішення про проведення інвентаризації земель та сформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, яким не присвоєно кадастрові номери або відомості про які відсутні в Державному земельному кадастрі на території області орієнтованою загальною площею 59,6 тис. га, в ході проведення інвентаризації сформувати нові земельні ділянки за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, визнанням їх меж, розмірів, із внесенням даних про них до Державного земельного кадастру.
На підставі вказаного наказу 18.11.2013 року Чигиринським районним виробничим відділом Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Чигиринської міської ради Чигиринського району Черкаської області та технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Іванівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області.
Відповідно до пояснювальних записок інвентаризації земель сільськогосподарського призначення проводиться з метою встановлення їх місця розташування, меж, розмірів, правового статусу, створення інформаційної бази тощо.
Результати кадастрової зйомки нанесено на планово-картографічні матеріали.
Згідно з технічною документацією із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Іванівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області земельна ділянка з інвентаризаційним № 5 площею 9,402 га, яка відноситься до земель запасу та надана в постійне користування позивачу без кадастрових номерів.
Згідно з технічною документацією із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Чигиринської міської ради Чигиринського району Черкаської області земельні ділянки з інвентаризаційним № 2 площею 5,0371 га, № 3 площею 6,8262 га, № 4 площею 0,7409 га, № 5 площею 8,1543 га, загальною площею 20,3 га, надані в постійне користування позивачу без кадастрових номерів та відносяться до земель запасу.
На основі інвентаризації земель виготовлено кадастрові плани земельних ділянок, до яких додано каталоги координат кутів зовнішніх меж земельних ділянок.
В подальшому, цим земельним ділянкам було присвоєно кадастрові номери: 7125410100:01:000:0967 (8,1543 га), 7125410100:01:000:0968 (5,0371 га), 7125410100:01:000:0969 (6,8262 га), 7125410100:01:000:0970 (0,7409 га), 7125482000:01:000:0761 (9,402 га).
Дані земельні ділянки були сформовані і зареєстровані відділом Держземагентства у Чигиринському районі 23.11.2013 року.
Таким чином, землі з цими кадастровими номерами були сформовані за рахунок земель, наданих позивачу у постійне користування на підставі державного акту на право постійного користування землею серії ЧР № 18-71.
Про існування новостворених земельних ділянок позивачу стало відомо лише в 2021 році під час візуального огляду Публічної кадастрової карти.
У свою чергу, Чигиринська міська рада керуючись нормами Земельного кодексу України та Законом України "Про місцеве самоврядування" розпорядженням КМУ № 60 від 31.01.2018 року та Наказом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-1875/14-19-СГ від 18.06.2019 року на підставі Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 18.06.2019 року та додатку до зазначеного акту прийняла в комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 4033,5183 га, в тому числі й земельні ділянки з кадастровими номерами 7125410100:01:000:0967, 7125410100:01:000:0968, 7125410100:01:000:0969, 7125410100:01:000:0970.
На підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-1875/14-19-СГ від 18.06.2019 року, рішення Чигиринської міської ради Черкаської області № 216-10/VІІ від 05.08.2019 року 26.09.2019 року державним реєстратором Чабаненко Н.О. зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами: 7125410100:01:000:0969, площею 6,8262 га, 7125410100:01:000:0967, площею 8,1543 га, 7125410100:01:000:0968, площею 5,0371 га.
27.09.2019 року державним реєстратором Чабаненко Н.О. зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами: 7125410100:01:000:0970, площею 0,7409 га.
Земельна ділянка з кадастровим номером 7125482000:01:000:0761, площею 9,402 га була передана з державної у комунальну власність на підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № ІО-ОТГ від 18.11.2020 року в порядку передачі земель державної власності сільськогосподарського призначення в межах населених пунктів територіальним громадам.
На виконання Наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № ІО-ОТГ від 18.11.2020 року Чигиринська міська рада Черкаської області на підставі Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 19.11.2020 року прийняла з державної власності у комунальну власність територіальної громади Чигиринської міської ради земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3277,4795 га, в тому числі й земельну ділянку з кадастровим номером 7125482000:01:000:0761.
На підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № ІО-ОТГ від 18.11.2020 року, рішення Чигиринської міської ради Черкаської області № 58-3/VІІІ від 01.12.2020 року 22.01.2021 року державним реєстратором Чабаненко Н.О. зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровим номером 7125482000:01:000:0761 площею 9,402 га.
18.12.2020 року Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області було видано наказ № 23-12350/19-20-СГ, яким відмовлено позивачу у наданні згоди на розробленні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 52,2 га, що розташована на території Чигиринської міської ради, призначена для ведення фермерського господарства та перебуває у постійному користуванні позивача на підставі державного акту на право постійного користування землею серії ЧР № 18-71 з тих підстав, що земельна ділянка, зазначена на доданих графічних матеріалах відноситься до різних категорій земель.
Позивач вважає, що приймаючи оскаржуваний наказ, Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області грубо порушило вимоги законодавства, так як фактично було передано з державної у комунальну власність земельну ділянку, яка перебуває у позивача, як у фізичної особи, на праві постійного користування з 1998 року на підставі відповідного державного акту, без припинення права постійного користування, а також незаконно змінено цільове призначення земельної ділянки через віднесення її до земель запасу.
Незаконність, на думку позивача, полягає в тому, що відсутні виключні підстави для припинення права позивача, як фізичної особи, на постійне користування земельною ділянкою, визначені статтею 141 ЗК України.
Від відповідача, Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, по суті спору, надійшов письмовий відзив, згідно якого просить відмовити у задоволенні позову.
Свої заперечення обґрунтовує тим, що з урахуванням земельно-правової процедури інвентаризації земель та на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 01 серпня 2013 року № 114 Чигиринським районним виробничим відділом Черкаської регіональної філії було розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Чигиринського району Черкаської області.
Вказаною інвентаризацією було охоплено 30,1605 га земель сільськогосподарського призначення.
Під час інвентаризації земель сільськогосподарського призначення під час реєстрації в Державному земельному кадастрі земельним ділянкам площами 8,1543 га, 5,0371 га, 6,8262 га, 0,7409 га, 9,402 га присвоєно відповідно кадастрові номери 7125410100:01:000:0967, 7125410100:01:000:0968, 7125410100:01:000:0969, 7125410100:01:000:0970, 7125482000:01:000:0761.
Цільовим призначенням вказаних земельних ділянок у Державному земельному кадастрі зазначено ведення фермерського господарства.
Решта земель, що перебувають у постійному користуванні позивача, не відносяться до земель сільськогосподарського призначення, а тому вони не були внесені до Державного земельного кадастру.
У заперечення позовних вимог зазначають, що заходи із землеустрою жодним чином не порушили право позивача на постійне користування землею згідно з виданим йому Державним актом.
Вище вказані земельні ділянки було передано у комунальну власність Чигиринської міської ради і на даний час вони відносяться до земель комунальної власності.
Відповідач звертає увагу суду, що під час передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність фактично змінився лише власник земельної ділянки з Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на Чигиринську ОТГ, а права землекористувача жодним чином не порушені.
У той же час, технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) розробляється за рішенням власника (розпорядника) земельної ділянки, землекористувача.
Саме тому наказом № 23-12350/кт-20-СГ від 18.12.2020 року Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області позивачу аргументовано відмовлено у задоволенні клопотання від 12.11.2020 року щодо надання згоди на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки з підстав відсутності у Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області повноважень на розпорядження землями комунальної власності, а також віднесення земельних ділянок до різних категорій земель.
Від відповідача Чигиринської міської ради, по суті спору, також надійшов письмовий відзив, згідно якого просять відмовити у задоволенні позову.
В обгрунтування заперечень зазначають, що спірні земельні ділянки, вказані позивачем перейшли у комунальну власність громади вже сформованими на підставі рішень попереднього власника земель, міська рада лише прийняла у власність землі державної власності та здійснила реєстрацію свого законного права.
Під час прийому-передачі спірних земельних ділянок міська рада діяла у межах своїх повноважень та відповідно до діючого законодавства.
Також вказують, що обраний позивачем спосіб захисту його прав приведе до порушення права власності Чигиринської міської ради, а тому просять відмовити в задоволенні позову.
У ході судового розгляду представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, зазначених у позовній заяві підтвердивши суду, що позивач звернувся до суду за захистом його, як фізичної особи, порушених прав, оскільки він, як фізична особа, є користувачем спірних земельних ділянок, згідно державного акту на право постійного користування землею.
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області в судове засідання не з`явився, надавши клопотання про розгляд справи без їх участі та про відмову у задоволенні позову.
Представник відповідача Черкаської районної ради в судове засідання не з`явився, надіславши листа з повідомленням про те, що правонаступником Чигиринської районної державної адміністрації є Черкаська районна державна адміністрація, а всі рішення Чигиринської районної ради передані до архівного відділу Черкаської районної державної адміністрації.
Представник відповідача Чигиринської міської ради Черкаського району Черкаської області Шевченко В.В. позовні вимоги не визнала, посилаючись на відзив на позов, поданий по суті спору.
Вислухавши учасників процесу, дослідивши матеріали справи, суд доходить до таких висновків.
Відповідно до рішення Чигиринської районної ради народних депутатів від 15.07.1992 року № 10/21 ОСОБА_1 затверджено проект відведення земельної ділянки та надано у постійне користування земельну ділянку плошею 52,2 га в межах згідно з планом, що розташована на території Чигиринської міської ради, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, а 09 квітня 1998 року позивачу відповідно до розпорядження голови Чигиринської РДА № 80 було надано додаткову земельну ділянку площею 12,2 га, про що свідчать записи №1 та № 2 у державному акті на право постійного користування землею серії ЧР № 18-71, виданого ОСОБА_1 21 грудня 1998 року та ареєстрованого у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №65 (т.2а.с.112).
Статтею 7, чинного станом на 2000 рік Земельного кодексу України від 1990 року передбачено, що користування землею може бути постійним або тимчасовим, постійним визнається землекористування без заздалегідь установленого строку. У постійне користування земля надається Радами народних депутатів із земель, що перебувають у державній власності, громадянам України для ведення селянського (фермерського) господарства.
Частиною 1 статті 22 цього ж кодексу визначено, що право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право. Таким документом, згідно ч. 1 ст. 23 ЗК України (ред. 1990 р.) є державний акт, який видається та реєструється сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів.
Статтею 78 ЗК України передбачено, що право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Однією з підстав набуття землі у комунальну власність територіальною громадою, передбаченою п. а ч. 5 ст. 83 ЗК України, є передача їм земель державної власності.
Порядок передачі земельних ділянок державної власності у комунальну власність визначений статтею 117 ЗК України, відповідно до якого передача здійснюється за рішенням відповідного органу виконавчої влади, який здійснює розпорядження землями державної власності, відповідно до повноважень, визначених цим кодексом.
У рішенні органу виконавчої влади про передачу земельної ділянки у комунальну власність зазначаються кадастровий номер ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні. На підставі прийнятого рішення складається акт приймання-передачі такої ділянки. Рішення разом з актом приймання-передачі є підставою для державної реєстрації права власності територіальної громади на земельну ділянку.
До повноважень Кабінету Міністрів України належить, згідно п. а частини першої статті 13 ЗК України, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим кодексом.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад зобов`язано Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру починаючи з 01 лютого 2018 року забезпечити формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 ЗК України.
Так, 01.08.2013 року Головним управлінням Держземагентства України видано оспорюваний позивачем наказ № 114 "Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності", згідно з яким прийнято рішення про проведення інвентаризації земель та сформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, яким не присвоєно кадастрові номери або відомості про які відсутні в Державному земельному кадастрі на території області орієнтованою загальною площею 59,6 тис. га, в ході проведення інвентаризації сформувати нові земельні ділянки за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, визнанням їх меж, розмірів, із внесенням даних про них до Державного земельного кадастру.
На підставі вище вказаного наказу 18.11.2013 року Чигиринським районним виробничим відділом Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Чигиринської міської ради Чигиринського району Черкаської області та технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Іванівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області.
Відповідно до пояснювальних записок інвентаризації земель сільськогосподарського призначення проводиться з метою встановлення їх місця розташування, меж, розмірів, правового статусу, створення інформаційної бази тощо.
Результати кадастрової зйомки нанесено на планово-картографічні матеріали.
Згідно з технічною документацією із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Іванівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області земельна ділянка з інвентаризаційним № 5 площею 9,402 га, яка відноситься до земель запасу та надана в постійне користування СФГ ОСОБА_1 без кадастрових номерів (т.2 а.с.6).
Згідно з технічною документацією із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Чигиринської міської ради Чигиринського району Черкаської області земельні ділянки з інвентаризаційним № 2 площею 5,0371 га, № 3 площею 6,8262 га, № 4 площею 0,7409 га, № 5 площею 8,1543 га, загальною площею 20,3 га, надані в постійне користування СФГ ОСОБА_1 без кадастрових номерів та відносяться до земель запасу (т.2.а.с.16).
На основі інвентаризації земель виготовлено кадастрові плани земельних ділянок, до яких додано каталоги координат кутів зовнішніх меж земельних ділянок.
У подальшому, цим земельним ділянкам було присвоєно кадастрові номери: 7125410100:01:000:0967 (8,1543 га), 7125410100:01:000:0968 (5,0371 га), 7125410100:01:000:0969 (6,8262 га), 7125410100:01:000:0970 (0,7409 га), 7125482000:01:000:0761 (9,402 га).
Дані земельні ділянки були сформовані і зареєстровані відділом Держземагентства у Чигиринському районі 23.11.2013 року.
В свою чергу, Чигиринська міська рада, керуючись нормами Земельного кодексу України та Законом України "Про місцеве самоврядування" розпорядженням КМУ № 60 від 31.01.2018 року та Наказом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-1875/14-19-СГ від 18.06.2019 року на підставі Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 18.06.2019 року та додатку до зазначеного акту прийняла в комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 4033,5183 га, в тому числі й земельні ділянки з кадастровими номерами 7125410100:01:000:0967, 7125410100:01:000:0968, 7125410100:01:000:0969, 7125410100:01:000:0970.
На підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-1875/14-19-СГ від 18.06.2019 року, рішення Чигиринської міської ради Черкаської області № 216-10/VІІ від 05.08.2019 року 26.09.2019 року державним реєстратором Чабаненко Н.О. зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами: 7125410100:01:000:0969, площею 6,8262 га, 7125410100:01:000:0967, площею 8,1543 га, 7125410100:01:000:0968, площею 5,0371 га.
27.09.2019 року державним реєстратором Чабаненко Н.О. зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7125410100:01:000:0970, площею 0,7409 га.
Земельна ділянка з кадастровим номером 7125482000:01:000:0761, площею 9,402 га була передана з державної у комунальну власність на підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № ІО-ОТГ від 18.11.2020 року в порядку передачі земель державної власності сільськогосподарського призначення в межах населених пунктів територіальним громадам.
На виконання Наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № ІО-ОТГ від 18.11.2020 року Чигиринська міська рада Черкаської області на підставі Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 19.11.2020 року прийняла з державної власності у комунальну власність територіальної громади Чигиринської міської ради земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3277,4795 га, в тому числі й земельну ділянку з кадастровим номером 7125482000:01:000:0761. На підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № ІО-ОТГ від 18.11.2020 року, рішення Чигиринської міської ради Черкаської області № 58-3/VІІІ від 01.12.2020 року 22.01.2021 року державним реєстратором Чабаненко Н.О. зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровим номером 7125482000:01:000:0761 площею 9,402 га.
Таким чином, у даних правовідносинах має місце прийняття державою рішення про передачу з державної власності у комунальну власність об`єднаної територіальної громади земель сільськогосподарського призначення, що було реалізовано шляхом прийняття уповноваженим органом виконавчої влади оскаржуваного наказу, складення акту прийняття-передачі земельної ділянки та в подальшому зареєстровано право комунальної власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
18.12.2020 року Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області було видано наказ № 23-12350/19-20-СГ, яким відмовлено позивачу у наданні згоди на розробленні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 52,2 га, що розташована на території Чигиринської міської ради, призначена для ведення фермерського господарства та перебуває у постійному користуванні позивача на підставі державного акту на право постійного користування землею серії ЧР № 18-71 з тих підстав, що відповідно до п. 4 ст. 122 Земельного кодексу України Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, а земельна ділянка, зазначена на доданих графічних матеріалах, відноситься до різних категорій земель.
У той же час, передана з державної у комунальну власність земельна ділянка не входить до переліку земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, визначеного частиною другою статті 117 ЗК України, чинним законодавством не передбачено заборон на передачу з державної у комунальну власність земельних ділянок, якими користуються треті особи на праві постійного користування.
Суд не вбачає підстав для застосування до спірних правовідносин норми, передбаченої частиною 5 статті 116 ЗК України, щодо передання земельних ділянок, які перебувають у власності чи користуванні юридичних чи фізичних осіб, у власність чи користування лише після припинення права власності чи користування, оскільки стаття 116 ЗК України регулює інші правовідносини - набуття громадянами та юридичними особами права на землю із земель державної та комунальної власності, а не передачу земельної ділянки з державної у комунальну власність.
Так, за змістом частин першої та другої статті 116 ЗК України (в редакції на момент спірних правовідносин) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з частиною третьою статті 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян, та одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду цільового призначення (частина четверта статті 116 ЗК України).
Суд також не вбачає підстав для визнання незаконним та скасування оскаржуваного наказу № 114 від 01.08.2013 року з підстав, передбачених ч. 2 ст. 152 ЗК України, на які посилається позивач.
Так, даною нормою дійсно передбачено право, зокрема, землекористувача вимагати усунення будь-яких порушень його права на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою.
Разом з тим, передача земельної ділянки з державної до комунальної власності не входить до виключного переліку підстав припинення права користування земельною ділянкою, визначеного ст. 141 ЗК України.
Судом не знайдено порушень при визначенні цільового призначення спірної земельної ділянки. Відповідно до частин першої та другої ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесенні інформації про неї до Державного земельного кадастру. Одним з способів здійснення формування земельної ділянки є шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом.
Окрім того, Чигиринська райдержадміністрація у рішенні від 15 липня 1992 року № 10/21 про відведення земельних ділянок для організації фермерського господарства затвердила ОСОБА_1 проект відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства.
Так, звертаючиь до суду з вказаним позовом, позивач посилається на порушення його прав, саме як фізичної особи, не вказуючи про існування фермерського господарства та не зазначаючи останнє позивачем у справі.
А в ході судового розгляду по суті, на запитання суду, встановлено, що позивач є керівником та представником фермерського господарства ГОРНИЙ , державна реєстрація якого проведена 18.02.1993 року. Вид дільності за КВЕД, зокрема, є вирощування зернових та тнхнічних культур. Дані факти підтверджуються копіями свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А01 № 160063 та довідкою АБ № 121696 з Єдиного державного реєстру підприємтсв та організацій України (ЄДРПОУ) а також Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, дата запису: 26.01.2005 (т.2 а.с.106-111).
Відповідно до статті 1 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, у тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, відповідно до закону.
Із моменту державної реєстрації селянського (фермерського) господарства та набуття ним прав юридичної особи таке господарство набуває як правомочності володіння і користування, так і юридичні обов`язки щодо використання земельної ділянки. У відносинах, а також спорах з іншими суб`єктами, голова фермерського господарства, якому була передана у власність, постійне користування чи оренду земельна ділянка, виступає не як самостійна фізична особа, власник, користувач чи орендар земельної ділянки, а як представник (голова, керівник) фермерського господарства. У таких правовідносинах їх суб`єктом є не фізична особа - голова чи керівник фермерського господарства, а фермерське господарство як юридична особа (правовий висновок Великої Палати Верховного Суду, викладений у постанові від 20 березня 2019 року у справі № 615/2197/15-ц (провадження № 14-533цс18).
Звертаючись до суду із вказаним позовом на захист права користування земельними ділянками, які передано для ведення фермерського господарства, після заснування фермерського господарства, позивач ОСОБА_1 вказує на порушення його прав як фізичної особи, однак, позивач не врахував, що з дня державної реєстрації фермерське господарство ГОРНИЙ набуло прав та обов`язків землекористувача й, відповідно, стало суб`єктом спірних правовідносин, замінивши ОСОБА_1 як фізичну особу.
Крім того, надані позивачу, у встановленому порядку для ведення фермерського господарства земельні ділянки в силу свого правового режиму є такими, що підлягають використанню виключно для здійснення підприємницької діяльності, а не для особистих потреб.
Таким чином, враховуючи те, що діяльність фермерського господарства ГОРНИЙ не припинилась, а тому позивач-фізична особа ОСОБА_1 , звертаючись до суду із вказаним позовом, не надав доказів про наявність у нього як фізичної особи порушеного права, яке підлягає судовому захисту.
На підставі вищенаведеного, у задоволення позову слід відмовити повністю.
Оскільки суд відмовляє у задоволенні позову, то, відповідно до ст. 141 ЦПК України, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору та витрат на правову допомогу не підлягають відшкодуванню.
Керуючись ст.ст. 4,15,141,259, 263-265 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, Черкаської районної ради, Чигиринської міської ради про визнання незаконним та скасування наказів, державної реєстрації земельних ділянок, рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Черкаського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Повний текст рішення суду складено 24 січня 2022 року.
Суддя О.Г.Івахненко
Суд | Чигиринський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2022 |
Оприлюднено | 26.01.2022 |
Номер документу | 102717946 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Чигиринський районний суд Черкаської області
Івахненко О. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні