РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
11 лютого 2022 р. Справа № 120/13902/21-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Бошкової Ю.М., розглянувши у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом: ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ; місце перебування: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до: Уланівської сільської ради (вул. Миру, 9, с. Уланів, Хмільницький район, Вінницька область, 22032, код ЄДРПОУ 04331834) про: визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду вернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовом до Уланівської сільської ради (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Уланівської сільської ради щодо неприйняття рішення у формі розпорядчого документу за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 30.07.2021 на продаж земельної ділянки за кадастровим номером 0524883100:02:001:0246, загальною площею 50 га, призначеної для ведення селянського (фермерського) господарства, що знаходиться на території Уланівської сільської ради, яка перебуває у постійному користуванні ОСОБА_1 ;
- зобов`язати Уланівську сільську раду розглянути заяву ОСОБА_1 від 30.07.2021 на продаж земельної ділянки за кадастровим номером 0524883100:02:001:0246, загальною площею 50 га, призначеної для ведення селянського (фермерського) господарства, що знаходиться на території Уланівської сільської ради, у спосіб, визначений законом з прийняттям вмотивованого рішення.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач повинен був розглянути заяву позивача від 30.07.2021 про продаж земельної ділянки за кадастровим номером 0524883100:02:001:0246, загальною площею 50 га, призначеної для ведення селянського (фермерського) господарства, що знаходиться на території Уланівської сільської ради, яка перебуває у постійному користуванні ОСОБА_1 та прийняти одне із можливих рішень, тобто надання такого дозволу або чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин.
Проте, відповідач на 14 сесії 8 скликання 21.09.2021 заяву позивача розглянув, а рішення не прийняв, оскільки проект рішення не набрав достатньої кількості голосів. Не погоджуючись із такою бездіяльністю відповідача, позивач звернувся із даним позовом до суду.
Ухвалою суду від 28.10.2021 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
02.11.2021 на адресу суду надійшла заява про усунення недоліків, зазначених в ухвалі суду.
Ухвалою суду від 08.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням учасників справи (в письмовому провадженні). Зокрема, витребувати в Уланівської сільської ради інформацію щодо розгляду заяви ОСОБА_1 про надання згоди на продаж земельної ділянки, кадастровий номер: 0524883100:02:001:0246, загальною площею 50 га.
19.11.2021 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву та витребувані судом докази, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позову. Зокрема, зазначає, що заява позивача була розглянута на 14 сесії 8 скликання 21.09.2021, однак проект рішення про надання згоди на продаж земельної ділянки, що перебуває у постійному користуванні гр. ОСОБА_1 для ведення селянського (фермерського) господарства не був підтриманий більшістю голосів депутатів, що підтверджується витягом з протоколу 14 сесії 8 скликання від 21.09.2021. Відтак, відповідач не допускав бездіяльності щодо не розгляду заяви позивача від 30.07.2021. Окрім того, відповідач зазначив, що у відповідності до ч.2 ст. 128 Земельного кодексу України у заяві позивача від 30.07.2021 не зазначено про надання згоди на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки, що розцінюється як відмова від укладення договору про оплату авансового внеску.
Суд, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив наступні обставини.
Як випливає із матеріалів справи, 30.07.2021 ОСОБА_1 звернувся до голови Уланівської сільської ради із заявою про продаж в приватну власність земельної ділянки за кадастровим номером 0524883100:02:001:0246, загальною площею 50 га, призначеної для ведення селянського (фермерського) господарства, що знаходиться на території Уланівської сільської ради, яка перебуває у постійному користуванні на підставі державного акту на право постійного користування землею серії ВН № 0000063.
До вказаної заяви було долучено відповідні графічні матеріали та копії документів.
На 14 сесії 8 скликання Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області 21.09.2021 поставлено на розгляд проект рішення "Про надання згоди на продаж земельної ділянки, що перебуває у постійному користуванні гр. ОСОБА_1 для ведення селянського (фермерського) господарства".
Відповідно до витягу з протоколу від 21.09.2021 за зазначений проект рішення "за" проголосували 5 депутатів, "проти" - 3, "утримались" 13, відтак за результатами голосування рішення не прийнято.
Позивач не погоджуючись з такою бездіяльністю відповідача, яка полягає у неприйнятті мотивованого рішення про задоволення заяви або про відмову, звернувся із даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельний кодекс України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин.
Так, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону. До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать: 1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Приписами статті 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Відповідно до пункту 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення місцевої ради приймаються у формі відповідних рішень, прийнятих на сесії місцевої ради та рішень виконавчого комітету.
За змістом частин першої - третьої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
Згідно з ч.1 ст.128 ЗК України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Відповідно до ч.2 ст.128 ЗК України громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
До заяви (клопотання) додаються:
а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);
б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу;
г) копія свідоцтва про реєстрацію постійного представництва з правом ведення господарської діяльності на території України - для юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства іноземної держави.
Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови (ч.3 ст.128 ЗК України).
При цьому, ч.5 ст.128 ЗК України визначений перелік підстав для відмови в продажу земельної ділянки, який є вичерпним, а саме:
а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки;
б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;
в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності;
г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність;
ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
Таким чином, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки рішення про надання дозволу або про відмову, із наведенням обґрунтованих підстав такої відмови.
Вищевикладене свідчить, що за наслідками розгляду заяви позивача про надання згоди на проведення експертної грошової оцінки відповідно до ст. 128 Земельного кодексу України та ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні відповідач - Уланівська сільська рада - на пленарному засіданні повинна була прийняти рішення про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Проте, Уланівська сільська рада, за результатами голосування жодного з рішень відповідно до 128 Земельного кодексу України не прийняла.
Враховуючи обставини справи, Уланівська сільська рада, не прийнявши за результатами голосування жодного відповідного рішення за заявою позивача від 30.07.2021, порушила процедуру її розгляду, а отже діяла всупереч вимогам чинного законодавства.
Таким чином, неприйняття відповідачем рішення за заявою позивача у визначений спосіб ставить особу у певну правову невизначеність, що є недопустимим у відповідності до змісту та сутності принципів верховенства права та законності.
За правовою позицією, висловленою Великою Палатою Верховного Суду у постанові №800/304/17 від 27 лютого 2020 року під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Суд зазначає, що не надає правової оцінки підставам зазначеним відповідачем у відзиві щодо ненадання у заяві згоди на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки, оскільки такі обставини не були покладені в основу проекту рішення, тому дійшов до висновку, що заява позивача не розглянута відповідачем у спосіб, визначений Земельним кодексом України, зокрема, не прийнято рішення про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки чи про відмову в продажу. Натомість відмовляючи в продажі земельної ділянки, відповідач зобов`язаний навести усі підстави для відмови з посиланням на норми законодавства, якими такі підстави встановлені.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо належного розгляду заяви позивача про надання згоди на продаж земельної ділянки є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача розглянути заяву ОСОБА_1 від 30.07.2021 на продаж земельної ділянки за кадастровим номером 0524883100:02:001:0246, загальною площею 50 га, призначеної для ведення селянського (фермерського) господарства, що знаходиться на території Уланівської сільської ради, у спосіб, визначений законом з прийняттям вмотивованого рішення , суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Згідно з частиною 2 статті 5 КАС України захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У відповідності до пункту 10 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Виходячи із обставин цієї справи, суд вважає за необхідне зобов`язати Уланівську сільську раду розглянути заяву ОСОБА_1 від 30.07.2021 на продаж земельної ділянки за кадастровим номером 0524883100:02:001:0246, загальною площею 50 га, призначеної для ведення селянського (фермерського) господарства, що знаходиться на території Уланівської сільської ради, у спосіб, визначений законом з прийняттям вмотивованого рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Так, з огляду на результат розгляду справи та з урахуванням вказаної норми КАС України на користь позивача належить стягнути 908 грн. судових витрат, пов`язаних зі сплатою судового збору.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю
Визнати протиправною бездіяльність Уланівської сільської ради щодо неприйняття рішення у формі розпорядчого документу за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 30.07.2021 на продаж земельної ділянки за кадастровим номером 0524883100:02:001:0246, загальною площею 50 га, призначеної для ведення селянського (фермерського) господарства, що знаходиться на території Уланівської сільської ради, яка перебуває у постійному користуванні ОСОБА_1 .
Зобов`язати Уланівську сільську раду розглянути заяву ОСОБА_1 від 30.07.2021 на продаж земельної ділянки за кадастровим номером 0524883100:02:001:0246, загальною площею 50 га, призначеної для ведення селянського (фермерського) господарства, що знаходиться на території Уланівської сільської ради, у спосіб, визначений законом з прийняттям вмотивованого рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Стягнути на користь ОСОБА_1 сплачений при зверненні до суду судовий збір в сумі 908,00 грн. (дев`ятсот вісім) за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської ради.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
Відповідач: Уланівська сільська рада (вул. Миру, 9, с. Уланів, Хмільницький район, Вінницька область, 22032, ЄДРПОУ 22032).
Рішення суду сформовано 11.02.2022 року.
Суддя Бошкова Юлія Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2022 |
Оприлюднено | 15.02.2022 |
Номер документу | 103178763 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Бошкова Юлія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні