КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 лютого 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/8854/21
Кіровоградський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Сагуна А.В. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області про визнання протиправними і скасування податкових повідомлень-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Адвокат в інтересах ОСОБА_1 звернувся до суду із позовною заявою, в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 31.05.2021 №7969721-2404-1128 винесене Головним управлінням ДПС у Кіровоградській області на суму 16546,72 грн.;
- визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення від 31.05.2021 №7969713-2404-1128 винесене Головним управлінням ДПС у Кіровоградській області на суму 16134,83 грн.;
- визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення від 31.05.2021 №7969715-2404-1128 винесене Головним управлінням ДПС у Кіровоградській області на суму 7165,78 грн.;
- визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення від 31.05.2021 №7969717-2404-1128 винесене Головним управлінням ДПС у Кіровоградській області на суму 8188,54 грн.
Представником позивача в обґрунтування вимог зазначив, що оскаржувані рішення є незаконним та необґрунтованим, оскільки у відповідача були відсутні підстави нараховувати позивачу до сплати орендну плату за землю, в зв`язку з переходом права користування земельними ділянками до ФГ "Ватманюк".
Представником відповідача подано до суду відзив на позов, в якому просив відмовити в задоволенні вимог пославшись на законність оскаржуваних рішень ( а.с. 59-61).
Ухвалою суду від 04.01.2021 постановлено клопотання представника відповідача - задовольнити; поновити відповідачу строк на подання відзиву на адміністративний позов; прийняти поданий представником відповідача відзив на адміністративний позов ( а.с. 84).
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Ганно-Леонтовичівської сільською радою Ватаманюку Дмитру Даниловичу передано у платне строкове користування земельні ділянки (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) місце розташування яких територія Ганно - Леонтовичівської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області (нині Устинівська селищна територіальна громада Кропивницького району):
договір від 02.12.2019 року № б/н, площею 8,6692 га, кадастровий номер 3525880300:02:000:0229, дата державної реєстрації 04.12.2019 р. ( а.с.21-23);
договір від 02.12.2019 року № б/н, площею 5,22 га, кадастровий номер 3525880300:02:000:2168, дата державної реєстрації 04.12.2019 року ( а.с.29-34);
договір від 02.12.2019 року № б/н, площею 4,6346 га, кадастровий номер 3525880300:02:000:1168, дата державної реєстрації 04.12.2019 року ( а.с.49-51);
договір від 06.1 1.2015 року № 2, площею 9,85 га, кадастровий номер 3525880300:02:000:0062, дата державної реєстрації 06.07.2017 року ( а.с.41-44).
Згідно пункту 9 вказаних договорів та додаткової угоди орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рік.
Відповідачем винесено податкові повідомлення-рішення з орендної плати з фізичних осіб за 2021 рік (форма Ф) :
- № 7969721-2404-1128 від 31.05.2021р. у сумі 16546,72 грн. ( а.с.8);
- № 7969713-2404-1128 від 31.05.2021р. у сумі 16 134,83 грн. (а.с. 9);
- № 7969715-2404-1128 від 31.05.2021р. у сумі 7165,75 грн. ( а.с.10);
- № 7969717-2404-1128 від 31.05.2021р. у сумі 8188,54 грн. ( а.с.11);
Оскаржувані податкові повідомлення-рішення отримані позивачем 30.06.2021 (а.с.68).
Не погоджуючись з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить із наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовано Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Відповідно до ст. 7 ПК України будь-які питання щодо оподаткування регулюються цим Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.
Відповідно до пп. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
За змістом пп. 14.1.73 п. 14.1 ст. 14 даного Кодексу землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Положеннями ст. 54 ПК України визначено обов`язок нарахування суми податку фізичній особі контролюючим органом шляхом направлення податкового повідомлення - рішення, яке підлягає сплаті протягом 60 днів з дня вручення.
За приписами ст. 269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Згідно з пп. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 ПК України об`єктами оподаткування є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Положеннями п. 288.1 ст. 288 ПК України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Пунктами 288.2 та 288.3 ст. 288 ПК визначено, що платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду.
Відповідно до п. 288.4 ст. 288 ПК України розмір та умови внесення її плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Пунктом 288.5 ст. 288 ПК передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (пп. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (пп. 288.5.2); може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у пп. 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах (пп. 288.5.3).
Згідно з п. 288.7 ст. 288 ПК України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.
У відповідності до п. 287.2 ст. 287 ПК України облік фізичних осіб-платників податку і нарахування відповідних сум проводяться щороку до 1 травня. Згідно з п. 286.5 ст. 286 даного Кодексу нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.
Положеннями п. 286.1 ст. 286 ПК України закріплено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Відповідно п. 286.5 ст. 286 ПК України нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.
У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника - юридичної або фізичної особи до іншого протягом календарного року податок сплачується попереднім власником за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося його право власності на зазначену земельну ділянку, а новим власником - починаючи з місяця, в якому він набув право власності.
Відповідно до п. 287.1 ст.287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Статтею 125 Земельного кодексу України від 25.10.2001 передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме та їх обтяжень".
Згідно зі ст. 18 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Відповідно до ст. 20 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Аналіз вищевказаних вимог дає підстави для висновку, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, а саме, з дня реєстрації договору оренди земельної ділянки в порядку, передбаченому чинним законодавством.
Отже, податковий обов`язок щодо сплати орендної плати за землі державної та комунальної власності виникає у фізичної особи, після переходу до іншої особи права користування земельною ділянкою в установленому законом порядку.
Суд зазначає, що між ОСОБА_1 та ФГ ВАТАМАНЮК укладено договори суборенди земельних ділянок від 23.12.2020 року а саме на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3525880300:02:000:0229, 3525880300:02:000:2168, 3525880300:02:000:0062, 3525880300:02:000:1168) ( а.с. 17-19, 25-27, 36-38, 45-47).
Вказані договори суборенди зареєстровано в реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 19.04.2021 ( а.с.16, 24, 35, 44).
Отже, з урахуванням положень п. 286.4 ст. 286 ПК України позивач повинен сплатити орендну плату за земельні ділянки за період з 1 січня 2021 року до 01квітня 2021 року ( за три місяці).
Так, нормативна грошова оцінка земельної ділянка площею 9,85 га за кадастровим номером 3525880300:02:000:0062 становить 206 834,00 грн. ( а.с.69).
Розмір орендної плати орендованої земельної ділянки становить 8% від нормативної грошової оцінки на 2021 рік з урахуванням коефіцієнта індексації - 206 834,00 грн. *8%= 16546,72 грн.
Відповідно, позивач повинен сплатити орендну плату за земельну ділянку за кадастровим номером 3525880300:02:000:0229 у розмірі 4 136,68 грн. (16546,72 /12х3).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянка площею 8,66 га за кадастровим номером 3525880300:02:000:0229 складає 201 685,41 грн. ( а.с.71).
Розмір орендної плати орендованої земельної ділянки становить 8% від нормативної грошової оцінки на 2021 рік з урахуванням коефіцієнта індексації - 201685,41 грн. *8%= 16134,83 грн.
Відповідно, позивач повинен сплатити орендну плату за земельну ділянку за кадастровим номером 3525880300:02:000:0229 у розмірі 4 033,71 грн. (16134,83/12х3).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянка площею 4,6346 га за кадастровим номером 3525880300:02:000:1168 складає 89572,28 грн. ( а.с.80, зворотній бік).
Розмір орендної плати орендованої земельної ділянки становить 8% від нормативної грошової оцінки на 2021 рік з урахуванням коефіцієнта індексації - 89572,28 грн. *8%= 7165,78 грн.
Відповідно, позивач повинен сплатити орендну плату за земельну ділянку за кадастровим номером 3525880300:02:000:0229 у розмірі 1 791,45 грн. (7165,78 /12х3).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянка площею 5,22 га за кадастровим номером 3525880300:02:000:2168 складає 102356,70 грн. ( а.с.76, зворотній бік).
Розмір орендної плати орендованої земельної ділянки становить 8% від нормативної грошової оцінки на 2021 рік з урахуванням коефіцієнта індексації - 102356,70 грн. *8%= 8188,54 грн.
Відповідно, позивач повинен сплатити орендну плату за земельну ділянку за кадастровим номером 3525880300:02:000:0229 у розмірі 2 047,14 грн. (8188,54/12х3).
З огляду на викладене оскаржувані ППР підлягають скасуванню:
- № 7969721-2404-1128 від 31.05.2021р. в частинні нарахування позивачу орендної плати за 2021 рік у сумі 12 410,04 (16546,72 - 4 136,68) грн.;
- № 7969713-2404-1128 від 31.05.2021р. в частинні нарахування позивачу орендної плати за 2021 рік у сумі 12 101,12 (16 134,83 - 4 033,71) грн.
- № 7969715-2404-1128 від 31.05.2021р. в частинні нарахування позивачу орендної плати за 2021 рік у сумі 5 374,33 (7165,78 - 1 791,45 ) грн.;
- № 7969717-2404-1128 від 31.05.2021р. в частинні нарахування позивачу орендної плати за 2021 рік у сумі 6 141,4 (8188,54- 2 047,14) грн.
З огляду на встановлені обставини та підтвердження їх доказами суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог.
При зверненні до суду з даним адміністративним позовом, позивачем сплачено судовий збір у розмірі 908 грн. (а.с. 1).
Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України на користь позивача підлягають стягненню судові витрати пропорційно до розміру задоволених позовних вимог у сумі 900 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву ОСОБА_1 (с. Ганно-Леонтовичеве, Кіровоградська область, 28620, РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (вул. Велика Перспективна, 55, м. Кропивницький, 25006, код ЄДРПОУ 43995486) про визнання протиправними і скасування податкових повідомлень-рішення, задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове-повідомлення рішення № 7969721-2404-1128 від 31.05.2021р., яким ОСОБА_1 визначено грошове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2021 рік в сумі 16546,72 грн., в частинні нарахування орендної плати з фізичних осіб у розмірі 12 410,04 грн.
Визнати протиправним та скасувати податкове-повідомлення рішення № 7969713-2404-1128 від 31.05.2021р., яким ОСОБА_1 визначено грошове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2021 рік в сумі 16 134,83 грн., в частинні нарахування орендної плати з фізичних осіб у розмірі 12 101,12 грн.
Визнати протиправним та скасувати податкове-повідомлення рішення № 7969715-2404-1128 від 31.05.2021р., яким ОСОБА_1 визначено грошове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2021 рік в сумі 7165,78 грн., в частинні нарахування орендної плати з фізичних осіб у розмірі 5 374,33 грн.
Визнати протиправним та скасувати податкове-повідомлення рішення № 7969717-2404-1128 від 31.05.2021р., яким ОСОБА_1 визначено грошове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2021 рік в сумі 8188,54 грн., в частинні нарахування орендної плати з фізичних осіб у розмірі 6 141,4 грн.
В задоволенні решти вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 900 грн. т за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду А.В. Сагун
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2022 |
Оприлюднено | 15.02.2022 |
Номер документу | 103159912 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
А.В. Сагун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні