ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"10" січня 2022 р. Справа № 924/1251/19
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Димбовського В.В., при секретарі судового засідання Потербі О.О., розглянувши матеріали справи
за позовом Заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури, м. Старокостянтинів в інтересах держави
до: 1) Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області, смт. Ямпіль
2) ОСОБА_1 , смт. Білогір`я
3) ОСОБА_2 , м. Київ
4) Фермерського господарства "Дів Плюс", с. Довгалівка, Білогірський район
про: 1) визнання недійсним рішення Довгалівської сільської ради №6 від 19.07.2018р. "Про затвердження технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі в оренду для створення фермерського господарства межах с. Довгалівка Довгалівської сільської ради Білогірського району Хмельницької області";
2) визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, кадастровий номер 6820383000:01:001:0011, розташованої в межах населених пунктів Довгалівської сільської ради Білогірського району Хмельницької області, площею 19,9540 га, укладений 02.08.2018р. із змінами, внесеними угодою від 22.08.2018р.
3) зобов`язання ФГ "Дів Плюс" повернути Довгалівській сільській раді земельну ділянку, кадастровий номер 6820383000:01:001:0011 комунальної форми власності, площею 19,954 га, вартістю 853 921,19 грн., що знаходиться в межах Довгалівської сільської ради, яку воно займає на підставі договору оренди землі від 02.08.2018 із змінами, внесеними угодою від 22.08.2018р.
Представники сторін:
від прокуратури: Коломий О.Є. згідно службового посвідчення № НОМЕР_1 від 09.08.2021р.;
від відповідача-1 Ямпільської селищної ради: не з`явився;
від відповідача-2 ОСОБА_1 : не з`явився;
від відповідача-3 Довгошеї Ігоря Ігоровича: не з`явився;
від відповідача-4 Фермерського господарства "Дів Плюс": не з`явився
У судовому засіданні, згідно ч. 1 ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Процесуальні дії по справі:
29.11.2019р. до господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури, м. Хмельницький в інтересах держави до Довгалівської сільської ради Білогірського району Хмельницької області, ОСОБА_3 , Фермерського господарства "Дів Плюс" про визнання недійсним рішення Довгалівської сільської ради, визнання договору оренди земельної ділянки недійсним та зобов`язання повернути земельну ділянку.
Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 17.12.2019р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено справу розглядати за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 13.01.2020р.
У підготовчому засіданні 13.01.2020 р. продовжено строк підготовчого засідання на 30 днів.
У підготовчому засіданні 30.01.2020 р. оголошено перерву на 12.02.2020р.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 12.02.2020р. провадження у справі №924/1251/19 зупинено до завершення розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи №912/2385/18 (з опублікуванням повного тексту постанови в означеній справі).
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 31.07.2020р. провадження у справі №924/1251/19 поновлено.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 03.09.2020р. зупинено провадження у справі №924/1251/19 до залучення до участі у справі правонаступника (-ів) ОСОБА_3 . Зобов`язано сторін повідомити суд про усунення обставин, що викликали його зупинення, а також надати інформацію та докази щодо правонаступників (спадкоємців) ОСОБА_3 .
28.08.2021р. на адресу суду надійшло клопотання про поновлення провадження у справі за підписом в.о. керівника Шепетівської окружної прокуратури, в обґрунтування якого зазначено, що відповідно до інформації приватного нотаріуса Білогірського нотаріального округу Рогожиної Ю.М. від 13.05.2021 №105/01-16, свідоцтво про право на спадщину після смерті ОСОБА_3 видавалось на ім`я дружини - ОСОБА_1 та сина - ОСОБА_2 .
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 01.09.2021р. поновлено провадження у справі №924/1251/19.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 11.10.2021р. залучено до участі у справі правонаступників відповідача-2 ОСОБА_3 (смт. Білогір`я, Білогірський район): ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса: АДРЕСА_1 ); ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , адреса: АДРЕСА_2 ).
У підготовчому засіданні 17.11.2021р. підготовче провадження закрито та призначено справу до розгляду по суті на 30.11.2021р.
У судовому засіданні 30.11.2021р. оголошено перерву на 08.12.2021р.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 08.12.2021р. замінено відповідача-1 у справі Довгалівську сільську раду Білогірського району Хмельницької області його правонаступником - Ямпільською селищною радою (30231, Хмельницька область, смт. Ямпіль, вул.Чернавіна, 52 А, код 04403309); відкладено судове засідання на 22.12.2021р.
У зв`язку із несправністю (неналежним функціонуванням) АС КП "Діловодство спеціалізованого суду" судове засідання у справі №924/1251/19, яке призначене на 11:00 год. "30" грудня 2021 року не відбулося, про що складено відповідний акт адміністратором-завідуючим сектором комп`ютерного та програмного забезпечення, інформаційної безпеки Господарського суду Хмельницької області.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 31.12.2021р. судове засідання у справі №924/1251/19 призначено на 10.01.2022р.
Суть спору: Заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури просить суд визнати недійсним рішення Довгалівської сільської ради №6 від 19.07.2018 "Про затвердження технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі в оренду для створення фермерського господарства межах с. Довгалівка Довгалівської сільської ради Білогірського району Хмельницької області"; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер 6820383000:01:001:0011, розташованої в межах населених пунктів Довгалівської сільської ради Білогірського району Хмельницької області, площею 19,9540 га, укладений 02.08.2018 між Довгалівською сільською радою та ФГ "Дів Плюс" із змінами, внесеними угодою від 22.08.2018; зобов`язати ФГ "Дів Плюс" повернути Довгалівській сільській раді земельну ділянку, кадастровий номер 6820383000:01:001:0011 комунальної форми власності, площею 19,954 га, вартістю 853921,19 грн., що знаходиться в межах Довгалівської сільської ради, яку воно займає на підставі договору оренди землі від 02.08.2018 із змінами, внесеними угодою від 22.08.2018. Стягнути з ФГ "Дів Плюс" судовий збір, сплачений за подання до суду позовної заяви у сумі 5763 грн. на користь прокуратури Хмельницької області код ЄДРПОУ 02911102, р/р 35218028002814, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172.
Позовні вимоги прокурор обґрунтовує тим, що рішення Довгалівської сільської ради від 19.07.2018 №6 прийнято, а договір оренди земельної ділянки від 02.08.2018 та додаткова угода від 22.08.2018 укладено із порушенням Земельного кодексу України, а тому вони є незаконними, підлягають скасуванню та, відповідно, визнанню недійсними, оскільки відповідно ст. 135 Земельного кодексу України продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу (в редакції Закону України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів"). Таким чином, Довгалівською сільською радою Білогірського району Хмельницької області в порушення вказаних вимог законодавства прийнято рішення №6 від 19.07.2018р. без проведення земельних торгів.
Як зазначив прокурор, необхідною умовою передачі в оренду земельної ділянки, що перебуває у державній або комунальній власності, є проведення земельних торгів. Недотримання цієї процедури є порушенням органом місцевого самоврядування чинного законодавства під час укладення договору оренди землі. Недодержання зазначеної процедури є порушенням органом місцевого самоврядування чинного законодавства під час укладення договору оренди землі, тобто, затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6820383000:01:001:0011 для ведення фермерського господарства та передачу в оренду земельної ділянки ФГ "Дів Плюс" без проведення земельних торгів (аукціону).
Також прокурор наголосив, що договір оренди земельної ділянки від 02.08.2018р. не зареєстрований в установленому законом порядку: договір оренди від 02.08.2018, предметом якого є земельна ділянка кадастровий номер 6820383000:01:001:0011 у встановленому порядку не зареєстрований, державний реєстраційний номер не присвоєний. Даний факт підтверджує Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно. Щодо укладення додаткової угоди від 22.08.2019, якою замінено орендаря договору від 02.08.2018 із ОСОБА_3 на ФГ "Дів Плюс" прокурор зазначив, що укладення вказаної угоди здійснено за відсутності рішення сесії Довгалівської сільської ради. Враховуючи, що ОСОБА_3 є засновником ФГ "Довгалівка", який отримав земельну ділянку для створення фермерського господарства у 2006 році, його звернення у 2014 році до Довгалівської сільської ради з заявою про відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства на позаконкурсній основі суперечить зазначеним правовим нормам.
Прокурор у судовому засіданні позовні вимоги підтримав.
Представники відповідачів в судове засідання не з`явились.
Представник відповідача-4 неодноразово надсилав на адресу суду заяви про відкладення розгляду справи (заява від 11.01.2020р., заява від 28.10.2021р., заява від 26.11.2021р., заява від 21.12.2021р., заява від 28.12.2021р., заява від 10.01.2022р.).
Копії ухвал суду від 08.12.2021р., від 22.12.2021р. та від 31.12.2021р. направлялись на адресу відповідача-1 Ямпільської селищної ради рекомендованим листом з повідомленням.
При цьому, судом враховується, що 26.11.2021р. на адресу суду від Ямпільської селищної ради надійшла заява, у якій зазначається про припинення повноваження Довгалівської сільської ради, а правонаступником майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади Довгалівської сільської ради є Ямпільська селищна рада. Зазначено, що у даному випадку стороною у справі №924/1251/19 Довгалівська сільська рада не може бути.
Копія ухвали суду направлялись на адресу відповідача-2 ОСОБА_1 та отримані останньою 10.11.2021р., 18.11.2021р., 13.12.2021р. У заяві від 17.11.2021р. просила суд відкласти розгляд справи.
Копії ухвал суду від 11.10.2021р., від 29.10.2021р. направлялись на адресу відповідача-3 ОСОБА_2 та повертались на адресу суду за закінченням терміну зберігання та з поміткою "адресат відсутній". У заяві від 30.11.2021р. просив суд відкласти розгляд справи.
Частинами ч. ч. 1, 2, 3 ст. 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
При цьому, суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, викладену у рішенні від 03.04.2008р. у справі "Пономарьов проти України", згідно з якою сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.
Ст. 202 ГПК України передбачає, що суд може розглядати справу за відсутності учасника справи, якщо його було належно повідомлено, проте, він не повідомив про причин неявки або така неявка є повторною.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Оскільки відповідачі не скористалися своїми правами на надання відзиву, враховуючи розумність строків розгляду судового спору, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст.165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.
Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин.
08.12.2014р. Довгалівською сільською радою Білогірського району Хмельницької області прийнято рішення № 2 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", відповідно до п. 1 якого надано дозвіл ОСОБА_3 на розроблення технічної документації зі встановлення меж земельної ділянки на місцевості з метою передачі в оренду для створення фермерського господарства площею 20 га.
Рішенням Довгалівської сільської ради від 19.07.2018р. № 6 "Про затвердження технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі в оренду для створення фермерського господарства в межах с. Довгалівка Довгалівської сільської ради Білогірського району Хмельницької області": затверджено технічну документацію зі встановлення меж земельної ділянки комунальної власності в натурі (на місцевості) для ведення фермерського господарства загальною площею 19,9540 га кадастровий номер 6820383000:01:001:0011; надано в оренду гр. ОСОБА_3 земельну ділянку площею 19,9540га кадастровий номер 6820383000:01:001:0011 для ведення фермерського господарства; доручено сільському голові укласти договір оренди земельної ділянки в термін 10 днів з дня прийняття рішення, встановивши орендну плату у розмірі 6% від нормативно грошової оцінки даної земельної ділянки.
02.08.2018р. між Довгалівською сільською радою Білогірського району Хмельницької області (орендодавець) та ОСОБА_3 (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до п. п. 1, 2, 3 якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування на умовах оренди земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності для створення фермерського господарства (кадастровий номер 6820383000:01:001:0011), яка розташована в межах населених пунктів Довгалівської сільської ради Білогірського району Хмельницької області. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 19,954 га. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення цього договору становить 839283,34 грн.
Відповідно до п. п. 7, 8 договору договір укладено на 49 років. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі: 6% від нормативної грошової оцінки землі, що становить 50357,00 грн. за один календарний рік оренди.
Згідно з п. п. 13, 14 договору земельна ділянка передається для створення фермерського господарства, цільове призначення - для ведення фермерського господарства.
За умовами п. 26 договору зміна умов цього договору здійснюється за взаємною згодою сторін. Усі зміни, доповнення, додатки тощо до цього договору викладаються в письмовій формі та засвідчуються підписами сторін (їх представників). Не допускається одностороння зміна умов договору.
Відповідно до п. 33 договору цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Згідно витягу з ЄДР 17.08.2018р. ОСОБА_3 створено фермерське господарство "Дів Плюс".
Додатковою угодою від 22.08.2018р. про внесення змін та доповнень до договору оренди землі від 02.08.2018р. викладено преамбулу договору від 02.08.2018р. в наступній редакції: у зв`язку з тим, що фізична особа ОСОБА_3 створив фермерське господарство "ДІВ ПЛЮС" розрахунки по орендній платі за земельну ділянку з кадастровим номером 6820383000:01:001:0011 буде проводити фермерське господарство "Дів Плюс" (голова ФГ "Дів Плюс" Довгошея Ігор Васильович).
У матеріалах справи наявна технічна документація землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (кадастровий номер 6820383000:01:001:0011) для передачі в оренду для створення фермерського господарства в межах села Довгалівка Довгалівської сільської ради Білогірського району Хмельницької області, виготовлена ПП "Діоріт Плюс 1" на замовлення ОСОБА_3 за договором №613 від 22.06.2018р.
У листі від 08.08.2019р., адресованому Довгалівській сільській раді Начальник Білогірського відділу Старокостянтинівської місцевої прокуратури просив повідомити в строк до 14.08.2019р. Білогірський відділ Старокостянтинівської місцевої прокуратури чи вживалися та чи вживаються Довгалівською сільською радою заходи судового захисту інтересів громади щодо визнання незаконним рішення Довгалівської сільської ради №6 від 19.07.2018р. та недійсним договору оренди земельної ділянки від 02.08.2018р.
У відповідь на лист від 08.08.2019р. Довгалівська сільська рада у листі від 23.08.2019р. повідомила, що ФГ "Дів плюс", є добросовісним платником орендної плати, крім того в травні 2019 року оплату орендної плати здійснено на перід, тобто за весь 2019 рік. Вважає рішення прийняте без порушень норм Земельного кодексу України, жодних прав та інтересів територіальної громади села Довгалівка даним рішенням не порушено, тому заходи судового захисту інтересів громади не вживалися.
Відповідно до листа Приватного нотаріуса Рогожиної Ю.М. Білогірського районного нотаріального округу від 13.05.2021р. №105/01-16 після смерті ІНФОРМАЦІЯ_3 свідоцтва про право на спадщину видавалися 22.04.2021р. на ім`я дружини ОСОБА_1 та на ім`я сина ОСОБА_2 .
Відповідно до п. 2, п. 4 Рішення першої сесії Ямпільської селищної ради VIII скликання "Про початок реорганізації В`язовецької сільської ради Білогірського району Хмельницької області та Довгалівської сільської ради Білогірського району Хмельницької області шляхом приєднання до Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області" від 08.12.2020р. новообраний орган місцевого самоврядування вирішив почати процедуру реорганізації Довгалівської сільської ради Білогірського району та визначив, що Ямпільська селищна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Довгалівської сільської ради.
Дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, судом прийнято до уваги таке.
Щодо права прокурора на звернення до суду із даним позовом, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно частин 3, 4, 5 статті 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини (частина 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру").
Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу (абзаци 1-3 частини 4 статті 23 Закону).
Якщо підставою для представництва інтересів держави прокурор зазначив відсутність органу, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, то суд повинен перевірити вказані доводи прокурора незалежно від того, чи надав прокурор докази вчинення ним дій, спрямованих на встановлення відповідного органу (аналогічна позиція викладена в постановах Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019р. у справі № 587/430/16-ц та від 15.01.2020р. у справі № 698/119/18).
Тобто, суд самостійно перевіряє, чи справді відсутній орган, що мав би для захисту інтересів держави звернутися до суду з таким позовом як заявив прокурор. Процедура, передбачена абзацами 3, 4 частини 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" застосовується тільки до встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження з такого захисту. Іншими словами, прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта лише тоді, коли той має повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, але не здійснює чи неналежно їх здійснює.
У даній справі прокурор, обґрунтовуючи відсутність органу, уповноваженого державою здійснювати функції захисту її інтересів саме у спірних правовідносинах, при зверненні з позовом до суду вказав, що є самостійним позивачем, оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 6820383000:01:001:0011 не є земельною ділянкою державної власності, а тому Держгеокадастр у цьому разі не наділений повноваженнями розпорядника з усіма повноваженнями власника на захист права власності, а надані законом функції державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства не наділяють Держгеокадастр правом звернення до суду з позовними вимогами, заявленими у цій справі.
Земельна ділянка, яка передана Довгалівською сільською радою в оренду, належить до земель комунальної власності Довгалівської сільської ради, що підтверджується данними Публічної кадастрової карти України (електронне посилання - https://map.land.gov.ua/), виключне право на розпорядження нею має територіальна громада сільської ради.
Відповідно, органом, уповноваженим здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, є Довгалівська сільська рада.
При цьому, судом враховується, що Довгалівська сільська рада у листі від 23.08.2019р. повідомила прокурора, що вважає оскаржуване рішення законним.
Тобто, Довгалівською сільською радою не вжито жодних заходів спрямованих на усунення виявлених прокуратурою порушень.
З огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, визначив Довгалівську сільську раду одним зі співвідповідачів у справі, суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду як самостійний позивач.
При цьому, як вже зазначалось, ухвалою господарського суду Хмельницької області від 08.12.2021р. замінено відповідача-1 у справі Довгалівську сільську раду Білогірського району Хмельницької області його правонаступником - Ямпільською селищною радою (30231, Хмельницька область, смт. Ямпіль, вул.Чернавіна, 52 А, код 04403309).
Згідно з ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ч. 1 ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Статтею ст. 2 ЗК України визначено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Положеннями 12 ЗК України встановлено повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить: а) розпорядження землями територіальних громад; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Частиною 1 ст. 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Частиною 1 ст. 122 наведеного Кодексу передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу (ч. 2 ст. 124 ЗК України).
Судом встановлено, що рішенням Довгалівської сільської ради від 19.07.2018р. № 6 затверджено технічну документацію зі встановлення меж земельної ділянки комунальної власності в натурі (на місцевості) для ведення фермерського господарства загальною площею 19,9540 га кадастровий номер 6820383000:01:001:0011; надано в оренду гр. ОСОБА_3 земельну ділянку площею 19,9540 га кадастровий номер 6820383000:01:001:0011 для ведення фермерського господарства.
Частиною 1 ст. 134 ЗК України визначено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
За ч. 2 ст. 134 ЗК України (в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваного рішення) не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів; використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями; будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів; надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні; надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено; розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону; надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала; будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу); будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд); передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва; надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим; поновлення договорів оренди землі; передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності; надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків; надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Відповідно до ч. 3 ст. 134 ЗК України земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Таким чином, Фермерське господарство "Дів Плюс" не належить до суб`єктів, які мають привілейоване становище, передбачене ст. 134 ЗК України.
В свою чергу, судом враховується, що рішенням Довгалівської сільської ради Білогірського району Хмельницької області від 08.12.2014р. вже надавався дозвіл ОСОБА_3 на розроблення технічної документації зі встановлення меж земельної ділянки на місцевості з метою передачі в оренду для створення фермерського господарства площею 20 га.
З урахуванням вимог статей 7, 12 Закону України "Про фермерське господарство" №973-IV, статей 116, 118, 121, 123, 134 Земельного кодексу України право на безоплатне отримання земельної ділянки державної або комунальної власності одного виду громадянин може використати один раз. Додатково земельні ділянки громадянин або фермерське господарство можуть отримати на конкурентних засадах через участь у торгах.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України, прийнятій у складі судових палат у цивільних та адміністративних справах від 18.05.2016р. № 6-248цс16, в постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.04.2019р. у справі № 525/1225/15-ц та в постановах Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 14.11.2018р. у справі № 314/3881/15-ц та від 25.09.2019р. у справі № 397/30/17.
За таких обставин рішенням Довгалівської сільської ради від 19.07.2018р. № 6, яким затверджено технічну документацію зі встановлення меж земельної ділянки комунальної власності в натурі (на місцевості) для ведення фермерського господарства загальною площею 19,9540 га кадастровий номер 6820383000:01:001:0011; надано в оренду гр. ОСОБА_3 земельну ділянку площею 19,9540 га кадастровий номер 6820383000:01:001:0011 для ведення фермерського господарства, було прийнято з порушенням статей 124, 134 Земельного кодексу України, тобто без дотримання конкурентних засад (земельних торгів).
Згідно із ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Відповідно до ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Таким чином, якщо правовий акт індивідуальної дії органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси територіальних громад чи окремих осіб, він визнається недійсним у судовому порядку.
Судом береться до уваги, що рішення суб`єкта владних повноважень у сфері земельних відносин може оспорюватися з погляду його законності, а вимога про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у фізичної чи юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер.
Враховуючи вищенаведене, оцінюючи усі вищевикладені обставини та надані докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині визнання недійсним рішення Довгалівської сільської ради від 19.07.2018р. №6 "Про затвердження технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі в оренду для створення фермерського господарства в межах с. Довгалівка Довгалівської сільської ради Білогірського району Хмельницької області", яким затверджено технічну документацію зі встановлення меж земельної ділянки комунальної власності в натурі (на місцевості) для ведення фермерського господарства загальною площею 19,9540 га кадастровий номер 6820383000:01:001:0011; надано в оренду гр. ОСОБА_3 земельну ділянку площею 19,9540 га кадастровий номер 6820383000:01:001:0011 для ведення фермерського господарства, обґрунтовані, підтверджені належними у справі доказами та підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 204 ЦК України визначено, що правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Згідно ч. 1 ст. 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 ЦК України.
Як визначено ч.ч. 1, 2 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам, а особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності.
Враховуючи встановлену судом неправомірність передання земельної ділянки в оренду для створення фермерського господарства за рішенням Довгалівської сільської ради від 19.07.2018р. №6, на підставі якого укладено спірний договір оренди земельної ділянки, суд дійшов висновку, що договір оренди земельної ділянки від 28.09.2020р. є таким, що укладений з порушенням норм чинного законодавства, а саме ст. 124, ст. 134 ЗК України, а тому також підлягає визнанню судом недійсним.
Велика Палата Верховного Суду звертала увагу на те, що власник з дотриманням вимог статті 388 ЦК України може витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача.
Аналогічні висновки викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 22.01.2020р. у справі №910/1809/18.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.
Аналогічні висновки викладені в постановах Великої Палати Верховного Суду від 22.10.2019 у справі №923/876/16, від 05.06.2018 у справі №338/180/17, від 11.09.2018 у справі №905/1926/16, від 30.01.2019 у справі №569/17272/15-ц, від 02.07.2019 у справі №48/340, від 15.09.2020 у справі №469/1044/17.
Враховуючи вищевикладене, з огляду на встановлену судом неправомірність передання земельної ділянки в оренду для створення фермерського господарства, земельна ділянка підлягає поверненню правонаступнику Довгалівської сільської ради - Ямпільській селищній раді, при цьому обраний позивачем спосіб захисту шляхом зобов`язання ФГ "Дів Плюс" повернути земельну ділянку є ефективним способом захисту, який відповідає нормам чинного законодавства.
Таким чином, беручи до уваги вищенаведене в сукупності, оцінюючи усі вищевикладені обставини та надані докази, суд вважає за необхідне позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідачів наступним чином.
Оскільки саме сільська рада приймала рішення №6 від 19.07.2018р., то судовий збір в розмірі 1921,00 грн. по першій вимозі покладається на правонаступника Довгалівської сільської ради (Ямпільську селищну раду).
Так як договір оренди земельної ділянки від 02.08.2018р. з додатковою угодою від 22.08.2018р. укладався фактично між Довгалівською сільською радою та ОСОБА_3 , то судовий збір в розмірі 1921,00 грн. по другій вимозі покладається в розмірі 50% від 1921,00 грн. на правонаступника Довгалівської сільської ради - Ямпільську селищну раду та на правонаступників ОСОБА_3 - ОСОБА_1 в розмірі 25% від 1921,00 грн. та ОСОБА_2 в розмірі 25% від 1921,00 грн.
Оскільки у третій вимозі зазначається про зобов`язання ФГ "Дів Плюс" повернути земельну ділянку, то судовий збір в розмірі 1921,00 грн. покладається на ФГ "Дів Плюс".
Керуючись ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати недійсним рішення Довгалівської сільської ради №6 від 19.07.2018р. "Про затвердження технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі в оренду для створення фермерського господарства межах с. Довгалівка Довгалівської сільської ради Білогірського району Хмельницької області".
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер 6820383000:01:001:0011, розташованої в межах населених пунктів Довгалівської сільської ради Білогірського району Хмельницької області, площею 19,9540 га, укладений 02.08.2018р. із змінами, внесеними угодою від 22.08.2018р.
Фермерському господарству "Дів Плюс" (30237, Хмельницька область, Білогірський район, с. Довгалівка, вул. Незалежності, 17, код ЄДРПОУ 42402201) повернути Довгалівській сільській раді (правонаступник - Ямпільська селищна рада Білогірського району Хмельницької області, 30231, Хмельницька область, смт. Ямпіль, вул.Чернавіна, 52 А, код 04403309) земельну ділянку, кадастровий номер 6820383000:01:001:0011 комунальної форми власності, площею 19,954 га, вартістю 853921,19 грн., що знаходиться в межах Довгалівської сільської ради, яку воно займає на підставі договору оренди землі від 02.08.2018 із змінами, внесеними угодою від 22.08.2018р.
Стягнути з ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , адреса: АДРЕСА_2 ) на користь Хмельницької обласної прокуратури (Хмельницька область, м. Хмельницький, провулок Військоматський, 3, ідентифікаційний код 02911102, ДКСУ, м. Київ, МФО 820172, р/р НОМЕР_2 ) 480,25 грн. (чотириста вісімдесят гривень 25 коп.) витрат зі сплати судового збору.
Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса: АДРЕСА_1 ) на користь Хмельницької обласної прокуратури (Хмельницька область, м. Хмельницький, провулок Військоматський, 3, ідентифікаційний код 02911102, ДКСУ, м. Київ, МФО 820172, р/р UA188201720343120002000002814) 480,25 грн. (чотириста вісімдесят гривень 25 коп.) витрат зі сплати судового збору.
Стягнути з Ямпільської селищної ради (30231, Хмельницька область, смт. Ямпіль, вул.Чернавіна, 52 А, код 04403309) на користь Хмельницької обласної прокуратури (Хмельницька область, м. Хмельницький, провулок Військоматський, 3, ідентифікаційний код 02911102, ДКСУ, м. Київ, МФО 820172, р/р UA188201720343120002000002814) 2881,50 грн. (дві тисячі вісімсот вісімдесят одна гривня 50 коп.) витрат зі сплати судового збору.
Стягнути з Фермерського господарства "Дів Плюс" (30237, Хмельницька область, Білогірський район, с. Довгалівка, вул. Незалежності, 17, код ЄДРПОУ 42402201) на користь Хмельницької обласної прокуратури (Хмельницька область, м. Хмельницький, провулок Військоматський, 3, ідентифікаційний код 02911102, ДКСУ, м. Київ, МФО 820172, р/р НОМЕР_2 ) 1921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня 00 коп.) витрат зі сплати судового збору.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ч. 6 ст. 233 ГПК України, у виняткових випадках залежно від складності справи складання повного рішення (постанови) суду може бути відкладено на строк не більш як десять днів, а якщо справа розглянута у порядку спрощеного провадження - п`ять днів з дня закінчення розгляду справи.
Повний текст складено 19.01.2022р.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).
СуддяВ.В. Димбовський
Віддруковано 7 примірників:
1 в матеріали,
2 - відповідачу 1 (30231, Хмельницька область, смт. Ямпіль, вул.Чернавіна,52 А),
3 - Шепетівській окружній прокуратурі (khm_oprok@khmel.gp.gov.ua),
4 - Старокостянтинівській місцевій прокуратурі (starkon_mprok@khmel.gp.gov.ua),
5 - ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_4 ; АДРЕСА_2 ),
6 - ОСОБА_1 (
АДРЕСА_3 ).
Всім рек. з повід.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 09.01.2022 |
Оприлюднено | 24.08.2022 |
Номер документу | 102734759 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Димбовський В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні