ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/8469/21
31 січня 2022 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Мірінович У.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області до Комунального підприємства Тернопільської обласної ради "Теребовлянська районна друкарня" про стягнення капіталізованих платежів, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області до Комунального підприємства Тернопільської обласної ради Теребовлянська районна друкарня , у якій позивач просить суд стягнути з Комунального підприємство Тернопільської обласної ради Теребовлянська районна друкарня на користь управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області капіталізовані платежі в сумі 144 519 (сто сорок чотири тисячі п`ятсот дев`ятнадцять) грн 31 коп.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Комунальне підприємство Тернопільської обласної ради Теребовлянська районна друкарня з 27.05.2021 знаходиться в стані припинення. На обліку в Теребовлянському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області перебуває ОСОБА_1 , яка отримала професійне захворювання під час виконання службових обов`язків.
ОСОБА_1 встановлено ступінь втрати працездатності у розмірі 20 (двадцяти) відсотків з 19 лютого 1981 року довічно.
Постановою від 29 березня 2021 року № 61018/488606/116/217 Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати , потерпілій ОСОБА_1 призначено страхову виплату, що підлягає проведенню з 01 березня 2021 року.
Проте відповідачем капіталізовані платежі в розмірі 144519,31 грн добровільно не сплачено, а тому позивач просить стягнути їх в судовому порядку.
Ухвалою суду від 30.11.2021 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, у якій встановлено строк подання відповідачу відзиву на позовну заяву, в тому числі клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.
17.12.2021 відповідач подав до суду відзив на позов, в якому зазначив, що підприємство перебуває в процесі реорганізації, і всі зобов`язання по сплаті внесків перейдуть до правонаступника.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
Кременецький територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) зареєстрований у Кременецькому відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області як страхувальник.
До складу управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області входить Теребовлянське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області без права юридичної особи (далі-Відділення).
Судом встановлено, що на обліку у Відділенні перебуває ОСОБА_1 , яка отримала профзахворювання станом на 19.02.1981, що підтверджується Випискою з історії хвороби (арк. справи 10).
Відповідно до виписки з Акту огляду у МСЕК №192/2 встановлено ступінь втрати працездатності у розмірі 20 відсотків з 19.02.1981 довічно (арк. справи 11).
Постановою від 29 березня 2021 року № 61018/488606/116/217 Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати відповідно до частини другої статті 37 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування потерпілій ОСОБА_1 призначено страхову виплату, що підлягає проведенню з 01 березня 2021 року безстроково (арк. справи 14).
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області надіслало на адресу відповідача претензію від 27.07.2021 № 01-04-2/98/10 про сплату капіталізованих платежів у сумі 144519,31 грн щодо розгляду, задоволення та перерахування у десятиденний строк капіталізованих платежів для задоволення вимог, які виникли із зобов`язань відповідача перед ОСОБА_1 , внаслідок заподіяння шкоди її здоров`ю, одержувачу - Теребовлянському відділенню управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області
Вказана претензія про сплату капіталізованих платежів залишена відповідачем без відповіді та задоволення, тому позивач звернувся до суду з цим позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог суд виходить з наступного.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Спірні правовідносини регулюються положеннями Закону України від 23.09.1999 №1105-ХІV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 1105-XIV) та Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 №765 (далі - Порядок №765).
Згідно зі статтею 3 Закону №1105-ХІV соціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.
Відповідно до частин першої, другої статті 4 Закону №1105-ХІV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 11 Закону джерелами формування коштів Фонду, крім іншого, є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до абзацу другого пункту 1 Порядку №765 капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв`язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.
Встановлений Кабінетом Міністрів України порядок надходження до Фонду капіталізованих платежів у випадках ліквідації страхувальників (суб`єктів підприємницької діяльності) означає, що у разі припинення страхувальник, який у процесі своєї діяльності заподіяв шкоду життю чи здоров`ю працівників зобов`язаний внести до Фонду належну таким працівникам грошову суму з урахуванням заборгованості за попередні роки та потреби у майбутніх виплатах. Визначення механізму надходження таких платежів дає змогу Фонду забезпечити створення резерву коштів для покриття витрат на страхові виплати та надання медико-соціальних послуг потерпілим, які отримали виробничі травми чи професійні захворювання на підприємствах, які ліквідовані без правонаступника.
Таким чином, наведеними нормами передбачений обов`язок страхувальника проводити капіталізацію платежів для продовження страхових виплат непрацездатним особам, які були на утриманні потерпілого від нещасного випадку на виробництві та мали право на одержання від нього утримання, а також дітям потерпілого, народженим після його смерті.
За змістом пункту 3 Порядку №765 капіталізація платежів розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації.
Згідно з наявних у матеріалах справи розрахунку платежів, загальна сума капіталізованих платежів складає 144519,31 грн
Оскільки капіталізовані платежі сплачені не були, тому вони підлягають стягненню з відповідача в судовому порядку.
При цьому суд зауважує, що на момент розгляду справи юридична особа - Комунальне підприємство Тернопільської обласної ради Теребовлянська районна друкарня не припинено, а перебуває у стані припинення (https://usr.minjust.gov.ua/content/free-search/person-result).
Відповідно до статті 112 Цивільного кодексу України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу - щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
Згідно з частиною третьою статті 110 Цивільного кодексу України якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.
Частиною другою статті 1205 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним у статті 1200 цього Кодексу мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що капіталізація платежів здійснюється у всіх випадках ліквідації юридичної особи, а не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута.
Враховуючи вищенаведене суд вважає, що вимоги позивача про стягнення з відповідача заявленої суми капіталізованих платежів у розмірі 144519,31 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області до Комунального підприємства Тернопільської обласної ради "Теребовлянська районна друкарня" про стягнення капіталізованих платежів - задовольнити в повному обсязі.
Стягнути з Комунального підприємства Тернопільської обласної ради "Теребовлянська районна друкарня" на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області капіталізовані платежі в сумі 144519 (сто сорок чотири тисячі п`ятсот дев`ятнадцять) гривень 31 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 31 січня 2022 року.
Реквізити учасників справи:
позивач: - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області (місце проживання: вул. Микулинецька, 3А, м. Тернопіль, 46006, код ЄДРПОУ: 41312751);
відповідач: - Комунальне підприємство Тернопільської обласної ради "Теребовлянська районна друкарня" (місцезнаходження: вул. Коротка, 5, м. Теребовля, Тернопільська область, 48101, код ЄДРПОУ: 02468865).
Головуючий суддя Мірінович У.А.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2022 |
Оприлюднено | 15.02.2022 |
Номер документу | 103165585 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні