Рішення
від 28.01.2022 по справі 916/2730/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"28" січня 2022 р.м. Одеса Справа № 916/2730/21

Господарський суд Одеської області у складі судді Бездолі Д.О.,

секретар судового засідання Овчар А.С.

розглянувши справу за позовом: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Економічний 5» (пров. Економічний, 5, м. Одеса, 65049)

до відповідача: Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Фонтанський» (бульвар Французький, 12, корп. А, м. Одеса, 65044)

про зобов`язання вчинити певні дії,

за участю представників учасників справи:

від позивача: не з`явився;

від відповідача : не з`явився.

ВСТАНОВИВ :

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Економічний 5» звернулось до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Фонтанський» , в якій, з урахуванням заяви про зміну предмету позову (а.с.153-156, т.1), просить суд зобов`язати відповідача передати позивачу документи щодо багатоквартирного будинку за адресою: м. Одеса, пров. Економічний, 5, а саме:

1) проектно-кошторисну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло, газо-, електропостачання тощо;

2) кошториси, описи робіт на поточний і капітальний ремонт;

3) акти технічних оглядів;

4) протоколи вимірювань опору електромереж (за наявністю);

5) протоколи вимірювань вентиляції;

6) паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва, енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем, проектну документацію зі схемами влаштування внутрішньо будинкових систем;

7) документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, план земельної ділянки, паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.

Позиції учасників справи

В обґрунтування підстав позову позивач посилається на те, що вищевказану документацію відповідач, як попередній управитель багатоквартирного будинку, зобов`язаний був передати позивачу, разом з цим відповідач від виконання цього обов`язку ухиляється.

08.11.2021 відповідачем було подано заяву про застосування до вимог позивача строку позовної давності (а.с.69-71, т.1), в якій останній відзначив, що з урахуванням тримісячного строку на передачу документації, який визначений законом, а також враховуючи, що ОСББ Економічний 5 було зареєстровано як юридичну особу 30.11.2016, позивач за захистом своїх порушених права мав можливість звернутись до суду у строк до 30.11.2019.

Також, 08.11.2021 відповідачем було подано до суду відзив на позовну заяву (а.с.72-77, т.1), згідно з яким він просить суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог, мотивуючи це тим, що відповідачем було передано позивачу всю наявну у його розпорядженні документацію щодо багатоквартирного будинку.

У поданих до суду 08.11.2021 письмових поясненнях (а.с.78-81, т.1) позивач заперечив щодо заяви відповідача про застосування строку позовної давності, посилаючись на те, що у спірних відносинах прострочення виконання зобов`язання відповідачем є триваючим.

18.11.2021 відповідачем були подані письмові пояснення (а.с.87-89, т.1), в яких останній щодо спірної документації надав такі пояснення: 1) щодо проектної документації відповідач наголошує, що він не є забудовником багатоквартирного будинку та не проводив переоснащення будинку, а тому цією документацією він не володіє, при цьому раніше відповідачу така документація не передавалась; 2) щодо кошторису та опису робіт відповідач відзначив, що проведення капітального ремонту є обов`язком співвласників багатоквартирного будинку, відповідач таких робіт не проводив та не виготовляв щодо них кошторису, при цьому поточний ремонт проводився штатними працівниками відповідача відповідно до заявок мешканців та планових оглядів, проте кошторис на такі роботи не складається; 3) щодо актів технічних оглядів відповідач повідомив, що акти загальних оглядів на підприємстві зберігаються 3 роки, водночас акти огляду будинку №5 по провулку Економічний, з моменту проведення списання будинку з балансу, КП ЖКС Фонтанський не проводились; 4) протоколи вимірювань опору електромереж відповідач не проводить у зв`язку з відсутністю необхідного обладнання; 5) протоколи вимірювань вентиляції на підприємстві відсутні, водночас акти перевірки і прочищення димових і вентиляційних каналів житлових будинків відповідно до п.6.8. Наказу Про затвердження правил безпеки систем газопостачання зберігаються 12 місяців; 6) щодо документів, які підтверджують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів відповідач відзначив, що він не є забудовником багатоквартирного будинку, не вводив його в експлуатацію, не складав документів, передбачених законодавством для введення будинку в експлуатацію, такі документи відповідачу раніше не передавались, а тому він позбавлений можливості їх передати позивачу.

08.12.2021 від фізичних осіб ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до суду надійшла колективна заява (а.с.131-135, т.1), в якій останні наголосили, що є співвласниками багатоквартирного будинку, за адресою: АДРЕСА_1 та довели до відома суду, що співвласниками будинку не було надано згоди на ініціювання судових спорів щодо будинку, за адресою: АДРЕСА_2 . Як пояснив суду представник позивача, щодо цієї обставини мала місце технічна помилка у прохальній частині позовної заяви в частині зазначення адреси будинку, у зв`язку з чим позивачем було подано заяву про зміну предмету позову.

Крім цього, 08.12.2021 фізичною особою ОСОБА_1 було подано заяву (а.с.138-143, т.1), в якій останній просив суд залучити його до участі у цій справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача. За результатом розгляду цього клопотання судом у судовому засіданні 13.12.2021 було постановлено протокольну ухвалу про відмову у його задоволенні та мотиви суду в порядку ч.10 ст.240 ГПК України.

29.12.2021 позивачем було подано письмову промову у судових дебатах (а.с.165-170, т.1).

28.01.2022 від позивача до суду надійшло клопотання (а.с.179-181, т.1), згідно з яким він просить суд здійснити розгляд справи за його відсутності та задовольнити позовні вимоги ОСББ Економічний 5 в повному обсязі.

Процесуальні дії у справі

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 13.09.2021 позовну заяву Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Економічний 5» було залишено без руху із встановленням позивачу строку для усунення виявлених судом недоліків.

Приймаючи до уваги усунення позивачем недоліків позовної заяви у строк, встановлений судом, ухвалою суду від 28.09.2021 позовну заяву Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Економічний 5» було прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №916/2730/21; ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження з викликом учасників справи; призначено підготовче засідання на "21" жовтня 2021 о 14:00.

21 жовтня 2021 судом у судовому засіданні протокольною ухвалою було відкладено підготовче засідання на 08 листопада 2021 о 11:00, а 08.11.2021 - на 18 листопада 2021 о 17:00.

18 листопада 2021 судом було проголошено протокольну ухвалу про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів та відкладення підготовчого засідання у цій справі на 09 грудня 2021 о 17:00.

У судовому засіданні 09.12.2021 судом протокольною ухвалою було відкладено підготовче засіданні у цій справі на 13 грудня 2021 о 17:30.

13 грудня 2021 судом було протокольно ухвалено закрити підготовче провадження та призначити справу до розгляду по суті на 29 грудня 2021 о 12:00.

Під час розгляду справи по суті судом оголошувались протокольні перерви: з 29.12.2021 - до 14 січня 2022 о 12:00; 14.01.2022 - до 28 січня 2022 о 15:00.

У судовому засіданні 28.01.2022 судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Обставини справи

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та пояснень сторін, 30.11.2016 щодо Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Економічний 5 внесено запис про реєстрацію юридичної особи.

Статутом ОСББ Економічний 5 , затвердженим рішенням установчих зборів членів об`єднання, оформленим протоколом від 16.10.2016 №1 (а.с.14-26, т.1), передбачено, що об`єднання створено власниками квартир та приміщень багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , з метою забезпечення захисту прав співвласників, дотримання ними своїх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та цим Статутом.

28.05.2019 багатоквартирний будинок, за адресою: м. Одеса, пров. Економічний, 5, було списано з балансу Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Фонтанський» (код ЄДРПОУ 35302819), про що складено відповідний акт (а.с.27-29, т.1).

За актом приймання-передачі (а.с.30, т.1), складеним на підставі п.6 ст.5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку , КП ЖКС Фонтанський передало, а ОСББ Економічний 5 прийняло наступну технічну документацію щодо багатоквартирного будинку №5 по провулку Економічному: 1) технічний паспорт (інв. №5-2763) на житловий будинок на 21 аркуші; 2) технічні паспорти на ліфти (№9598, №9599) по одному екземпляру на кожний з 2 ліфтів. Вказаний акт не містить дати його складення, водночас, у судовому засіданні представники обох сторін визнали, що його було підписано після 28.05.2019.

Далі позивач звернувся до відповідача з листом від 23.06.2021 (а.с.31-33, т.1), в якому просив протягом 15 днів з дати його отримання надати наступні документи відносно багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 : проектно-кошторисну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло, газо-, електропостачання тощо; кошториси, описи робіт на поточний і капітальний ремонт; акти технічних оглядів; протоколи вимірювань опору електромереж (за наявністю); протоколи вимірювань вентиляції; паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва, енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем, проектну документацію зі схемами влаштування внутрішньо будинкових систем; документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, план земельної ділянки, паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.

У відповіді на вищевказаний лист від 25.06.2021 №01-08/914 (а.с.34-35, т.1) відповідач повідомив, що: багатоквартирний будинок, розташований за адресою: м. Одеса, пров. Економічний, 5, було передано на баланс КП ЖКС Фонтанський від ДЄЗ Фонтанське без проектно-кошторисної документації; на підприємстві відсутні сертифіковані спеціалісти з кошторисної справи, у зв`язку з чим кошториси на проведення робіт господарським способом відсутні; акти загальних оглядів зберігаються на підприємстві 3 роки, при цьому акти огляду будинку №5 по провулку Економічному до моменту проведення списання будинку з балансу відповідача (2019 рік) зберігаються в архіві та потребують значного часу для узагальнення, у зв`язку з тим, що підприємство надає послуги з управління багатоквартирними будинками великому обсягу будинків; протоколи вимірювань опору електромереж відповідач не проводить у зв`язку з відсутністю необхідного обладнання; протоколи вимірювань вентиляції на підприємстві відсутні, водночас акти перевірки і прочищення димових і вентиляційних каналів житлових будинків відповідно до п.6.8. Наказу Про затвердження правил безпеки систем газопостачання зберігаються 12 місяців; паспорт об`єкта (технічний паспорт інв. №5-2763) було передано голові правління ОСББ Економічний , про що складено відповідний акт; енергетичний сертифікат та звіт про обстеження інженерних систем до переліку документації, що ведеться управителем, не входить, у зв`язку з чим у відповідача відсутня ця документація; проектна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем розробляється забудовником та передається балансоутримувачу (управителю) після введення будинку в експлуатацію, водночас, на підприємстві зазначена документація відсутня у зв`язку з тим, що будинок передано на баланс відповідача від ДЄЗ Фонтанське без проектної документації; відповідач не є розпорядником документації, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; земельні ділянки жодного будинку, що отримує послугу з управління, до КП ЖКС Фонтанський не належить, зазначена документація на підприємстві відсутня.

Не погодившись з вищевказаною відмовою відповідача від надання документів щодо багатоквартирного будинку, позивач звернувся до господарського суду з позовною заявою, що розглядається в межах цієї справи.

Законодавство, застосоване судом до спірних відносин

Відповідно до ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Статтею 391 ЦК України передбачено, що власник майна має права вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Відповідно до ч.ч. 18, 19 ст. 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.

Згідно з ч.ч.5, 6 ст.5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку (в чинній редакції, яка введена в дію з 10.06.2018) замовник будівництва або попередній власник будинку зобов`язаний передати паспорт об`єкта будівництва та один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об`єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. У разі якщо об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, паспорт об`єкта будівництва та примірник технічної документації на будинок передаються управителю, якщо його обрано відповідно до закону. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку. У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю.

Відповідно до ч.8 ст.18 Закону України Про житлово-комунальні послуги (редакція, чинна з 10.12.2017) у разі припинення дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком управитель багатоквартирного будинку зобов`язаний не пізніше дня, що настає за днем припинення дії договору , передати новому управителю багатоквартирного будинку чи особі, уповноваженій співвласниками або об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку:

1) наявну технічну документацію на такий будинок за переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері житлово-комунального господарства;

2) інформацію про виконані роботи з технічного обслуговування і ремонту конструктивних елементів багатоквартирного будинку та інженерних систем за строк дії договору, але не більше трьох останніх років;

3) інформацію про виникнення аварійних ситуацій і технічних несправностей у розрізі конструктивних елементів та інженерних систем за строк дії договору, але не більше трьох останніх років;

4) дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку за строк дії договору, але не більше трьох останніх років;

5) інше майно, передане управителю багатоквартирного будинку за рішенням співвласників.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 17.07.2018 №176 затверджений такий Перелік технічної документації на багатоквартирний будинок (чинна редакція, яка набрала чинності 14.09.2018):

1. Технічний паспорт на багатоквартирний будинок.

2. Паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва.

3. Енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем.

4. Проектна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем.

5. Документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.

6. Технічна документація обладнання котелень.

7. Технічна документація на ліфти.

8. План земельної ділянки.

9. Акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок.

10. Паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.

Згідно з п.2.1. Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 № 13 (далі - Правила №13; редакція з 18.05.2009 до 13.09.2019) для приймання-передачі об`єкта в управління утворюється відповідна комісія у складі представників попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, власників, співвласників та особи, що буде здійснювати управління будинком. Комісію очолює представник сторони, яка приймає. Комісія визначає технічний стан об`єкта відповідно до вимог законодавства та складає акт приймання-передачі об`єкта в управління (з управління) (далі - акт приймання-передачі об`єкта). Кожній із сторін, що бере участь у прийманні-передачі об`єкта, надається примірник акта приймання-передачі, підписаний членами комісії та затверджений керівництвом кожної сторони - юридичної особи.

Відповідно до п.2.2. Правил №13 при передачі об`єкта в управління попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином завірені копії документів (у разі зберігання оригіналів документів у місцевих архівах):

- щодо технічного стану об`єкта, у тому числі:

- план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833;

- паспорт об`єкта та земельної ділянки;

- проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об`єкта;

- акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі;

- схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо;

- виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення);

- паспорти котельного господарства, котлові книги;

- паспорти ліфтового господарства;

- кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту;

- акти технічного огляду;

- журнали заявок мешканців об`єкта;

- протоколи виміру опору ізоляції електромереж;

- протоколи огляду системи вентиляції;

- щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об`єктом; обліку мешканців об`єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об`єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об`єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об`єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об`єкта.

За змістом п.2.3. Правил №13 у разі відсутності документів, передбачених цим пунктом, відмітка про це робиться у акті приймання-передачі об`єкта. Відсутні документи виготовляються чи відновлюються за рахунок попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, протягом одного місяця з моменту складення акта приймання-передачі об`єкта та передаються ним особі, що буде здійснювати управління будинком, з оформленням додатка до акта приймання-передачі.

Згідно з п.3.6. Правил №13 особа, що здійснює управління будинком, зберігає та веде технічну документацію щодо стану, утримання та експлуатації об`єкта .

Технічна документація довготривалого зберігання містить:

- план ділянки в масштабі 1:1000 - 1:2000 з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані;

- проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду;

- акт технічного стану житлового будинку на момент укладення договору управління;

- схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо;

- паспорти котельного господарства, котлові книги;

- паспорти ліфтового господарства;

- паспорти на кожний житловий будинок та земельну ділянку;

- виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення).

До документів, які потребують заміни після закінчення строку дії, належать:

- кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту;

- акти технічного огляду;

- журнали заявок мешканців об`єкта;

- протоколи виміру опору ізоляції електромереж;

- протоколи огляду системи вентиляції.

За підсумками кожного технічного огляду в базу даних, що відображають технічний стан об`єкта, особа, що здійснює управління будинком, вносить відповідні зміни із зазначенням дати проведення огляду об`єкта.

Відповідно до п.1.2. Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 № 76 (далі - Правила №76; чинна редакція з 02.02.2006) до складу технічної документації постійного зберігання включаються:

- технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок;

- проектно-кошторисна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо;

- акти державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію;

- паспорти котельного господарства, котлові книги, у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень;

- паспорти ліфтового господарства;

- акти приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи балансоутримувача.

1.2.1. Технічна документація коректується в міру зміни технічного стану будинку, переоцінки основних фондів, проведення його капітального ремонту або реконструкції, переобладнання, перепланування та зміни цільового призначення будинку, квартири (кімнати).

1.2.2. До складу документації, яка ведеться виконавцями послуг, входять:

- кошториси, описи робіт на поточний і капітальний ремонт;

- акти технічних оглядів;

- журнали заявок жителів;

- протоколи вимірювань опору електромереж (за наявності);

- протоколи вимірювань вентиляції.

Згідно з п.1.3. Правил №76 виконавці послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій повинні мати технічні паспорти на квартирні (багатоповерхові) жилі будинки та забезпечувати своєчасне внесення змін до них.

Терміни, що вживаються у Правилах №76, розуміються наступним чином: виконавець послуг - суб`єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору; управитель - особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком) і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору.

Статтею 256 ЦК України визначено, що позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Відповідно до ст.257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Згідно з ч.1 ст.261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Відповідно до ч.ч.3, 4 ст.267 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.

За змістом ч.ч.1-4 ст.13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Позиція суду

Позивач, як юридична особа, що виконує функції з управління багатоквартирним будинком, за адресою: м. Одеса, провулок Економічний, 5, звернувся до господарського суду з позовом до відповідача, як попереднього балансоутримувача, про зобов`язання останнього передати позивачу документацію щодо зазначеного будинку, враховуючи ухилення відповідача від виконання цього обов`язку у позасудовому порядку.

Так, в межах цієї справи вирішенню підлягає питання щодо наявності / відсутності підстав для зобов`язання відповідача, як колишнього балансоутримувача багатоквартирного будинку, передати документацію на цей будинок створеному у ньому об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку.

Верховним Судом при розгляді аналогічних спорів, зокрема, у постановах від 05.07.2019 у справі № 910/6167/18 та від 10.09.2021 у справі №908/2609/20, наведений правовий висновок, що: аналіз положень ч.18 ст.6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" дозволяє дійти висновку про те, що передбачений зазначеною нормою обов`язок попереднього балансоутримувача будинку з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього з дня державної реєстрації об`єднання та не залежить від прийняття об`єднанням рішення про передачу йому функцій з управління будинком та про прийняття будинку на баланс, оскільки будь-яких інших умов, крім державної реєстрації об`єднання, для передачі документації від попереднього балансоутримувача Законом не визначено. При цьому обставини фактичної наявності або відсутності такої документації у відповідача не мають істотного значення для вирішення цієї категорії спорів, оскільки відповідно до ч.5 ст.5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку така документація повинна була бути передана замовником будівництва або попереднім власником будинку відповідачу, а у випадку відсутності документації на багатоквартирний будинок він відповідно до вимог частини дев`ятнадцятої статті 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку зобов`язаний відновити її за власний рахунок.

Як встановлено судом, після передачі багатоквартирного будинку на баланс позивача відповідачем за актом було передано новому управителю виключно технічний паспорт на житловий будинок та технічні паспорти на ліфти.

За позицією позивача, окрім вищевказаної документації, відповідач мав передати об`єднанню: 1) проектно-кошторисну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло, газо-, електропостачання тощо; 2) кошториси, описи робіт на поточний і капітальний ремонт; 3) акти технічних оглядів; 4) протоколи вимірювань опору електромереж (за наявністю); 5) протоколи вимірювань вентиляції; 6) паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва, енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем, проектну документацію зі схемами влаштування внутрішньо будинкових систем; 7) документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, план земельної ділянки, паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.

Так, відповідно до норм законодавства при передачі будинку на баланс новому управителю у попереднього балансоутримувача виникає обов`язок з передачі примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.

Як встановлено судом, державна реєстрація позивача відбулась 30.11.2016, а будинок з балансу відповідача на баланс позивача був переданий 28.05.2019. Між цим, доказів щодо передачі будинку в управління відповідача від попереднього управителя, яким, за поясненнями відповідача є ДЄЗ Фонтанське , матеріали справи не містять, як і доказів, які документи були передані відповідачу ДЄЗ Фонтанське або його попередником щодо будинку.

Отже, оскільки строк виконання відповідачем свого зобов`язання з передачі позивачу документації є таким, що настав, суд, здійснивши аналіз застосованих до спірних відносин сторін положень законодавства, а також з урахуванням дати створення позивача та дати передачі будинку на баланс об`єднання, дійшов висновку, що позовні вимоги є частково обґрунтованими та з урахуванням переліку документації, що визначена наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 17.07.2018 № 176, Правилами №13 та Правилами №76, а також предмету позову, відповідач зобов`язаний, окрім вже переданої документації, передати позивачу : проектно-кошторисну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло, газо-, електропостачання тощо; паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва, енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем, проектну документацію зі схемами влаштування внутрішньо будинкових систем; документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, план земельної ділянки, паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.

Доводи відповідача щодо відсутності у його розпорядженні вищевказаних документів судом відхиляються, оскільки така документація відноситься до складу документації постійного зберігання, а тому повинна була бути передана замовником будівництва або попереднім балансоутримувачем будинку відповідачу, при цьому обставини фактичної наявності або відсутності такої документації у відповідача не мають істотного значення для вирішення цієї категорії спорів, що випливає з положень ч.5 ст.5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку та підтверджується сталою правовою позицією Верховного Суду, адже у разі відсутності такої документації відповідач зобов`язаний відновити її за власний рахунок.

Щодо вимог позивача про зобов`язання відповідача передати іншу документацію, таку як: кошториси, описи робіт на поточний і капітальний ремонт; акти технічних оглядів; протоколи вимірювань опору електромереж (за наявністю); протоколи вимірювань вентиляції, то суд вважає, що в цій частині вимоги позивача є не доведеними, оскільки така документація відповідно до положень Правил №76 відноситься до документації, яка ведеться виконавцем послуг , натомість в межах цієї справи позивачем не доведено, що такі послуги надавались, що саме відповідач у спірних відносинах був виконавцем відповідних послуг, при цьому вказане також не встановлено з позиції відповідача, яка викладена у відзиві на позовну заяву та поданих до суду письмових поясненнях.

Водночас, вирішуючи питання щодо заяви відповідача про застосування до вимог позивача строків позовної давності, суд враховує висновок Верхового Суду, викладений у постанові від 20.04.2021 у справі №910/16107/19, який зводиться до того, що суб`єктний склад учасників справи, підстави подання позову, а також триваючий характер правопорушення і наявність останнього в момент подання позову, дає підстави для висновку про те, що суть порушеного права яке позивач захищає у відповідний спосіб, полягає в усуненні перешкод у здійсненні співвласниками багатоквартирного будинку права користування та розпорядження своїм майном, у зв`язку з чим на вказані вимоги не поширюється позовна давність, оскільки йдеться про триваюче правопорушення, тобто постійно відбувається початковий момент перебігу позовної давності з кожним новим порушенням права власника (співвласників).

Отже, з урахуванням вищевикладеного та враховуючи положення чинної станом на день передання будинку з балансу відповідача в управління позивача ч.8 ст.18 Закону України Про житлово-комунальні послуги щодо строків передачі майна та документації, яка стосується багатоквартирного будинку, суд дійшов висновку, що позивачем строк позовної давності для звернення до суду з позовною заявою, що розглядається в межах цієї справи, не пропущений.

За вищевикладених обставин, позовні вимоги Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Економічний 5» слід задовольнити частково та зобов`язати Комунальне підприємство «Житлово-комунальний сервіс «Фонтанський» передати позивачу: проектно-кошторисну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло, газо-, електропостачання тощо; паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва, енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем, проектну документацію зі схемами влаштування внутрішньо будинкових систем; документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, план земельної ділянки, паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.

Розподіл судових витрат

За змістом статті 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи; 3) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 4) пов`язані з вчиненням інших процесуальних дій, необхідних для розгляду справи або підготовки до її розгляду.

Згідно з ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно до ч.4 ст.129 ГПК України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Отже, приймаючи до уваги часткове задоволення позову, судовий збір покладається на сторін пропорційно розміру задоволених вимог, а отже з відповідача слід стягнути на користь позивача 972,86 грн судового збору.

Водночас, вирішуючи питання щодо заявлених позивачем витрат на правничу допомогу, суд виходить з наступного.

Згідно з ст.124 ГПК України разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи. У разі неподання стороною попереднього розрахунку суми судових витрат, суд може відмовити їй у відшкодуванні відповідних судових витрат, за винятком суми сплаченого нею судового збору. Попередній розрахунок розміру судових витрат не обмежує сторону у доведенні іншої фактичної суми судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами за результатами розгляду справи. Суд може попередньо визначити суму судових витрат (крім витрат на професійну правничу допомогу), пов`язаних з розглядом справи або певною процесуальною дією. Така попередньо визначена судом сума не обмежує суд при остаточному визначенні суми судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами за результатами розгляду справи.

Відповідно до ч.ч.1, 2, ст. 126 ГПК України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами. Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

За змістом ч. ч. 3 - 6 ст. 126 ГПК України для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи. У разі недотримання вимог частини четвертої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, які підлягають розподілу між сторонами. Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

Частиною 8 статті 129 ГПК України передбачено, що розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

Відповідно до ст. 30 Закону України «Про адвокатуру і адвокатську діяльність» гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.

Так, звертаючись до господарського суду з позовною заявою, позивач заявив до стягнення з відповідача 5000,00 грн витрат на правничу допомогу.

Як встановлено судом, 17.06.2021 між Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Економічний 5 (клієнт) та Адвокатським бюро Бороган (Адвокатське об`єднання) було укладено договір про надання правової допомоги №1/17-06 (а.с.36-37, т.1), відповідно до п.2.1. якого Адвокатське бюро на підставі звернення клієнта приймає на себе зобов`язання усіма законними методами та способами надати клієнту правову допомогу у представництві інтересів клієнта у справі за позовом ОСББ Економічний 5 до КП ЖКС Фонтанський про зобов`язання вчинити певні дії, а саме передати технічну документацію на багатоповерховий будинок №5 по провулку Економічному в місті Одесі.

Згідно з п.п.4.1., 4.3. договору, якщо інше не встановлено додатковою угодою до договору, винагорода Адвокатського бюро за виконання умов п.2.1.цього договору становить 5000,00 грн. Оплата здійснюється упродовж 5 днів за виставленим рахунком. У разі незгоди з виставленим рахунком клієнт у п`ятиденний строк направляє Адвокатському бюро вмотивовані заперечення.

Відповідно до наявного у справі платіжного доручення від 19.06.2021 №145 (а.с.41, т.1), позивачем було перераховано на користь Адвокатського бюро Бороган кошти в розмірі 5000,00 грн.

Отже, діяльність адвоката (ордер - а.с. 10, т. 1) є оплачуваною працею і така оплата у вигляді гонорару здійснюється на підставі укладеного між адвокатом та його клієнтом договору про надання правової допомоги.

Проаналізувавши надані позивачем докази на підтвердження понесених ним витрат на правничу допомогу у зв`язку з розглядом цієї справи, врахувавши відсутність в матеріалах справи доказів неспівмірності цих витрат та обґрунтованого клопотання відповідача про їх зменшення, суд дійшов висновку, що витрати позивача є доведеними та обґрунтованими, а тому підлягають відшкодуванню за рахунок відповідача пропорційно розміру задоволених позовних вимог, а саме в сумі 2142,86 грн.

Керуючись ст.ст. 129, 231, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1 . Позов задовольнити частково.

2 . Зобов`язати Комунальне підприємство «Житлово-комунальний сервіс «Фонтанський» (бульвар Французький, 12, корп. А, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 35302819) передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Економічний 5» (пров. Економічний, 5, м. Одеса, 65049, код ЄДРПОУ 40991753) документацію щодо багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: м. Одеса, провулок Економічний, 5, а саме: проектно-кошторисну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло, газо-, електропостачання тощо; паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва, енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем, проектну документацію зі схемами влаштування внутрішньо будинкових систем; документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, план земельної ділянки, паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.

3 . Стягнути з Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Фонтанський» (бульвар Французький, 12, корп. А, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 35302819) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Економічний 5» (пров. Економічний, 5, м. Одеса, 65049, код ЄДРПОУ 40991753) судовий збір в сумі 972 /дев`ятсот сімдесят дві/грн 86 коп та витрати на правничу допомогу в сумі 2142 /дві тисячі сто сорок дві/грн 86 коп.

4 . В іншій частині позову відмовити.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги у строки, визначені ст. 256 ГПК України.

Повний текст рішення складено 07 лютого 2022 р.

Суддя Д.О. Бездоля

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення28.01.2022
Оприлюднено10.02.2022
Номер документу103055854
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2730/21

Ухвала від 03.10.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 03.10.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 23.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Рішення від 28.01.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 09.12.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 21.10.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 28.09.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 13.09.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні