Рішення
від 09.02.2022 по справі 542/1966/21
НОВОСАНЖАРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Новосанжарський районний суд Полтавської області

Справа № 542/1966/21

Провадження № 2/542/75/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 лютого 2022 року смт Нові Санжари

Новосанжарський районний суд Полтавської області в складі:

головуючого судді - Шарової-Айдаєвої О.О.,

за участю:

секретаря судового засідання - Рибки Ю.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Полтавського обласного центра зайнятості в особі Новосанжарської районної філії Полтавського обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення виплаченої допомоги по безробіттю,

ВСТАНОВИВ:

20 грудня 2021 року Полтавський обласний центр зайнятості в особі Новосанжарської районної філії Полтавського обласного центру зайнятості (надалі також - позивач) звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 (надалі також - відповідач, ОСОБА_1 ) про стягнення виплаченої допомоги по безробіттю в сумі 6395 грн 80 коп.

Ухвалою Новосанжарського районного суду Полтавської області від 24 грудня 2021 року позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження (а.с. 22).

Аргументи учасників справи

В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на те, що відповідачем під час перебування на обліку в центрі зайнятості в якості безробітного та отримання допомоги по безробіттю за період з 23 липня 2019 року по 08 грудня 2019 року не було повідомлено про факт отримання державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю на дитину ОСОБА_2 з надбавкою на догляд з 27.11.2015 по 10.11.2019, тому відповідно до частини 3 статті 36 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" отримана сума допомога по безробіттю підлягає поверненню.

Зважаючи на викладене, позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідачки на його користь 6395 грн 80 коп. сплаченої суми допомоги по безробіттю (з урахуванням часткового погашення заборгованості ОСОБА_1 ).

Копія ухвали про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі від 24 грудня 2021 року направлялась на зареєстровану адресу відповідачки ( АДРЕСА_1 ), однак поштове відправлення з такою ухвалою повернулось до суду із зазначенням причини невручення - адресат відсутній за вказаною адресою (а.с. 25-26).

В ухвалі про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі від 24 грудня 2021 року суд встановлював відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня отримання копії даної ухвали для надання до суду відзиву на позов.

Відповідно до частини 8 статті 178 ЦПК України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

З огляду на положення пункту 5 частини 6 статті 272 ЦПК України, ухвала суду про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі є врученою.

Правом подати до суду відзив на позовну заяву ОСОБА_1 не скористалась.

Враховуючи неподання відповідачем відзиву на позов у встановлений судом строк, справа підлягає вирішенню на підставі наявних матеріалів.

Позивач в судове засідання не забезпечив явку свого уповноваженого представника. 25 січня 2022 року від Полтавського обласного центра зайнятості в особі Новосанжарської районної філії Полтавського обласного центру зайнятості надійшла заява про розгляд справи за відсутності позивача (а.с. 50).

Відповідачка в судове засідання не з`явилась.

Поштове відправлення разом із судовою повісткою на 09 лютого 2022 року направлялось на зареєстровану адресу відповідачки, однак поштове відправлення з такою повісткою повернулось до суду із зазначенням причини невручення - адресат відсутній за вказаною адресою (а.с. 51-54).

Враховуючи викладене, зважаючи на зміст пункту 4 частини 8 статті 128 ЦПК України, суд приходить до висновку про те, що відповідачка є належним чином повідомленою про час, дату та місце судового засідання. Клопотань про відкладення розгляду справи від неї до суду не надходило, про причини неявки нею не повідомлено.

Відповідно до частини 1 статті 223 ЦПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з частиною 2 статті 247 ЦПК України, фіксування судового засідання технічним засобом здійснює секретар судового засідання. У разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

З огляду на викладені норми цивільно-процесуального законодавства, судове засідання проведено за відсутності учасників справи та без фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне.

Обставини справи, встановлені судом

Судом встановлено, що 23 липня 2019 року ОСОБА_1 звернулась до Новосанжарської районної філії Полтавського обласного центру зайнятості зі заявами про надання/поновлення статусу безробітного та про призначення (поновлення) виплати допомоги по безробіттю (а.с. 9).

В додатку до персональної картки № 161619072300002 від 23.07.2019 ОСОБА_1 зазначала, що вона на постійній, тимчасовій, сезонній, строковій, по сумісництву чи іншій роботі на підприємстві, в установі, організації, у фізичної особи не працює, не зареєстрована як суб`єкт підприємницької діяльності чи індивідуальної трудової діяльності, не навчається, не зареєстрована членом кооперативу, не є членом фермерського господарства та творчої спілки, не має права на пенсію, в тому числі пільгову, за вислугу років чи іншу пенсію (а.с. 7).

З 23 липня 2019 року ОСОБА_1 отримала статус безробітної, їй було призначено допомогу по безробіттю.

Листом від 31.05.2021 № 878/07-02 Відділ № 7 з питань призначення та виплати державної соціальної допомоги та надання інших видів соціальної підтримки населенню Управління соціального захисту населення повідомило Новосанжарську районну філію Полтавського обласного центру зайнятості, що ОСОБА_1 , 1972 року народження, перебувала на обліку, як отримувач державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю на дитину ОСОБА_2 . Допомога призначалася з надбавкою на догляд на період з 27.11.2015 по 10.11.2019 (а.с. 11).

Відповідно до пункту 18 частини 2 статті 22 Закону України Про зайнятість населення , центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та Пенсійним фондом України. Таке розслідування здійснюється шляхом звіряння даних, зазначених у документах страхувальника, з базою даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та Пенсійного фонду України, а у разі потреби - шляхом проведення виїзних планових та позапланових перевірок страхувальників.

07 червня 2021 року Новосанжарською районною філією Полтавського обласного центру зайнятості проведено розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним відповідно до Закону України "Про зайнятість населення", за результатами якого складено акт № 21 від 07.06.2021 (а.с. 12-13).

Розслідуванням встановлено, що гр. ОСОБА_1 , дійсно, перебувала на обліку в Управлінні соціального захисту населення з 27.11.2015 по 10.11.2019 як отримувач державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю. Допомога призначалась з надбавкою на догляд за особою. Період перебування на обліку як безробітної в Новосанжарській районній філії Полтавського обласного центру зайнятості з 23.07.2019 по 09.12.2019 співпадає з періодом догляду за особою. Гр. ОСОБА_1 порушено пункт 1 статті 4 Закону України Про зайнятість населення , а саме: при реєстрації в Новосанжарській районній філії Полтавського обласного центру зайнятості як безробітної ОСОБА_1 не повідомлено про перебування на обліку в Управлінні соціального захисту населення та отримання компенсаційних виплат, що призвело до незаконних виплат матеріального забезпечення на випадок безробіття в період з 23.07.2019 по 08.12.2019.

Згідно з наказом Новосанжарської районної філії Полтавського обласного центру зайнятості № 21 від 08.06.2021 Про повернення допомоги по безробіттю гр. ОСОБА_1 (а.с. 14), відповідачу направлено повідомлення від 08.06.2021 № 16/37/51-21 Про відшкодування коштів щодо необхідності ОСОБА_1 повернути кошти, виплачені як допомога по безробіттю, в сумі 7045 грн 80 коп., яке отримане відповідачем особисто 08.06.2021, про що свідчить її підпис на примірнику такого повідомлення (а.с. 15).

Згідно з довідкою провідного бухгалтера сектору обліку матеріального забезпечення та соціальних послуг відділу бухгалтерського обліку Полтавського обласного центру зайнятості ОСОБА_1 за період з 30.07.2019 по 08.12.2019 отримала допомогу по безробіттю в сумі 7045 грн 80 коп. (а.с. 16).

Зі змісту позовної заяви вбачається, що кошти в сумі 650 грн 00 коп. надійшли на рахунок Полтавського обласного центру зайнятості.

З огляду на те, що відповідачем суму допомоги по безробіттю в розмірі 6395 грн 80 коп. не відшкодовано, позивач звернувся із позовом про стягнення її із відповідача.

Норми права, які підлягають застосуванню

Відповідно до частини 1 статті 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до частини 1 статті 81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частин 1-5 статті 263 ЦПК України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 1 Закону України Про зайнятість населення , безробітним визнається особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.

Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 1 Закону України Про зайнятість населення , зайнятість - не заборонена законодавством діяльність осіб, пов`язана із задоволенням їх особистих та суспільних потреб з метою одержання доходу (заробітної плати) у грошовій або іншій формі, а також діяльність членів однієї сім`ї, які здійснюють господарську діяльність або працюють у суб`єктів господарювання, заснованих на їх власності, у тому числі безоплатно.

Згідно зі статтею 4 Закону України Про зайнятість населення , до зайнятого населення належать особи, які працюють за наймом на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, особи, які забезпечують себе роботою самостійно (у тому числі члени особистих селянських господарств), проходять військову чи альтернативну (невійськову) службу, на законних підставах працюють за кордоном та які мають доходи від такої зайнятості, а також особи, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти та поєднують навчання з роботою.

До зайнятого населення також належать:

- непрацюючі працездатні особи, які фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю, особою з інвалідністю I групи або за особою похилого віку, яка за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досягла 80-річного віку, та отримують допомогу, компенсацію та/або надбавку відповідно до законодавства;

-батьки - вихователі дитячих будинків сімейного типу, прийомні батьки, якщо вони отримують грошове забезпечення відповідно до законодавства;

-особа, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, та одержує грошову допомогу на догляд за нею відповідно до законодавства.

Відповідно до статті 43 Закону України Про зайнятість населення статус безробітного може набути:

1) особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи;

2) особа з інвалідністю, яка не досягла встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсійного віку та отримує пенсію по інвалідності або соціальну допомогу відповідно до законів України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" та "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю";

3) особа, молодша 16-річного віку, яка працювала і була звільнена у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, зокрема припиненням або перепрофілюванням підприємств, установ та організацій, скороченням чисельності (штату) працівників.

За правилами частини 2 статті 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття , застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.

Частиною 3 статті статті 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття передбачено, що сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

Висновки щодо правозастосування

Судом встановлено, що з 27.11.2015 по 10.11.2019 ОСОБА_1 отримувала державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю на дитину ОСОБА_3 та надбавку на догляд, а отже належала до зайнятого населення, відповідно до приписів частини 1 статті 4 Закону України Про зайнятість населення , та не мала права на отримання статусу безробітного.

Вказаних обставин відповідач у судовому засіданні не спростувала.

З огляду на положення статті 4 Закону України Про зайнятість населення , враховуючи отримання ОСОБА_1 зазначеної допомоги, відповідачка станом на дату перебування на обліку в якості безробітної та отримання допомоги по безробіттю відносилась до зайнятого населення, як непрацююча працездатна особа, яка фактично здійснює догляд за дитиною з інвалідністю та отримує допомогу.

Вказані обставини відповідачем не були повідомлені позивачу під час звернення із заявою 23.07.2019 про надання статусу безробітного, у зв`язку з чим її було поставлено на облік як безробітну та протягом періоду з 23.07.2019 по 08.12.2019 їй нарахована та сплачена допомога по безробіттю у сумі 7045 грн 80 коп.

Враховуючи те, що відповідачем в добровільному порядку безпідставно отриману допомогу по безробіттю в сумі 6395 грн 80 коп. не повернуто, позовні вимоги про стягнення вказаної суми коштів є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Отже, позов необхідно задовольнити у повному обсязі.

Розподіл судових витрат

Відповідно до частини 1 статті 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Оскільки позивачем за подачу позовної заяви сплачено судовий збір у розмірі 2270 грн 00 коп., і суд прийшов до висновку про необхідність позов задовольнити, то вказана сума судового збору підлягає стягненню з відповідача на користь Полтавського обласного центра зайнятості.

На підставі викладеного, керуючись статтями 141, 263-265, 280 ЦПК України,

ВИРІШИВ:

Позов Полтавського обласного центра зайнятості в особі Новосанжарської районної філії Полтавського обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення виплаченої допомоги по безробіттю - задовольнити.

Стягнути зі ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) на користь Полтавського обласного центра зайнятості (вул. Сінна, 45, м. Полтава, код ЄДРПОУ 03491234) суму отриманої допомоги по безробіттю в розмірі 6395 грн 80 коп. (шість тисяч триста дев`яносто п`ять гривень вісімдесят копійок).

Стягнути зі ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) на користь Полтавського обласного центра зайнятості (вул. Сінна, 45, м. Полтава, код ЄДРПОУ 03491234) суму судового збору у розмірі 2270 грн 00 коп. (дві тисячі двісті сімдесят гривень).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення або з дня складання повного судового рішення у разі оголошення вступної та резолютивної частини рішення або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи до Полтавського апеляційного суду.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Учасники справи:

позивач: Полтавський обласний центр зайнятості в особі Новосанжарської районної філії Полтавського обласного центру зайнятості, вул. Сінна, 45, м. Полтава, код ЄДРПОУ 03491234;

відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 .

Суддя О.О. Шарова-Айдаєва

СудНовосанжарський районний суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення09.02.2022
Оприлюднено10.02.2022
Номер документу103066847
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —542/1966/21

Ухвала від 01.05.2023

Цивільне

Новосанжарський районний суд Полтавської області

Шарова-Айдаєва О. О.

Рішення від 09.02.2022

Цивільне

Новосанжарський районний суд Полтавської області

Шарова-Айдаєва О. О.

Ухвала від 24.12.2021

Цивільне

Новосанжарський районний суд Полтавської області

Шарова-Айдаєва О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні