Рішення
від 08.02.2022 по справі 905/1753/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

08.02.2022 м. Харків Справа №905/1753/21

Господарський суд Донецької області у складі судді Ніколаєвої Л.В.,

при секретарі судового засідання Друккері Д.Д.,

розглянувши справу №905/1753/21

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-будівельне підприємство Азовінтекс

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Фурлендер Віндтехнолоджі

про стягнення 2 073 712,41 грн,

за участю представників:

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

Суть спору: ТОВ ПБП Азовінтекс звернулося до господарського суду Донецької області з позовом до ТОВ Фурлендер Віндтехнолоджі про стягнення заборгованості у розмірі 2 073 712,41 грн, з яких: 1 964 749,59 грн - основний борг, 29 390,49 грн - 3% річних, 79 572,33 грн - інфляційні втрати.

Позовні вимоги мотивовані неналежним виконанням відповідачем грошових зов`язань за договором на надання транспортних послуг та вантажопідіймальної техніки №522/2019-26ТУ від 10.10.2019.

Справа розглянута за правилами загального позовного провадження.

16.12.2021 господарським судом постановлено ухвалу у протокольній формі, якою закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 17.01.2022.

У зв`язку з перебуванням судді Ніколаєвої Л.В. на лікарняному з 04.01.2022 по 21.01.2022, судове засідання, призначене на 17.01.2022, не відбулося.

24.01.2022 господарським судом постановлено ухвалу, якою визначено дату проведення судового засідання - 08.02.2022.

Учасники справи у судове засідання 08.02.2022 не з`явились.

Про розгляд даної справи по суті сторони повідомлялися належним чином шляхом направлення копії ухвали - повідомлення від 24.01.2022 на їх юридичні адреси, що зазначені у позові та витягу з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Копія ухвали - повідомлення від 24.01.2022 одержана позивачем 31.01.2022, відповідачем - 28.01.2022, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення №6102270901467, №6102270901475.

Приймаючи до уваги наведене, а також положення ч. 1 ст. 202 ГПК України, господарським судом визнано за можливе розглянути справу за відсутності учасників справи та в порядку приписів ч. 9 ст. 165 ГПК України за наявними матеріалами.

На підставі ст. 240 ГПК України у судовому засіданні з розгляду справи по суті 08.02.2022 господарським судом складено та підписано вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив:

В провадженні господарського суду Донецької області перебувала справа №905/603/21 за позовом ТОВ Фурлендер Віндтехнолоджі про стягнення штрафних санкцій у розмірі 411 524,52 грн за договором №522/2019-26ТУ від 10.10.2019.

Рішенням ГСДО від 04.08.2021 у справі №905/603/21, яке залишено без змін постановою САГС від 09.11.2021, позовні вимоги ТОВ ПБП Азовінтекс до ТОВ Фурлендер Віндтехнолоджі задоволено частково. Стягнуто з ТОВ Фурлендер Віндтехнолоджі на користь ТОВ ПБП Азовінтекс 3% річних в розмірі 61 409,33 грн, інфляційні втрати в розмірі 91 231,96 грн, пеню в розмірі 210 236,49 грн, судовий збір в розмірі 5 443,17 грн. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Вказаним рішенням ГСДО від 04.08.2021 у справі №905/603/21 встановлено та з матеріалів справи №905/1753/21 вбачається, що 10.10.2019 між ТОВ ПБП Азовінтекс (виконавець, позивач) та ТОВ Фурлендер Віндтехнолоджі (замовник, відповідач) укладено договір про надання транспортних послуг та послуг вантажопідіймальної техніки №522/2019-26ТУ, відповідно до п. 1.1. якого виконавець надає комплект техніки з екіпажем (далі за текстом кран) для надання послуг на об`єктах замовника.

Ціна даного договору визначається, як сума вартості всіх послуг, наданих виконавцем в рамках даного договору та додатків до договору, які є його невід`ємною частиною (п. 1.2. договору).

Кран надається виконавцем на підставі письмової заявки замовника, оформленої за формою, визначеною згідно додатку №1 до даного договору та поданою не менш ніж за 10 днів до дня виділення крану, та за умови виконання замовником зобов`язань, визначених п. 3.2. даного договору (п. 2.1. договору).

Орієнтовні строки надання послуг: за фактом виконання (п. 2.2. договору).

Приймання послуг здійснюється замовником щоденно, шляхом відмітки відповідальною особою замовника у талонах замовника до шляхового листа, з обов`язковою вказівкою часу прибуття та відбуття, а також у випадку необхідності початку та закінчення послуг (п. 2.3. договору).

Тривалість та інші умови надання послуг краном, які не визначені даним договором, узгоджуються сторонами у додатках до даного договору, які є його невід`ємною частиною (п. 2.5. договору).

Договірна вартість послуг за договором визначається додатками до договору, які є невід`ємною частиною даного договору (п. 4.1. договору).

Оплата замовником послуг виконавця здійснюється, виходячи із показників розрахунку вартості послуг (1 машино-час, 1 машино-зміна і т.д.), які визначаються згідно додатків до даного договору (п. 4.2. договору).

Кожний рахунок, який виставляє замовнику виконавець за даним договором за послуги і будь-які наступні платежі, якщо інше не передбачено договором та додатками до нього, сплачуються на підставі наступних документів: акти приймання-передачі наданих послуг, підготовлені сторонами (п. 4.3. договору).

Розрахунки замовником за послуги здійснюються у порядку, визначеному у додатках до даного договору (п. 4.6. договору).

Замовник підписує та направляє виконавцю акт наданих послуг протягом 3-х днів з моменту його отримання або надає мотивовану відмову від його підписання. Акт вважається підписаним замовником за відсутності відповіді останнього протягом 3-х днів з моменту направлення акту виконавцем (п. 4.8. договору).

Договір набуває чинності з дня його підписання сторонами та діє до 31.12.2019, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами зобов`язань за даним договором (п. 11.9. договору).

У додатковій угоді №1 від 31.12.2019 до договору №522/2019-26ТУ сторони виклали п. 11.9. договору в новій редакції: договір набуває чинності з дня його підписання сторонами та діє до 31.12.2020, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами зобов`язань за даним договором.

У додатку №2 до договору №522/2019-26ТУ від 10.10.2019 сторони узгодили договірну вартість надання послуг техніки у розмірі 798 021 грн з ПДВ, а також здійснення остаточного розрахунку за фактично надані послуги до 31.10.2019 (п.п. 5, 7 додатку № 2).

У додатку №3 до договору сторони узгодили договірну вартість надання послуг техніки у розмірі 379 770 грн з ПДВ, а також здійснення остаточного розрахунку за фактично надані послуги до 15.11.2019 (п.п 5, 7 додатку № 3).

У додатку №4 до договору сторони узгодили договірну вартість надання послуг техніки у розмірі 86 490 грн з ПДВ. Розрахунки за послуги техніки проводяться замовником наступним чином: авансовий платіж в розмірі 100% послуг техніки, що очікуються, замовник здійснює шляхом перерахування відповідної суми на розрахунковий рахунок виконавця не менше, ніж за 1 (один) банківський день до початку надання послуг техніки. Остаточний розрахунок за фактично відпрацьований час здійснюється протягом 5 днів після надання усіх послуг та підписання акта надання послуг та виставлення рахунку (п.п. 5, 7 додатку №4).

У додатку №5 до договору сторони узгодили договірну вартість надання послуг техніки у розмірі 611 910 грн з ПДВ. Розрахунки за послуги техніки проводяться замовником наступним чином: авансовий платіж в розмірі 100% послуг техніки, що очікуються, замовник здійснює шляхом перерахування відповідної суми на розрахунковий рахунок виконавця не менше, ніж за 1 (один) банківський день до початку надання послуг техніки. Остаточний розрахунок за фактично відпрацьований час здійснюється протягом 5 днів після надання усіх послуг та підписання акта надання послуг та виставлення рахунку (п.п. 5, 7 додатку №5).

У додатку №6 до договору сторони узгодили договірну вартість надання послуг техніки у розмірі 925 530 грн з ПДВ. Розрахунки за послуги техніки проводяться замовником наступним чином: авансовий платіж в розмірі 100% послуг техніки, що очікуються, замовник здійснює шляхом перерахування відповідної суми на розрахунковий рахунок виконавця не менше, ніж за 1 (один) банківський день до початку надання послуг техніки. Остаточний розрахунок за фактично відпрацьований час здійснюється протягом 5 днів після надання усіх послуг та підписання акта надання послуг та виставлення рахунку (п.п. 5, 7 додатку №6).

У додатку №7 до договору сторони узгодили договірну вартість надання послуг техніки у розмірі 476 160 грн з ПДВ. Розрахунки за послуги техніки проводяться замовником наступним чином: авансовий платіж в розмірі 100% послуг техніки, що очікуються, замовник здійснює шляхом перерахування відповідної суми на розрахунковий рахунок виконавця не менше, ніж за 1 (один) банківський день до початку надання послуг техніки. Остаточний розрахунок за фактично відпрацьований час здійснюється протягом 5 днів після надання усіх послуг та підписання акта надання послуг та виставлення рахунку (п.п. 5, 7 додатку №7).

У жовтні 2019 року - лютому 2020 року позивачем надано, а відповідачем прийнято послуги на загальну суму 3 277 881 грн, що підтверджується актами надання послуг: №1884 від 17.10.2019 на суму 798 021 грн з ПДВ, №1956 від 28.10.2019 на суму 379 770 грн з ПДВ, №2341 від 02.12.2019 на суму 86 490 грн з ПДВ та №2481 від 20.12.2019 на суму 611 910 грн з ПДВ, №116 від 31.01.2020 на суму 925 530 грн з ПДВ та №222 від 29.02.2020 на суму 476 160 грн з ПДВ.

Також позивачем були виставлені відповідачу рахунки на оплату: №1744 від 17.10.2019 на суму 798 021 грн з ПДВ, №1906 від 28.10.2019 на суму 379 770 грн з ПДВ, №2244 від 02.12.2019 на суму 86 490 грн з ПДВ, №2398 від 20.12.2019 на суму 611 910 грн з ПДВ, №125 від 31.01.2020 на суму 925 530 грн з ПДВ та №265 від 29.02.2020 на суму 476 160 грн з ПДВ.

Рішенням ГСДО від 04.08.2021 у справі №905/603/21 встановлено факт повної сплати заборгованості за актами №1884 від 17.10.2019, №1956 від 28.10.2019, №2341 від 02.12.2019, а також часткової оплати заборгованості за актом №2481 від 20.12.2019 у розмірі 48 850,41 грн.

Одночасно, з огляду на порушення відповідачем строків оплати наданих позивачем послуг судом у цій справі визнано наявність підстав для стягнення з відповідача на користь позивача 3% річних у розмірі 61 409,33 грн, інфляційних втрат у розмірі 91 231,96 грн та пені у розмірі 210 236,49 грн. При цьому, 3 % річних нараховано у т.ч. за актом №2481 від 20.12.2019 за період з 26.12.2019 по 01.03.2021 на суму заборгованості у розмірі 611 910 грн, за 02.03.2021 на суму заборгованості у розмірі 563 059,59 грн; інфляційні втрати з січня 2020 року по лютий 2021 року на суму заборгованості у розмірі 611 910 грн.

З метою досудового врегулювання спору позивач звертався до відповідача з претензією №522/137-06 від 14.05.2020 про сплату заборгованості за договором про надання транспортних послуг та послуг вантажопідіймальної техніки №522/2019-26ТУ від 10.10.2019 у т.ч. за актами №2481 від 20.12.2019 в частині суми 563 059,59 грн, №116 від 31.01.2020 на суму 925 530 грн з ПДВ та №222 від 29.02.2020 на суму 476 160 грн, яка залишена відповідачем без відповіді та задоволення.

Оскільки вартість наданих послуг відповідачем не сплачено у повному обсязі, позивач звернувся до суду з даним позовом, в якому просить стягнути з відповідача основний борг у розмірі 1 964 749,59 грн, 3% річних у розмірі 29 390,49 грн та інфляційні втрати у розмірі 79 572,33 грн.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, господарський суд дійшов висновку про часткове задоволення позову, з огляду на наступне.

Відповідно до вимог ч.1 ст.509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитор) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послуги, платити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

У п.1 ч.2 ст.11 ЦК України встановлено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір, який в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України є обов`язковим для виконання сторонами.

За приписами ч.1 ст. 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

У ч.1 ст. 903 ЦК України встановлено, що якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

В силу вимог ст.530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Як вище встановлено господарським судом, на підставі укладеного між сторонами договору №522/2019-26ТУ від 10.10.2019 у відповідача виникло зобов`язання з оплати послуг, наданих позивачем у грудні 2019 року - лютому 2020 року, за актом №2481 від 20.12.2019 - до 25.12.2019, за актом №116 від 31.01.2020 - до 05.02.2020, за актом №222 від 29.02.2020 - до 05.03.2020.

Відповідно до вимог ч.1 ст.526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. В силу вимог ч.1 ст.525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Аналогічні вимоги щодо виконання зобов`язань містяться і у ч.ч.1,7 ст.193 ГК України.

Між тим, вищевстановлені обставини справи свідчать, що надані позивачем послуги за актом №2481 від 20.12.2019 відповідачем сплачені частково, а за актами №116 від 31.01.2020, №222 від 29.02.2020 - взагалі не сплачені, внаслідок чого у нього виник борг у розмірі 1 964 749,59 грн. При цьому, жодних заперечень щодо наявності цього боргу, а також доказів, які спростовують його наявність, відповідач до суду не надав.

За таких обставин, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість та правомірність позовних вимог в частині стягнення з відповідача боргу у розмірі 1 964 749,59 грн, а отже і про їх задоволення.

В силу вимог ч.2 ст.625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 24.01.2018 у справу №910/24266/16 вимагати сплати суми боргу з врахуванням індексу інфляції є правом кредитора, яке він може реалізувати, а може від нього відмовитися. Якщо кредитор приймає рішення вимагати сплати суми боргу з врахуванням індексу інфляції, він має враховувати індекс інфляції за кожний місяць (рік) прострочення незалежно від того, чи був в якийсь період індекс інфляції менше одиниці (тобто мала місце не інфляція, а дефляція), а отже, сума боргу в цьому періоді зменшується.

З огляду на визначений додатками до договору порядок оплати відповідачем наданих послуг, прострочення виконання відповідачем зобов`язань за актом №2481 від 20.12.2019 почалося 26.12.2019, за актом №116 від 31.01.2020 - 06.02.2020, за актом №222 від 29.02.2020 - 06.03.2020.

Розрахунок 3% річних, який здійснений позивачем, та згідно з яким розмір нарахованих відповідачу 3% річних за загальний період з 03.03.2021 по 31.08.2021 на суму боргу 1 964 749,59 грн складає 29 390,49 грн, перевірено господарським судом та встановлено, що він є арифметично вірним.

Розрахунок інфляційних втрат, який здійснений позивачем, та згідно з яким розмір нарахованих відповідачу інфляційних втрат за період березень 2021 року - серпень 2021 року на суму боргу 1 964 749,59 грн складає 79 572,33 грн., перевірено господарським судом та встановлено, що позивачем не враховано те, що у серпні 2021 року мала місце дефляція.

Тому, господарським судом самостійно здійснено розрахунок інфляційних втрат та встановлено, що їх розмір за загальний період березень 2021 року - серпень 2021 року на суму 1 964 749,59 грн складає 75 575,72 грн.

За таких обставин, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість і правомірність позовних вимог в частині стягнення з відповідача 3% річних у розмірі 29 390,49 грн та інфляційних втрат у розмірі 75 575,72 грн, а отже і про їх задоволення.

На підставі ст.129 ГПК України, у зв`язку із частковим задоволенням позову, судовий збір покладається на сторін пропорційно, а саме: на відповідача 31 045,74 грн., на позивача 59,95 грн.

Керуючись ст. ст. 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-будівельне підприємство Азовінтекс задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Фурлендер Віндтехнолоджі (84306, Донецька обл., м. Краматорськ, вул. Олекси Тихого, буд. 6, ідентифікаційний код 37011495) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-будівельне підприємство Азовінтекс (87500, Донецька обл., м. Маріуполь, пр-т. Леніна, буд. 68-А, ідентифікаційний код 24155428) основний борг у розмірі 1 964 749 (один мільйон дев`ятсот шістдесят чотири тисячі сімсот сорок дев`ять) грн 59 коп, 3% річних у розмірі 29 390 (двадцять дев`ять тисяч триста дев`яносто) грн 49 коп, інфляційні втрати в розмірі 75 575 (сімдесят п`ять тисяч п`ятсот сімдесят п`ять) грн 72 коп, судовий збір у розмірі 31 045 (тридцять одна тисяча сорок п`ять) грн 74 коп.

3. В решті позову відмовити.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Східного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.

Повне рішення складено 10.02.2022.

Суддя Л.В. Ніколаєва

Дата ухвалення рішення08.02.2022
Оприлюднено14.02.2022
Номер документу103136394
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1753/21

Судовий наказ від 29.06.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Рішення від 08.02.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 24.01.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 16.12.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 16.11.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 20.10.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 20.09.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні