Рішення
від 18.01.2022 по справі 908/2371/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 17/158/21-18/174/21

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18.01.2022 справа № 908/2371/21

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі головуючого судді Левкут Вікторії Вікторівни, розглянувши матеріали справи № 908/2371/21

за позовом публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» в особі Запорізьких міських електричних мереж (вул. Сталеварів, буд. 14, м. Запоріжжя, 69035; адреса для листування: вул. Волгоградська, буд. 25, м. Запоріжжя, 69035)

до відповідача об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Незалежної України 6» (вул. Незалежної України, буд. 6, м. Запоріжжя, 69006)

про стягнення 8836,96 грн.

Без повідомлення (участі) представників учасників справи

Публічне акціонерне товариство «Запоріжжяобленерго» в особі Запорізьких міських електричних мереж звернулось до Господарського суду Запорізької області з позовом про стягнення з об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Незалежної України 6» 8836,96 грн. заборгованості за необліковану електроенергію.

Позовні вимоги вмотивовані невиконанням відповідачем обов`язку щодо сплати вартості необлікованої електроенергії згідно акту порушення № 10000569 від 05.12.2019 та виставленого за результатами його розгляду рахунку № 15437/АН від 23.01.2020, що є підставою для стягнення заборгованості у судовому порядку. В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на норми ст.ст. 11, 15, 16, 526, 530, 610-612, 625, 629 Цивільного кодексу України, ст.ст. 174, 175, 193 Господарського кодексу України, Правила користування електричною енергією, Правила роздрібного ринку електричної енергії.

Згідно з витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи №908/2371/21 між суддями 16.08.2021 вказану позовну заяву передано для розгляду судді Корсуну В.Л.

Ухвалою суду від 20.08.2021 суддею Корсуном В.Л. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі № 908/2371/21, присвоєно справі номер провадження 17/158/21, на підставі ст. 252 ГПК України ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (без виклику) учасників справи.

Згідно з витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.10.2021, вказану справу передано на розгляд судді Левкут В.В., з метою недопущення порушення встановленого ГПК України процесуального строку розгляду справи, враховуючи перебування судді Корсуна В.Л. на лікарняному з 08.10.2021.

Ухвалою суду від 23.10.2021 суддею Левкут В.В. прийнято справу до розгляду, присвоєно справі номер провадження 18/158/21-18/174/21, на підставі ст. 252 ГПК України ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та без повідомлення учасників справи. В даній ухвалі суду зазначалось, що розгляд справи по суті розпочнеться через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі № 908/2371/21 та також, запропоновано відповідачу надати у строк, що не перевищує 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, але не пізніше 15.11.2021, відзив на позов із урахуванням вимог ст. 165 ГПК України; запропоновано позивачу у строк - протягом 5 днів з дня отримання відзиву (у разі його отримання) надати суду відповідь на відзив.

Сторони повідомлені про розгляд справи у визначеному ГПК України порядку. Згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштової кореспонденції копія ухвали суду від 23.10.2021 про відкриття провадження у справі вручена повноважному представнику позивача 28.10.2021 та повноважному представнику відповідача 29.10.2021.

Від відповідача 18.11.2021 (конверт від 15.11.2021, в межах визначеного судом строку) надійшов відзив на позов, в якому відповідач позовні вимоги заперечив. В обґрунтування своїх заперечень відповідач зазначив наступне. За змістом пункту 8.2.6 ПРРЕЕ вартість необлікованої електричної енергії, яка визначається уповноваженими представниками оператора системи під час засідання комісії з розгляду актів про порушення і яка є предметом стягнення в даній судовій справі, за своєю правовою природою є збитками, завданими споживачем оператору (позивачу). Відповідно до приписів статті 224 Господарського кодексу України, частин 1 і 2 статті 22, а також статті 611 Цивільного кодексу України підставою для відшкодування збитків є порушення господарського зобов`язання або вимог щодо здійснення господарської діяльності. Згідно наданого позивачем протоколу № 10 засідання комісії з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії від 23.01.2020 нормативною підставою для застосування до відповідача відповідальності у вигляді стягнення вартості необлікованої електричної енергії Позивач вбачає в самовільному підключенні електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи з порушенням схеми обліку (п.п. 7 п. 8.4.2 Правил). Таким чином, з огляду на приписи статті 74 Господарського процесуального кодексу України для обґрунтування позовних вимог Позивач, окрім посилання на виявлений ним факт підключення електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи розподілу з порушенням, схеми обліку, має належними і достатніми доказами довести наявність в діях відповідача всіх елементів складу господарського порушення. За твердженням відповідача, у справі, що розглядається, елементи складу правопорушення відсутні. Також відповідач відзначив, що позивач після зміни форми управління будинком (створення ОСББ) жодних дій, направлених на перевірку технічного стану електромережі в будинку, зокрема, наявності в його щитових ознак несанкціонованих підключень, не здійснив. На заяву відповідача від 05.11.2019 щодо укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії позивач відреагував лише 10.02.2020, надавши відповідачеві два примірника договору в паперовій формі. При цьому, що датою укладення в договорі зазначено 01.12.2019. За доводами відповідача, позивач, не встановивши із відповідачем договірних відносин та жодним чином не пересвідчившись в якому стані будинок отримано від попереднього балансоутримувача, через три місяці після прийняття будинку з`явився до ОСББ з перевіркою, виявив самовільне підключення до мережі в щитовій окремо взятого під`їзду, вочевидь, здійснене не всіма мешканцями солідарно, а однією або кількома особами з метою освітлення власної сходової клітки, причому, цілком можливо, багато років тому, нарахував явно неадекватну реальним збиткам суму коштів. Також відповідач не погоджується із застосованим позивачем періодом нарахування вартості необлікованої електричної енергії, що згідно з Протоколом та розрахунком по акту про порушення № 10000569 від 05.12.2019 складає 71 день з 25.09.2019 по 05.12.2019, оскільки договір, на який посилається позивач, в зазначений період не діяв. Відповідач зазначив, що акт візуального зняття показів від 25.09.2019, доданий до позовної заяви, не є належним доказом обґрунтованості початку перебігу строку порушення, оскільки візуальне зняття показів та контрольний огляд засобу комерційного обліку різні за своєю природою та цілями операції (першу здатна виконати будь-яка особа, для іншої потрібні спеціальні знання, перша здійснюється виключно з метою обчислення належних до сплати сум, друга має визначити технічний стан обладнання тощо). Відповідач звернув увагу, що за іншим фактом несанкціонованого підключення (протокол № 11 від 23.01.2020), виявленим позивачем в будинку під час тієї ж самої перевірки 05.12.2019, позивач нарахував відповідачеві плату за необліковане споживання за період не з 25, а з 01 вересня 2019 року, мотивуючи це тим, що з цієї дати відповідач нібито приєднався до публічного договору про надання послуг з розподілу електричної енергії шляхом надання позивачеві актів про спожиту електроенергію та здійсненням плати за Актом про порушення № 10000984 від 05.12.2019, період розрахунку якого складає з 01.09.2019 по 05.12.2019. Крім того відповідач стверджує, що ОСББ не є власником спільного майна, ані балансоутримувачем будинку, а тому не відповідає за збитки, завдані іншим особам незаконними діями невстановлених порушників або окремих власників квартир чи нежитлових приміщень, розташованих у будинку. Посилаючись на відсутність вини відповідача у правопорушенні, порушення позивачем алгоритму дій, що призвело до виникнення збитків, які позивач намагається покласти на відповідача, необґрунтований період незаконного споживання та неправильність визначення особи, відповідальної за самовільне підключення, відповідач просив в позові відмовити.

Від позивача 01.12.2021 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач доводи відповідача заперечив та просив визнати поважною причини пропуску строку на надання відповіді на відзив і поновити його. Позивач просив суд звернути увагу, що відзив на позовну заяву надійшов 17.11.2021 на юридичну адресу товариства, однак юридичний супровід даної справи здійснюється відділом юридичного забезпечення, який територіально знаходиться за адресою: вул. Волгоградська, 25, у зв`язку з чим, відзив було передано до Запорізьких міських електричних мереж лише 22.11.2021, що унеможливило складання відповіді на відзив у 5-денний строк з моменту його отримання. Спростовуючи доводи відповідача, позивач зазначив, що правовий аналіз положень ч. 18 ст. 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку дозволяє дійти висновку про те, що передбачений зазначеною нормою обов`язок попереднього балансоутримувача будинку з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього з дня державної реєстрації об`єднання та підлягає виконанню без-будь яких інших додаткових умов (розірвання договору, тощо). КП Запоріжремсервіс та відповідачем в особі Голови правління ОСББ Незалежної України 6 Чуйко О.Г. 01.09.2019 підписаний Акт прийняття-передачі об`єкта в управління з управління (з балансу), а також технічної документації на житловий будинок АДРЕСА_1 . Того ж дня представниками КП Запоріжремсервіс та ОСББ Незалежної України 6 Чуйко О.Г. складений та погоджений Акт візуального зняття показів розрахункових засобів обліку встановлених на об`єкті за адресою АДРЕСА_1 , яким зафіксовано покази на момент прийняття-передачі будинку в управління ОСББ. Наведеним, за доводами позивача, підтверджується факт того, що з 01.09.2019 ОСББ Незалежної України 6 прийнято на власне обслуговування багатоквартирний будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_1 , тому відповідальним за стан електромереж всередині будинку є ОСББ Незалежної України 6 . Крім того позивач відзначив, що в заяві-приєднання дія Договору про розподіл розповсюджується з 01.09.2019 і умовами договору про розподіл у розділі Строк дії договору передбачено, що цей Договір набирає чинності з дня приєднання Споживача до умов цього договору і діє до 31.12.2019, якщо інший термін не зазначено в заяві-приєднання. До теперішнього часу відповідачем не повернуто другий екземпляр публічного договору, а також заяву-приєднання в паперовій формі, відповідь про прийняття пропозиції не відкликано, протокол розбіжностей не направлявся і письмова заява про припинення розподілу електричної енергії на об`єкт відповідача не надходила. За доводами позивача, фактом приєднання відповідача до публічного Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, у відповідності до п. 2.1.6. ПРРЕЕ, є документально підтверджене споживання електричної енергії, зокрема надання Актів про спожиту електричну енергію за період з 01.09.2019 по теперішній час, а також здійснення оплати за Актом про порушення № 10000984 від 05.12.2019, період розрахунку якого складає з 01.09.2019 по 05.12.2019. Щодо періоду за який було здійснено розрахунок необлікованої електроенергії позивач вказав, що 25.09.2019 складений Акт візуального зняття показів розрахункових засобів обліку, яким зафіксовані покази приладу обліку № 0016094, технічну перевірку саме даного засобу обліку проведено 05.12.2019 та зафіксоване порушення, тому нарахування за актом про порушення проведено з 25.09.2019 по 05.12.2019, як того вимагає п.п. 2 п. 8.4.8 ПРРЕЕ.

Розглянувши клопотання позивача про поновлення строку на подання відповіді на відзив, суд зазначає наступне.

Частиною 1 статті 119 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.

Розглянувши матеріали справи та дослідивши подане позивачем клопотання про поновлення пропущеного процесуального строку, враховуючи доводи позивача щодо поважності причин пропуску надання відповіді на відзив та незначний термін пропуску цього строку, з метою дотримання принципу змагальності сторін, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для його задоволення, а відтак пропущений заявником строк підлягає поновленню. Відповідь на відзив судом прийнято до розгляду.

Відповідач 06.12.2021 надав заперечення щодо аргументів, викладених у відповіді на відзив, в яких звернув увагу, що в листі Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 14.04.2017 № 7/9-4067 вказано, що із створенням ОСББ передачі будинку з балансу на баланс не відбувається, ОСББ лише отримує від колишнього балансоутримувача КП ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС Запорізької міської ради, технічну та іншу документацію на будинок, а балансоутримувач списує будинок з балансу. Власниками ж спільного майна багатоквартирного будинку, згідно зі статтею 382 Цивільного кодексу України є власники квартир та нежитлових приміщень у цьому будинку (спільна сумісна власність), а не ОСББ, як юридична особа. Відповідач вважає, що позивач ані в позовній заяві, ані в відповіді на відзив не навів чіткого законодавчого обґрунтування правомірності покладання, саме на ОСББ, як юридичну особу, відповідальності за самовільне підключення до електромережі, вчинене невстановленими особами з числа власників або наймачів окремих квартир чи нежитлових приміщень в багатоквартирному будинку. Також відповідач наголосив, що в матеріалах справи відсутні дані стосовно того, коли насправді в багатоквартирному будинку АДРЕСА_1 проводилась перевірка контрольного огляду засобу комерційного обліку в розумінні ПРРЕЕ.

Щодо строку розгляду справи по суті суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 248 ГПК України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Згідно з ч. 2 ст. 252 ГПК України розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться.

Справу прийнято до розгляду 23.10.2021. Отже, суд мав розпочати розгляд справи по суті після 23.11.2021 та закінчити 22.12.2021.

Постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2020 №255 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 №211» з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), установлено з 12 березня до 24 квітня 2020 року на всій території України карантин, дія якого неодноразово продовжувалася і наразі не припинена.

З 17.07.2020 набрав чинності Закон України від 18.06.2020 № 731-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» , яким внесено зміни до пункту 4 розділу X "Прикінцеві положення" ГПК України, відповідно до якого під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення. Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином".

Оскільки карантинні заходи в Україні не скасовані, з метою недопущення безпідставного затягування строку розгляду справи, враховуючи те, що сторонам надана можливість подати свої процесуальні заяви, навести доводи та заперечення суду з урахуванням строку дії карантину, зважаючи на знаходження судді-доповідача у справі Левкут В.В. у щорічній відпустці з 20.12.2021 по 17.01.2022, суд ухвалив розпочати розгляд справи по суті та прийняти рішення у справі 18.01.2022 за наявними в ній матеріалами, яких достатньо для вирішення спору по суті, без повідомлення (участі) у судовому засіданні представників позивача та відповідача.

Розглянувши матеріали справи, суд

ВСТАНОВИВ:

Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 13.11.2018 прийнято постанову № 1415 «Про видачу ПАТ «Запоріжжяобленерго» ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом» .

Відповідно до п. 1 вказаної постанови, НКРЕКП видано ПАТ «Запоріжжяобленерго» (код ЄДРПОУ 00130926) ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності, а саме: на території Запорізької області в межах розташування системи розподілу електричної енергії, що перебуває у власності ПАТ «Запоріжжяобленерго» , та електричних мереж інших власників, які приєднані до мереж ліцензіата (з якими укладені відповідні договори згідно з законодавством).

З 01 січня 2019 року публічне акціонерне товариство Запоріжжяобленерго розпочало провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії на території Запорізької області на підставі отриманої ліцензії, що видана на підставі постанови НКРЕКП від 13.11.2018 р. №1415. Тобто з 01.01.2019 року Позивач є Оператором системи розподілу та надає послугу з розподілу.

Згідно до статті 46 Закону України Про ринок електричної енергії , договори про надання послуг з розподілу є публічними договорами приєднання та укладаються на основі тилових договорів, форма яких затверджується Регулятором (НКРЕКП).

Частиною 3 підпункту 1.2.4 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (далі - ПРРЕЕ) встановлено, що договір споживача з оператором системи укладається з кожним споживачем, електроустановки якого приєднані на території діяльності оператора системи.

Згідно ст. 633 Цивільного кодексу України публічним є договір, в якому одна сторона-підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку тощо). Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

На виконання вимог законодавства в сфері електроенергетики, зокрема, постанови НКРЕКП від 13.11.2018 № 1415 позивачем, для забезпечення публічності, розміщено на офіційному веб-сайті ОСР: http//www.zoe.com.ua Договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії та Заяви-приєднання.

Згідно з ч. 1 п. 2.1.3 Правил, ініціатором укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у разі зміни споживача, форми власності чи власника електроустановки є споживач.

З інформації, яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, вбачається, що 27.05.2019 здійснено державну реєстрацію об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Незалежної України 6» .

КП «Запоріжремсервіс» та відповідачем в особі Голови правління ОСББ «Незалежної України 6» Чуйко О.Г. 01.09.2019 підписаний Акт приймання-передачі технічної документації на житловий будинок АДРЕСА_1 . Того ж дня було складено Акт візуального зняття показів розрахункових засобів обліку встановлених на об`єкті за адресою АДРЕСА_1 , якими зафіксовано покази на момент прийняття-передачі будинку в управління ОСББ.

Голова правління ОСББ «Незалежної України 6» ОСОБА_1 звернувся до позивача з листом від 05.11.2019 з проханням укласти договір у зв`язку з прийняттям установчими зборами співвласників багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1 від 25.04.2019 рішення про створення ОСББ «Незалежної України 6» , яке зареєстроване в установчому порядку та набуло статусу юридичної особи.

Головою правління ОСББ 10.02.2020 отримано два екземпляри договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 01.12.2019 за № 15437 (надалі - Договір про розподіл) разом з заявою-приєднання та додатками до Договору для підписання та повернення позивачу.

Як зазначено в заяві-приєднання, дія договору про розподіл розповсюджується з 01.09.2019.

Згідно з п. 6.2 Договору про розподіл, споживач зобов`язується, зокрема:

1) Виконувати умови цього договору.

2) Забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж, електроустановок та електроприладів.

4) Узгоджувати з Оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності.

За змістом п. 7.1 Договору про розподіл, оператор системи має право, зокрема:

5) вимагати від Споживача відшкодування збитків, завданих порушеннями, допущеними Споживачем під час користування електричною енергією;

6) контролювати додержання Споживачем вимог ПРРЕЕ;

7) складати акти про невідповідність дій (бездіяльності) Споживача умовам договору про розподіл електричної енергії та порушення вимог законодавства України в електроенергетиці та/або умов договору.

Згідно з п. 8.10 Договору про розподіл, у разі виявлення однією із Сторін порушень умов Договору іншою стороною, за які законодавством передбачене застосування санкцій чи які тягнуть за собою збитки, недоотриману продукцію або вигоду тощо, на місці оформлюється двосторонній акт порушень. Акт складається у присутності представників обох Сторін у двох примірниках. Сторона, дії або бездіяльність якої стала причиною складання акта, має право внести до акта свої зауваження.

Згідно з п. 12.3 договору про розподіл, взаємовідносини Сторін, не врегульовані цим Договором, регламентуються законодавством.

Як свідчать матеріали справи, 05.12.2019 представниками Запорізьких міських електричних мереж проведено перевірку електроустановки Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Незалежної України 6 (відповідач у справі) за адресою: місто Запоріжжя, вул. Незалежної України, 6.

За результатами проведеної перевірки складений Акт про порушення № 10000569 від 05.12.2019, відповідно до якого перевіркою виявлено порушення п. 5.5.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою від 14.03.2018 № 312 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, а саме: самовільне підключення електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку. Підключення розетки виконано по мережі 0,22 кВ алюмінієвим дротом АППВ2х22,5 кв.мм в електрощитовій п`ятого під`їзду з розподільчої шафи житлового будинку. Порушення виявлено під час технічної перевірки .

Зі змісту пункту 7 Акту про порушення № 10000569 від 05.12.2019 вбачається, що схему обліку електроенергії відновлено.

Акт про порушення № 1000569 від 05.12.2019 підписаний двома уповноваженими представниками позивача та представником споживача Чуйко О.Г. - голова правління ОСББ Незалежної України 6 з зауваженнями про те, що дана розетка ним не встановлювалась і нею не користувались, виявлено під час обходу з інспектором. Другий екземпляр Акту з додатками вручено представнику споживача відразу після його складання.

В пункті 11 Акту № 10000569 від 05.12.2019 зазначено про дату, час та місце проведення комісії постачальника електроенергії з розгляду складеного акту про порушення, а саме: 26.12.2019 о/об 13:00 год. за адресою: вул. Волгоградська, 25, каб. 306.

Згідно з Протоколом засідання комісії з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії від 26.12.2019 засідання комісії перенесено на 23.01.2020.

Згідно з Протоколом № 10 засідання комісії з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії від 23.01.2020, в присутності представника споживача Чуйко О.Г. - голови правління ОСББ Незалежної України 6 , розглянувши Акт про порушення № 10000569 від 05.12.2019, комісія прийняла рішення виконати розрахунок необлікованої електричної енергії по Акту відповідно до пп. 7 п. 8.4.2, п. 8.4.6, пп.2 п. 8.4.8, п. 8.4.12 ПРРЕЕ за період з 25.09.2019 по 05.12.2019, час роботи 12 годин, кількість необлікованої електроенергії 3374 кВт. год. на суму 8836,96 грн.

Другий примірник протоколу № 10 від 22.01.2020 засідання комісії з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії отриманий головою правління ОСББ Незалежної України 6 Чуйко О.Г. 23.01.2020, про що на протоколі міститься відповідна позначка.

На підставі розрахунку обсягу та вартості недоврахованої електричної енергії складено рахунок № 15437/АН від 23.01.2020 на оплату вартості недоврахованої електричної енергії на суму 8836,96 грн.

Невиконання відповідачем обов`язку щодо оплати виставленого ПАТ Запоріжжяобленерго в особі Запорізьких міських електричних мереж рахунку у визначений ПРРЕЕ термін стало підставою для звернення позивача до суду за захистом своїх порушених прав та інтересів.

Проаналізувавши норми чинного законодавства, оцінивши докази, суд визнав позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.

Статтею 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» встановлено, що учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі за текстом скорочено - НКРЕКП) від 14.03.2018 № 312 затверджено «Правила роздрібного ринку електричної енергії» (далі за текстом скорочено - ПРРЕЕ), які регулюють взаємовідносини, що виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами. (п. 1.1.1 ПРРЕЕ).

В пункті 1.1.2 ПРРЕЕ наведено визначення терміну «необлікована електрична енергія» , згідно якого необлікована електрична енергія - це обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно.

За умовами п. 1.2.1 ПРРЕЕ на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.

Відповідно до вимог п. 5.1.1 ПРРЕЕ оператор системи розподілу має право проводити обстеження електроустановок споживачів щодо виявлення споживання електричної енергії поза засобами вимірювання та інших порушень, що викликають неправильне вимірювання обсягів споживання електричної енергії.

За визначенням п. 5.5.5 ПРРЕЕ (тут і надалі в редакції станом на момент виявлення порушення), Споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема: 1) користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); 4) здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору; 5) дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; 6) забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; 10) узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності; 22) утримувати власні мережі у стані, що відповідає вимогам нормативних документів.

Абзацом 2 п. 2.3.3 ПРРЕЕ визначено, що підключення електроустановки споживача, яка не забезпечена розрахунковими засобами (засобом) вимірювальної техніки, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, забороняється, за винятком випадків, передбачених цими Правилами.

Положеннями п. 8.4.2.7 ПРРЕЕ встановлено, що визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення: самовільного підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку.

Пунктом 8.2.5 ПРРЕЕ визначено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.

Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням:меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.

Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.

В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.

В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.

Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.

Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).

У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.

До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.

Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

Згідно з п. 8.2.6 ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.

Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.

Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.

У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.

Відповідно до п. 8.2.7 ПРРЕЕ кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.

Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).

У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.

Відповідач доказів оскарження Протоколу № 10 від 23.01.2020 засідання комісії з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії по Акту про порушення № 10000569 від 05.12.2019, не надав. В судовому порядку він не скасований.

Таким чином, оскільки рішення комісії не оскаржено в судовому порядку, воно на час судового розгляду даної справи набрало чинності.

Підпунктом 4) п. 5.5.5 ПРРЕЕ визначено, що споживач електричної енергії зобов`язаний здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору.

Відповідно до пункту 8.4.2 ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень, зокрема:

7) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку.

Розрахунок необлікованої електроенергії по Акту виконано згідно п. 8.4.12 ПРРЕЕ, яким передбачено нарахування у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 6-8 пункту 8.4.2 цієї глави. Отже, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення (Wдоб.с.п., кВт·год), розраховується за формулою:

Wдоб.с.п. = Pс.п. х tвик.с.п., (8)

де Pс.п. - потужність самовільного підключення (кВт), що розраховується за формулами у раз підключення до однієї фази;

Pс.п. = I х Uном.фаз.х cos (9)

де I - сила струму, що може протікати по колу самовільного підключення. У разі непроведення вимірів поперечної площі перерізу всіх проводів (кабелів), що використані у схемі самовільного підключення до електричної мережі, потужність самовільного підключення (Pс.п., кВт) визначається виходячи з допустимого тривалого струму, що може протікати через мінімальний діаметр електропроводки, згідно з положеннями глави 1.3 ПУЕ (за умови, що зазначена сила струму менша сили струму спрацювання комутаційних апаратів, що задіяні у схемі самовільного підключення до електричної мережі). Відповідно до п. Акта про порушення самовільне підключення виконано алюмінієвим диртотом перетином 2*2,5 кв. мм, що дорівнює 20 А по кожній точці, згідно табл. 1.3.5 ПУЕ.

U ном.фаз. - номінальна фазна напруга, кВ (0,22 кВ);

cos - косинус кута між фазною напругою Uфаз та струмом навантаження, який протікає тією самою фазою, визначений на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології. У разі відсутності у представників оператора системи відповідних засобів вимірювальної техніки cos приймається рівним 0,9;

t вик.с.п. - час використання самовільного підключення протягом доби (приймається рівним 12 год/добу).

У відповідності до п.п. 2, п. 8.4.8. Правил, кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил): 2) якщо споживач здійснив самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі з порушенням схеми обліку, вчинив інші дії, що призвели до споживання необлікованої електричної енергії, виявити які представники оператора системи під час проведення контрольного огляду засобу комерційного обліку мали можливість, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.

Розрахунок недоврахованої електричної енергії по Акту № 10000569 від 05.12.2019 проведено за період з 25.09.2019 по 05.12.2019, що становить 71 день, що передували складанню акта, за порушення, зазначене в підпункті 7 п. 8.4.2 ПРРЕЕ (самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку).

Згідно з ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також дій, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Статтею 509 ЦК України встановлено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

У відповідності до положень Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил користування електричною енергією споживачі електричної енергії зобов`язані сплачувати обсяги електроенергії, а також здійснювати інші платежі відповідно до умов договору.

Зі змісту п. 26 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» випливає, що електрична енергія - це енергія, що виробляється на об`єктах електроенергетики і є товаром, призначеним для купівлі-продажу.

Згідно зі ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно набуте, згодом відпала. Положення цієї статті застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Факт порушення відповідачем Правил роздрібного ринку електричної енергії у вигляді самовільного підключення електропроводки до електричної мережі енергопостачальника матеріалами справи підтверджується та відповідачем не спростований.

Отже, отримана відповідачем від позивача протягом періоду, визначеного в Протоколі № 10 від 23.01.2020 засідання комісії з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії по Акту про порушення № 10000569 від 05.12.2019, електрична енергія в силу зазначеної норми закону є безпідставно отриманим майном.

Статтею 1213 ЦК України встановлено, що набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі. У разі неможливості повернути в натурі потерпілому безпідставно набуте майно відшкодовуються його вартість, яка визначається на момент розгляду судом справи про повернення майна.

Оскільки електрична енергія є специфічною товарною продукцією, яку не можливо повернути в натурі, позивачем, з посиланням на ст. 1213 ЦК України, заявлені вимоги про стягнення з відповідача 8818,63 грн. заборгованості за недовраховану електричну енергію.

Відповідач виставлений позивачем на підставі акта про порушення рахунок не оплатив, що є порушенням умов Договору про постачання та Договору про розподіл, а також норм діючого законодавства України.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що вимога позивача про стягнення з ОСББ Незалежної України 6 8836,96 грн. заборгованості за необліковану електричну енергію є такою, що ґрунтується на законі, та заявлена до стягнення правомірно.

Доводи відповідача щодо відсутності елементів складу правопорушення, за наявності яких наступає відповідна відповідальність, а також посилання на те, що ОСББ не є власником спільного майна або балансоутримувачем будинку, тому не має відповідати за дії невстановлених порушників або окремих власників квартир, суд відхиляє як необґрунтовані.

Згідно зі ст. 1 Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі -об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Згідно ч. 1 ст. 4 того ж Закону, об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Статтею 10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань» встановлено, якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

За приписами ч. ч. 18, 19 ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.

Правовий аналіз положень ч. 18 ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» дозволяє дійти висновку про те, що передбачений зазначеною нормою обов`язок попереднього балансоутримувача будинку з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього з дня державної реєстрації об`єднання та підлягає виконанню без-будь яких інших додаткових умов (розірвання договору, тощо).

КП «Запоріжремсервіс» (попередній балансоутримувач) та відповідач в особі голови правління ОСББ «Незалежної України 6» Чуйко О.Г. 01.09.2019 підписали Акт приймання-передачі технічної документації на житловий будинок АДРЕСА_1 . Отже, з 01.09.2019 ОСББ «Незалежної України 6» взяло на власне обслуговування багатоквартирний будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідно до частини 2 статті 382 Цивільного кодексу України (в редакції на час виявлення порушення) усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.

Згідно з пунктом 6 частини 1 статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" до спільного майна багатоквартирного будинку належать: приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.

Враховуючи наведені норми права та встановлені обставини, з підписанням Акта приймання-передачі технічної документації на житловий будинок АДРЕСА_1 відповідальним за стан електромереж всередині будинку АДРЕСА_1 з 01.09.2019 є саме ОСББ Незалежної України 6 .

Відносно тверджень відповідача, що в даному випадку предметом позову є деліктна, а не договірна відповідальність, оскільки договір у період з 01.09.2019 по 05.12.2019 не діяв, суд зазначає наступне.

На виконання вимог чинного законодавства України, відповідач звернувся до позивача з листом від 05.11.2019 із проханням укласти договір у зв`язку із реєстрацією ОСББ «Незалежної України 6» .

Після оформлення позивачем публічного договору про надання послуг з розподілу електричної енергії у паперовій формі 10.02.2020 два екземпляра вказаного договору отримані головою правління ОСББ разом із заявою-приєднання та додатками до договору для підписання та повернення позивачу.

Згідно Договору про розподіл у розділі «Строк дії договору» передбачено, що цей Договір набирає чинності з дня приєднання Споживача до умов цього договору і діє до 31.12.2019 року, якщо інший термін не зазначено в заяві-приєднання.

В заяві-приєднання зазначено, що дія договору про розподіл розповсюджується з 01.09.2019.

Згідно із частинами 2, 3 ст. 642 Цивільного кодексу України, якщо особа, яка одержала пропозицію укласти договір, у межах строку для відповіді вчинила дію відповідно до вказаних у пропозиції умов договору (відвантажила товари, надала послуги, виконала роботи, сплатила відповідну суму грошей тощо), яка засвідчує її бажання укласти договір, ця дія є прийняттям пропозиції, якщо інше не вказане в пропозиції укласти договір або не встановлено законом. Особа, яка прийняла пропозицію, може відкликати свою відповідь про її прийняття, повідомивши про це особу, яка зробила пропозицію укласти договір, до моменту або в момент одержання нею відповіді про прийняття пропозиції.

За визначенням п. 4 ст. 181 Господарського кодексу України (із змінами та доповненнями), за наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.

Відповідно до п. 2.1.6 ПРРЕЕ, у разі незгоди споживача приєднуватися до умов договору про надання послуг з розподілу електричної енергії споживач не має права використовувати електричну енергію із системи розподілу та має подати оператору системи розподілу письмову заяву про припинення розподілу електричної енергії на його об`єкт.

Слід відзначити, що до теперішнього часу відповідачем не повернуто другий екземпляр Договору із додатками, однак в порядку ч. 3 ст. 642 ЦК України відповідь про прийняття пропозиції не відкликано, у відповідності до ч. 4 ст. 181 ГК України протокол розбіжностей не направлявся, згідно з п. 2.1.6 Правил оператору системи розподілу письмова заява про припинення розподілу електричної енергії на об`єкт відповідача не надходила.

Отже, відповідач приєднався до умов публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії з 01.09.2019.

Крім того, фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.

Отже, в даному випадку, фактом приєднання відповідача до публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, у відповідності до п. 2.1.6. ПРРЕЕ, є документально підтверджене споживання електричної енергії, зокрема надання Актів про спожиту електричну енергію за період з 01.09.2019 по 31.12.2019 та за період з 01.05.2021 по 31.05.2021 (арк. справи 32, 33).

Заперечення відповідача щодо періоду розрахунку необлікованої суд визнав необґрунтованими в силу наступного.

У відповідності до п.п. 2 п. 8.4.8 ПРРЕЕ кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил): 2) якщо споживач здійснив самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі з порушенням схеми обліку, вчинив інші дії, що призвели до споживання необлікованої електричної енергії, виявити які представники оператора системи під час проведення контрольного огляду засобу комерційного обліку мали можливість, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.

Згідно із п. 1.1 ПРРЕЕ Визначення термінів та понять контрольний огляд засобу комерційного обліку - виконання комплексу робіт з метою візуального обстеження цілісності засобу комерційного обліку (корпусу, скла, кріплення тощо), цілісності встановлених згідно з актом про пломбування пломб та наявності відбитків їх тавр, індикаторів, зняття показів засобів комерційного обліку (у разі виконання функцій постачальника послуг комерційного обліку), а також з метою виявлення самовільних підключень без використання спеціальних технічних засобів та/або часткового демонтажу будівельних конструкцій або оздоблювальних матеріалів.

Представниками позивача 25.09.2019 складений Акт візуального зняття показів розрахункових засобів обліку, яким зафіксовані в тому числі покази приладу обліку №0016094, технічну перевірку якого проведено 05.12.2019 та виявлено порушення ПРРЕЕ.

Таким чином, визначення періоду нарахування необлікованої електричної енергії за період з 25.09.2019 (дати візуального зняття показів розрахункового засобу обліку) по 05.12.2019 (дата виявлення порушення) є цілком обґрунтованим.

Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на не вчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину не вчинення відповідних дій або відсутності події встановленою. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів (ст. 74 ГПК України).

Відповідач позовні вимоги не спростував, доказів, які могли б свідчити про належне виконання умов Договору про розподіл щодо своєчасної оплати виставленого позивачем рахунку або наявності підстав для звільнення його від такого обов`язку суду не надав.

Таким чином, дослідивши матеріали справи та надані докази, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Судовий збір на підставі пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 46, 74, 76-80, 129, 233, 236-242, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Незалежної України 6» (вул. Незалежної України, буд. 6, м. Запоріжжя, 69006; ідентифікаційний код 43020121) на користь публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» в особі Запорізьких міських електричних мереж (вул. Сталеварів, буд. 14, м. Запоріжжя, 69035; адреса для листування: вул. Волгоградська, буд. 25, м. Запоріжжя, 69035; ідентифікаційний код 00130926) 8836,96 грн. (вісім тисяч вісімсот тридцять шість грн. 96 коп.) боргу за необліковану електроенергію та 2270,00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят грн. 00 коп.) судового збору. Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено, оформлено і підписано у відповідності до вимог ст.ст. 240, 241 ГПК України 24.01.2022.

Суддя В.В. Левкут

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення18.01.2022
Оприлюднено27.01.2022
Номер документу102746219
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2371/21

Судовий наказ від 27.03.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Рішення від 18.01.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 23.10.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 20.08.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні