ПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 525/491/20 Номер провадження 22-ц/814/53/22Головуючий у 1-й інстанції Ячало Ю. І. Доповідач ап. інст. Бутенко С. Б.
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 січня 2022 року м. Полтава
Полтавський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:
Головуючого судді Бутенко С. Б.
Суддів Гальонкіна С. А., Пилипчук Л. І.
за участю секретаря Таценко Т. Р.
розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції за допомогою он-лайн сервісу відеозв ?язку EasyCon цивільну справу за апеляційними скаргами Великобагачанської селищної ради Миргородського району Полтавської області та представника ОСОБА_1 - адвоката Зотової Анастасії Володимирівни
на рішення Великобагачанського районного суду Полтавської області від 09 серпня 2021 року у складі судді Ячала Ю. І.,
у цивільній справі за позовом Великобагачанської селищної ради Миргородського району Полтавської області до Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області, ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - ОСОБА_1 про скасування наказу ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, скасування державної реєстрації права власності і державної реєстрації іншого речового права на земельну ділянку,
в с т а н о в и в:
У квітні 2020 року представник Кротівщинської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області, правонаступником якої є Великобагачанська селищна рада Миргородського району Полтавської області, звернувся до суду з вказаним позовом до Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області, ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - ОСОБА_1 про скасування наказу ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, скасування державної реєстрації права власності і державної реєстрації іншого речового права на земельну ділянку
Позов мотивовано тим, що на території Кротівщинської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області знаходилися землі колективної власності КСП ім. Котляревського.
На підставі рішення загальних зборів КСП ім. Котляревського від 14.04.2000 розпорядженням Великобагачанської РДА № 156 від 27.04.2000 перереєстровано в ТОВ Промінь , яке є його правонаступником. 17.09.2007 державна реєстрація юридичної особи ТОВ Промінь припинена у зв`язку з визнанням її банкрутом.
З 01.01.2019 землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені, вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані, а не державною власністю.
З 18.02.2020 Кротівщинська сільська рада розпочала державну реєстрацію цих земель.
При проведенні державної реєстрації встановлено, що земельною ділянкою з кадастровим номером 5320282200:00:003:0532 без передбачених законом підстав розпорядилося ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, яке на підставі статті 122 ЗК України має право розпоряджатися лише землями державної власності.
Відповідно до рішення сорок сьомої позачергової сесії сьомого скликання Кротівщинської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області від 18.02.2020 земельна ділянка, кадастровий номер 5320282200:00:003:0532, площею 2,0000 га, яка відноситься до земель сільськогосподарського призначення, прийнята у комунальну власність Кротівщинської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області.
Проте, наказом ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 21.02. 2020 № 5327-СГ вказана земельна ділянка передана у власність громадянину ОСОБА_2 .
Вказує, що зазначена земельна ділянка відносилася до земель колективної власності КСП ім. Котляревського, а отже, не знаходилася у віданні ГУ Держгеокадастру у Полтавській області і не відносилася до земель сільськогосподарського призначення державної власності.
На даний час ОСОБА_2 зареєстрував право власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 5320282200:00:003:0532, площею 2,0000 га, реєстрація проведена на підставі цього спірного наказу Хорольською міською радою Полтавської області 24.02.2020, номер запису про право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 35667701, та передав її в оренду ОСОБА_1 , державну реєстрацію права оренди землі зареєстровано 05.03.2020 виконавчим комітетом Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, номер запису про право 35870429.
Посилаючись на факт порушення прав Кротівщинської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області, позивач просив суд визнати протиправним та скасувати наказ в. о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області Остапенко Л.О. від 21.02.2020 № 5427-СГ про передачу у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, кадастровий номер 5320282200:00:003:0532, площею 2,0000 га громадянину ОСОБА_2 та скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на спірну земельну ділянку, проведену на підставі цього наказу Хорольською міською радою Полтавської області 24.02.2020, номер запису про право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 35667701, і державну реєстрацію іншого речового права на цю земельну ділянку, права оренди землі, зареєстрованого 05.03.2020 року виконавчим комітетом Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, номер запису про право 35870429.
Ухвалою Великобагачанського районного суду Полтавської області від 11 серпня 2020 року в порядку забезпечення позову заборонено ОСОБА_2 відчужувати земельну ділянку кадастровий номер 5320282200:00:003:0532, площею 2.0000 га, яка розташована на території Кротівщинської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області, цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2040186653202; заборонено суб`єктам державної реєстрації прав на нерухоме майно здійснювати будь-які реєстраційні дії з відчуження об`єкта нерухомості земельної ділянки, кадастровий номер 5320282200:00:003:0532, площею 2.0000 га, яка розташована на території Кротівщинської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області, цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2040186653202, яка належить ОСОБА_2 .
Ухвалою Великобагачанського районного суду Полтавської області від 10 лютого 2021 року залучено до участі в справі в якості правонаступника позивача Кротівщинської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області - Великобагачанську селищну раду Миргородського району Полтавської області.
Рішенням Великобагачанського районного суду Полтавської області від 09 серпня 2021 року позов задоволено частково.
Визнано незаконним та скасовано наказ в. о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області Остапенко Л. О. від 21.02.2020 за № 5427-сг Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність , яким передано у власність для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку кадастровий номер 5320282200:00:003:0532, площею 2,000 гектара, громадянину ОСОБА_2 .
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Вирішено питання судових витрат. Стягнуто з Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області на користь Великобагачанської селищної ради судові витрати в сумі 3 153,00 грн.
Не погодившись з вказаним рішенням представники позивача та третьої особи оскаржили його в апеляційному порядку.
В апеляційній скарзі представника Великобагачанської селищної ради Миргородського району Полтавської області порушується питання про скасування рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позову з мотивів невідповідності висновків суду обставинам справи, порушення судом норм матеріального та процесуального права, та ухвалення в цій частині нового рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що судом допущено невірне тлумачення і застосування норм Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та зроблені судом висновки щодо вибору позивачем неналежного способу захисту порушених прав не відповідають вимогам закону.
Вважає, що прийнявши обґрунтоване рішення про незаконність та скасування спірного наказу, суд не виконав вимоги частини третьої статті 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , відповідно до якої ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішення речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства.
Вказує, що без скасування (припинення) державної реєстрації права власності і інших речових прав на спірну земельну ділянку права позивача судом належно не захищені, порушені права не поновлені, оскільки скасування незаконного наказу не припиняє автоматично державну реєстрацію права власності за ОСОБА_2 і державну реєстрацію інших речових прав на спірну земельну ділянку.
Представник третьої особи ОСОБА_1 - адвокат Зотова А. В. в апеляційній скарзі, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду в частині задоволеної позовної вимоги про скасування наказу ГУ Держгеокадастру в Полтавській області від 21.02.2020 № 5327-СГ скасувати та ухвалити в цій частині нове рішення про відмову в задоволенні позову.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги вказує, що спірна земельна ділянка не відноситься до земель КСП, яке було припинено 17.09.2000 шляхом реорганізації у ТОВ Промінь , а перейшла у власність держави у 2007 році після припинення юридичної особи правонаступника на підставі статті 346 ЦК України, тому територіальна громада не може розпоряджатися даною земельною ділянкою на підставі Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні від 10.07.2018 № 2498-VIII, який набрав чинності з 01 січня 2019 року, не має зворотної дії у часі та не поширюється на спірні правовідносини.
В результаті неправильного застосування норми матеріального права судом невірно встановлено факт порушення прав та інтересів позивача.
Вважає, що у територіальної громади відсутні підстави для реєстрації спірної земельної ділянки у комунальну власність, зважаючи на те, що: земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту; на земельній ділянці не розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності; передачі земельної ділянки із державної власності не відбувалося; відчуження земельної ділянки для суспільних потреб та з мотивів суспільної необхідності не відбувалося; земельна ділянка не є відумерлою спадщиною; придбання за цивільно-правовими договорами не відбувалося, норма Закону № 2498-VIII від 10.07.2018 не підлягає застосуванню до спірних правовідносин.
Отже, у позивача фактично відсутні права на спірну земельну ділянку, а інтерес до неї є невиправданим та безпідставним, а тому факт порушення прав та інтересів позивача встановлено неправильно.
Судом також не було повно та всебічно досліджено питання розміщення спірної земельної ділянки відносно земель колишнього КСП, тому такий висновок суду не можна вважати обґрунтованим.
Відповідач ОСОБА_2 є добросовісним набувачем спірної земельної ділянки, яка була законно передана в оренду ОСОБА_1 , що не враховано місцевим судом.
У відзиві на апеляційну скаргу представник Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області підтримав доводи апеляційної скарги представника третьої особи та вказав, що земельна ділянка кадастровий номер 5320282200:00:003:0532 була сформована як об`єкт цивільних прав лише у 2020 році в процесі відведення земель із державної власності. До моменту передання у приватну власність ОСОБА_2 спірна земельна ділянка була проінвентаризована та внесена до Державного земельного кадастру як землі запасу. Розташування земельної ділянки за межами населеного пункту та відсутність на ній об`єктів комунальної власності виключає можливість набуття права власності на неї територіальною громадою після припинення юридичної особи ТОВ Промінь .
Селищний голова Горбань С. подав відповідь на відзив представника відповідача та відзив на апеляційну скаргу представника третьої особи, у яких наполягає на позовних вимогах та зазначає, що рішення про передачу земельної ділянки у приватну власність ОСОБА_2 було прийнято відповідачем після набрання чинності Законом від 10.07.2018 № 2498-VIII та пункту 21 розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України, поза межами повноважень відповідача ГУ Держгеокадастру у Полтавській області.
У відповіді на відзив представника Великобагачанської селищної ради Миргородського району Полтавської області представник третьої особи - адвокат Зотова А. В., посилається на те, що 17 вересня 2007 року проведена державна реєстрація припинення правонаступника КСП ім. Котляревського - ТОВ Промінь , внаслідок чого припинилося право власності цієї юридичної особи на земельні ділянки, які перебували у колективній власності КСП, за виключенням розпайованих земель, та перейшли у власність правонаступника, після припинення якого віднесені до земель запасу державної власності.
Колегія суддів Полтавського апеляційного суду, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення осіб, які з`явилися в судове засідання, перевіривши доводи апеляційних скарг та матеріали справи, дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги представника третьої особи та задоволення апеляційної скарги представника позивача, виходячи з наступного.
Частиною третьою статті 3 ЦПК України встановлено, що провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Згідно частин першої, другої статті 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
За результатами розгляду апеляційної скарги суд апеляційної інстанції має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права (пункт 1 частини першої статті 374, стаття 375 ЦПК України); скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити у відповідній частині нове рішення або змінити рішення у разі невідповідності висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, порушення норм процесуального права або неправильного застосування норм матеріального права (пункт 2 частини першої статті 374, пункти 3, 4 частини першої статті 376 ЦПК України).
По справі встановлено, що відповідно до Державного акту на право колективної власності на землю серії ПЛ від 12.12.1995, який зареєстровано у Книзі записів державних актів про право колективної власності на землю за № 1, на підставі рішення Кротівщинської сільської Ради народних депутатів Великобагачанського району Полтавської області від 12 грудня 1995 року Про розгляд проекту роздержавлення і приватизації земель КСП ім. Котляревського передано у колективну власність КСП імені Котляревського 2767,8 гектарів землі в межах згідно з планом. Землю передано у колективну власність для ведення сільськогосподарського виробництва. Додатком 1 до Державного акту є список громадян - членів колективного сільськогосподарського підприємства, які мають право на земельну частку (пай) та План зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність.
За вказаним рішенням Кротівщинської сільської Ради народних депутатів Великобагачанського району Полтавської області від 12 грудня 1995 року у постійне користування КСП ім. Котляревського передано землі, що залишаються у державній власності, площею 270,6 га, у тому числі: землі лісового фонду - 25,1 га, землі водного фонду - 25,0 га, землі резервного фонду - 214,7 га, землі природоохоронного значення - 5,8 га.
Згідно архівної довідки № 01-21/47 від 04.03.2020 на підставі рішення загальних зборів КСП ім. Котляревського від 14.04.2000 та рішення зборів засновників ТОВ Промінь від 14.04.2000, розпорядженням голови Великобагачанської районної адміністрації від 27.04.2000 № 156 колективне сільськогосподарське підприємство імені Котляревського перереєстровано у ТОВ Промінь , яке є його правонаступником.
17.09.2010 проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю Промінь за рішенням Господарського суду Полтавської області від 17.07.2007 № 7/67 у зв`язку із визнанням банкрутом, що вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 27.02.2020.
Наказом Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області від 09.09.2019 № 6536-СГ надано дозвіл громадянину ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га пасовищ земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Кротівщинської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області за межами населених пунктів.
Наказом Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області від 21.02.2020 № 5327-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства та надано у власність громадянину ОСОБА_2 земельну ділянку площею 2,0000 га пасовищ (кадастровий номер 5320282200:00:003:0532) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Кротівщинської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області за межами населених пунктів.
24.02.2010 Хорольською міською радою здійснено реєстрацію права власності ОСОБА_2 на вказану земельну ділянку, номер запису у Державному реєстрі речових прав - 35667701, а 05.03.2020 Виконавчим комітетом Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області здійснено державну реєстрацію права оренди землі щодо спірної земельної ділянки, номер запису про інше речове право - 35870429.
Рішенням сорок сьомої позачергової сесії сьомого скликання Кротівщинської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області від 18.02.2020 Про передачу земельних ділянок колективної власності у комунальну власність земель колишнього КСП Котляревського на території Кротівщинської сільської ради Великобагачанського району прийнято у комунальну власність Кротівщинської сільської ради земельну ділянку сільськогосподарського призначення колективної власності з кадастровим номером 5320282200:00:003:0532, площею 2,00 га, землі сільськогосподарського призначення.
26.03.2020 державним реєстратором прав на нерухоме майно Виконавчого комітету Великобагачанської селищної ради Полтавської області Андріященко С. Д. прийнято рішення за № 51789942 про відмову у державній реєстрації права комунальної власності на спірну земельну ділянку за Територіальною громадою в особі Кротівщинської сільської ради у зв`язку з наявними суперечностями між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, а саме наявної реєстрації права власності з номером 35667701 та іншого речового права з номером 35870429.
Задовольняючи частково позовні вимоги Кротівщинської сільської ради, правонаступником якої є Великобагачанська селищна рада, суд першої інстанції обґрунтовано виходив з того, що при видачі оспореного наказу № 5327-СГ від 21.02.2020 Головне управління Держгеокадастру в Полтавській області діяло за межами своїх повноважень та передало у приватну власність громадянину ОСОБА_2 земельну ділянку, яка належить до земель комунальні власності, розпорядником яких Держгеокадастр не являється, з чим погоджується і судова колегія апеляційного суду.
Конституція України (стаття 19) зобов`язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені, зокрема, статтею 122 ЗК України, відповідно до частини четвертої якої центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи вправі передавати у власність або у користування для всіх потреб лише земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті.
Землями комунальної власності відповідних територіальних громад розпоряджаються сільські, селищні, міські ради, які передають земельні ділянки у власність або у користування із цих земель для всіх потреб (частина перша статті 122 ЗК України).
Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні від 10 липня 2018 року № 2498-VIII, який набрав чинності 01.01.2019, розділ X Перехідні положення Земельного кодексу України доповнено пунктом 21, згідно якого з дня набрання чинності цим Законом землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.
Судом встановлено та вбачається з матеріалів справи, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 5320282200:00:003:0532 знаходиться в межах земельної ділянки, яка була передана у колективну власність КСП імені Котляревського згідно Державного акту на право колективної власності на землю серії ПЛ від 12.12.1995 та відповідно до Закону України від 10 липня 2018 року № 2498-VIII з 01 січня 2019 року перейшла до комунальної власності Кротівщинської сільської ради, на території якої вона розташована.
Доводи апеляційної скарги представника третьої особи щодо реорганізації КСП імені Котляревського у ТОВ Промінь статусу земельної ділянки, як належної до колективної власності КСП, що припинилося внаслідок реорганізації, не спростовує.
Землі, що залишилися у колективній власності КСП імені Котляревського, у власність чи користування ТОВ Промінь не передавались, належних та допустимих доказів на підтвердження таких обставин матеріали справи не містять, а віднесення їх до земель запасу, тобто земельних ділянок, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам, не свідчить про право Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області розпоряджатися такими землями.
Наказами Держгеокадастру від 21.02.2019 № 59 та від 13.05.2019 № 129 щодо проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності, на які посилається сторона відповідача, як підставу віднесення спірної земельної ділянки до земель державної власності, передбачено проведення у 2019 році інвентаризації на території об`єднаних територіальних громад згідно з додатками, до яких Кротівщинська сільська рада не відноситься, та інвентаризації на території областей України, у тому числі Полтавської, несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, крім земель, які знаходяться в постійному користування державних підприємств, установ та організацій.
На час видання вказаних наказів Держгеокадастру діяв Закон України № 2498-VIII та пункт 21 розділу X Перехідні положення ЗК України щодо права власності територіальних громад на землі колективної власності, які залишилися після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), а отже, спірна земельна ділянка не підпадала під інвентаризацію у складі земель сільськогосподарського призначення державної власності, а мала бути зареєстрована як належна до комунальної власності Кротівщинської сільської ради.
Всупереч вказаних вимог Закону та Земельного кодексу України Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області розпорядилось спірною земельною ділянкою комунальної власності за межами своїх повноважень, тому суд першої інстанції обґрунтовано визнав незаконним та скасував відповідний наказ № 5427-СГ від 21.02.2020 про передачу земельної ділянки кадастровий номер 5320282200:00:003:0532, площею 2,000 гектара, у власність громадянину ОСОБА_2 .
Разом з тим, суд дійшов помилкових висновків щодо неналежного способу захисту прав позивача стосовно позовних вимог про скасування державної реєстрації права власності ОСОБА_2 та іншого речового права (права оренди) на спірну земельну ділянку.
Ухвалюючи рішення в цій частині, суд першої інстанції виходив з того, що чинне законодавство не передбачає такого способу захисту порушених прав позивача як скасування запису про проведену державну реєстрацію права, який в практичному аспекті не зможе забезпечити і гарантувати позивачеві відновлення порушеного права, та з цих підстав відмовив у задоволенні вказаних позовних вимог.
При цьому суд не звернув уваги, що зміст позовних вимог Кротівщинської сільської ради стосується скасування не запису у Державному реєстрі прав, а державної реєстрації права приватної власності на спірну земельну ділянку та похідного від нього права оренди землі, що порушує права власника землі та перешкоджає здійсненню державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку відповідно до Закону.
Відповідно до статті 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави. Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням цивільного судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.
Під захистом цивільних прав розуміється передбачений законодавством засіб, за допомогою якого може бути досягнуте припинення, запобігання, усунення порушення права, його відновлення і (або) компенсація витрат, викликаних порушенням права. Обраний спосіб захисту має безпосередньо втілювати мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту, тобто мати наслідком повне припинення порушення його прав та охоронюваних законом інтересів.
Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором (частина перша статті 5 ЦПК України).
За змістом частини третьої статті 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ефективними способами судового захисту у сфері реєстрації речових прав, що можуть призвести до відновлення порушеного права та інтересу особи, є виключно судові рішення: 1) про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 2) про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 3) про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
У цій справі права позивача потребують реального відновлення, що може бути досягнуто шляхом задоволення вимоги про скасування державної реєстрації прав на спірну земельну ділянку, що забезпечить можливість здійснення державної реєстрації права комунальної власності на цю земельну ділянку, сформовану за рахунок земель, які в силу Закону № 2498-VIII від 10 липня 2018 року з 1 січня 2019 року перейшли до комунальної власності територіальної громади Кротівщинської сільської ради, правонаступником якої є Великобагачанська селищна рада Миргородського району Полтавської області. Обов`язковість державної реєстрації права комунальної власності встановлена самим Законом № 2498-VIII, що є підставою для такої державої реєстрації.
За наведених обставин колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку про задоволення апеляційної скарги представника позивача та скасування оскаруваного рішення в частині відмови у задоволені позову з ухваленням у цій частині нового судового рішення про задоволення позовних вимог територіальної громади у повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги представника третьої особи висновків суду першої інстанції у задоволеній частині позову не спростовують та відхиляються апеляційним судом як безпідставні.
Керуючись статтями 367, 374, 376, 382, 383, 384 ЦПК України, апеляційний суд
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Зотової Анастасії Володимирівни - залишити без задоволення.
Апеляційну скаргу Великобагачанської селищної ради Миргородського району Полтавської області - задовольнити.
Рішення Великобагачанського районного суду Полтавської області від 09 серпня 2021 року в частині відмови у задоволенні позовних вимог Великобагачанської селищної ради Миргородського району Полтавської області - скасувати та постановити в цій частині нове судове рішення.
Позов Великобагачанської селищної ради Миргородського району Полтавської області до Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області, ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - ОСОБА_1 в частині скасування державної реєстрації права власності та іншого речового права на земельну ділянку - задовольнити.
Скасувати державну реєстрацію права власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 5320282200:00:003:0532, площею 2,0000 га на ОСОБА_2 , номер запису про право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 35667701 та державну реєстрацію іншого речового права (права оренди землі), номер запису про право 35870429.
В іншій частині рішення Великобагачанського районного суду Полтавської області від 09 серпня 2021 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя С. Б. Бутенко
Судді С. А. Гальонкін
Л. І. Пилипчук
Суд | Полтавський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2022 |
Оприлюднено | 31.01.2022 |
Номер документу | 102788765 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Полтавський апеляційний суд
Бутенко С. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні