ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 січня 2022 року Справа № 160/20019/21
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Олійника В. М.
розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ :
25 жовтня 2021 року товариство з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України, в якій просить:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головною управління Держаної податкової служби в Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, про відмову у такій реєстрації №3103897/44401566 від 14.09.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 06.08.2021 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №1 від 06.08.2021 року подану товариством з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" (код ЄДРПОУ 44401566) датою її фактичного отримання.
В обґрунтування позовної заяви позивач зазначив, що між товариством з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" та товариством з обмеженою відповідальністю ЛД Харків (код ЄДРПОУ 01597402) був укладений договір поставки №2 від 05 серпня 2021 року.
Відповідно норм Податкового кодексу України по факту першої події було складено податкову накладну №1 від 06.08.2021 року на загальну суму з ПДВ - 30000,00 грн.
Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, 30 серпня 2021 року реєстрація ПН/РК від 06.08.2021 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Підстава зупинення - Коди УКТЗЕД /ДКПП товару послуг 3209 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та обсяг постачання дорівнює або перевищує величну залишку обсягу придбання такого товару /послуги та обсягу у його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН.
У зв`язку з цим позивачем на розгляд Комісії регіонального рівня (ГУ ДПС у Дніпропетровській області) з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 10 вересня 2021 року були подані відповідні пояснення та копії документів щодо податкової накладної реєстрацію якої зупинено.
14 вересня 2021 року прийнято рішення Комісії Головною управління Держаної податкової служби в Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, про відмову у такій реєстрації №3103897/44401566 від 14.09.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" №1 від 06.08.2021 року.
Позивач не погоджується із вказаним Рішенням та вважає, що під час складання (реєстрації) податкової накладної №1 від 06.08.2021 року та здійсненні господарської операції ним дотримано вимоги чинного законодавства, у тому числі щодо належного її документального оформлення та вона пов`язана із фінансово - господарською діяльністю товариства.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню Рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в особі Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.09.2021 року №3103897/44401566, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 06.08.2021 року, у зв`язку із чим звернулось із позовною заявою до адміністративного суду.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2021 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
30 листопада 2021 року на адресу суду від представника Державної податкової служби України надійшов відзив на позовну заяву вх.№107060/21, в якому представник заперечує у повному обсязі проти позовної заяви та просить відмовити у її задоволенні з наступних підстав.
Дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).
Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Разом з тим, у рішенні Європейського суду з прав людини від 02 червня 2006 року у справі Волохи проти України при наданні оцінки повноваженням державних органів суд виходив з декількох ознак, зокрема щодо наявності дискреції. Так, суд вказав, що норма права є передбачуваною , якщо вона сформульована з достатньою чіткістю, що дає змогу кожній особі - у разі потреби за допомогою відповідної консультації - регулювати свою поведінку. Надання правової дискреції органам виконавчої влади у вигляді необмежених повноважень було б несумісним з принципом верховенства права. Отже, закон має з достатньою чіткістю визначати межі такої дискреції, наданої компетентним органам, і порядок її здійснення, з урахуванням законної мети даного заходу, щоб забезпечити особі належний захист від свавільного втручання.
Відповідно до п.13 Порядку 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Тобто, Порядок 1246 визначає критерії, яким повинна відповідати податкова накладна, та в обов`язковому порядку повинна пройти перевірки у разі її надходження до ЄРПН.
Для ухвалення рішення про зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну, суд повинен перевірити саме той факт, що податкова накладна яка була подана позивачем відповідає всім критеріям відповідно до Пункт 12 Порядку 1246 і її можливо зареєструвати у ЄРПН,
При цьому така перевірка здійснюється податковим органом автоматично, і судом не може бути проведена.
Зокрема, висновки у постановах Верховного Суду від 13.02.2018 у справі №361/7567/15-а, від 07.03.2018 у справі №569/15527/16-а, від 20.03.2018 у справа №461/2579/17, від 20.03.2018 у справі №820/4554/17, від 03.04.2018 у справі №569/16681/16-а та від 12.04.2018 справа №826/8803/15 суть яких зводиться до того, що адміністративний суд, у справах щодо оскарження рішення дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, виконуючи завдання адміністративного судочинства щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення), передбаченим КАС України критеріям, не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за такими критеріями.
Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.
30 листопада 2021 року на адресу суду від представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву вх.№107061/21, в якому останній заперечує проти позовної заяви та просить відмовити у її задоволенні у повному обсязі з огляду на таке.
Платником подано до Єдиного реєстру податкових накладних на реєстрацію податкову накладну №1 від 06.08.2021 на загальну суму 30 000,0 грн., у т.ч. ПДВ - 5 000,0 грн. на Фарба Акватік фасадна 12,6 кг на ТОВ ЛД Харків (код за ЄДРПОУ 1597402).
За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником прийнято Рішення про відмову у реєстрації податкових накладних №3103897/44401566 від 14.09.2021, у зв`язку з наданням неповного пакету документів, а саме: не надано акт звірки та/або бухгалтерський рахунок 361, не надано документів придбання ТМЦ (договір, ВН, ТТН, сертифікат якості).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація вищезазначених податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (дані Квитанцій 1).
Відповідно до п.11 Порядку 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 44 Порядку 1165 визначено, що Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Тобто, Комісія контролюючого органу при прийнятті оскаржуваних рішень діяла у межах свої повноважень та у спосіб, що передбачений законом, здійснює перевірку поданих платником податку копій документів.
Згідно пункту 20 Порядку №1246, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Абзацом 10 пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку 1246, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Така квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття. Якщо платником податку надіслано для реєстрації кілька примірників однієї податкової накладної та/або розрахунку коригування, зареєстрованими вважаються податкова накладна та/або розрахунок коригування, відомості яких внесені до Реєстру, та платнику податку надіслана відповідна квитанція. У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (п.п.13-18 Порядку 1246).
В нормативно-правових актах відсутнє визначення терміну квитанція , але з огляду на юридичну практику, під квитанцією слід розуміти документ встановленої форми, що підтверджує факт приймання будь-яких документів тощо..
Тобто, квитанція не є рішення податкового органу, а лише підтверджує факт прийняття ПН/РК в електронному вигляді.
17 грудня 2021 року на адресу суду від представника позивача надійшли відповіді на відзив вх.№116134/21, вх.№116137/21, в яких, на думку позивача, відповідачами у відзиві на позовну заяву не спростовано твердження та аргументи стосовно суті позовних вимог, та зокрема, просить задовольнити адміністративний позов у повному обсязі, з огляду на наступне.
Позивач виконав свій обов`язок щодо надання до відповідача-1 та відповідача-2 усіх перелічених вище первинних та додаткових документів та пояснень по зупиненій податковій накладній №1 від 06.08.2021 року
Як зазначається у позовні заяві, у зв`язку із зупиненням реєстрації податкової накладної №1 від 06.08.2021 року та на підставі пунктів 13-15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивачем направлені до ГУ ДПС у Дніпропетровській області, Шевченківська ДПІ (Шевченківський р-н, м.Дніпра) повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинено з подальшим оскарженням рішення комісії регіонального рівня у відмові у реєстрації податкової накладної до відповідача-2, а саме:
- повідомлення №1 від 10.09.2021 року (квитанція №2, реєстраційний № 37687652 від 10.09.2021 р.), стосовно податкової накладної №1 від 06.08.2021 р. до якого було додано пояснення ТОВ Лідерпласт Україна та копії документів підтверджуючих господарську операцію у кількості 5 додатків.
У зв`язку з відмовою комісією регіонального рівня у реєстрації податкової накладної №1 від 06.08.2021 р. ЄРПН №9249427394, позивачем 24.09.2021 року до відповідача-2 була направлена скарга, реєстраційний номер 9278607199.
Разом зі скаргою на адресу відповідача-2 було направлено пояснення позивача вих.№7 від 15.09.2021 року та додані копії документів з підтвердження господарської операції, а саме:
- договір позички приміщення №1 від 16.06.2021 року з актом приймання-передачі та додатковою угодою №1 від 20.07.2021 р.;
- наказ про призначення директора;
- договір зберігання №1-ЛП від 01.09.2021 р.
- договір поставки №2 від 05.08.2021 р.;
- рахунок-фактура №001 від 05.08.2021 р.;
- платіжне доручення №1645 від 06.08.2021 р.;
- платіжне доручення №1656 від 10.08.2021 р.;
- видаткова накладна №001 від 06.09.2021 р.;
- договір поставки №104 від 05.08.2021 р.;
- видаткова накладна №СФ-102 від 06.08.2021 р.;
- рахунок - фактура №111 від 06.08.2021 р.;
- платіжне доручення №1 від 09.08.2021 р.;
- платіжне доручення №5 від 06.09.2021 р.;
- обороти рахунку 361 за 01.08.2021 по 24.09.2021 р.;
- обороти рахунку 631 за 01.08.2021 по 24.09.2021 р.;
01 жовтня 2021 року, відповідач-2 рішенням за результатами розгляду скарги позивача щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН за № 4415/44401566/2 залишено скаргу позивача без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН без змін.
Комісія ГУ ДПС України в Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації, відмовила позивачу в реєстрації податкових накладних за наведеним контрагентом в частині господарських операцій.
При цьому, позивачем направлялося на адресу контролюючого органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній, реєстрація якої була зупинена разом з копіями підтверджуючих документів, проте оскарженими рішеннями комісії, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, підприємству відмовлено у реєстрації такої податкової накладної.
Також Державною податковою службою України, за результатами розгляду вищенаведеної скарги позивача щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН залишено скаргу позивача без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/ розрахунку корегування в ЄРПН без змін щодо оспорюваної податкової накладної №1 від 06.08.2021 року.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (п.1 п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України).
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, і передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин (п. п. 10 п. 201.1 ст. 201).
Відповідно до пункту 4 Наказу Мінфіну №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Наказу Мінфіну №520 визначено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Так, позивачем у спосіб, визначений п.5 Порядку №1165 були надані пояснення та копії документів, наданих на підтвердження реальності здійснення господарських операцій по зупиненій податковій накладній, що підтверджується копією відповідних повідомлень, копіями вищенаведених документів та Квитанціями про їх прийняття, наявними в матеріалах справи.
Разом з тим, незважаючи на подані копії документів позивачем на підтвердження господарської операції за такими податковими накладними, комісією регіонального рівня, було прийнято оспорюване рішення №3103897/44401566 від 14.09.2021 року.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" - позивач, зареєстроване 16 липня 2021 року за номером 1002241070001097952, взято на податковий облік в органах державної податкової служби 15.06.2000 року, перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, Шевченківське ДПІ (Шевченківський район м.Дніпра).
Місцезнаходження суб`єкта господарювання відповідно до документів про державну реєстрацію: 49101, Дніпропетровська обл., м.Дніпро, вул.Грушевського Михайла, буд.61, кв.7.
Статут та реєстраційні дані товариства з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" передбачають право здійснювати наступні види діяльності, згідно кодів КВЕД: оптова торгівля хімічними продуктами (основний) - 46.75, діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту - 46.19, оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням - 46.73, оптова торгівля іншими проміжними продуктами - 46.76, неспеціалізована оптова торгівля - 46.90, діяльність у сфері права - 69.10, консультування з питань комерційної діяльності й керування - 70.22, дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки - 73.20.
Директор (керівник) товариства - Калініченко Юрій Вадимович.
Між товариством з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" та товариством з обмеженою відповідальністю ЛД Харків (код ЄДРПОУ 01597402) був укладений договір поставки №2 від 05 серпня 2021 року.
Відповідно до п.2.1. Договору Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця лакофарбову продукцію, виробництва Україна (далі - Товар), найменування, кількість, комплектність, ціна та асортимент якого визначені у рахунках-фактурах, видаткових накладних, а Покупець зобов`язується прийняти такий Товар, та оплатити його повну вартість згідно умов Договору .
Так, враховуючи п.2.1 Договору позивач зобов`язався передати ТОВ ЛД Харків у власність лакофарбову продукцію, а саме: фарбу Акватік фасадна 12,6 кг у кількості 230 одиниць та фарбу Акватік фасадна 6,3 кг у кількості 2 одиниць на загальну суму 64 815,00 (шістдесят чотири тисячі вісімсот п`ятнадцять) три. з ПДВ.
05 серпня 2021 року позивачем складено та виставлено на адресу покупця - ТОВ ЛД ХАРКІВ рахунок-фактуру №001 на суму - 64 815.00 грн.
Згідно з п.4.3 Договору поставки розрахунки між Сторонами здійснюються у безготівковій формі шляхом перерахування 100% передоплати вартості кожної партії Товару з поточного рахунку Покупця на поточний рахунок постачальника .
Згідно п.5.1 Договору, постачання товару здійснюється на умовах EXW - склад виробника, вул.Гвардійська, 20, м.Дпіпро.
Загальна вартість товару (рахунок-фактура №001 від 05.08.2021 року) складає суму 64 815,00 грн., що сплачено покупцем (ТОВ ЛД Харків ) двома частинами:
06 серпня 21 року згідно платіжного доручення №1645 від 06.08.21 року на суму 30 000,00 грн. з ПДВ.
10 серпня 2021 року згідно платіжного доручення №1656 на суму 34 815,00 грн. з ПДВ.
Відповідно до п.5.6 Договору постачальник зобов`язується зареєструвати податкову накладну в строки та порядку, визначеному діючим законодавством України
Згідно п.201.7 ст.201.1 Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
За фактом першої події (отримання коштів) позивачем були складені податкові накладні:
- податкова накладна №1 від 06.08.2021 року на загальну суму з ПДВ - 30000,00 грн.;
- податкова накладна №2 від 06.08.2021 року на загальну суму з ПДВ- 34815,00 грн.
Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, 30 серпня 2021 року реєстрація ПН/РК від 06.08.2021 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Підстава зупинення - Коди УКТЗЕД /ДКПП товару послуг 3209 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та обсяг постачання дорівнює або перевищує величну залишку обсягу придбання такого товару /послуги та обсягу у його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН, з формулюванням наданням неповного пакету документів, а саме: не надано акт звірки та/або бухгалтерський рахунок 361, не надано документів придбання ТМЦ (договір, ВН, ТТН, сертифікат якості).
В рамках господарської діяльності, 01 вересня 2021 року між позивачем (Поклажодавець) та ТОВ Агро-Союз-Термінал (Зберігач) (код ЄДРПОУ 33892463) укладено Договір зберігання №1/ЛП.
Відповідно до умов цього Договору, зберігач зобов`язується зберігати протягом дії Договору передані Поклажодавцем товари, в подальшому іменовані - майно або товар , і повернути його Поклажодавцю після настання умов або строків, зазначених в цьому Договорі, та надавати додаткові послуги, обсяг та ціна яких узгоджуються сторонами додатково в письмовій формі, а Поклажодавець приймає на себе зобов`язання прийняти це майно від зберігача після настання умов або строків, зазначених в цьому Договорі, і сплачувати зберігачу плату за зберігання та додаткові послуги в розмірі та в порядку, визначеному в Договорі.
Договір діє до 31 грудня 2021 року.
06 вересня 2021 року, згідно видаткової накладної №001, позивачем задля виконання умов договору поставки №2 від 05.08.2021 року на адресу контрагента в повному обсязі було здійснено відвантаження лакофарбової продукції, а саме: фарба Акватік фасадної 12,6 кг у кількості 230 одиниць та фарби Акватік фасадної 6.3 кг у кількості 2 одиниць на загальну суму 64 815,00 (шістдесят чотири тисячі вісімсот п`ятнадцять) грн. з ПДВ.
Отже на виконання власних зобов`язаних, за наведеним Договором поставки №2 від 05.08.2021 року, позивачем була відвантажена партія товару (лакофарбова продукція) на адресу покупця згідно умовам Договору, з документальним відображенням цих операцій в бухгалтерському та податковому обліку.
Виробником та постачальником товару, який відвантажений позивачем на адресу ТОВ ЛД Харків є ТОВ Справжні фарби (код ЄДРПОУ 32513664), що підтверджується сертифікатом якості виробника.
10 вересня 2021 року на адресу відповідача-2 відправлено повідомлення №1 (реєстраційний номер 9278607199), стосовно податкової накладної №1 від 06.08.2021 року до якого було додано пояснення ТОВ Лідерпласт Україна та копії документів підтверджуючих господарську операцію у кількості 5 додатків
14 вересня 2021 року прийнято рішення Комісії Головною управління Держаної податкової служби в Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, про відмову у такій реєстрації №3103897/44401566 від 14.09.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" №1 від 06.08.2021 року.
Разом зі скаргою на адресу відповідача -2 було направлено пояснення позивача вих.№7 від 15.09.2021 року та додані копії документів з підтвердження господарської операції, а саме:
- договір позички приміщення №1 від 16.06.2021 року з актом приймання-передачі та додатковою угодою №1 від 20.07.2021 року;
- наказ про призначення директора;
- договір зберігання №1-ЛП від 01.09.2021 року;
- договір поставки №2 від 05.08.2021 року ;
- рахунок-фактура №001 від 05.08.2021 року;
- платіжне доручення №1645 від 06.08.2021 року ;
- платіжне доручення №1656 від 10.08.2021 року ;
- видаткова накладна №001 від 06.09.2021 року ;
- договір поставки №104 від 05.08.2021 року ;
- видаткова накладна №СФ-102 від 06.08.2021 року ;
- рахунок - фактура №111 від 06.08.2021 року;
- платіжне доручення №1 від 09.08.2021 року;
- платіжне доручення №5 від 06.09.2021 року ;
- обороти рахунку 361 за 01.08.2021 по 24.09.2021 року ;
- обороти рахунку 631 за 01.08.2021 по 24.09.2021 року ;
01 жовтня 2021 року відповідач-2 рішенням за результатами розгляду скарги позивача щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН за №4415/44401566/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН без змін.
Позивач не погоджується із вказаним рішенням та вважає, що під час складання (реєстрації) податкової накладної №1 від 06.08.2021 року та здійсненні господарської операції ним дотримано вимоги чинного законодавства, у тому числі щодо належного її документального оформлення та вона пов`язана із фінансово - господарською діяльністю товариства.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню Рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в особі Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.09.2021 року №3103897/44401566, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 06.08.2021 року, у зв`язку із чим звернулось із позовною заявою до адміністративного суду.
Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до станині 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшла на поточний рахунок як попередня оплата (аванс), (пункт 201.7 статті 201 ПК України).
Судом встановлено, що у даному випадку складено податкову накладну №1 від 06.08.2021 року на загальну суму 30 000,0 грн., у т.ч. ПДВ - 5 000,0 грн. на Фарба Акватік фасадна 12,6 кг на ТОВ ЛД Харків (код за ЄДРПОУ 1597402).
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Станом на дату виникнення спірних правовідносин є чинним Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набрала чинності 01.02.2020, порядком визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі , права та обов`язки їх членів.
Згідно пункту 2 Порядку №1165:
1) автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;
2) комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
3) комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС;
4) критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик;
5) ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Порядком №1165 передбачено здійснення автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків.
Згідно пункту 3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування:
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
- загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
- значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
- значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Пунктом 4 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3) (абзац другий пункту 5 Порядку №1165).
Згідно із пунктом 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).
Пунктом 10 Порядку №1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно із пунктом 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (абзац другий пункту 25 Порядку №1165).
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (пункт 26 Порядку №1165).
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку №1165).
Згідно із пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1165) відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/342216 визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС (пункт 2 Порядку №520).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку №520).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4 Порядку №520).
Згідно пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
1) договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
2) договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
3) первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
4) розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
5) документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до пункту 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку №520).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку №520).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10 Порядку № 520).
Згідно пункту 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
1) ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
2) та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
3) та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 , згідно пункту 17 якого у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Згідно пункту 18 Порядку №1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).
За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.
Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Пунктом 19 Порядку №1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
1) прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
2) набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
3) неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).
Як вбачається зі спірного рішення №3103897/44401566 від 14.09.2021 року, у якому зазначена підстава його прийняття: не надання платником податків копій документів, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
При цьому, суд зазначає, що оскаржуване рішення містять обов`язок податкового органу підкреслити документи, яких не вистачає, проте в спірному рішенні не підкреслено жодного документу, який необхідно надати позивачу.
В графі додаткова інформація зазначено підставу: не надано акт звірки та/або бухгалтерський рахунок 361, не надано документів придбання ТМЦ (договір, ВН, ТТН, сертифікат якості).
Отже, позиція відповідача щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, є необґрунтованою, а в спірних рішеннях не наведено обґрунтувань причин відмови у реєстрації податкової накладної, складеної позивачем.
При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 04.12.2018 року у справі №821/1173/17.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить із того, що одним із способів здійснення податкового контролю є ведення обліку платників податків та інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів, яке є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (статті 62,71 ПК України).
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Ризик, відповідно до підпункту 14.1.221 пункту 14.1 статті 14 ПК України це ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов`язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Процедура зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної/розрахунку коригування.
При цьому, згідно із пунктом 2 Порядку №1165 ризик порушення норм податкового законодавства це ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником ПДВ виконання свого податкового обов`язку.
Зупинивши реєстрацію податкової накладної №4, відповідач запропонував позивачу надати документи, необхідні для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних у Реєстрі, без визначення переліку документів.
При цьому, перелік таких документів визначений пунктом 5 Порядку №520.
Суд зазначає, що у надісланій позивачеві квитанції №1 від 30 серпня 2021 року про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 06.08.2021 року не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.
Крім того позивачем 10 вересня 2021 року на адресу відповідача-2 вперше відправлено повідомлення №1 (реєстраційний номер 9278607199), стосовно податкової накладної №1 від 06.08.2021 року до якого було додано пояснення ТОВ Лідерпласт Україна та копії документів підтверджуючих господарську операцію у кількості 5 додатків.
Однак, для розблокування в Єдиному реєстрі податкових накладних позивачем, у тому числі по податковій накладній №1 від 06.08.2021 року, разом зі скаргою на адресу відповідача-2 було направлено пояснення позивача вих.№7 від 15.09.2021 року та додані копії документів з підтвердження господарської операції, а саме:
- договір позички приміщення №1 від 16.06.2021 року з актом приймання-передачі та додатковою угодою №1 від 20.07.2021 року;
- наказ про призначення директора;
- договір зберігання №1-ЛП від 01.09.2021 року;
- договір поставки №2 від 05.08.2021 року ;
- рахунок-фактура №001 від 05.08.2021 року;
- платіжне доручення №1645 від 06.08.2021 року ;
- платіжне доручення №1656 від 10.08.2021 року ;
- видаткова накладна №001 від 06.09.2021 року ;
- договір поставки №104 від 05.08.2021 року ;
- видаткова накладна №СФ-102 від 06.08.2021 року ;
- рахунок - фактура №111 від 06.08.2021 року;
- платіжне доручення №1 від 09.08.2021 року;
- платіжне доручення №5 від 06.09.2021 року ;
- обороти рахунку 361 за 01.08.2021 по 24.09.2021 року ;
- обороти рахунку 631 за 01.08.2021 по 24.09.2021 року ;
Однак, з урахуванням наданих документів та пояснень 01 жовтня 2021 року, відповідач-2 рішенням за результатами розгляду скарги позивача щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН за №4415/44401566/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН без змін.
Отже, позивачем були здійсненні всі необхідні дії для надання копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, які підтверджують реальність здійснених операцій та їх пов`язаність з господарською діяльністю ТОВ "ЛД Харків" (код ЄДРПОУ 01597402).
У постанові Верховного Суду від 20.11.2019 у справі №826/9457/18 (ЄДРСР 85803891) зазначено, що надаючи правову оцінку прийнятим податковим органом рішенням, суди також повинні з`ясувати, чи містять вони конкретну інформацію щодо причин та підстав для їх прийняття, із зазначенням того, яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, як того вимагає форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН визначена Порядком.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 21.05.2019 у справах №620/3556/18 (ЄДРСР 81857391), №815/2791/18 (ЄДРСР 81858145), від 14.05.2019 у справі №817/1356/18 (ЄДРСР 81727808), від 22.04.2019 у справі №2040/5445/18 (ЄДРСР 81366622).
Здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 18.07.2019 у справі №1740/2004/18 (ЄДРСР 83105330), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (ЄДРСР 81858144), від 25.10.2019 у справі №0340/1834/18 (ЄДРСР 85207548), від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18 (ЄДРСР 85574619).
Відмовляючи у реєстрації податкової накладної №1 від 06.08.2021 року, відповідач мав можливість підкреслення первинних документів серед наведених у такому рішенні (у встановленій формі), які була не надана платником податків. Проте, вказані дії відповідачем не вчинені.
Отже, в даному випадку суд зазначає, що використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком.
Відмовляючи у реєстрації податкової накладної №1 від 06.08.2021 року, у зв`язку із недотриманням податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Враховуючи вищевказане, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" у повному обсязі.
Щодо судових витрат зі сплати судового збору, суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог ч.1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до вимог ч.1 статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Позивач при зверненні із позовною заявою до адміністративного суду сплатив суму судового збору у розмірі 2270,00 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням АТ "ОТП Банк" у м.Києві №34 від 19 жовтня 2021 року.
У зв`язку з викладеним, суд вважає за необхідне стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" (код ЄДРПОУ 44401566) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2270,00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят гривень нуль копійок).
Керуючись ст.ст.241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в особі Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.09.2021 року №3103897/44401566, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 06.08.2021 року товариства з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна".
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 06.08.2021 року подану товариством з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" (код ЄДРПОУ 44401566) датою її фактичного отримання.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Лідерпласт Україна" (код ЄДРПОУ 44401566) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2270,00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят гривень нуль копійок).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя В.М. Олійник
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2022 |
Оприлюднено | 15.02.2022 |
Номер документу | 103182921 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні