Рішення
від 28.12.2021 по справі 160/20109/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 грудня 2021 року Справа № 160/20109/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Озерянської С.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін в письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Державної інспекції енергетичного нагляду України до Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» про стягнення штрафної санкції,-

ВСТАНОВИВ:

26.10.2021 року Державна інспекція енергетичного нагляду України звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, у якій позивач просить стягнути з Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» (вул. Електрометалургів, буд. 310, м. Нікополь, Дніпропетровська область, 53200, код ЄДРПОУ 00186520) штрафну санкцію у розмірі 85 000,00 грн. згідно з розпорядженням від 31.08.2021 №2 про накладання штрафних санкцій за порушення законодавства у сфері електроенергетики/ теплопостачання на розрахунковий рахунок IBAN: UA598999980313090106000004579 в ГУК у Дн-кій обл. /м. Нікополь/21081100 (Адміністративні штрафи та інші санкції), ЄДРПОУ 37988155, Призначення платежу: *; 121; 21081100; код ЄДРПОУ платника; сплата штрафу.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за Акціонерним товариством «Нікопольський завод феросплавів» рахується несплачена сума штрафної санкції, що визначена розпорядженням від 31.08.2021 №2. У добровільному порядку сума штрафу відповідачем не сплачена.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.11.2021 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Цією ж ухвалою відповідачу надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Представником відповідача 18.11.2021 надано до суду відзив на позовну заяву, згідно змісту якого останній просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог Державної інспекції енергетичного нагляду України оскільки, підстави для проведення заходу державного нагляду (контролю) відсутні, а складені суб`єктом владних повноважень документи не відповідають вимогам законодавства.

Дослідивши письмові докази наявні у матеріалах справи, суд встановив наступне.

Акціонерне товариство Нікопольський завод феросплавів , як суб`єкт господарської діяльності, має ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, видану відповідно до постанови ШРЕКП від 16.10.2015 № 1215.

Державною інспекцією енергетичного нагляду України на підставі доручення від 27.07.2021 № 31581/5/1-21, наказу від 28.07.2021 №155 Про здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання ПАТ Нікопольський завод феросплавів вимог законодавства у галузі електроенергетики та направлення на проведення заходу з державного нагляду (контролю) від 28.07.2021 №480-Н-5.4-21 заплановано в термін з 02.08.2021 по 05.08.2021 провести позаплановий захід державного нагляду (контролю) з питань дотриманням встановленого законодавством порядку застосування відповідачем як електропостачальником заходів з обмеження та/або припинення постачання електричної енергії споживачам та, у разі необхідності, вжити заходів реагування у зв`язку з виявленими системними порушеннями господарської діяльності.

Однак, керівництвом Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» 02.08.2021 та 03.08.2021 не надано представникам позивача доступ на територію заводу для проведення заходу з державного нагляду (контролю).

У зв`язку з чим, складено акт від 04.08.2021 №А9/16.4-21 та видано припис від 04.08.2021 №ПР9/16.4-21 з вимогою надати доступ для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю).

В свою чергу, відповідач на виконання припису від 04.08.2021 №ПР9/16.4-21 доступу на територію товариства не надав, що стало підставою для здійснення позапланової перевірки.

Відповідно до наказу від 17.08.2021 №170 та направлення на проведення заходу з державного нагляду (контролю) від 17.08.2021 №542-Н-5.4-21 фахівці позивача здійснили перевірку виконання відповідачем припису від 04.08.2021 №ПР9/16.4-21, проте відповідач повторно не допустив представників позивача для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю).

У зв`язку з невиконанням припису від 04.08.2021 №ПР 9/16.4-21, позивачем прийнято розпорядження від 31.08.2021 №2 про накладення штрафних санкцій за порушення законодавства у сфері електроенергетики/теплопостачання та застосовано до відповідача штрафну санкцію у розмірі 85000,0 грн.

Листом від 31.08.2021 на адресу відповідача направлено розпорядження від 31.08.2021 №2 для сплати штрафу.

Згідно копії рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення вказане розпорядження отримане представником підприємства 06.09.2021.

З метою стягнення суми штрафних санкцій за порушення законодавства у сфері електроенергетики/теплопостачання у судовому порядку, позивач звернувся до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України Про ринок електричної енергії державний нагляд (контроль) в електроенергетиці здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через відповідного міністра згідно із законодавством.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну інспекцію енергетичного нагляду України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2018 №77 (далі-Положення), Держенергонагляд є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та який реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) у галузях електроенергетики та теплопостачання.

Пунктом 2 Положення визначено, що Держенергонагляд у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Згідно з підпунктом 2 пункту 4 Положення Держенергонагляд відповідно до покладених на нього завдань: здійснює державний енергетичний нагляд за:

електричними установками і мережами учасників ринку (крім споживачів);

дотриманням учасниками ринку (крім споживачів) вимог правил та інших нормативно-правових актів і нормативних документів з питань технічної експлуатації електричних станцій і мереж, технічного стану електричних установок і мереж, а саме за: забезпеченням надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам; відповідністю схем електропостачання (зовнішніх та внутрішніх) категорійності споживачів та їх струмоприймачів; наявністю та станом резервних автономних джерел живлення на об`єктах споживачів електричної енергії першої категорії і особливої групи першої категорії з надійності електропостачання; організацією та періодичністю проведення спеціальної підготовки працівників, які забезпечують оперативно-технологічне управління і технічне обслуговування обладнання на об`єктах електроенергетики, періодичністю перевірки рівня знань зазначених працівників щодо вимог відповідних нормативно-правових актів та нормативних документів з питань технічної експлуатації електричних станцій і мереж, технічного стану електричних установок і мереж; дотриманням встановленого нормативними документами з питань електроенергетики порядку застосування оператором системи передачі, оператором системи розподілу та електропостачальником заходів з обмеження та/або припинення постачання електричної енергії споживачам; дотриманням особливого режиму відключення та/або обмеження електропостачання захищених споживачів; забезпеченням належного технічного стану елементів обладнання системної протиаварійної автоматики, встановлених у учасників ринку (у тому числі споживачів); тепловими, тепловикористальними установками та мережами суб`єктів відносин у сфері теплопостачання щодо додержання вимог нормативно- правових актів, нормативних документів з питань технічного стану теплових, тепловикористальних установок та мереж, їх експлуатації, проектування, будівництва, підтвердження готовності до роботи, користування енергією у сфері теплопостачання.

Таким чином, Державна інспекція енергетичного нагляду України є органом який реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) у галузях електроенергетики та теплопостачання, а також здійснює державний енергетичний нагляд під час проведення заходів державного нагляду (контролю).

Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

У відповідності до ч. 1 ст. 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності підставами для здійснення позапланових заходів є, у тому числі, перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Відповідно до ч. 1, 2, 7-9 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Відповідно до статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний:

допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом;

не створювати перешкоди органам державного нагляду (контролю) чи їх посадовим особам при здійсненні ними заходів державного нагляду (контролю), за умови що зазначені заходи здійснюються такими особами відповідно до вимог закону;

виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства;

надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону;

одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу.

Згідно п. 10 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності посадові особи органу державного нагляду (контролю) з метою з`ясування обставин, які мають значення для повноти проведення заходу, здійснюють у межах повноважень, передбачених законом, огляд територій або приміщень, які використовуються для провадження господарської діяльності, а також будь-яких документів чи предметів, якщо це передбачено законом.

Згідно ч. 7-9 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Розпорядження або інший розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) - обов`язкове для виконання письмове рішення органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень у визначені строки. Розпорядження видається та підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу).

Розпорядження може передбачати застосування до суб`єкта господарювання санкцій, передбачених законом.

Згідно п. 9 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності невиконання приписів, розпоряджень та інших розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) тягне за собою застосування штрафних санкцій до суб`єкта господарювання згідно із законом.

Відповідно до підпункту а пункту 6 частини четвертої статті 77 Закону України Про ринок електричної енергії центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, у разі виявлення правопорушень на ринку електричної енергії приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на учасників ринку (крім споживачів) у таких розмірах: за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання приписів - до 5 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до частини третьої статті 12 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності у разі несплати суб`єктом господарювання застосованої до нього штрафної санкції за результатами здійснених заходів державного нагляду (контролю) протягом 15 календарних днів з дня вручення або направлення розпорядчого документа в порядку, передбаченому абзацами дванадцятим і тринадцятим частини дев`ятої статті 7 Закону, якщо розпорядчі документи не були оскаржені до органу державного нагляду (контролю) та/або в судовому порядку та залишені в силі, сума санкції стягується в судовому порядку.

Доказів оскарження чи скасування розпорядження від 31.08.2021 №2 про накладання штрафних санкцій за порушення законодавства у сфері електроенергетики/ теплопостачання до суду не надано, судом самостійне не встановлено.

При цьому судом не приймаються посилання відповідача на оскарження розпорядження №2 в судовому порядку, оскільки до суду не було надано доказів прийняття до розгляду таких позовних вимог.

Також матеріали справи не містять доказів на підтвердження сплати суми штрафу у розмірі 85 000,0 грн.

З огляду на встановлені судом обставини, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Усі інші аргументи сторін вивчені судом, однак є такими, що не потребують детального аналізу у судовому рішенні, оскільки вищенаведених висновків суду не спростовують.

Згідно із ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також враховуючи відсутність витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст. ст. 2, 139, 242-246, 250, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Державної інспекції енергетичного нагляду України (04112, м.Київ, вул. Дорогожицька, буд. 11/8, код ЄДРПОУ 42578602) до Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» (вул. Електрометалургів, буд. 310, м. Нікополь, Дніпропетровська область, 53200, код ЄДРПОУ 00186520) про стягнення штрафної санкції - задовольнити.

Стягнути з Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» (вул. Електрометалургів, буд. 310, м. Нікополь, Дніпропетровська область, 53200, код ЄДРПОУ 00186520) штрафну санкцію у розмірі 85 000,00 грн. (вісімдесят п`ять тисяч гривень) згідно з розпорядженням від 31.08.2021 №2 про накладання штрафних санкцій за порушення законодавства у сфері електроенергетики/ теплопостачання на розрахунковий рахунок IBAN: UA598999980313090106000004579 в ГУК у Дн-кій обл. /м. Нікополь/21081100 (Адміністративні штрафи та інші санкції), ЄДРПОУ 37988155, Призначення платежу: *; 121; 21081100; код ЄДРПОУ платника; сплата штрафу.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя С.І. Озерянська

Дата ухвалення рішення28.12.2021
Оприлюднено15.02.2022
Номер документу103183098
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення штрафної санкції

Судовий реєстр по справі —160/20109/21

Ухвала від 21.03.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Рішення від 28.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Рішення від 28.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Ухвала від 03.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Ухвала від 03.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Ухвала від 01.11.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні