Рішення
від 09.02.2022 по справі 520/18773/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 лютого 2022 р. № 520/18773/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заічко О.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "АН-КОР" (вул. Франка, буд. 11, с. Олійники, Сахновщинський район, Харківська область, 64510, код ЄДРПОУ 43983495) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ

Позивач - Фермерське господарство "АН-КОР" звернувся до Харківського окружного адміністративного суду із позовною заявою, в якій просить суд:

- скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Харківській області про відмову в реєстрації податкової накладної розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.08.2021 року № 2954388/37825017.

- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, м. Київ, Львівська площа, 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 13.11.2020 року, виписану Фермерським господарством АН-КОР (код ЄДРПОУ 37825017, с. Олійники, вул. Франка, 11, Сахновщинський район Харківська область) на суму 124704,00 грн. (у т.ч. ПДВ- 20784,00 грн.), датою її фактичного подання 27.11.2020 року.

- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (філія) як відокремлений підрозділ у складі ДПС України та Державної податкової служби України солідарно на користь Фермерського господарства АН-КОР (код ЄДРПОУ 37825017, с. Олійники, вул. Франка, 11, Сахновщинський район, Харківська область) сплачений судовий збір.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що прийняте комісією Головного управління ДПС у Харківської області рішення від 06.08.2021 року № 2954388/37825017, відповідно до якого було відмовлено у реєстрації податкової накладної, незаконним, необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню з наступних підстав.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження відповідно до статті 262 КАС України.

Представником відповідача, Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, надано відзив на позов, в якому він заперечував проти задоволення позовних вимог зазначивши, що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних слугувало ненадання платником податків перелік документів, які зазначено у рішенні, а саме: по №1 від 13.11.2020 року не надано первинні документи щодо постачання/придбання товарів, зберігання, транспортування, зокрема, навантаження / розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки. У зв`язку із чим вважає позовні вимоги позивача вважає безпідставними та помилковими, та такими, що не підлягають задоволенню.

Представник відповідача, ДПС України, правом подачі до суду відзиву на позов - не скористався, причин його неподання не повідомив.

Згідно положень ч.4 ст. 159 КАС України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідно до ч.6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, дійшов наступного висновку.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач - Фермерське господарство АН-КОР є господарюючим суб`єктом, яке зареєстроване 18.07.2011 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 14701020000000316. який спеціалізується на вирощуванні зернових культур і насіння олійних, код за класифікатором видів економічної діяльності 01.11 (основний вид діяльності) відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Свою діяльність позивач здійснює на земельних ділянках сільськогосподарського призначення із земель державного резервного фонду кадастровий №6324886000:02:000:0235, №6324886000:02:000:0234, №6324886000:02:000:0236 на території Олійниківської сільської ради Сахновщинського району Харківської області відповідно до договорів оренди землі від 20.06.2011 року, укладених між Сахновщинською районною державною адміністрацією та головою ФГ АН-КОР - Корнієнко А.І.

Судом встановлено, що позивач є виробником товару, що підтверджує Розділ 1 форми №29-сг статистичної звітності Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур у 2020 році , відповідно до якої загальна посівна площа ФГ АН-КОР складає 78,48 га, зокрема, з них жито озиме 36,76 га. Цим звітом підтверджено, що обсяг виробництва жита за 2020 рік склав 1134,0 центнера ( 113,4 тон).

Довідкою ФГ АН-КОР підтверджено, що для сівби жита у вересні 2019 року використано насіння власного врожаю 2019 року у кількості 9190 кг. Зазначений факт також підтверджено актом № 4 витрати насіння та садивного матеріалу за вересень 2019 від 26.09.2019 року.

Судом встановлено, що для цього позивач орендує сільськогосподарську техніку:

- договори оренди № 23/03 від 23.03.2019, № 24/08 від 24.08.2019, № 13/09 від 13.09.2019, № 24/09 від 24.09.2019, № 1 від 01.01.2020, № 01/04 від 01.04.2020, №18/07 від 18.07.2020,

- акти приймання-передачі та акти наданих послуг до договорів оренди с\г техніки № 1 від 23.03.2019 р., № 1 від 24.08.2019, №1 від 10.10.2019, № 1 від 13.09.2019, № 01 від 18.09.2019, від 31.07.2020 р., № 1 від 01.04.2020, №1 від 01.01.2020, № 1 від 10.10.2019, від 31.12.2019.

Судом встановлено, що підприємство позивача для зберігання виробленої продукції користується складськими приміщеннями відповідно до договору складського зберігання зерна №9-ЗБ/2020 від 13 липня 2020 року, укладеного маж ним та АТ Державна продовольчо-зернова корпорація України Сахновщинський елеватор . Зерновий склад знаходиться за адресою Харківська область, смт. Сахновщина, вул.17 Вересня, 70. Реєстром відправки зерна (жита озимого) підтверджено транспортування жита у кількості 113400 кг на зберігання до АТ Державна продовольчо-зернова корпорація України Сахновщинський елеватор .

Зберігання та відвантаження виробленого позивачем жита підтверджується актами здачі-приймання робіт (надання послуг), укладеними між АТ ДПЗК Сахновщинський елеватор та ФГ АН-КОР № 123 від 31.10.2020 р., № 95 від 30.09.2020р., № 93 від 31.08.2020р.

05 серпня 2020 року ФГ АН-КОР та ТОВ АВАНТ (код ЄДРПОУ 22050168) уклали договір купівлі-продажу № 05/08/Ю, відповідно до умов якого продавець - позивач ФГ АН-КОР зобов`язалося поставити та передати у власність покупцю ТОВ АВАНТ (код ЄДРПОУ 22050168) зернові культури - жито у кількості 105 тонн.

За умовами укладеного договору було передбачено, що поставка здійснювалася на умовах франко склад продавця - АТ ДПЗКУ Сахновщинський елеватор транспортом покупця. За домовленістю сторін договору поставка і оплата здійснювалася трьома частинами, оплата проводилась шляхом безготівкового перерахування коштів на рахунок продавця ФГ АН-КОР .

Згідно вимог податкового законодавства позивач зареєстрував податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису (ЕЦП).

Проте, квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від; 27.11.2020 року №9315342015 ГУ ДПС у Харківській області було зупинено реєстрацію податкової накладної.

Як встановлено за матеріалами справи, 31.07.2021 року позивачем подано до ГУ ДПС у Харківській області повідомлення про подання пояснень та повного пакету копій документів щодо податкових накладних/розрахунків. Відповідно до квитанції №2 від 31.07.2021 р. документ прийнято ГУ ДПС у Харківській області.

Відповідно до повідомлення про подання пояснень та копій документів № 1 від 31.07.2021 до пояснень було подано пакет документів з 17 додатками, які підтверджували реальність господарської діяльності позивача.

Рішеннями Комісії ГУ ДПС у Харківській області від 06.08.2021 року №2954388/37825017, позивачу відмовлено у реєстрації ПН/РК в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податків копії документів, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

19.08.2021 року ФГ АН-КОР за допомогою програми електронного документообігу до ДФС України подано скаргу на рішення №2954388/37825017 від 06.08.2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових, з вичерпним переліком документів, що підтверджують проведення операції і постачання товару, необхідних для розгляду комісією.

Рішеннями за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових від 26.08.2021 року І№ 38537/37825017/2 скаргу залишено без задоволення та рішення Комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної розрахунку/коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Позивач вважає дії відповідачів в частині відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 13.11.2020 року в ЄРПН неправомірними та необґрунтованими, а порушене право позивача таким, що підлягає відновленню шляхом визнання дій відповідачів неправомірними, скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН з похідною вимогою про зобов`язання її зареєструвати. Зазначені обставини зумовили ФГ АН-КОР звернутись з даним позовом до суду.

По суті спірних позовних вимог суд зазначає, що згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Як зазначалось судом, 05 серпня 2020 року між ФГ АН-КОР та ТОВ АВАНТ укладено договір купівлі-продажу № 05/08/Ю, відповідно до умов якого продавець - позивач ФГ АН-КОР зобов`язалося поставити та передати у власність покупцю - ТОВ АВАНТ зернові культури - жито у кількості 105 тонн.

За матеріалами справи судом встановлено, що на виконання умов укладеного договору купівлі-продажу:

- відповідно до видаткової накладної №1 від 11 серпня 2020 року було відвантажено 39 580 тон жита на суму 189984,00 грн. Складена податкова накладна №1 від 11 серпня 2020 року на суму 189984,00 грн. ( у т.ч. ПДВ- 31664,00 ірн.), відповідачем - ДПС України проведено реєстрацію зазначеної податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних (рішення від 06.11.2020 №2113097/37825017);

- відповідно до видаткової накладної № 1 від 01 жовтня 2020 року було відвантажено 39220 тон жита на суму 188256,00 грн. Складена податкова накладна №1 від 01 жовтня 2020 року на суму 188256,00 грн. (у т.ч. ПДВ-31376,00 грн.), відповідачем - ДПС України проведено реєстрацію зазначеної податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних (рішення від 06.11.2020 №2113096/37825017);

- відповідно до видаткової накладної № 1 від 13 листопада 2020 року було відвантажено 25980 тон жита на суму 124704,00 грн. Складена податкова накладна №1 від 13 листопада 2020 року на суму 124704,00 грн. ( у т.ч. ПДВ- 20784,00 грн.), відповідачем - ДПС України відмовлено в реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних (рішення від 06.08.2021 №2954388/37825017).

Таким чином, за одним цивільно-правовим договором, який виконувався сторонами договору трьома відвантаженнями, дві податкові накладні пройшли реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних, а в реєстрації третьої податкової накладної відмовлено

Проте, позивачем було отримано від контролюючого органу квитанцію, в якій вказано, що відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної / розрахунків коригування в ЄРПН зупинена. Жодні конкретні пропозиції щодо необхідних документів в квитанції відсутні.

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі по тексту - Порядок №520).

Відповідно до пунктів 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» , «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналізуючи вище зазначені положення суд зазначає, що законодавець визначив два етапи реєстрації податкових накладних: перший це зупинення реєстрації податкової накладної який є проміжним перед прийняттями рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та другий, це сам етап прийняття рішення податковим органом.

Виходячи зі змісту вказаних норм, суд приходить до висновку, що рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної приймається за результатами оцінки наданих підприємством документів.

Судом встановлено, що контролюючим органом реєстрацію податкових накладних зупинено та в квитанції про зупинення їх реєстрації в ЄРПН запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН в ЄРПН.

Проте, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області прийнято спірне рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2954388/37825017 від 06.08.2021 року.

Суд звертає увагу, що в спірному рішенні контролюючим органом зазначено про ненадання підприємством первинних документів щодо постачання / придбання товарів, послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, ін., а також розрахункових документів та / або банківських виписок з особових рахунків.

Також у відзиві на позов представник відповідача зазначив, що за результатами розгляду наданих документів рішенням податкового органу відмовлено у реєстрації податкових накладних в ЄРПН внаслідок ненадання платником податків перелік документів, які зазначено у рішенні, а саме: по ПН 11 від 16.08.2021 відсутня оплата від покупця.

Суд не погоджується з такими твердженнями представника відповідача, з огляду на наступне.

Відповідно до видаткової накладної №1 від 13 листопада 2020 року було відвантажено 25,980 т зерна на суму 124704,00 грн., товарно-транспортна накладна № 288907 від 13.11.2020. Складена податкова накладна від 13 листопада 2020 року на суму 124704,00 грн. (у т.ч. ПДВ- 20784,00 грн.) Надійшла оплата через розрахунковий рахунок АТ Ощадбанк 16.11.2020 року - платіжне доручення №688 на суму 103920,00 грн., та 21.СІ1.2021 р. - платіжне доручення №837 на суму 10000,00 грн. Зазначений факт підтверджується виписками банку.

Товар було відвантажено з ФАТ Державна продовольчо-зернова корпорація України Сахновщинський елеваторі), де він знаходився на зберіганні (зберігання підтверджується договором складського зберігання зерна № 9-ЗБ/2020 від 13 липня 2020 року, рахунками на оплату зберігання та відвантаження №123 від 11.11.2020, рахунок-фактура №1 від 16.11.2020, акт здачі-приймання № 137 від 13.11.2020, товарно - транспортна накладна № 1 від 13.11.2020, довіреність № 37 від 01.10.2020 на отримання товару).

Реальність здійснення господарської операції підтверджується усіма необхідними документами. ФГ АН-!ІКОР своєчасно за встановленою формою та в повному обсязі, у відповідності до приписів Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року та п.п.201.16.1, плі.^)1.1б.2 п.,201.16 ст.201 ПК України подано ГУ ДПС у Харківській області інформацію та документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення господарських операцій та є достатніми для прийняття ГУ ДПС у Харківській області рішення про реєстрацію податкових накладних.

Копії наданих ФГ АН-КОР первинних документів не мають дефектів форми, змісту або походження, котрі в силу ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", п.201.1 ст.201 ПК України, п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. №88 спричиняють втрату первинними документами юридичної сили і доказовості.

Разом з повідомленнями платником податків було надіслано до податкового органу документи (додатки), що підтверджено даними повідомлення.

Квитанцією Головного ДПС в Харківській області підтверджено надсилання та збереження на центральному рівні надісланих повідомлення та документів.

Копії вказаних документів містяться в матеріалах справи.

Суд зазначає, що первинні документи та пояснення стосовно здійсненої господарської операції позивачем було надано до контролюючого органу, що підтверджується повідомленням щодо надання пояснення та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка міститься в матеріалах справи, що в свою чергу спростовує викладене в оскаржуваному рішенні відповідача твердження про ненадання позивачем первинних документів, а також інформацію в квитанції про зупинення реєстрації ПН в ЄРПН стосовно відповідності ненадання певних документів п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток 3 до Порядку №1165).

Жодних зауважень чи претензій до правоздатності і дієздатності юридичних осіб, які є сторонами правочину, відповідності правочину вимогам закону відповідачем не пред`являлось.

Відповідно до приписів статті 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно з положеннями статті 207 ЦК України встановлено, що правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо його зміст зафіксований в одному або кількох документах (у тому числі електронних), у листах, телеграмах, якими обмінялися сторони.

Правочин, який вчиняє юридична особа, підписується особами, уповноваженими на це її установчими документами, довіреністю, законом або іншими актами цивільного законодавства.

Статтею 180 Господарського кодексу України встановлено, що господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.

При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

За приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків і коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПЕС України).

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Отже, доказів наявності ознак фіктивності в діяльності контрагенту позивача, нікчемності або недійсності угоди, укладеної позивачем або відсутності реального характеру операції матеріали справи не містять, а відповідачами таких доказів до суду не надано.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, надані позивачем до контролюючого органу, а також до суду, первинні бухгалтерські документи підтверджують вчинення господарської операції та настання обставин, з якими закон пов`язує виникнення податкових зобов`язань та права виписки податкової накладної позивачем.

Суд звертає увагу, що разом з позовною заявою позивачем також надано до суду копії вказаних вище первинних документів на підтвердження здійснення господарських операцій, в результаті чого, керуючись вимогами п. 201.10 ст. 201 ПК України, позивачем подано податкову накладну для її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Незважаючи на подані документи, податковим органом регіонального рівня прийнято оскаржуване рішення про відмову у реєстрації НП.

Слід зазначити, що при вирішенні питання про реєстрацію податкових накладних адміністративний суд не досліджує зміст господарських правовідносин. Завдання суду полягає у дослідженні документів первинного бухгалтерського обліку в аспекті їх належності для цілей підтвердження реальності господарських операцій. Необхідність підтвердження реальності господарських операцій переслідує публічно-правові цілі - встановлення належності виконання платниками податків визначених законодавством податкових обов`язків.

Суд також звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції (ях) про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Також в квитанціях, якими зупинено реєстрацію податкової накладної, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому, суд зауважує, що в квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено переліку документів, які потрібно надати позивачу до контролюючого органу, які б були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Слід зазначити, що загальне зазначення в квитанції про зупинення реєстрації ПН щодо надання документів призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію (їв) зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Таким чином, недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкових накладних щодо оформлення квитанцій прямо вказує на те, що рішення, які прийнято на наступному етапі, тобто рішення комісії про відмову у реєстрації податкової (них) накладної (них), теж не є законними.

Відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі №819/330/18, яка враховується судом при вирішенні даної справи відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України.

Відтак, суд приходить до висновку про недоведеність відповідачем як суб`єктом владних повноважень наявності достатніх правових підстав для зупинення реєстрації поданих позивачем податкових накладних.

Частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи, що зупинення реєстрації податкової накладної відбулося не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативних для платника податків рішень, відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів правомірності прийнятого ним рішення, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області є протиправним та підлягає скасуванню в судовому порядку.

Пунктом 19 Порядку №1246, окрім іншого, визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).

У рішенні від 31.07.2003 року у справі "Дорани проти Ірландії" Європейським судом з прав людини зазначено, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.

Водночас, у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Салах Шейх проти Нідерландів" зазначено, що ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними. При вирішенні справи "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17 липня 2008 року) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.

В даному випадку, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Суд звертає увагу, що позивач просить суд зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 13.11.2020 року, датою її фактичного направлення для реєстрації 27.11.2020 року.

За таких підстав, суд задовольняє позовні вимоги в цій частині шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 13.11.2020 року, датою її направлення для реєстрації 27.11.2020 року.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ч.8 ст. 139 КАС України.

Суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача судовий збір за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України та ДПС України солідарно по 1135,00 грн. з кожного, оскільки оскаржуване рішення винесено Головним управлінням ДПС у Харківській області, яке позивач оскаржив в адміністративному порядку шляхом подання до ДПС України скарги, за результатами розгляду якої ДПС України прийняло рішення про залишення скарги без задоволення, а вказаного вище оскаржуваного рішення - без змін.

Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-263, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Фермерського господарства "АН-КОР" (вул. Франка, буд. 11, с. Олійники, Сахновщинський район, Харківська область, 64510, код ЄДРПОУ 43983495) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Харківській області про відмову в реєстрації податкової накладної розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.08.2021 року №2954388/37825017.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, м. Київ, Львівська площа, 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 13.11.2020 року, виписану Фермерським господарством АН-КОР (код ЄДРПОУ 37825017, с. Олійники, вул. Франка, 11, Сахновщинський район Харківська область) на суму 124704,00 грн. (у т.ч. ПДВ- 20784,00 грн.), датою її фактичного подання 27.11.2020 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України (код ЄДРПОУ ВП 43983495) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) на користь Фермерського господарства "АН-КОР" (ЄДРПОУ 43983495) 2270,00 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп. на відшкодування судових витрат солідарно з кожного з відповідачів по 1135,00 (одна тисяча сто тридцять п`ять) грн. 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складено та підписано 10 лютого 2022 року.

Суддя Заічко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.02.2022
Оприлюднено16.02.2022
Номер документу103217528
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/18773/21

Ухвала від 30.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 16.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 16.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 01.11.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Рішення від 09.02.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 05.10.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні