Справа № 583/4484/21
2/583/81/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 лютого 2022 року Охтирський міськрайонний суд Сумської області в складі:
головуючого судді Ярошенко Т.О.
з участю секретаря судового засідання Алєксєєнко І.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Охтирка за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованої за адресою АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (вул.Герасима Кондратьєва,25 м.Суми, код ЄРДПОУ 39765885), Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області (вул.Заводська,2 с.Чернеччина, Охтирського району, Сумської області, код ЄРДПОУ 04389940 ), третя особа ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) про скасування державної реєстрації земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог.
05.11.2021 року позивачка звернулася до суду із вказаним позовом, мотивуючи свої вимоги тим, що ІНФОРМАЦІЯ_2 помер її батько ОСОБА_3 після смерті якого відкрилася спадщина, а саме право приватної власності на земельну ділянку площею 2,00 га, що розташована на території Чернечинської об`єднаної територіальної громади Охтирського району Сумської області. Вказана земельна ділянка була надана ОСОБА_3 на підставі рішення Охтирської районної державної адміністрації № 111 від 29.03.2002 року для ведення особистого селянського господарства. Після смерті ОСОБА_3 позивачка та дружина померлого ОСОБА_4 , які є спадкоємцями за законом, продовжують користуватися земельною ділянкою. 24.09.2020 року позивачка звернулася до державного нотаріуса Охтирської міської нотаріальної контори Сумської області для отримання свідоцтва про право на спадщину за законом, яка належала на праві приватної власності ОСОБА_3 . Державним нотаріусом Охтирської міської нотаріальної контори Сумської області 24.09.2020 року винесено постанову про відмову у вчиненні нотаріальних дій у зв`язку з відсутністю кадастрового номеру на вищевказану земельну ділянку та витягу з Державного земельного кадастру на цю ж ділянку. Після звернення позивачки до Сумської регіональної філії ДП Центр ДЗК з метою розробки проекту землеустрою з`ясувалося, що частина земельної ділянки площею 0,8062 га зі складу земельної ділянки площею 2,00 га , яка була передана у приватну власність ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства наразі входить до складу земельної ділянки площею 7,3262 га, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі під номером 5920389200:01:002:5152. Згідно графічних матеріалів (експлікації земельних ділянок) з описом меж, наданих Головним управлінням Держгеокадастру в Сумській області позивачці до комунальної власності Чернеччинської об`єднаної територіальної громади входять землі запасу, а саме земельна ділянка площею 6,52 га, яка розташована поряд із земельною ділянкою ОСОБА_3 площею 2,00 га. Під час виготовлення проекту землеустрою РФ ДП Центр ДЗК у 2013 році з формування земельної ділянки площею 6,52 га для ведення фермерського господарства, яка перебуває у комунальній власності Чернеччинської сільської ради Охтирського району, землевпорядником були помилково (невірно) визначені її межі та площа в 7,3262 га (замість 6,52 га ), внаслідок чого відбулося накладення вказаної земельної ділянки на ділянку площею 2,00 га, яка належала на праві власності ОСОБА_3 , площа накладення складає 0,8062 га. 05.10.2013 року сформована регіональною філією ДП Центр ДЗК земельна ділянка площею 7,3262 га зареєстрована державним кадастровим реєстратором у Державному земельному кадастрі та присвоєно кадастровий номер 5920389200:01:002:5152. Згідно інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 22.09.2021 року, право власності на земельну ділянку кадастровий номер 5920389200:01:002:5152, площею 7,3262 га, з цільовим призначенням 01.02 для ведення фермерського господарства зареєстровано за Чернеччинською об`єднаною територіальною громадою в особі Чернеччинської сільської ради Охтирського району, про що свідчить запис про право в Державному реєстрі прав на нерухоме майно № 30168443 від 04.02.2019 року. На даний час вищевказана земельна ділянка передана в користування (оренду) ОСОБА_2 , про що свідчить запис про право в Державному реєстрі прав на нерухоме майно № 21606690 від 25.07.2017 року. Позивачка має намір присвоїти земельній ділянці площею 2, 00 га, що знаходить на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району кадастровий номер, отримати на неї спадщину за законом, проте внаслідок вищевказаної помилки землевпорядника при визначенні меж та площі земельної ділянки кадастровий номер 5920389200:01:002:5152, вона не має можливості цього зробити так само і виготовити проект землеустрою на вказану ділянку. У зв`язку з чим позивачка просить скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 7,3262 га, яка розташована на території Чернеччинської об`єднаної територіальної громади Охтирського району Сумської області з цільовим призначенням 01.02 для ведення фермерського господарства з кадастровим номером 5920389200:01:002:5152 шляхом виключення з Державного земельного кадастру відомостей про реєстрацію вказаної земельної ділянки та записи у Поземельній книзі, зобов`язавши Державного кадастрового реєстратора Головного Управління Держгеокадастру у Сумській області внести до Державного земельного кадастру відомості про скасування в поземельній книзі записів щодо державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5920389200:01:002:5152.
Процесуальні дії у справі та аргументи учасників.
08.11.2021 року ухвалою Охтирського міськрайонного суду Сумської області відкрито провадження по справі, визнано справу малозначною, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Крім цього, відповідачу встановлено п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.
03.12.2021 року від Головного управління Держгеокадастру в Сумській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначили, що 09.09.2020 року позивачка звернулася до Головного управління Держгеокадастру в Сумській області стосовно назви розробника документації із землеустрою на земельну ділянку із кадастровим номером 5920389200:01:002:5152. Головне управління розглянуло дану заяву та повідомило про те, що розробником документації із землеустрою, на підставі якої зареєстровано земельну ділянку із кадастровим номером 5920389200:01:002:5152 є Сумська регіональна філія ДП Центр ДЗК . Позивачка вважає, що рішення державного кадастрового реєстратора про державну реєстрацію сформованої земельної ділянки є незаконним, оскільки порушує її право власності на землю. Головне управління категорично не згодне з такою позицією, оскільки відповідно до ч.4 ст.24 Закону України Про Державний земельний кадастр для державної реєстрації земельної ділянки державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подається заява за формою та документація із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки в електронній формі та формі електронного документу. Державний реєстратор здійснює реєстрацію земельної ділянки на підставі технічної документації із землеустрою. Крім того, позивачка зазначає, що під час розроблення технічної документації із землеустрою землевпорядником Сумської регіональної філії ДП Центр ДЗК було невірно визначено межі розташування та площу земельної ділянки, яка перебувала у власності Чернеччинської сільської ради кадастровий номер 5920389200:01:002:5152, що призвело до її помилкової реєстрації в Державному земельному кадастрі в межах земельної ділянки (площею 0,8062 га), яка належить позивачці на праві власності як спадкоємцю за законом. Відповідно до ст. 28 Закону України Про землеустрій розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією. У разі невиконання або неналежного виконання умов договору при здійсненні землеустрою, розробники документації із землеустрою несуть відповідальність передбачену договором і законом. В даному випадку розробником документації із землеустрою, на підставі якої зареєстровано земельну ділянку із кадастровим номером 5920389200:01:002:5152 є Сумська регіональна філія ДП Центр ДЗК . Головне управління не порушило прав позивачки, оскільки державним кадастровим реєстратором було здійснено державну реєстрацію земельної ділянки на підставі технічної документації із землеустрою, розробником якої є Сумська регіональна філія ДП Центр ДЗК . Враховуючи вищевикладене Головне управління не є належним відповідачем у справі, оскільки не має права вчиняти дії щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки, оскільки такі дії вчиняються державним кадастровим реєстратором, який діє самостійно в межах повноважень, визначених Законом України Про Державний земельний кадастр , визначеним Порядком та у відповідності до зазначених норм законодавства.
06.12.2021 року від Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначили, що відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 13.01.2016 року за № 18-556/16-16СН вже сформовану земельну ділянку з кадастровим номером 5920389200:01:002:5152 на той час державної форми власності, було передано в оренду ОСОБА_2 відповідно до договору оренди від 11.07.2017 року № 367. Право оренди було зареєстровано в Державному реєстрі речових прав 25.07.2017 року за номером 21606690. До комунальної власності Чернеччинської сільської ради дана земельна ділянка була передана відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 22.12.2018 року № 18-10473/16/18-СГ Про передачу земельних ділянок у комунальну власність . В подальшому за Чернеччинською сільською радою право комунальної власності на дану земельну ділянку було зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 04.02.2019 року. Формування земельної ділянки, а саме визначення її площі, меж здійснювалося на підставі наказів та договірних відносин між Головним управлінням Держгеокадастру в Сумській області та Сумською регіональною філією ДП Центр ДЗК , як розробника технічної документації. Зазначили, що чинним законодавством передбачено, що ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки.
17.12.2021 року від представника позивачки надійшла відповідь на відзив, в якому зазначили, що Чернеччинська сільська рада не заперечує той факт, що земельна ділянка, яка розташована на території Чернеччинської сільської ради, без кадастрового номеру, належить на праві власності батьку позивачки- ОСОБА_3 і фактично 0,8062 га цієї земельної ділянки використовується ОСОБА_2 за договором оренди. З приводу твердження Чернеччинської сільської ради, що вона не має жодного відношення до формування та реєстрації земельної ділянки, зазначила, що позивачкою 30.09.2021 року Чернеччинській сільській раді було направлено листа щодо добровільного виправлення помилок у розрахунку площі земельних ділянок та погодження меж земельних ділянок в натурі. В своєму листі від 29.10.2021 року Чернеччинська сільська рада зазначила, що вказані помилки не підлягають виправленню сільською радою, оскільки земельна ділянка площею 0,8062 га, що перебуває у власності ОСОБА_3 і фактично використовується ОСОБА_2 у складі площі 7,3262 га була надана йому на підставі рішень інших владних повноважень, а тому позивачці рекомендовано звернутися до суду. Чернеччинська сільська рада визнаючи право власності земельної ділянки площею 0,8062 га за ОСОБА_3 , проігнорувала обов`язки і повноваження щодо врегулювання земельного спору і запропонувала звернутися до суду. Оскільки власник земельної ділянки відмовив позивачці у добровільному відновленні її меж та площі, вона вимушена була звернутися до суду, при цьому висуваючи вимогу про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Позивачка намагається відновити своє порушене право, отримати можливість розробити проект землеустрою, визначити її межі та зареєструвати в Державному земельному кадастрі, при цьому вживає такий спосіб захисту, щоб не порушувати речове право на земельну ділянку ні його власника, ні його користувача.
Враховуючи, що від сторін у справі клопотань не надійшло, заперечень проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження сторонами не надано, сторони не ініціювали перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження після отримання ухвали суду про відкриття провадження в справі, характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи, вказана справа відноситься відповідно до положень ст.19, ст.274 ЦПК України до малозначних справ, її розгляд визначено судом в ухвалі про відкриття провадження за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін, позивачем відповідно до положень ЦПК України надано в повному обсязі необхідні докази в обґрунтування позову, інших клопотань щодо надання чи витребування доказів сторонами не заявлялося, суд не знаходить підстав для переходу до розгляду справи в порядку загального провадження та вважає можливим розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у відповідності до положень ст.ст.277-279 ЦПК України.
Згідно із частиною першою статті 7 ЦПК України розгляд справ у судах проводиться усно і відкрито, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Такий випадок передбачено у частині тринадцятій статті 7 ЦПК України, згідно з якою розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.
Оскільки, Охтирським міськрайонним судом Сумської області не приймалось рішення про виклик учасників справи для надання пояснень у справі, то справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у ній матеріалами (у письмовому провадженні), а копія судового рішення у такому разі надсилається у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 272 ЦПК України.
З огляду на те, що згідно із частиною першою статті 8 ЦПК України ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи, така інформація оприлюднюється на офіційному веб-порталі судової влади України.
Наведене положення відповідає практиці Європейського суду з прав людини і не може автоматично вважатися порушенням п.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
В розумінні ч.6 ст.279 ЦПК України характер спірних правовідносин та предмет доказування у даній справі не вимагають проведення судового засідання без повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.
Фактичні обставини справи, встановлені судом та мотиви суду.
Судом встановлено, що ІНФОРМАЦІЯ_2 помер батько позивачки - ОСОБА_3 , що підтверджується копією свідоцтва про смерть серії НОМЕР_3 від 02.09.2013 року (а.с.15).
Після смерті ОСОБА_3 відкрилася спадщина на земельну ділянку площею 2,00 га, що була надана йому на підставі рішення Охтирської районної державної адміністрації № 111 від 29.03.2002 року для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Чернечинської сільської ради Охтирського району Сумської області, що підтверджується копією державного акту на право приватної власності на землю серії ІV-CM № 035758 (а.с.16).
24.09.2020 року позивачка звернулася до державного нотаріуса Охтирської міської нотаріальної контори Сумської області для отримання свідоцтва про право на спадщину за законом, яка належала на праві приватної власності ОСОБА_3 .
Постановою державного нотаріуса Охтирської міської нотаріальної контори Сумської області від 24.09.2020 року позивачці відмовлено у вчиненні нотаріальних дій у зв`язку з відсутністю кадастрового номеру на вищевказану земельну ділянку та витягу з Державного земельного кадастру на цю ж ділянку (а.с.17).
09.09.2020 року позивачка звернулася до Відділу в Охтирському районі Головного управління Держгеокадастру Сумської області із заявою про надання витягу з державного земельного кадастру на земельну ділянку площею 2,0 га, що розташована на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області, що належала померлому ОСОБА_3 на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії ІV-CM № 035758 (а.с.18).
Листом Відділу в Охтирському районі Головного управління Держгеокадастру Сумської області від 28.09.2020 року за № 13/131-20 ОСОБА_1 повідомлено, що відповідно до п.115 Постанови Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.10.2012 року державна реєстрація земельних ділянок переданих у власність (користування) без проведення їх державної реєстрації, в тому числі у разі, коли відомості про земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, не внесені до державного реєстру земель, здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельних ділянок державної чи комунальної власності ) в порядку, визначеному для державної реєстрації земельної ділянки.
Листом Головного управління Держгеокадастру Сумської області від 22.09.2020 року за № Р-1058/0/5-20/1053/6-20 ОСОБА_1 повідомлено, що розробником документації із землеустрою, на підставі якої зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 5920389200:01:002:5152 є Сумська регіональна філія ДП Центр ДЗК (а.с.20).
Як вбачається зі схеми експлікації земельних ділянок площа земель запасу Чернеччинської сільської ради становить 6,52 га, площа земельної ділянки передана у власність ОСОБА_1 становить 2,00 га (а.с.23).
Згідно інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 22.09.2021 року земельна ділянка з кадастровим номером 5920389200:01:002:5152, цільове призначення для ведення фермерського господарства, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, форма власності комунальна, площа земельної ділянки 7,3262 га, розташована на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району та перебуває у її власності з 04.02.2019 року, номер запису про право 30168443.
На підставі договору оренди землі від 11.07.2017 року за № 367 укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру в Сумській області та ОСОБА_2 земельна ділянка кадастровим номером 5920389200:01:002:5152, загальною площею 7,3262 га надана у користування ОСОБА_2 (67-68).
Головне управління Держгеокадастру в Сумській області в особі начальника Відділу в Охтирському районі Арєхова М.М. передало, а ОСОБА_2 прийняв земельну ділянку сільськогосподарського призначення, площею 7,362 га за встановленими на плані межами, що підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки від 11.07.2017 року (а.с.69).
Актом встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 11.07.2017 року підтверджено, що межі земельної ділянки кадастровим номером 5920389200:01:002:5152, загальною площею 7,3262 га ріллі, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району та передається в оренду для ведення фермерського господарства, визначені в натурі (на місцевості) відповідно до затвердженого проекту землеустрою (а.с. 69).
Згідно експлікації земельних ділянок площа сформованої земельної ділянки із земель запасу становила 6,52 га, однак в результаті помилкового визначення її меж, частина земельної ділянка загальною площею 2,00 га, яка була передана у власність ОСОБА_3 , увійшла до складу земельної ділянки кадастровим номером 5920389200:01:002:5152, загальна площа якої склала 7,3262 га, тобто площа накладення складає 0,8062 га.
Згідно із статтею 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав і основних свобод людини кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Відповідно до ст. 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Відповідно до ст. 319 ЦК України власник володіє користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав.
Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні (частина перша статті 321 ЦК України).
Відповідно до ст. 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
За змістом ст. 1225 ЦК України право власності на земельну ділянку переходить до спадкоємців на загальних підставах, із збереженням їх цільового призначення.
Відповідно до ст. 2 ЗК України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Згідно з п.г ч. 1 ст. 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на підставі прийняття спадщини.
Відповідно до ст. 90 ЗК України порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
У пункті 7 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16 квітня 2004 року №7 Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ роз`яснено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється згідно з частиною третьою статті 152 ЗК України шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів захисту (стаття 16 ЦК України).
Відповідно до змісту статті 125 ЗК України (в редакції, чинній на момент отримання земельної ділянку у власність позивачем) право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
Відповідно до пунктів 2 та 10 Розділу VІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про державний земельний кадастр земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера. У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) або особи, яка подала заяву про визнання спадщини відумерлою, якщо така справа прийнята до провадження судом. Документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними.
До 01 січня 2013 року державна реєстрація земельних ділянок, які передавалися у власність із земель державної чи комунальної власності, здійснювалась з видачею державних актів на право власності на земельні ділянки. Реєстрація державних актів на право власності здійснювалась у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі.
Із 01 січня 2013 року у зв`язку з набранням чинності Закону України Про Державний земельний кадастр державні акти на право власності чи право постійного користування земельною ділянкою не видаються, а право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень шляхом внесення відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Встановлені судом фактичні обставини у справі свідчать про те, що позивачка набула у визначений законом спосіб та порядок право власності на земельну ділянку площею 2,00 га, розташовану на території Чернеччинської об`єднаної територіальної громади. Право власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_1 ніким не оспорюються.
Відповідно до пунктів 8, 9 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінети Міністрів України від 05 червня 2019 року за №476 передбачено, що підставою для проведення інвентаризації земель є рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками технічної документації, судові рішення. Підставою для проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення є для земель державної власності - рішення органу виконавчої влади, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою; в інших випадках - рішення сільської, селищної, міської ради, на території якої розташований масив. Проведення державної інвентаризації земель забезпечує Держгеокадастр або його територіальний орган шляхом прийняття наказу про проведення державної інвентаризації земель. Замовниками технічної документації (далі - замовники) можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим чи органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.
Відповідно до ч.ч. 1, 3, 4, 9,10 ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України Про Державний земельний кадастр ведення Державного земельного кадастру здійснюється шляхом: створення відповідної державної геодезичної та картографічної основи, яка визначається та надається відповідно до цього Закону; внесення відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; внесення змін до відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; оброблення та систематизації відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3 ст. 16 Закону України Про Державний земельний кадастр , земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр , державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності); замовником технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (у разі внесення до Державного земельного кадастру за результатами проведення інвентаризації земель масиву земель сільськогосподарського призначення відомостей про земельну ділянку, що входить до такого масиву).
Аналіз вищезазначених норм свідчить про те, що державна реєстрація земельної ділянки за кадастровим номером 5920389200:01:002:5152 площею 7,3262 га, з подальшим внесенням відомостей до Державного земельного кадастру була проведена 05.10.2013 року на підставі Технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району. Однак, на момент державної реєстрації вищезазначеної земельної ділянки її частина не була вільна, так як вже перебувала на праві приватної власності у ОСОБА_3 , а тому у зв`язку з проведенням державної реєстрації зазначеної земельної ділянки, ОСОБА_1 на теперішній час позбавлена можливості внести відомості до Державного земельного кадастру про свою земельну ділянку, у відповідності до вимог Закону України Про державний земельний кадастр , що є порушенням її прав.
Відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Відповідно до ч. ч. 2, 3, 4 ст. 25 Закону України Про державний земельний кадастр , поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки. Поземельна книга ведеться в паперовій та електронній (цифровій) формі. Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Отже, твердження позивача в цій частині є слушними та заслуговують на увагу суду.
Твердження представника Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про неналежного відповідача суд відхиляє з вищевикладених підстав.
В частині вимоги позивачки про зобов`язання Державного кадастрового реєстратора Головного Управління Держгеокадастру у Сумській області внести до Державного земельного кадастру відомості про скасування в поземельній книзі записів щодо державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5920389200:01:002:5152 суд зазначає наступне.
За змістом норм ст. 9, ч. 5, 10 ст. 24 Закону України Про державний земельний кадастр державний кадастровий реєстратор є повноважним від імені Держави вносити відомості до ДЗК та скасовувати державну реєстрацію земельної ділянки в земельному кадастрі на підставі ухваленого судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Відповідно до пунктів 60, 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 передбачено, що запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду. Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.
Тому така вимога позивачки не ґрунтується на нормах чинного законодавства.
Одночасно, суд не приймає до уваги доводи Чернеччинської сільської ради про те, що позивачка не ставить питання про припинення речових прав, оскільки позивачка обрала такий спосіб захисту своїх прав, суд розглядає справу в межах заявлених позовних вимог.
Висновок суду.
Таким чином, аналізуючи приведені докази, даючи їм оцінку в їх сукупності, з урахуванням вищевказаних обставин, оцінюючи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, оцінюючи у справі докази в цілому, так і кожний доказ, який міститься у справі, з урахуванням принципів розумності, пропорційності, виваженості, справедливості, балансу інтересів сторін, меж дозволеного втручання, вирішуючи справу в межах заявлених вимог, з урахуванням наданих доказів, суд приходить до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Щодо судових витрат.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачка при зверненні до суду сплатила судовий збір в розмірі 908 грн., що підтверджується квитанцією від 04.11.2021 року № 184670003.
Позовні вимоги ОСОБА_1 задоволені на 50 %. У зв`язку з частковим задоволенням позову, з відповідачів в дольовому порядку на користь позивачки підлягають стягненню понесені по справі судові витрати пропорційно задоволеній частині вимог у розмірі 454 грн., тобто по 227 грн. з кожного.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 12, 76, 81, 89, 263-265 ЦПК України, суд -
УХВАЛИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованої за адресою АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (вул.Герасима Кондратьєва,25 м.Суми, код ЄРДПОУ 39765885), Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області (вул.Заводська,2 с.Чернеччина, Охтирського району, Сумської області, код ЄРДПОУ 04389940 ), третя особа ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) про скасування державної реєстрації земельної ділянки - задовольнити частково.
Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 7,3262, яка розташована на території Чернеччинської об`єднаної територіальної громади Охтирського району Сумської області з цільовим призначенням 01.02. - для ведення фермерського господарства з кадастровим номером 5920389200:01:002:5152 шляхом закриття Поземельної книги із скасуванням кадастрового номеру.
В іншій частині відмовити за необгрунтованістю.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (вул.Герасима Кондратьєва,25 м.Суми, код ЄРДПОУ 39765885) та Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області (вул.Заводська,2 с.Чернеччина, Охтирського району, Сумської області, код ЄРДПОУ 04389940 ) на користь ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованої за адресою АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати в сумі по 227 грн. з кожного.
Рішення суду може бути оскаржено безпосередньо до Сумського апеляційного суду, шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення. В разі проголошення вступної та резолютивної частини або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, в той же строк з дня складання повного судового рішення.
До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи через Охтирський міськрайонний суд Сумської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Рішення складено 04.02.2022 року.
Суддя Охтирського
міськрайонного суду Т. О. Ярошенко
Суд | Охтирський міськрайонний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2022 |
Оприлюднено | 07.02.2022 |
Номер документу | 102979757 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Охтирський міськрайонний суд Сумської області
Ярошенко Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні