ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
19 січня 2022 року м. ТернопільСправа № 921/605/21 Господарський суд Тернопільської області у складі судді Руденка О.В.
при секретарі судового засідання Качунь І.Є.
розглянув справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Акваріум-1"
до відповідача Виконавчого комітету Тернопільської міської ради
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Відділ технічного нагляду Тернопільської міської ради
про: визнання неправомірними дії Виконавчого комітету Тернопільської міської ради; визнання суми пайового внеску відповідно до договору №214 від 25.06.2018 зменшеною та сплаченою на суму створених та переданих інженерних мереж у 2021 році у розмірі 2 443 794 грн.
за участю представників сторін:
позивача: Равлів М.І. - адвокат;
відповідача: Ярош О. П. - довіреність;
третя особа: Вітик О.Я. - керівник.
Суть справи: До Господарського суду Тернопільської області поступила позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Акваріум-1" до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради про визнання неправомірними дії Виконавчого комітету Тернопільської міської ради; визнання суми пайового внеску відповідно до договору №214 від 25.06.2018 зменшеною та сплаченою на суму створених та переданих інженерних мереж у 2021 році у розмірі 2 443 794 грн.
Розгляд цієї справи судом здійснюється за правилами загального позовного провадження.
Судом залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Відділ технічного нагляду Тернопільської міської ради.
В обґрунтування заявлених вимог, підтриманих у судовому засіданні повноважним представником, позивач посилається на порушення органом місцевого самоврядування приписів Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" щодо зменшення величини пайової участі Товариства за договором на суму створених та переданих інженерних мереж.
В свою чергу, заперечуючи проти позову, Виконавчий комітет вказує, що безумовною підставою для здійснення перерахування розміру пайової участі чи повернення надмірно сплачених коштів пайової участі є передбачені технічними умовами обов`язкові роботи по інфраструктурі об`єкту містобудування поза межами наданої земельної ділянки. Зазначає, що позивач не надав кошторису вартості будівництва інженерних мереж та не довів факту будівництва ним інженерної мережі поза межами наданої йому земельної ділянки.
Зазначені заперечення викладені відповідачем у відзиві на позов №б/н та б/д (вх. №8687 від 26.10.2021).
Відділ технічного нагляду Тернопільської міської ради, згідно письмових пояснень №б/н (вх.№8543) від 20.10.2021, щодо вирішення справи покладається на розсуд суду, зазначаючи, що ним було прийнято від ТОВ "Акваріум-1" виконані будівельні роботи з переносу зовнішньої дощової каналізації (вул. Дружби), згідно акту форми КБ-2в №1 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2019 року, та прийнято виконані будівельні роботи з облаштування дощоприймального колектора з реконструкцією існуючої дощоприймальної системи по вул. Миру, згідно акту форми КБ-2в №2 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2019 року.
У судовому засіданні керівник Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради додатково пояснив, що будівництво згаданої каналізаційної мережі здійснено поза межами наданої позивачу земельної ділянки. Наведене підтверджується вказаними вище актами, виконавчими схемами та фактично проведеними посадовими особами Відділу обстеженнями.
Третя особа також вказує, що в подальшому ТОВ "Акваріум-1" передало, а Тернопільська міська рада прийняла в комунальну власність територіальної громади мережі дощової каналізації на вул. Дружби, загальною балансовою вартістю 94 860 грн та мережі дощової каналізації на вул. Миру, загальною балансовою вартістю 2 348 934 грн, і безоплатно передала їх на баланс Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради.
Справа з технічною фіксацією (звукозапис) судового процесу розглядалась відповідно до ст. 222 ГПК України.
Розглянувши наявні письмові докази, перевіривши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, судом встановлено наступне.
Рішенням Тернопільської міської ради №6/7/132 від 08.04.2011 затверджено Положення про порядок пайової участі замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Тернополя (далі - Положення); Примірний договір про пайову участь у створенні і розвитку інженерно - транспортної та соціальної інфраструктури міста Тернополя; внесено зміни до рішення міської ради від 30.04.2009 №5/26/8, зокрема, пункт 3.8. додатку викладено у наступній редакції: " Пайова участь замовника будівництва об`єкту в місті регулюється у відповідності до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності"". Про вищевказане рішення зазначено на офіційному сайті Тернопільської міської ради за електронною адресою https://temopilcity.gov.ua/sesiya/rishennya-sesii-arhiv/4647.html, яка є загальнодоступним та загальновідомим Інтернет ресурсом.
Відповідно до наведених у п.1.2 Положення термінів: пайова участь замовника у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Тернопільської міської територіальної громади (надалі-територіальна громада) - кошти, що підлягають перерахуванню замовником до бюджету територіальної громади для забезпечення розвитку інженерно - транспортної та соціальної інфраструктури територіальної громади до прийняття об`єкта в експлуатацію (надалі - пайовий внесок); замовник - фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї або декількох земельних ділянок) і подала в установленому законом порядку відповідну заяву (надалі - замовник); інженерно-транспортна та соціальна інфраструктура територіальної громади - комплекс інженерних, транспортних споруд і комунікацій, а також об`єктів соціального та культурного обслуговування населення, призначених для забезпечення стійкого розвитку та функціонування територіальної громади.
Замовник, який має намір здійснити забудову земельної ділянки (будівництво об`єкта будівництва) у Тернопільській міській територіальній громаді, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури громади, крім випадків передбачених п. 1.7 цього Положення.
Згідно із п. 1.4 Положення, пайова участь замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури територіальної громади полягає у перерахуванні ним коштів до бюджету розвитку територіальної громади.
У п. 2.1 Положення зазначено, що розмір пайового внеску замовника на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури територіальної громади становить: 6 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва - для нежитлових будівель та споруд; 3 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для житлових будинків.
Величина пайового внеску замовника визначається у договорі, укладеному між замовником та виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, відповідно до цього Положення та загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з державними будівельними нормами, стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і поза майданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій (п.2.2 Положення).
Розмір пайової участі відповідно до п. 2.1, п. 2.2 даного Положення визначається відділом квартирного обліку та нерухомості протягом десяти робочих днів з дня реєстрації управлінням організаційно-виконавчої роботи звернення замовника про укладення договору та доданих до нього документів і оформлюється висновком, що підписується керівником відділу квартирного обліку та нерухомості (п. 3.3 Положення).
Відповідно до п. 3.5 Положення проект договору готується відділом квартирного обліку та нерухомості Тернопільської міської ради. Договір укладається між виконавчим комітетом та замовником не пізніше 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення.
Договір підписує міський голова, а у випадку його відсутності, один із заступників, на якого покладено виконання обов`язків. Істотними умовами договору про пайову участь є: а) розмір пайового внеску; б) строк (графік) сплати пайового внеску; в) відповідальність сторін. Невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайового внеску замовника у створенні інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури територіальної громади (п. 3.6, п. 3.7 Положення).
Згідно з п. 3.8 Положення розрахунок величини пайового внесу, належного до сплати замовником відповідно до цього Положення, проводиться відділом квартирного обліку та нерухомості Тернопільської міської ради, підписується сторонами одночасно із договором та є його невід`ємною частиною. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і поза майданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.
На виконання викладених у цьому нормативному акті умов, між ТОВ "Акваріум-1" (Замовник) та Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради 25 червня 2018 року було укладено договір №214 про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Тернополя, згідно п. 1.1 якого Замовник зобов`язується взяти пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, виходячи з наміру здійснити будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою вул. Миру, 4 В у м. Тернополі.
Вартість будівництва згідно зведеного кошторисного розрахунку становить 78 808 111 грн, в тому числі: вартість будівництва житлових приміщень становить 48 190 111 грн, вартість творчих майстерень становить 8 190 000 грн, вартість приміщень громадського призначення становить 8 820 000 грн, вартість гаража становить 13 608 000 грн.
Пайова участь Замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Тернополя полягає у перерахуванні ним до бюджету розвитку міста коштів у розмірі, в порядку та на умовах, визначених цим договором (п. 2.1 договору).
У п. 2.2 правочину передбачено, що розмір пайового внеску становить 3% від кошторисної вартості будівництва житлових будинків та 6% від кошторисної вартості будівництва творчих майстерень, приміщень громадського призначення та гаража, вказаного у п. 1.1 цього договору, визначеної на підставі наданих замовником документів чи встановлених у Положенні про порядок пайової участі замовників у створенні і розвитку інженерно - транспортної та соціальної інфраструктури м. Тернополя нормативів для одиниці створеної потужності.
Пайовий внесок в сумі 3 282 783,33 грн підлягає до сплати Замовником відповідно до розрахунку розміру пайового внеску, який є невід`ємною частиною цього договору та на рахунок. вказаний у ньому (п.2.3. договору).
Згідно п.5.1. цей договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками та діє до повного виконання визначених в ньому зобов`язань.
В якості додатку до даного договору сторонами підписано Розрахунок величини пайового внеску, згідно якого строк сплати пайового внеску визначений наступним чином:
- до 20.05.2019 - 200 000 грн;
- до 20.07.2019 - 200 000 грн;
- до 20.10.2019 - 200 000 грн;
- до 20.01.2020 - 200 000 грн;
- до 20.04.2020 - 200 000 грн;
- до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію 2 282 783,33 грн.
В подальшому, 12 вересня 2019 року між ТОВ "Акваріум-1" та Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради укладено додатковий договір №214/1 яким внесено зміни до п. 4 Розрахунку, стосовно строків сплати пайового внеску.
Перед початком будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано - прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою вул. Миру 4В Відділом Технічного нагляду Тернопільської міської ради було видано ТОВ "Акваріум-1" технічні умови №567 від 23 липня 2018 року.
Даними технічними умовами (п.3.2) передбачено будівництво об`єктів інженерної інфраструктури зокрема: Перенос зовнішньої дощової каналізації по вул. Дружба та облаштування дощоприймального колектора з реконструкцією та ремонтом дощоприймальної системи.
Відділом державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради Замовнику - ТОВ "Акваріум-1" надано дозвіл ТП112182420683 від 30.08.2018 на виконання будівельних робіт.
В подальшому, Тернопільською міською радою прийнято рішення №7/46/9 від 07.02.2020 яким, окрім іншого, у новій редакції викладені Положення та Примірний договір про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Тернопільської міської територіальної громади.
Позивач стверджує, що ним виконано технічні умови Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради №567 від 23 липня 2018 року в повному обсязі. Як наслідок Товариство здійснило за власний рахунок будівництво об`єктів інженерної інфраструктури зокрема: Перенос зовнішньої дощової каналізації по вул. Дружба та облаштування дощоприймального колектора з реконструкцією та ремонтом дощоприймальної системи.
У зв`язку із цим ТОВ "Акваріум-1" звернулося до міського голови м. Тернополя з листом №01 від 07.05.2021 про прийняття вищенаведених об`єктів інженерної інфраструктури до комунальної власності м. Тернополя.
Як наслідок, рішенням Тернопільської міської ради від 23.07.2021 №8/7/35 вирішено прийняти від Товариства з обмеженою відповідальністю "АКВАРІУМ-1" до комунальної власності Тернопільської міської територіальної громади та безоплатно передати на баланс Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради систему дощової каналізації, а саме: мережу дощової каналізації на вул. Дружби, загальною балансовою вартістю 94 860 грн. та мережу дощової каналізації на вул. Миру, загальною балансовою вартістю 2 348 934 грн, тобто, всього на суму 2 443 794 грн.
На виконання цього нормативного акта, 09.08.2021 між ТОВ "Акваріум-1", Відділом технічного нагляду Тернопільської міської ради та представниками органу місцевого самоврядування були підписані наступні Акти:
1. Акт прийняття-передачі основних засобів, у відповідності до якого ТОВ "Акваріум-1" передало, а Відділом технічного нагляду Тернопільської міської ради прийнято безоплатно в експлуатацію об`єкти інженерної інфраструктури: мережу дощової каналізації на вул. Дружби, загальною балансовою вартістю 94 860 грн; мережу дощової каналізації на вул. Миру, загальною балансовою вартістю 2 348 934 грн.
2. Акт приймання-передачі в комунальну власність Тернопільської міської територіальної громади мережі дощової каналізації на вул. Дружби, загальною балансовою вартістю 94 860 грн та мережі дощової каналізації на вул. Миру, загальною балансовою вартістю 2 348 934 грн від 09 серпня 2021 року
Також, 09.08.2021 між ТОВ "Акваріум-1" та Відділом технічного нагляду Тернопільської міської ради було підписано Авізо, у якому зазначено, що балансова вартість мережі дощової каналізації на вул. Дружби становить 94 860 грн, а мережі дощової каналізації на вул. Миру - 2 348 934 грн.
Таким чином, Товариством виконано вимоги Технічних умов №567 від 23.07.2018, в частині умов створення об`єктів інженерної інфраструктури.
ТОВ "Акваріум-1" листом №02 від 27.08.2021 звернулося до міського голови м. Тернополя, в якому висловило прохання про зменшення суми пайового внеску по договору №214 від 25.06.2018 на суму вартості переданих об`єктів інженерної інфраструктури в розмірі 2 443 794 грн.
Відповідач, розглянувши вказану пропозицію позивача, повідомив останнього листом №19827-Ю від 09.09.2021 про відсутність законних підстав для задоволення його заяви, у зв`язку із набранням чинності з 01.01.2020 п.13 Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", яким ч. 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" виключено.
Господарське товариство вважає такі дії Виконкому неправомірними та такими, що порушують норми нормативно-правових актів та права останнього, що й стало підставою для звернення до суду з відповідним позовом.
Дослідивши норми чинного законодавства, оцінивши зібрані у справі докази у їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов слід задовольнити в повному обсязі, виходячи з наступних міркувань .
Згідно зі ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до ст. 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених ст. 11 цього Кодексу. Зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.
Підпунктом 5 пункту а частини 1 статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: залучення на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, розташованих на відповідній території, та коштів населення, а також бюджетних коштів на будівництво, розширення, ремонт і утримання на пайових засадах об`єктів соціальної і виробничої інфраструктури та на заходи щодо охорони навколишнього природного середовища.
Поряд з цим, правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлюються Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон), який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Так, частиною 2 статті 40 Закону (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин сторін за договором) було встановлено зобов`язання замовника, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.
Відповідно до частин 1, 3 статті 40 цього ж Закону порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.
Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і поза майданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій. У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності. (ч.5 ст.40 Закону).
Відповідно до ч. 8 ст. 40 Закону розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками.
Перелічені вказівки нормативно-правового акту дають суду підстави для висновку про те, що зобов`язання замовника (забудовника) із пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту виникає в силу Закону, а його зміст (розмір, строк і порядок виконання та ін.) деталізуються у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування відповідно до Закону, Положення та Примірного договору.
Частиною 5 статті 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції, чинній на момент будівництва об`єктів інженерної інфраструктури на загальну суму 2 443 794 грн) встановлено, що якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об`єкти передаються у комунальну власність.
Таким чином, Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" було передбачено імперативну норму щодо зменшення розміру пайової участі замовника будівництва (забудовника) у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму кошторисної вартості інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури, будівництво яких поза межами його земельної ділянки є необхідним за технічними умовами.
Згідно з пунктом 13 розділу І Закону України № 132-ІХ від 20.09.2019 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", який набув чинності 17.10.2019, внесено зміни до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Зокрема, виключено частину 5 статті 30 та статтю 40 вказаного Закону.
Пунктами 1, 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України № 132-ІХ від 20.09.2019 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" передбачено, що пункти 10-13 розділу І цього Закону набирають чинності з 01.01.2020; договори про сплату пайової участі, укладені до 01.01.2020, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання.
Під час розгляду справи судом встановлено, що об`єкти інженерної інфраструктури побудовані у 2019 році, що підтверджується Актом №1 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2019 року (примірна форма КБ-2в) будівельні роботи з переносу зовнішньої дощової каналізації на вул. Дружби на суму 94 860 грн та Актом № 2 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2019 року (примірна форма КБ-2в) будівельні роботи з облаштування дощоприймального колектора з реконструкцією існуючої дощоприймальної системи на вул. Миру, на суму 2 348 934 грн.
Таким чином, об`єкти інженерної інфраструктури споруджено позивачем до внесення вищевказаних змін до законодавства та у відповідності до технічних умов №567 від 23 липня 2018 року.
Будівництво інженерних мереж проведено Товариством за межами наданої земельної ділянки, що підтверджується:
- Актом № 1 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2019 року (примірна форма КБ-2в) будівельні роботи з переносу зовнішньої дощової каналізації на вул. Дружби на суму 94 860 грн;
- Актом № 2 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2019 року (примірна форма КБ-2в) будівельні роботи з облаштування дощоприймального колектора з реконструкцією існуючої дощоприймальної системи на вул. Миру, на суму 2 348 934 грн;
- виконавчою схемою облаштування дощоприймального колектора з реконструкцією існуючої дощоприймальної системи по вул. Миру, яка погоджена користувачем земельної ділянки ТОВ "Акваріум-1", генеральним підрядником ПП "Новий світ" та виконавцем робіт ФОП ОСОБА_1 ;
- виконавчою схемою переносу зовнішньої дощової каналізації по вул. Дружби, яка погоджена користувачем земельної ділянки ТОВ "Акваріум.-1" генеральним підрядником ПП "Новий світ" та виконавцем робіт ФОП ОСОБА_2 .
Окрім цього, будівництво інженерних мереж поза межами земельної ділянки підтверджено третьою особою, про що вказано в наявних у матеріалах справи поясненнях.
Також матеріалами справи підтверджується і факт погодження органом місцевого самоврядування виконання внеску на розвиток інфраструктури міста саме у той спосіб, який визначений затвердженими позивачу Відділом технічного нагляду Технічними умовами №567 від 23.07.2018 на будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою вул. Миру, 4в м. Тернопіль.
Відступів від виконання технічних умов судом у даній справі не встановлено.
Щодо заперечень відповідача, суд зазначає наступне.
Згідно з п.п.1.2., 1.4. Положення про відділ технічного нагляду Тернопільської міської ради, власником і засновником Відділу є Тернопільська міська рада, яка діє від імені територіальної громади м. Тернополя. Відділ підзвітний та підконтрольний Засновнику, який координує його діяльність через уповноваженого заступника міського голови.
Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено імперативну норму щодо зменшення розміру пайової участі замовника будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму кошторисної вартості інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури, будівництво яких поза межами його земельної ділянки є необхідним за технічними умовами.
Аналогічна правова позиція про те, що Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" містить імперативну норму щодо зменшення розміру пайової участі замовника будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму кошторисної вартості інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури, будівництво яких поза межами його земельної ділянки є необхідним за технічними умовами, викладена у постановах Верховного Суду від 03.04.2018 у справі №904/9051/15, від 11.07.2018 у справі №914/1996/17.
Згідно із п.2.2.7. Положення, предметом діяльності Відділу є, зокрема видача технічних умов на будівництво (реконструкцію, добудову, надбудову, капітальний ремонт, перепланування та ін.) об`єктів, незалежно від відомчої підпорядкованості замовника.
У пункті 3.2 Технічних умов, що погоджені відділом технічного нагляду, передбачено облаштування дощоприймального колектора з реконструкцією та ремонтом існуючої дощоприймальної системи; перенос зовнішньої дощової каналізації по вул. Дружба (з влаштуванням проколу через вулицю).
Таким чином, позивачем здійснено будівництво інженерних мереж за технічними умовами, які встановлені Відділом. Останнім в судовому засіданні підтверджується той факт, що будівництво проведено поза межами земельної ділянки позивача. Твердження відповідача про зворотне на жодному доказі не ґрунтується та матеріалами справи не підтверджено.
Зокрема, заперечуючи щодо висновків Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради, який йому підконтрольний та підзвітний, орган місцевого самоврядування з 2019 року не провів ні одної перевірки для їх оспорення, та не надав суду жодних, у тому числі передбачених статтею 101 ГПК України доказів, які б спростовували дані первинних бухгалтерських документів, у тому числі тих, що підписані без зауважень та застережень безпосередньо посадовими особами Тернопільської міської ради ( акт приймання - передачі в комунальну власність від 09.08.2021 у матеріалах справи).
Судом також встановлено, що відповідач передав Відділу технічного нагляду проектно-кошторисну документацію вартості будівництва, що підтверджується листом №02 від 09.08.2021.
Тому, суд вважає доведеним факт понесення у жовтні 2019 року Товариством з обмеженою відповідальністю "Акваріум-1" витрат на будівництво об`єктів інженерної інфраструктури, зокрема перенос зовнішньої дощової каналізації по вул. Дружба та облаштування дощоприймального колектора з реконструкцією та ремонтом дощоприймальної системи на суму 2 443 794 грн, розташованих за межами земельної ділянки.
Судом також встановлений подальший факт передачі системи дощової каналізації у комунальну власність територіальної громади міста Тернополя, на баланс відділу технічного нагляду рішенням Тернопільської міської ради №8/7/35 від 23.07.2021.
Тобто, встановлено факт прийняття органом місцевого самоврядування без будь-яких зауважень чи заперечень виконаних позивачем у 2019 році робіт, передбачених Технічними умовами №567 від 23.07.2018.
Статтею 5 Цивільного кодексу України визначено дію актів цивільного законодавства у часі. Так, акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності (ч. 1). Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи (ч. 2). Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності (ч. 3).
За змістом частини 3 статті 5 Цивільного кодексу України новий акт цивільного законодавства застосовується лише до тих прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності, новий акт не застосовується до вже існуючих правовідносин.
Правовідносини сторін даної справи у сфері містобудування, пов`язані із зобов`язанням Товариства з обмеженою відповідальністю "Акваріум-1", яким здійснюється будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою вул. Миру 4В в м. Тернополі, взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста виникли з 2018 року на підставі договору №214 від 25 червня 2018 тобто до втрати чинності нормами частини 5 статті 30 та статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Отже, зміни до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", які набрали чинності з 01.01.2020 на підставі Закону України № 132-ІХ від 20.09.2019 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", не розповсюджуються на дані правовідносини.
Крім того, право позивача на зменшення визначеного договором розміру пайової участі на суму вартості придбаного обладнання, переданого у комунальну власність територіальної громади міста, виникло на підставі імперативної норми Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Враховуючи наведене, дії Виконавчого комітету Тернопільської міської ради з відмови Товариству з обмеженою відповідальністю "Акваріум-1" у зменшенні суми розміру пайової участі в розвитку інфраструктури населеного пункту на суму споруджених у 2019 році об`єктів інженерної інфраструктури відповідно до Технічних умов № 567 від 23 липня 2018 року та переданих у комунальну власність, є неправомірними.
Такі дії відповідача мають наслідком покладення на позивача надмірного індивідуального тягаря у вигляді додаткових витрат на суму 2 443 794 грн, що суперечить основним засадам цивільного законодавства, таким як справедливість, добросовісність і розумність.
При цьому, відмова відповідача не пов`язана з окремими неточностями позивача в частині самої суми зменшення пайового внеску, а мотивовані відсутністю у заявника такого права взагалі.
Зазначене також позбавляє позивача правомірних очікувань, які він мав на момент укладення договору №214 від 25.06.2018. Адже положення Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин сторін за договором, не передбачали безоплатної передачі збудованих замовником інженерних мереж (об`єктів інженерної інфраструктури) поза межами його ділянки, оскільки згідно з абзацом 2 частини 5 статті 30 цього Закону у разі якщо кошторисна вартість будівництва таких об`єктів перевищить розмір пайової участі замовника у розвитку інфраструктури населеного пункту, орган місцевого самоврядування повинен прийняти рішення про відшкодування замовнику різниці між здійсненими витратами та розміром пайової участі замовника у розвитку інфраструктури населеного пункту.
В свою чергу, на недотримання прав заявників внаслідок порушення принципів "правомірних очікувань" ("законних сподівань") і пропорційності (справедливого балансу інтересів), неодноразово звертав увагу Європейський суд з прав людини (справи Pine Valley Developments Ltdv Ireland (заява № 12742/87), "Федоренко проти України" та ін.), практику якого відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суд застосовує при розгляді цієї справи як джерело права.
Виходячи з вище наведеного в сукупності, позовні вимоги підлягають до задоволення в повному обсязі.
При цьому слід зазначити, що інші, долучені до матеріалів справи докази, доводи та заперечення учасників цього спору були ретельно досліджені судом, однак наведених вище висновків вони не спростовують. В свою чергу, аналізуючи питання обсягу дослідження доводів сторін та їх відображення у судовому рішенні, суд спирається на висновки, яких дійшов Європейський суд з прав людини у рішенні від 18.07.2006 у справі "Проніна проти України". Європейський суд з прав людини, зокрема, зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Судові витрати, відповідно до положень ст. 129 ГПК України, покладаються на відповідача.
Керуючись статтями ст.ст. 42, 46, 73, 74, 76-79, 91, 123, 129, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати неправомірними дії Виконавчого комітету Тернопільської міської ради (вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль, 46000, ідентифікаційний код 04058344) щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю "Акваріум-1" (46018 Тернопільська область, м. Тернопіль, вул. Миру, буд. 4 В, ідентифікаційний код 37894544) у зменшенні суми розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму переданих інженерних мереж у 2021 році що передані у комунальну власність, у розмірі 2 443 794 грн.
3. Визнати суму пайового внеску відповідно до договору № 214 про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Тернополя від 25 червня 2018 та додаткового договору № 214/01 від 12 вересня 2019 року, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю "Акваріум-1" (46018 Тернопільська область, м. Тернопіль, вул. Миру, буд. 4 В, ідентифікаційний код 37894544) та Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради (46000, Тернопільська область, м. Тернопіль, вулиця Листопадова,5 код ЄДРПОУ 04058344), зменшеною та сплаченою Товариством з обмеженою відповідальністю "Акваріум-1" (46018 Тернопільська область, м. Тернопіль, вул. Миру, буд. 4 В, ідентифікаційний код 37894544) на суму створених та переданих інженерних мереж у 2021 році у розмірі 2 443 794 грн.
4. Стягнути з Виконавчого комітету Тернопільської міської ради (вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 04058344) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Акваріум-1" (46018 Тернопільська область, м. Тернопіль, вул. Миру, буд. 4 В, ідентифікаційний код 37894544) - 36 656 (тридцять шість тисяч шістсот п`ятдесят шість) грн 91 коп. судового збору в повернення сплачених судових витрат.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, в порядку та строки встановлені ст. ст. 256-257 ГПК України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасники справи можуть отримати інформацію по справі на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб - адресою: https://te.court.gov.ua/sud5022.
Повне рішення складено 27.01.2022.
Суддя О.В. Руденко
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 19.01.2022 |
Оприлюднено | 28.01.2022 |
Номер документу | 102797407 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Руденко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні