ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 січня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/12802/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Довгопол М.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом Фермерського господарства "Вишневе Агро" до Глобинської міської ради Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Стислий зміст позовних вимог
Фермерське господарство "Вишневе Агро" (далі - ФГ "Вишневе Агро") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Глобинської міської ради Полтавської області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення Глобинської міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 22.04.2021 №1175 про розгляд звернення ФГ "Вишневе Агро"; зобов`язання Глобинської міської ради Кременчуцького району Полтавської області повторно розглянути клопотання ФГ "Вишневе Агро" про надання дозволу на розроблення документації з землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування орієнтованою площею 23,5914 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель земельної ділянки кадастровий номер 5320687500:00:003:0093, що розташована в с. Пузикове, Кременчуцького району, Полтавської області.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначив, що рішення восьмої сесії восьмого скликання Глобинської міської ради № 11754 від 22.04.2021 є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки не містить належного мотивування підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою.
2. Стислий зміст заперечень відповідача
Відповідач, у строки, встановлені судом, відзив на позовну заяву до суду не надав.
3. Процесуальні дії по справі
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18.10.2021 позовну заяву залишено без руху.
08.11.2021 позивач усунув недоліки позовної заяви.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25.11.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.
ФГ "Вишневе Агро" зареєстроване як юридична особа, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 1 561 102 0000 001100 від 30.05.2018 /а.с. 4/.
22.03.2021 ФГ "Вишневе Агро" звернулося до Глобинської міської ради з клопотанням про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 23,5914 га, місце розташування: Полтавська область, Кременчуцький (Глобинський) район, с. Пузикове, за межами населеного пункту, кадастровий номер 5320687500:00:003:0093, цільове призначення для ведення фермерського господарства, з метою отримання земельної ділянки в оренду /а.с. 5/.
До клопотання додано копію виписки ФГ "Вишневе Агро", графічні матеріали, на яких зображено бажане місце розташування земельної ділянки.
Рішенням восьмої сесії восьмого скликання Глобинської міської ради "Про розгляд звернення Фермерського господарства "Вишневе Агро" про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 23,5914 га, цільове призначення - для ведення фермерського господарства, місце розташування: на території Глобинської міської ради Глобинського району Полтавської області, з метою передачі у власність, за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5320687500:00:003:0093" № 1175 від 22.04.2021 відмовлено Фермерському господарству "Вишневе Агро" у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 23,5914 га, з цільовим призначенням КВЦПЗ: А 02.05. для ведення фермерського господарства, за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5320687500:00:003:0093, місце розташування: на території Глобинської міської ради, Глобинського району, Полтавська область, в зв`язку з тим, що на земельній ділянці знаходиться пасовище, яке надається в оренду на земельних торгах /а.с. 7/.
Вважаючи протиправним рішення відповідача № 1175 від 22.04.2021, позивач звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю урегульовано Земельним кодексом України №2768-ІІІ від 25 жовтня 2001 року (далі - ЗК України).
Відповідно до пункту в) частини 1 статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно з частиною першою статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
Частиною другою статті 116 ЗК України зазначено, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
За змістом статті положень частин 1 - 3 статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу .
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу .
Відповідно до частини 1 статті 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах) , крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Частиною 2 статті 134 ЗК України передбачено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі:
- розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;
- використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів;
- використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями;
- будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів;
- надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні;
- надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено;
- розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України;
- надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб;
- надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону;
- надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала;
- будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу);
- будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд);
- передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва;
- надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим;
- поновлення договорів оренди землі, укладення договорів оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря;
- передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності;
- надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків;
- надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
- надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім доріг, що обмежують масив), відповідно до статті 37-1 цього Кодексу;
- надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення;
- надання земельної ділянки державної або комунальної власності в користування (оренду) інвестору із значними інвестиціями для реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями.
Згідно з частиною 3 статті 134 ЗК України земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
ІV. ВИСНОВКИ СУДУ
Аналіз наведених норм Земельного кодексу України свідчить про те, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу .
Судом встановлено, що рішення восьмої сесії восьмого скликання Глобинської міської ради № 1175 від 22.04.2021, яким відмовлено Фермерському господарству "Вишневе Агро" у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 23,5914 га, з цільовим призначенням КВЦПЗ: А 02.05. для ведення фермерського господарства, за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5320687500:00:003:0093, місце розташування: на території Глобинської міської ради, Глобинського району, Полтавська область, мотивоване тим, що на земельній ділянці знаходиться пасовище, яке надається в оренду на земельних торгах /а.с. 7/.
Суд бере до уваги, що земельна ділянка з кадастровим номером 5320687500:00:003:0093 площею 23,5914 га належить до земель сільськогосподарського призначення (землі запасу), за експлікацією земельних угідь - пасовища , про що свідчить витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку /а.с. 8 - 10/.
Також суд зауважує, що у клопотанні про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 23,5914 га в оренду, ФГ "Вишневе Агро" зазначило цільове призначення земельної ділянки - для ведення фермерського господарства.
Водночас вказані обставини не належать до переліку випадків, передбачених частиною 2 статті 134 ЗК України, за яких земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
Враховуючи викладене, суд констатує, що в силу вимог частини 2 статті 124, частини 1 статті 134 ЗК України передача позивачу в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 5320687500:00:003:0093 могла бути здійснена лише за результатами проведення земельних торгів, тобто на конкурентних засадах.
Передача в оренду земельних ділянок в порядку, встановленому статтею 123 ЗК України, зокрема, із застосуванням процедури звернення із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, здійснюється лише тим громадянам та юридичним особам, які визначені частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, що прямо визначено частиною 3 статті 124 ЗК України.
Отже, суд приходить до висновку, що рішення восьмої сесії восьмого скликання Глобинської міської ради № 1175 від 22.04.2021, яким відмовлено Фермерському господарству "Вишневе Агро" у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 23,5914 га, для ведення фермерського господарства, в оренду за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5320687500:00:003:0093, у зв`язку з тим, що на цій земельній ділянці знаходиться пасовище, яке надається в оренду на земельних торгах, ґрунтується на вимогах законодавства та істотних обставинах, які мали значення для його прийняття.
Отже, позовні вимоги ФГ "Вишневе Агро" про визнання протиправним та скасування такого рішення, а також похідні вимоги про зобов`язання повторно розглянути клопотання ФГ "Вишневе Агро" про надання дозволу на розроблення документації з землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування орієнтованою площею 23,5914 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель земельної ділянки кадастровий номер 5320687500:00:003:0093, що розташована в с. Пузикове, Кременчуцького району, Полтавської області, є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Беручи до уваги те, що суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
При зверненні з позовною заявою до суду позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 2270,00 грн.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Фермерського господарства "Вишневе Агро" (вул. Шевченка, 6А, с. Пузикове, Кременчуцького району, Полтавської області, 39051, код ЄДРПОУ 42164372) до Глобинської міської ради Полтавської області (вул. Центральна, 285, м. Глобине, Кременчуцький район, Полтавська область, 39000, код ЄДРПОУ 22547673) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя М.В. Довгопол
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2022 |
Оприлюднено | 15.02.2022 |
Номер документу | 103163058 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
М.В. Довгопол
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні