Рішення
від 03.02.2022 по справі 360/7090/21
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

03 лютого 2022 рокуСєвєродонецькСправа № 360/7090/21

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Свергун І.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Шахта Рассвет-1 про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

ВСТАНОВИВ:

12.11.2021 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра) до Товариства з обмеженою відповідальністю Шахта Рассвет-1 (далі - відповідач, ТОВ Шахта Рассвет-1 ), в якому позивач просить суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4982 від 11.06.2009 року, наданого ТОВ Шахта Рассвет-1 .

Позовну заяву обґрунтовано тим, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4982 від 11.06.2009 року з метою видобування кам`яного вугілля.

З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615, спеціальним дозволом на користування надрами № 4982 від 11.06.2009, Угодою про умови користування надрами тощо.

14 травня 2014 року на адресу Держгеонадр надійшов лист Міністерства доходів і зборів України № 8518/5/99-99-15-04-01-16 від 08 травня 2014 року (вх. № 14/14-2786), в якому Міністерство надавало Перелік суб`єктів господарювання, які мають податковий борг станом на 01.04.2014 року. Згідно вищезазначеного переліку ТОВ Шахта Рассвет-1 мало заборгованість у сумі 100,0 тис. грн.

В зв`язку з чим Державна служба геології та надр України наказом № 182 від 12 червня 2014 року зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами та надала відповідачу строк 30 календарних днів для усунення порушень, про що надрокористувача повідомили листом Держгеонадр від 02 липня 2014 року № 9185/02/14-14.

Аналогічна інформація надійшла і 18 грудня 2020 року листом від ДПС вих. № 1428415/99-00-04-03-01-05 від 17 грудня 2020 року.

ТОВ Шахта Рассвет-1 не усунуло дане порушення законодавства в сфері надрокористування. Зазначених в наказі вимог не виконало.

Державне науково-виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України (далі - ДНВП Геоінформ України ) листом № 07.04.2015 № 02/302-0972 надало інформацію щодо відсутності звітності надрокористувачів Донецької та Луганської областей за формою 5-гр за 2014 рік, зокрема, щодо ТОВ Шахта Рассвет-1 . Згідно переліку надрокористувачів Донецької, Луганської областей, які отримали спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування корисних копалин, але не звітували до ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів (ф.5-гр) за 2014 рік, від ТОВ Шахта Рассвет-1 звітність не надходила.

Державна служба геології та надр України наказом № 122 від 19.05.2015 зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами та надала відповідачу строк 30 календарних днів для усунення порушень.

Оскільки на момент надання спеціального дозволу відповідач був зареєстрований в м. Алчевськ Луганської області, яке станом на 2015 рік було включене в Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, затвердженого Розпорядженням КМУ від 07 листопада 2014 року № 1085-р (в редакції від 05 травня 2015 року), позивач повідомив відповідача шляхом публікації оголошення в газеті Урядовий кур`єр (№ 101 від 09 червня 2015 року).

Аналогічна інформація надійшла і 29 липня 2021 року листом від ДНВП Геоінформ України вих. № 03/303-2950 від 29 липня 2021 року.

TOB Шахта Рассвет-1 не усунуло порушення законодавства в сфері надрокористування. Зазначених в наказі вимог не виконало.

За результатами опрацювання вищевказаних листів встановлено, що відповідач в порушення вимог, особливих умов № 4 та 5 спеціального дозволу на користування надрами, ст.24, 28 Кодексу України про надра не сплатив рентну плату за користування надрами та має заборгованість у сумі 100,0 тисяч грн та не подавав щорічну звітність перед ДНВП Геоінформ України про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр.

Враховуючи вищезазначене, Держгеонадра України відповідно до положень п.5 ст. 26 Кодексу України про надра та п. 23 Порядку № 615 розглянули питання щодо подальшої дії Дозволу, власником якого є відповідач, що не вжив заходів щодо усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії Дозволу.

Враховуючи, що відповідач порушив законодавство в сфері надрокористування та не усунув порушення, наявні підстави для анулювання Дозволу згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку № 615.

Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду.

Ухвалою суду від 17.11.2021 позов було залишено без руху для усунення недоліків.

Ухвалою суду від 06.12.2021 відкрито провадження у справі, визначено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач не скористався правом подати відзив на позовну заяву.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, суд встановив таке.

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань ТОВ Шахта Рассвет-1 , ідентифікаційний код 35038195, зареєстроване як юридична особа з 18.05.2007, у стані припинення не перебуває, місцезнаходження юридичної особи: 94204, Луганська обл., місто Алчевськ, вулиця Московська, будинок 6.

Держгеонадрами 11.06.2009 видано ТОВ Шахта Рассвет-1 спеціальний дозвіл на користування надрами № 4982 строком на 20 років (арк. спр. 7).

Дослідженням копії спеціального дозволу від 11.06.2009 № 4982 на користування надрами встановлено, що однією з особливих умов цього дозволу є: своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів до Державного бюджету України згідно з чинним законодавством, щорічна звітність перед ДНВП Геоінформ про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр. (пункт 4, 5 особливих умов).

Невід`ємною частиною спеціального дозволу від 11.06.2009 № 4982 є Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, пунктом 2 статті 10 якої визначений обов`язок надрокористувача в установленому порядку подавати до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр, 6-гр (арк. спр. 8-11).

12.05.2014 на адресу Держгеонадр надійшов лист Міністерства доходів і зборів України № 8518/5/99-99-15-04-01-16 від 08 травня 2014 року, яким останнє надало Перелік суб`єктів господарювання, які мають податковий борг станом на 01.04.2014, згідно з яким ТОВ Шахта Рассвет-1 мало заборгованість у сумі 100000,00 грн (арк. спр. 13).

Наказом від 12 червня 2014 року № 182 Державна служба геології та надр України зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами та надала відповідачу строк 30 календарних днів для усунення порушень, про що надрокористувача повідомлено листом Держгеонадр від 02 липня 2014 року № 9185/02/14-14 (арк. спр. 14, 15).

Листом від 07 квітня 2015 року № 02/302-0972 ДНВП «Геоінформ України» повідомило Держгеонадра, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей, зокрема й від ТОВ Шахта Рассвет-1 , щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014 рік не надходила (арк. спр. 16-17).

Наказом від 19 травня 2015 року № 122 відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, у зв`язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами № № 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік, зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами, у тому числі й дозволу від 11.06.2009 № 4982, виданого ТОВ Шахта Рассвет-1 . Надано надрокористувачу 30 календарних днів для усунення порушень (арк. спр. 18).

Перелік надрокористувачів, яким наказом Держгеонадр від 19 травня 2015 року № 122 надано строк для усунення порушень, оприлюднений в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур`єр» від 09.06.2015 № 101 (арк. спр. 15).

Дослідженням оголошення від 09.06.2015 № 101 встановлено, що до переліку надрокористувачів за номером 35 включено ТОВ Шахта Рассвет-1 (арк. спр. 19).

17.12.2020 на адресу Держгеонадра від Державної податкової служби України (надалі - ДПС) надійшов лист № 14284/5/99-00-04-03-01-05, яким ДПС надала перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин або не виконували податкових зобов`язань з цієї плати (протягом шести місяців), та просили розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами. До зазначеного переліку входить в тому числі ТОВ Шахта Рассвет-1 (арк. спр. 22).

Листом від 29.07.2021 № 03/303-2950 ДНВП «Геоінформ України» надало інформацію щодо спеціальних дозволів на користування надрами, власники яких не подали щорічну звітність за формами 5-гр, 7-гр за 2020 рік відповідно до наданого переліку, в якому також значиться ТОВ Шахта Рассвет-1 (арк. спр. 20-21).

27.07.2021 позивач розмістив оголошення на офіційному вебсайті про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами, де в переліку надрокористувачів зазначено також ТОВ Шахта Рассвет-1 (арк. спр. 23-24).

Доказів усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадрами строк, а також що ТОВ Шахта Рассвет-1 повідомило Держгеонадра про своє ставлення (згоду чи незгоду) на припинення права спеціального користування надрами, суду не надано.

Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 (в редакції від 01.10.2020).

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Таким чином, позивач у справі - суб`єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.

Згідно з частиною другою статті 24 Кодексу України «Про надра» користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Частиною першою статті 26 Кодексу України про надра визначені підстави припинення права користування надрами, відповідно до якої право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, поновлення дії, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, в редакції в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124 (далі - Порядок № 615).

Згідно з пунктом 22 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України «Про нафту і газ» та «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» .

Відповідно до абзаців першого, одинадцятого та дванадцятого пункту 24 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення дії, поновлення дії, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про надання, переоформлення, продовження строку дії, внесення змін до дозволу, зупинення дії, поновлення дії, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу розміщуються протягом п`яти робочих днів на офіційному веб-сайті відповідного органу. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про надання, переоформлення, продовження строку дії, внесення змін до дозволу, зупинення дії, поновлення дії, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

З вищевикладеного слідує, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

Порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними згідно з пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра.

Судом установлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 11.06.2009 № 4982 та пунктом 2 статті 10 Угоди про умови користування надрами, є подання ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.

Також однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 11.06.2009 № 4982 була своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів до Державного бюджету України.

З вищеописаних наявних в матеріалах справи письмових доказів судом встановлено, що ТОВ Шахта Рассвет-1 не виконало перед ДНВП «Геоінформ України» обов`язку подання щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр, про необхідність подання яких визначено у особливих умовах спеціального дозволу на користування надрами від 11.06.2009 № 4982.

Також ТОВ Шахта Рассвет-1 не виконувало податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин.

Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу України про надра орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

За приписами частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Верховним Судом України у постановах від 25.06.2011 у справі № 21-36а11, від 19.09.2011 у справі № 21-164а11 та від 10.12.2013 у справі № 21-450а13 та постановах Верховного Суду від 10.10.2018 у справі № 802/4846/13-а, від 26.06.2018 у справі № 802/923/14-а та від 10.10.2018 у справі № 812/1735/17 зроблено правовий висновок про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом обмеження суб`єкта владних повноважень, у визначених законом випадках, приймати рішення про припинення права користування надрами в межах адміністративної процедури. Таким чином, законом встановлюється судовий порядок позбавлення права користування надрами, як додаткова гарантія захисту прав надрокористувачів, яка реалізується під час звернення суб`єкта владних повноважень із позовом до суду.

Крім того, наявність чи відсутність згоди надрокористувача на припинення права користування надрами обумовлює лише виникнення права звернення з позовом до суду, однак не може свідчити про його обґрунтованість та не може бути підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.

Крім того, зважаючи на те, що УДППЗ «Укрпошта» не здійснювались поштові відправлення до населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, у зв`язку з проведенням антитерористичної операції, Державна служба геології та надр України була позбавлена можливості належним чином повідомити відповідача про необхідність надання ним відповідної інформації, а тому на офіційному сайті опубліковано оголошення, що не суперечить вимогам чинного законодавства.

Держгеонадрами вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення відповідачем порушень вимог користування надрами, а також у зв`язку із відсутністю будь-яких відомостей від нього, на офіційному сайті оприлюднене відповідне оголошення.

Аналогічні правові висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах вже висловлював Верховний Суд у постановах від 03 травня 2018 року у справі № 812/1074/17 та від 18 жовтня 2018 року у справі № 812/1735/17, від 17 жовтня 2018 року у справі № 812/1761/17, від 23 грудня 2020 року у справі № 812/1499/17, від 23 грудня 2020 року у справі № 812/1732/17, від 23 грудня 2020 року у справі № 805/2490/18-а.

З огляду на те, що відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За встановлених в цій справі обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що адміністративний позов належить задовольнити повністю.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.

Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.

Оскільки Державна служба геології та надр України у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Державної служби геології та надр України (місцезнаходження: вулиця Антона Цедіка, будинок 16, місто Київ, 03057, код за ЄДРПОУ 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю Шахта Рассвет-1 (місцезнаходження: вул. Московська, буд. 6, м. Алчевськ, Луганська область, 94204, код за ЄДРПОУ 35413225) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами задовольнити повністю.

Припинити право користування надрами Товариства з обмеженою відповідальністю Шахта Рассвет-1 шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 11.06.2009 № 4982.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя І.О. Свергун

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.02.2022
Оприлюднено14.02.2022
Номер документу103143625
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/7090/21

Ухвала від 02.02.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Рішення від 03.02.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 06.12.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 17.11.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні