Рішення
від 19.01.2022 по справі 240/19726/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 січня 2022 року м. Житомир справа № 240/19726/21

категорія 112010000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

судді Лавренчук О.В.,

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВВ Володар УА" до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Житомирській області про визнання протиправним та скасування рішення,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ВВ Володар УА" звернулось до суду з позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Житомирській області в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Житомирській області №227 від 14.07.2021.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що ненадання документів не є підтвердженням того, що допомога у зв"язку з тимчасовою непрацездатністю, по вагітності та пологам, новорічні подарунки та путівки на санаторно-курортне лікування видані з порушенням законодавчих положень. Відмічає, що норм щодо строків зберігання документів, на підставі яких здійснювались страхові виплати зазначений Порядок №23 не містить. Як не містила такої ж вимоги щодо строків зберігання документів Інструкція про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої постановою Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22 грудня 2010 року №29. Вважає, що висновки, викладені в акті перевірки такими, що не відповідають положенням законодавства, а отже, й рішення про зобов`язання сплати грошових коштів протиправним. Просить позов задовольнити.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 27.09.2021 відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.

Відзив на позовну заяву надійшов до суду 15.11.2021. Заперечуючи позовні вимоги відповідач вказує, що Акт про вилучення документів для знищення, які підлягають перевірці за період 2014-2017 роки не внесених до Національного архівного фонду попередніх років відсутній, що є порушенням ч.5, ч.6 п. 2.7 Порядку №23. Просить відмовити у задоволенні позову.

Ухвалою суду від 19.11.2021 відмовлено у задоволенні клопотання Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Житомирській області про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін.

У період із 01.11.2021 по 05.11.2021 головуюча суддя перебувала у відрядженні, а із 07.12.2021 по 21.12.2021 (включно), головуюча суддя перебувала у відпустці.

Розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи (у письмовому провадженні), з особливостями, визначеними статтями 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, позовну заяву та відзив, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, суд дійшов наступних висновків.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачем позивачу було направлено повідомлення №26 від 21.05.2021 про проведення документальної планової перевірки за період із 27.12.2011 по 31.03.2021.

Направлення №47 від 16.06.2021 на проведення перевірки було отримане директором позивача.

Встановлено, що у період із 17.06.2021 по 24.06.2021 посадовими особами Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Житомирській області було проведено документальну планову невиїзну перевірку дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю "ВВ Володар УА" порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України.

За результатом перевірки складено Акт від 24.06.2021 №46, у якому зафіксовано наступні порушення:

- страхувальником не надані первинні бухгалтерські документи: відомості заробітної плати застрахованих осіб, табелі обліку робочого часу, накази, листки непрацездатності, протоколи засідання комісії із соціального страхування, звіти за формою Ф4-ФСС з ТВП за 2014 - 2017 роки. Акт про вилучення документів для знищення, не внесених до Національного архівного фонду попередніх років, відсутній.

- під час перевірки відповідно отриманих від Житомирської міської виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 6 (шість) новорічних подарунків відповідно накладної від 10.12.2013 №239 на загальну суму 143,82 грн страхувальником не надані: рішення про виділення новорічного подарунка прийняте комісією із соціального страхування підприємства, складеної страхувальником відомості на видачу новорічних подарунків, де зазначаються прізвища, ініціали застрахованих осіб та їх дітей, число, місяць та рік народження дітей, з зазначенням даних про отримання застрахованими особами новорічних подарунків, що завіряються підписами застрахованих осіб; копії свідоцтв про народження;

- не надані за період 2013 - 2014 роки: накладні по путівках, рішення комісії із соціального страхування, копії квитанцій щодо часткової оплати вартості путівок, сплачених через установи банків, журнал обліку путівок до санаторно-курортних закладів, довідка форми №070/о, а також зворотні талони про факт перебування в санаторно-курортному закладі, що повинні зберігаються в фінансовому підрозділі страхувальника, що є порушенням порядку видачі та використання санаторно- курортних путівок. Журнал обліку путівок до санаторно - курортних закладів за формою Ф 13-ФСС з ТВП відсутній. Акт про вилучення документів для знищення, не внесених до Національного архівного фонду попередніх років, перевірці підлягають документи за період 2014-2017 роки відсутній.

Всього на 23492,32 грн.

У Акті від 24.06.2021 №46 вказано: "Під час документальної перевірки не надано первинні документи, щодо нарахування та використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України за період 2011-2017 роки".

Рішенням Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Житомирській області №227 від 14.07.2021 про повернення страхових внесків Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду, вирішено, що загальна сума страхових коштів, які підлягають перерахуванню до Житомирського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Житомирській області становить 35238,48 грн, з яких: 23492,32 грн - неправомірно використані кошти Фонду та 11746,16 грн - фінансові санкції.

Отже, підставою для винесення оскаржуваного рішення слугувало ненадання позивачем документів щодо використанням коштів Фонду.

Вважаючи таке рішення протиправним, а права та інтереси порушеними, Товариства з обмеженою відповідальністю "ВВ Володар УА" звернулось до суду.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначено Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-XIV (далі - Закон №1105).

Відповідно до частини першої статті 4 Закону №1105 Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Згідно з частиною першої статті 9 Закону №1105 основними завданнями Фонду та його робочих органів є, зокрема, здійснення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, у тому числі на підставі інформації з електронного реєстру листків непрацездатності; здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.

Статтею 10 Закону №1105 вказано, що Фонд має право: перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону; вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування; порушувати відповідно до законодавства питання про притягнення посадових осіб до відповідальності за порушення законодавства у сфері соціального страхування, вимагати надання інформації про вжиті заходи;

Частиною 2 ст. 10 Закону №1105 встановлено, що Фонд зобов`язаний: здійснювати контроль за дотриманням порядку використання страхувальником страхових коштів; вживати заходів щодо раціонального використання коштів і забезпечення фінансової стабільності Фонду; контролювати правильність витрат за соціальним страхуванням, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань соціального страхування;

Приписами ч. 2 ст. 15 Закону №1105 встановлено, що роботодавець зобов`язаний: вести облік коштів соціального страхування і своєчасно надавати Фонду встановлену звітність щодо цих коштів; під час перевірки правильності використання коштів Фонду та достовірності поданих роботодавцем даних надавати посадовим особам Фонду необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірки;

Відповідно до вимог Законів України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 1105), "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 2464) та "Про запобігання корупції", призначено для здійснення працівниками робочих органів виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України (далі - Фонд) та їх відділень контролю за дотриманням порядку використання страхувальниками страхових коштів Фонду розроблено Порядок перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, який затверджено Постановою правління Фонду соціального страхування України 02 жовтня 2020 року №23 (далі - Порядок №23).

Пунктом 1.2 Порядку №23 визначено, що цей Порядок визначає підстави, умови та процедуру проведення перевірок правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду, що використовуються для надання:

1) матеріального забезпечення у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, передбаченого статтею 20 Закону № 1105, за такими видами:

допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною);

допомога по вагітності та пологах;

допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві);

2) виплат потерпілим на виробництві, передбачених абзацом четвертим частини третьої статті 42 Закону № 1105, за такими видами:

допомога по тимчасовій непрацездатності, яка настала внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання;

виплата при тимчасовому переведенні потерпілого на легшу, нижчеоплачувану роботу;

відшкодування вартості поховання потерпілого та пов`язаних з цим ритуальних послуг.

Згідно п. 1.3 Порядку №23, за Фондом також зберігаються повноваження щодо контролю за правомірністю видачі та використання путівок на санаторно-курортне лікування застрахованими особами та членами їх сімей, правильність ведення їх обліку, своєчасність сплати їх часткової вартості згідно з законодавством у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, що діяло до 01 січня 2015 року.

Приписами п. 2.1 Порядку №23 визначено, що перевірки проводяться з метою:

здійснення контролю за використанням страхових коштів Фонду, обґрунтованістю виплати матеріального забезпечення, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання;

виявлення та підтвердження неправомірно витрачених сум страхових коштів та/або вартості наданих соціальних послуг, нецільового використання коштів, невикористаних коштів Фонду, забезпечення своєчасного та повного повернення таких коштів до бюджету Фонду.

Відповідно до п.2.4 Порядку №23, відповідно до цього Порядку посадові особи Фонду мають право проводити камеральні та документальні (планові або позапланові; виїзні або не виїзні) перевірки достовірності відомостей, поданих страхувальниками для отримання страхових коштів Фонду, дотримання порядку використання страхувальниками виділених йому страхових коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку страхувальника у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним до Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду.

Документальною плановою перевіркою вважається перевірка дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду, яка проводиться за місцезнаходженням страхувальника, крім випадку подачі страхувальником письмової заяви про проведення перевірки у приміщенні робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення, та передбачена в плані-графіку проведення документальних планових перевірок відповідно до плану роботи робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення (п. 2.6 Порядку №23).

Приписами п. 2.23 Порядку №23 визначено, що під час документальних перевірок страхувальників перевіряються: правомірність призначення та виплати матеріального забезпечення застрахованим особам та окремих виплат потерпілим на виробництві; правомірність та обґрунтованість заявлених сум фінансування та використання страхових коштів, які надійшли від робочого органу виконавчої дирекції Фонду (відділення робочого органу виконавчої дирекції Фонду), зокрема, наявність відповідної кількості виданих в установленому порядку листків непрацездатності (правильність їх заповнення), актів розслідування нещасних випадків, пов`язаних з виробництвом, або актів розслідування хронічних професійних захворювань (отруєнь) за встановленими формами, висновків лікарсько-консультаційної комісії або медико-соціальної експертної комісії, підтверджуючих документів для відшкодування вартості поховання потерпілого, які є підставою для отримання матеріального забезпечення та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок страхових коштів Фонду згідно з відповідними заявами-розрахунками; правильність ведення бухгалтерського обліку, складання звітності щодо коштів Фонду та своєчасність її надання (зокрема повідомлень про виплату коштів застрахованим особам) до робочих органів виконавчої дирекції Фонду або їх відділень; правомірність видачі та використання путівок на санаторно-курортне лікування застрахованими особами та членами їх сімей, правильність ведення їх обліку, своєчасність сплати їх часткової вартості згідно з законодавством у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, що діяло до 01 січня 2015 року.

Пунктом 3.1 Порядку №23 визначено, що результати документальної перевірки оформлюються у формі акта документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України (далі - акт перевірки) за формою згідно з додатком 4 до цього Порядку.

Належними доказами підтверджується, що у період із 17.06.2021 по 24.06.2021 Житомирським відділенням Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Житомирській області було проведено невиїзну планову перевірку ТОВ "ВВ Володар УА", за результатом якої складено Акт №46 від 24.06.2021.

В акті перевірки викладаються всі суттєві обставини діяльності страхувальника, які мають відношення до фактів виявлених порушень порядку використання страхових коштів Фонду. Факти виявлених порушень викладаються чітко, об`єктивно та в повній мірі, із посиланням на відповідну вимогу (норму) законодавства та первинні або інші документи, що підтверджують наявність зазначених фактів (п. 3.2 Порядку №23).

Судом досліджено копію Акту №46 від 24.06.2021 та встановлено, що під час перевірки було встановлено наявність порушень ТОВ "ВВ Володар УА" вимог законодавства в частині використання страхувальником коштів Фонду за період із 2011 по 2017 року.

У Акті №46 від 24.06.2021 міститься запис про відмову від підпису цього акту керівником або уповноваженою особою страхувальника.

Згідно п. 3.4 Порядку №23, у разі відмови керівником або уповноваженою особою страхувальника від підписання та отримання акта перевірки посадові особи Фонду вносять до нього відповідний запис. Протягом трьох робочих днів з дня, наступного за днем закінчення документальної перевірки, один примірник акта перевірки з відміткою про відмову від підписання та отримання акта перевірки надсилається страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Акт про відмову від підпису акту документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником коштів Фонду було складено 24.06.2021.

Згідно п. 3.3 Порядку №23, додатками до акта перевірки є копії первинних або інших документів, які підтверджують наявність таких фактів порушень (наприклад: накази, заяви працівників, копії листків непрацездатності, протоколи засідань комісії (уповноваженого) із соціального страхування, відомості, за якими працівники отримують основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, графіки роботи тощо), а в акті перевірки наводяться узагальнені дані. Зазначені додатки повинні бути підписані посадовими особами Фонду, а також керівником або уповноваженою особою страхувальника.

Для підтвердження фактів порушень, виявлених під час перевірки, на вимогу посадовими особами Фонду, які проводять перевірку, страхувальник зобов`язаний надати належним чином завірені копії документів, які засвідчують відповідні факти, та необхідні письмові пояснення, які долучаються до матеріалів перевірки.

Як вбачається з Акту №46 від 24.06.2021, планова невиїзна перевірка здійснювалась суцільним методом за період із 27.12.2011 по 31.03.2021.

У Акті перевірки №46 від 24.06.2021 зазначено: "Під час документальної перевірки не надано первинні документи, щодо нарахування та використання страхувальником коштів Фонду соціального страхування України за період 2011-2017 роки".

В матеріалах адміністративної справи міститься копія Акту отримання первинних документів для перевірки по коштам Фонду соціального страхування у якому вказано, що начальником сектору по роботі із страхувальниками для проведення документальної перевірки дотримання порядку використання страхових коштів Фонду соціального страхування України Товариством з обмеженою відповідальністю "ВВ Володар УА" не надано: Головну книгу, звітність по формі Ф4-ФСС з ТВП за період з 2011 по 2018 роки; банківські виписки за період по 31.12.2017; довідки ОК-5; накази, табелі робочого часу; лікарняні листи за період квітень 2014 по січень 2017 роки; реєстри по рахунках; копії свідоцтв про народження дітей застрахованих осіб, які отримували Новорічні дитячі подарунки від Фонду; роздаткові відомості отримання новорічних подарунків; Журналу реєстрації путівок на санаторно - курортне лікування.

Заперечуючи викладені у Акті №46 від 24.06.2021 висновки, позивач вказує на те, що строк зберігання документів, ненадання яких під час перевірки зафіксовано у відповідному Акті, не встановлено, а щодо путівок на санаторно-курортне лікування, строк їх зберігання становить 3 роки.

Стосовно строку зберігання первинних документів, зокрема і листків непрацездатності протягом 3 років та закінчення цього терміну, ТОВ "ВВ Володар УА" станом на момент перевірки, суд зауважує, що як контролюючому органу під час перевірки так і суду протягом розгляду справи не було надано актів знищення ненаданих до перевірки документів за період з 2011 по 2017 рік.

Надані до суду копії листків непрацездатності датовані 2020 та 2021 роком.

Отже, позивачем не надано до суду належних доказів на спростування висновків, викладених у Акті №46 від 24.06.2021.

Відповідно до п. 4.1 Порядку №23, у разі порушення порядку використання страхових коштів страхувальники відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг, які надавались страхувальникам до 01 січня 2015 року, і сплачують штраф відповідно до абзацу першого частини шостої статті 15 Закону №1105.

Керівник робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його заступник приймає рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду (далі - рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій) за формою згідно з додатком 6 до цього Порядку у двох примірниках.

Підставою для прийняття рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій є акт перевірки, яким задокументовані випадки порушення страхувальником порядку використання страхових коштів Фонду.

Рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій приймається протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення/отримання страхувальником акта перевірки, а у разі подання страхувальником заперечень та/або додаткових документів до акта перевірки, протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення або надсилання страхувальнику письмової відповіді відповідно до абзацу другого пункту 3.5 цього Порядку.

Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги є безпідставними.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Керуючись статтями 9, 72-77, 90, 242-246, 255, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Відмовити у задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "ВВ Володар УА" (вул. С.Бандери, 7,Житомир,10039, код ЄДРПОУ 37604860) до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Житомирській області (м-н Корольова, 4/2,Житомир,10014, код ЄДРПОУ 41313540) про визнання протиправним та скасування рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Лавренчук

Дата ухвалення рішення19.01.2022
Оприлюднено09.02.2022
Номер документу103005153
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення

Судовий реєстр по справі —240/19726/21

Рішення від 19.01.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Лавренчук Ольга Володимирівна

Ухвала від 19.11.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Лавренчук Ольга Володимирівна

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Лавренчук Ольга Володимирівна

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Лавренчук Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні