Справа № 177/1105/20
Провадження № 2/177/22/22
Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
31 січня 2022 року
Криворізький районний суд Дніпропетровської області у складі:
головуючого судді Березюк М. В.
за участі: секретаря Зборівської І. С.,
представника позивача ОСОБА_1
відповідача ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Кривому Розі, у порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Оператор газотранспортної системи України до ОСОБА_2 про зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
08.09.2020 представник позивача звернувся до суду з позовом до ОСОБА_3 , однак після смерті відповідача, замінив його правонаступником ОСОБА_2 . Уточнивши позов, позивач просив суд зобов`язати ОСОБА_2 усунути загрозу газопроводу відводу ГРС-6 м. Кривий Ріг магістральному газопроводу Шебелинка-Дніпропетровськ-Одеса 1а шляхом невідкладного викорчовування багаторічних насаджень (дерев) на земельній ділянці з кадастровим номером 1221881300:02:001:0549, що знаходиться в охоронній зоні газопроводу-відводу ГРС-6 м. Кривий Ріг магістрального газопроводу Шебелинка-Дніпропетровськ-Одеса 1а . Також просив вирішити питання про розподіл судових витрат.
В обґрунтування позову зазначав, що по території Вільненської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області проходить магістральний газопровід-відвід до ГРС м. Кривий Ріг діаметром (ДУ) 500 км 0,0 -54,551 на 47,00 МГ Шебелинка-Дніпропетровськ-Одеса 1а км 0,000 км - 46,650, робочим тиском (Ру) 55 кгс/см, розмір охоронної зони якого з обох боків від осі газопроводу - 150 м.
Вказаний газопровід-відвід перебуває у державній власності та на виконання постанови КМУ України № 840 від 18.09.2019 Про відокремлення діяльності з транспортування природного газу та забезпечення діяльності оператора газотранспортної системи , п. 6 затвердженого Плану заходів з виконання вимог щодо відокремлення і незалежності оператора газотранспортної системи, затвердженого вказаною постановою КМУ, на підставі договору про передачу на праві господарського відання майна, що перебуває в державній власності та використовується у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами, укладеного між Мінфіном та ТОВ Оператор ГТС України , переданий в управління ТОВ Оператор ГТС України безвідклично строком на 15 років на праві господарського відання, як майно, що перебуває в державній власності та використовується у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами, з балансовою вартістю, яка визначена станом на дату передачі за даними бухгалтерського обліку АТ Укртрансгаз , шляхом підписання акта приймання-передачі майна уповноваженим представникам АТ Укртрансгаз та ТОВ Оператор газотранспортної системи України . Відповідно ТОВ Оператор ГТС України отримало від АТ Укртрансгаз вказаний газопровід і є підприємством, яке несе повну відповідальність перед державою, за магістральні газопроводи, в тому числі й Шебелинка-Дніпропетровск-Одеса 1а .
Діяльність позивача щодо транспортування природного газу здійснюється на підставі ліцензії виданої згідно постанови НКРЕКП № 3011 від 24.12.2019 Про видачу ліцензії з транспортування природного газу ТОВ Оператор ГТС України , таким чином позивач здійснює експлуатацію магістральних газопроводів отриманих на праві господарського відання в державі та забезпечує транзит газу за міждержавними угодами.
Вищевказаний газопровід відноситься до 1 класу, а тому згідно ч. 2 ст. 11 Закону України Про правовий режим земель охоронних зон об`єктів магістральних газопроводів , для забезпечення безпечної експлуатації вздовж об`єктів магістральних газопроводів, встановлюються охоронні зони для газопроводу І класу, умовним діаметром від 300 до 600 мм включно - 150 метрів.
При обстеженні охоронної зони зазначеного газопроводу, працівниками Криворізького лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів ТОВ Оператор ГТС України виявлено, що в адміністративних межах Вільненської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, зокрема на земельній ділянці з кадастровим номером 1221881300:02:001:0549, що зареєстрована на праві приватної власності за ОСОБА_3 , призначена для індивідуального садівництва та знаходиться в охоронній зоні, вирощуються багаторічні насадження, що є порушенням обмежень охоронної зони, є грубим порушенням спеціального законодавства щодо правового режиму земель охоронних зон об`єктів магістральних газопроводів, адже в межах земельних ділянок охоронних зон заборонено висаджувати багаторічні насадження.
Вирощування багаторічних насаджень, в межах охоронної зони, в безпосередній близькості до газопроводу високого тиску, що є джерелом підвищеної небезпеки, є порушенням спеціального законодавства щодо земель охоронних зон та створює небезпеку не лише для газопроводу, а й для життя і здоров`я фізичних осіб.
Посилаючись на ст. 1163, 1164 ЦК України, позивач, зазначаючи про існуючу небезпеку майну, що належить державі та перебуває у його господарському віданні, діючи як підприємство трубопровідного транспорту, з метою забезпечення дотримання діючих норм та правил безпеки та технологічної експлуатації трубопроводів, правил пожежної охорони та охорони навколишнього природного середовища, вимагає зобов`язати відповідача вжити невідкладних заходів з усунення загрози магістральному газопроводу Шебелинка-Дніпропетровськ-Одеса 1а , шляхом невідкладного викорчовування багаторічних насаджень на вказаній земельній ділянці.
Зазначав, що позивачем вживалося ряд заходів з метою розміщення інформації щодо існуючого газопроводу, його охоронної зони, зокрема доводилося вказане до відома Вільненської сільської ради, оскільки дані кожного із землевласників, в тому числі ОСОБА_3 позивачу не були відомі. Однак, вказані заходи ситуації не змінили та на день пред`явлення позову до суду порушення законодавства щодо режиму охоронних зон не усунуто, тому представник позивача, в ході судового засідання, позов підтримав та просив позов задовольнити, вирішити питання про розподіл судових витрат.
Відповідач ОСОБА_2 , який залучений до участі у справі в порядку правонаступництва після смерті ОСОБА_3 , в ході судового засідання позовні вимоги визнав, відзиву не подавав. Відповідач підтвердив, що він є спадкоємцем після смерті батька ОСОБА_3 , звернувся до нотаріальної контори з заявою про прийняття спадщини після його смерті за заповітом та отримав свідоцтва про право на спадщину на частину майна. Про належність його батьку вищевказаної земельної ділянки, йому відомо не було, однак, на даний час він займається оформлення права власності на неї в порядку спадкування. Підтвердив факт наявності на вказаній земельній ділянці багаторічних насаджень - дерев та не заперечував проти їх викорчовування, а тому позовні вимоги визнав та не заперечував проти їх задоволення.
Вислухавши пояснення представника позивача та відповідача, дослідивши докази, подані позивачем на обґрунтування своїх вимог, встановивши які правовідносини існують між сторонами та яка правова норма підлягає застосуванню до них, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що територією Вільненської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області проходить магістральний газопровід Шебелинка-Дніпропетровськ-Одеса 1а , який введено в експлуатацію 24.12.1981 року, що підтверджується відповідно актом приймання в експлуатацію державною комісією закінченого будівництвом газопроводу, затвердженого наказом Мінгазпрому № 331-орг від 30.12.1981 (а.с. 16-20), схемою газопроводу (а.с. 21 т.1), витягом з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна з зазначенням місцезнаходження газопроводу (а.с. 30 т.1), викопіюванням з генплану Вільненської сільської ради з нанесенням об`єктів трубопровідного транспорту (а.с. 31).
Відповідно до постанови КМ України Про відокремлення діяльності з транспортування природного газу та забезпечення діяльності оператора газотранспортної системи від 18.09.2019 № 840, Плану затвердженого нею та постанови КМ України Про деякі питання управління майном, що перебуває в державній власності та використовується для забезпечення транспортування природного газу магістральними газопроводами , а також постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Про видачу ліцензії з транспортування природного газу ТОВ Оператор ГТС України від 24.12.2019 № 3011, позивач здійснює експлуатацію магістральних газопроводів, отриманих на праві господарського відання в держави та забезпечує транзит газу за міждержавними угодами (а.с. 27-28, 29-30).
Відповідно до акта приймання-передачі державного майна, що використовується у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами від 01.01.2020, складеного на виконання вищевказаної постанови КМУ № 840 від 18.09.2019 та плану затвердженого нею, право користування газопроводом перейшло від АТ Укртрансгаз до ТОВ Оператор газотранспортної системи Україна , позивача в справі (а.с.27-28).
Тобто, магістральний газопровід-відвід до ГРС-6 м. Кривий Ріг діаметром (ДУ) - 500 км 0,0 - км 54,551 на км 47,00 МГ Шебелинка-Дніпропетровськ-Одеса а км 0,000 - км 46,650, робочий тиск (Ру) - 55кгс/см, перебуває на балансі ТОВ Оператор ГТС України , що також підтверджується Витягом з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна, наданого до листа Фонду державного майна України від 14.04.2020 № 10-62-7448 (а.с.29-30).
Відповідно, позивач, в розумінні ст. 1 Закону України Про правовий режим земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів від 17.02.2011 № 3041-VI, є підприємством магістральних трубопроводів - суб`єктом господарської діяльності, який здійснює експлуатацію об`єкту магістрального трубопроводу (газопроводу-відводу).
Магістральний газопровід-відвід до ГРС-6 м. Кривий Ріг діаметром (ДУ) - 500 км 0,0 - км 54,551 на км 47,00 МГ Шебелинка-Дніпропетровськ-Одеса 1а км 0,000 - км 46,650, робочий тиск (Ру) - 55 кгс/см, відповідно до п. 2.1 СНиП 2.05.06-85 Магістральні газопроводи , відносяться до 1 класу.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 11 Закону України № 3041-VI, для забезпечення безпечної експлуатації вздовж об`єктів магістральних газопроводів, зокрема 1 класу, умовним діаметром від 300 міліметрів до 600 міліметрів включно, встановлюється охоронна зона у розмірі 150 м вздовж об`єктів магістральних газопроводів, етиленопроводів.
Будь-яких даних щодо зміни розміру охоронної зони в межах магістрального газопроводу-відводу до ГРС-6 м. Кривий Ріг діаметром (ДУ) - 500 км 0,0 - км 54,551 на км 47,00 МГ Шебелинка-Дніпропетровськ-Одеса 1а км 0,000 - км 46,650, робочий тиск (Ру) - 55 кгс/см, матеріали справи не містять.
Як слідує з витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (а.с. 22-26), земельна ділянка площею 0,0464 га, з кадастровим номером 1221881300:02:001:0549, призначена для індивідуального садівництва, розташована на території Вільненської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, 09.08.2011 зареєстрована на праві приватної власності з ОСОБА_3 , на підставі державного акта ЯЛ 374965 від 09.08.2011 (а.с. 22-24 т.1).
Згідно даних Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, відомості про обмеження у використанні земельної ділянки, встановлені Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою КМУ № 1051 від 17.10.2012 не зареєстровані (а.с. 22-26).
Однак, Закон України Про режим охоронних зон , який набрав чинності 25.03.2011 року, в ст. 22 Закону зобов`язував власників та користувачів земельних ділянок при здійсненні
ними господарської та іншої діяльності на землях охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів, дотримуватися особливого режиму господарської діяльності та обмежень, які
поділяються на загальні обмеження, що діють в охоронних зонах об`єктів магістральних трубопроводів незалежно від внутрішніх зон безпеки, та особливі обмеження, що встановлюються в охоронних зонах об`єктів магістральних трубопроводів залежно від категорії
зони безпеки. Так, до особливих обмежень, що діють у межах охоронних зон об`єктів магістральних газопроводів, серед інших належить заборона висаджувати багаторічні насадження.
ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 помер, що підтверджується копією свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 (а.с. 98 зворот). Як слідує з матеріалів спадкової справи після смерті ОСОБА_3 , до нотаріуса з заявою про прийняття спадщини звернувся лише ОСОБА_2 , який є його сином та спадкоємцем за заповітом, згідно якого ОСОБА_3 заповів ОСОБА_2 все належне йому майно (а.с. 99, 105-106, 109).
Відповідно до ст. 1216-1218 ЦК України, спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців). Спадкування здійснюється за заповітом або за законом. До складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.
Згідно зі ст. 1223 ЦК України, право на спадкування мають особи, визначені у заповіті. Право на спадкування виникає у день відкриття спадщини.
Відповдіно до ст. 1268 ЦК України, спадкоємець за заповітом чи за законом має право прийняти спадщину або не прийняти її. Не допускається прийняття спадщини з умовою чи із застереженням. Незалежно від часу прийняття спадщини вона належить спадкоємцеві з часу відкриття спадщини.
Відповідно до вищевказаних норм законодавства, ОСОБА_2 , як спадкоємець за заповітом після смерті ОСОБА_3 , звернувшись до нотаріуса з заявою про прийняття спадщини, прийняв спадщину й на вищевказану земельну ділянку, хоча й не знав про її належність батьку, оскільки прийнявши одну частину спадщини на яку він отримав свідоцтва про про право на спадщину за заповітом, він прийняв всю спадщину, адже прийняття спадщини з умовою чи застереженням не допускається. Крім цього, відповідач в ході судового засідання підтвердив, що він здійснює оформлення права власності на вказану земельну ділянку в порядку спадкування, яка фактично належить йому як спадкоємцю з часу відкриття спадщини.
У зв`язку з цим, суд приходить до виснвоку, що позов подано о належного відповідача.
В січні 2020 року працівниками Криворізького лінійного виробничого управління магістральних газопроводів ТОВ Оператор ГТС України під час обстеження охоронної зони в адміністративних межах Вільненської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, виявлено, що на земельній ділянці з кадастровим номером 1221881300:02:001:0549, яка належала ОСОБА_3 та знаходиться в межах охоронної зони на ділянці магістрального газопроводу Шебелинка-Дніпропетровськ-Одеса 1а , висаджено багаторічні насадження (дерева), що підтверджується записом у Журналі огляду траси газопроводу лінійно-експлуатаційною службою, фотофіксацією, кадастровим планом земельної ділянки з експлікацією земельних угідь, витягом з Кадастрової карти України, схемою проходження газопроводу, топографічним планом № 6, а також фотознімком (а.с. 32-36, 37-38,47, 50).
Як слідує з інформації з кадастрової карти топографічного плану № 6 (а.с. 47), вказана земельна ділянка повністю знаходиться в межах охоронної зони газопроводу, в безпосередній близькості до нього (а.с. 47).
Факт наявності багаторічних насаджень на вказаній земельній ділянці підтверджується також актом № 6 візуального обстеження земельних ділянок дотримання режиму охоронних зон магістральних газопроводів в адміністративних межах с. Вільне від 15.04.2020, в ході якого комісія (в т.ч. за участі представників органу місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади) встановила, що на земельній ділянці з кадастровим номером 1221881300:02:001:0549, що зареєстрована за ОСОБА_3 та знаходиться в межах охоронної зони газопроводу-відводу до ГРС-6 м. Кривий Ріг ДУ 500 мм Ру 55 кгс/см2, розмір якої 150 м з обох боків від осі газопроводу, наявні порушення охоронної зони, а саме висаджено багаторічні насадження (дерева). Згідно вказаного акта, ці порушення є загрозою безпеки експлуатації газопроводу-відводу, подальше порушення вимог щодо обмежень діяльності на цій ділянці може стати причиною виникнення аварійної ситуації на газопроводі, призвести до обмеження/припинення транспортування природного газу, нанесення значних збитків та створити небезпеку для довкілля (а.с. 48-49). Комісією рекомендовано Криворізькому лінійному виробничому управлінню магістральних газопроводів ТОВ Оператор ГТС України , вжити заходів щодо уникнення аварійних ситуацій на існуючому газопроводі та убезпечити населення Криворізького району від екологічної небезпеки (а.с. 48-49).
Наявність багаторічних насаджень на вказаній земельній ділянці визнано відповідачем.
Відповідно до п. е) ч. 1 ст. 91 ЗК України, саме на власників земельних ділянок покладено обов`язок дотримуватися обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон.
За змістом ч. 1 та ч. 2 ст. 111 ЗК України, на використання власником земельної ділянки або її частини може бути встановлено обмеження. Право власності на земельну ділянку може бути обтяжено правами інших осіб. Перехід права власності на земельну ділянку не припиняє встановлених обмежень, обтяжень.
Згідно зі ст. 112 ЗК України та ч. 2 ст. 11 Закону України Про трубопровідний транспорт від 15.05.1996 № 192/96-ВР (зі змінами та доповненнями), для забезпечення нормальних умов експлуатації трубопроводів, запобігання їх ушкодження, а також зменшення негативного впливу на людей та довкілля, суміжні землі та інші природні об`єкти, встановлюються (створюються) охоронні зони. Правовий режим земель охоронних зон визначається законодавством України.
Спеціальним законодавчим актом, що регулює організаційні та правові засади встановлення та дотримання правового режиму земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів з метою забезпечення їх безперебійного функціонування, раціонального використання земель у межах встановлених охоронних зон, режиму ведення господарської та іншої діяльності, охорони довкілля та екологічної безпеки, а також безпечної життєдіяльності та захисту населення, господарських об`єктів від впливу можливих аварій (аварійних ситуацій), є Закону України Про правовий режим земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів від 17.02.2011 № 3041-VI, який набрав чинності 25.03.2011 (далі за текстом Закону № 3041- VI) та Правила охорони магістральних трубопроводів, затверджені постанову КМ України № 1747 від 16.11.2002.
Відповідно до ст. 1 вказаного Закону, охоронна зона об`єктів магістральних трубопроводів - територія, обмежена умовними лініями уздовж наземних, надземних і підземних трубопроводів та їх споруд по обидва боки від крайніх елементів конструкції магістральних трубопроводів та по периметру наземних споруд на визначеній відстані, на якій обмежується провадження господарської та іншої діяльності; правовий режим земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів - установлений законодавством особливий режим використання земель власниками та користувачами земельних ділянок, а також підприємствами магістральних трубопроводів, що встановлюється в межах земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів для забезпечення належних умов їх експлуатації, запобігання їх ушкодженню та для зменшення можливого негативного впливу на людей, суміжні землі, природні об`єкти та довкілля в цілому.
Згідно зі ст. 2 Закону, основними його завданнями є здійснення охоронних та інших заходів на території охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів, спрямованих на захист життя та здоров`я людей і навколишнього природного середовища, підтримання належного екологічного стану на території охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів як об`єкта трубопровідного транспорту, а також на забезпечення безперебійного функціонування таких об`єктів; визначення порядку встановлення правового режиму земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів з метою забезпечення дотримання відповідного режиму їх використання, у тому числі встановлення обмежень на провадження певних видів господарської та іншої діяльності в межах охоронних зон; визначення підстав та порядку відшкодування шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам внаслідок встановлення обмежень на використання належних їм земельних ділянок у межах охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів, а також внаслідок виникнення аварій (аварійних ситуацій) або інших непередбачуваних ситуацій, що можуть спричинити таку шкоду.
Відповідно до ст. 5 Закону, до складу об`єктів магістральних трубопроводів, уздовж яких встановлюються охоронні зони, належать зокрема об`єкти магістральних газопроводів, до яких серед інших об`єктів визначених ч.3 згаданої статті Закону, належить лінійна частина магістральних газопроводів з відгалуженнями, тощо.
Одним із основних принципів регулювання відносин в охоронних зонах об`єктів магістральних трубопроводів, згідно зі ст. 6 вказаного Закону, є пріоритет безпечної життєдіяльності населення та довкілля та встановлення обмежень на використання земельних ділянок, обґрунтованих розмірів відшкодування шкоди, що може бути заподіяна підприємствам магістральних трубопроводів власниками та користувачами земельних ділянок в охоронних зонах об`єктів магістральних трубопроводів. З метою дотримання правового режиму земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів, визначаються охоронні зони, з відображенням їх у документації із землеустрою, з внесенням до державного земельного кадастру; встановлення обмежень на використання власником або користувачем земельних ділянок у межах охоронних зон, які встановлюються і діють з дня введення відповідного об`єкта магістрального трубопроводу в експлуатацію; державний контроль за використанням та охороною земель в охоронних зонах об`єктів магістральних трубопроводів (ст. 7-8 Закону № 3041- VI ).
Відповідно до ст. 9 Закону України № 3041- VI охоронні зони об`єктів магістральних трубопроводів зазначаються в документації із землеустрою з моменту надання земельної ділянки для будівництва об`єкта магістрального трубопроводу, при цьому власники або користувачі земельної ділянки, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства магістральних трубопроводів вживають заходів щодо охорони земель та дотримання встановлених обмежень у використанні земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів.
Згідно зі ст. 14 Закону України № 3041-VI, земельні ділянки, розташовані в охоронних зонах об`єктів магістральних трубопроводів, не вилучаються у їх власників або користувачів, а використовуються з обмеженнями, встановленими цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Зазначені обмеження встановлюються для власників та користувачів земельних ділянок на провадження ними господарської діяльності в цих охоронних зонах залежно від визначених внутрішніх зон безпеки охоронних зон або в межах всієї охоронної зони об`єктів магістральних трубопроводів.
Статтею 16 -17 Закону № 3041-VI визначено, що на підприємства трубопровідного транспорту серед інших прав та обов`язків покладено дотримання діючих норм і правил безпеки та технічної експлуатації трубопроводів, правил пожежної охорони та охорони навколишнього природного середовища, здійснення діагностичного контролю за станом трубопроводів. Підприємства магістральних трубопроводів зобов`язані повідомляти власників та користувачів земельних ділянок, розташованих у межах охоронних зон магістральних трубопроводів, про встановлені Законом обмеження щодо використання таких земельних ділянок у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Як слідує зі змісту ст. 19-21 Закону України № 3041-VI, будівельні, ремонтні, земляні та інші роботи на земельних ділянках, розташованих в охоронних зонах, а також всі інші роботи, пов`язані з розробкою ґрунту на глибину більше 30 сантиметрів на таких земельних ділянках, проводяться лише на підставі письмового погодження з підприємствами магістральних трубопроводів. Умови проведення будівельних, ремонтних, земляних та інших робіт визначаються підприємствами магістральних трубопроводів та містять комплекс заходів, вжиття яких є необхідним для виключення можливості виникнення аварій, аварійних ситуацій на об`єкті магістральних трубопроводів під час проведення відповідних робіт.
Фізичні та юридичні особи, власники та користувачі земельних ділянок при провадженні господарської та іншої діяльності на землях охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів зобов`язані дотримуватися особливого режиму їх використання та встановлених обмежень, не пошкоджувати розпізнавальні та сигнальні знаки місцезнаходження трубопроводу та його об`єктів і споруд, а також дотримуватися інших обмежень, встановлених нормативно-правовими актами для земель охоронних зон. Фізичні особи при провадженні будь-якої діяльності у межах земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів зобов`язані дотримуватися особливого режиму використання земель відповідно до цього Закону.
Відповідно до ч.4 ст. 22 Закону № 3041-VI, до особливих обмежень, що діють у межах охоронних зон об`єктів магістральних газопроводів, серед інших, належить заборона: висаджувати багаторічні насадження.
Аналогічні вимоги щодо використання земель в охоронних зонах магістральних трубопроводів встановлено пунктом 11 Правил охорони магістральних трубопроводів, які затверджених Постановою КМ України, від 16.11.2002 № 1747, які встановлюють умови забезпечення охорони об`єктів магістральних трубопроводів від пошкоджень і руйнувань внаслідок несанкціонованого доступу, охорони довкілля, а також безпечної життєдіяльності населення на прилеглих до магістральних трубопроводів територіях.
Заборону здійснення в охоронних зонах трубопроводів, без письмової згоди підприємства, що експлуатує їх, такої діяльності як зведення будь-яких будівель та споруд, висаджування дерев та кущів всіх видів, передбачала ще Постанова Про посилення охорони магістральних трубопроводів від 12.04.1979 № 341 (п.п. а та б п.11), що свідчить про існування таких обмежень ще до прийняття постанови КМ України № 1747 від 16.11.2002.
Згідно зі ст. 25 Закону України юридичні та фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про правовий режим земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів, несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно із законом.
В даній справі, судом встановлено, що вищевказаний магістральний газопровід введено в експлуатацію в грудні 1981 року (а.с. 16 т.1), відповідно визначені спеціальним законодавством обмеження на використання власником або користувачем земельних ділянок у межах охоронних зон вказаного газопроводу, діють з дня введення відповідного об`єкта магістрального трубопроводу в експлуатацію, тобто з 30.12.1981.
Також судом встановлено факт належності ОСОБА_3 (до дня його смерті) на праві приватної власності земельної ділянки з кадастровим номером 1221881300:02:001:0549, яку успадкував його син ОСОБА_2 та яка повністю знаходиться в межах охоронної зони вказаного магістрального газопроводу, в безпосередній близькості від нього, при цьому на вказаній земельній ділянці висаджено багаторічні насадження (дерева), що суперечить вищевказаним нормам спеціального законодавства, щодо заборони висаджування багаторічних насаджень в межах охоронних зон.
Разом з тим, магістральний газопровід Шебелинка-Дніпропетровськ-Одеса 1а , на якому виявлено порушення охоронної зони є об`єктами підвищеної небезпеки.
Так, ст. 1 Закону України Про об`єкти підвищеної небезпеки від 18.01.2001 № 2245-ІІІ (далі за текстом Закон України № 2245-ІІІ) визначено, що об`єкт підвищеної небезпеки - об`єкт, на якому використовуються, виготовляються, переробляються, зберігаються або транспортуються одна або кілька небезпечних речовин чи категорій речовин у кількості, що дорівнює або перевищує нормативно встановлені порогові маси, а також інші об`єкти як такі, що відповідно до закону є реальною загрозою виникнення надзвичайної ситуації техногенного та природного характеру; потенційно небезпечний об`єкт - об`єкт, на якому можуть використовуватися або виготовляються, переробляються, зберігаються чи транспортуються небезпечні речовини, біологічні препарати, а також інші об`єкти, що за певних обставин можуть створити реальну загрозу виникнення аварії.
Як вбачається зі змісту ст. 9 Закону України № 2245-ІІІ, суб`єкт господарської діяльності ідентифікує об`єкти підвищеної небезпеки відповідно до кількості порогової маси небезпечних речовин.
Окрім того, відповідно до п.п.1.6, 1.7 розділу 1 гл. IV Правил безпечної експлуатації магістральних газопроводів, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 27.01.2010 № 11, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 19.04.2010 № 292/17587, магістральний газопровід-відвід до ГРС-6 м. Кривий Ріг діаметром (ДУ) - 500 км, 0,0 - км 54,551 на км 47,00 МГ Шебелинка-Дніпропетровськ-Одеса 1а км 0,000- км 46,650, робочий тиск (РУ) - 55 кгс/см ідентифікований, як об`єкт підвищеної небезпеки.
Отже, висаджування багаторічних насаджень на вищевказаній земельній ділянці, що повністю знаходить в межах охоронної зони, створює потенційну підвищену небезпеку не лише її власнику, газопроводу-відводу, а й іншим мешканцям с. Вільне, їх майну, адже можливість виникнення аварійної ситуації на газопроводі не передбачувана, а наслідки аварійної ситуації на газопроводі можуть бути непоправними, що також визнано комісією, в складі якої були представники органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади (а.с. 48-49).
Згідно з ч. ч. 2, 4 статті 8 Закону України № 2245-ІІІ, суб`єкт господарської діяльності зобов`язаний вживати заходів, направлених на запобігання аваріям та забезпечувати експлуатацію об`єктів підвищеної небезпеки з додержанням мінімально можливого ризику.
При цьому, абз. 8, 10 ст. 1 Закону України № 2245-ІІІ визначено, що ризик - це ступінь імовірності певної негативної події, яка може відбутися в певний час або за певних обставин на території об`єкта підвищеної небезпеки і/або за його межами.
Також, статтею 1 Закону України Про правовий режим земель в охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів , визначено, що аварійна ситуація на магістральних трубопроводах - це стан об`єктів магістральних трубопроводів, що характеризується порушенням меж та/або умов безпечної експлуатації, але не перейшов у аварію.
В демократичному суспільстві, де людина, її життя та здоров`я є найвищою соціальною цінністю, мають вживатися серед інших і превентивні заходи, з метою запобігання аваріям та заподіянню шкоди. Зокрема, спеціальним законодавством щодо охоронних зон визначено, що основними його завданнями є здійснення охоронних та інших заходів на території охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів, спрямованих на захист життя та здоров`я людей і навколишнього природного середовища, підтримання належного екологічного стану на території охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів як об`єкта трубопровідного транспорту, а також на забезпечення безперебійного функціонування таких об`єктів.
Позивачем, відповідно до ст. 17 Закону № 3041-VI, Постанови КМ України Про затвердження Порядку повідомлення власників та користувачів земельних ділянок, розташованих у межах охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів про встановленні обмеження у використанні таких земельних ділянок , Постанови КМ України № 268 від 15.04.2013, з метою запобігання порушення власниками та користувачами земельних ділянок на території, зокрема, Вільненської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області охоронних зон, публікувалися оголошення у засобах масової інформації (а.с. 43-46). Відповідна інформація щодо розташування магістральних газопроводів на території України розміщена на офіційному сайті позивача https://tsoua.com.
Голову Вільненської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області та землевпорядника цієї ж сільської ради, позивач листами інформував про проходження землями Вільненської сільської ради газопроводів високого тиску та кабелю технологічного зв`язку, разом зі схемою проходження газопроводу (а.с. 37-38, 39).
Більш того, уздовж газопроводу ГРС-6 встановлені інформаційні таблички про проходження газопроводу високого тиску та відстань охоронної зони від осі газопроводу. Зокрема, інформаційні таблички із зазначенням газопроводу-відводу ГРС-6 та охоронною зоною у 150 м розташовані на земельних ділянках Вільненської сільської ради, уздовж газопроводу та біля земельних ділянок громадян (а.с. 47).
Беручи до уваги викладене, суд приходить до висновку, про існування триваючого порушення щодо встановлених законодавством України обмежень у володінні та користуванні земельною ділянкою в межах охоронної зони об`єктів магістральних трубопроводів зі створенням ризиків техногенного і природного характеру та аварійної ситуації на магістральному газопроводі Шебелинка-Дніпропетровськ-Одеса 1а , що полягає у висадженні багаторічних насаджень на вказаній земельній ділянці.
Беручи на себе відповідальність за управління ризиком, ТОВ Оператор ГТС України , підприємство, що має стратегічне значення для економіки і безпеки держави, зобов`язано застосовувати всі можливі заходи спрямовані на забезпечення мінімально можливого ризику на об`єктах підвищеної небезпеки.
Згідно з ч. 2 ст. 13 ЦК України, при здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб, завдати шкоду довкіллю або культурній спадщині.
Відповідно до ст. 319 ЦК України, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
Власність зобов`язує. Власник земельної ділянки може використовувати на свій розсуд все, що знаходиться над і під поверхнею цієї ділянки, якщо інше не встановлено законом та якщо це не порушує прав інших осіб (ч. 4 ст. 319, ч. 5 ст. 373 ЦК України).
У разі недодержання особою при здійсненні своїх прав вимог, які встановлені ст. 13 ЦК України, суд може зобов`язати її припинити зловживання своїми правами, а також застосувати інші наслідки встановлені законом.
Згідно статті 321 ЦК України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Використання вищевказаної земельної ділянки, хоч і з дотриманням цільового призначення, але з порушенням вимог діючого спеціального законодавства щодо охоронних зон, свідчить про свідоме порушення правового режиму охоронних зон магістральних газопроводів та створенню реальної загрози для магістрального газопроводу Шебелинка-Дніпропетровськ-Одеса 1а , який є об`єктами підвищеної небезпеки, виникненню аварій та надзвичайних ситуацій.
Згідно зі ст. 1163 ЦК України, фізична особа, життю, здоров`ю або майну якої загрожує небезпека, а також, юридична особа, майну якої загрожує небезпека, мають право вимагати її усунення від того, хто її створює.
За приписами п. 1 ст. 1164 ЦК України, у разі не усунення загрози майну юридичної особи, заінтересована особа має право вимагати: вжиття невідкладних заходів щодо усунення загрози.
Зобов`язання, передбачене ст. 1163 ЦК України, спрямоване на виконання превентивної (попереджувальної) функції - запобігання завдання шкоди майну юридичної особи, крім того, протиправність дій відповідача та його вина не є обов`язковими умовами виникнення зобов`язання. Змістом зобов`язання є право позивача вимагати усунення небезпеки та обов`язок відповідача припинити дію/бездіяльність, які викликали небезпеку.
Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону України Про трубопровідний транспорт , магістральний трубопровідний транспорт має важливе народногосподарське та оборонне значення і є державною власністю.
Виходячи зі змісту норм Закону України Про нафту і газ та Закону України Про трубопровідний транспорт , відносини з транспортування та зберігання природного газу є важливою та невід`ємною складовою нафтогазової галузі України. Належне функціонування нафтогазової галузі України є головною умовою забезпечення енергетичної безпеки України, що й підкреслює загальнодержавне значення галузі та необхідність суворого дотримання законодавства при вирішенні її проблемних питань та захисті її інтересів.
ТОВ Оператор ГТС України здійснює суспільно-важливу і стратегічну функцію по своєчасному й безперебійному забезпеченню суб`єктів господарювання та соціальної сфери України природним газом, надійного та безпечного функціонування Єдиної газотранспортної системи України, а також забезпечення транзиту газу за міждержавними угодами.
Відповідно до постанов Кабінету Міністрів України Про затвердження переліку підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави від 04.03.2015 № 83 та Про визначення критеріїв віднесення об`єктів державної власності до таких, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави від 03.11.2010 № 999 (зі змінами та доповненнями), ТОВ Оператор ГТС України , як суб`єкт господарювання державного сектору економіки та підприємство паливно-енергетичного комплексу, що здійснює діяльність з транспортування природного газу магістральними газопроводами і зберігання природного газу у підземних газосховищах, віднесено до підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави. У свою чергу, під енергетичною безпекою держави розуміється здатність держави в особі її органів управління забезпечити кінцевих споживачів природним газом в необхідному обсязі та належної якості у звичайних умовах, а також під час дії дестабілізуючих факторів (надзвичайних ситуацій) внутрішнього чи зовнішнього характеру у межах гарантованого покриття мінімального обсягу найважливіших потреб країни, окремих її районів, міст, селищ чи об`єктів у паливно-енергетичних ресурсах.
Відповідно до ст. 68 Конституції України, кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та Законів України.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що на земельній ділянці успадкованій ОСОБА_2 , яка повністю розташована в межах охоронної зони магістрального газопроводу, в безпосередній близькості до нього, всупереч наведеним вище нормам діючого законодавства висаджені багаторічні насадження, а тому суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача усунути загрозу магістральному газопроводу, вчинивши дії по викорчовуванню багаторічних насаджень.
При цьому, суд звертає увагу відповідача, що дії по викорчовуванню багаторічних насаджень мають бути виконані з дотриманням вимог чинного законодавства щодо режиму охоронних зон, зокрема щодо проведення будівельних, ремонтних, земляних та інших робіт на земельних ділянках, розташованих в охоронних зонах, а також всіх інших робіт, пов`язаних з розробкою ґрунту на глибину більше 30 сантиметрів на таких земельних ділянках, лише на підставі письмового погодження з підприємствами магістральних трубопроводів, з метою виключення можливості виникнення аварій, аварійних ситуацій на об`єкті магістральних трубопроводів під час проведення відповідних робіт.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, враховуючи задоволення позовних вимог позивача, керуючись ст. 141 ЦПК України, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача на користь позивача понесені ним та документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 2102,00 грн.
Керуючись ст. ст. 4, 5, 13, 19, 76-81, 89, 95, 133, 141, 247, 258-259, 263-265 ЦПК України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Оператор газотранспортної системи України до ОСОБА_2 про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Зобов`язати ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , паспорт № НОМЕР_2 виданий органом 1231 17.06.2021, РНОКПП: НОМЕР_3 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ) виконати дії з усунення загрози газопроводу-відводу ГРС-6 м. Кривий Ріг магістральному газопроводу Шебелинка Дніпропетровськ - Одеса 1а шляхом викорчовування багаторічних насаджень (дерев), розташованих на земельній ділянці з кадастровим номером 1221881300:02:001:0549, площею 0,0464 га, яка розташована на території Вільненської (нині Лозуватської) сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області.
Стягнути з ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , паспорт № НОМЕР_2 виданий органом 1231 17.06.2021, РНОКПП: НОМЕР_3 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Оператор газотранспортної системи Україна (код ЄДРПОУ 42795490, юридична адреса: Кловський узвіз, буд.7, поверх 16, м. Київ) судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні 00 копійок.
Рішення може бути оскаржено шляхом подання апеляційної скарги до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення суду складено 07.02.2022.
Суддя М.В. Березюк
Суд | Криворізький районний суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2022 |
Оприлюднено | 08.02.2022 |
Номер документу | 102983268 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Криворізький районний суд Дніпропетровської області
Березюк М. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні