Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
01 лютого 2022 року № 520/19146/21
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Зінченко А.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради (майдан Конституції, буд. 7,м. Харків,61003) до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ), про скасування повідомлення про початок виконання будівельних робіт,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому, після уточнення позовних вимог, просив суд припинити право на виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) на об`єкт ""Реконструкція нежитлової будівлі літ. "Б-1" з надбудовою під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 " №ХК 051210813354 від 13.08.2021 (замовник будівництва - ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
Дослідивши долучені до матеріалів справи документи, суд встановив наступні обставини.
В ході проведення перевірки (направлення (позапланового) заходу від 27.07.2021 № 102- Н, підстава звернення Харківської караїмської релігійної громади від 29.03.2021 стосовно дотримання суб`єктом містобудування ОСОБА_1 вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об`єкті: Об`єкт будівництва по АДРЕСА_2 , встановлено наступне.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна ОСОБА_1 на праві приватної власності за адресою: АДРЕСА_2 належать:
Земельна ділянка кадастровий номер 6310138800:01:017:0043, цільове призначення: землі житлової та громадської забудови; для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, серія та номер: 735 від 28.10.2015;нежитлова будівля літ. Б-1 загальною площею 118,0 кв. м на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер: р. №2270 від 28.11.2012.
В реєстрі будівельної діяльності, розміщеному офіційному вебсайті Держархбудінспекції України, який містить інформацію про документи, що дають право на виконання будівельних робіт та засвідчують прийняття об`єктів до експлуатації, з травня 2011 року, наявна інформація щодо об`єкту Реконструкція нежитлової будівлі літ. Б-1 з надбудовою під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 , а саме: повідомлення про початок виконання будівельних робіт № ХК 05 1210813354 від 13.08.2021, замовник - фізична особа.
В повідомленні про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (ССІ) № ХК 051210813354 від 13.08.2021 на об`єкт Реконструкція нежитлової будівлі літ. Б-1 з надбудовою під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 , зокрема зазначено:
-замовник будівництва - ОСОБА_1 , який мешкає за адресою: АДРЕСА_1 ; паспорт НОМЕР_2 від 25.11.2010 виданий Дергачівським РВ ГУМВС України в Харківській області, ПНОКПП 24 18815752, тел. НОМЕР_3 ;
-технічний нагляд здійснює ОСОБА_2 , АТ № 004999, тел. НОМЕР_4 ;
-проектна документація розроблена - ФО-П ОСОБА_3 , паспорт серія НОМЕР_5 , виданий Дзержинським РВ у м. Харкові ГУ ДМС України в Харківській області від 06.05.2015, АДРЕСА_4 , РНОКІІП НОМЕР_6 , тел. НОМЕР_7 , головний інженер проекту ОСОБА_3 , сертифікат АР № 001525, тел. НОМЕР_7 (наказ ФО-П ОСОБА_3 про призначення ГІПа та про призначення відповідальної особи, що здійснює авторський нагляд № 20/2/219 від 20.12.2019);
-проектна документація затверджена листом ОСОБА_1 від 15.01.2021 № б/н;
-інформація про генерального підрядника - ОСОБА_4, паспорт НОМЕР_8 від 20.05.2016, виданий Харківським РВ ГУ ДМС України в Харківській області, АДРЕСА_5 РНОКПП НОМЕР_9 . НОМЕР_10;
-містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видані Управлінням містобудування та архітектури Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради від 28.08.2018, № 109;
-земельна ділянка використовується для будівництва на підставі: договір купівлі- продажу земельної ділянки від 28.10.2015, б/с № 735; Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 28.10.2015 б/с, індексний номер витягу 118002220, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 757623963 101, номер запису про право власності/довірчої власності 11796567, дата державної реєстрації 28.10.2015: кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:01:017:0043;
-основні показники об`єкта будівництва: загальна площа - 541,1 м; площа адміністративних приміщень - 290,9 кв.м; площа допоміжних приміщень - 250,2 м; будівельний об`єм - 1951,9 кв.м; кількість робочих місць 9 од.; поверховість 3 поверхи з цокольним поверхом.
Під час перевірки з виходом на місце візуальним оглядом встановлено, що на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_2 розпочато будівельні роботи, а саме: влаштовано двоповерховий монолітний каркас, частково виведена арматура під колони третього поверху.
Матеріалами справи підтверджено, що під час перевірки ОСОБА_1 представлено наступні документи:
-наказ ФО-П ОСОБА_3 № 20/12/19 від 20.12.2019 щодо призначення головним інженером проекту, згідно договору № 20/12/9 від 20.12.2019 Розробка робочого проекту на реконструкцію нежитлової будівлі літ. Б-1 з надбудовою під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 ;
-договір № 04/04/2020 від 04.04.2020 між фізичною особою ОСОБА_1 та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 стосовно здійснення авторського нагляду за реконструкцією нежитлової будівлі літ. Б-1 надбудовою під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 ;
-наказ ФО-П ОСОБА_3 № 04/04/2020 від 04.04.2020 стосовно призначення відповідальної особи за проведенням авторського нагляду за реконструкцією нежитлової будівлі літ. Б-1 з надбудовою під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 , головного інженера проекту ОСОБА_3 ;
-договір № 4/05-2 від 04.05.2020 між фізичною особою ОСОБА_1 та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 стосовно здійснення технічного нагляду на об`єкті Реконструкція нежитлової будівлі літ. Б- 1 з надбудовою під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 ;
-договір № 20/05-01 від 20.05.2020 між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 та фізичною особою ОСОБА_1 стосовно виконання роботи з реконструкції нежитлової будівлі літ. Б-1 з надбудовою під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 ;
-висновок Оцінка технічного стану будівельних конструкцій нежитлової будівлі літера Б - розташованого за адресою: АДРЕСА_2 . Розробка рекомендацій щодо подальшої нормальної експлуатації (договір № 208/20 від 02.08.2020), розроблений ТОВ Техноекострой (експерт Колчанов А.В, сертифікат АЕ № 005827):
-робочий проект Реконструкція нежитлової будівлі літ. Б-1 під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 (Том 1 у розділах: 20/12/19-ПЗ Пояснювальна записка; 20/2/19-АР Архітектурні рішення;
-20/12/19-КБ Конструктивні рішення; 20/12/9-ТХ Технологічні рішення; 20/12/9-ГП Генеральний план; 20/12/19-ОБ Організація будівництва), розроблений ФОП ОСОБА_3 у 2020 році.
На момент проведення перевірки будь-яких інших документів ОСОБА_1 представлено не було.
Згідно п. 14 завдання на проектування на розробку робочого проекту на об`єкт Реконструкція нежитлової будівлі (літ. Б-1 ) під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 зазначено, що робочий проект розробляється у складі таких розділів: загальна пояснювальна записка (ЗПЗ); Архітектурні рішення (АР); Технологічні рішення (ТХ); Конструктивні рішення (КБ); Генеральний план (ГП), інші розділи робочого проекту, за потреби, розробляються за окремим договором.
Однак, розділи проектної документації, зокрема: технологічна частина, рішення з інженерного обладнання; проект організації будівництва, розробка яких передбачена у складі затверджувальної частини відповідно до додатку Д ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво та технічні умови для інженерного забезпечення об`єкта будівництва, що є порушенням ст.ст. 26, 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п. 4.3 ДБНА.2.2- 3:2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво не представлено не було.
У Містобудівних умовах та обмеженнях для проектування об`єкта будівництва Реконструкція нежитлової будівлі літ. Б-1 з надбудовою під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 від 28.08.2018 № 109, виданих Управлінням містобудування та архітектури Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради в п. 5 зазначено планувальні обмеження: межі історичного ареалу, пам`ятки та щойно виявлені об`єкти археології; з урахуванням приародромної території аеродрому Харків (Основа) та аеродрому Харків (Сокольники) відповідно до вимог діючого законодавства щодо використання повітряного простору. Документів щодо виконання вищезазначених обмежень представлено, що є порушенням ч. 14 ст. 5 Закону України Про охорону культурної спадщини та п. З ст. 69 Повітряного кодексу України .
Отже, вищезазначене дає підстави вважати, що проектна документація затверджена з порушенням положень законодавства, вимог містобудівної документації, будівельних норм, стандартів та правил.
З урахуванням вищенаведеного, є підстави вважати, що роботи з реконструкції будівлі літ. Б-1 під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 виконуються без належно затвердженої проектної документації, а дані, наведені в повідомленні про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (ССІ) від 13.08.2021 № ХК 051210813354 на об`єкт Реконструкція нежитлової будівлі літ. Б-1 з надбудовою під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 щодо належно затвердженої проектної документації, недостовірні, а тому є підстави для зупинення права на виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) на об`єкт ""Реконструкція нежитлової будівлі літ. "Б-1" з надбудовою під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 " №ХК 051210813354 від 13.08.2021 (замовник будівництва - ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
Надаючи правову оцінку вищенаведеному, суд вказує наступне.
Відповідно до ст. 10 Закону України Про архітектурну діяльність передбачено, що для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об`єктів архітектури додержання суб`єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд. Державний архітектурно- будівельний контроль та нагляд здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю.
Статтею 16 Закону України Про основи містобудування передбачено, що будівельні норми, державні стандарти, норми і правила встановлюють комплекс якісних та кількісних показників і вимог, які регламентують розробку і реалізацію містобудівної документації, проектів конкретних об`єктів з урахуванням соціальних, природно-кліматичних, гідрогеологічних, екологічних та інших умов і спрямовані на забезпечення формування повноцінного життєвого середовища та якнайкращих умов життєдіяльності людини.
Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - це документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування та будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Частиною 4 ст. 26, частинами 1-3 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження, технічні умови, завдання на проектування. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі.
За приписами ст. 26 Закону України Про архітектурну діяльність архітектор, інші проектувальники, які здійснюють роботи по створенню об`єктів архітектури, зобов`язані, зокрема, додержуватися вимог вихідних даних на проектування (містобудівних умов та обмежень).
Статтею 4 Закону України Про архітектурну діяльність визначено, що підготовка містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки передує розробленню і затвердженню проекту.
Те саме правило встановлене і у ч. 5 ст. 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
Частина перша статті 26 Закону України Про архітектурну діяльність передбачає, що архітектор, інші проектувальники, які здійснюють роботи по створенню об`єктів архітектури, зобов`язані додержуватися державних стандартів, норм і правил, вимог вихідних даних на проектування.
Проектна організація, яка розробляла проектну документацію, а також головний архітектор та головний інженер проекту несуть відповідальність за відповідність проектної документації вихідним даним на проектування, вимогам державних стандартів, норм і правил.
Згідно з положеннями статті 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів, що здійснюється у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Статтею 31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04.06.2014 №163 було затверджено ДБН А.2.2-3:2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво , норми якого встановлюють склад та зміст проектної документації на нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт та технічне переоснащення будинків, будівель, споруд будь-якого призначення, їх комплексів або їх частин, лінійних об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури.
Відповідно до пункту 3.17 ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво проектна документація - це затверджені текстові та графічні матеріали, якими визначаються містобудівні, об`ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні, технологічні рішення, а також кошториси об`єктів будівництва.
Процедуру розроблення проектної документації на будівництво об`єктів визначає Порядок розроблення проектної документації на будівництво об`єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16 травня 2011 року №45 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 червня 2011 року за №651/19389 (зі змінами та доповненнями, Порядок№45).
Пунктом 4.1 Порядку № 45 встановлено, що завдання на проектування об`єктів будівництва складається з урахуванням вимог державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво і затверджується замовником за погодженням із генпроектувальником (проектувальником).
У пункті 9 Порядку № 45 передбачено, що проектна документація на будівництво об`єктів розробляється з урахуванням вимог містобудівної документації, вихідних даних на проектування та дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, нормативно-правових актів з охорони праці, державних стандартів і правил, у тому числі вимог доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення (вимоги щодо створення доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення зазначаються в проектній документації окремим розділом).
Пункт 4.1 ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво визначає, що проектна документація для будівництва має відповідати положенням законодавства, вимогам містобудівної документації, будівельних норм, стандартів та правил. Не допускається розроблення проектної документації без інженерних вишукувань, що повинні бути виконані відповідно до ДБН А.2.1-1 на нових земельних ділянках, а при реконструкції та капітальному ремонті об`єктів - без уточнення раніше виконаних інженерних вишукувань та інструментального обстеження об`єктів.
Відповідно до п. 4.3. ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво складовими вихідних даних є: - містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки; - технічні умови; - завдання на проектування (додаток Б); - інші вихідні дані (додаток А).
За приписами пункту 4.8 ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво проектна документація має бути розроблена з урахуванням усіх документів будівельних норм та стандартів, чинних на час її передачі у виробництво. Проектна документація, затверджена відповідно до чинного законодавства, не підлягає коригуванню у зв`язку з введенням нових будівельних норм, за винятком випадків, коли це коригування обумовлене підвищенням у нових будівельних нормах вимог безпеки, у тому числі щодо забезпечення механічного опору та стійкості (міцності), електро-, вибухо- та пожежобезпечності об`єкта та доступності для мало мобільних груп населення, для забезпечення яких повинні бути виконані необхідні будівельні роботи.
Пунктом 20 Порядку №45 передбачено, що оформлення проектної документації має відповідати державним стандартам щодо проектної документації на будівництво об`єктів, крім випадків розроблення проектної документації із застосуванням технологій будівельного інформаційного моделювання, із зазначенням у пояснювальній записці до проекту будівництва особливостей оформлення проектної документації.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що до замовника та проектувальника висуваються вимоги щодо добросовісного виконання ними проектних робіт щодо об`єкта будівництва, які, зокрема, полягають і в обов`язковому врахуванні будівельних норм, державних стандартів і правил, вимог вихідних даних на проектування. В протилежному випадку, у разі виявлення контролюючим органом відповідних порушень як проектувальник, так і замовник можуть нести відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Суд вказує, що вказаний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 27 січня 2020 року у справі № 809/772/16, від 2 квітня 2020 року у справі 809/998/16.
Інспекцією під час проведеної перевірки було виявлено, що проектна документація, яка розроблена ФО-П ОСОБА_3 та передана замовнику будівництва ОСОБА_1 розроблена з порушенням п. 4.3 ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво та ст. ст. 26, 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , зокрема, згідно п. 14 завдання на проектування на розробку робочого проекту на об`єкт Реконструкція нежитлової будівлі (літ. Б-1 ) під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 зазначено, що робочий проект розробляється у складі таких розділів: загальна пояснювальна записка (ЗПЗ); Архітектурні рішення (АР); Технологічні рішення (ТХ); Конструктивні рішення (КБ); Генеральний план (ГП), інші розділи робочого проекту, за потреби, розробляються за окремим договором.
Однак, як встановлено судом, ОСОБА_1 не представлено розділи проектної документації, зокрема: технологічна частина, рішення з інженерного обладнання; проект організації будівництва, розробка яких передбачена у складі затверджувальної частини відповідно до додатку Д ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво та технічні умови для інженерного забезпечення об`єкта будівництва, що є порушенням ст.ст. 26, 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п. 4.3 ДБН А.2.2- 3:2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво .
Документи щодо виконання п. 5 Містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва Реконструкція нежитлової будівлі літ. Б-1 з надбудовою під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 від 28.08.2018 № 109, а саме планувльних обмежень: межі історичного ареалу, пам`ятки та щойно виявлені об`єкти археології; з урахуванням при аеродромної території аеродрому Харків (Основа) та аеродрому Харків (Сокольники) відповідно до вимог діючого законодавства щодо використання повітряного простору.
Отже, суд приходить до висновку про те, що представлена проектна документація на вказаний об`єкт будівництва затверджена не в повному обсязі, що передбачено приписами чинного законодавства.
Суд зазначає, що житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, зокрема, якщо вони збудовані або будуються без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, належно затвердженого проекту (ч. 1 ст. 376 ЦК України).
Частиною 2 ст. 39-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності встановлено, що у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду звертається до суду із позовом про скасування реєстрації такої декларації або про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення.
В даному випадку одним із обов`язкових документів, який дає право виконувати будівельні роботи, є проектна документація, які у забудовника - розроблена з порушенням діючих норм, правил, стандартів.
Отже, викладені вище обставини дозволяють Інспекції звернутись із відповідним позовом до суду на підставі ч. 2 ст. 39-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
Частина 2 ст. 35 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначає, що виконання підготовчих робіт без подання повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт забороняється.
За вимогами п. 4 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466, підготовчі роботи, визначені будівельними нормами, стандартами і правилами, можуть виконуватися замовником після набуття права на земельну ділянку відповідного цільового призначення та подання повідомлення про початок виконання підготовчих робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Пунктом 11 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністру України від 13.04.2011 № 466, встановлено, що замовник несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданому ним повідомленні, за виконання будівельних робіт без подання повідомлення та за порушення вимог, визначених цим Порядком, відповідно до Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Пункт 13 цього Порядку встановлює, що орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом п`яти робочих днів з дня надходження повідомлення забезпечує внесення інформації, зазначеної у повідомленні, до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів (далі - реєстр) згідно з цим Порядком. У разі подання повідомлення через електронний кабінет внесення до реєстру інформації, зазначеної у повідомленні, здійснюється в день його надходження автоматично за допомогою програмних засобів ведення реєстру.
В свою чергу, Порядок виконання підготовчих та будівельних робіт, затверджений постановою Кабінету Міністру України від 13.04.2011 № 466, не наділяє орган державного архітектурно-будівельного контролю правом відмовити забудовнику у внесенні інформації, зазначеної у повідомленні, до реєстру.
Загальні засади прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів визначені статтею 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.
Процедура подання декларації про готовність об`єкта до експлуатації та її форма визначені Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів (далі - Порядок), який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 461.
Замовник (його уповноважена особа) заповнює і подає до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю через центр надання адміністративних послуг чи через електронний кабінет шляхом подання засобами програмного забезпечення Єдиного державного веб-порталу електронних послуг або заповнює та надсилає рекомендованим листом з описом вкладення до центру надання адміністративних послуг один примірник декларації за формою, наведеною у додатку 3 до цього Порядку (щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1).
Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом десяти робочих днів з дня надходження декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації, та забезпечує внесення інформації, зазначеної у декларації, до реєстру.
Датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта є дата реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації.
Зареєстрована декларація є підставою для укладення договорів про постачання на прийнятий в експлуатацію об`єкт необхідних для його функціонування ресурсів - води, газу, тепла, електроенергії, включення даних про такий об`єкт до державної статистичної звітності та оформлення права власності на нього.
Таким чином, Інспекція жодним чином на процес реєстрації дозвільних документів на початок будівельних робіт та введення в експлуатацію (щодо об`єктів незначного класу наслідків) впливати не може в силу встановлених діючим законодавством декларативних процедур. Право на виконання будівельних робіт набувається забудовником безумовно на підставі поданого повідомлення поза волею органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Відповідно до п. 5 ст. 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Тобто, з наведених норм вбачається, що реєстрація права власності на об`єкт містобудування є одним з етапів будівництва об`єктів нерухомості, контроль за дотриманням якого у такому випадку діючим законодавством покладено на Державну архітектурно- будівельну інспекцію України та її територіальні органи, органи місцевого самоврядування, які здійснюють делеговані повноваження.
Отже, набуття прав на виконання будівельних робіт та прийняття об`єктів до експлуатації передує реєстрації речових прав на них. Реєстрація речових прав є останнім етапом будівництва.
Частиною 2 ст. 331 ЦК України унормовано, що право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна). Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації. Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.
Викладені вище обставини, на думку суду, свідчать про те, спірний об`єкт збудовано з порушенням вимог містобудівного законодавства (без належно затвердженого проекту), тому подальше прийняття цього об`єкту до експлуатації та реєстрації речових прав на нього призведе до легалізації самочинного будівництва на території міста Харкова, а подальше його відчуження буде суперечити діючому законодавству.
Суд вказує, що згідно з вимогами ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з ме тою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтер есів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Таким чином, проаналізувавши наведене, суд вважає за необхідне вказати, що позовні вимоги є обґрунтованими, підтверджені нормативно та документально, а тому є такими, що підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 243, 244, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради (майдан Конституції, буд. 7,м. Харків,61003, до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) про скасування повідомлення про початок виконання будівельних робіт-задовольнити.
Припинити право на виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) на об`єкт ""Реконструкція нежитлової будівлі літ. "Б-1" з надбудовою під адміністративну будівлю по АДРЕСА_2 " №ХК 051210813354 від 13.08.2021 (замовник будівництва - ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Зінченко А.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2022 |
Оприлюднено | 15.02.2022 |
Номер документу | 103178610 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Зінченко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні