Рішення
від 21.01.2022 по справі 520/25787/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

21 січня 2022 року № 520/25787/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Зінченко А.В.

розглянувши у спрощеному провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Департаменту реєстрації Харківської міської ради (м-н Павлівський, буд. 4,м. Харків,61003) про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив суд визнати Рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 15 вересня 2021 року № 60376665 державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Харківської області - протиправним, таким, що підлягає скасуванню, та зобов`язати Державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Харківської області здійснити реєстрацію права власності на об`єкт нерухомого майна - земельну ділянку з кадастровим номером 6824282000:05:024:0285, площею 2,0686 га за суб`єктом : ОСОБА_2 .

Суд, дослідивши матеріали справи, встановив наступне.

10.09.2021 ОСОБА_1 (Позивач) подав заяву № 47792677 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) для проведення державної реєстрації права власності на земельну ділянку, кадастровий номер: 6824282000:05:024:0285.

Разом із заявою було подано наступні документи: державний акт на право власності на земельну ділянку, серія та номер: ХМ № 113897, видавник: Старокостянтинівська райдержадміністрація; свідоцтво про право на спадщину, серія та номер: 3-1181, видавник: Воська Харківська державна нотаріальна контора; довідка серія та номер: 2151/02-14, видавник П`ята Харківська міська державна нотаріальна контора, витяг зі спадкового реєстру, серія та номер: 6635962, видавник П`ята Харківська міська державна нотаріальна контора; свідоцтво про смерть (копія), серія та номер: НОМЕР_2 , видавник: Харківський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків).

Умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначає Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2012 зі змінами (далі - Порядок).

У ст. 18 Закону визначено порядок проведення державної реєстрації прав, який включає відповідні етапи та передбачає прийняття відповідних рішень.

Так, положеннями ст. 10 Закону закріплено, що державний реєстратор перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Згідно абз. 2 п. 12 Порядку під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор використовує відомості Державного реєстру прав, зокрема його невід`ємної архівної складової частини, а також Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав.

Під час розгляду заяви № 47792677 від 10.09.2021 державним реєстратором отримано інформацію з Державного реєстру прав за таким критерієм пошуку як кадастровий номер земельної ділянки, відповідно до якої встановлено, що об`єкт нерухомого майна - земельна ділянка з кадастровим номером 6824282000:05:024:0285 розташована за адресою: Хмельницька обл., Старокостянтинівський р., с/рада Вишнопільська.

Також, державним реєстратором в порядку інформаційної взаємодії отримано відомості з Державного земельного кадастру, відповідно до яких місце розташування (адміністративно-територіальна одиниця) земельної ділянки - Хмельницька область, Старокостянтинівський район, Вишнопільська сільська рада,

Відповідно до ч. 5 ст. З Закону державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя за місцезнаходженням нерухомого майна.

Державна реєстрація обтяжень речових прав проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна.

Таким чином принцип екстратериторіальності діє щодо державної реєстрації обтяжень.

Положеннями ст. 24 Закону передбачено, що за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.

Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 24 Закону підставою для відмови в державній реєстрації прав є подання документів до неналежного суб`єкта державної реєстрації прав, нотаріуса.

Встановивши наявність підстави для відмови в державній реєстрації прав державним реєстратором було прийнято рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 60376665 від 15.09.2021.?

Враховуючи вищевикладене, оскаржуване рішення державного реєстратора є законним та таким, що не підлягає скасуванню.

Щодо вимог про зобов`язання вчинити певні дії зазначаємо наступне.

Позивачем також заявлено вимоги про зобов`язання здійснити реєстрацію права власності на об`єкт нерухомого майна - земельну ділянку з кадастровим номером 6824282000:05:024:0285 за суб`єктом ОСОБА_2 .

Суд зазначає, що за своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, повноваження державного реєстратора речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації прав та їх обтяжень є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією.

Як випливає зі змісту Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №11(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 року на 316-й нараді під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, ключовим завданням якого є здійснення правосуддя, а тому суд позбавлений можливості зобов`язати відповідача прийняти конкретне рішення щодо позивача.

Статтею 11 Закону закріплено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь- яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об`єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення реєстраційних дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.

Тобто і данна вимога не може бути задоволена судом.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на те, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, доведено правомірності прийнятого рішення, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Департаменту реєстрації Харківської міської ради (м-н Павлівський, буд. 4,м. Харків,61003) про визнання протиправним та скасування рішення - залишити без задоволення.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя А.В.Зінченко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.01.2022
Оприлюднено15.02.2022
Номер документу103176752
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/25787/21

Рішення від 21.01.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

Ухвала від 09.12.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні