Постанова
від 18.01.2022 по справі 520/13742/21
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 січня 2022 р.Справа № 520/13742/21 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: П`янової Я.В.,

Суддів: Присяжнюк О.В. , Спаскіна О.А. ,

за участю секретаря судового засідання Мироненко А.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.09.2021, головуючий суддя І інстанції: Спірідонов М.О., м. Харків, повний текст складено 05.10.21 року по справі № 520/13742/21

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дружбокраянське"

до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Дружбокраянське" (далі за текстом також - позивач, ТОВ "Дружбокраянське") звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі та текстом також - відповідач, ГУ ДПС у Харківській області), в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України від 17.06.2021: № 00116020721 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на загальну суму 4629614,00 грн; № 00116010721 про адміністративні штрафні санкції у сумі 1020 грн.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2021 року позов задоволено.

Скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України від 17.06.2021 за № 00116020721 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на загальну суму 4629614,00 грн та за № 00116010721 про адміністративні штрафні санкції у сумі 1020 грн.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Дружбокраянське" сплачений судовий збір у сумі 22700 грн.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, ГУ ДПС у Харківській області оскаржило його в апеляційному порядку, оскільки вважає, що рішення ухвалене з неправильним застосуванням норм матеріального права, а викладені у ньому висновки не відповідають обставинам справи.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач наводить обставини справи шляхом відтворення частини акта перевірки та нормативно - правове обґрунтування вимог апеляційної скарги через викладення тексту норм, покладених в основу прийняття спірних податкових повідомлень - рішень. Доводить, що неврахування судом першої інстанції обставин, установлених під час податкової перевірки, свідчить про формальний підхід до з`ясування фактичних обставин справи, а судове рішення ґрунтується виключно на правовій позиції позивача, без урахування доводів і пояснень відповідача.

За результатами апеляційного розгляду ГУ ДПС у Харківській області просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким в позові відмовити повністю.

Від позивача на адресу суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому він зазначає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, рішення ухвалене з додержанням норм матеріального та процесуального права. Вказує, що доводи відповідача, викладені в апеляційній скарзі, є хибними та спростовуються матеріалами справи. Вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, а тому апеляційну скаргу просить залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

У додаткових поясненнях відповідач зазначає, що контролюючим органом прийняте податкове повідомлення-рішення № 00116010721 про адміністративні штрафні санкції у сумі 1020 грн, оскільки ТОВ Дружбокраянське в порушення п. 85.2. ст. 85 Кодексу до перевірки не надано документи, які в повному обсязі підтверджують придбання, транспортування та використання в господарській діяльності добрив органічних Біочар-Фод .

Учасники справи повідомлені належним чином про дату, час та місце судового розгляду справи.

Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що ТОВ Дружбокраянське (код ЄДРПОУ 32464785), сільськогосподарське підприємство, зареєстровано як юридична особа 23.12.2004 за номером запису 14571020000000017 та є платником податку на додатну вартість на підставі свідоцтва (запису) від 01.01.2017 за № 200306413.

Красноградським відділом перевірок платників управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Харківській області на підставі наказу від 28.04.2021 за № 3110-п проведена позапланова виїзна документальна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю Дружбокраянське з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2020 по 31.03.2021, валютного - за період з 01.01.2020 по 31.03.2021, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - за період з 01.01.2020 по 31.03.2021.

За результатами перевірки складено акт документальної планової виїзної перевірки від 14.05.2021 за № 8214/20-40-07-21-07/32464785 Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Дружбокраянське .

За висновками акта перевірки від 14.05.2021 за № 8214/20-40-07-21-07/32464785 встановлено таке:

- встановлено завищення задекларованих ТОВ Дружбокраянське показників у рядку 10.1 Декларацій Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження) з податком на додану вартість на митній території України товарів (послуг) та основних фондів з метою їх використання у межах господарської діяльності платника податку для здійснення операцій, які підлягають оподаткуванню за ставкою 20 % та нульовою ставкою у сумі 3 086 409 грн, а саме: ТОВ Дружбокраянське в вересні та жовтні 2020 року здійснювало операції з придбання у ТОВ КФ Фабрика органічних добрив добрива органічного Біочар-Фод (обсяг - 15432047,22 грн, ПДВ - 3086409,44 грн), кількість 337 тон.

Суми ПДВ, відповідно до отриманих податкових накладних, ТОВ Дружбокраянське віднесено до складу податкового кредиту за відповідний звітний період, а саме: за вересень 2020 року включено до податкового кредиту ПДВ в сумі 1070433,33 грн, за жовтень 2020 року включено до податкового кредиту ПДВ в сумі 2015976,11 грн. Розбіжності між підприємствами відсутні.

Під час перевірки досліджено взаємовідносини ТОВ Дружбокраянське з ТОВ КФ Фабрика органічних добрив та встановлено таке: ТОВ Дружбокраянське , в особі директора Борішко Віталія Анатолійовича, який діє на підставі Статуту, що надалі іменується Покупець , з однієї сторони, та Товариство з обмереженою відповідальністю Комерційна фірма Фабрика органічних добрив , в особі директора Коваль Юрія Олександровича, який діє на підставі Статуту, що надалі іменується Постачальник , з іншої сторони, уклали договір № 01/09/2020 від 01 вересня 2020, місце укладання: с. Новосілки Київської області.

Предметом договору є:

Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця добриво органічне (Біочар-Фод), а Покупець зобов`язується прийняти й оплатити його на умовах, передбачених цим Договором.

Найменування товару, його кількість, ціна товару за одиницю і за позиціями вказуються у видаткових накладних/рахунках-фактурах Постачальника на товар. Найменування товару - добриво органічне (Біочар-Фод), об`єм/кількість вимірюється у кг.

Товар уважається таким, що прийнятий після підписання/отримання видаткової накладної.

Поставка Товару здійснюється партіями протягом усього терміну дії договору. Доставка товару здійснюється за рахунок Постачальника (пп. 3.1. Договору).

Доставка товару Постачальником здійснюється автомобільним або іншим видом транспорту за взаємною згодою сторін.

Право власності на товар переходить від Постачальника до Покупця в момент отримання товару згідно з датою у видатковій накладній.

Відповідно до умов Договору (п. 4.) ціна товару, що поставляється відповідно до Договору, вказується у рахунках-фактурах Постачальника. У вартість товару включаються усі витрати Постачальника. Загальна вартість Договору визначається як вартість всього товару, поставка якого здійснюється відповідно до видаткових накладних/рахунків-фактур Постачальника.

Порядок розрахунків за Договором (п. 5 Договору) - Постачальник має право, без додаткового погодження з Покупцем, грошові кошти, які сплачує Покупець відповідно до умов договору, зараховувати спочатку в оплату прострочених платежів та податкового боргу за поставлений товар, а вже потім зараховувати в якості поточних платежів за поставлений товар (п.п. 5.2.).

Договір вступає в силу з дати його підписання уповноваженими представниками Сторін і діє до 31.12.2020 та до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань, визначених даним Договором.

Вказаний договір підписано та скріплено печатками ТОВ Дружбокраянське , в особі директора Борішко Віталія Анатолійовича, та з ТОВ КФ Фабрика органічних добрив , в особі директора Коваля Юрія Олександровича.

Відповідно до умов договору доставка товару здійснюється за рахунок Постачальника (п.п. 3.1. Договору), в той час як відповідно до наданих до перевірки товарно-транспортних накладних автомобільним перевізником добрива являється ТОВ Белтрейд (код за ЄДРПОУ 39747761) на замовлення ТОВ Дружбокраянське . Договір на перевезення вантажів, складений з ТОВ Белтрейд та будь-яких інших документів, що підтверджують взаємовідносини Товариства з обмеженою відповідальністю Дружбокраянське з ТОВ Белтрейд до перевірки не надано, що свідчить про відсутність здійснення операцій з перевезення добрива органічного Біочар-Фод .

Крім того, відповідно до інформаційної бази Єдиного реєстру податкових накладних, відсутні зареєстровані податкові накладні Товариством з обмеженою відповідальністю Белтрейд на замовника автомобільних послуг - ТОВ Дружбокраянське та на постачальника добрива органічного Біочар-Фод - ТОВ КФ Фабрика органічних добрив .

ТОВ Дружбокраянське здійснено перерахування грошових коштів в загальній сумі 7681702,30 грн на рахунок ТОВ КФ Фабрика органічних добрив , а саме:

25.09.2020 платіжним дорученням № 231 - 1420700,00 грн;

28.09.2020 платіжним дорученням № 234 - 1154700,00 грн;

29.09.2020 платіжним дорученням № 244 - 580000,00 грн;

07.10.2020 платіжним дорученням №280 - 1000272,00 грн;

13.10.2020 платіжним дорученням №296 - 1650000,00 грн;

21.10.2020 платіжним дорученням № 325 - 1292763,30 грн;

21.10.2020 платіжним дорученням № 318 - 583267,00 грн.

З метою обліку добрива органічного Біочар-Фод ТОВ Дружбокраянське оформлює лімітно-забірну картку на отримання матеріальних цінностей (Сільгоспоблік, форма № ВЗСГ-1) і Акт про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин (Сільгоспоблік, форма № ВЗСГ-3) та на підставі цих документів відпускають і списують добрива на внесення в ґрунт.

Таким чином, перевіркою встановлено, що ТОВ Дружбокраянське за взаємовідносинами з ТОВ КФ Фабрика органічних добрив віднесено до складу податкового кредиту, що відображено в додатку 5 податкової декларації з податку на додану вартість в загальній сумі 3086409 грн, у тому числі:

- за вересень 2020 року - 1070433,33 грн (декларація від 20.10.2020 за № 9271400027);

- за жовтень 2020 року - 2015976,11 грн (декларація від 20.11.2020 за № 9306557929), що не підтверджуються видатковими накладними та супровідними транспортними документами щодо оформленого в бухгалтерському обліку придбання добрив органічних Біочар-Фод .

За висновками Акта № 8214/20-40-07-21-07/32464785 від 14.05.2021 документальної позапланової виїзної перевірки податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (далі за текстом - Акт перевірки ), встановлено порушення ТОВ Дружбокраянське :

- ст. 1, п. 2 ст. 3, п. 1, п. 2 ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 за № 996 (із змінами та доповненнями); пп. 1.1 п. 1, пп. 1.2 п. 1, п. 2.16 ст. 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого Наказом Мінфіну України від 24.05.1995 за № 88 та зареєстрованого у Мін`юсті України 05.06.1995 за № 168/704; п.п. 14.1.181 п. 14.1 ст. 14, п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198 ПК України від 01.12.10 за № 2755-IV, ТОВ Дружбокраянське занижено податок на додану вартість в розмірі 3086409 грн., в т.ч. за вересень 2020 року - 1070433,33 грн; за жовтень 2020 року - 2015976,11 грн.

- п. 85.2 ст. 85 ПК України від 01.12.10 за № 2755-IV в частині не надання в повному обсязі первинних документів;

- п. 176.2 ст. 176 ПКУ від 01.12.10, № 2755-IV в частині відображення недостовірних даних про виплату доходів у вигляді основної суми поворотної фінансової допомоги, наданої платником податку іншим особам, яка повертається йому, основна сума поворотної фінансової допомоги, що отримується платником податку (153 ознака) за 1, 2, 3, 4 квартали 2020 року та 1 квартал 2021 року;

- п. 176.2 ст. 176 ПК України від 01.12.10 за № 2755-IV в частині відображення недостовірних даних щодо суми утриманого військового збору із доходів фізичних осіб (не відповідність даним бухгалтерському обліку (первинні документи) за 2 квартал 2020 року.

Відповідно до п. 52-1 підр. 10 розд. ХХ ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом з 01.03.2020 по останній календарний місяць (включно), в якому завершується дія карантину, штрафні санкції в частині відображення недостовірних даних про виплату доходів у вигляді основної суми поворотної фінансової допомоги та в частині відображення не достовірних даних по сумі утриманого військового збору із доходів фізичних осіб не застосовуються. Тому, податкові повідомлення-рішення за ці порушення не приймались.

На підставі викладених висновків Акта перевірки відповідачем прийняті:

- податкове повідомлення-рішення № 00116020721 від 17.06.2021 - за порушення п.п. 14.1.181 п. 14.1 ст. 14, п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198 Податкового кодексу України щодо завищення задекларованих ТОВ Дружбокраянське показників у рядку 10.1 Декларацій Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження) з податком на додану вартість на митній території України товарів (послуг) та основних фондів з метою їх використання у межах господарської діяльності платника податку для здійснення операцій, які підлягають оподаткуванню за ставкою 20 % та нульовою ставкою в розмірі 3 086 409 грн за вересень-жовтень 2020 року, збільшено суму грошового зобов`язання за платежем Податок на додану вартість на загальну суму 4 629 614,00 грн, з них штрафні санкції в розмірі 1543205 грн;

- податкове повідомлення-рішення № 00116010721 від 17.06.2021 - за порушення п. 85.2 ст. 85 Податкового кодексу України щодо ненадання в повному обсязі первинних документів за період фінансово-господарської діяльності платника податків протягом 2017-2019 років та застосовано штрафні санкції в розмірі 1020 грн.

Скориставшись правом на оскарження рішень Головного управління ДПС у Харківській області у судовому порядку, позивач звернувся до суду з позовом про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 17.06.2021 за № 00116020721 та № 00116010721.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, виходячи з принципу індивідуального застосування відповідальності за порушення правил оподаткування, дійшов висновку, що господарські операції позивача з визначеними контрагентами мають реальний характер, здійснені позивачем із дотриманням норм чинного законодавства, твердження відповідача про порушення позивачем вимог п. 85.2 ст. 85 ПК України від 01.12.10 за № 2755-IV в частині ненадання в повному обсязі первинних документів є безпідставним, а тому податкові повідомлення-рішення від 17.06.2021 за № 00116020721 та № 00116010721 є протиправними та підлягають скасуванню.

Колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції, оскільки вони знайшли своє підтвердження під час апеляційного розгляду справи та виходить з такого.

За приписами статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 14.1.156 статті 14 Податкового кодексу України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

Положеннями п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Розділ V Податкового кодексу України визначає платників податку на додану вартість, об`єкт оподаткування, дату виникнення податкових зобов`язань, порядок визначення бази оподаткування, розміри ставок податку, порядок визначення суми податку та строки проведення розрахунків тощо.

Відповідно до п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

З метою оподаткування цим податком до операцій з ввезення товарів на митну територію України та вивезення товарів за межі митної території України прирівнюється поміщення товарів у будь-який митний режим, визначений Митним кодексом України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг відповідно до приписів п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно із п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів). При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни).

Відповідно до п. 198.1 ст. 198 Податкового кодексу України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з:

а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг;

б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);

в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.

Згідно з п. 198.2 ст. 198 Податкового кодексу України датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається: дата тієї події, що відбулася раніше; дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.

Згідно з пунктами 198.3, 198.6 статті 198 Податкового кодексу України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

Стаття 200 Податкового кодексу України регламентує порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків.

Відповідно до п. 200.1 цієї статті сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно з п. 200.2 вказаної статті при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

При від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу - зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (п. 200.3).

Відповідно до п. 201.1 ст. 200 Податкового кодексу України платник податку зобов`язаний надати покупцю (отримувачу) на його вимогу підписану уповноваженою платником особою та скріплену печаткою податкову накладну, в якій зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата виписування податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця); ґ) місцезнаходження юридичної особи - продавця або податкова адреса фізичної особи - продавця, зареєстрованої як платник податку; д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; и) вид цивільно-правового договору; і) код товару згідно з УКТЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України).

Згідно з п. 201.6 ст. 201 Податкового кодексу України податкова накладна є податковим документом і одночасно відображається у податкових зобов`язаннях і реєстрі виданих податкових накладних продавця та реєстрі отриманих податкових накладних покупця.

Контролюючі органи за даними реєстрів виданих та отриманих податкових накладних, наданих в електронному вигляді, повідомляють платника податку про наявність у такому реєстрі розбіжностей з даними контрагентів. Водночас, платник податку протягом 10 днів після отримання такого повідомлення має право уточнити податкові зобов`язання без застосування штрафних санкцій, передбачених розділом II цього Кодексу.

Відповідно до п. 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов`язань.

Відповідно до пункту 201.8 статті 201 Податкового кодексу України право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

За приписами ч. 1 ст. 3 Господарського кодексу України під господарською діяльністю у цьому Кодексі розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Згідно з статтею 1 Закону України від 16.07.99 за N 996-XIV Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні господарською операцією є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.

Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов`язкова ознака господарської операції кореспондується з нормами Податкового кодексу України.

Так, згідно з пунктом 138.2 статті 138 Податкового кодексу України витрати, які враховуються для визначення об`єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.

Статтею 1 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні первинний документ визначається як документ, що містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

Згідно з ст. 3 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансове становище, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Згідно з пунктами 2.1 та 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року за № 88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 червня 1995 року за № 168/704 (далі - Положення), в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин, первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів. Первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у грошовому та за можливості у натуральних вимірниках), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Виходячи з викладеного, податковий кредит для цілей визначення об`єкта оподаткування податком на додану вартість має бути фактично здійснений і підтверджений належним чином складеними первинними документами, що відображатимуть реальність господарської операції, яка є підставою для формування податкового обліку платника податків.

З метою встановлення факту здійснення господарської операції, формування податкового кредиту з податку на додану вартість обов`язковому з`ясуванню підлягають обставини щодо руху активів у процесі здійснення господарської операції; встановлення спеціальної податкової правосуб`єктності учасників господарської операції; встановлення зв`язку між фактом придбання товарів (послуг), спорудженням основних фондів, імпортом товарів (послуг), понесенням інших витрат і господарською діяльністю платника податку.

Водночас, дослідженню підлягають всі первинні документи, які належить складати залежно від певного виду господарської операції: договори, акти виконаних робіт, документи про перевезення, зберігання товарів тощо. В обов`язковому порядку необхідно досліджувати наявність господарської мети при вчиненні відповідних дій платника податку.

Фактичний рух активів за результатами здійснення господарських операцій створює наслідки для податкового обліку платника податків.

Проте, для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції.

Визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.

Така позиція узгоджується із правовими висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 02.04.2019 у справі № 826/14331/13-а, від 10.04.2020 у справі № 823/1389/16.

Отже, відповідно до наведеного нормативного регулювання податкових правовідносин, у цій справі суд перевіряє реальність господарських правовідносин позивача з його контрагентами з урахуванням поданих сторонами доказів, щодо оцінки яких виник спір, протягом періоду, який перевірявся контролюючим органом.

За приписами п. 121.1 ст. 121 Податкового кодексу України незабезпечення платником податків зберігання первинних документів, облікових та інших регістрів, бухгалтерської та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів протягом установлених статтею 44 цього Кодексу строків їх зберігання та/або ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів (крім документів, отриманих з Єдиного реєстру податкових накладних) чи їх копій при здійсненні податкового контролю у випадках, передбачених цим Кодексом, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 510 гривень.

Відповідно до Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами, затвердженого Наказом Мінфіну від 20.08.2015 за № 727 акт документальної перевірки - службовий документ, який підтверджує факт проведення документальної перевірки, відображає її результати і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Отже, належним доказом, яким податковий орган встановлює склад податкового правопорушення є акт перевірки.

Судовим розглядом установлено, що основним видом діяльності ТОВ Дружбокраянське є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

ТОВ Дружбокраянське для ведення господарської діяльності орендує земельні паї у фізичних осіб та земельні ділянки комунальної власності на території Зачепилівської селищної ради Зачепилівського району Харківської області, загальна площа яких на 2021 рік складає 1356,1374 га.

На балансі підприємства перебувають основні засоби на загальну суму 56 067 397,16 грн, а саме: трактори та причепи до них, комбайн, навантажувач, посівний комплекс, дискова борона, культиватор, плуг, вантажні автомобілі, оприскувач, склади для зберігання зерна, нежитлові будівлі для ведення господарської діяльності та інше майно. В штаті ТОВ Дружбокраянське постійно працюють 29 чоловік, а з початком весняно-польових робіт підприємство залучає ще і сезонних робітників. Для вирощування сільськогосподарських культур позивач на постійній основі закуповує мінеральні та органічні добрива, насіння, інсектициди, фунгіциди та інші засоби для вирощування рослин.

01.09.2020 між ТОВ КФ Фабрика органічних добрив (як Постачальником) та ТОВ Дружбокраянське (як Покупцем) укладено Договір поставки № 01/09/2020.

За умовами цього договору постачальник зобов`язується передати у власність Покупця добриво органічне ( Біочар-Фод ) за погодженням із Покупцем, а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити його на умовах, передбачених цим Договором.

Згідно з п. 2.6. Договору поставки № 01/09/2020 товар уважається таким, що прийнятий після підписання/отримання видаткової накладної.

За п. 3.1. Договору поставки № 01/09/2020 поставка здійснюється партіями протягом усього терміну дії Договору, доставка товару здійснюється за рахунок Постачальника.

Протягом вересня-жовтня місяців 2020 року постачальник поставив, а позивач (Покупець) придбав добриво органічне ( Біочар-Фод ) у загальній кількості 336944,2624 кг.

Підтвердженням факту поставки та прийняття товару є підписані сторонами договору поставки № 01/09/2020 видаткові накладні: № 24/09/02 від 24.09.2020; № 25/09/01 від 25.09.2020; 29/09/01 від 29.09.2020, № 01/10/01 від 01.102020; № 1/10 від 01.10.2020; № 01/10/03 від 01.10.2020; № 07/10/02 від 07.10.2020 та№ 21/10/01 від 21.10.2020.

Всього за договором поставки позивачем придбано товару загальною вартістю 18518456,70 грн.

Факт оплати за придбаний товар у ТОВ КФ Фабрика органічних добрив на суму 7681702,30 грн підтверджується платіжними дорученнями: від 25.09.2020 за № 231; від 28.09.2020 за № 234; від 29.09.2020 за № 244; від 07.10.2020 за № 280; від 13.10.2020 за № 296; від 21.10.2020 за № 318 та № 325, за якими позивач сплатив постачальнику грошові кошти в загальній сумі 7681702,30 грн.

Органічне добриво Біочар-Фод позивач придбав з метою використання шляхом внесення ґрунт для поліпшення родючості.

Зазначене органічне добриво Біочар-Фод доставлено та розвантажено безпосередньо на склад позивача, про це свідчить підпис комірника на товарно-транспортних документах про прийняття продукції на склад відповідно до п. 3.5.3. Положення про організацію бухгалтерського обліку та облікову політику ТОВ Дружбокраянське .

Пунктом 2 Методичних рекомендацій також передбачено, що при завезенні мінеральних добрив завідувач складу або комірник розписується про одержання вантажу в товарно-транспортній накладній, один примірник якої він потім повертає шоферу-експедитору, який доставив мінеральні добрива, а другий примірник залишає у себе.

При прийманні та оприбуткуванні товарно-матеріальних цінностей, які надійшли від постачальників комірник обов`язкове перевіряє ТМЦ згідно з товарно-супровідними документами, контролює на відповідність зазначених у супровідних документах значень параметрів - кількісних показників, асортименту, комплектності тощо та ставить свій підпис на цих документах.

Згідно з п. 3.3.2. цього Положення на підприємстві запроваджено автоматизований -аналітичний облік запасів (добрив, насіння та інших) на складах підприємства. Тому, комірник, на підставі свого примірника товарно-супровідних документів вводить інформацію про надходження товарно-матеріальних цінностей безпосередньо до комп`ютерної програми 1С:Підприємство у модуль Покупка . Також, відповідно до п. 2 Правил зберігання товарно-матеріальних цінностей ТОВ Дружбокраянське (додаток № 2 до Положення) та відповідно до п. 2 Методичних рекомендацій, комірник особисто заповнив нову складську картку № 504 на нову номенклатуру, де потім зазначав увесь рух цього товару.

Добрива відпускаються зі складу за усним розпорядженням агронома відповідно до плану сівби насіння та внесення добрив. Комірник зазначає дату і кількість відпущених добрив безпосередньо у складської картці та вносить ці данні у програму 1С:Підприємство модуль Склад .

Задля статистичного звітування та бухгалтерського обліку фактичного використання добрив та інших ТМЦ складаються акти про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин (далі - Акт), де вказується кількість внесеного матеріалу і таким чином підраховуються витрати товарно-матеріальних цінностей за обліковий період - один місяць.

Акти складаються агрономом після внесення мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин по кожному полю в розрізі культур. В цьому Акті вказується номенклатурна група, площа та кількість внесених добрив. Підписують Акт керівник, агроном та бухгалтер.

До Актів додаються лімітно-забірні картки на отримання матеріальних цінностей і працівники бухгалтерії після перевірки записів в них проводять відповідні записи в регістри бухгалтерського обліку.

Проведення робіт з передпосівного обробітку ґрунту власною сільськогосподарською технікою обліковуються в листі тракториста-машиніста, який теж складається за обліковий період - один місяць. Обліковий лист тракториста-машиніста виписують на одиницю сільгосптехніки (трактор). У ньому зазначається найменування продукції, виконані роботи, показники для оплати праці та руху палива.

Документом з обліку праці і заробітній плати водіїв є подорожній лист вантажного автомобіля.

Таким чином, всі вище перелічені первинні документи на підставі п. 3.3.3. Положення складаються наприкінці місяця, в яких відображається зведена інформація про відпуск, використання та виконання робіт (в даному випадку - використання добрива безпосередньо в ґрунт), крім складської картки, яку особисто та власноруч веде комірник підприємства.

Конкретизація найменування добрив у облікових листах тракториста-машиніста та подорожних листах вантажного автомобіля не зазначається, так як ці документи використовуються ТОВ Дружбокраянське виключно для обліку роботи сільськогосподарської техніки та вантажного автотранспортного засобу, що характеризує роботу автомобіля і водія з моменту їх виїзду (початку роботи) і до повернення (закінчення робіт), а також для обліку робочого часу та норм оплати праці водіїв.

Конкретний вид виробничих запасів указується тільки у лімітно-забірних картках та в Актах про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин, за якими ведеться облік використання добрив та посівного матеріалу.

Зазначене підтверджується подорожними листами вантажних автомобілів ТОВ Дружбокраянське та обліковими листами тракториста-машиніста.

На підставі цих документів бухгалтерія ТОВ Дружбокраянське провела відповідні записи в регістрах бухгалтерського обліку.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України ТОВ КФ Фабрика органічних добрив складено податкові накладні: № 39 від 24.09.2020 на суму ПДВ - 236 783,334 грн; № 40 від 25.09.2020 на суму ПДВ - 192 450,00 грн; № 44 від 29.09.2020 на суму ПДВ - 641 200,00 грн; № 14 від 01.10.2020 на суму ПДВ - 705 320,00 грн; № 15 від 01.10.2020 на суму ПДВ - 653 483,56 грн; №2 від 01.10.2020 на суму ПДВ - 275 000,00 грн; № 5 від 07.10.2020 на суму ПДВ - 166 712,00 грн; № 21 від 21.10.2020 на суму ПДВ - 215 460,55 грн, які зареєстровано у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що зазначені господарські операції є реальними, факт реальності спірних господарських операцій підтверджується наданими до матеріалів справи первинними документами, які оформлені відповідно до приписів чинного законодавства України. Первинні документи не мають дефектів форми, змісту або походження, котрі в силу ст. 9 Закону № 996-XIV, ст. 44 Податкового кодексу України, п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 за № 88, спричиняють втрату первинними документами юридичної сили і доказовості, а тому є належними та допустимими доказами.

Колегія суддів зазначає, що рух активів у процесі здійснення господарських операцій, які узгоджуються з видами діяльності суб`єкта господарювання, отримання економічної вигоди ТОВ Дружбокраянське , є свідченням про те, що господарські операції призвели до реальних змін майнового стану платника податків і, відповідно, свідчить про реальність (фактичність) таких операцій.

Долучені позивачем до матеріалів справи копії належним чином оформлених видаткових накладних містять обов`язкові реквізити первинного документа - перелік отриманих товарів, який збігається з предметом договору, їх зміст, обсяг, вартісний показник та підтверджують фактичність здійснення таких операцій.

Зі змісту видаткових накладних убачається зазначення у цих актах обов`язкових реквізитів, вказаних у ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , а саме: назви документа (форми), дати і місця складання, назви підприємства, від імені якого складено документ, зміст господарської операції, одиниці виміру господарської операції, посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення та особистий підпис осіб, які брали участь у здійсненні господарської операції.

Доводів про те, що видаткові накладні оформлені з порушенням, контролюючим органом в Акті перевірки не наведено.

Водночас, контролюючим органом не наведено переконливих доводів, що ґрунтуються на об`єктивній інформації та спростовують факти господарської діяльності, засвідчені вказаними документами, а також не надано достатніх доказів на підтвердження того, що відомості, які містяться в цих документах, неповні, недостовірні та (або) суперечливі.

Згідно із підпунктом 36.5 статті 36 Податкового кодексу України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків.

Водночас, такий платник несе самостійну відповідальність за порушення правил ведення податкового обліку. Зазначена відповідальність стосується кожного окремого платника податку і не може автоматично поширюватися на третіх осіб, у тому числі на його контрагентів. Окрім того, порушення, допущені одним платником податків у відображенні в податковому обліку певної господарської операції, за загальним правилом, не впливають на права та обов`язки іншого платника податків.

За таких обставин, позивач не може нести відповідальність за можливі порушення податкового законодавства його контрагентом, за умови необізнаності позивача щодо таких порушень.

Наявність в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених та зареєстрованих ТОВ КФ Фабрика органічних добрив податкових накладних, звільняє позивача від будь-якої відповідальності як платника ПДВ, за виключенням випадку вжиття взаємоузгоджених протиправних свідомих дій з неправомірного одержання податкової вигоди, тобто за своєю правовою суттю співучасті у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ст. ст. 191, 205, 209, 212 Кримінального кодексу України.

Доказів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо неправомірної поведінки контрагентів та злагодженості дій між ними контролюючим органом всупереч вимог КАС України надано не було.

Не подано ГУ ДПС у Харківській області і належних доказів на підтвердження недобросовісності ТОВ Дружбокраянське як платника податку на додану вартість, не наведено будь-яких доводів щодо здійснення ТОВ Дружбокраянське розглядуваних операцій за відсутності розумних економічних причин (ділової мети) та наміру одержати економічний ефект тощо.

На момент здійснення спірних господарських операції ТОВ Дружбокраянське та його контрагент (ТОВ КФ Фабрика органічних добрив ) були належним чином зареєстровані як юридичні особи та платники податку на додану вартість, установчі документи недійсними в судовому поряду не визнавались.

Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ КФ Фабрика органічних добрив зареєстроване як юридична особа 18.06.2018, основним видом діяльності є виробництво добрив і азотних сполук, перебуває на податковому обліку, на час господарської операції і на теперішній час є платником податку на додану вартість, свідоцтво платника ПДВ у нього не анульоване. В Єдиному реєстрі податкових накладних зареєстровані відповідні податкові накладні, котрі є підставою для формування позивачем податкового кредиту та відбувся реальний рух активів (прийняття товару та його оплата), а отже можна дійти висновку, що позивач, дотримуючись вимог податкового законодавства, діяв розумно, добросовісно і з проявом належної обачності, перешкод для оформлення взаємовідносин з цим контрагентом та для формування показників для цілей податкового обліку не було.

Потреба в укладенні згаданих правочинів обумовлена необхідністю здійснювати господарську діяльність з урахуванням видів діяльності ТОВ Дружбокраянське .

Крім цього, в Акті перевірки податковий орган посилається на те, що Договір на перевезення вантажів, складений з ТОВ Белтрейд , та будь-які інші документи, що підтверджують взаємовідносини ТОВ Дружбокраянське з цим перевізником, до перевірки не надано і це свідчить про відсутність здійснення операцій з перевезення добрива органічного.

Також, в Акті перевірки зазначено, що відповідно до інформаційної бази Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) відсутні зареєстровані податкові накладні ТОВ Белтрейд (код за ЄРПОУ 39747761) на замовника автомобільних послуг - ТОВ Дружбокраянське та на постачальника добрива - ТОВ КФ Фабрика органічних добрив .

Як убачається з матеріалів справи, поставка товару здійснювалась за рахунок Постачальника, як і передбачено умовами Договору поставки № 01/09/2020.

Згідно з товарно-транспортними накладними: № 37 від 24.09.2020; № 38 від 25.09.2020; № 39 від 29.09.2020; № № 42, 43 та № 44 від 01.10.2020; № 45 від 07.10.2020 та № 46 від 21.10.2020 доставка товару здійснювалась перевізником ТОВ Белтрейд на замовлення Постачальника (ТОВ КФ Фабрика органічних добрив ).

Разом з тим, в зазначених товарно-транспортних накладних в графі Замовник помилково зазначено Покупця (ТОВ Дружбокраянське ).

ТОВ Дружбокраянське звернулося з листом до ТОВ КФ Фабрика органічних добрив з проханням виправити недоліки в товарно-транспортних накладних.

У відповідь на лист позивача ТОВ КФ Фабрика органічних добрив (у подальшому ТОВ ХІМТЕХПЛЮС ) повідомило, що помилку в графі Замовник в товарно-транспортних накладних виправлено та зазначено ТОВ КФ Фабрика органічних добрив , надало екземпляри відповідних документів (т. 1 а.с. 235-244).

Дослідивши надані товарно-транспортні накладні, колегія суддів зазначає, що печатка ТОВ Дружбокраянське (з підписом відповідальної особи) міститься тільки в графі Прийняв , що спростовує твердження відповідача, що автомобільним перевізником придбаного у ТОВ КФ Фабрика органічних добрив товару є ТОВ Белтрейд на замовлення ТОВ Дружбокраянське .

Отже, договору перевезення між ТОВ Дружбокраянське та ТОВ Белтрейд не існує, так як позивач не був замовником перевезення товару за Договором поставки № 01/09/2020, а постачальник помилково в товарно-транспортних накладних зазначив замовником позивача і про це було сказано в запереченнях до Акта перевірки, наявних у матеріалах справи.

Колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції, що податкове законодавство не ставить у залежність право платника податків на податковий кредит від наявності чи відсутності товарно-транспортної накладної, а Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 за № 363, не є законодавчим документом з питань оподаткування і не можуть регламентувати виключний порядок документування в податковому обліку витрат та податкового кредиту.

Доводи відповідача щодо недоліків товарно-транспортних накладних як обставини, що свідчить про нереальність господарських операцій, є безпідставними, оскільки товарно-транспортна накладна призначена для обліку руху товарно-матеріальних цінностей та розрахунків за їх перевезення автомобільним транспортом, тобто товарно-транспортна накладна є доказом, який підтверджує факт надання/отримання транспортних послуг, а не реальність господарської операції в цілому. В межах спірних правовідносин податковий кредит по факту придбання послуг перевезення позивачем не формувався, що обумовлює безпідставність доводів податкового органу в частині вимог до товарно-транспортних накладних взагалі.

Вказане відповідає висновкам, викладеним у постанові Верховного Суду від 24 січня 2019 року у справі № 803/1712/13-а та у постанові від 05 січня 2021 року у справі № 820/1124/17.

Крім того, податковий кредит за спірними господарськими операціями сформований ТОВ Дружбокраянське за фактом придбання ТМЦ, а не транспортних послуг. Тому докази транспортування є додатковими (допоміжними) до підтвердження обставин реальності цих операцій, а товарно-транспортні документи в спірному випадку не є документами, на підставі яких формувався податковий кредит.

Відтак, за наявності документів, які підтверджують фактичне отримання позивачем товарів та використання їх у власній господарській діяльності, ненадання такого документу як товарно-транспортна накладна не може бути підставою для висновків про відсутність підтвердження реальності здійснення господарських операцій з придбання товару, оскільки відповідною транспортною документацією обов`язково мають бути підтверджені витрати на послуги з перевезення вантажів, а не придбання товару.

Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 06.06.2019 у справі № 815/2968/15, від 19.02.2019 у справі № 825/1493/14, від 04.09.2018 у справі № 820/908/18, від 02.10.2018 у справі № 804/7239/15, а також у постановах від 11.09.2018 у справах № 804/4787/16, № 815/6105/17 та № 820/477/18.

Твердження відповідача про розбіжність між видатковими накладними на суму ПДВ 2015976 грн та податковими накладними на суму ПДВ 3086409 грн за взаємовідносинами ТОВ Дружбокраянське з ТОВ КФ Фабрика органічних добрив є безпідставним, з огляду на таке.

Як установлено судовим розглядом, під час перевірки посадовим особам контролюючого органу позивачем надавалися вісім видаткових накладних на загальну суму ПДВ 3086409,44 грн. Однак, три видаткові накладні - № 24/09/02 від 24.09.2020 (сума ПДВ - 236783,33 грн), № 25/09/01 від 25.09.2020 (сума ПДВ - 192450 грн), № 29/09/01 від 29.09.2021 (сума ПДВ - 641200 грн), не увійшли до описової частині акта перевірки (стор. 23, 24 акта), внаслідок чого сума ПДВ без їх урахування склала 2015976 грн.

Після отримання Акта перевірки ТОВ Дружбокраянське подало до податкового органу свої заперечення, до якого додало вісім видаткових накладних на загальну суму ПДВ - 3086409,44 грн та пояснення з приводу помилки у товарно-транспортних накладних, які згідно з п. 86.7 ст. 86 ПК України є невід`ємною частиною матеріалів перевірки.

У відповіді на заперечення від 11.06.2021 податковий орган урахував пояснення позивача та зазначив, що ТОВ Дружбокраянське за взаємовідносинами з ТОВ КФ Фабрика органічних добрив віднесено до складу податкового кредиту податок на додану вартість в загальній сумі 3086409 грн, що не підтверджується належним чином оформленими супровідними транспортними документами .

Отже, питання щодо розбіжностей сум ПДВ у видаткових накладних з сумою ПДВ в зареєстрованих податкових накладних було вирішено на стадії оформлення результатів перевірки і видаткові накладні щодо суми ПДВ 3086409 грн увійшли як до матеріалів перевірки, так і до матеріалів справи.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що суми податку на додану вартість у розмірі 3 086 409,44 грн, ТОВ Дружбокраянське правомірно віднесено до складу податкового кредиту за відповідний звітний період на підставі отриманих податкових накладних, а саме: за вересень 2020 року включено до податкового кредиту ПДВ в сумі 1070433,33 грн., за жовтень 2020 року включено до податкового кредиту ПДВ в сумі 2015976,11 грн. Розбіжностей між підприємствами, як зазначається і в акті перевірки, немає.

Отже, враховуючи зазначене вище та те, що в межах розгляду цієї адміністративної справи судовим розглядом не було встановлено ознак фіктивності укладеного між позивачем та його контрагентом правочину, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про необґрунтованість висновків акта документальної планової виїзної перевірки від 14.05.2021 за № 8214/20-40-07-21-07/32464785 та, як наслідок, про наявність правових підстав для скасування податкового повідомлення-рішення відповідача від № 00116020721 від 17.06.2021.

Відсутність підстав збільшення грошових зобов`язань з податку на додану вартість спірним податковим повідомленням-рішенням № 00116020721 від 17.06.2021 унеможливлює застосування штрафних (фінансових) санкцій, зазначених у такому повідомленні-рішенні.

Водночас, щодо податкового повідомлення-рішення № 00116010721 від 17.06.2021, яким на підставі п. 85.2 ст. 85 Податкового кодексу України на позивача накладено штраф у розмірі 1020 грн за ненадання в повному обсязі первинних документів за період фінансово-господарської діяльності платника податків протягом 2017-2019 років, колегія суддів зазначає таке.

Як установлено судовим розглядом, позивачем в ході перевірки посадовим особам відповідача надавалися всі документи, в тому числі і первинні бухгалтерські документи, які підтверджують фінансово-господарські взаємовідносини з контрагентом за Договором поставки № 01/09/2020, зокрема, договори, додатки, журнали-ордери по рахункам, рахунки на оплату, видаткові накладні, платіжні доручення про оплату отриманої продукції, податкові накладні та інші документи за період, що перевірявся.

Разом з тим, згідно з Наказом ГУ ДПС у Харківській області від 28.04.2021 за № 3110-п, позапланова виїзна документальна перевірка ТОВ Дружбокраянське з питань дотримання вимог податкового, валютного законодавства та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування проводилась за період з 01.01.2020 по 31.03.2021, а у податковому повідомленні-рішенні № 00116010721 від 17.06.2021 зазначено, що період фінансово-господарської діяльності платника податків, в якому вчинено порушення за п. 85.2 ст. 85 ПК України - 2017 - 2019 роки. Однак, цей період не був охоплений перевіркою контролюючого органу, а отже нарахування штрафних санкцій за ненадання платником податків в повному обсязі первинних документів за 2017-2019 роки є протиправним.

Крім того, ні в акті перевірки, ні в податковому повідомлені-рішенні не зазначено, які саме документи, на думку відповідача, не надано до перевірки або який повинен бути їх обсяг.

Отже, оскільки відповідачем не доведено факту порушення ТОВ Дружбокраянське п. 85.2 ст. 85 Податкового кодексу України, податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 00116010721 від 17.06.2021 також підлягає скасуванню.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України правомірність прийняття спірних податкових повідомлень-рішень належним чином під час судового розгляду не довів, у зв`язку з чим позовні вимоги є правомірними, обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Доводи апеляційної скарги є безпідставними, спростовуються наведеним вище та не впливають на правомірність висновків суду першої інстанції, оскільки зміст апеляційної скарги, яка дублює відзив на позовну заяву, поданий до суду першої інстанції, містить виключно суб`єктивне бачення відповідачем обставин справи, які розглянуто судом першої інстанції та надано належну правову оцінку, відповідачем не зазначено, в чому полягає невірність застосування судом норм матеріального права, а відтак, підстави для скасування оскаржуваного рішення суду першої інстанції відсутні.

Суд першої інстанції надав оцінку всім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору та дослухався до всіх аргументів сторін, які здатні вплинути на результат вирішення спору.

Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Згідно зі статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення із додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

Зважаючи на результати апеляційного перегляду оскарженого судового рішення та положення статті 139 КАС України, у справі відсутні підстави для зміни розподілу судових витрат.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.09.2021 по справі № 520/13742/21 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя Я.В. П`янова Судді О.В. Присяжнюк О.А. Спаскін Повний текст постанови складено 24.01.2022 року

Дата ухвалення рішення18.01.2022
Оприлюднено10.02.2022
Номер документу103049732
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/13742/21

Ухвала від 28.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 02.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 12.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 17.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 18.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Постанова від 18.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 06.12.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 06.12.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 05.11.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 27.09.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні