Рішення
від 08.02.2022 по справі 460/310/22
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

08 лютого 2022 року м. Рівне №460/310/22

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді О.В. Поліщук за участю секретаря судового засідання Бляхи В.С.; позивача: представник Прищепа О.М.; відповідача: представник не прибув; розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Дубенської окружної прокуратури доБокіймівської сільської ради Дубенського району Рівненської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вжити вичерпних заходів для забезпечення реєстрації права комунальної власності на 128 земельних ділянок, -

В С Т А Н О В И В:

Керівник Дубенської окружної прокуратури (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Бокіймівської сільської ради Дубенського району Рівненської області (далі - відповідач) у якому просить суд: визнати протиправною бездіяльність відповідача та зобов`язати його вжити вичерпних заходів для забезпечення реєстрації права комунальної власності на 128 земельних ділянок з кадастровими номерами: 5623880500:03:009:1476, 5623880500:03:009:1477, 5623880500:03:009:1499, 5623880500:03:002:0597, 5623880500:03:009:1478, 5623880500:03:002:0600, 5623880500:03:023:0575, 5623880500:03:002:0599, 5623880500:03:008:1021, 5623880500:03:008:1029, 5623880500:01:005:0481, 5623880500:03:008:1020, 5623880500:03:009:1500, 5623880500:03:009:1488, 5623880500:03:009:1489, 5623880500:03:028:0010, 5623880500:03:023:0574, 5623880500:03:009:1490, 5623880500:03:009:1487, 5623880500:03:009:1483, 5623880500:03:009:1486, 5623888500:01:003:0103, 5623888500:03:011:0010, 5623889400:07:003:1184, 5623889400:07:003:1181, 5623889400:05:003:0161, 5623881800:03:003:0089, 5623881800:03:001:0495, 5623881800:03:001:0486, 5623881800:03:001:0487, 5623881800:03:001:0493, 5623881600:04:002:0997, 5623881600:04:002:1000, 5623881600:04:002:0999, 5623881600:04:002:1005, 5623881600:04:002:1001, 5623881600:04:008:0390, 5623881600:04:008:0387, 5623881600:04:008:0383, 5623881600:04:008:0381, 5623881600:04:006:0270, 5623881600:04:002:1012, 5623881600:01:001:0154, 5623881600:01:001:0155, 5623881600:04:008:0380, 5623881600:04:007:0022, 5623880500:01:005:0485, 5623880500:03:002:0598, 5623880500:03:006:0256, 5623880500:03:020:0002, 5623880500:03:008:1028, 5623880500:03:008:1022, 5623880500:03:009:1479, 5623880500:03:009:1496, 5623880500:03:009:1492, 5623880500:03:008:1030, 5623880500:03:009:1484, 5623880500:03:008:1026, 5623880500:03:009:1493, 5623880500:03:023:9999, 5623888500:03:002:0215, 5623888500:01:003:0101, 5623889400:07:003:1182, 5623889400:05:003:0163, 5623889400:07:003:1179, 5623889400:05:003:0162, 5623881800:03:001:0485, 5623881800:03:001:0484, 5623881800:03:001:0494, 5623881800:03:001:0497, 5623881800:03:001:0489, 5623881600:04:002:1002, 5623881600:04:002:1013, 5623881600:04:002:1008, 5623881600:04:008:0388, 5623881600:04:002:1017, 5623881600:04:012:0208, 5623881600:04:006:0268, 5623881600:04:002:1010, 5623881600:04:008:0384, 5623881600:02:001:0082, 5623881600:04:006:0271, 5623881600:01:001:9999, 5623881600:04:002:1011, 5623881600:04:006:0269, 5623881600:04:002:1006, 5623880500:03:006:0254, 5623880500:03:006:0255, 5623880500:03:006:0257, 5623880500:03:008:1024, 5623880500:01:005:0484, 5623880500:03:008:1025, 5623880500:03:009:1480, 5623880500:03:009:1482, 5623880500:03:009:1481, 5623880500:03:008:1023, 5623880500:03:009:1485, 5623880500:03:009:1495, 5623880500:03:009:1491, 5623880500:03:023:0572, 5623888500:01:003:0100, 5623888500:01:003:0102, 5623889400:07:003:1180, 5623889400:07:024:0001, 5623889400:07:016:1475, 5623889400:07:016:1476, 5623881800:03:001:0496, 5623881800:03:001:0488, 5623881800:03:001:0490, 5623881800:03:001:0492, 5623881600:04:002:0998, 5623881600:04:008:0378, 5623881600:04:002:1014, 5623881600:04:008:0379, 5623881600:04:012:0207, 5623881600:04:002:1003, 5623881600:04:008:0391, 5623881600:04:008:0386, 5623881600:04:008:0385, 5623881600:04:002:1004, 5623881600:04:002:1007, 5623881600:03:001:0600, 5623881600:01:001:0156, 5623881600:04:008:0389, 5623881600:04:002:1009 5623881600:04:003:0010, 5623881600:02:001:0083, 5623881600:04:011:0035.

Вирішуючи питання про наявність підстав для представництва інтересів держави прокурором у суді, суд зазначає наступне.

Згідно з пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

З урахуванням того, що поняття інтереси держави , відповідно до Рішення Конституційного суду України № 3-рп/99 від 08.04.1999, є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Така правова позиція висвітлена Верховним Судом у постановах у справі № 911/620/17 та від 13.11.2018 у справі № 910/2989/18.

При цьому, в основі інтересів держави, згідно даного рішення, завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання. В п. 3 зазначеного судового рішення суд в загальному, не пов`язуючи вказане поняття з конкретними нормами, які підлягали тлумаченню, вказує, що державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.

У резолютивній частині рішення Конституційного Суду України № 3-рп/99 зазначено, що прокурори та їх заступники подають до суду позови саме в інтересах держави, а не в інтересах підприємств, установ і організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності. Під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Відтак, інтереси держави (як загальне поняття) являють собою комплекс прав та законних інтересів як в цілому держави України (або народу України), так і інтереси окремої територіальної громади певної місцевості (жителі певного населеного пункту або декількох населених пунктів). Інтереси держави Україна та інтереси певної територіальної громади є частинами єдиного цілого - інтересів держави , про які зазначено в ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру .

Державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між собою та державою.

Таким чином, інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави , особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17, від 19 вересня 2019 року у справі № 815/724/15).

Звернення прокурора до суду у контексті спірних правовідносин спрямоване на дотримання встановлених Конституцією України принципів верховенства права та законності, а також задоволення суспільної потреби у дотриманні відновлення законності у сфері майнових правовідносин. Вказане свідчить про наявність передбачених ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру підстав для представництва інтересів держави в суді.

Таким чином, наведені вище норми законів та Рішення Конституційного Суду України, надають прокуророві право звертатися до суду з позовами про захист інтересів держави, обґрунтовуючи при цьому, в чому саме полягає таке порушення. Таку ж позицію висловив Верховний Суд у постанові від 26.07.2018 у справі № 926/1111/15.

Так, відповідно до підпункту 30 п. 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, затвердженого Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 21.05.2021 № 248 (далі - Положення) державний нагляд (контроль) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності здійснює Головне управління Держгеокадастру у відповідній області.

Згідно підпункту 3 п. 6 Положення посадові особи Головного управління в межах своїх повноважень мають право на звернення до суду лише у чітко визначених випадках, зокрема з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Отже, законодавством не надано право звертатись до суду на захист інтересів держави у спірних правовідносинах жодному іншому суб`єкту владних повноважень, тому за цим позовом прокурор набуває статусу позивача, оскільки є іншим органом державної влади, суб`єктом владних повноважень, на якого чинним законодавством України покладені владні управлінські функції та право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано законом, а тому справа підсудна окружному адміністративному суду з огляду на приписи частини 5 статті 19 КАС України.

Стислий виклад позиції сторін.

Позовні вимоги ґрунтуються на тому, що Дубенською окружною прокуратурою в ході вивчення стану дотримання законності при передачі в комунальну власність об`єднаних територіальних громад земель сільськогосподарського призначення державної форми власності з`ясовано, що Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області видано наказ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , відповідно до якого відповідачу передано в комунальну власність 133 земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 136, 6119 га. Вказують, що даний наказ є достатньою підставою для реєстрації права комунальної власності на зазначені ділянки, однак незважаючи на те, що підстави для набуття права комунальної власності на земельні ділянки виникли ще у грудні 2020 року, відповідачем понад рік не вжито заходів щодо реєстрації права комунальної власності на них, зокрема зареєстровано право власності лише на 5 земельних ділянок із 133 переданих. На переконання позивача, така бездіяльність сільської ради суперечить інтересам держави в цілому та територіальної громади, оскільки позбавляє її можливості володіти, користуватись та розпоряджатись земельними ділянками, внаслідок чого місцевий бюджет не отримує кошти, оскілки земельні ділянки без державної реєстрації права власності на них не можуть бути використані. Просить суд задовольнити позов у повному обсязі з підстав, наведених у позовній заяві.

25.01.2022 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому Бокіймівська сільська рада позовні вимоги Дубенської окружної прокуратури визнає та просить розглядати справу за відсутності свого представника.

Заяви, клопотання учасників справи.

Інших заяв та клопотань, які мають значення для вирішення спору до суду не надходило.

Процесуальні дії у справі.

Ухвалою суду від 11.02.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи ухвалено провести за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Фактичні обставини справи та зміст спірних правовідносин.

Розглянувши матеріали, повно та всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, надавши оцінку всім аргументам учасників справи, судом встановлено наступне.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад , відповідно до якого Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру, починаючи з 01.02.2018 необхідно забезпечити формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України.

На виконання розпорядження від 31.01.2018 № 60-р, Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області видано наказ від 14.12.2020 № 17-42-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , у п. 3 якого зобов`язано Бокіймівську сілську раду зареєструвати право комунальної власності на отримані земельні ділянки сільськогосподарського призначення у порядку, встановленому законом /а.с.13/.

14.12.2020 між Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області та Бокіймівською сільською радою підписано акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність /а.с. 14/.

Згідно п. 1 акта від 14.12.2020 Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області відповідно до наказу від 14.12.2020 № 17-42-ОТГ передає із державної власності, а Бокіймівська територіальна громада в особі Бокіймівської сільської ради приймає у комунальну власність земельні ділянки згідно з додатком до акта приймання-передачі.

Акт від 14.12.2020 із наказом від 14.12.2020 № 17-42-ОТГ є підставою для державної реєстрації права комунальної власності Бокіймівської сільської ради на зазначені у додатку земельні ділянки.

Судом досліджено додаток до акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 14.12.2020, у якому зазначено перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, що передаються у комунальну власність Бокіймівській територіальній громаді в особі Бокіймівської сільської ради, а саме 128 земельних ділянок з кадастровими номерами: 5623880500:03:009:1476, 5623880500:03:009:1477, 5623880500:03:009:1499, 5623880500:03:002:0597, 5623880500:03:009:1478, 5623880500:03:002:0600, 5623880500:03:023:0575, 5623880500:03:002:0599, 5623880500:03:008:1021, 5623880500:03:008:1029, 5623880500:01:005:0481, 5623880500:03:008:1020, 5623880500:03:009:1500, 5623880500:03:009:1488, 5623880500:03:009:1489, 5623880500:03:028:0010, 5623880500:03:023:0574, 5623880500:03:009:1490, 5623880500:03:009:1487, 5623880500:03:009:1483, 5623880500:03:009:1486, 5623888500:01:003:0103, 5623888500:03:011:0010, 5623889400:07:003:1184, 5623889400:07:003:1181, 5623889400:05:003:0161, 5623881800:03:003:0089, 5623881800:03:001:0495, 5623881800:03:001:0486, 5623881800:03:001:0487, 5623881800:03:001:0493, 5623881600:04:002:0997, 5623881600:04:002:1000, 5623881600:04:002:0999, 5623881600:04:002:1005, 5623881600:04:002:1001, 5623881600:04:008:0390, 5623881600:04:008:0387, 5623881600:04:008:0383, 5623881600:04:008:0381, 5623881600:04:006:0270, 5623881600:04:002:1012, 5623881600:01:001:0154, 5623881600:01:001:0155, 5623881600:04:008:0380, 5623881600:04:007:0022, 5623880500:01:005:0485, 5623880500:03:002:0598, 5623880500:03:006:0256, 5623880500:03:020:0002, 5623880500:03:008:1028, 5623880500:03:008:1022, 5623880500:03:009:1479, 5623880500:03:009:1496, 5623880500:03:009:1492, 5623880500:03:008:1030, 5623880500:03:009:1484, 5623880500:03:008:1026, 5623880500:03:009:1493, 5623880500:03:023:9999, 5623888500:03:002:0215, 5623888500:01:003:0101, 5623889400:07:003:1182, 5623889400:05:003:0163, 5623889400:07:003:1179, 5623889400:05:003:0162, 5623881800:03:001:0485, 5623881800:03:001:0484, 5623881800:03:001:0494, 5623881800:03:001:0497, 5623881800:03:001:0489, 5623881600:04:002:1002, 5623881600:04:002:1013, 5623881600:04:002:1008, 5623881600:04:008:0388, 5623881600:04:002:1017, 5623881600:04:012:0208, 5623881600:04:006:0268, 5623881600:04:002:1010, 5623881600:04:008:0384, 5623881600:02:001:0082, 5623881600:04:006:0271, 5623881600:01:001:9999, 5623881600:04:002:1011, 5623881600:04:006:0269, 5623881600:04:002:1006, 5623880500:03:006:0254, 5623880500:03:006:0255, 5623880500:03:006:0257, 5623880500:03:008:1024, 5623880500:01:005:0484, 5623880500:03:008:1025, 5623880500:03:009:1480, 5623880500:03:009:1482, 5623880500:03:009:1481, 5623880500:03:008:1023, 5623880500:03:009:1485, 5623880500:03:009:1495, 5623880500:03:009:1491, 5623880500:03:023:0572, 5623888500:01:003:0100, 5623888500:01:003:0102, 5623889400:07:003:1180, 5623889400:07:024:0001, 5623889400:07:016:1475, 5623889400:07:016:1476, 5623881800:03:001:0496, 5623881800:03:001:0488, 5623881800:03:001:0490, 5623881800:03:001:0492, 5623881600:04:002:0998, 5623881600:04:008:0378, 5623881600:04:002:1014, 5623881600:04:008:0379, 5623881600:04:012:0207, 5623881600:04:002:1003, 5623881600:04:008:0391, 5623881600:04:008:0386, 5623881600:04:008:0385, 5623881600:04:002:1004, 5623881600:04:002:1007, 5623881600:03:001:0600, 5623881600:01:001:0156, 5623881600:04:008:0389, 5623881600:04:002:1009 5623881600:04:003:0010, 5623881600:02:001:0083, 5623881600:04:011:0035 /а.с 15-21/.

Дубенською окружною прокуратурою на адресу Бокіймівської сільської ради надіслано лист від 24.11.2021 № 51-1887, у якому позивач просить відповідача надати інформацію щодо вжитих заходів, спрямованих на реєстрацію права власності на зазначені вище земельні ділянки за Бокіймівською територіальною громадою /а.с.22-25/.

Судом встановлено, що згідно інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна відсутні відомості про реєстрацію права власності на 128 зазначених вище земельних ділянок /а.с. 28-55/.

Спірні правовідносини виникли у зв`язку з тим, що бездіяльність Бокіймівської сільської ради не дає можливості провести державну реєстрацію права власності територіальної громади на земельні ділянки.

Докази відхилені судом та мотиви їх відхилення.

Суд не відхиляє докази подані учасниками справи. Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

За правилами ст. 117 Земельного кодексу України, передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.

На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.

Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Статтями 125 та 126 ЗК України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-VI (далі - Закон № 1952-VI).

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України № 1952-VI державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з ч. 2 ст. 3 Закону № 1952-VI речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до п. 1 та п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону № 1952-VI державній реєстрації прав підлягають:

1) право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва;

2) речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; іпотека; право довірчої власності; інші речові права відповідно до закону.

Разом з тим, відповідно до п. 8 ч. 8 ст. 34 Закону № 1952-VI від сплати адміністративного збору під час проведення державної реєстрації речових прав звільняються органи державної влади, органи місцевого самоврядування.

Отже, в силу вимог чинного законодавства земельні ділянки, що передані Бокіймівській сільській раді згідно акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 14.12.2020 підлягають державній реєстрації, як спосіб забезпечення виконання зобов`язань на нерухоме майно і підставою такої реєстрації є відповідне рішення органу виконавчої влади про передачу земельної ділянки у комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки.

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, крім іншого, вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР).

Згідно ч. 1 ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Органам місцевого самоврядування законом можуть надаватися окремі повноваження органів виконавчої влади, у здійсненні яких вони є підконтрольними відповідним органам виконавчої влади (ч. 2 ст. 16 Закону № 280/97-ВР).

Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання ст. 25 Закону №280/97-ВР.

Статтею 26 Закону №280/97-ВР встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Аналізуючи наведені норми права, суд дійшов висновку про наявність у відповідача необхідних підстав та повноважень, що надають можливість зареєструвати право власності на 128 земельних ділянок загальною площею 114, 9633 га.

Мотивована оцінка аргументів сторін і висновки суду.

Предметом цього позову є протиправна бездіяльність Бокіймівської сільської ради, що виражається у невжитті передбачених законодавством заходів щодо проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки, що передані Бокіймівській територіальній громаді відповідно до акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 14.12.2020.

Суд погоджується з доводами позивача про те, що право власності на земельні ділянки необхідно зареєструвати відповідно до Закону України № 1952-VI, відсутність відомостей про речові права на 128 земельних ділянок загальною площею 114, 9633 га виникла внаслідок бездіяльності Бокіймівської сільської ради, на яку покладений обов`язок зареєструвати вказані земельні ділянки згідно наказу від 14.12.2020 № 17-42-ОТГ та акта приймання-передачі від 14.12.2020.

За змістом статті 19 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України. Дана вимога стосується не тільки діяльності рад як суб`єктів владних повноважень, але й реалізації їх компетенції в цивільних (господарських) правовідносинах. Воля територіальної громади як власника може виражатися лише в таких діях органу місцевого самоврядування, які відповідають вимогам законодавства.

Аналогічну позицію викладено у постанові Верховного Суду України від 23.11.2016 у справі № 916/2144/15, у постановах Верховного Суду від 06.12.2018 у справах № 911/3144/17, № 902/404/17.

Відповідно до ч. 2 статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З огляду на встановлені обставини, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку, що бездіяльність відповідача не відповідає наведеним у ч. 2 ст. 2 КАС України критеріям, з чим і погодилась Бокіймівська сільська рада у наданій заяві про визнання позову, тому позовні вимоги Дубенської окружної прокуратури підлягають до задоволення.

Порушене право позивача та мотиви такого висновку.

Протиправна бездіяльність відповідача полягає у невиконанні вимог Земельного кодексу України, Закону України Про місцеве самоврядування , Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та у безпідставному зволіканні з наданням документів на проведення державної реєстрації права власності на земельні ділянки, така пасивна поведінка не узгоджується з інтересами територіальної громади, оскільки в силу вимог ч. 9 ст. 79-1 ЗК України, земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Земельні ділянки передані у комунальну власність з державної, тому їх використання повинно здійснюватися у суворій відповідності з вимогами чинного законодавства, із дотриманням певних обмежень щодо використання земель комунальної форми власності.

Державна реєстрація права власності на нерухоме майно покликана забезпечити охорону та захист прав та законних інтересів жителів територіальної громади шляхом створення додаткових гарантій для них, оскільки, матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Судові витрати.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки відповідні витрат, пов`язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз, позивачем понесені не були, судові витрати у вигляді судового збору стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 9, 73-79, 139, 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Дубенської окружної прокуратури (вул. І.Франка, 10, м.Дубно, Дубенський район, Рівненська область, 35600) до Бокіймівської сільської ради Дубенського району Рівненської області (вул. Незалежності, 14-А, с. Бокійма, Дубенський район, Рівненська область, 35162 ідентифікаційний код 04386574) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинення певних дій задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Бокіймівської сільської ради Дубенського району Рівненської області щодо невжиття заходів для державної реєстрації права комунальної власності на 128 земельних ділянок та зобов`язати Бокіймівську сільську раду Дубенського району Рівненської області вжити заходів для державної реєстрації права комунальної власності на 128 земельних ділянок з кадастровими номерами: 5623880500:03:009:1476, 5623880500:03:009:1477, 5623880500:03:009:1499, 5623880500:03:002:0597, 5623880500:03:009:1478, 5623880500:03:002:0600, 5623880500:03:023:0575, 5623880500:03:002:0599, 5623880500:03:008:1021, 5623880500:03:008:1029, 5623880500:01:005:0481, 5623880500:03:008:1020, 5623880500:03:009:1500, 5623880500:03:009:1488, 5623880500:03:009:1489, 5623880500:03:028:0010, 5623880500:03:023:0574, 5623880500:03:009:1490, 5623880500:03:009:1487, 5623880500:03:009:1483, 5623880500:03:009:1486, 5623888500:01:003:0103, 5623888500:03:011:0010, 5623889400:07:003:1184, 5623889400:07:003:1181, 5623889400:05:003:0161, 5623881800:03:003:0089, 5623881800:03:001:0495, 5623881800:03:001:0486, 5623881800:03:001:0487, 5623881800:03:001:0493, 5623881600:04:002:0997, 5623881600:04:002:1000, 5623881600:04:002:0999, 5623881600:04:002:1005, 5623881600:04:002:1001, 5623881600:04:008:0390, 5623881600:04:008:0387, 5623881600:04:008:0383, 5623881600:04:008:0381, 5623881600:04:006:0270, 5623881600:04:002:1012, 5623881600:01:001:0154, 5623881600:01:001:0155, 5623881600:04:008:0380, 5623881600:04:007:0022, 5623880500:01:005:0485, 5623880500:03:002:0598, 5623880500:03:006:0256, 5623880500:03:020:0002, 5623880500:03:008:1028, 5623880500:03:008:1022, 5623880500:03:009:1479, 5623880500:03:009:1496, 5623880500:03:009:1492, 5623880500:03:008:1030, 5623880500:03:009:1484, 5623880500:03:008:1026, 5623880500:03:009:1493, 5623880500:03:023:9999, 5623888500:03:002:0215, 5623888500:01:003:0101, 5623889400:07:003:1182, 5623889400:05:003:0163, 5623889400:07:003:1179, 5623889400:05:003:0162, 5623881800:03:001:0485, 5623881800:03:001:0484, 5623881800:03:001:0494, 5623881800:03:001:0497, 5623881800:03:001:0489, 5623881600:04:002:1002, 5623881600:04:002:1013, 5623881600:04:002:1008, 5623881600:04:008:0388, 5623881600:04:002:1017, 5623881600:04:012:0208, 5623881600:04:006:0268, 5623881600:04:002:1010, 5623881600:04:008:0384, 5623881600:02:001:0082, 5623881600:04:006:0271, 5623881600:01:001:9999, 5623881600:04:002:1011, 5623881600:04:006:0269, 5623881600:04:002:1006, 5623880500:03:006:0254, 5623880500:03:006:0255, 5623880500:03:006:0257, 5623880500:03:008:1024, 5623880500:01:005:0484, 5623880500:03:008:1025, 5623880500:03:009:1480, 5623880500:03:009:1482, 5623880500:03:009:1481, 5623880500:03:008:1023, 5623880500:03:009:1485, 5623880500:03:009:1495, 5623880500:03:009:1491, 5623880500:03:023:0572, 5623888500:01:003:0100, 5623888500:01:003:0102, 5623889400:07:003:1180, 5623889400:07:024:0001, 5623889400:07:016:1475, 5623889400:07:016:1476, 5623881800:03:001:0496, 5623881800:03:001:0488, 5623881800:03:001:0490, 5623881800:03:001:0492, 5623881600:04:002:0998, 5623881600:04:008:0378, 5623881600:04:002:1014, 5623881600:04:008:0379, 5623881600:04:012:0207, 5623881600:04:002:1003, 5623881600:04:008:0391, 5623881600:04:008:0386, 5623881600:04:008:0385, 5623881600:04:002:1004, 5623881600:04:002:1007, 5623881600:03:001:0600, 5623881600:01:001:0156, 5623881600:04:008:0389, 5623881600:04:002:1009 5623881600:04:003:0010, 5623881600:02:001:0083, 5623881600:04:011:0035.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасники справи:

Позивач - Дубенська окружна прокуратура (вул.І.Франка,10,м.Дубно,Дубенський район, Рівненська область,35600,

Відповідач - Бокіймівська сільська рада Дубенського району Рівненської області (вул.Незалежності,14-А,с.Бокійма,Дубенський район, Рівненська область,35162, ЄДРПОУ/РНОКПП 04386574)

Повний текст рішення складений 11 лютого 2022 року

Суддя О.В. Поліщук

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.02.2022
Оприлюднено16.02.2022
Номер документу103210377
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/310/22

Рішення від 08.02.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.В. Поліщук

Рішення від 08.02.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.В. Поліщук

Ухвала від 11.01.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.В. Поліщук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні