Рішення
від 31.01.2022 по справі 520/24123/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 січня 2022 р. № 520/24123/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Національної академії аграрних наук України, Конкурсної комісії на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України , треті особи - Державне підприємство "Дослідне господарство "Кутузівка" інституту сільського господарства північного сходу Національної академії аграрних наук України", Інститут сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України, ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування наказів і рішень, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнень просить суд:

- визнати протиправним та скасувати Наказ Національної академії аграрних наук України від 25 березня 2021 року №128-К щодо призупинення проведення всіх конкурсних відборів на посади директорів державних підприємств Національної академії аграрних наук України на підставі якого 25.03.2021 було опубліковане оголошення про те, що з 24 березня 2021 року до закінчення заборони на проведення масових заходів призупинено проведення всіх конкурсних відборів на посади директорів державних підприємств Національної академії аграрних наук України;

- визнати протиправною бездіяльність відповідачів в частині непроведнення конкурсного відбору на заміщення вакантної посади директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України який оголошено 06.01.2021;

- зобов`язати відповідачів провести конкурс на заміщення вакантної посади директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України на підставі Наказу №1-к від 04 січня 2021 року, згідно якого було опубліковане оголошення 06.01.2021;

- визнати протиправним та скасувати наказ Національної академії аграрних наук України №425-к від 27 жовтня 2021 року про проведення конкурсу на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України;

- визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсної комісії з відбору на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України , оформлене протоколом №3 від 01.12.2021;

- визнати протиправним та скасувати Наказ Національної академії аграрних наук України №501-к від 02 грудня 2021 Про призначення Кичила Віталія на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані дії та рішення відповідачів є протиправними та такими, що суперечать нормам законодавства, яке регулює спірні правовідносини та порушують права позивача.

Ухвалою суду від 29.11.2021 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачам надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачам, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення, які містяться в матеріалах справи.

Представником Національної академії аграрних наук України 28.12.2021 до суду було надано відзив на позов, в якому зазначено, що дії та рішення відповідача є правомірними, та відповідають вимогам чинного законодавства. В задоволенні адміністративного позову просить відмовити.

Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 06.01.2021 на офіційному веб-сайті Національної академії аграрних наук України було розміщено оголошення наступного змісту: "Національна академія аграрних наук України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.09.2008 №777 Про проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки від 03.09.2008 оголошує конкурс на заміщення вакантної посади директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України .

Заяви та конкурсні пропозиції приймаються у строк до 20 січня 2021 року за адресою: 01010 м. Київ, вул. Михайла Омеляновича-Павленка, 9.

Дата початку проведення конкурсного відбору 26 січня 2021 року, 10 год. 00 хв. Місце проведення: м. Київ-010, вул. Михайла Омеляновича-Павленка, 9, Національна академія аграрних наук України."

Так, конкурс на заміщення вакантної посади директора здійснюється у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 03.09.2008 №777 Про проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки від 03.09.2008 (далі за тестом - Постанова 777) та Порядку проведення конкурсного відбору керівників державних підприємств, установ та організацій мережі Національної академії аграрних наук України, який затверджений Президією НААН від 26.07.2017 (далі - Порядок).

ОСОБА_1 у встановлений в оголошенні строк подав свої документи, згідно вимог, визначених в оголошенні.

Однак, 25 січня 2021 року на офіційному веб-сайті Національної академії аграрних наук України було розміщено оголошення наступного змісту: "Національна академія аграрних наук України повідомляє про перенесення дати проведення конкурсного відбору на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України у зв`язку із захворюваністю членів конкурсної Комісії.

Дату початку проведення конкурсу додатково буде повідомлено."

25 березня 2021 року на офіційному веб-сайті Національної академії аграрних наук України було розміщено оголошення наступного змісту: "Національна академія аграрних наук України повідомляє, що з 24 березня 2021 року до закінчення заборони на проведення масових заходів призупинено проведення всіх конкурсних відборів на посади директорів державних підприємств Національної академії аграрних наук України."

Позивачем у позовній заяві зазначено, що станом на день подання позову, в порушення ст. 6 Закону України Про інформацію , буд-якої додаткової інформації щодо проведення конкурсу, який оголошено 06 січня 2021 року на сайті Національної академії аграрних наук України не міститься. Позивача не було повідомлено про стан розгляду поданих ним документів та про дату початку конкурсного відбору.

Позивачем зазначено, що він та його адвокат звертались із запитом про надання інформації про проведення конкурсного відбору до Національної академії аграрних наук України, однак відповіді на запити отримано не було.

Суд зазначає, що дані обставини є порушенням ч. 12 Порядку проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки , затвердженого Постановою Кабінету міністрів №777 від 3 вересня 2008 року, а саме відкритості проведення конкурсного відбору.

Відповідно до ч. 6 Порядку №777, тривалість конкурсного відбору не може перевищувати 30 календарних днів. Початком відбору вважається дата, на яку призначено засідання комісії з розгляду поданих претендентами документів та пропозицій.

В оголошенні від 06.01.2021 зазначено, що дата початку проведення конкурсного відбору 26 січня 2021 року, 10 год. 00 хв. Таким чином даний строк порушено відповідачем.

У позовній заяві позивачем зазначено, що на його думку, рішення комісії про призупинення проведення конкурсу у зв`язку з забороною проведення масових заходів є протиправним виходячи з того, що відповідно до вимог закону проведення конкурсу не є масовим заходом.

Масові заходи - це заходи громадсько-політичного, релігійного, спортивного, культурно-видовищного характеру за участю значної кількості громадян, що проводяться з нагоди відзначення офіційних (державних), професійних, релігійних свят, пам`ятних дат, а також з ініціативи політичних партій, рухів, громадських об`єднань, релігійних конфесій, громад, окремих громадян, спортивних організацій, закладів культури тощо.

Порядком проведення конкурсного відбору працівників державних підприємств, установ та організацій мережі Національної академії аграрних наук встановлено, що склад конкурсної комісії може бути не менше п`яти осіб.

Таким чином Конкурсна комісія має право здійснювати свою діяльність у складі 6 осіб, що в жодному разі неможна назвати масовим заходом.

Законом не заборонено проведення засідання конкурсної комісії у дистанційному режимі за допомогою відеоконференції.

Наразі існує можливість проводити засідання за допомогою програм відеоконференцзв`язку.

За аналогією із ч. 16, 51-1 Постанови Кабінету міністрів України від 25.03.2016 №246, Про затвердження Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби дозволено проведення співбесіди у режимі відеоконференції.

Таким чином, при здійсненні аналізу норм законодавства, не знайшов підтвердження факт що проведення конкурсу є масовим заходом який порушував би вимоги Постанови КМУ №392 від 20 травня 2020 року "Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів".

Жодним нормативно-правовим актом, за умови забезпечення учасників засобами індивідуального захисту, зокрема респіраторами або захисними масками, у тому числі виготовленими самостійно, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів не заборонено проведення засідання комісії у складі шести осіб, у тому разі, дистанційно за допомогою відеоконференцзв`язку.

Суд звертає увагу на те, що на сайті Національної академії аграрних наук містяться оголошення про результати проведення конкурсів на посаду директора по іншим підприємствам, що підтверджує те, що конкурси відповідач проводить.

Так, конкурси проводились у наступні дати: 22.07.2021, 03.09.2021, 17.09.2021, 20.09.2021, 20.09.2021, 28.09.2021, 08.10.2021.

Крім того, ч. 2-2 Постанови кабінету міністрів України від 9 грудня 2020 року №1236 встановлено, що з 17 червня 2021 року на території України встановлюється «зелений» рівень епідемічної небезпеки.

Дана інформація підтверджується на офіційному сайті громадького здоров`я Міністарства охорони здоров`я України.

Так, станом з 17 червня та до 23 год 59 хв. до 22 вересня 2021 року на всій території України був встановлений зелений рівень небезпеки.

Тільки з 23 вересня на території України було впроваджено жовтий рівень епідемічної небезпеки поширення COVID-19 на території всіх регіонів України.

Отже, в період з 17 червня 2021 року по 23 вересня 2021 року на території України, у тому разі у м. Києві був зелений рівень небезпеки, що не було перешкодою в проведенні конкурсу у разі дотримання п. 7 ч. 2-2 Постанови кабінету міністрів України від 9 грудня 2020 року №12367.

За таких обставин, суд доходить до висновку, що вказане оголошення про призупинення проведення конкурсів не відповідає чинному законодавству, є протиправним та таким, що порушує права позивача як претендента на посаду директора.

Крім того, в матеріалах справи наявні докази того, що відповідачі, проводили конкурсні відбори на посади керівників державних підприємств по іншим господарствам. Дані обставини підтверджується оголошеннями, які надано до позовної заяви. Проводились засідання Конкурсної комісії, що підтверджується наданими доказами.

Однак за конкурсом, оголошеним 06.01.2021 на підставі наказу №1-к від 04.01.2021 на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України , відповідачі конкурсний відбір не провели, протиправно його призупинивши.

Позивачу не надається інформація про проведення конкурсу від 06.01.2021, що порушує вимоги відкритості конкурсного відбору та строки, встановлені п. 6 Порядку, а також вимоги Закону України Про інформацію .

Відповідачами порушуються основні принципи конкурсного відбору: прозорість, рівні можливості претендентів.

Дана поведінка відповідачів з непроведння конкурсного відбору є протиправною бездіяльністю та порушує права позивача як претендента на заняття вакантної посади директора.

Крім того, позивачем зазначено, що 28 жовтня 2021 на офіційному веб-сайті Національної академії аграрних наук України було розміщено оголошення наступного змісту: "Національна академія аграрних наук України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.09.2008 №777 Про проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки від 03.09.2008 оголошує конкурс на заміщення вакантної посади директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного Сходу Національної академії аграрних наук України .

Заяви та конкурсні пропозиції приймаються у строк до 12 листопада 2021 року за адресою: 01010 м. Київ, вул. Михайла Омеляновича-Павленка, 9.

Дата початку проведення конкурсного відбору 23 листопада 2021 року, о 10 год. 00 хв."

Позивач, невідкладно, в порядку закону України Про доступ до публічної інформації , звернувся за отриманням інформації щодо конкурсу на посаду директора, який було оголошено 06.01.2021 до Національної академії аграрних наук, однак відповіді не отримав.

08.11.2021 до відповідача з адвокатським запитом звернувся представник позивача, однак вичерпної відповіді не отримав.

Так, Національна академія аграрних наук 28.10.2021 оголосила аналогічний конкурс на заміщення вакантної посади директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного Сходу Національної академії аграрних наук України не скасувавши конкурс, згідно наказу №1-к від 04 січня 2021 року оголошення про проведення якого було подане 06.01.2021, не надавши позивачу будь-якої інформації, не попередивши про долю конкурсного відбору від 06.01.2021.

Національна академія аграрних наук фактично позбавила позивача можливості прийняти участь у конкурсі на заміщення вакантної посади директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного Сходу Національної академії аграрних наук України .

Відповідно до ч. 20 Порядку Комісія має право прийняти вмотивоване рішення про відхилення документів всіх учасників та про повторне проведення конкурсного відбору. У разі коли документи подав лише один учасник, конкурс не проводиться. При цьому оголошується повторне проведення конкурсного відбору.

Всупереч даній нормі, Національна академія аграрних наук протиправно, всупереч закону, зупинила проведення конкурсу на невизначений строк та провела конкурс 01.02.2021.

Суд наголошує на тому, що конкурс, оголошення на який було подане 06.01.2021 згідно наказу №1-к від 04.01.2021 - не скасований.

Відповідач, не скасувавши перший конкурс, провів аналогічний конкурс на ту же посаду на тих же умовах, не скасувавши попереднього конкурсу, що порушує права позивача як претендента на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України .

Таким чином, Національна академія аграрних наук проводила два абсолютно ідентичних конкурсних відбори на заміщення вакантної посади директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України не скасовуючи конкурсного відбору за наказом від 04 січня 2021 року №1-к, не здійснивши повідомлення позивача, як претендента на вакантну посаду.

Відповідачем було проведено конкурсний відбір, оголошення за яким опубліковане 28.10.2021 року та визначено переможця конкурсного відбору.

Позивачем зазначено, що згідно даних, які містяться в єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зміна директора, станом на 15.12.2021 ще не відбулась.

Також позивачем зазначено, що з мережі інтернет йому стало відомо, що 02 грудня 2021 року на офіційному веб-сайті Національної академії аграрних наук України було розміщено оголошення наступного змісту: "Національна академія аграрних наук України повідомляє, що 1 грудня 2021 року відбулося засідання Конкурсної комісії з відбору на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного Сходу Національної академії аграрних наук України .

За результатами конкурсу на заміщення посади директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного Сходу Національної академії аграрних наук України переможцем конкурсу визнано ОСОБА_2 ."

Так, наказом від 02 грудня 2021 року №501-к ОСОБА_2 було призначено на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного Сходу Національної академії аграрних наук України .

Суд зазначає, що даний наказ є протиправним та підлягає скасуванню з підстав того, що проведення конкурсного відбору було з порушенням вимог закону; керівники державних підприємств, установ, організацій, їхні заступники, керівники структурних підрозділів державних підприємств, установ, організацій (цехів, відділів, лабораторій тощо) та їхні заступники не мають права працювати за сумісництвом (за винятком наукової, викладацької, медичної і творчої діяльності). Це передбачає п. 4 Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій, затвердженого наказом Мінпраці, Мін`юсту, Мінфіну від 28.06.1993 №43.

Так, позивачем у позовній заяві зазначено, що з відкритих джерел йому стало відомо про те, що переможець конкурсу ОСОБА_2 є керівником декількох підприємств: ТОВ Агро Успіх , Код 32867317, що підтверджується безкоштовним запитом з сайту Мінюсту; ТОВ "СП АГРО-УСПІХ" Код 41129929, що також підтверджується безкоштовним запитом з сайту Мінюсту. ОСОБА_2 є засновником та директором Фермерського господарства "СП АРТІЛЬ" (ФГ "СП АРТІЛЬ") Код 41155440, що підтверджується безкоштовним запитом з сайту Мінюсту.

Також, ОСОБА_2 є засновником наступних товариств: Товариство з обмеженою відповідальністю "СГ АГРО УСПІХ ПЛЮС", ЕДРПОУ 37951256; Фермерське господарство "СП АРТІЛЬ", ЕДРПОУ 41155440; Товариство з обмеженою відповідальністю "СП АГРО-УСПІХ", ЕДРПОУ 41129929; Товариство з обмеженою відповідальністю "БРАТЕНИЦЯ", ЕДРПОУ 33219593.

Суд зазначає, що дана обставина може привести до конфлікту інтересів.

Таким чином, ОСОБА_2 одночасно є керівником трьох підприємств, а тому здійснювати повноцінне керівництво ДП ДГ Кутузівка , не за сумісництвом, не може.

Особливу увагу слід звернути на те, що ОСОБА_2 є засновником та директором фермерського господарства, що передбачає постійну працю за місцезнаходженням земельних ділянок, які обробляє фермерське господарство.

Крім того, переможець конкурсу, згідно даних реєстру здійснює підприємницьку діяльність і є Фізичною особою-підприємцем.

Пунктом 5 Декрету Кабінету Міністрів України від 31 грудня 1992 року №24-92 Про впорядкування діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, створених за участю державних підприємств передбачено, що керівникам, заступникам керівників державних підприємств, установ і організацій, їх структурних підрозділів, а також посадовим особам державних органів, органів місцевого самоврядування заборонено безпосередньо займатись підприємницькою діяльністю.

Позивачем зазначено, що станом на 15 грудня 2012 року, вже після призначення директором державного підприємства, відповідно до наказу від 02 грудня 2021 року ОСОБА_2 продовжує здійснювати підприємницьку діяльність. Його діяльність відповідно до закону не припинена.

Суд наголошує на тому, що всі відомості про займані посади містяться в бібліографічній довідці претендента та у трудовій книжці, і комісія, при розгляді кандидатури претендента, повинна була це врахувати, дослідити ці обставини та повідомити про це президента, який підписав наказ про призначення.

Президент НААН Гадзало Я. не мав права виносити наказ та призначати директором державного підприємства особу, яка здійснює підприємницьку діяльність.

Наказ №501-к від 02 грудня 2021 рогу винесено з порушенням вимог закону, а саме пункту 5 Декрету Кабінету Міністрів України від 31 грудня 1992 року №24-92 Про впорядкування діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, створених за участю державних підприємств .

Суд зазначає, що відповідачами було порушено вимоги п. 12 Порядку щодо відкритості конкурсного відбору. Так, на офіційному сайті НААН відсутні будь-які докази, які б свідчили про прийняття рішення (наказу) НААН про скасування конкурсу, оголошеного на підставі наказу 1-к від 04.01.2021, оголошення за яким було опубліковане 06.01.2021 на зайняття посади директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України , що є порушенням п. 12 Порядку проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки від 03.09.2008, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2008 №777.

На офіційному сайті НААН відсутні будь-які докази, які б свідчили про прийняття рішення (наказу) НААН про перенесення конкурсного відбору, що є порушенням п. 12 Порядку проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки від 03.09.2008, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2008 №777.

На офіційному сайті НААН відсутні будь-які докази, які б свідчили про прийняття рішення (наказу) та підстави прийняття такого рішення НААН про призупинення проведення конкурсних відборів, що є порушенням п. 12 Порядку проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки від 03.09.2008, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2008 №777.

Порушуючи принцип відкритості, всупереч вимог п.п. 12-18 Порядку, Комісія не провела засідання щодо розгляду заяв претендентів та доданих до них документів на конкурс на підставі наказу 1-к від 04.01.2021, оголошення за яким було опубліковане 06.01.2021, у строки, встановлені у ч. 6 Порядку, адже вимоги вказаних пп. 12-18 чітко визначають обов`язковість проведення такого засідання, де саме відбувається оголошення змісту заяви та інших документів, поданих претендентами.

На офіційному сайті НААН відсутні будь-які докази, які б свідчили про прийняття рішення (наказу) НААН про оголошення конкурсного відбору на заміщення вакантної посади керівника підприємства, оголошення на який було подано 28.10.21. Відсутність такого наказу є порушенням п. 2, 12 Порядку проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки від 03.09.2008, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2008 №777.

На офіційному сайті НААН відсутнє рішення (наказ) про створення НААН комісії для конкурсного відбору на конкурс від 28.10.2021 директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України .

Суд зазначає, що у постанові Верховного Суду від 25 липня 2019 року у справі №826/13000/18 зазначено, що правова процедура є складовою принципу законності та принципу верховенства права і передбачає правові вимоги до належного прийняття актів органами публічної влади. Правова процедура встановлює чітку послідовність дій проведення такої перевірки із зазначенням способів та методів її здійснення, підстав, порядку, форми та строків такої діяльності.

Правова процедура встановлює межі вчинення повноважень органом публічної влади і, в разі її неналежного дотримання, дає підстави для оскарження таких дій особою, чиї інтереси вона зачіпає, до суду.

Верховний Суд у цій постанові також вказав, що встановлена правова процедура як складова принципу законності та принципу верховенства права є важливою гарантією недопущення зловживання з боку органів публічної влади під час прийняття рішень.

Принципи правової процедури вже стали універсальними через рішення Європейського суду з прав людини і поширюються як на процесуальне судочинство, так і на правові процедури, яких повинні дотримуватися суб`єкти владних повноважень під час прийняття відповідних актів стосовно прав, свобод та законних інтересів людини.

Відповідно ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Частинами 1 та 2статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України, як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України від 17 липня 1997 року №475/97-ВР та вона набула чинності для України 11 вересня 1997 року.

Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до ч. 2 статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1 статті 173акону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі "Серявін та інші проти України" Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.

Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувало, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Разом з тим, відповідачами зазначених вище принципів при прийнятті рішень дотримано не було. Відповідачами при прийнятті рішення про зупинення проведення конкурсних відборів у тому разі конкурсу від 06.01.2021, рішення про проведення конкурсного відбору від 28.10.2021 допущено порушення Порядку проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 вересня 2008 року №777, а тому позовні вимоги є законними та обґрунтованими.

Суд зазначає, що відповідно до частини першої статті 18 Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність від 26 листопада 2015 року №848-VІІІ до складу національних галузевих академій наук входить, у тому числі й, НААН України, яка є самоврядною науковою організацією, заснованою на державній власності, що є державною організацією, створеною як неприбуткова державна бюджетна установа.

Відповідно до статті 1 Закону України Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, національних галузевих академій наук та статусу їхнього майна від 07 лютого 2002 року №3065-ІІІ Національна академія наук України є вищою державною науковою організацією України, яка організовує і здійснює фундаментальні та прикладні наукові дослідження, а також координує проведення фундаментальних досліджень у наукових установах та організаціях України. Національні галузеві академії наук є державними науковими організаціями України, які здійснюють фундаментальні дослідження, організовують, проводять та координують прикладні дослідження у відповідних галузях науки.

НААН України, національні галузеві академії наук засновані на державній власності, фінансуються з Державного бюджету України, а також з інших, не заборонених законодавством України, джерел фінансування.

Статтею 4 цього Закону передбачено, що Національні галузеві академії наук, здійснюючи повноваження з управління об`єктами майнового комплексу національних галузевих академій наук, забезпечують реалізацію прав держави як власника цих об`єктів, ефективно їх використовують та розпоряджаються цими об`єктами майнового комплексу у межах, визначених законодавством.

Аналіз зазначених вище норм законодавства дає підстави для висновку, що НААН України - це самоврядна наукова організація, заснована на державній власності, що фінансується з Державного бюджету України.

НААН України здійснює повноваження з управління об`єктами майнового комплексу, забезпечує реалізацію прав держави як власника цих об`єктів, ефективно їх використовує та розпоряджається цими об`єктами майнового комплексу у межах, визначених законодавством, тобто на основі законодавства здійснює владні управлінські функції.

Законом України Про управління об`єктами державної власності від 21 вересня 2006 року №185-V, управління об`єктами державної власності - здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб`єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об`єктів, пов`язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.

У відповідності до частини 1 статті 4 Закону України Про управління об`єктами державної власності суб`єктами управління об`єктами державної власності є, зокрема, Національна академія наук України, галузеві академії наук.

З огляду на викладене, даний спір відноситься до категорії публічно-правових спорів та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, та відповідно до ст. 20 КАС України підлягає розгляду окружним адміністративним судом.

Аналогічний висновок вже було викладено Верховним Судом у постанові від 24 січня 2020 року у справі №807/866/17 (адміністративне провадження №К/9901/4561/17) та від 29 квітня 2020 року у справі №826/8950/18.

Відповідно ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 263, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Національної академії аграрних наук України (вул. Михайла Омеляновича-Павленка, буд. 9, м. Київ, 01010, ЄДРПОУ 00024360), Конкурсної комісії на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України (вул. Михайла Омеляновича-Павленка, буд. 9, м. Київ, 01010), треті особи - Державне підприємство "Дослідне господарство "Кутузівка" інституту сільського господарства північного сходу Національної академії аграрних наук України" (вул. Шкільна, буд. 6, с. Кутузівка, Харківський район, Харківська область, 62405, ЄДРПОУ 05460427), Інститут сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України (вул. Паркова, буд. 3, с. Сад, Сумський район, Сумська область, 42343, ЄДРПОУ 00724927), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) про визнання протиправними та скасування наказів і рішень, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати Наказ Національної академії аграрних наук України від 25 березня 2021 року №128-К щодо призупинення проведення всіх конкурсних відборів на посади директорів державних підприємств Національної академії аграрних наук України на підставі якого 25.03.2021 було опубліковане оголошення про те, що з 24 березня 2021 року до закінчення заборони на проведення масових заходів призупинено проведення всіх конкурсних відборів на посади директорів державних підприємств Національної академії аграрних наук України.

Визнати протиправною бездіяльність Національної академії аграрних наук України, Конкурсної комісії на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України в частині непроведнення конкурсного відбору на заміщення вакантної посади директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України який оголошено 06.01.2021.

Зобов`язати Національну академію аграрних наук України, Конкурсну комісію на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України провести конкурс на заміщення вакантної посади директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України на підставі Наказу №1-к від 04 січня 2021 року, згідно якого було опубліковане оголошення 06.01.2021.

Визнати протиправним та скасувати наказ Національної академії аграрних наук України №425-к від 27 жовтня 2021 року про проведення конкурсу на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України.

Визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсної комісії з відбору на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України , оформлене протоколом №3 від 01.12.2021.

Визнати протиправним та скасувати Наказ Національної академії аграрних наук України №501-к від 02 грудня 2021 Про призначення Кичила Віталія на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Кутузівка Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України .

Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати в загальному розмірі 6356 (шість тисяч триста п`ятдесят шість) грн 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Національної академії аграрних наук України (ЄДРПОУ 00024360).

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М.Панов

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.01.2022
Оприлюднено15.02.2022
Номер документу103178520
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/24123/21

Постанова від 14.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Постанова від 14.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Постанова від 14.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Постанова від 14.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 30.11.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 07.11.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 20.10.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 18.10.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні