Постанова
від 13.01.2022 по справі 908/1280/21
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.01.2022 року м.Дніпро Справа № 908/1280/21

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :

головуючого судді Чус О.В. (доповідач),

суддів Орєшкіна Е.В., Подобєда І.М.

секретар судового засіданні Григоренко А.А.

за участю представників сторін:

від відповідача: Гайдук С. П., ордер СЕ № 1036739 від 08.01.2022 р., адвокат;

від позивач: не з`явився, про час та місце судового засідання повідомлений належним чином.

розглянувши в судовому засіданні матеріали апеляційної скарги Фізичної особи - підприємця Скурідіної Оксани Петрівни, на рішення Господарського суду Запорізької області від 13.10.2021 (суддя Горохов І.С.) у справі № 908/1280/21

за позовом Фізичної особи - підприємця Скурідіної Оксани Петрівни,

АДРЕСА_1

до відповідача Степненської сільської Ради Запорізького району Запорізької області, 70432, Запорізька область, Запорізький район, с. Степне, вул. Першотравнева, 50

про визнання незаконним та скасування рішення, визнання укладеним договору оренди землі

ВСТАНОВИВ:

06.05.2021 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Фізичної особи - підприємця Скурідіної Оксани Петрівни, м. Запоріжжя до відповідача Степненської сільської Ради Запорізького району Запорізької області, Запорізька область, Запорізький район, с. Степне про:

- визнання незаконним та скасування рішення дев`ятої позачергової сесії дев`ятого скликання Степненської сільської Ради Запорізького району Запорізької області № 1 від 22.04.2021 та листа-повідомлення Степненської сільської Ради Запорізького району Запорізької області за № 02- 01-16/599 від 22.04.2021;

- визнати укладеним договір оренди землі між Фізичною особою - підприємцем Скурідіною Оксаною Петрівною та Степненською сільською Радою Запорізького району Запорізької області, виклавши в запропонованій редакції.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 13.10.2021 у задоволені позову в частині визнання незаконним та скасування рішення дев`ятої позачергової сесії дев`ятого скликання Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області № 1 від 22.04.2021 та визнанні укладеним договору оренди землі відмовлено.

Провадження у справі в частині оскарження листа - повідомлення Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області № 02-01-16/599 від 22.04.2021 закрито.

Стягнуто з Фізичної особи - підприємця Скурідіної Оксани Петрівни ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) на користь Степненської сільської Ради Запорізького району Запорізької області, 70432, Запорізька область, Запорізький район, с. Степне, вул. Першотравнева, 50, ідентифікаційний код 05383342) витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 9000,00 грн (дев`ять тисяч гривень 00 коп.).

Витрати зі сплати судового збору покладено на позивача.

Рішення мотивовано відсутністю правових підстав для задоволення позовних вимог.

Не погодившись із рішенням місцевого господарського суду, позивач звернувся до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, якою просить скасувати рішення Господарського суду Запорізької області від 13.10.2021 у справі №908/1280/21 в частині відмови визнання незаконним та скасування рішення дев`ятої позачергової сесії дев`ятого скликання Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області № 1 від 22.04.2021 та постановити нове рішення, яким визнати незаконним та скасувати рішення дев`ятої позачергової сесії дев`ятого скликання Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області № 1 від 22.04.2021

Апеляційна скарга обґрунтована, зокрема, тим, що рішенням дев`ятої позачергової сесії дев`ятого скликання Степненської сільської Ради Запорізького району Запорізької області № 1 від 22.04.2021 відмовлено скаржнику в укладені (поновлені) договору оренди землі за кадастровим номером2322186800:01:002:0091 від 15.06.2009 на новий строк та повідомлено про необхідність звільнення і повернення в належному стані земельну ділянку по завершенню дії договору оренди - 15.06.2021.

Скаржник вважає, що рішення дев`ятої позачергової сесії дев`ятого скликання Степненської сільської Ради Запорізького району Запорізької області № 1 від 22.04.2021 є незаконним та таким, що підлягає скасуванню.

Згідно з п. 5 Договору оренди земельної ділянки, договір укладено на 12 років і діє до 15.06.2021.

Так, скаржник зазначає, що для вирішення спору щодо поновлення договору оренди землі, повинна бути застосована ст. 33 Закону України Про оренду землі в редакції, яка діяла стоном на час укладення договору оренди землі, так як саме на час укладення договору оренди землі виникли правовідносини між позивачем та відповідачем, в договорі оренди землі чітко прописаний порядок його поновлення (п. 5 договору), для чого потрібно було письмово повідомити орендаря про намір його продовжити, що і було виконано скаржником в листі-повідомленні від 22.03.2021.

Натомість спірним рішенням Степненської сільської ради скаржнику відмовлено в надані згоди на поновлення договору оренди землі, що є незаконним.

В оскаржуваних рішеннях відповідача не зазначене причини їх прийняття, а лише посилання на висновки та рекомендації Постійної комісії з питань агропромислового комплексу, земельних відносин та екології, яка надала заперечення щодо укладення (поновлення) договору оренди земельної ділянки на новий строк.

Переважне право позивача на поновлення договорів оренди землі не було припинено на підставах, передбачених ст. 33 Закону України Про оренду землі .

Також є незаконним оскаржуване рішення в частині зазначення, щодо необхідності звільнення та повернення земельної ділянки по завершенню дії договору оренди - 15 06.2021, оскільки Договорі оренди земельної ділянки від 15.06.2009 зареєстрований в Запорізькій регіональній філії ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис: 08.09.2009 за № 040926000146, укладений на 12 років, закінчує свою чинність 08.09.2021 тобто зазначення в спірних рішеннях про обов`язок звільнити земельну ділянку 15.06.2021 - є незаконним, на думку скаржника.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 22.11.2021 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Фізичної особи - підприємця Скурідіної Оксани Петрівни, на рішення Господарського суду Запорізької області від 13.10.2021 у справі №908/1280/21; розгляд скарги призначено в судове засідання на 09.12.2021.

У зв`язку з відпусткою судді Чус О.В. у період з 06 по 10 грудня 2021 року, судове засідання, призначене на 09.12.2021 не відбулося.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 13.12.2021 розгляд апеляційної скарги Фізичної особи - підприємця Скурідіної Оксани Петрівни, на рішення Господарського суду Запорізької області від 13.10.2021 у справі №908/1280/21 призначено в судове засідання на 13.01.2022.

Відповідачем надано відзив на апеляційну скаргу позивача, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін. Зокрема, у відзиві зазначено про те, що оскаржуване судове рішення є законним та обґрунтованим, прийняте з дотриманням висновків Верховного Суду в аналогічних справах.

В судовому засіданні 13.01.2022 оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення присутніх представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Як вбачається з матеріалів справи 15.06.2009 між Запорізькою районною державною адміністрацією Запорізької області (орендодавець) та фізичною особою-підприємцем Скурідіной Оксаною Петрівною (орендатор) був укладений договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 2322186800:01:002:0091 площею 8,8 га, розташованої на території Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, строком на 12 (дванадцять) років до 15.06.2021.

Зазначений договір оренди землі зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, про що суду наданий відповідний витяг за індексним номером: 250606515, дата формування: 31.03.2021 року. Дата закінчення дії договору: 08.09.2021 року.

Згідно з актом від 15.04.2009 прийому-передачі об`єкта оренди (земельної ділянки) за договором оренди від 15 червня 2009 року орендодавець передав земельну ділянку площею 8,8000 га (пасовище) кадастровий номер 2322186800:01:002:0091, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Наталіївської сільською ради Запорізького району Запорізької області, а орендар приймав вищевказану земельну ділянку в оренду.

Пунктом 6 договору оренди землі (зареєстрований 08.09.2009 за № 040926000147) передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 320 грн за 1 га на рік. За земельну ділянку загальною площею 8,8000 га оренда плата становить 2816,00 грн.

Згідно з пунктами 5 договору оренди землі, договір укладено на 12 років і діє до 15.06.2021 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 1 (один) місяць до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендаря про намір продовжити його дію.

Відповідно до пункту 33 договору оренди землі, однією з підстав припинення дії договору є закінчення строку, на який його було укладено.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 713-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Запорізької області визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Запорізької області, згідно якої територіальні громади Наталівської та Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області увійшли до складу Степненської сільської територіальної громади з адміністративним центром в с. Степне.

25.10.2020 на чергових місцевих виборах обрано орган місцевого самоврядування в Степненській сільській територіальній громаді - Степненську сільську раду.

25.11.2020 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області прийняло Наказ № 2-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , яким передало у комунальну власність Степненської сільської ради низку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності за межами населеного пункту. 26.11.2020 підписані акти приймання-передавання.

Серед земельних ділянок, переданих у комунальну власність Степненської сільської ради, знаходиться земельна ділянка за кадастровим номером 2322186800:01:002:0091 площею 8,8 га.

04.12.2020 Степненська сільська рада ухвалила рішення № 3, яким прийняла передані земельні ділянки у комунальну власність Степненської сільської ради.

15.02.2021 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно було вчинено запис про право власності за № 40636246 - право власності на земельну ділянку за кадастровим номером 2322186800:01:002:0091 за Степненською сільською радою.

Підставою вчинення в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису від 15.02.2021 за № 40636246 стало рішення про державну реєстрацію права власності, індексний номер: 56708620 від 19.02.2021, прийняте державним реєстратором виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області Гопка Ю.В.

Відтак, Степненська сільська рада є власником земельної ділянки за кадастровим номером 2322186800:01:002:0091 з 15.02.2021.

26.03.2021 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно було вчинено запис про інше речове право за № 41258532 - право оренди земельної ділянки за кадастровим номером 2322186800:01:002:0091.

Підставою вчинення в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису від 26.03.2021 за № 41258532 стало рішення про державну реєстрацію іншого речового права, індексний номер: 57384339 від 31.03.2021, прийняте державним реєстратором Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради Пєєва О.О.

Відтак, Позивач зареєструвала право оренди земельної ділянки за кадастровим номером 2322186800:01:002:0091 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 26.03.2021.

Наведене підтверджується Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 250986351 від 02.04.2021.

23.03.2021 до Степненської сільської ради надійшов лист-повідомлення Скурідіной О.П. від 22.03.2021, в якому позивач повідомила, про свій намір скористатися переважним правом та відповідно укласти (поновити) договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 2322186800:01:002:0091 від 15.06.2009 року, зареєстрований за № 857/02-01-16. До листа-повідомлення від 22.03.2021 були додані: проект договору оренди землі на 7 аркушах та копія Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.10.2020.

Розглянувши отримані документи позивача, постійна комісія з питань агропромислового комплексу, земельних відносин та екології Степненської сільської ради, на своєму засіданні 22.04.2021, висловила заперечення щодо укладення (поновлення) Договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 2322186800:01:002:0091 від 15.06.2009 року та рекомендувала сільській раді відмовити фізичній особі-підприємцю Скурідіной Оксані Петрівні в укладенні (поновленні) договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 2322186800:01:002:0091 від 15.06.2009 на новий строк.

22.04.2021 Степненська сільська рада прийняла рішення № 1, яким відмовила позивачу в укладенні (поновленні) договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 2322186800:01:002:0091 від 15.06.2009 на новий строк з підстав, зазначених у висновках та рекомендаціях постійної комісії.

22.04.2021 керівник органу місцевого самоврядування направив позивачу лист-повідомлення № 02-01-16/599 про заперечення (відмову в поновленні) договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 2322186800:01:002:0091 від 15.06.2009 на новий строк на підставі прийнятого Степненською сільською радою рішення, що і стало причиною виникнення спору.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. У разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним (п. г ч. 3 ст.152, ч. 1 ст. 155 Земельного кодексу України).

Статтею 21 ЦК України встановлено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Підставами для визнання акта недійсним є його невідповідність вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, і, одночасно, порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Відповідно до частини першої статті 393 Цивільного кодексу України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

З аналізу вказаних положень Цивільного кодексу України вбачається, що майном є, в тому числі, і майнові права (наприклад, право користування майном), а відтак, від неправомірних посягань національним законодавством охороняється право власності не лише на саму річ, як об`єкт матеріального світу, а й на майнові права, які полягають, зокрема, у володінні та користуванні даною річчю.

Аналогічне положення міститься у ч. 10 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , згідно з яким акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Законодавством передбачено право ради вирішувати питання, які виникають з земельних відносин, зокрема, щодо передачі в оренду земельних ділянок, припинення права оренди тощо. Способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності на землю комунальної власності в межах населеного пункту від імені відповідної територіальної громади, щодо вирішення питань, які виникають з земельних відносин, зокрема, розпорядження землею територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності тощо є прийняття відповідного рішення.

Рада при здійсненні повноважень власника землі відповідної територіальної громади є вільною у реалізації права розпоряджатися землею та вільна у виборі суб`єкта щодо передачі йому в оренду земельних ділянок в порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст. 33 Закону України Про оренду землі орендодавець у місячний строк розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом договору оренди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і в разі відсутності заперечень укладає договір оренди. У разі оренди земель державної та комунальної власності укладення договору здійснюється на підставі рішення органу, уповноваженого здійснювати передачу земельних ділянок у власність або користування згідно із статтею 122 Земельного кодексу України. За наявності заперечень орендодавця щодо укладення договору оренди землі на новий строк орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Аналіз наведеної норми права свідчить, що орендодавець повинен у місячний строк повідомити орендаря про результат розгляду його звернення стосовно укладання (продовження) договору оренди землі, тобто відповідь орендодавця носить виключно інформаційний характер та не є рішенням органу місцевого самоврядування в розумінні Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , яке може бути оскаржено в установленому законом порядку.

Матеріалами справи встановлено, що постійна комісія з питань агропромислового комплексу, земельних відносин та екології Степненської сільської ради, на своєму засіданні 22.04.2021, висловила заперечення щодо укладення (поновлення) Договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 2322186800:01:002:0091 від 15.06.2009 року та рекомендувала сільській раді відмовити фізичній особі-підприємцю Скурідіной Оксані Петрівні в укладенні (поновленні) договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 2322186800:01:002:0091 від 15.06.2009 на новий строк (арк.с. 96).

Заперечення вмотивовані тим, що істотні умови в запропонованому проекті договору суттєво відрізняються від істотних умов договору від 15.06.2009: попри зміну нормативної грошової оцінки з 21 274,88 грн до 27 388,71 грн орендну плату 2 816 грн пропонується залишити незмінною (320 грн х 8,8 = 2 816 грн), яка з урахуванням коефіцієнтів індексації орендної плати згідно умов Договору від 15.06.2009 фактично зменшується; не зазначено календарну дату закінчення строку договору оренди; включено пункт 8 договору, яким передбачено автоматичне, без відома та участі органу місцевого самоврядування, поновлення договору на 12 років; відсутня заборона, передбачена п. 14 Договору від 15.06.2009, щодо відчуження орендарем права на оренду земельної ділянки іншим особам, внесення до статутного фонду, передання у заставу; виключено пункт 35 Договору від 15.06.2009, згідно якого перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи є підставою для зміни умов або розірвання договору.

Відповідач, враховуючи рекомендації постійної комісії з питань агропромислового комплексу, земельних відносин та екології, керуючись статтями 12, 122 Земельного кодексу України, статтею 33 Закону України Про оренду землі , статтями 26, 42 Закону України Про місцеве самоврядування , у встановлений чинним законодавством строк 22.04.2021 прийняв рішення про відмову позивачу в укладанні (поновленні) договору оренди земельної ділянки від 15.06.2009 на новий строк.

Тобто, Степненська сільська рада також визнала наданий позивачем проект договору оренди землі таким, що не відповідає приписам статті 33 Закону України Про оренду землі , оскільки питання щодо зміни умов існуючого договору оренди спірної земельної ділянки сторонами в установленому законом порядку не вирішувалися, внаслідок чого позивач втратив переважне право орендаря на укладання договору оренди землі.

Таким чином, Степненська сільська рада приймаючи оскаржуване рішення діяла в межами власних повноважень, у спосіб, визначений законом.

За приписами ст. ст. 2, 3 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ст. 116 вказаного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та ст. 12 Земельного кодексу України до виключних повноважень міських рад у галузі земельних відносин належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу, організація землеустрою, здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.

Відповідності до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України Про оренду землі право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

За змістом частини 2 статті 792 ЦК відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Спеціальним законом, який регулює спірні правовідносини сторін, є Закон України від 06.10.1998 № 161-XIV Про оренду землі .

Відповідно до ст. 2 Закону України Про оренду землі відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Законом України Про оренду землі передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (стаття 1 Закону України Про оренду землі ). Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (стаття 13 Закону України Про оренду землі ).

Підстави і порядок поновлення договору оренди землі врегульовані нормою ст. 33 Закону України Про оренду землі .

При цьому, конструкція цієї норми містить два випадки поновлення (пролонгації) договору. Зокрема, у частинах 1-5 передбачено переважне право орендаря на укладення договору оренди землі на новий строк і процедура реалізації цього права.

Так, відповідно до ч. ч. 1-5 ст. 33 Закону України Про оренду землі (в редакції чинній на дату звернення позивача з листом-повідомленням від 22.03.2021) Після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк.

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до закінчення строку дії договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніш як за один місяць до закінчення строку дії договору оренди землі. У разі смерті орендодавця до закінчення строку дії договору оренди землі орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це спадкоємця земельної ділянки протягом одного місяця з дня, коли йому стало відомо про перехід права власності на земельну ділянку.

До листа-повідомлення про укладення договору оренди землі на новий строк орендар додає проект договору.

При укладенні договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Орендодавець у місячний строк розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом договору оренди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і в разі відсутності заперечень укладає договір оренди. У разі оренди земель державної та комунальної власності укладення договору здійснюється на підставі рішення органу, уповноваженого здійснювати передачу земельних ділянок у власність або користування згідно із статтею 122 Земельного кодексу України. За наявності заперечень орендодавця щодо укладення договору оренди землі на новий строк орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Отже, для продовження договірних відносин на підставі положень частин 1- 5 статті 33 Закону України Про оренду землі необхідне волевиявлення на це сторін договору, досягнення ними згоди щодо продовження договору із застосуванням переважного права орендаря на продовження договору оренди, у тому числі на змінених умовах. Тобто умови договору оренди землі можуть бути змінені лише за згодою сторін, а у разі недосягнення такої домовленості щодо істотних умов переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється; недосягнення сторонами домовленостей щодо істотних умов договору при їх зміні виключає поновлення договору оренди землі з підстав переважного права.

Матеріалами справи встановлено, що позивач (орендар) 23.03.2021 звернувся до орендодавця з листом-повідомленням до якого було додано проект договору оренди землі.

Положення договору в запропонованій позивачем редакції суттєво відрізнялись від істотних умов договору від 15.06.2009, а саме: не зазначено дату закінчення строку дії договору, включено пункт 8 договору, яким передбачено автоматичне, без відома та участі органу місцевого самоврядування, поновлення договору на 12 років; відсутня заборона, передбачена п. 14 договору від 15.06.2009, щодо відчуження орендарем права на оренду земельної ділянки іншим особам, внесення до статутного фонду, передання у заставу; виключено пункт 35 договору від 15.06.2009, згідно з яким перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи є підставою для зміни умов або розірвання договору.

Також сторони не дійшли згоди щодо розміру орендної плати. Після звернення з листом - повідомленням від 22.03.2021 Скурідіна О.П. відвідувала сільську раду з питань продовження (поновлення) договору оренди земельної ділянки, однак сторони не дійшли згоди щодо орендної плати та деяких інших умов договору. Додатково з цього приводу необхідно зазначити, що під час підготовчого провадження суд надавав сторонам час та можливість вирішити спірні питання, які виникли під час продовження договору оренди мирним шляхом та погодити істотні умовами договору, які б враховували інтереси обох сторін. Сторони спірну ситуацію щодо погодження умов договору, у т.ч. щодо розміру орендної плати вирішити не змогли.

Орендодавець (відповідач у справі) в установлений законом строк (30 днів) прийняв рішення про відмову в укладанні (поновленні) договору оренди землі за кадастровим номером 2322186800:01:002:0091 від 15.06.2009 на новий строк, про що було повідомлено орендаря листом-повідомлення № 02-01-16/599 від 22.04.2021. До листа - повідомлення було додано рішення № 1 від 22.04.2021.

Згідно із пунктом 35 договору, перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи є підставою для зміни умов або розірвання договору.

Як вірно встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, 15.02.2021 відбувся перехід права власності на земельну ділянку кадастровий номер 2322186800:002:0091 від держави в особі Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області до територіальної громади в особі Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області. Таким чином, наявні підстави для зміни умов договору, однак в даному випадку сторони згоди щодо їх зміни не дійшли.

Позивач у позовній заяві та в апеляційній скарзі не довела належними та допустимими доказами, що рішення Степненської сільської ради від 22.04.2021 № 1 суперечить актам діючого законодавства. Відтак, вимога про визнання незаконним та скасування оскаржуваного рішення задоволенню не підлягає.

З огляду на вищенаведене, рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, прийняте з дотриманням висновків Верховного Суду в аналогічних справах, зокрема, близький за змістом правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 10.04.2018 по справі № 594/376/17, від 22.09.2020 по справі № 313/350/16; у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 18.05.2021 по справі № 911/2656/19.

За викладених обставин, колегія суддів суду апеляційної інстанції вважає, що застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права відповідає встановленим обставинам справи, підстави для скасування оскаржуваного рішення відсутні.

Доводи апеляційної скарги не впливають на юридичну оцінку обставин справи, здійснену господарським судом у відповідності до норм чинного законодавства та не спростовують викладених вище висновків суду.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по розгляду апеляційної скарги відносяться на апелянта.

Керуючись ст. ст 269, 275, 276, 282-284 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Фізичної особи - підприємця Скурідіної Оксани Петрівни - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Запорізької області від 13.10.2021 у справі №908/1280/21 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складання повної постанови.

Повна постанова складена 21.01.2022.

Головуючий суддя О.В. Чус

Суддя Е.В. Орєшкіна

Суддя І.М. Подобєд

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.01.2022
Оприлюднено26.01.2022
Номер документу102724076
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1280/21

Судовий наказ від 01.06.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Судовий наказ від 01.06.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Постанова від 11.05.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 19.04.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 08.02.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 24.01.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Постанова від 13.01.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 13.12.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 22.11.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 13.10.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні