ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 січня 2022 року ЛуцькСправа № 140/12909/21
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Валюха В.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Затурцівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася з позовом до Затурцівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 24.06.2021 позивач звернулася до голови Затурцівської сільської ради із заявою про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки та продаж земельної ділянки сільськогосподарського призначення, межі якої визначено в натурі та без зміни її цільового призначення, загальною площею 0,5000 га, кадастровий номер 0722481200:01:000:0212, яка знаходиться в оренді, цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території колишньої Війницької сільської ради Локачинського району Волинської області, на якій розташовані об`єкти нерухомого майна (теплиця, паливна), які перебувають у приватній власності позивача.
Копію вказаної заяви було вручено відповідачу 08.07.2021, проте відповіді на заяву надано не було, порушене питання належним чином не розглянуто.
Крім того, позивач звернулася до відповідача із заявою від 14.08.2021 з проханням здійснити всі необхідні дії та виготовити необхідні документи на дорогу для доїзду до тепличного комплексу (за адресою: АДРЕСА_1 ). На вказану заяву була надана відповідь, проте порушене питання належним чином не розглянуто.
Позивач також вказує, що за результатами розгляду звернень відповідач повинен був прийняти відповідне рішення, яке, зважаючи на норми Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР), приймається на пленарних засіданнях.
Позивач просить:
визнати протиправною бездіяльність Затурцівської сільської ради щодо не розгляду та не прийняття рішення за заявою від 24.06.2021 відносно надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки та продаж земельної ділянки сільськогосподарського призначення, межі якої визначено в натурі та без зміни цільового призначення, загальною площею 0,5000 га, кадастровий номер 0722481200:01:000:0212, цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Затурцівської сільської ради, та зобов`язати відповідача розглянути заяву від 24.06.2021 відносно надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки та продаж земельної ділянки сільськогосподарського призначення, межі якої визначено в натурі та без зміни цільового призначення, загальною площею 0,5000 га, кадастровий номер 0722481200:01:000:0212, цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Затурцівської сільської ради та прийняти відповідне рішення;
визнати протиправною бездіяльність Затурцівської сільської ради щодо не прийняття рішення за заявою від 14.08.2021 відносно виготовлення необхідних документів на дорогу для доїзду до тепличного комплексу за адресою: АДРЕСА_1 , та зобов`язати відповідача розглянути заяву від 14.08.2021 відносно виготовлення необхідних документів на дорогу для доїзду до тепличного комплексу за адресою: АДРЕСА_1 , та прийняти відповідне рішення.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 15.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а. с. 29).
В поданому до суду відзиві на позовну заяву від 29.11.2021 № 1164/01-15 (а. с. 34-38) представник відповідача - секретар ради Савчук В.В. позов не визнала та просить закрити провадження у справі з тих підстав, що 03.11.2021 за вих. № 1070/01-15 та 11.11.2021 за вих. № 1100/01-15 Затурцівською сільською радою були надіслані відповіді позивачу на заяви про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки та продаж земельної ділянки сільськогосподарського призначення без зміни її цільового призначення, та про надання дозволу на виготовлення документів на дорогу для доїзду до тепличного комплексу.
15.12.2021 до суду надійшла відповідь на відзив, у якій позивач доводи відзиву заперечила з підстав, викладених у позовній заяві (а. с. 47-50).
В надісланих до суду запереченнях від 22.12.2021 № 1272/01-15 (а. с. 59-62) представник відповідача - сільський голова Ковальчук Ю.В. підтримав доводи відзиву про належний розгляд заяв позивача із наданням відповідей.
Відповідно до пункту 20 частини першої статті 4, частини другої, пункту 10 частини шостої статті 12, частин першої - третьої статті 257, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) дану справу, як справу незначної складності, розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами, з урахуванням строків, визначених статтею 258 КАС України.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 є громадянкою Республіки Польща та має тимчасову посвідку на постійне проживання (а. с. 4-5), є особою з інвалідністю ІІ групи (а. с. 7), орендує земельну ділянку загальною площею 0,50 га (в т. ч. 0,50 га ріллі), що знаходиться на території Війницької сільської ради, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, відповідно до договору оренди землі від 28.04.2010 (а. с. 16-20). У власності позивача перебуває теплиця, загальною площею 1727,7 кв.м., паливна, загальною площею 80 кв.м., що розташовані по АДРЕСА_1 , що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а. с. 21-24), довідкою Війницької сільської ради від 01.02.2019 № 193 (а. с. 25).
24.06.2021 позивач звернулася до голови Затурцівської сільської ради із заявою про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки та продаж земельної ділянки сільськогосподарського призначення, межі якої визначено в натурі та без зміни її цільового призначення, загальною площею 0,5000 га, кадастровий номер 0722481200:01:000:0212, яка знаходиться в оренді, цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території колишньої Війницької сільської ради Локачинського району Волинської області, та на якій розташовані об`єкти нерухомого майна (теплиця, паливна), які перебувають у приватній власності позивача (а. с. 8-9). Копію вказаної заяви було вручено відповідачу 08.07.2021 (а. с. 12).
Листом від 03.11.2021 № 1070/01-15, у відповідь на вказану заяву, Затурцівська сільська рада повідомила позивача про те, що рішення не було прийнято, оскільки не набрало необхідної кількості голосів (а. с. 39). З матеріалів справи вбачається, що на 14 сесію сільської ради восьмого скликання 22.07.2021 було винесено питання № 346 (про замовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки) з проектом рішення про замовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки в с. Війниця площею 0,50 га кадастровий номер 0722481200:01:000:0212 для ведення особистого селянського господарства, яка перебуває в оренді ОСОБА_1 (а. с. 40-42), та згідно із результатами поіменного голосування від 22.07.2021 рішення не прийнято (результати голосування: за - 0, проти - 17, утрималися - 0, не голосували - 0, відсутні - 4, всього - 21) (а. с. 42).
Судом також встановлено, що позивач звернулася до відповідача із заявою від 14.08.2021 з проханням здійснити всі необхідні дії та виготовити необхідні документи на дорогу для доїзду до тепличного комплексу (за адресою: АДРЕСА_1 ) (а. с. 13).
Листом від 11.11.2021 № 1100/01-15, у відповідь на вказану заяву, Затурцівська сільська рада роз`яснила положення окремих нормативно-правових актів та просила позивача надати копії документів, виданих Війницькою сільською радою про надання дозволу на облаштування дороги та облаштування воріт для заїзду, оскільки відсутність відповідного рішення органу місцевого самоврядування може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки (а. с. 44).
При вирішенні даного спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 25 Закону № 280/97-ВР визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно із пунктом 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
За правилами частин першої, другої статті 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону. До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать:1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Отже, сільська рада на пленарному засіданні вирішує відповідно до закону питання регулювання земельних відносин шляхом прийняття актів у формі рішень.
Проте, як вбачається із матеріалів справи, заява позивача від 24.06.2021 про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки та продаж земельної ділянки сільськогосподарського призначення 22.07.2021 була винесена на розгляд сесії сільської ради, проте рішення по суті прийнято не було, а заява позивача від 14.08.2021 про виготовлення документів на дорогу для доїзду до тепличного комплексу взагалі на розгляд сесії сільської ради винесена не була.
На думку суду, оскільки вказані вище заяви позивача стосувалася вирішення земельних питань, тому вони повинні були бути розглянуті на пленарному засіданні сільської ради з прийняттям відповідного рішення, у даному випадку має місце протиправна бездіяльність відповідача, яка полягає у неприйнятті рішень за наслідками розгляду поданих вище заяв.
При цьому, суд виходить з того, що надіслання позивачу листів 03.11.2021 № 1070/01-15 та від 11.11.2021 № 1100/01-15 не можна вважати належним розглядом вказаних заяв по суті, оскільки відповідач жодного рішення на пленарному засіданні сільської ради не прийняв. Суд також вважає, що винесення 22.07.2021 на сесію сільської ради проекту рішення про замовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки та неприйняття такого рішення (через недостатню кількість голосів за депутатів) не свідчить про належне виконання відповідачем вимог Закону № 280/97-ВР та ЗК України.
Відтак, з урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, виходячи з наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не прийняття рішення за вказаними вище заявами належить задовольнити повністю.
При вирішенні позовних вимог зобов`язального характеру суд враховує, що відповідач не прийняв відповідного рішення по суті стосовно вказаних заяв, а прийняття відповідного рішення відноситься до дискреційних повноважень сільської ради.
Відтак, позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії належить задовольнити шляхом зобов`язання відповідача на засіданні чергової сесії сільської ради розглянути вказані заяви та за наслідками розгляду прийняти відповідне рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Суд відхиляє доводи відповідача про необхідність закриття провадження у справі на підставі пункту 8 частини першої статті 238 КАС України, оскільки з вказаної підстави підлягає закриттю провадження у справі щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо оскаржувані порушення були виправлені суб`єктом владних повноважень і при цьому відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення, у той час як обставини цієї справи не свідчать про виправлення відповідачем оскаржуваної бездіяльності щодо неналежного розгляду заяв із прийняттям відповідних рішень та про відновлення прав та інтересів позивача.
Крім того, суд не вбачає підстав та необхідності для постановлення у справі окремої ухвали (як про це просить позивач у відповіді на відзив), оскільки за приписами частини першої статті 249 КАС України постановлення окремої ухвали є правом, а не обов`язком суду, та судом повністю задоволені позовні вимоги, тим самим захищено права позивача від порушень відповідача як суб`єкта владних повноважень.
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Затурцівської сільської ради щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 24 червня 2021 року про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки та продаж земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 0,5000 га, кадастровий номер 0722481200:01:000:0212.
Зобов`язати Затурцівську сільську раду (45523, Волинська область, Володимир-Волинський район, с. Затурці, вул. Липинського, 66, ідентифікаційний код 04332087) на засіданні чергової сесії сільської ради розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) від 24 червня 2021 року про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки та продаж земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 0,5000 га, кадастровий номер 0722481200:01:000:0212, та за наслідками розгляду прийняти рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Визнати протиправною бездіяльність Затурцівської сільської ради щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 14 серпня 2021 року про виготовлення необхідних документів на дорогу для доїзду до тепличного комплексу за адресою: АДРЕСА_1 .
Зобов`язати Затурцівську сільську раду (45523, Волинська область, Володимир-Волинський район, с. Затурці, вул. Липинського, 66, ідентифікаційний код 04332087) на засіданні чергової сесії сільської ради розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) від 14 серпня 2021 року про виготовлення необхідних документів на дорогу для доїзду до тепличного комплексу за адресою: АДРЕСА_1 , та за наслідками розгляду прийняти рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.М.Валюх
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2022 |
Оприлюднено | 14.02.2022 |
Номер документу | 103138237 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні