Справа №:755/1616/22
Провадження №: 1-кс/755/355/22
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"01" лютого 2022 р. слідча суддя Дніпровського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , секретар судових засідань ОСОБА_2 , за участю прокурора ОСОБА_3 , розглянувши клопотання старшого слідчого СВ Дніпровського УП ГУНП у м. Києві ОСОБА_4 про надання дозволу на проведення огляду у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 120211000400002912 від 09 жовтня 2021 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 197-1 КК України,
в с т а н о в и л а :
старший слідчий СВ Дніпровського УП ГУНП у м. Києві ОСОБА_4 , за погодженням прокурора Дніпровської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 , звернувся до слідчої судді з клопотанням про надання дозволу на проведення огляду земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:66:264:0004 на АДРЕСА_1 , із залученням спеціалістів у галузі містобудування, землекористування та інших, з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення.
Клопотання мотивовано тим, що 08 жовтня 2021 року за адресою: м. Київ, просп. Визволителів 13, було виявлено, що невстановлена досудовим розслідуванням особа, здійснює самовільне незаконне будівництво на самовільно захопленій земельній ділянці (ЄО 67229).
Відповідно до ідентифікації за Публічною кадастровою картою України земельна ділянка з кадастровим номером: 8000000000:66:264:0004, знаходиться на АДРЕСА_1 . За функціональним призначенням земельна ділянка на АДРЕСА_1 відповідно до Генерального плану міста Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28 березня 2002 року № 370/1804, відноситься до комунально-складської території.
Згідно технічного паспорту, на об`єкті, розташованому за адресою: АДРЕСА_1 , здійснюється реконструкція комплексу будівель під автозаправний комплекс.
Водночас, виїздом на місце та проведеним оглядом від 16 листопада 2021 року встановлено, що на земельній ділянці з кадастровими номерам: 8000000000:66:264:0004, що знаходиться на АДРЕСА_1 , здійснюється будівельні роботи з монтажу фундамента, який не відноситься до капітальної споруди, що зведена поряд. На момент огляду на ділянці працює будівельна техніка та працівники.
Проведеним оглядом від 12 січня 2022 року встановлено, що зазначена ділянка огороджена, вхід на ділянку унеможливлений. На ділянці тривають будівельні роботи. Здійснити перевірку законності будівництва та землекористування за участі спеціалістів не виявилось можливим.
Згідно ч. 5 ст. 20 Земельного кодексу України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Статтею 39 Земельного кодексу України передбачено, що використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів та норм.
Статтями 5, 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачено, що вимоги містобудівної документації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами містобудування. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
За ст. 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Відповідно до містобудівного кадастру, вказана земельна ділянка за функціональним призначенням відноситься до територій комунально-складського користування.
За вказаним фактом було розпочато кримінальне провадження № 120211000400002912 від 09 жовтня 2021 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 197-1 КК України.
В обґрунтування клопотання прокурор посилається на те, що, з метою встановлення всіх обставин вчинення кримінального правопорушення, виникає необхідність у проникненні на територію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:66:264:0004 на АДРЕСА_1 , з метою її подальшого огляду та огляду розташованих на ній будівель, із залученням спеціалістів у сфері містобудівної діяльності, містобудівних норм, державних стандартів і правил та спеціалістів в галузі земельного законодавства та подальшого вирішення питання щодо проведення контролюючими органами перевірок щодо законності використання цієї земельної ділянки.
Прокурор у судовому засіданні клопотання підтримав, просив його задовольнити з підстав в ньому наведених.
Слідча суддя, вислухавши доводи прокурора, дослідивши матеріали, якими обґрунтовується клопотання, приходить до такого висновку.
Згідно ч. 1 ст. 237 КПК України з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення слідчий, прокурор проводять огляд місцевості, приміщення, речей та документів.
Відповідно до ч. 2 ст. 237 КПК України огляд житла чи іншого володіння особи здійснюється згідно з правилами цього Кодексу, передбаченими для обшуку житла чи іншого володіння особи.
Згідно ч. 1 ст.234КПК України обшук проводиться з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знаряддя кримінального правопорушення або майна, яке було здобуте у результаті його вчинення, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб.
Згідно ч. 5 ст. 237 КПК України при проведенні огляду дозволяється вилучення лише речей і документів, які мають значення для кримінального провадження, та речей, вилучених з обігу. Усі вилучені речі і документи підлягають негайному огляду і опечатуванню із завіренням підписами осіб, які брали участь у проведенні огляду. У разі якщо огляд речей і документів на місці здійснити неможливо або їх огляд пов`язаний з ускладненнями, вони тимчасово опечатуються і зберігаються у такому вигляді доти, доки не буде здійснено їх остаточні огляд і опечатування.
Дане клопотання про проведення огляду відповідає положенням КПК України, оскільки прокурором доведено наявність достатніх підстав вважати, що було вчинено кримінальне правопорушення, дані про яке містяться у витязі з ЄРДР, а також за встановлених обставин вчинення кримінального правопорушення огляд є найбільш доцільним та ефективним способом фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, а тому слідча суддя приходить до висновку про наявність підстав для часткового задоволення клопотання, а саме надання дозволу на проведення огляду на вказаній земельній ділянці.
Крім того,у клопотанні слідча вказує конкретні ПІБ осіб, котрим просить надати дозвіл на проведення обшуку, що слідча суддя не вважає доречним, зважаючи на позицію колегії суддів Третьої судової палати Касаційного кримінального суду Верховного Суду, викладеній у постанові від 07 жовтня 2020 року у справі № 725/1199/19, де вказано, що системне тлумачення процесуальних норм, передбачених статтями 236, 37, 39 КПК дає підстави до висновку, що ухвала про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи може бути виконана прокурором, призначеним здійснювати процесуальне керівництво в порядку ст. 37 КПК, або слідчим, визначеним керівником органу досудового розслідування в порядку ст. 39 цього Кодексу.
Приписи ст. 235 КПК не зобов`язують слідчого суддю в ухвалі зазначати прокурора чи слідчого, який буде проводити обшук, натомість ухвала слідчого судді має містити відомості про прокурора, слідчого, який подав клопотання про обшук. Тобто, процесуальний закон зобов`язує слідчого суддю встановити, що клопотання надійшло від уповноваженої особи - прокурора, включеного до групи прокурорів, або слідчого, якому доручено здійснювати розслідування, в порядку статей 37, 39, 216 КПК. Судовий контроль під час розгляду клопотання про проведення обшуку здійснюється з метою забезпечення права на недоторканість житла чи іншого володіння особи. При цьому, зміст норм цього Кодексу не дає підстав для твердження про те, що до повноважень слідчого судді належать, крім здійснення судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні, ще й інші (п. 18 ст. 3 КПК), віднесені до повноважень прокурора та слідчого з організації досудового розслідування.
Системне тлумачення норм, передбачених статтями 36, 40, 235, 236 КПК, не дає підстав для твердження про те, що до компетенції слідчого судді належить визначення як конкретного слідчого або прокурора, що мають здійснювати таку слідчу (розшукову) дію, так й інших осіб, що будуть приймати участь у проведенні обшуку (понятих, працівників оперативного підрозділу, спеціалістів та ін.).
Питання про дотримання вимог КПК прокурором або слідчим щодо належного використання повноважень здійснювати обшук, залучення понятих, спеціалістів, працівників оперативного підрозділу, підозрюваного, захисника, інших учасників провадження вирішуються на етапі судового провадження (п. 24 ст. 3 КПК), а не провадження у слідчого судді, і за умови надання протоколу обшуку суду як доказу винуватості у вчиненні злочину.
Таким чином, визначення в ухвалі слідчого судді конкретного слідчого або прокурора, які мають здійснювати обшук, знаходиться поза межами повноважень слідчого судді з контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні та обмежуються в цій частині перевіркою того, чи є належним суб`єктом учасник кримінального провадження, який звернувся з клопотанням про проведення обшуку. Визначення конкретного прокурора або слідчого (їх групи) для проведення обшуку належить до законних повноважень прокурора (старшого прокурора, групи прокурорів, які здійснюватимуть повноваження прокурорів у конкретному кримінальному провадженні) або старшого слідчої групи (керівника органу досудового розслідування).
Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 36 КПК прокурор, здійснюючи нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування у формі процесуального керівництва досудовим розслідуванням, уповноважений доручати слідчому у встановлений прокурором строк проведення слідчих (розшукових) дій, негласних слідчих (розшукових) дій, інших процесуальних дій або давати вказівки щодо їх проведення чи брати участь у них, а в необхідних випадках особисто проводити слідчі (розшукові) та процесуальні дії в порядку, визначеному цим Кодексом, що є способом процесуальної взаємодії прокурора та слідчого.
У п. 2 ч. 2 ст. 40 КПК закріплені кореспондуючі повноваження слідчого проводити слідчі (розшукові) дії та негласні слідчі (розшукові) дії у випадках, встановлених у цьому Кодексі.
Підставами взаємодії між процесуальним керівником, визначеним у кримінальному провадженні відповідно до ст. 37 КПК, та слідчим, призначеним відповідно до вимог статей 38, 39, 216 цього Кодексу, є належна реалізація ними своїх повноважень щодо розслідування конкретного кримінального правопорушення.
Основною формою процесуальної взаємодії прокурора зі слідчим, яка вживається на всіх етапах досудового розслідування, є надання письмових вказівок та доручень. Слідчий несе відповідальність за законність та своєчасність здійснення процесуальних дій (ч. 1 ст. 40 КПК), а відповідно до ч. 4 цієї статті слідчий зобов`язаний виконувати доручення та вказівки прокурора, які надаються у письмовій формі.
Отже, як правило, доручення та вказівки щодо проведення конкретних слідчих (розшукових) дій мають надаватися у письмовому виді, де їх отримання слідчим у письмовій формі є процесуальною гарантією їх належного виконання, оскільки вони отримують статус офіційного документу.
В той же час якщо закон прямо не вимагає письмової форми, прокурор має право надавати доручення та вказівки слідчому про виконання процесуальних дій усно, якщо це обумовлено, зокрема, невідкладними випадками або виконанням незначного обсягу процесуальних дій.
Щодо вимог клопотання в частині надання дозволу на залучення до огляду спеціалістів у галузі містобудування, землекористування та інших, то слід зазначити таке.
Як вбачається із ч. 1 ст. 236 КПК України ухвала про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи може бути виконана слідчим чи прокурором. Для участі в проведенні обшуку може бути запрошений потерпілий, підозрюваний, захисник, представник та інші учасники кримінального провадження. З метою одержання допомоги з питань, що потребують спеціальних знань, слідчий, прокурор для участі в обшуку має право запросити спеціалістів.
Зважаючи на те, що Кримінальний процесуальний кодекс України надає право, зокрема, прокурору на залучення під час огляду спеціалістів у певній галузі, яке він використовує у відповідності до власних повноважень, тому додаткове одержання дозволу від слідчого судді, по даним обставинам не потребується.
На підставі викладеного та керуючись ст. 233-236, 237 КПК України, слідчий суддя
п о с т а н о в и л а :
клопотання старшого слідчого СВ Дніпровського УП ГУНП у м. Києві ОСОБА_4 про надання дозволу на проведення огляду - задовольнити.
Надати дозвіл на проведення огляду земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:66:264:0004 на АДРЕСА_1 , з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення.
Визначити строк дії ухвали, який не може перевищувати одного місяця з дня постановлення ухвали.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідча суддя: ОСОБА_1
Суд | Дніпровський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2022 |
Оприлюднено | 19.01.2023 |
Номер документу | 103032444 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про огляд житла чи іншого володіння особи |
Кримінальне
Дніпровський районний суд міста Києва
Левко В. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні