Рішення
від 18.01.2022 по справі 600/3979/21-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 січня 2022 р. м. Чернівці справа № 600/3979/21

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маренича І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Чернівецької міської ради, Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю "Глобус КО" про визнання рішень протиправними,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулися до суду із вказаними позовами, в яких просили:

- визнати протиправним та скасувати підпункт 1.3 пункту 1 рішення 1 сесії Чернівецької міської ради №199 від 29 квітня 2021р., яким надано дозвіл департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради на внесення змін до містобудівної документації - Детального плану території житлової забудови на земельній ділянці орієнтовною площею 42,0 га обмеженій АДРЕСА_1 ;

- визнати протиправним та скасувати пункт 1 рішення сесії Чернівецької міської ради від 29 квітня 2021 р. №221, яким земельну ділянку за адресою АДРЕСА_2 , орієнтовною площею 0,4500 га, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03), включено до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення, яка продаватиметься у власність на земельних торгах у формі аукціону окремим лотом;

- визнати протиправними дії Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради щодо проведення тендерної закупівлі послуги - складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,4500 га за адресою АДРЕСА_2 , цільове призначення земельної ділянки: 02.03 - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код ДК 021:2015:70320000-0) послуги з наданням в оренду чи продаж земельних ділянок).

Ухвалами суду від 19 серпня 2021р. прийнято позовні заяви до розгляду та відкрито провадження у справах за №600/3979/21-а та № 600/3980/21-а, вирішено їх розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Ухвалою суду від 19 серпня 2021р. об`єднано для спільного розгляду і вирішення в одному провадженні адміністративні справи №600/3979/21-а та №600/3980/21-а. Присвоєно об`єднаним справам загальний №600/3979/21-а.

В обґрунтування поданих позовів позивачі вказували, що щодо місцезнаходження земельних ділянок, щодо яких ними подано заяву та прийнято рішення судів про зобов`язання надати їм дозволи на розроблення проекту землеустрою для відведення їх безоплатно у власність, Чернівецькою міською радою прийнято два рішення сесії, а саме внесення змін до містобудівної документації - Детального плану території житлової забудови на земельній ділянці обмеженій АДРЕСА_1 , а саме шляхом зміни виду забудови землі з проектованої блокованої садибної забудови на іншу - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, а також про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення, яка продаватиметься у власність на земельних торгах у формі аукціону окремим лотом.

Крім того, на час прийняття спірного рішення земельна ділянка за адресою АДРЕСА_2 є несформованою, немає кадастрового номеру, в неї не визначенні межі та площа та не внесена інформація до Державного земельного кадастру.

Відповідачі не дотримуючись процедури розроблення документації про внесення змін до містобудівної документації, одразу провели тендерну закупівлю послуги складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, чим порушили норми Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", і розробленого згідно даного закону Порядку.

Ухвалою суду від 19 серпня 2021р. заяви про забезпечення позову від 18 серпня 2021р. по справі № 600/3979/21-а задоволені. Зупинено дію п.п. 1.3 п. 1 рішення сесії Чернівецької міської ради від 29 квітня 2021р. №199, яким надано дозвіл Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради на внесення змін до містобудівної документації - Детального плану території житлової забудови на земельній ділянці орієнтовною площею 42,0 га обмеженій АДРЕСА_1 та АДРЕСА_1 . Зупинено дію п.1 рішення сесії Чернівецької міської ради від 29 квітня 2021р. №221, яким земельну ділянку за адресою АДРЕСА_2 , орієнтовною площею 0,45 га, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03) включено до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення, яка продаватиметься у власність на земельних торгах у формі аукціону окремим лотом.

Заборонено Чернівецькій міській раді, Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради вчиняти дії, які стосуються: складання, погодження та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,45 га за адресою АДРЕСА_2 , цільове призначення земельної ділянки (02.03) - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, а також реєстрації відомостей про земельну ділянку у державному земельному кадастрі.

Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2021р. скасовано ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду від 19 серпня 2021р. та прийнято нову ухвалу, якою заяву про забезпечення позову задоволено частково. Зупинено дію п.п. 1.3 п. 1 рішення сесії Чернівецької міської ради від 29 квітня 2021р. №199, яким надано дозвіл Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради на внесення змін до містобудівної документації - Детального плану території житлової забудови на земельній ділянці орієнтовною площею 42,0 га, обмеженій АДРЕСА_1 , в частині: яке стосується отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою земельних ділянок, громадянами ОСОБА_1 - згідно рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 29 січня 2021р. у справі №600/2520/20, та ОСОБА_2 - згідно рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 05 квітня 2021р. у справі №600/659/21.

Зупинено дію п.1 рішення сесії Чернівецької міської ради від 29 квітня 2021р. №221, яким земельну ділянку за адресою АДРЕСА_2 , орієнтовною площею 0,45 га, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03), яка продаватиметься у власність на земельних торгах у формі аукціону окремим лотом, в частині: яке стосується отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою земельних ділянок, громадянами ОСОБА_1 - згідно рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 29 січня 2021р. у справі №600/2520/20, та ОСОБА_2 - згідно рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 05 квітня 2021 року у справі №600/659/21.

Чернівецька міська рада подала до суду відзив на адміністративні позови, в якому зазначала, що земельна ділянка на АДРЕСА_2 в межах кадастрових номерів 7310136300:18:003:0248 та 7321036300:18:003:0013, 7310136300:18:004:0156 розташована в межах населеного пункту м. Чернівці, не відноситься до земель приватної власності, її розпорядником є Чернівецька міська рада. Таким чином, при прийнятті оскаржуваних рішень міська рада діяла в межах та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, зокрема в межах реалізації своїх прав на розпорядження землями територіальних громад.

Крім того, відповідач зазначав, що прийняттям оскаржуваних рішень права та законні інтереси позивачів не порушуються, оскільки позитивного рішення щодо безоплатної передачі у власність позивачам земельної ділянки комунальної власності міською радою не приймалося. Також, відповідач вказував, що з метою реалізації владних повноважень та на виконання Закону України "Про публічні закупівлі", Департамент урбаністики та архітектури міської ради уповноважений на проведення процедури закупівлі (спрощеної/допорогової закупівлі) у порядку, передбаченому чинним законодавством. Тому відповідач вважає, що позовні вимоги позивачів є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради (далі - відповідач 2) та Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради (далі - відповідач 3) відзиви до суду не надали.

Третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю "Глобус КО" (далі - третя особа) подала до суду письмові пояснення, в яких вказувала, що оскільки їх обрано переможцем на публічної закупівлі, то між ними та Департаментом урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради укладений договір, на підставі якого розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,4500 га за адресою: АДРЕСА_2 , цільове призначення земельної ділянки: 02.03 - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

Також третя особа, повідомила, що на момент розроблення проекту землеустрою їм не було відомо щодо наявності даного спору.

Ухвалою суду від 29 листопада 2021р. призначено адміністративну справу №600/3979/21-а до розгляду в судовому засіданні з повідомленням сторін на 14:00 год. 13 грудня 2021 року.

13 грудня 2021 р. судовий розгляд справи відкладено на 09:00 год. 24 грудня 2021р., у зв`язку з відключенням електроенергії в приміщенні суду.

24 грудня 2021р. представником позивача Орлова В.А., представником Чернівецької міської ради та третьої особи ТОВ "Глобус КО" подані до суду заяви про розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, за їх відсутності.

Позивач ОСОБА_2 та представники Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради та Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради в судове засідання призначене на 24 грудня 2021р. не з`явилися, про причини неприбуття не повідомили, хоча належним чином повідомленні про дату, час та місце судового розгляду справи.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Враховуючи приписи ст. 194 КАС України та подання учасниками справи заяв про розгляд справи у порядку письмового провадження без їх участі, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.

Дослідивши письмові докази по справі, суд встановив наступне.

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 29 січня 2021р. по справі №600/2520/20-а, яке залишено без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суд від 04 серпня 2021р, адміністративний позов ОСОБА_1 до Чернівецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано підпункт 2.10 пункту 2 рішення сесії Чернівецької міської ради №2461 від 15 жовтня 2020 р. про відмову у наданні ОСОБА_1 дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,10 га, у власність за рахунок земель запасу міста для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (код 02.01) за адресою АДРЕСА_3 , позаду будинковолодінь по АДРЕСА_4 та НОМЕР_3 (кадастрові номери 7310136300:18:004:0156, 7310136300:18:004:1077, 7310136300:18:004:1078). Зобов`язано Чернівецьку міську раду прийняти рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки, з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, орієнтовною площею 0,10 га, яка розташована в АДРЕСА_4 та НОМЕР_3 (земельних ділянок кадастрові номери 7310136300:18:004:0156, 7310136300:18:004:1077, 7310136300:18:004:1078).

Також, рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 04 квітня 2021р. по справі №600/659/21-а, яке залишено без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22 липня 2021р., адміністративний позов ОСОБА_2 до Чернівецької міської ради про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити дії - задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано підпункт 2.3 пункту 2 рішення сесії Чернівецької міської ради № 2510 від 08 грудня 2020 р. про відмову у наданні ОСОБА_2 , учаснику бойових дій, дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,10 га у власність, за рахунок земель запасу міста для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (код 02.01), за адресою АДРЕСА_4 , позаду земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:18:003:0248.

Зобов`язано Чернівецьку міську раду на черговому засіданні міської ради прийняти рішення про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки, з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, орієнтовною площею 0,10 га, яка розташована у АДРЕСА_3 , позаду земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:18:003:0248.

Зобов`язано Чернівецьку міську раду в особі голови цієї ради подати до Чернівецького окружного адміністративного суду (м. Чернівці вул. Садова 1-і, індекс 58001) в місячний строк після набрання цим рішенням законної сили - звіт про виконання судового рішення.

З метою виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 05 квітня 2021 р. у справі №600/659/21-а, Чернівецька міська рада на 10 сесії VIII скликання прийняла рішення від 07.10.2021 р. №526, яким надано ОСОБА_2 , учаснику бойових дій, дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_4 , позаду земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:18:003:0248 (відповідно до поданих графічних матеріалів), орієнтовною площею 0,1000 га, безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (код 02.01).

Також, на підставі рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 29 січня 2021 р. у справі №600/2520/20-а, Чернівецька міська рада прийняла рішення від 07 жовтня 2021 р. №518, яким надала ОСОБА_1 дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у АДРЕСА_4 та НОМЕР_3 (кадастрові номери 7310136300:18:004:0156, 7310136300:18:004:1077, 7310136300:18:004:1078) орієнтовною площею 0,1000 га, безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (код 02.01).

Відповідно до службової записки директора департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради від 22 березня 2021 р. визначено, що відповідно до проекту детального плану території житлової забудови, обмеженої вулицями Мармарозькою, Хрещатинською та Мукачівською, затвердженого рішенням Чернівецької міської ради від 09.12.2014 №668/21, запропонована територія передбачена під зблоковану малоповерхову забудову. Управління містобудування та архітектури департаменту пропонує розглянути можливість включення земельної ділянки орієнтовною площею 0,45 га до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення комунальної власності для продажу на земельних торгах у формі аукціону. Запропоновано присвоїти поштову адресу: АДРЕСА_2 (позаду будинків на АДРЕСА_6 ) в межах кадастрових номерів 7310136300:18:003:0248 та 7321036300:18:003:0013, 7310136300:18:004:0156).

Пунктом 1.3 рішення сесії міської ради від 29 квітня 2021 р. №199 "Про надання дозволів на внесення змін до містобудівної документації", Чернівецькою міською радою надано дозвіл департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради на внесення змін до наступної містобудівної документації, зокрема до детального плану території житлової забудови на земельній ділянці орієнтовною площею 42,0 га, обмеженій вул. Марморозькою, вул. Хрещатинською та вул. Мукачівською.

29 квітня 2021 р. відповідач на 5 сесії VIII скликання, беручи до уваги пропозиції Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради та рекомендації постійних комісій міської ради прийняв рішення №221, пунктом 1 якого вирішив включити до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення, земельну ділянку за адресою АДРЕСА_2 орієнтовною площею 0,4500 га, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03), яка продаватиметься у власність на земельних торгах у формі аукціону окремим лотом.

Пунктом 6 цього ж рішення, надано дозвіл Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у комунальну власність, зазначених у пунктах 1-6 цього рішення, а згідно пункту 6.1 уповноважено департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради виступити замовником по наданню послуг з розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у комунальну власність, зазначених у пунктах 1-5 цього рішення.

На підставі зазначеного, Департаментом урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради оголошено процедуру конкурсних торгів (ідентифікатор закупівлі ГА-2021-07-22-005988-Ь) за предметом: Надання послуг із розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності Чернівецької міської територіальної громади з метою продажу права власності на земельну ділянку на конкурентних засадах (земельних торгах) (5 Лотів), та заключено договір з товариством з обмеженою відповідальністю "Глобус КО" від 13 серпня 2021 р. №8 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність орієнтовною площею 0,4500 га, за адресою: АДРЕСА_3 , для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03), яка підлягає продажу на земельних торгах у формі аукціону.

Не погоджуючись із діями відповідача, позивачі звернулись до суду із вказаним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 14 Конституції України та статті 373 Цивільного кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізовується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.

У статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) закріплено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтями 81, 116 та 118 ЗК України передбачено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

За змістом п. г ч.1 ст.121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: - для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара.

Частинами першою - четвертою статті 116 ЗК України врегульовано, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Так, судом встановлено, що Чернівецькою міською радою прийнято рішення, яким позивачам надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_4 , позаду земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:18:003:0248 ( ОСОБА_2 ) та позаду будинковолодінь по АДРЕСА_4 та НОМЕР_3 м. Чернівці (кадастрові номери 7310136300:18:004:0156, 7310136300:18:004:1077, 7310136300:18:004:1078) - ОСОБА_1 , орієнтовною площею 0,10га безоплатно у власність, з цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (код 02.01).

Згідно картографічних матеріалів вбачається, що позаду будинковолодінь по АДРЕСА_4 та НОМЕР_3 та земельних ділянок кадастрові номери 7310136300:18:004:0156, 7310136300:18:004:1077, 7310136300:18:004:1078, знаходиться земельна ділянка орієнтовною площею 0,4500 га, що розташована по АДРЕСА_2 .

Щодо правомірності прийняття Чернівецькою міською радою пункту 1 рішення від 29 квітня 2021 р. №221, яким земельну ділянку за адресою АДРЕСА_2 , орієнтовною площею 0,4500 га, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03), включено до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення, яка продаватиметься у власність на земельних торгах у формі аукціону окремим лотом, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Згідно ч. 3 ст. 134 ЗК України, земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Положеннями частини 3 статті 135 ЗК України врегульовано, що організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.

Відповідно до статті 136 ЗК України, організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Відповідно до статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї (ч.9 ст.79-1 ЗК України).

Отже, Чернівецька міська рада, як розпорядник земель комунальної власності на території м.Чернівці є організатором земельних торгів та відповідно до положення Земельного кодексу України, наділена повноваженнями визначати перелік земельних ділянок державної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги.

У свою чергу, до вказаного переліку може бути включено земельну ділянку лише за умови присвоєння їй кадастрового номеру та державної реєстрації речового права у відповідному державному реєстрі, оскільки об`єктом продажу на аукціоні може бути земельна ділянка, яка є об`єктом цивільних прав.

Згідно Позиції Верховного суду викладеного у постанові від 09 березня 2021 року по справі №922/1453/20 зазначено, що застосовуючи приписи статті 79-1 ЗК України до спірних правовідносин, земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, що бажана для позивачів земельна ділянка не створена, відомості про земельну ділянку не внесені до Державного земельного кадастру і речове право на неї за відповідачем не зареєстровано.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр", державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера; кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Згідно з пунктом 30 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012р. № 1051, кадастровий номер земельної ділянки складається з таких структурних елементів: НКЗ : НКК : НЗД, де НКЗ - номер кадастрової зони, який визначається згідно з пунктом 34 цього Порядку; НКК - номер кадастрового кварталу, який визначається згідно з пунктом 34 цього Порядку; НЗД - чотиризначний номер земельної ділянки в межах кадастрового кварталу (максимальна кількість земельних ділянок у межах кадастрового кварталу становить 9999). Структурні елементи кадастрового номера земельної ділянки відокремлюються один від одного двокрапкою.

Пунктом 34 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 передбачено, що система нумерації кадастрових зон і кварталів є єдиною на всій території України. Номер кадастрового кварталу складається з таких структурних елементів: НКЗ : НКК, де НКЗ - дванадцятизначний номер кадастрової зони (максимальна кількість кадастрових зон становить 999999999999), в якому останні дві цифри відокремлюються від перших десяти двокрапкою; НКК - тризначний номер кадастрового кварталу в межах кадастрової зони (максимальна кількість кадастрових кварталів у межах кадастрової зони становить 999). Для нумерації кадастрової зони за межами адміністративно-територіальних одиниць використовується значення 9000000000 : 00. Структурні елементи номера кадастрової зони і кварталу відокремлюються один від одного двокрапкою.

Так, відповідно до п. 1 рішення від 29 квітня 2021 р. №221 вбачається, що до Переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення, яка продаватиметься у власність на земельних торгах у формі аукціону окремим лотом включено земельну ділянку за адресою АДРЕСА_2 без присвоєння їй кадастрового номеру, тобто земельну ділянку, яка не була сформована у відповідності до ст. 79-1 ЗК України і не набула статусу об`єкта цивільних прав, в силу вимог Закону.

Враховуючи викладене суд дійшов висновку, що відповідач, приймаючи п. 1 оскаржуваного рішення від 29 квітня 2021 р. №221 допустив порушення процедури включення земельних ділянок до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги, в частині незазначення кадастрового номеру останньої, її площі та цільового призначення згідно містобудівної документації. За таких обставин, бажана для позивачів земельна ділянка не вважається включеною до числа тих, права на які виставляються на земельні торги.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 19 лютого 2019 р. у справі № 815/905/17 і в постанові від 28 жовтня 2021 року у справі №240/8547/19.

Крім того, суд звертає увагу, що приймаючи рішення про включення до переліку земельних ділянок, що продаватиметься у власність на земельних торгах, відповідачем також не визначено, зокрема точну площу земельної ділянки, відсутнє посилання про проведення або відсутність підстав передбачених законом для проведення громадського обговорення щодо продажу спірної земельної ділянки на земельних торгах.

З урахуванням викладеного, суд вважає, що пункт 1 рішення сесії Чернівецької міської ради від 29 квітня 2021р. №221, яким земельну ділянку за адресою вул. Дроздовського Георга, 2, орієнтовною площею 0,4500 га, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03), включено до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення, яка продаватиметься у власність на земельних торгах у формі аукціону окремим лотом є протиправним, а тому підлягає скасуванню.

Стосовно позовних вимог позивачів про визнання протиправним та скасування підпункт 1.3 пункту 1 рішення 1 сесії Чернівецької міської ради №199 від 29 квітня 2021р., яким надано дозвіл департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради на внесення змін до містобудівної документації - Детального плану території житлової забудови на земельній ділянці орієнтовною площею 42,0 га обмеженій вул. Марморозькою вул . Хрещатинською та вул. Мукачівською та визнання протиправними дії Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради щодо проведення тендерної закупівлі послуги - складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,4500 га за адресою АДРЕСА_3 , цільове призначення земельної ділянки: 02.03 - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код ДК 021:2015:70320000-0) послуги з наданням в оренду чи продаж земельних ділянок), суд зазначає наступне.

Відповідно до частин 1, 4 ст.12 Закону України "Про основи містобудування" до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій; до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать: затвердження детальних: планів територій за наявності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території; визначення територій для містобудівних потреб; внесення пропозицій щодо встановлення і зміни меж населених пунктів відповідно до закону.

Згідно з положеннями п.3 ч.1 ст.1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.

Порядок розроблення містобудівної документації, затверджений Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16 листопада 2011 року № 290 (далі - Порядок № 290).

Відповідно до пункту 4.1 Порядку №290, рішення про розроблення генерального плану, плану зонування території, детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, а також внесення змін до цієї містобудівної документації приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.

Згідно з пунктом 4.3. Порядку №290, замовником розроблення містобудівної документації з планування території на місцевому рівні або внесення змін до неї є: при розробленні генерального плану населеного пункту, плану зонування території, а також детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту є виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; при розробленні детального плану території, яка розташована за межами населеного пункту, - районна державна адміністрація, а в разі відсутності адміністративного району - відповідно Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

На підставі аналізу наведених правових норм, слід прийти до висновку, що Чернівецька міська рада наділена повноваженнями щодо замовлення та затвердження змін до містобудівної документації м. Чернівці, зокрема, детального плану території.

Разом з тим, орган місцевого самоврядування надає дозвіл на розроблення детального плану тих територій, які включені до генерального плану населеного пункту відповідно до функціонального призначення земельних ділянок, визначеного у генеральному плані міста.

Даний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 18 серпня 2020 року по справі № 369/10284/17, від 1 жовтня 2019 року у справі № 810/4017/17 та відповідно до частини 5 статті 242 КАС України, підлягає врахуванню судом при розгляді цієї справи.

Відповідно до ч.1 ст.19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території; детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.

Згідно із ч.4 ст.19 цього ж Закону, детальний план території визначає: принципи планувально-просторової організації забудови; червоні лінії та лінії регулювання забудови; функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами; містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території; потребу в підприємствах і закладах обслуговування населення, місце їх розташування; доцільність, обсяги, послідовність реконструкції забудови; черговість та обсяги інженерної підготовки території; систему інженерних мереж; порядок організації транспортного і пішохідного руху; порядок комплексного благоустрою та озеленення, потребу у формуванні екомережі; межі прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об`єктів (у разі відсутності плану зонування території).

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що детальний план території є видом містобудівної документації, положення якого мають узгоджуватися з генеральним планом населеного пункту, деталізовувати положення останнього та не суперечити йому.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21 червня 2018 року у справі № 826/4504/17, від 14 серпня 2018 року у справі № 815/3880/14, від 5 березня 2019 року у справі № 360/2334/17, від 15 квітня 2020 року у справі №702/1384/16-а.

Згідно з п. 4.2 ДБН Б.1.1-14:2012 "Склад та зміст детального плану територій", затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 12 березня 2012р. №107, детальний план розробляється, зокрема, на структурно-планувальні елементи території населеного пункту, які мають цілісний планувальний характер, - на основі затвердженого генерального плану цього населеного пункту відповідно до чинного законодавства, плану зонування (за наявності) з використанням матеріалів містобудівного та земельного кадастрів.

Частиною 1 статті 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

Статтею 20 Земельного кодексу України передбачено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Відповідно до п. а ч.1 ст.21 Земельного кодексу України, порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам.

Так, рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 29 січня 2021 р. по справі №600/2520/20-а, яке залишено без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04 серпня 2021 р. встановлено, що рішенням сесії Чернівецької міської ради від 27 березня 2014 р. №1171 затверджено містобудівну документацію "Коригування генерального прану міста Чернівців", а рішенням виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 09 грудня 2014 року №668/21 затверджено проект детального плану території житлової забудови обмеженої вулицями Марморозькою, Хрещатинською, Мукачівською в місті Чернівцях. Визначено, що проект детального плану території житлової забудови обмеженої вулицями Марморозькою, Хрещатинською, Мукачівською в місті Чернівцях є невід`ємною складовою частиною містобудівної документації - генерального плану міста Чернівців.

Згідно із схемою зонування території міста Чернівців, земельна ділянка, стосовно якої позивачам відмовлено у наданні дозволів на складання проектів землеустрою, відносяться до зони ущільненої (блокованої) садибної забудови (зона Ж-1.1).

Варто також зазначити, що відповідно до пункту 6.7 ДБН Б.1.1-22:2017 "Склад та зміст плану зонування території", до житлових зон відносяться території, що призначаються для розташування житлових будинків, споруд для зберігання індивідуальних транспортних засобів, окремих вбудованих чи прибудованих об`єктів соціального і культурно-побутового обслуговування населення та інших об`єктів, що не потребують встановлення санітарно-захисних зон та не створюють негативного впливу на навколишнє середовище.

Житлові зони призначені для забудови житловими будинками різних типів і поверховості в залежності від місця розташування і характеру забудови території населеного пункту.

Житлові зони формуються на території існуючої селищної забудови населеного пункту та в районах, передбачених містобудівною документацією під нову житлову забудову.

Садибна забудова Ж-1 (зона садибної забудови) призначається для розташування одноквартирних житлових будинків до 4 поверхів (включно з мансардним поверхом) із земельними ділянками або зблокованих житлових будинків на сусідніх земельних ділянках.

Пунктом 3.14 ДБН В.2.2-15:2019 "Житлові будинки. Основні положення" визначено, що зблокований житловий будинок - будинок квартирного типу, що складається з двох і більше квартир, кожна з яких має безпосередній вихід на приквартирну ділянку або вулицю.

Відповідно до ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Тобто, рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 29 січня 2021р. по справі №600/2520/20-а, відповідачем в якій була Чернівецька міська рада встановлено, що територія житлової забудови, обмеженої вулицями Марморозькою, вул. Хрещатинською та вул. Мукачівською передбачена під зони ущільненої (блокованої) садибної забудови.

Відповідно до п. 6.1.31 ДБН Б.2.2-12:2019 розміщення багатоквартирних (секційних) будинків в кварталах садибної забудови не допускається.

Проте, Чернівецька міська рада на засіданні сесії 29 квітня 2021 р. прийняла рішення №199, яким згідно п.п. 1.3 п. 1 надано дозвіл Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради на внесення змін до містобудівної документації - Детального плану території житлової забудови на земельній ділянці орієнтовною площею 42,0 га обмеженій вул. Марморозькою, вул. Хрещатинською та вул. Мукачівською, шляхом зміни виду забудови землі - під будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, що не відповідає чинним нормам ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій .

Крім того, суд приходить до висновку, що відповідач надає дозвіл на внесення змін до Детального плану території житлової забудови на земельній ділянці орієнтовною площею 42,0 га обмеженій вул. Марморозькою, вул. Хрещатинською та вул. Мукачівською шляхом зміни виду забудови землі - під будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, без урахування того, що згідно містобудівної документації вищого рівня, Генерального плану вказана в детальному плані територія відноситься до території для ведення зони ущільненої (блокованої) садибної забудови.

Враховуючи викладене, суд констатує, що внесення змін на які Чернівецькою міською радою надано дозвіл Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради до містобудівної документації Детального плану території житлової забудови на земельній ділянці орієнтовною площею 42,0 га обмеженій вул. Марморозькою, вул. Хрещатинською та вул. Мукачівською не узгоджується з Генеральним планом м. Чернівці та суперечать йому.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" детальні плани територій підлягають громадським слуханням.

Згідно з ч. 2 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадських слухань щодо проектів такої документації забороняється. Це передчасно бо слухання проводяться коли розроблена документація

Відповідно до ч. 3 ст. 21 цього ж Закону сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи зобов`язані забезпечити: оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками; оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні та доступ до цієї інформації громадськості; реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні (у разі її утворення); узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію; оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

Згідно з ч. 5-6 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості до відповідного органу місцевого самоврядування; пропозиції громадськості мають бути обґрунтовані в межах відповідних законодавчих та нормативно-правових актів, будівельних норм, державних стандартів і правил та надаватися у строки, визначені для проведення процедури громадських слухань. Пропозиції, надані після встановленого строку, не розглядаються.

Отже, чинним законодавством чітко передбачено процедуру прийняття рішень органом місцевого самоврядування щодо затвердження детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Тобто, внесенню змін до затвердженого детального плану території має передувати розроблення і оприлюднення містобудівної документації та громадське обговорення .

Врахування громадських інтересів при розробленні проектів містобудівної документації має вирішальне значення, оскільки мета містобудування та розроблення на його виконання містобудівної документації, спрямована на формування повноцінного життєвого середовища, забезпечення при цьому охорони навколишнього природного оточення, раціонального природокористування та збереження культурної спадщини.

Разом з тим, Чернівецька міська рада 29 квітня 2019 р., розглянувши пропозиції Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради, прийняла рішення про надання дозволу на внесення змін до детального плану території житлової забудови на земельній ділянці орієнтовною площею 42,0 га обмеженій вул. Марморозькою вул . Хрещатинською та вул. Мукачівською (пп. 1.3 п. 1 рішення №199).

При цьому, суд звертає увагу, що у зазначеному рішенні не вказано, які саме зміни було внесено.

В наданому до суду відзиві, відповідач вказує, що: "врахування громадських інтересів при розробленні проектів містобудівної документації має вирішальне значення, оскільки мета містобудівної документації має вирішальне значення, так як метою містобудування та розроблення на його виконання містобудівної документації, спрямована на формування повноцінного життєвого середовища, забезпечення при цьому охорони навколишнього середовища, раціонального природокористування та збереження культурної спадщини".

Разом з тим, відповідачем не надано до суду доказів того, що питання внесення змін до містобудівної документації - Детального плану території житлової забудови на земельній ділянці орієнтовною площею 42,0 га обмеженій вул.. Марморозькою, вул. Хрещатинською та вул. Мукачівською виносились на громадські обговорення.

Таким чином, на думку суду відповідачем порушено порядок внесення змін до вже затвердженого детального плану території, тобто прийнятим рішенням внесені зміни без створення проекту та його обговорення.

За таких обставин суд приходить до висновку, що підпункт 1.3 пункту 1 рішення 1 сесії Чернівецької міської ради №199 від 29 квітня 2021р., яким надано дозвіл департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради на внесення змін до містобудівної документації - Детального плану території житлової забудови на земельній ділянці орієнтовною площею 42,0 га обмеженій вул. Марморозькою вул . Хрещатинською та вул. Мукачівською є протиправним та підлягає скасуванню і є таким, що перешкоджає у реалізації права на землю позивачів, відповідно до існуючого цільового призначення.

Порядком №290 визначено механізм розроблення або внесення змін до містобудівної документації з планування території на державному рівні в частині схем планування окремих частин території України та містобудівної документації з планування територій на регіональному і місцевих рівнях.

Організація розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї, згідно вищевказаного Порядку, здійснюється шляхом забезпечення: оприлюднення рішення про розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї; визначення розробника містобудівної документації або змін до неї; складання разом із розробником та затвердження проекту завдання на розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї; узгодження проекту; подання на затвердження тощо.

Так, судом встановлено, що Департаментом урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради 22 липня 2021 року була оголошена процедура закупівлі щодо: Надання послуг із розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності Чернівецької міської територіальної громади з метою продажу права власності на земельну ділянку на конкурентних засадах (земельних торгах) (5 Лотів) - ЛОТ 3 - Складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,4500 га за адресою: АДРЕСА_3 , цільове призначення земельної ділянки: 02.03 - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

03 серпня 2021 року відбулись торги, а 09 серпня 2021 року ТОВ "Глобус КО" обрано переможцем по вищевказаній процедурі закупівлі та направлено повідомлення про намір укласти договір на надання послуг із розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності Чернівецької міської територіальної громади з метою продажу права власності на земельну ділянку на конкурентних засадах.

13 серпня 2021 року між Департаментом урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради та ТОВ "Глобус КО" був укладений договір №8 на надання послуг з розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,4500 га за адресою: АДРЕСА_3 , цільове призначення земельної ділянки: 02.03 - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

Відповідно до умов укладеного договору №8 від 13 серпня 2021 року, виконавець послуг ТОВ "Глобус КО" розробив вказаний проект, який в подальшому переданий замовнику робіт Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради.

Враховуючи встановлені по справі обставини, суд приходить до висновку, що відповідач не дотримався процедури розроблення документації про внесення змін до містобудівної документації, а одразу провів тендерну закупівлю послуги складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (код ДК 021:2015:70320000-0 Послуги з надання в оренду чи продажу земельних ділянок), тобто з порушенням норм Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", і розробленого згідно даного закону Порядку №290.

Таким чином, суд приходить до переконання, що Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради при проведенні тендерної закупівлі послуги - складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,4500 га за адресою АДРЕСА_3 , цільове призначення земельної ділянки: 02.03 - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код ДК 021:2015:70320000-0) послуги з наданням в оренду чи продаж земельних ділянок) діяв протиправно, а тому позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.

Також суд вважає, що позивачі мали правомірні очікування щодо оформлення права власності на земельні ділянки, оскільки ними було дотримано процедуру, яка передує одержанню правовстановлюючих документів на землю. Враховуючи правові висновки Верховного Суду у справі №472/1284/17, надання дозволу на розробку проекту землеустрою одночасно двом особам суперечить вимогам землеустрою, позаяк сприяє позбавленню однієї з них можливості завершити розпочату відповідно до вимог земельного законодавства процедуру отримання у власність земельної ділянки. У такій ситуації, порушуються права першого заявника на отримання у власність земельної ділянки. Відтак, позицією скаржників та обставина, що спірними рішеннями відповідач фактично надав собі дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки і внесення змін до містобудівної документації, порушуються їх законні права.

Також суд враховує при розгляді справи правову позицію Великої Палати Верховного Суду (постанова від 29 вересня 2020 у справі № 688/2908/16-ц) висловлену щодо вирішення спорів у справах про визнання незаконними актів органів державної влади або органів місцевого самоврядування про надання у власність (користування) земельних ділянок у ситуації, коли дозвіл на розроблення проекту землеустрою на земельну ділянку надається кільком особам щодо однієї і тієї ж самої земельної ділянки.

Так, порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у власність, який регламентований статтями 116, 118 ЗК України, полягає в наступному:

- зацікавлена особа звертається до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. У клопотанні зазначаються, зокрема, орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення і додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки.

- відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування надає дозвіл (або мотивовану відмову у його наданні).

- за замовленням заінтересованої особи виконавець розробляє проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України;

- проводиться реєстрація землі у автоматизованій системі державного земельного кадастру з присвоєнням їй кадастрового номеру;

- відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Отже, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки означає дозвіл власника земельної ділянки здійснити певні дії направлені на відчуження в майбутньому об`єкта речових прав на користь заінтересованої особи, за умови дотримання цією особою встановленої земельним законодавством процедури отримання у власність земельної ділянки.

При цьому, суд враховує, що рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку.

Водночас Велика Палата Верховного Суду у постанові від 29.09.2020 в справі №688/2908/16-ц сформувала правовий підхід щодо вирішення спорів у справах про визнання незаконними актів органів державної влади або органів місцевого самоврядування про надання у власність (користування) земельних ділянок у ситуації, коли дозвіл на розроблення проекту землеустрою на земельну ділянку надається кільком особам щодо однієї і тієї ж самої земельної ділянки, який полягає у наступному:

37… відсутність договірних відносин між сторонами до моменту укладення договору не означає, що на переддоговірній стадії сторони не несуть жодних обов`язків по відношенню одна до одної. Добросовісність та розумність належать до фундаментальних засад цивільного права (пункт 6 частини першої статті 3 ЦК України). Отже, і на переддоговірній стадії сторони повинні діяти правомірно, зокрема, поводитися добросовісно, розумно враховувати інтереси одна одної, утримуватися від недобросовісних дій чи бездіяльності. Прояви таких обов`язків та недобросовісної чи нерозумної поведінки є численними і не можуть бути визначені у вичерпний спосіб. Зокрема, недобросовісну поведінку може становити необґрунтоване припинення переговорів, пропозиція нерозумних умов, які завідомо є неприйнятними для контрагента, вступ у переговори без серйозних намірів (зокрема з метою зірвати укладення договору з третьою особою, наприклад з конкурентом недобросовісної сторони переговорів), нерозкриття необхідної контрагенту інформації тощо.

38. При цьому обов`язок діяти добросовісно поширюється на обидві сторони.

39. Так, може кваліфікуватися як недобросовісна така поведінка власника земельної ділянки (в особі органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування), коли він необґрунтовано зволікає з наданням дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не повідомляє чи несвоєчасно повідомляє про відмову у наданні дозволу або не наводить вичерпні мотиви такої відмови, приймає незаконну відмову у надані такого дозволу, надає дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, завідомо знаючи про перешкоди у наданні земельної ділянки в оренду, необґрунтовано зволікає з розглядом проєкту землеустрою щодо відведення, безпідставно відмовляє у його затвердженні і у той же час надає дозвіл на розробку проєкту землеустрою та затверджує цей проєкт щодо іншої особи.

40. З іншого боку, якщо особа, отримавши дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, сама зволікає з його розробкою та поданням на затвердження, вона цілком може очікувати, що земельна ділянка буде надана в користування іншій особі. Не вважатиметься добросовісною і поведінка особи, яка отримала дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розробила проєкт та подала його на затвердження, завідомо знаючи про перешкоди у наданні земельної ділянки в оренду.

41. Виходячи з викладеного Велика Палата Верховного Суду у цій справі дійшла висновку, що неможливо надати єдину універсальну відповідь на питання про те, чи є поведінка органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який надав дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кільком особам, правомірною чи неправомірною. Відповідь на це питання залежить від оцінки такої поведінки як добросовісної чи недобросовісної, і така оцінка має здійснюватися у кожній справі окремо виходячи з конкретних обставин справи.

42. Велика Палата Верховного Суду також звертає увагу на те, що звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки в оренду зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод .

Отже, застосовуючи запропонований Великою Палатою Верховного Суду правовий підхід до вирішення цього конкретного спору, насамперед необхідно встановити правомірність (добросовісність) поведінки обох сторін правовідносин.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного суду від 25 жовтня 2021 року в якій сказано, що:

38. При цьому обов`язок діяти добросовісно поширюється на обидві сторони.

39. Так, може кваліфікуватися як недобросовісна така поведінка власника земельної ділянки (в особі органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування), коли він необґрунтовано зволікає з наданням дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не повідомляє чи несвоєчасно повідомляє про відмову у наданні дозволу або не наводить вичерпні мотиви такої відмови, надає дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, завідомо знаючи про перешкоди у наданні земельної ділянки в оренду, необґрунтовано зволікає з розглядом проєкту землеустрою щодо відведення, безпідставно відмовляє у його затвердженні і у той же час надає дозвіл на розробку проєкту землеустрою та затверджує цей проєкт щодо іншої особи.

40. З іншого боку, якщо особа, отримавши дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, сама зволікає з його розробкою та поданням на затвердження, вона цілком може очікувати, що земельна ділянка буде надана в користування іншій особі. Не вважатиметься добросовісною і поведінка особи, яка отримала дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розробила проєкт та подала його на затвердження, завідомо знаючи про перешкоди у наданні земельної ділянки в оренду.

41. Виходячи з викладеного Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що неможливо надати єдину універсальну відповідь на питання про те, чи є поведінка органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який надав дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кільком особам, правомірною чи неправомірною. Відповідь на це питання залежить від оцінки такої поведінки як добросовісної чи недобросовісної, і така оцінка має здійснюватися у кожній справі окремо виходячи з конкретних обставин справи.

42. Велика Палата Верховного Суду також звертає увагу на те, що звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки в оренду зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод".

Отже, застосовуючи запропонований Великою Палатою Верховного Суду правовий підхід до вирішення цього конкретного спору, насамперед необхідно встановити правомірність (добросовісність) поведінки обох сторін правовідносин.

Позивачі в даному випадку діють добросовісно, а відповідач - недобросовісно і умисно приймає незаконні рішення (встановлено у попередніх справах), а у цій справі приймає рішення з іншим видом забудови і продаж з торгів щоб лише позивачі не набули у власність ці землі.

Так, судом у справах №№600/2520/21, 600/659/20 встановлено, що відповідач понад встановлений ст.118 ЗК України місячний строк розглядав питання щодо надання позивачам дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність бажаної земельної ділянки; незаконно відмовляв їм у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, а у період розгляду спору прийняв рішення яким надав іншій особі (департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин) дозвіл на виготовлення документації з землеустрою та з цільовим призначенням який не відповідає містобудівній документації м.Чернівці.

Виконання судових рішень по справам №№600/2520/21,600/659/20 також проведено не у строк, встановлений судом. Як наслідок, більш ніж 11 місяців позивачі ОСОБА_1 , та ОСОБА_2 правомірно очікували і відстоювали своє право на отримання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою.

Такими діями позивачі продемонстрували і підтвердили свій намір отримати у власність бажані земельні ділянки, а зазначені обставини свідчать про активну позицію ОСОБА_2 і ОСОБА_1 щодо узаконення права власності на спірні земельні ділянки.

Суд також звертає увагу на те, що згідно нумерації порядкових номерів рішень сесії міської ради, оскаржувані у цій справі рішення були прийняті відповідачем для умисного створення їй перешкод у реалізації права на землю.

Отже, за таких обставин можна зробити висновок, що відповідач надав позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою за відомо знаючи про перешкоди у наданні цієї земельної ділянки у власність, прийнявши рішення сесії від 29 квітня 2021р.

В свою чергу позивачі, отримавши позитивне рішення відповідача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, мають усі підстави розраховувати на законний перебіг подій, що є правомірним очікуванням щодо оформлення бажаної земельної ділянки у власність.

При розгляді цієї справи, колегія суддів враховує, що правова процедура (fair procedure - справедлива процедура) є складовою принципу законності та принципу верховенства права і передбачає правові вимоги до належного прийняття актів органами публічної влади. Відповідно правова процедура як складова принципу законності та принципу верховенства права, є важливою гарантією недопущення зловживання з боку органів публічної влади під час прийняття рішень та вчинення дій, які повинні забезпечувати справедливе ставлення до особи.

За встановлених у цій конкретній справі обставин, суд приходить до висновку, що надання одночасно позивачам і собі дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо однієї і тієї самої ділянки з різним використанням і цільовим призначенням, порушує права ОСОБА_2 і ОСОБА_1 , які діяли добросовісно, на отримання земельної ділянки у власність.

Зазначена позиція викладена Верховним судом у справі №240/8547/19, є останньою і підстав відступати від неї не вбачається.

Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України, ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також доводи представників сторін стосовно заявлених позовних вимог, суд дійшов до висновку наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Решта доводів та заперечень відповідачів висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.

Стосовно розподілу судових витрат.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З матеріалів справи видно, що за подання вказаного позову позивачем ОСОБА_1 сплачено судовий збір у розмірі 908,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням №32 від 18.08.2021 р.

Оскільки, позов задоволено повністю, суд присуджує на користь ОСОБА_1 судові витрати (судовий збір) у сумі 908,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів пропорційно з розрахунку (908,00 грн : 3).

Також, суд зауважує, що оскільки позивач ОСОБА_2 звільнений від сплати судового збору, розподіл судових витрат щодо нього не вирішується.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративні позови задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати підпункт 1.3 пункту 1 рішення 1 сесії Чернівецької міської ради №199 від 29 квітня 2021р., яким надано дозвіл департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради на внесення змін до містобудівної документації - Детального плану території житлової забудови на земельній ділянці орієнтовною площею 42,0 га обмеженій АДРЕСА_1 та

АДРЕСА_7 . Визнати протиправним та скасувати пункт 1 рішення сесії Чернівецької міської ради від 29 квітня 2021 р. №221, яким земельну ділянку за адресою АДРЕСА_2 , орієнтовною площею 0,4500 га, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03), включено до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення, яка продаватиметься у власність на земельних торгах у формі аукціону окремим лотом.

4. Визнати протиправними дії Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради щодо проведення тендерної закупівлі послуги - складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,4500 га за адресою АДРЕСА_3 , цільове призначення земельної ділянки: 02.03 - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код ДК 021:2015:70320000-0) послуги з наданням в оренду чи продаж земельних ділянок).

5. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Чернівецької міської ради судові витрати (судовий збір) у сумі 302,66 грн.

6. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради судові витрати (судовий збір) у сумі 302,66 грн.

7. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради судові витрати (судовий збір) у сумі 302,66 грн.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивачі - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_8 , РНОКПП НОМЕР_1 );

ОСОБА_2 (с. Шилівці, Хотинський район, Чернівецька область, 60022, РНОКПП НОМЕР_2 );

Відповідачі - Чернівецька міська рада (Центральна площа, 1, м. Чернівці, 58002, код ЄДРПОУ 36068147);

Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради (вул. Б.Хмельницького, 64-А, м. Чернівці, 58002, код ЄДРПОУ 44158575);

Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради (вул. Б.Хмельницького, 64-А, м. Чернівці, 58002, код ЄДРПОУ 23245721);

Третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю "Глобус КО" (вул. Гастелло, 10/2, м. Чернівці, 58001, код ЄДРПОУ 36945702).

Суддя І.В. Маренич

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.01.2022
Оприлюднено03.02.2022
Номер документу102904313
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/3979/21-а

Ухвала від 02.11.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 26.10.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 18.10.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 07.08.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

Ухвала від 31.07.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

Постанова від 05.06.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 28.03.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 14.03.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні