ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
======================================================================
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 січня 2022 року Справа № 915/1218/21
м. Миколаїв
Господарський суд Миколаївської області, у складі судді Семенчук Н.О.,
за участю секретаря судового засідання Мавродій Г.В.,
за участю сторін:
від позивача (представник позивача) - в судове засідання не з`явився,
від відповідача (представник відповідача) - Лопушанський О.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Миколаївгаз Збут" (54000, вул. 7 Слобідська, 70В/1, м. Миколаїв, код ЄДРПОУ 39589483, електронна адреса: company@mkgaszbut.104.ua)
про: визнання недійсними додаткових угод
Сектор культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради звернувся до Господарського суду Миколаївської області з позовною заявою б/н від 05.08.2021, в якій просить суд визнати недійсними додаткові угоди №1 від 19.01.2021, №2 від 21.01.2021, №4 від 24.02.2021, №5 від 22.03.2021 до Договору про постачання природного газу №41ВВ547-822-20 від 04.01.2021, укладеного між Сектором культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Миколаївгаз Збут".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що внесення змін до Договору про постачання природного газу №41ВВ547-822-20 від 04.01.2021 фактично підвищує ціну, визначену за результатами аукціону як найбільш вигідну пропозицію та закріплену укладанням Договору.
Ухвалою суду від 11.08.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 11 лютого 2001 року.
Ухвалою суду від 13.08.2021 внесено виправлення в резолютивну частину ухвали суду від 11.08.2021 у справі № 915/1218/21, а саме вірною датою підготовчого засідання вважати - 11 жовтня 2021 року .
01.09.2021 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву б/н від 01.09.2021, у якому зазначає наступне.
04.01.2021 року за результатом електронної публічної закупівлі №UA-2020-12-03-010255-b, у відповідності до вимог Закону України Про публічні закупівлі між Сектором культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради (Замовник) із ТОВ Миколаївгаз Збут (Постачальник) було укладено договір на постачання природного газу №41ВВ547-822-20. Електронна публічна закупівля №UA-2020-12-03-010255-b була оголошена 03 грудня 2020 року. Однак, вже на момент укладання за цією закупівлею договору №41ВВ547-822-20 від 04.01.2021, тобто через один місяць після оголошення початку процедури закупівлі, вартість природного газу суттєво збільшилась, тобто в розумінні Закону України Про публічні закупівлі відбулось коливання ціни такого товару на ринку.
Зазначає, що з метою підтвердження коливання ціни на природний газ, відповідач замовив в Харківській торгово-промисловій палаті цінову довідку.
18.01.2021 року відповідач отримав від Харківської торгово-промислової палати цінову довідку №87/21, відповідно якої зміна середньозваженої ціни на природний газ у порівнянні грудня 2020 року до січня 2021 року (станом на 18.01.2021) склала +25,19%, тобто коливання ціни газу на ринку склало 25,19% в сторону збільшення. У зв`язку з цим Постачальником було запропоновано Замовнику підписати додаткову угоду №2 до Договору про збільшення одиниці вартості товару з 6,5994грн. за 1 куб.м. до 7,25868грн. за 1 куб.м., яка була підписана Сторонами 21.01.2021.
Вказує, що не зважаючи на те, що коливання ціни одиниці товару (1 куб.м. природного газу) зросло на 25,19%, однак ціна одиниці товару (1 куб.м. природного газу) за Договором була змінена на рівні не більше 10% від вартості одиниці вартості товару (10% від 6,5994грн. складає 0,65994грн., 6,5994+0,65994=7,25934).
08.02.2021 року відповідач отримав від Харківської торгово-промислової палати цінову довідку №262/21, відповідно якої зміна середньозваженої ціни на природний газ у порівнянні січня 2020 року до лютого 2021 року (станом на 08.02.2021) склала +3,48%, тобто коливання ціни газу на ринку склало 3,48% в сторону збільшення.
В той же час, вказує, що відповідно до цінової довідки №402/21 від 16.02.2021, виданої Харківською торгово-промисловою палатою коливання середньозваженої ціни на природний газ у періоді з 04.02.2021 по 09.02.2021 склало +13,17%, тобто коливання ціни газу на ринку склало 13,17% в сторону збільшення . У зв`язку з цим Постачальником було запропоновано Замовнику підписати додаткову угоду №4 до Договору про збільшення одиниці вартості товару з 7,25868грн. за 1 куб.м. до 7,97000грн. за 1 куб.м., яка була підписана Сторонами 24.02.2021.
16.03.2021 року відповідач отримав від Харківської торгово-промислової палати цінову довідку №658/21, відповідно якої зміна середньозваженої ціни на природний газ у періоді з 09.03.2021 по 15.03.2021 (станом на 15.03.2021) склала +10,44%, тобто коливання ціни газу на ринку склало 10,44% в сторону збільшення. У зв`язку з цим Постачальником було запропоновано Замовнику підписати додаткову угоду №5 до Договору про збільшення одиниці вартості товару з 7,97000грн. за 1 куб.м. до 8,760000грн. за 1 куб.м., яка була підписана Сторонами 22.03.2021.
Вважає довідки торгово-промислової палати є належними та допустимими доказами коливання та зміни ціни на певний період часу. Вказує, що коливання ціни під час укладання Додаткової угоди №2 не перевищило 10 відсотків, як передбачено Законом України "Про публічні закупівлі", в той час як і самі коливання ціни 1 куб.м. природного газу складали понад 10% від ціни у попередньому періоді, отже вважає оспорювані позивачем правочини не суперечать Закону. У зв`язку з чим вважає, що підстав для визнання недійсними додаткових угод №1 від 19.01.2021, №2 від 21.01.2021, №4 від 24.02.2021, №5 від 22.03.2021 до договору про постачання природного газу №41ВВ-547-822-20 від 04.01.2021 немає.
08.09.2021 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив б/н від 06.09.2021, в якій зазначає наступне.
Відповідач прийняв участь у закупівлі 19.12.2020, що підтверджується публічними відомостями з майданчику. Крім того, останній міг отримати від торгово-промислової палати відомості про зміну середньозваженої ціни на природній газ станом на день участі або оголошення закупівлі з метою здійснення визначення ціни для участі в аукціоні, та таким чином, скорегувати свою тендерну пропозицію відносно такого коливання. Однак відповідач звернувся до ТПП лише 05.01.2021, тобто одразу після укладання договору.
Також вважає посилання відповідача про те, що станом на 18.01.2021 коливання середньозваженої ціни на природній газ склало +25,19%, проте збільшення ціни було здійснено на рівні не більше 10%, таким, що не відповідає дійсності, оскільки згідно довідки Харківської ТПП № 6/21 від 05.01.2021, зміна показників середньозваженої ціни між періодами грудень 2020 - січень 2021 (станом на 04.01.2021) становить +19,73%. Згідно довідки Харківської ТПП №87/21 від 18.01.2021, зміна показників середньозваженої ціни між періодами грудень 2020 - січень 2021 (станом на 18.01.2021) становить +25,19%. Таким чином, зазначає, що станом на 18.01.2021 відповідач мав відомості щодо зміни середньозваженої ціни на природній газ між періодами грудень 2020 - 18.01.2021 у сукупному розмірі +25,19%. Проте, в порушення засад добросовісності, розумності та справедливості, 19.01.2021 під час укладання Додаткової угоди №1 відомості щодо коливання ціни у сукупному розмірі +25,19%) (станом на 18.01.2021) не були повідомлені позивачу та як підставу укладання Додаткової угоди №1 від 19.01.2021 були взяті розрахунки згідно довідки Харківської ТПП № 6/21 від 05.01.2021, а саме станом на 04.01.2021 у розмірі + 19,73%.
Крім того, вказує, що відповідач для вирахування зміни показників середньозваженої ціни як в довідці Харківської ТПП № 6/21 від 05.01.2021, так і в довідці Харківської ТПП №87/21 від 18.01.2021 вказував та приймав для розрахунків показники з грудня 2020 , що і дало такий наглядно високий відсоток коливання, однак з вищевказаних довідок вбачається, що коливання в період з 04.01.2021 - 18.01.2021 склало лише 5,46%, проте стало підставою для зміни ціни майже в 10%.
Вказує, що протягом лише січня 2021 було двічі здійснено зміну ціни в сукупному розмірі майже на 20% відносно первинної ціни за договором, що є свідченням неправомірної поведінки відповідача і суперечить меті проведеної закупівлі.
Зазначає, що враховуючи показники довідок в період січень 2021 - 08.02.2021 зміна ціни становить +3,48%, а з 04.02.2021 - 09.02.2021 - склало +13,17%. Тобто лише за період 08.02.2021 - 09.02.2021 відбулось коливання ціни майже в 10%.
Вказує, що позивачем не оспорюється врахування відомостей ТПП як підставу здійснення коригування ціни природного газу, проте їх використання з метою укладання додаткових угод до Договору на постачання природного газу № 41ВВ547-822-20 від 04.01.2021 в такий спосіб, який був здійснений відповідачем, вважає зловживанням з його боку, нівелює економічні засади здійснення публічних закупівель, порушує принципи справедливості і добросовісності правочину, та сприяє зловживанням.
13.09.2021 до суду від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив б/н від 13.09.2021, в яких зазначає, що зміст додаткових год до договору постачання природного газу від 04.01.2021 не суперечить ЦК України та іншим правовим актам, зокрема, Закону України Про публічні закупівлі , оскільки предмет цих додаткових угод (зменшення обсягу природного газу та зміна ціни одиниці товару) пов`язаний із коливанням ціни одиниці товару, що у повному обсязі відповідає вимогам Закону.
08.10.2021 до суду від позивача надійшло клопотання б/н від 06.10.2021, в якому позивач просить про розгляд справи без участі представника позивача, доводи, викладені в позовній заяві підтримує в повному обсязі та просить позов задовольнити.
Ухвалою суду від 12.10.2021 продовжено строк проведення підготовчого провадження на 30 днів, підготовче засідання відкладено на 09.11.2021.
09.11.2021 до суду від відповідача надійшла заява б/н від 09.11.2021, в якій відповідач просить закрити провадження у справі на підставі п.2 ч.1 ст. 231 ГПК України, посилаючись на те, що 26.10.2021 договір від 04.01.2021 разом з усіма додатковими угодами, в тому числі тими, які є предметом позову у цій справі, було розірвано за взаємною згодою сторін.
У підготовчому засіданні 09.11.2021 судом залучено до матеріалів справи заяву б/н від 09.11.2021. Ухвалою суду від 09.11.2021, яку занесено до протоколу судового засідання, суд, у відповідності до ст.ст. 177, 182, 185 ГПК України, закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті на 09.12.2021.
17.11.2021 до суду від позивача надійшло клопотання б/н від 15.11.2021, в якому позивач просить про розгляд справи без участі представника.
09.12.2021 до суду від відповідача надійшло клопотання б/н від 09.12.2021 про відкладення розгляду справи на іншу дату для надання можливості врегулювання спору між сторонами у позасудовому порядку.
Ухвалою суду від 09.12.2021, яку занесено до протоколу судового засідання, судове засідання у справі відкладено на 10.01.2022.
28.12.2021 до суду від позивача надійшло клопотання б/н від 23.12.2021, в якому позивач просить про розгляд справи без участі представника. Також в заяві зазначає, що відповідно до укладеної між сторонами додаткової угоди № 7 ід 26.10.2021 до договору від 04.01.2021, було розірвано договір на постачання природного газу для потреб не побутових споживачів, проте, всі заявлені вимоги в позовній заяві відповідачем не виконані та продовжують свою дію до повного виконання.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши усі подані у справу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд встановив наступне.
За твердженнями позивача, 21 грудня 2020 року на веб-сайті Prozorro - публічні закупівлі було оприлюднене оголошення №UA-2020-12-03-010255-b Сектором культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради про проведення відкритих торгів щодо закупівлі газове паливо (природний газ), ДК 021:2015-09120000-6 - газове паливо . Відповідно до умов публічної закупівлі, учасникам було запропоновано поставити 76000 м3 газу на період до 31.12.2021 на суму 672600,00 грн з ПДВ. За результатами аукціону ТОВ "Миколаївгаз Збут" надало найбільш економічно вигідну пропозицію, а саме 456000,00 грн. з ПДВ, внаслідок чого тендерним комітетом Сектору культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради визнано відповідача переможцем торгів за предметом закупівлі та прийнято рішення про намір укласти договір з відповідачем.
За результатами процедури закупівлі, 04.01.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю Миколаївгаз Збут ( далі - постачальник) та Сектором культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради (далі - споживач) було укладено Договір № 41ВВ547-822-20 на постачання природного газу (далі - Договір), відповідно до умов якого постачальник зобов`язується з 01 січня 2021 року до 31 грудня 2021 поставити споживачу природний газ (як різновид товару) - ДК 021:2015-09120000-6 Газове паливо (природний газ) для забезпечення потреб споживача, а споживач зобов`язується прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені Договором. Річний плановий обсяг постачання газу - до 76,0 тис.куб.м. (п.1.1, п.1.2 Договору).
У відповідності до п. 3.2 Договору, ціна природного газу за цим Договором за 1000 куб.м без урахування ПДВ становить 5000,00 грн., крім того ПДВ- 1000,00 грн., разом з ПДВ - 6000, 00 грн. з урахуванням вартості замовленої потужності.
Згідно п. 3.3 Договору, ціна, зазначена в п.3.2. Договору, може змінюватися протягом дії Договору згідно підстав зазначених в ст. 41 Закону України Про внесення змін до Закону України Про публічні закупівлі та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель від 19.09.2019 № 114-ІХ (далі - Закон Про публічні закупівлі ). Зміна ціни узгоджується шляхом підписання додаткової угоди до цього Договору.
Відповідно до п. 3.6 Договору, загальна сума Договору становить 456000,00 грн., у тому числі ПДВ - 76000,00 грн.
Пунктом 4.2.2. Договору визначено, що оплата вартості фактично поставленого (спожитого) обсягу природного газу здійснюється Споживачем протягом 10-ти робочих днів з дня підписання Сторонами акту приймання -передачі.
У відповідності до п. 13.4. Договору, припинення чи розірвання Договору можливе за взаємною згодою сторін шляхом підписання додаткової угоди до Договору або за рішенням суду на вимогу однієї із сторін на підставі та в порядку, встановлений чинним законодавством України та Договором.
Згідно п. 13.5. Договору, усі зміни та доповнення до Договору оформлюються письмово, підписуються уповноваженими представниками сторін та скріплюються їх печатками ( за наявності).
Відповідно до п. 14.1. Договору, істотні умови Договору не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону Учасника та не повинні змінюватися після підписання цього Договору до повного виконання зобов`язань Сторонами, крім випадків, передбачених ч.5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі :
- п.14.1.2. збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в Договорі.
Відповідно до п.14.3. Договору, зміни, доповнення та розірвання Договору здійснюється за взаємною згодою Сторін шляхом укладання додаткових угод, за виключенням випадків, визначених п.5.3.8. цього Договору. Додаткова угода є невід`ємною частиною Договору.
ТОВ Миколаївгаз Збут звернувся до позивача з листом №54704-Сл-46-0121 від 06.01.2021, в якому повідомив, що відповідно до коливання ціни на ринку природного газу ТОВ Миколаївгаз Збут відпускатиме з 01.01.2021 природний газ за ціною 6,5994 грн. за 1 куб.м. ( з урахуванням вартості послуги до потужності), та пропонує укласти додаткову угоду до Договору.
Згідно цінової довідки №6/21 від 05.01.2021 Харківської торгово-промислової палати, виконаної на замовлення ТОВ Миколаївгаз Збут , станом на 04.01.2021 середньозважена ціна газу місячного ресурсу розраховується шляхом ділення загальної вартості укладених на ТБ Українська енергетична біржа угод з урахуванням ПДВ щодо купівлі- продажу даного ресурсу на суму обсягів купівлі-продажу даного ресурсу за результатами укладених угод протягом усього періоду його продажу та становить: ресурс грудня 2020 року - 6329,75 грн./1000 куб.м., ресурс січня 2021 року (станом на 04.01.2021) - 7578,55 грн./1000 куб.м., зміна середньозваженої ціни між вказаними періодами +19,73%.
19 січня 2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Миколаївгаз Збут (далі - постачальник) та Сектором культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради (далі - споживач) було укладено Додаткову угоду № 1 до договору № 41ВВ547-822-20 від 04.01.2021, відповідно до умов якої, зокрема, п.1.2. договору викладено в наступній редакції: Річний плановий обсяг постачання газу - до 69097,19 куб.м. ; п.3.2. договору викладено в наступній редакції: Ціна природного газу за цим Договором за один кубічний метр (куб.м.), з урахуванням ПДВ становить 6,4355088 грн., крім компенсація вартості послуги доступу до потужності становить 0,1638912 грн. Ціна одного кубічного метру природного газу з урахуванням компенсації вартості послуги доступу до потужності складає 6,5994 грн. В тому числі податок на додану вартість становить 1,0999 грн. . Всі інші умови Договору не змінені цією додатковою угодою, залишаються в силі.
ТОВ Миколаївгаз Збут звернувся до позивача з листом №54704-Сл-46-0121 від 06.01.2021, в якому повідомив, що відповідно до коливання ціни на ринку природного газу ТОВ Миколаївгаз Збут відпускатиме з 01.01.2021 природний газ за ціною 7,25868 грн. за 1 куб.м. ( з урахуванням вартості послуги до потужності), та пропонує укласти додаткову угоду до Договору.
Згідно цінової довідки № 87/21 від 18.01.2021 Харківської торгово-промислової палати, виконаної на замовлення ТОВ Миколаївгаз Збут , станом на 18.01.2021 середньозважена ціна газу місячного ресурсу розраховується шляхом ділення загальної вартості укладених на ТБ Українська енергетична біржа угод з урахуванням ПДВ щодо купівлі- продажу даного ресурсу на суму обсягів купівлі-продажу даного ресурсу за результатами укладених угод протягом усього періоду його продажу та становить: ресурс грудня 2020 року - 6329,75 грн./1000 куб.м., ресурс січня 2021 року (станом на 18.01.2021) - 7924,07 грн./1000 куб.м., коливання середньозваженої ціни між вказаними періодами +25,19%.
21 січня 2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Миколаївгаз Збут (далі - постачальник) та Сектором культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради (далі - споживач) було укладено Додаткову угоду № 2 до договору № 41ВВ547-822-20 від 04.01.2021, відповідно до умов якої, зокрема, п.1.2. договору викладено в наступній редакції: Річний плановий обсяг постачання газу - до 62821,34 куб.м. ; п.3.2. договору викладено в наступній редакції: Ціна природного газу за цим Договором за один кубічний метр (куб.м.), з урахуванням ПДВ становить 7,0947888 грн., крім компенсація вартості послуги доступу до потужності становить 0,1638912 грн. Ціна одного кубічного метру природного газу з урахуванням компенсації вартості послуги доступу до потужності складає 7,25868 грн. В тому числі податок на додану вартість становить 1,20978 грн. . Всі інші умови Договору не змінені цією додатковою угодою, залишаються в силі.
ТОВ Миколаївгаз Збут звернувся до позивача з листом №5471.0-Сл-847-0221 від 18.02.2021 , в якому повідомив, що відповідно до коливання ціни на ринку природного газу ТОВ Миколаївгаз Збут відпускатиме з 01.02.2021 природний газ за ціною 7,9700000 грн. за 1 куб.м. (з урахуванням вартості послуги до потужності), та пропонує укласти додаткову угоду до Договору.
Згідно цінової довідки №262/21 від 08.02.2021 Харківської торгово-промислової палати, виконаної на замовлення ТОВ Миколаївгаз Збут , станом на 08.01.2021 середньозважена ціна газу місячного ресурсу розраховується шляхом ділення загальної вартості укладених на ТБ Українська енергетична біржа угод з урахуванням ПДВ щодо купівлі- продажу даного ресурсу на суму обсягів купівлі-продажу даного ресурсу за результатами укладених угод протягом усього періоду його продажу та становить: ресурс січня 2021 року - 7924,65 грн./1000 куб.м., ресурс лютого 2021 року (станом на 08.02.2021)- 8200,55 грн./1000 куб.м., коливання середньозваженої ціни між вказаними періодами +3,48%.
24 лютого 2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Миколаївгаз Збут (далі - постачальник) та Сектором культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради (далі - споживач) було укладено Додаткову угоду № 4 до договору № 41ВВ547-822-20 від 04.01.2021, відповідно до умов якої, зокрема, п.1.2. договору викладено в наступній редакції: Річний плановий обсяг постачання газу - до 44752,79 куб.м. ; п.3.2. договору викладено в наступній редакції: Ціна природного газу за цим Договором за один кубічний метр (куб.м.), з урахуванням ПДВ становить 7,8061088 грн., крім компенсація вартості послуги доступу до потужності становить 0,1638912 грн. Ціна одного кубічного метру природного газу з урахуванням компенсації вартості послуги доступу до потужності складає 7,97000 грн. В тому числі податок на додану вартість становить 1,328333 грн. . Всі інші умови Договору не змінені цією додатковою угодою, залишаються в силі.
ТОВ Миколаївгаз Збут звернувся до позивача з листом №5471.0-Сл-1503-0321 від 19.03.2021, в якому повідомив, що у зв`язку з коливанням ціни на ринку природного газу відповідно до п.2 ч.5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі , з метою приведення умов постачання газу до ринкових, та просить підписати Додаткову угоду до договору від 04.01.2021 про зміну ціни до договору на постачання природного газу , що не є побутовим. До вказаного листа додає довідку Харківської ТПП № 658/21 від 16.03.2021.
Згідно цінової довідки № 658/21 від 16.03.2021 Харківської торгово-промислової палати, виконаної на замовлення ТОВ Миколаївгаз Збут , зміна показників середньозваженої ціни між періодами березня 2021 (станом на 09.03.2021) - березня 2021 ( станом на 15.03.2021) становить +10,44%.
22 березня 2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Миколаївгаз Збут (далі - постачальник) та Сектором культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради (далі - споживач) було укладено Додаткову угоду № 5 до договору № 41ВВ547-822-20 від 04.01.2021, відповідно до умов якої, зокрема, внесено зміни до п.1.2. р.1 Договору та викладено його в наступній редакції: 1.2. Загальний об`єм постачання природного газу у 2021 році за Договором складає 56372,97 куб.м. ; внесено зміни до п.3.2. р.3 Договору та викладено його в наступній редакції: 3.2.Ціна одного кубічного метра природного газу становить 7,163424 грн., крім того компенсація вартості послуги доступу до потужності становить 0,136576 грн., що разом складає 7,30 грн. без ПДВ. Податок на додану вартість становить 1,46 грн. Всього ціна одного кубічного метра природного газу становить 8,76 грн. з ПДВ. . Всі інші умови Договору залишаються без змін та є обов`язковими для виконання Сторонами. Відповідно до ч.3 ст. 631 ЦК України умови даної додаткової угоди розповсюджуються на відносини Сторін, які виникли з 16.03.2021.
В матеріалах справи міститься лист Сектору культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради Миколаївської області вих. від 16.07.2021 № 134/01-09, адресований ТОВ Миколаївгаз Збут , згідно якого Сектор культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради Миколаївської області повідомив про необхідність визнання недійсними додаткових угод від 19.01.2021 №1, від 21.01.2021 №2 та від 24.02.2021 № 4 до договору від 04.01.2021, та запропонував підписати додаткову угоду.
Предметом оскарження у даній справі є Додаткова угода №1 від 19.01.2021 до Договору №41ВВ547-822-20 від 04.01.2021 на постачання природного газу, якою змінено ціну на газ на 9,99% відносно первинної ціни, визначеної Договором, Додаткова угода №2 від 21.01.2021 до Договору №41ВВ547-822-20 від 04.01.2021 на постачання природного газу, якою змінено ціну на газ на 9,99% відносно ціни, визначеної додатковою угодою №1, Додаткова угода №4 від 24.02.2021 до Договору №41ВВ547-822-20 від 04.01.2021 на постачання природного газу, якою змінено ціну на газ на 9,8% відносно ціни, визначеної додатковою угодою №2, Додаткова угода №5 від 22.03.2021 до Договору №41ВВ547-822-20 від 04.01.2021 на постачання природного газу, якою змінено ціну на газ на 9,91% відносно ціни, визначеної додатковою угодою № 4.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги позивач посилається на те, що при укладенні додаткових угод №1, №2, №4 та №5 до Договору №41ВВ547-822-20 від 04.01.2021 на постачання природного газу порушено вимоги Закону України Про публічні закупівлі , а саме змінено ціну за одиницю товару у бік збільшення (з 6000,00 грн. до 7258,68 грн. за 1000 куб.м. природного газу), тобто на 20,97% лише за перший місяць дії Договору, а також укладання додаткової угоди №1 до Договору, через два дні після підписання Договору, щодо зміни ціни на товар та укладання інших додаткових угод (№2,4,5), фактично спотворюють результати торгів та нівелюють економію, яку було отримано під час підписання договору, шляхом зміни кількості отриманого товару, внаслідок такого підвищення.
Враховуючи, що додаткові угоди №1, №2, №4 та №5 до Договору №41ВВ547-822-20 від 04.01.2021 на постачання природного газу укладено з порушенням вимог Закону України Про публічні закупівлі , то позивач просить суд відповідно до ст.ст.16, 203, 215 Цивільного кодексу України визнати їх недійсними.
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст.202 ЦК України, правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Дво- чи багатостороннім правочином є погоджена дія двох або більше сторін.
Стаття 203 Цивільного кодексу України встановлює умови чинності правочинів, а саме: законність змісту правочину, наявність у сторін необхідного обсягу цивільної дієздатності, наявність об`єктивно вираженого волевиявлення учасника правочину, його адекватність внутрішній волі, відповідність форми вчиненого правочину вимогам закону, спрямованість волі учасників правочину на реальне досягнення обумовленого ним юридичного результату.
Згідно статті 204 Цивільного кодексу України, правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Частиною першою статті 215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу, а саме: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; правочин, що вчиняється батьками (усиновителями), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.
Отже, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, вирішуючи спори про визнання угод недійсними, господарський суд повинен встановити наявність тих обставин, з якими закон пов`язує визнання угод недійсними і настання відповідних наслідків, а саме: відповідність змісту угод вимогам закону; додержання встановленої форми угоди; правоздатність сторін за угодою; у чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення спору.
Частиною 1 статті 180 ГК України визначено, що зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства.
Згідно частини 2 статті 180 ГК України, господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
Згідно частини 3 статті 180 ГК України, при укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Відповідно до частини 1 статті 188 ГК України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
За приписами Закону України Про публічні закупівлі (в редакції Закону № 114-IX від 19.09.2019 ), цей Закон визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад. Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Статтею 41 Закону України Про публічні закупівлі (в редакції Закону № 114-IX від 19.09.2019 ) визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії;
3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;
6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв`язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв`язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті.
Відповідно до ст. 43 Закону України Про публічні закупівлі договір про закупівлю є нікчемним у разі:
1) якщо замовник уклав договір про закупівлю до/без проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі згідно з вимогами цього Закону;
2) укладення договору з порушенням вимог частини четвертої статті 41 цього Закону;
3) укладення договору в період оскарження процедури закупівлі відповідно до статті 18 цього Закону;
4) укладення договору з порушенням строків, передбачених частинами п`ятою і шостою статті 33 та частиною сьомою статті 40 цього Закону, крім випадків зупинення перебігу строків у зв`язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 цього Закону.
Відповідно до роз`яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 27.10.2016 № 3302-06/34307-06 Щодо зміни істотних умов договору у залежності від коливання ціни товару на ринку сторони протягом дії договору про закупівлю можуть вносити зміни декілька разів в частині ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків кожного разу з урахуванням попередніх змін, внесених до нього, сукупність яких може перевищувати 10 відсотків від ціни за одиницю товару, визначеної сторонами на момент укладання договору про закупівлю та за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі, і виконати свої зобов`язання відповідно до такого договору з урахуванням зазначених змін.
Ураховуючи викладене, при внесенні змін до договору про закупівлю у вищезазначеному випадку шляхом укладання додаткової угоди до договору, сторони договору зобов`язані належним чином виконувати умови такого договору з урахуванням змінених його умов кожного разу.
Водночас внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим.
Як вбачається з умов Договору від 04.01.2021, постачальник зобов`язується з 01 січня 2021 року до 31 грудня 2021 поставити споживачу природний газ (як різновид товару) - ДК 021:2015-09120000-6 Газове паливо (природний газ) для забезпечення потреб споживача, а споживач зобов`язується прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені Договором. Річний плановий обсяг постачання газу - до 76,0 тис.куб.м. (п.1.1, п.1.2 Договору).
Також у відповідності до п. 3.2 Договору сторони погодили, що ціна природного газу за цим Договором за 1000 куб.м без урахування ПДВ - 5000,00 грн., крім того ПДВ - 1000,00 грн., разом з ПДВ становить - 6000, 00 грн. з урахуванням вартості замовленої потужності, а відповідно до п.3.3. Договору - ціна, зазначена в п.3.2. Договору, може змінюватися протягом дії Договору згідно підстав зазначених в ст. 41 Закону України Про внесення змін до Закону України Про публічні закупівлі та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель від 19.09.2019 № 114-ІХ (далі - Закон Про публічні закупівлі ), зміна ціни узгоджується шляхом підписання додаткової угоди до цього Договору.
Як вбачається з п. 14.1. Договору - істотні умови Договору не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону Учасника та не повинні змінюватися після підписання цього Договору до повного виконання зобов`язань Сторонами, крім випадків, передбачених ч.5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі : збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в Договорі.
Відтак, з урахуванням вимог Закону України Про публічні закупівлі , сторонами на момент підписання договору були погоджені всі істотні умови- предмет, ціну та строк виконання зобов`язань за договором відповідно до вимог ч.3 ст. 180 ГК України та Закону України Про публічні закупівлі (в редакції Закону №114- IX від 19.09.2019 ).
Частиною 5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі визначено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, які передбачені зазначеною нормою. Зокрема, збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю.
Отже, законодавством передбачено можливість зміни умов договору після його підписання, щодо зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку та за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю.
Так, судом встановлено, що додатковою угодою № 1 від 19.01.2021 збільшено ціну природного газу за Договором з 6000,00 грн. (за 1000 куб.м.) до 6,5994 грн. за один кубічний метр природного газу з урахуванням компенсації вартості послуги доступу до потужності, тобто цією додатковою угодою збільшено ціну товару на 9,99% відносно первинної ціни, визначеної Договором від 04.01.2021.
Підставою для укладання додаткової угоди № 1 до Договору на постачання природного газу стала довідка №6/21 від 05.01.2021 Харківської торгово-промислової палати, в якій зазначено, що станом на 04.01.2021 середньозважена ціна газу місячного ресурсу становить: ресурс грудня 2020 року - 6329,75 грн./1000 куб.м., ресурс січня 2021 року (станом на 04.01.2021) - 7578,55 грн./1000 куб.м., зміна середньозваженої ціни між вказаними періодами +19,73%.
В наступному додатковими угодами № 2 від 21.01.2021 збільшено ціну природного газу за Договором за один кубічний метр природного газу з урахуванням компенсації вартості послуги доступу до потужності до 7,25868 грн., №4 від 24.02.2021 збільшено ціну природного газу за Договором - до 7,97000 грн. та №5 від 22.03.2021 збільшено ціну природного газу за Договором - до 8,76 грн.
Підставами для укладання додаткових угод №2, №4, та №5 стали цінові довідки №87/21 від 18.01.2021, №262/21 від 08.02.2021, №658/21 від 16.03.2021 Харківської торгово-промислової палати, згідно яких відбулась зміна середньозваженої ціни між періодами, та на підставі чого ціна на газ складає 7,25868 грн. за 1 куб м., 7,9700000 грн. за 1 куб м., 8,76 за 1 куб м. відповідно.
Окрім того, як вбачається з матеріалів справи позивач звернувся до відповідача з листами № 54704-Сл-46-0121 від 06.01.2021 (датованими однією датою з тим самим вихідним номером), в яких повідомляє про зміну ціну на газ в бік збільшення ( за ціною 6,5994 грн. за 1 куб.м. та 7,25868 грн. за 1 куб.м. відповідно), в порушення засад добросовісності, розумності та справедливості.
Отже, додатковими угодами №№ 2, 4, 5, укладеними сторонами протягом 90 днів тричі змінено істотні умови договору, а саме збільшено ціну природного газу за Договором з 6000,00 грн. з ПДВ за 1000 куб.м. природного газу, що діяла з 04.01.2021, до вартості 8,76 грн. з ПДВ за один кубічний метр природного газу з урахуванням компенсації вартості послуги доступу до потужності, тобто сумарно більше ніж на 40 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку. Вказане свідчить про порушення сторонами ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі та відсутність узгодженості таких дій сторін із загальними принципами, що визначені Законом України Про публічні закупівлі , а відтак щодо наявності правових підстав для визнання зазначених додаткових угод №№ 2, 4, 5 недійсними.
З огляду на вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги в частині визнання недійсними додаткових угод № 2 від 21.01.2021, №4 від 24.02.2021, №5 від 22.03.2021 до Договору від 04.01.2021 про постачання природного газу, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю Миколаївгаз Збут та Сектором культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради, є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Щодо вимог позивача про визнання недійсною додаткової угоди № 1 від 19.01.2021 до Договору від 04.01.2021 про постачання природного газу, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю Миколаївгаз Збут та Сектором культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради, суд вважає, що в цій частині позову слід відмовити, оскільки цією додатковою угодою збільшено ціну товару лише на 9,99% відносно первинної ціни, визначеної Договором від 04.01.2021, що не суперечить вимогам ч.5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі .
Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
За умовами ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Враховуючи положення ч. 1 ст.9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів N 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.
Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" у рішенні від 18.07.2006 та у справі "Трофимчук проти України" у рішенні від 28.10.2010 зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент сторін. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.
Слід зазначити, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини та, зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 р. (заява №4909/04), відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Судом були досліджені всі документи, які надані сторонами по справі, аргументи сторін та надана їм правова оцінка. Решта доводів та заперечень сторін судом до уваги не береться, оскільки не спростовують наведених вище висновків.
Судовий збір відповідно до ст. 129 ГПК України підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.
Керуючись ст.ст. 2, 7, 11, 13, 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 129, 195, 196, 210, 220, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
1. Позовні вимоги задовольнити частково.
2. Визнати недійсною додаткову угоду № 2 від 21.01.2021 до Договору № 41ВВ547-822-20 від 04 січня 2021 на постачання природного газу, укладену між Товариством з обмеженою відповідальністю Миколаївгаз Збут та Сектором культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради.
3. Визнати недійсною додаткову угоду № 4 від 24.02.2021 до Договору № 41ВВ547-822-20 від 04 січня 2021 на постачання природного газу, укладену між Товариством з обмеженою відповідальністю Миколаївгаз Збут та Сектором культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради.
4. Визнати недійсною додаткову угоду № 5 від 22.03.2021 до Договору № 41ВВ547-822-20 від 04 січня 2021 на постачання природного газу, укладену між Товариством з обмеженою відповідальністю Миколаївгаз Збут та Сектором культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради.
5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Миколаївгаз Збут" (54000, вул. 7 Слобідська, 70В/1, м. Миколаїв, код ЄДРПОУ 39589483, електронна адреса: company@mkgaszbut.104.ua) на користь Сектору культури та туризму виконавчого комітету Новобузької міської ради (55601, пл. Свободи, 61, м. Новий Буг, Миколаївська область, код ЄДРПОУ 43714941; електронна адреса: kul10tura@i.ua ) судовий збір в розмірі 2270 грн.
6. В решті позовних вимог - відмовити.
Рішення суду, у відповідності до ст.241 Господарського процесуального кодексу України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені ст.ст. 253, 254, 256-259 ГПК України.
Повний текст рішення складено та підписано суддею 02.02.2022, після виходу судді з лікарняного.
Суддя Н.О. Семенчук
Суд | Господарський суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2022 |
Оприлюднено | 07.02.2022 |
Номер документу | 102973357 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Миколаївської області
Семенчук Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні