Рішення
від 04.02.2022 по справі 400/12905/21
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 лютого 2022 р. № 400/12905/21 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Ярощука В.Г., розглянувши у письмовому проваджені матеріали заяви про забезпечення позову в адміністративній справі

за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2

до відповідача:Березнегуватська селищна рада, пл. Соборно-Миколаївська, 10, смт Березнегувате, Баштанський район, Миколаївська область, 56203,

про:визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, ВСТАНОВИВ:

16 грудня 2021 року до Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Березнегуватської селищної ради (далі - відповідач) про:

визнання протиправною бездіяльність Березнегуватської селищної ради щодо не прийняття рішення відносно затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення в межах території Березнегуватської селищної ради Баштанського (колишня назва - Березнегуватського) району Миколаївської області площею 2,00 га, кадастровий номер 4821184600:07:000:0117;

зобов`язати Березнегуватську селищну раду повторно розглянути заяву (клопотання) ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в межах території Березнегуватської селищної ради Баштанського району (колишня назва - Березнегуватського) Миколаївської області площею 2,00 га, кадастровий номер 4821184600:07:000:0117, та прийняти рішення в порядку та строки визначені ст. 118 Земельного кодексу України.

Підставою позову позивач вказує те, що відповідачем станом на день подання цього позову не прийнято рішення за результатами розгляду його заяви (клопотання) про затвердження вищезазначеного проекту землеустрою.

Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 17.12.2021 (а.с. 26-29) позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні).

Одночасно з поданням позовної заяви позивач подав до суду заяву про застосування заходів забезпечення позову (а.с. 18-20). 17.12.2021 Миколаївський окружний адміністративний суд постановив ухвалу про часткове задоволення заяви позивача про забезпечення позову, а саме: заборонив відповідачу приймати рішення щодо передачі у власність будь-яким особам, крім позивача, земельної ділянки, призначеної для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення в межах території Березнегуватської селищної ради Баштанського району Миколаївської області площею 2,00 га, кадастровий номер 4821184600:07:000:0117, до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 400/12905/21 (а.с. 31-36).

На виконання ухвали Миколаївського окружного адміністративного суду від 17.12.2021 відповідачем надано копії наявних у нього документів (супровідний лист від 29.12.2021 № 6933/25-05) (а.с. 39-63).

Відповідач правом на подачу відзиву не скористався. На підставі частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши позовну заяву, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.

Позивач з метою отримання у власність земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності в порядку безоплатної її передачі через свого представника звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області із відповідним клопотанням.

Відповідно до пункту 1 наказу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 18.08.2020 № 204-УБД Про надання дозволу на розроблення документації землеустрою (а.с. 13) надано громадянину України ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташованої в межах території Березнегуватської селищної ради (Березнегуватська ОТГ) Березнегуватського району Миколаївської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 2,00 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.

30.09.2020 позивач уклав договір № 23906 з Державним підприємством Миколаївський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою про розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність позивачу для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності. На виконання вищезазначеного договору Державним підприємством Миколаївський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою розроблено відповідний проєкт землеустрою, який 02.12.2020 був поданий на погодження в органи Держгеокадастру України. Згідно з пунктом 10 Висновку про розгляд документації із землеустрою Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 07.12.2020 № 22429/82-20 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства на території Березнегуватської селищної ради Березнегуватського району Миколаївської області погоджено (а.с. 55-56).

Підпунктом 4 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин (у редакції чинній на день подання позивачем відповідної заяви до відповідача - 23.03.2021) постановлено Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру забезпечити передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, щодо яких надано дозволи на розроблення документації із землеустрою, у разі, коли до 15 грудня 2020 р. документацію із землеустрою не подано на затвердження до територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру відповідно до статті 117 Земельного кодексу України.

Земельну ділянку з кадастровим номером 4821184600:07:000:0117 було передано з державної в комунальній власності Березнегуватської селищної ради Баштанського району Миколаївської області, що підтверджується даними, що містяться в Публічній кадастровій карті України (map.land.gov.ua).

Крім цього, відповідно до абзацу другого підпункту 14 пункту 1 постанови Верховної Ради України Про утворення та ліквідацію районів утворено у Миколаївський області Баштанський район, у склад якого увійшла Березнегуватська селищна територіальна громада.

23.03.2021 позивач подав до відповідача заяву з проханням затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 2,000 га кадастровий номер 4821184600:07:000:0117 у власність для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності в межах території Березнегуватської селищної ради Березнегуватського району Миколаївської області (а.с. 44).

В подальшому виконавчим комітетом Березнегуватьської селищної ради було підготовлено проект рішення Березнегуватьської селищної ради Про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянину ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності в межах території Березнегуватської селищної ради Березнегуватського району Миколаївської області (а.с. 41-43).

27.04.2021 на одинадцятій сесії восьмого скликання Березнегуватської селищної ради вищезазначений проєкт рішення не прийнято (а.с. 17).

Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною позивач звернувся до суду з цим позовом. Так, позивач переконаний, що відповідачем порушено його право на отримання безоплатно земельної ділянки із земель державної чи комунальної власності.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, Суд виходить з такого.

Відповідно до частини третьої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктами а і б частини першої статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить:

розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад;

передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Отже, до повноважень Березнегуватської селищної ради Баштанського району Миколаївської області належить розпорядження землями комунальної власності, Березнегуватської селищної територіальної громади, передання земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, зокрема, і земельної ділянки з кадастровим номером 4821184600:07:000:0117, що вирішуються виключно на пленарних засіданнях селищної ради.

Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно зі статтею 118 ЗК України встановлений порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами. Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та висновки конкурсної комісії (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відповідно до частини сьомої статті 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Згідно з частинами восьмої-дев`ятої статті 118 ЗК України (частину восьму статті 118 виключено на підставі Закону України № 1423-IX від 28.04.2021 Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин (набрав чинності 27.05.2021), однак вказана норма була чинна на момент виникнення спірних правовідносин) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу.

Відповідно до частини дев`ятої статті 118 ЗК України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Тобто результат розгляду питання про затвердження проекту землеустрою оформлюється відповідним органом у формі рішення , що прямо передбачено частиною 9 статті 118 ЗК України.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 26.10.2021 у справі №160/5982/19 та від 02.12.2021 у справі № 480/29/19.

Відповідно до частини другої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Суд встановив, що за результатами відкритого поіменного голосування депутатів Березнегуватської селищної ради 27.04.2021 (а.с. 17) рішення про затвердження відповідного проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність позивачу не прийнято.

Отже, заява позивача від 23.03.2021 (а.с. 44) про затвердження проєкту не була вирішена на пленарному засіданні Березнегуватської селищної ради.

Доказів своєчасного розгляду заяви позивача від 23.03.2021 (а.с. 44), в якій позивач просив затвердити проєкт землеустрою, відповідачем не надано.

Відповідач не прийняв жодного передбаченого законом рішення за наслідками розгляду заяви позивача, а лише надіслав позивачу проєкт рішення Про погодження надання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у власність громадянину України ОСОБА_2 (а.с. 16) і результати відкритого поіменного голосування, якими це рішення не прийнято (а.с. 17). Такі документи не є рішенням суб`єкта владних повноважень (індивідуальним актом) у розумінні пункту 19 частини першої статті 4 КАС України і частини 9 статті 118 ЗК України.

Таким чином, суд прийшов до висновку, що Березнегуватською селищною радою, як органом місцевого самоврядування, було порушено встановлений частиною дев`ятою статті 118 ЗК України порядок розгляду заяви позивача щодо затвердження проєкту землеустрою.

Як наслідок, з метою належного захисту порушених прав позивача, слід зобов`язати Березнегуватську селищну раду повторно розглянути заяву позивача від 23.03.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 2,0000 га кадастровий номер 4821184600:07:000:0117 у власність для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності в межах території Березнегуватської селищної ради Березнегуватського району Миколаївської області, а також прийняти рішення відповідно до статті 118 Земельного кодексу України.

Судові витрати у справі відсутні.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 139, 241-246, 255, 295, 297 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Березнегуватська селищна рада (пл. Соборно - Миколаївська, 10, смт Березнегувате, Баштанський район, Миколаївська область, 56203; код ЄДРПОУ: 04375808) задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність Березнегуватської селищної ради (пл. Соборно-Миколаївська, 10, смт Березнегувате, Баштанський район, Миколаївська область, 56203; код ЄДРПОУ: 04375808) щодо не прийняття рішення відносно затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення в межах території Березнегуватської селищної ради Березнегуватського району Миколаївської області площею 2,0000 га, кадастровий номер 4821184600:07:000:0117.

3. Зобов`язати Березнегуватську селищну раду (пл. Соборно-Миколаївська, 10, смт Березнегувате, Баштанський район, Миколаївська область, 56203; код ЄДРПОУ: 04375808) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 2,0000 га кадастровий номер 4821184600:07:000:0117 у власність для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності в межах території Березнегуватської селищної ради Березнегуватського району Миколаївської області, та прийняти рішення відповідно до статті 118 Земельного кодексу України.

4. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

5. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

6. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду (адреса: проспект Гагаріна, 19-21, м. Одеса, 65039).

Суддя В.Г.Ярощук

Рішення складено в повному обсязі 04 лютого 2022 року

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.02.2022
Оприлюднено15.02.2022
Номер документу103151113
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/12905/21

Рішення від 04.02.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Ярощук В.Г.

Ухвала від 17.12.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Ярощук В.Г.

Ухвала від 17.12.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Ярощук В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні