Рішення
від 20.01.2022 по справі 923/796/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 січня 2022 року м. Херсон Справа № 923/796/20

Господарський суд Херсонської області у складі судді Немченко Л.М. , за участі секретаря судового засідання Степанової Н.Д., розглянувши у відкритому сдуовоум засіданні справу

за позовом: Акціонерного товариства "Херсонобленерго" (73003, м. Херсон, вул. Пестеля, 5, код ЄДРПОУ 05396638)

до: Приватної аграрно-промислової фірми "Вера" (73000, м. Херсон, вул. 23 Східна, буд.15, код ЄДРПОУ 30528270)

про стягнення 722917 грн. 77 коп.

за участю представників сторін:

від позивача: Кізім Т.О., представник, довіреність № 07/034-21 від 18.12.2020;

від відповідача: не прибув.

в с т а н о в и в :

Акціонерне товариство "Херсонобленерго" (надалі - позивач) звернулось до Господарського суду Херсонської області з позовом до Приватної аграрно-промислової фірми "Вера" (надалі - відповідач), яким просить стягнути 722917 грн. 77 коп. вартість недооблікованої електричної енергії.

Ухвалою суду від 11.08.2020 постановлено відкрити провадження у справі, розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження, призначити перше засідання на 15.10.2020. В судовому засіданні оголошувалась перерва до 05.11.2020, а потім до 26.11.2020.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 26.11.2020 зупинено провадження у справі № 923/796/20 до набрання законної сили судовим рішенням по справі № 923/1092/20, що знаходиться на розгляді Господарського суду Херсонської області.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 21.09.2021 поновлено провадження у справі та призначено розгляд справи на 25.10.2021.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 25.10.2021 зупинено провадження у справі № 923/796/20 до набрання законної сили судовим рішенням по справі № 923/1092/20, що знаходиться на розгляді Господарського суду Херсонської області.

Ухвалою від 22.12.2021 Господарський суд постановив провадження по справі поновити та призначити засідання по справі на 20 січня 2022 року на 12:00 год., про що учасники провадження належним чином повідомлені.

Перед судовим засіданням на електронну пошту суду надійшло клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи, у зв`язку з погіршенням стану здоров`я представника Салтан Р.В. та виявленням в його родині захворювання на COVID-19.

З`ясувавши думку представника позивача, враховуючи той факт, що сторонами надані докази та пояснення щодо суті спору, суд вважає за можливо продовжити розгляд справи без участі представника відповідача.

За результатами судового засідання суд видалився до нарадчої кімнати для прийняття рішення, після виходу з якої судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі.

Позиція позивача:

08.12.2003 р. між відкритим акціонерним товариством «Енергопостачальна компанія «Херсонобленерго» , правонаступником та новим найменуванням якого є акціонерне товариство «Херсонобленерго» (далі по тексту - Позивач, оператор системи розподілу (ОСР), AT «Херсонобленерго» ) та ПРИВАТНОЮ АГРАРНО-ПРОМИСЛОВОЮ ФІРМОЮ "ВЕРА" (далі по тексту - Відповідач, Споживач, ПАПФ "ВЕРА") бугіо укладено договір про постачання електричної енергії № 339.

Пунктом 2.1. Договору, сторони погодили під час виконання умов договору, а також при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим Договором, керуватись чинним законодавством України.

Відповідно до Закону України Про ринок електричної енергії (далі - Закон), який набрав чинності 11 червня 2017 року, суб`єкти господарювання, які одночасно проводили діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом, повинні протягом 18 місяців з дня набрання чинності зазначеним Законом (тобто, до 11 грудня 2018 року) здійснити юридичне відокремлення діяльності з розподілу електричної енергії від інших видів діяльності вертикально інтегрованого суб`єкта господарювання (обленерго), у тому числі шляхом створення електропостачальника.

Ліцензії на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом підлягають анулюванню.

НКРЕКП видало нові ліцензій на право провадження діяльності з розподілу електричної енергії відповідним суб`єктам господарювання. Відповідні рішення НКРЕКП передбачають:

1) видачу ліцензії на право провадження діяльності з розподілу електричної енергії відповідному суб`єкту господарювання, яка набирає чинності з 1 січня 2019 року;

2) анулювання ліцензії на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом відповідного суб`єкта господарювання з 1 січня 2019 року.

На виконання чинного законодавства АТ Херсонобленерго , як оператор системи розподілу, з 01.01.2019 р. надає виключно послуги з розподілу електричної енергії (згідно Постанови від 20.11.2018 № 1469 "Про видачу AT ХЕРСОНОБЛЕНЕРГО ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом").

Нова модель системи договірних відносин на роздрібному ринку електричної енергії та порядок укладання договорів визначені Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі - ПРРЕЕ)- з одночасною втратою чинності ПКЕЕ.

Правилами роздрібного ринку електричної енергії регулюються взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними Правилами роздрібного ринку електричної енергії.

Відповідно до ПРРЕЕ для забезпечення споживання електричної енергії споживач укладає договори: 1) про надання послуг з розподілу електричної енергії споживачу із оператором системи розподілу; 2) про постачання електричної енергії споживачу із обраним електропостачальником або про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг (для побутових або малих не побутових споживачів).

Відповідно п. п. 2.1.4. п. 2.1. ПРРЕЕ, Договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України за формою договору, що є додатком 3 до цих Правил.

Пунктом 1.2.Типового договору, передбачено, що умови Договору розроблені відповідно до Закону України Про ринок електричної енергії та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 312 (далі - ПРРЕЕ), та є однаковими для всіх споживачів.

Фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема повернення (надання! підписаної заяви-приєднання. сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.

З 1 січня 2019 року договірні відносини між позивачем і відповідачем щодо постачання електричної енергії припинили дію, і з цієї же дати з відповідачем укладений договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.

Оператором системи розподілу на головній сторінці свого веб-сайту, розміщено редакцію договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.

Отже, на теперішній час між відповідачем і позивачем укладений договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (далі - Договір).

Згідно п. 2.3.4. ПРРЕЕ, Відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.

Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.

Підпунктом 8 п. 5.5.5 ПРРЕЕ передбачено, що Споживач електричної енергії зобов`язаний забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.

Відповідно до пункту 1.4. Кодексу комерційного обліку електричної енергії (ККО) (у редакції, що була дійсною на момент виявлення порушення) у цьому Кодексі терміни вживаються в таких значеннях, зокрема:

п.14) вузол електричної енергії (вузол. ВОЕ) - сукупність обладнання та засобів вимірювальної техніки, змонтованих та з`єднаних між собою за встановленою схемою з метою забезпечення вимірювання та електричної енергії в заданій точці вимірювання. Типовий ВОЕ складається з лічильника електричної енергії, трансформатора струму, трансформатора напруги, засобів захисту (автоматичні вимикачі або запобіжники), вторинних кіл струму і напруги та інших допоміжних засобів (тестового блока, перетворювачів імпульсів, блоків живлення тощо);

характеристики складових ВОЕ мають бути достатніми для вимірювання електричної енергії з заданою періодичністю та похибкою;

п.23) засоби вимірювальної техніки (ЗВТ) - засоби вимірювань, вимірювальні системи та будь-які частини засобів вимірювань або вимірювальних систем, якщо ці частини можуть бути об`єктом спеціальних вимог та окремого оцінювання відповідності;

п.37) лічильник електричної енергії (лічильник) - засіб вимірювальної техніки, який реалізує процедуру вимірювання та реєстрації кількості електричної енергії та, опціонально, величини електричної потужності, параметрів якості електричної енергії та безперервності її розподілу, інших фізичних параметрів електричної енергії в точці вимірювання.

Згідно з пунктом 7.4. Розділу 7 глави 6 «Улаштування вузлів» Кодексу комерційного обліку електричної енергії (ККО) (у редакції, що була дійсною на момент виявлення порушення), ЗВТ має бути опломбований на затискній кришці пломбою ППКО. Пломби з тавром ППКО мають бути встановлені також на пристроях, шо закривають первинні і вторинні кола живлення засобу. важелі і кнопки управління комутаційних апаратів та кришки автоматів, встановлених у цих колах. двері комірок трансформаторів напруги, кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, усі інші пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин схеми.

Відповідно п. 7.5. ККО, Підготовка місць для опломбування здійснюється ВТКО та стороною, на території (у приміщенні) якої встановлені ЗВТ згідно з переліком, наданим ППКО. Перелік місць пломбування може бути розширений за обґрунтованою пропозицією однієї із сторін.

Пунктом 8.2.4. ПРРЕЕ передбачено, що У разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 нього розділу.

Згідно пп 2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ, Визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, крім іншого, - у разі виявлення таких порушень пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії).

Абзацом 5 п. 8.4.4. ПРРЕЕ передбачено, що у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 2 - 4пункту 8.4.2 цієї глави (у частині відсутності засобів вимірювальної техніки, пломб, індикаторів та фіксації впливу фізичних полів індикатором), обсяг та вартість необлікованої електричної енергії визначається оператором системи відповідно до положень цієї глави без проведення відповідної експертизи.

24.03.2020 року працівниками AT «Херсонобленерго» на об`єкті Відповідача - «Зрошення» , за адресою Херсонська область Голопристанський район с. Чулаківка провулок Жовтневий було проведено перевірку дотримання ПРРЕЕ за результатами якої було складено Акт про порушення ПРРЕЕ №133951, в якому зазначено наступне порушення ПРРЕЕ: «відсутня пломба AT «Херсонобленерго» , а саме виявлено відсутність пломби оператора системи розподілу AT «Херсонобленерго» №С47118004 встановленої на дверях щиту обліку 0,4 кВ КТП-376А, що закривало доступ до трансформатора струму та ввідного рубільника. Акт складено згідно п. 8.2.4. та 8.2.5. ПРРЕЕ. З приводу відсутності пломби Споживач до РЕМ не звертався.

Вказаний Акт про порушення складався за участю представника відповідача - директора ПАПФ "ВЕРА" Цихановича Василя Миколайовича і був підписаний з його боку без зауважень.

Після складання акту, другий примірник акту був вручений споживачу. Таким чином, акт про порушення ДРРЕЕ № 133951 від 24.03.2020 р. був складений з дотриманням вимог ПРРЕЕ. Представник споживача виявлений факт ВІДСУТНОСТІ пломби не заперечував.

Факт встановлення пломби №С47118004 підтверджується актом про опломбування №201003 від 03.09.2018 р., який був підписаний представником AT «Херсонобленерго» і представником споживача - директором Цихановичем В.М.. Відповідно до цього акту, відповідач прийняв на відповідальне зберігання всі пломби, встановлені на перелічених в акті засобах обліку та обладнанні, зобов`язався нести повну відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії, розміщених в щиті обліку та пломб, індикаторів впливу магнітного (електричного) полів, в тому числі пломби №С47118004.

З акту про розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін (додаток 6 до Договору про постачання електричної енергії) вбачається, що щит трансформаторів струму в якому виявлено відсутність пломб знаходиться в зоні балансової належності та експлуатаційної відповідальності Відповідача.

За таких обставин, відповідальність за збереження та цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акту про пломбування та акту розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін покладається на власника (користувача) електроустановок.

Аналогічно правова позиція також викладена в постановах Верховного Суду від 03.10.2018 року по справі № 904/599/18 та від 04.12.2018 року по справі N 911/3682/17.

Відповідно до п. 8.2.6. ПРРЕЕ, на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.

Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.

У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.

28.04.2020 р. на засіданні комісії було розглянуто акт про порушення від 24.03.2020 р. №133951 та прийнято рішення визначити обсяг недоврахованої електричної енергії за п. 8.4.10 Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 р. №312 на загальну суму 722917,77 грн.

На вказане засіданні комісії представник відповідача не прибув, хоча був належним чином повідомлений про дату, час і місце проведення комісії/я. 11 акту про порушення).

Одразу після комісії споживачу поштою надіслано разом з протоколом рахунок №339 на оплату недоврахованої електроенергії (копія опису до поштового відправлення додається).

Відповідно до п. 8.4.10 Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 р. №312 У разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-5 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу (Wдоб кВт год) розраховується за формулою Wдоб = Р • tдоб • Kв ,

де Р - потужність (кВт), визначена як: дозволена потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначена в договорі з оператором системи (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів 1 або 2 цього пункту, перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників оператора системи на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність);

tдоб - тривалість роботи обладнання протягом доби, що визначається на підставі договору з оператором системи (год). У разі відсутності в договорі даних про тривалість роботи обладнання споживача tдоб приймається рівним 8 год;

Кв - коефіцієнт використання струмоприймачів (приймається рівним 0,6).

Комісію позивача під час розрахунку недоврахованої електроенергії були застосовані наступні вихідні дані:

Р - потужність 112 кВт (відповідно до потужності зазначеної у додатку 5 до Договору «Перелік об`єктів споживача та точок обліку активної електроенергії.» ).

tдоб - тривалість роботи обладнання протягом доби (год.), що становить 24 год. (відповідно додатку 5 до Договору «Перелік об`єктів споживача та точок обліку активної електроенергії.» ).

Кв = 0,6

Д пер - 6 місяців

Згідно п. 8.4.8. ПРРЕЕ Кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил) у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1 - 3 (у частині пошкодження засобів вимірювальної техніки та/або пломб) або у підпункті 4 пункту 8.4.2 цієї глави, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.

Згідно з 8.2.7. Кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.

Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).

На момент подачі позову, рахунок на суму 722917,77 грн. Відповідачем не сплачено.

Позиція відповідача:

Відповідач ознайомилось з вимогами позовної заяви, повністю не визнає позовні вимоги та не погоджується з обставинами, наведеними позивачем, з огляду на наступне:

06 травня 2020 року на адресу Приватної аграрно-промислової фірми Вера надійшло повідомлення про розгляд акту про порушення ПРРЕЕ, копія витягу з протоколу №233 від 28.04.2020р. засідання комісії Голопристанські РЕМ по розгляду акту про порушення Правил роздрібного ринку електроенергії №133951 від 24.03.2020р. та додатковий рахунок №339 на суму 722 917,77 грн.

На засіданні комісії розглядався акт порушення Правил роздрібного ринку електроенергії №133951 від 24.03.2020р.який було складено на споживача ПАПФ ВЕРА , у якому зафіксовано, що на об`єкті Зрошення за адресою: село Чулаківка, провулок Жовтневий, б/н встановлено відсутність пломби з відбитками тавр оператора системи AT Херсонобленерго ПАТ ХОЕ №С47118004, установленої на засобах вимірювальної техніки, а саме на дверях щита обліку КТП-376А 0,4 кВт що забезпечують закриття доступу до дооблікових кіл трансформаторів струму та ввідного рубильника.

Вказане, на думку комісії, свідчить про порушення Споживачем підпункту 2 пункту 8.4.2 ПРРЕЕ (Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018р. за №312, (надалі по тексту - ПРРЕЕ): пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії).

Рішенням комісії ПАПФ ВЕРА нараховано необлікованої електричної енергії у обсязі 292086 кВт/год на суму 722 917,77 грн.

Відповідно до 8.1.2. ПРРЕЕ споживач у разі порушення його прав та законних інтересів першочергово має звернутись до учасника роздрібного ринку зі зверненням/скаргою/претензією щодо усунення таким учасником порушення та відновлення прав та законних інтересів споживача.

Відповідно до п. 8.1.3. ПРРЕЕ учасник роздрібного ринку, отримавши від споживача звернення/скаргу/претензію, має її зареєструвати та розглянути відповідно до порядку, визначеного цими Правилами. Якщо споживач не погоджується з рішенням, прийнятим за його зверненням/скаргою/претензією, він може оскаржити таке рішення шляхом направлення скарги Регулятору або енергетичному омбудсмену.

Відповідно до п. 8.1.4. ПРРЕЕ скарга може бути подана споживачем протягом 1 року з моменту прийняття рішення учасником роздрібного ринку, що оскаржується, але не пізніше 1 місяця, починаючи з дня, наступного за днем ознайомлення або отримання споживачем цього рішення.

ПАПФ ВЕРА не погодилось з рішенням комісії від 28.04.2020р., отриманого 06.05.2020р., та направило на адресу AT Херсообленерго скаргу від 31.05.2020р. на рішення комісії з розгляду актів про порушення, виходячи з наступного:

Як зазначено у протоколі від 28.04.2020р. №233, ПАПФ ВЕРА начебто порушено підпункт 2 пункту 8.4.2 ПРРЕЕ.

Однак, пломба з відбитками тавр оператора системи AT Херсонобленерго ПАТ ХОЕ №047118004 з переіржавленим тросиком була виявлена 24 березня 2020 року о 08:30 ранку електриком Бугайовим О.В. біля щита обліку, та була передана представнику ПАТ Херсонобленерго в присутності декількох фізичних осіб, що відображено в пояснюючій директора ПАПФ ВЕРА , та спростовує ствердження, що Споживач з приводу відсутності пломб до РЕМ не звертався.

Відповідно до пункту 8.2.6. 2 ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.

Директором ПАПФ ВЕРА було надано пояснення, що в період з 01.11.2019 року по 01.03.2020 року зрошення не проводилося, тому електрична енергія не споживалась, однак це необґрунтовано залишилося поза увагою комісії при визначені суми завданих збитків .

Згідно до абз. 8.2.6. 2 ПРРЕЕ у разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.

В зв`язку з тією обставиною, що Постановою КМУ України від 11 березня 2020 року №211 Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 установлено з 12 березня 2020 р. до 11 травня 2020 р. на всій території України карантин, постановою КМУ від 04.05.2020р. №343 строк дії карантину продовжено до 22 травня 2020 року, директор ПАПФ ВЕРА Циханович В.М. не міг бути присутнім на засіданні комісії Голопристанські РЕМ по розгляду акту про порушення Правил роздрібного ринку електроенергії №133951 від 24.032020р., та надати відповідні пояснення. Крім того, Постановою Кабінету Міністрів України Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів від 20.05.2020 р. № 392, з метою запобігання поширення на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 на території Автономної Республіки Крим, Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Кіровоградської, Київської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, м. Києва, м. Севастополя з 22 травня 2020р. до 22 червня 2020 р. установлено карантин.

Оскільки, вина Споживача ПАПФ ВЕРА у порушенні ПРРЕ відсутня, враховуючи вищевикладене, ПАПФ ВЕРА не згодне з рішенням комісії з розгляду актів про порушення, викладеним у протоколі від 28.04.2020р. №233.

До скарги від 31.05.2020 р. було додано копію пояснюючої директора ПАПФ ВЕРА від 08.05.2020р.

Згідно з п. 8.3.11. ПРРЕЕ учасник роздрібного ринку розглядає звернення/скаргу/претензію в найкоротший строк, але не більше 30 календарних днів з дати отримання звернення/скарги/претензії, якщо менший строк не встановлено чинним законодавством, цими Правилами, Кодексом системи передачі та Кодексом системи розподілу.

Станом на день складання відзиву на позов відповіді за результатами розгляду скарги ПАПФ ВЕРА на адресу скаржника не надходила. Згідно з п.8.2.7. ПРРЕЕ у разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.

Але у позовній заяві відсутні докази, які підтверджують факт безоблікового споживання електричної енергії ПАПФ ВЕРА .

Мотивувальна частина рішення та правові висновки суду:

Дослідивши матеріали справи та заслухавши учасників справи суд встановив, що 24.03.2020 року працівниками AT «Херсонобленерго» на об`єкті «Зрошення» , за адресою Херсонська область Голопристанський район с. Чулаківка провулок Жовтневий, що належить ПАПФ "Вера" було проведено перевірку дотримання ПРРЕЕ за результатами якої було складено Акт про порушення ПРРЕЕ №133951, в якому зазначено наступне порушення ПРРЕЕ: «відсутня пломба AT «Херсонобленерго» , а саме виявлено відсутність пломби оператора системи розподілу AT «Херсонобленерго» №С47118004 встановленої на дверях щиту обліку 0,4 кВ КТП-376А, що закривало доступ до трансформатора струму та ввідного рубільника. (а.с. 19-22)

Зазначений Акт про порушення складався за участю представника відповідача - директора ПАПФ "ВЕРА" Цихановича Василя Миколайовича і був підписаний з його боку без зауважень. (остання сторінка акту, а.с. 22) В акті зазначено, що споживачу роз`яснено його право внесень зауважень та пропозицій до складеного акту.

В 11 пункті акту зазначено, що комісія оператора системи з розгляду складеного акту про порушення буде проводити засідання 28.04.2020 о 09:30 год., за адресою: м.Гола Пристань, вул. 1 Травня, 263, каб. 102.

Після складання акту, другий примірник акту був вручений споживачу. Таким чином, акт про порушення ДРРЕЕ № 133951 від 24.03.2020 р. був складений з дотриманням вимог ПРРЕЕ.

Факт встановлення пломби №С47118004 підтверджується актом про опломбування №201003 від 03.09.2018 р., який був підписаний представником AT «Херсонобленерго» і представником споживача - директором Цихановичем В.М.. Відповідно до цього акту, відповідач прийняв на відповідальне зберігання всі пломби, встановлені на перелічених в акті засобах обліку та обладнанні, зобов`язався нести повну відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії, розміщених в щиті обліку та пломб, індикаторів впливу магнітного (електричного) полів, в тому числі пломби №С47118004. (а.с. 23).

Сторони не заперечують, що 08.12.2003 між відкритим акціонерним товариством «Енергопостачальна компанія «Херсонобленерго» , правонаступником та новим найменуванням якого є акціонерне товариство «Херсонобленерго» (далі по тексту - Позивач, оператор системи розподілу (ОСР), AT «Херсонобленерго» ) та відповідачем було укладено договір про постачання електричної енергії № 339.

Відповідно до Закону України Про ринок електричної енергії (далі - Закон), який набрав чинності 11 червня 2017 року, суб`єкти господарювання, які одночасно проводили діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом, повинні протягом 18 місяців з дня набрання чинності зазначеним Законом (тобто, до 11 грудня 2018 року) здійснити юридичне відокремлення діяльності з розподілу електричної енергії від інших видів діяльності вертикально інтегрованого суб`єкта господарювання (обленерго), у тому числі шляхом створення електропостачальника.

Ліцензії на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом підлягають анулюванню.

На виконання чинного законодавства АТ Херсонобленерго , як оператор системи розподілу, з 01.01.2019 р. надає виключно послуги з розподілу електричної енергії (згідно Постанови від 20.11.201S № 1469 "Про видачу AT ХЕРСОНОБЛЕНЕРГО ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом").

Нова модель системи договірних відносин на роздрібному ринку електричної енергії та порядок укладання договорів визначені Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі - ПРРЕЕ) з одночасною втратою чинності ПКЕЕ.

Правилами роздрібного ринку електричної енергії регулюються взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними Правилами роздрібного ринку електричної енергії.

Відповідно до ПРРЕЕ для забезпечення споживання електричної енергії споживач укладає договори: 1) про надання послуг з розподілу електричної енергії споживачу із оператором системи розподілу; 2) про постачання електричної енергії споживачу із обраним електропостачальником або про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг (для побутових або малих не побутових споживачів).

Відповідно п. п. 2.1.4. п. 2.1. ПРРЕЕ, Договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України за формою договору, що є додатком 3 до цих Правил.

Пунктом 1.2. Типового договору, передбачено, що умови Договору розроблені відповідно до Закону України Про ринок електричної енергії та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 312 (далі - ПРРЕЕ), та є однаковими для всіх споживачів.

Фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема повернення (надання! підписаної заяви-приєднання. сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.

З 1 січня 2019 року договірні відносини між позивачем і відповідачем щодо постачання електричної енергії припинили дію, і з цієї же дати з відповідачем укладений договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.

Оператором системи розподілу на головній сторінці свого веб-сайіу, розміщено редакцію договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.

Отже, на теперішній час між відповідачем і позивачем укладений договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.

Відповідно до частини першої статті 275 ГК України за договором енергопостачання підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергія) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується.

Законом України Про ринок електричної енергії визначаються правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулюються відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Закону України Про ринок електричної енергії учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціювання ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

Згідно ч. 2 ст. 77 Закону України Про ринок електричної енергії правопорушеннями на ринку електричної енергії, зокрема, є недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціювання ринку електричної енергії, пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра тощо.

Відповідно до ст. 193 Господарського кодексу України господарські зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України. Аналогічний припис містить ст. 526 Цивільного кодексу України.

Згідно п. 2.3.4. ПРРЕЕ, Відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.

Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.

Підпунктом 8 п. 5.5.5 ПРРЕЕ передбачено, що Споживач електричної енергії зобов`язаний забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.

Згідно з пунктом 7.4. Розділу 7 глави 6 «Улаштування вузлів» Кодексу комерційного обліку електричної енергії (ККО) (у редакції, що була дійсною на момент виявлення порушення), ЗВТ має бути опломбований на затискній кришці пломбою ППКО. Пломби з тавром ППКО мають бути встановлені також на пристроях, шо закривають первинні і вторинні кола живлення засобу. важелі і кнопки управління комутаційних апаратів та кришки автоматів, встановлених у цих колах, двері комірок трансформаторів напруги, кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, усі пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин схеми.

Відповідно п. 7.5. ККО, Підготовка місць для опломбування здійснюється ВТКО та стороною, на території (у приміщенні) якої встановлені ЗВТ згідно з переліком, наданим ППКО. Перелік місць пломбування може бути розширений за обґрунтованою пропозицією однієї із сторін.

Пунктом 8.2.4. ПРРЕЕ передбачено, що У разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 нього розділу.

Згідно пп 2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ, Визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, крім іншого, - у разі виявлення таких порушень пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії).

Абзацом 5 п. 8.4.4. ПРРЕЕ передбачено, що у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 2 - 4пункту 8.4.2 цієї глави (у частині відсутності засобів вимірювальної техніки, пломб, індикаторів та фіксації впливу фізичних полів індикатором), обсяг та вартість необлікованої електричної енергії визначається оператором системи відповідно до положень цієї глави без проведення відповідної експертизи.

Суд погоджується із твердженнями позивача, що відсутність пломби є самостійним видом порушення та не потребує додаткового встановлення факту вчинення споживачем дій стосовно втручання в роботу приладу обліку, цей факт підтверджується самим фактом відсутності пломби. Отже, винесення на вирішення експертизи питання про встановлення факту втручання в мережу та використання електричної енергії споживачем поза лічильником є не доцільним і нормами чинного законодавства не передбачена (п. 8 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 16.12.2015 № 3 Про узагальнення судової практики вирішення спорів, які виникають у сфері надання послуг з електропостачання ), така позиція також викладена у Постанові ВГСУ від 25 жовтня 2017 року Справа № 912/170/17, Постанові ВС у складі колегії суддів Касаційного господарського суду №923/826/17 від 15.05.2018р., у Постанові ПЗАГС від 12.08.2019р. у справі №923/848/18.

Згідно Підпункту 8.2.5. ПРРЕЕ, у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.

Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням:

• меж балансової належності;

• перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення;

• номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення;

• фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.

Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.

В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.

В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.

Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.

Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).

У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.

До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.

Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

Облік бланків актів про порушення ведеться оператором системи у пронумерованому, прошнурованому та скріпленому печаткою журналі.

Акти про порушення та документи, що підтверджують факт їх отримання споживачем, повинні зберігатися оператором системи протягом трьох років з дня оформлення акта про порушення.

Відповідно до п. 8.6 Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, У разі порушення розрахункового обліку з вини Споживача, порушення вимог ПРРЕЕ та інших нормативних документів, Споживач сплачує Оператору системи вартість необлікованої електричної енергії, визначену відповідно до вимог ПРРЕЕ.

Отже, суд вважає, що позивачем доведено факт порушення його прав.

Відповідач не надав суду належних доказів для спростування позовних вимоги.

Згідно із ч.1 ст.73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч.1 ст.74 ГПК України).

Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.3 ст.74 ГПК України).

За приписами ст.76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч.1 ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно із положеннями ст.ст.78, 79 ГПК України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

З огляду на викладене, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст.129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору суд покладає на відповідача.

Керуючись статтями 123, 129, 232, 233, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

у х в а л и в :

1. Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

2. Стягнути з Приватної аграрно-промислової фірми "Вера" (73000, м. Херсон, вул. 23 Східна, буд.15, код ЄДРПОУ 30528270) на користь Акціонерного товариства «Херсонобленерго» (ЄДРПОУ: 05396638, вул. Пестеля, 5, м. Херсон) 722 917,77 грн вартості необлікованої/недоврахованої внаслідок порушення Відповідачем ПРРЕЕ електроенергії та 10 843,77 грн. сплаченого судового збору.

3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення, з урахуванням приписів ч.4 розділу Х Прикінцевих положень Господарського процесуального кодексу.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення оформлено і підписано 24.01.2022

Суддя Л.М. Немченко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення20.01.2022
Оприлюднено26.01.2022
Номер документу102734745
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/796/20

Судовий наказ від 10.11.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Постанова від 31.10.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Філінюк І.Г.

Ухвала від 05.09.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Філінюк І.Г.

Ухвала від 14.03.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Філінюк І.Г.

Ухвала від 16.02.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Рішення від 20.01.2022

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 22.12.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 25.10.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 21.09.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 26.11.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні