Рішення
від 19.01.2022 по справі 925/470/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 січня 2022 року м. Черкаси справа № 925/470/21

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Боровика С.С. з секретарем судового засідання Пастуховою О.С., за участю:

від позивача: не з`явився,

від відповідача: не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Паланської сільської ради

до товариства з обмеженою відповідальністю Антоновка і К

про визнання додаткової угоди укладеною,

ВСТАНОВИВ:

Паланська сільська рада звернулась до Господарського суду Черкаської області із позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю Антоновка і К про визнання додаткової угоди укладеною в редакції позивача.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 12.04.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі і ухвалено проводити її розгляд за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 30.06.2021.

Ухвалою суду від 30.06.2021 підготовче провадження у справі закрито та призначено справу до розгляду по суті на 25.10.2021.

В судовому засіданні 25.10.2021 оголошено перерву до 18.11.2021 для вивчення додаткових пояснень відповідача до клопотання про зупинення провадження у справі.

Ухвалою суду від 18.11.2021 у зв`язку з неявкою сторін розгляд справи було відкладено на 01.12.2021.

В судовому засіданні 01.12.2021 представник відповідача заявив клопотання про відкладення розгляду справи. Судове засідання з розгляду справи призначено на 19.01.2022.

У судове засідання 19.01.2022 представники сторін не з`явились, причин неявки не повідомили.

Частиною 1 статті 202 ГПК України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи неявку учасників судового процесу, суд розглядає справу за наявними матеріалами.

Позовні вимоги Паланської сільської ради мотивовані тим, що з моменту укладання договору (2008 рік) відбулись зміни в законодавстві України щодо оренди землі, зміни щодо орендаря земельної ділянки, розмірів нормативної грошової оцінки та ставок орендної плати.

Позивачем, на підтвердження своїх позовних вимог, долучено до матеріалів справи копію рішення Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області №45-2/VII від 24.06.2020 Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки на території Паланської сільської об`єднаної територіальної громади , згідно додатку до якого встановлено ставки орендної плати за земельні ділянки.

Додаткова угода до договору оренди землі від 04.06.2008, яку позивач просить визнати укладеною, містить зміни в частині відомостей про орендодавця, нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а також розміру орендної плати.

12.05.2021 від відповідача надійшов відзив на позов, в якому просить суд повністю відмовити у задоволенні позову.

При цьому, відповідач вказав, що зміна розміру орендної плати (у відсотках від нормативної грошової оцінки), оформлена рішеннями селищної ради не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати, оскільки ці рішення законодавчо не встановлюють граничних (мінімального та максимального) розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності.

Водночас зазначені рішення ради можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди безпосередньо в самому договорі навели відповідне застереження (що узгоджується із принципом свободи договору, передбаченим згідно зі статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України).

Однак, зі змісту договору оренди землі від 04.06.2008 року вбачається, що останнім не передбачено такої підстави для перегляду розміру орендної плати як зміна ставки орендної плати згідно з рішенням органу місцевого самоврядування, тому правових підстав для внесення змін до договору оренди землі і визначення ставки орендної плати у розмірі 12% немає.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

04.06.2008 року між Уманською районною державною адміністрацією (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю Антоновка і К (Орендар) укладено договір оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, зареєстрований в Уманському районному відділі Черкаської регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України за №040879400001 від 04.06.2008 року.

Сторонами визнається та не заперечується, що товариство з обмеженою відповідальністю Антоновка і К відповідно до умов договору користується двома земельними ділянками сільськогосподарського призначення багаторічних насаджень, а саме земельною ділянкою кадастровий номер 7124380300:02:000:0030 площею 14,4981 га та земельною ділянкою 7124380300:02:000:0031 площею 20,4384 га, із земель запасу Антонівської сільської ради Уманського району, що розташовані за межами села Антонівка Уманського району Черкаської області.

Вищевказані земельні ділянки згідно п. 5.1. договору передавалися в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Пунктом 2.3. договору визначено, що згідно з витягом з матеріалів грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення Уманського району Черкаської області, виданим відділом земельних ресурсів у Уманському районі Черкаської області, нормативна грошова оцінка 1 га ріллі по Антонівській сільській раді Уманського району Черкаської області - становить 16207,52 грн., за 1 га багаторічних насаджень (з врахуванням коефіцієнта індексації 2,623).

Згідно з пунктом 3.1. договору, останній укладено на 25 років.

Відповідно до п. 4.1. договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів у відповідні бюджети, в слідуючих розмірах: за земельну ділянку кадастровий номер 7124380300:02:000:0030, площею 14,4981 га та за земельну ділянку кадастровий номер 7124380300:02:000:0031, площею 20,4384 га в розмірі 50,00 грн. за 1 га в рік в 2008 році; в розмірі 100,00 грн. за 1 га в рік в 2009 році, а 01.01.2010 і надалі в 5 (п`ять) відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що складає: всього річна: 64 616,83 (шістдесят чотири тисячі шістсот шістнадцять гривень 83 копійки) (2,58 грн. за 1 кв.м.).

В подальшому, відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 08.12.2020 №47-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність та Акту приймання-передачі від 08.12.2020 у комунальну власність Паланської сільської ради були передані земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, в переліку яких перебували і орендовані відповідачем земельні ділянки з кадастровими номерами 7124380300:02:000:0030 та 7124380300:02:000:0031.

24.06.2020 Паланською сільською радою прийнято рішення №45-2/VII Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки на території Паланської сільської об`єднаної територіальної громади .

Пунктом 1 рішення визначено установити на території Паланської сільської ради ставки орендної плати за земельні ділянки згідно з додатком 1.

Розмір орендної плати встановлюється у відсотках від нормативної грошової оцінки земельних ділянок в залежності від виду функціонального використання земельних ділянок. Додатком 1 до рішення встановлено розмір орендної плати 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки для земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

14.01.2021 позивачем отримано витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, відповідно до яких нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 7124380300:02:000:0030 становить 1181439,11 грн., а земельної ділянки з кадастровим номером 7124380300:02:000:0031 - 1601986,29 грн.

Позивач зазначає, що з моменту укладання договору (2008 рік) відбулися зміни щодо орендаря земельної ділянки, розмірів нормативної грошової оцінки та ставок орендної плати.

26.01.2021 Паланська сільська рада відправила на адресу товариства з обмеженою відповідальністю Антоновка і К лист за вих. №02-10/259 з пропозицією щодо укладання додаткової угоди до договору. Вищезазначений лист отримав директор відповідача - Роєнко В.В., однак відповідь щодо результату розгляду пропозиції про підписання додаткової угоди не надав.

Саме відсутність відповіді орендаря на пропозицію Паланської сільської ради щодо внесення змін до договору оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення від 04.06.2008 і стала підставою звернення до суду. На думку позивача відповідачем порушуються майнові права орендодавця, яке полягає у внесенні плати за користування земельними ділянками у меншому розмірі, ніж передбаченому чинним законодавством України. Відповідно до ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл.

Відповідно до Земельного кодексу України:

ч. 1 ст. 3 ЗК України. Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

ч. 9 ст. 93 ЗК України. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України Про оренду землі (далі - Закон № 161-XIV) відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно з Цивільним кодексом України:

ч.1 ст. 626. Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків;

ч. 3 ст. 626. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору;

п. 3 ч. 1 ст. 3. Загальними засадами цивільного законодавства є, зокрема, свобода договору;

ч. 1 ст. 627. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості;

ч. 1 ст. 628. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства;

ч. 1 ст. 629. Договір є обов`язковим для виконання сторонами;

ч. 1, ч. 2 ст. 632. Ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом;

ч. 1 ст. 638. Договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору.

Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди;

ч.1, ч. 2 ст. 651. Зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

ч. 1, 2, 4 ст. 652. У разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання.

Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.;

ч. 1, 2 ст. 759. За договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у володіння та користування за плату на певний строк.

Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди);

ч. 1 ст. 762. За найм (оренду) майна з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

ч. 1 ст. 792. За договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Отже, за загальними правилами договори укладаються сторонами цивільних правовідносин, різновидами яких є правовідносини, які виникають з договорів оренди землі, на принципах рівності сторін, свободи договору та урахування обов`язкових вимог щодо такого виду договорів та зазначенням його істотних умов і у відповідній формі.

Відповідно до Закону України Про оренду землі (№ 161-XIV):

ст. 13. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства;

ст. 15. Істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

ст. 21. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України);

ст. 30. Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до Податкового кодексу України:

підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України. Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою;

підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України. Плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності;

Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII ПК України.

пункт 269.1 статті 269 ПК України. Платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

підпункт 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 ПК України. Об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні;

пункт 288.1 статті 288 ПК України. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки;

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (пункт 288.2 статті 288 ПК України).

У пункті 288.4 статті 288 ПК України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки. Для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

У підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

На підставі вказаного вище можна зробити висновок, що при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки.

За змістом статей 632, 651 ЦК України та статті 30 Закону № 161-XIV зміна умов договору, в тому числі у частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін, а за відсутності такої згоди договір може бути змінено за рішенням суду лише у випадках, передбачених за умовами договору або в силу закону.

Тобто визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності вирішується за згодою сторін договору оренди земельної ділянки із закріпленням такого розміру орендної плати в договорі оренди.

У пункті 4.5. договору оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення від 04.06.2008 сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до пункту 12.1. договору оренди землі зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується в судовому порядку

Виключно законами України встановлюються система оподаткування, податки і збори (пункт 1 частини другої статті 92 Конституції України).

У статті 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно із частиною першою статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон №280/97-ВР), рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

За змістом пункту 34 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Підпунктом 1 пункту а) частини першої статті 33 Закону №280/97-ВР визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, щодо підготовки і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності за забруднення довкілля та інші екологічні збитки; встановлення платежів за користування комунальними та санітарними мережами відповідних населених пунктів.

За змістом пункту 288.5 статті 288 ПК України та статті 21 Закону України Про оренду землі , орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому з урахуванням умов договору оренди, укладеного сторонами спору, підставою для перегляду розміру (ставки) орендної плати має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру такої плати або зміна розміру земельного податку, а не в даному випадку, рішення сільської ради.

До переліку повноважень селищних рад у галузі земельних відносин, визначеного у статті 12 ЗК України та статті 33 Закону № 280/97-ВР, не належить законодавче встановлення або зміна граничного (мінімального та максимального) розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, оскільки такі повноваження з огляду на положення статті 288 ПК України належать Верховній Раді України - єдиному органу законодавчої влади в Україні.

Отже, орган місцевого самоврядування має діяти відповідно до закону при вирішенні питань регулювання земельних відносин, у тому числі і щодо встановлення ставки земельного податку, мінімальний та максимальний розмір якого встановлюється у ПК України. А порядок зміни умов договору врегульовано як у законах України, так і в конкретному договорі, укладеному між сторонами спору.

У даному випадку рішення Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області від 24 червня 2020 року №45-2/VII та додаток 1 до цього рішення, які встановлюють відсоткову ставку орендної плати для відповідача в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки не є законодавчою зміною орендної плати.

Договором оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення від 04 червня 2008 року не передбачено такої підстави для внесення змін до договору щодо розміру (ставки) орендної плати, як прийняття відповідного рішення органом місцевого самоврядування.

Крім того, визначена в договорі оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення від 04.06.2008 ставка орендної плати - 5% від нормативної грошової оцінки землі відповідає вимогам податкового законодавства, визначена в межах між мінімальною та максимальною ставкою податку, тому правові підстави для внесення змін до договору оренди землі та збільшення ставки орендної плати до 12% відсутні.

Аналогічний правовий висновок викладений в постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №635/4233/19 (провадження №14-139цс20) відповідно до якої рішення органу місцевого самоврядування не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині зміни розміру (ставки) орендної плати, оскільки орган місцевого самоврядування не наділений повноваженнями встановлювати граничні (мінімальний та максимальний) розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, бо такі ставки встановлюються, з урахуванням правової природи орендної плати як загальнодержавного податку, у ПК України.

Такі рішення селищної ради можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди безпосередньо в самому договорі передбачили таку підставу для зміни розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору.

Тому вимога Паланської сільської ради викладена в пункті 4 додаткової угоди до договору оренди землі від 04.06.2008 стосовно внесення змін в пункт 4.1. Розділу Орендна плата та розрахунку орендної плати за земельну ділянку площею 14,4981 га у розмірі 141772,69 грн. на рік, а за земельну ділянку площею 20,4384 га в розмірі 192238,35 грн. на рік, що становить 12 (дванадцять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки не підлягає до задоволення.

Також не підлягає до задоволення вимога щодо внесення змін до п. 4.3. Розділу Орендна плата договору оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення від 04.06.2008, оскільки чинна редакція п. 4.3. не суперечить вимогам Податкового кодексу України, та навіть за відмови у внесенні змін до п. 4.3. договору, правовідносини сторін стосовно строків та порядку сплати орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності регулюються пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України.

Позовна вимога Паланської сілької ради про внесення змін до п. 4.5. договору оренди від 04.06.2008 не підлягає до задоволення, оскільки за змістом статей 632, 651 ЦК України та статті 30 Закону №161-XIV зміна умов договору, в тому числі у частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін, а законодавчої необхідності внесення змін до цього пункту, за наявності заперечень відповідача - орендаря, позивачем не доведено.

Однак, з аналізу нормативно-правових норм ПК України, Закону України Про оренду землі , Закону України Про оцінку земель вбачається, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Такі правові висновки кореспондуються також з висновками, які містяться в постановах Верховного Суду України від 03 грудня 2013 року у справі №3-34гс13, від 07 жовтня 2015 року у справі №3-481гс15, від 18 травня 2016 року у справі №6-325цс16, в постановах Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 24 липня 2019 року у справі №644/9862/14-ц, від 09 жовтня 2019 року у справі №645/1972/16-ц, від 30 січня 2020 року у справі №640/15419/15-ц, та в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22 січня 2019 року у справі №922/539/18, від 13 червня 2019 року у справі №910/11764/17, від 20 листопада 2019 року у справі №916/2769/18, від 16 січня 2020 року у справі №904/1912/19, від 04 лютого 2020 року у справі №922/378/19.

Тому вимога Паланської сільської ради про внесення змін до преамбули, розділу Предмет договору , пунктів 2.1., 2.3. договору оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення від 04.06.2008, якими вносяться зміни до відомостей про орендаря, цільового призначення земельних ділянок та розміру нормативної грошової оцінки, підлягає до задоволення, оскільки це відповідає вимогам Закону України Про оренду землі , Закону України Про оцінку земель , відомостям, що містяться у витягах із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 08.12.2020 №47-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну та Акту приймання передачі від 08.12.2020 та забезпечить приведення положень договору до вимог чинного законодавства, а також ефективне виконання договору та дотримання інтересів сторін.

Враховуючи зазначене, суд частково задовольняє позовні вимоги Паланської сільської ради.

На підставі статті 129 ГПК України з відповідача на користь позивача підлягає стягненню сплачений судовий збір у розмірі 2 270,00 грн.

Керуючись ст.ст. 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Внести зміни до Договору оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення від 04 червня 2008 року шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного Договору у наступній редакції:

Додаткова угода до договору оренди землі від 04 червня 2008 року

с. Паланка Черкаської області

Орендодавець Паланська сільська рада в особі сільського голови Яремчука Ярослава Анатолійовича, який діє на підставі ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні з одного боку, та Орендар товариство з обмеженою відповідальністю Антоновка і К в особі директора Роєнка Вадима Валерійовича, який діє на підставі Статуту, з другого боку, уклали цю додаткову угоду про нижченаведене:

На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 08.12.2020 №47-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2021, внести в договір оренди від 04 червня 2008 року наступні зміни:

1. Викласти преамбулу в наступній редакції:

Орендодавець Паланська сільська рада в особі сільського голови Яремчука Руслана Анатолійовича, який діє на підставі ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , з одного боку, та Орендар товариство з обмеженою відповідальністю Антоновка і К в особі директора Роєнка Вадима Валерійовича, який діє на підставі Статуту, з другого боку, уклали цей про нижченаведене .

2. Розділ Предмет договору договору оренди землі від 04 червня 2008 року викласти у такій редакції:

Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 7124380300:02:000:0030 та 7124380300:02:000:0031 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані за межами населеного пункту в адміністративних межах села Антонівка Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області .

3. Пункти 2.1., 2.3. Розділу Об`єкт оренди договору оренди землі від 04 червня 2008 року викласти у такій редакції:

2.1. В оренду передаються дві земельні ділянки сільськогосподарського призначення комунальної форми власності з кадастровим номером 7124380300:02:000:0030 площею 14,4981 га, сільськогосподарські угіддя - багаторічні насадження та земельна ділянка з кадастровим номером 7124380300:02:000:0031 площею 20,4384 га, сільськогосподарські угіддя-багаторічні насадження, які розташовані за межами населеного пункту, в адміністративних межах села Антонівка Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області.

2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 14,4981 га на дату укладення додаткової угоди становить 1181439,11 грн. (один мільйон сто вісімдесят одна тисяча чотириста тридцять дев`ять гривень 11 копійок), нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 20,4384 га на дату укладення додаткової угоди становить 1601986,29 грн. (один мільйон шістсот одна тисяча дев`ятсот вісімдесят шість гривень 29 копійок).

5. Інші положення договору оренди землі від 04 червня 2008 року залишити без змін.

6. Цю угоду складено у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в орендодавця, другий - в орендаря.

7. Ця угода є невід`ємною частиною договору оренди землі від 04 червня 2008 року.

8. Ця угода набирає чинності після підписання сторонами.

Реквізити сторін

Орендодавець Паланська сільська рада Код ЄДРПОУ 26261301 Місцезнаходження: 20340, Черкаська обл., Уманський р-н, с. Паланка, вул. Грушевського, 11.Орендар Товариство з обмеженою відповідальністю Антоновка і К Код ЄДРПОУ: 35659609 Місцезнаходження: 20373, Черкаська обл., Уманський р-н, с. Антонівка, вул. Шкільна, 10 Підписи сторін

Орендодавець Орендар

Сільський голова Яремчук Руслан Анатолійович Директор Товариства Роєнко Вадим Валерійович



М.П. М.П.

3. В інший частині позовних вимог відмовити.

4.Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю Антоновка і К (вул. Леніна, 10, с. Антонівка, Уманський район, Черкаська область, 20343, код ЄДРПОУ 35659609) на користь Паланської сільської ради (вул. Грушевського, 11, с. Паланка, Уманський район, Черкаська область, 20340, код ЄДРПОУ 26261301) 2 270,00 грн. витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строк визначені ст. 241 ГПК України.

Рішення суду може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ІV ГПК України.

Повне рішення складено 19.01.2022.

Суддя С.С.Боровик

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення19.01.2022
Оприлюднено27.01.2022
Номер документу102761741
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/470/21

Судовий наказ від 21.02.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Боровик С.С.

Рішення від 19.01.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Боровик С.С.

Ухвала від 01.12.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Боровик С.С.

Ухвала від 18.11.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Боровик С.С.

Ухвала від 08.11.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Боровик С.С.

Ухвала від 25.10.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Боровик С.С.

Ухвала від 25.10.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Боровик С.С.

Ухвала від 30.06.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Боровик С.С.

Ухвала від 12.04.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Боровик С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні