Рішення
від 02.02.2022 по справі 580/7796/21
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 лютого 2022 року справа № 580/7796/21

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово в складі головуючого судді Бабич А.М.,

за участю:

секретаря судового засідання - Зерщикової Т.В.,

представника позивача - Виштака Ю.М. (згідно з довіреністю),

представника відповідачів - Чернікова О.В. (у порядку самопредставництва),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА "АГРОМИР-К" до ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ, Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування рішень і зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ :

ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО "АГРОМИР-К" (20100, Черкаська обл., Маньківський р-н, селище міського типу Маньківка, провулок Пархоменка, будинок 13; код ЄДРПОУ 39674620) (далі - позивач) подало у Черкаський окружний адміністративний суд позов, в якому з урахуванням заяви вх.№46225/21 просив:

визнати протиправним і скасувати рішення комісії, створеної у Головному управлінні ДПС у Черкаській області (18002, м.Черкаси, вул.Хрещатик, буд.235; код ЄДРПОУ 43131663) (далі - відповідач-1), від 17.06.2021 №2779427/39674620 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкової накладної (далі - ПН) від 07.09.2020 №2;

визнати протиправним і скасувати рішення комісії, створеної в Державній податковій службі України (04053, місто Київ, Львівська Площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) (далі - відповідач-2), від 07.07.2021 №31116/39674620/2;

зобов`язати відповідача-2 зареєструвати в ЄРПН ПН позивача від 07.09.2020 №2 датою її фактичного подання, а саме 07.09.2020.

Додатково просив стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів на його користь витрати зі сплати судового збору в сумі 4540,00грн.

В обґрунтування зазначено, що спірні рішення винесені не обґрунтовано всупереч закону щодо дійсних правочинів позивача про продаж власно вирощеної пшениці.

29.11.2021 суд постановив ухвалу про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття загального позовного провадження.

21.12.2021 на адресу суду надійшов відзив відповідачів з проханням відмовити у задоволенні позову повністю. Стверджують, що не допустили порушень та винесли спірні рішення з дотриманням вимог закону із-за відсутності в платника повного переліку обов`язкових документів: договору на закупівлю насіння пшениці (посівного матеріалу), видаткової (далі - ВН) та товарно-транспортної накладної (далі - ТТН) на посівний матеріал, договір на закупівлю засобів захисту рослин, ВН на закупівлю засобів захисту рослин, ТТН на поставку засобів захисту рослин, договір на закупівлю паливо-мастильних матеріалів, ВН і ТТН до нього, статистичної звітності №29-СГ, №4-СГ, №37-СГ. Відповідачі просять урахувати, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН є їх дискреційними повноваженнями, про що вказано в рішенні Верховного Суду в постанові від 03.03.2021 у справі №320/4182/20.

31.12.2021 на адресу суду надійшла від позивача відповідь на відзив з проханням позов задовольнити. Стверджує, що відповідачі навели недостовірні відомості та намагаються у відзиві конкретизувати підстави прийнятих рішень, які не були вказані.

У підготовчому провадженні суд долучив до матеріалів справи всі подані сторонами докази.

19.01.2022 суд закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті у відкритих судових засіданнях.

У судових засіданнях представники сторін підтримали власні правові позиції у спорі та просили їх задовольнити.

Заслухавши учасників, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову з огляду на таке.

З довідки та виписки з ЄДРПОУ суд установив, що позивач зареєстрований з 04.03.2015. Зареєстровані види господарської діяльності:

01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний);

01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві;

45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів;

46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин;

46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами;

49.41 Вантажний автомобільний транспорт.

Витягом №1723194500050 та від 19.11.2020 №2023193400140 підтверджується включення позивача з 01.04.2015 у реєстр платників ПДВ.

07.09.2020 позивач, як продавець, уклав з ТОВ Вел Груп (код ЄДРПОУ 39347806) договір продажу пшениці 3-го класу, врожаю 2020 року, кількістю 40метричних тон (+/- 10%), вартістю 254000,16грн (6350,00грн/1т), у термін до 14.09.2020 на умовах FCA - франко-склад: Черкаська область, смт.Маньківка. Того ж дня позивач виписав йому рахунок №3 на вказану суму та кількість товару.

07.09.2020 вказані контрагенти уклали додаткову угоду №1, в якій погодили, що в зв`язку з невідповідністю наданого продавцем товару базовим показникам якості, які визначено пунктом 3 договору поставки №821, сторони погодили зміну ціни та внесення наступних змін до п.5 договору в частині кількості товару: пшениця 4-го класу кількістю 26,46грн ціною 6300грн/1т, вартість 16698грн (у т.ч. ПДВ). Решту умов договору залишили без змін, у т.ч. ціну товару за різницею кількості між загальною в договорі (40тон) та додатковими угодами до нього.

Того ж дня контрагенти підписали ВН №2 щодо продажу пшениці 4-класу 26,460тон вартістю 166698,00грн. Позивач виписав ПН №2 щодо продажу ТОВ Вел Груп (код ЄДРПОУ 39674620) пшениці, яку намагався зареєструвати в ЄРПН 15.09.2020, щодо пшениці 4класу кількістю 24,46тон вартістю 166698,00грн (у т.ч. ПДВ - 27783,00грн).

Відомостями електронної квитанції підтверджується, що ПН №2 прийнята 15.09.2020, але її реєстрація зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги або обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.

Тому позивач 13.06.2021 надав відповідачу-1 електронне та письмове пояснення, в якому роз`яснив, що ПН №1 і №2 виписані на продаж власно вирощеної пшениці відповідно до ВН №1 і №2, оплата яких проведена платіжним дорученням №2411 від 08.09.2020. Додатково повідомив, що поставка такого товару відбулася на умовах FCA- франко склад продавця, зберігання та транспортування за рахунок покупця. Надав копії зазначених вище документів, акт звірки взаємних розрахунків, звіти №29-сг та №4сг.

За результатом їх розгляду Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН відповідача-1 прийняла спірне рішення від 17.06.2021 №2779427/39674620 про відмову в реєстрації ПН №2 із-за ненадання платником: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. У додатковій інформації зазначено про первинні документи щодо придбання товарів.

Позивач його оскаржив в адміністративному порядку до комісії в складі відповідача-2. До скарги, окрім зазначених вище, також надав: виписку та витяг з ЄДРПОУ, витяг ПДВ та витяг з реєстру платників єдиного податку, пояснення, наказ на призначення голови, копії власних штатних розписів з 01.01.2020 та 01.09.2020, довідку з Маньківської селищної ради про наявність землі; договір поставки с/г техніки №Н-270 Т-15 від 16.09.2015 з ВН №ЛНА-ПД1-0157 від 23.09.2015 та платіжним дорученням №38 від 21.09.2015, а також договори: оренди нежитлового приміщення №3 від 01.01.2019, оренди майна(с/г техніки) №2 від 01.09.2019, оренди майна (с/г техніки) №3 від 01.03.2020, оренди майна (с/г техніки) №4 від 01.09.2020, оренди майна (с/г техніки) №1/1 від 01.03.2019, оренди майна (с/г техніки) №2/2 від 01.03.2020, оренди майна (с/г техніки) №1/1/1 від 01.08.2019, оренди майна (с/г техніки) №2/2/2 від 01.03, оренди майна (с/г техніки) №3/3/3 від 01.08.20,- документи щодо правочинів із ТОВ СОЛАГРО ТРЕЙД : платіжне доручення №16 від 03.03.2020, рахунок №СП- 2495/1 від 02.03.2020, ВН №981 від 04.03.2020, ТТН №СТ 000000981 від 04.03.2020, договір №ДГ-КАР-200302-2495 від 02.03.2020, платіжне доручення №15 від 03.03.2020, рахунок №СГІ-АМС-200302-2501/1 від 02.03.2020, ВН №966 від 04.03.2020, ТТН №СТ000000966 від 04.03.2020, договір №ДГ-АМС-200302-2501 від 02.03.2020, виписка з банку;- документи щодо правочинів з ПП Поділля- Агрохімсервіс : платіжне доручення №21 від 08.05.2020, рахунок №ПА -0000314 від 05.05.2020, ВН №ПА -0000522 від 15.05.2020, договір №138-2020 від 05.05.2020, виписка з банку;- документи щодо правочинів з ФОП ОСОБА_1 : рахунок №1 від 28.07.2020, акт №1 від 28.07.2020, договір №28.07/20 від 28.07.2020, ТТН №1 від 28.07.2021, рахунок №1 від 04.03.2020, акт №1 від 04.03.2020, договір №04.03/20-1 від 04.03.2020, ТТН №1 від 04.03.2020, рахунок №2 від 04.03.2020, акт №2 від 04.03.2020, договір №04.03/20-2 від 04.03.2020, ТТН від 04.03.2020,;- документи щодо правочинів з ДП Грім ППФ Гром : платіжне доручення №23 від 31.07.2020, акт №12 від 28.07.2020, договір №1 від 26.07.2020, виписка з банку; - ТОВ Вел Груп : договір №821, рахунок №3, ВН №2 від 07.09.2020, платіжне доручення №2411 від 08.09.2020, виписка банку за вересень 2020 року, ТТН №003503 від 07.09.2020, акт звірки, ПН №2.

З результатом їх розгляду відповідна комісія відповідача-2 винесла спірне рішення від 07.07.2021 №31116/39674620/2 про відмову у задоволенні скарги.

Тому позивач звернувся в суд з вищевказаним позовом.

Для вирішення спору суд урахував вимогу абзацу другого ст.19 Конституції України діяти в порядку, межах і спосіб, що визначені законом.

Спірні відносини регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України), Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246), Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165), Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520).

Відповідно до п.2 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі, у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з підп.14.1.242 п.14.1 ст.14 ПК України технічний адміністратор електронного кабінету - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, що здійснює заходи із розробки, створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення електронного кабінету, відповідає за виконання всіх етапів життєвого циклу такого програмного забезпечення, за його технічне і технологічне забезпечення, впровадження, функціонування, оновлення, модифікацію, усунення помилок, забезпечення цілісності та автентичності вихідного програмного коду; здійснює технічні та технологічні заходи з надання, блокування та анулювання доступу до електронного кабінету, відповідає за збереження та захист даних цих електронних сервісів.

Отже, саме відповідач-2 уповноважений забезпечити прийняття та реєстрацію ПН в ЄРПН.

Відповідно до вимог п.201.10 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

ПН, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в ЄРПН, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в ЄРПН та отриманими покупцем.

Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» .

З метою отримання продавцем зареєстрованого в ЄРПН розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в ЄРПН покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до ЄРПН, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в ЄРПН та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в ЄРПН та отриманими продавцем.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН.

Згідно з п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.5 вказаного Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п.п.10, 11 Порядку №1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено критерії ризиковості платника ПДВ, а додатком 3 - критерії ризиковості здійснення операцій.

Пунктом 3 Критеріїв згідно з додатком 3, що вказані підставою зупинення ПН позивача, передбачена: відсутність товару/послуги, зазначеного /зазначеної в податковій накладній , поданій для реєстрації в ЄРПН, у таблиці даних платника ПДВ як товару/послуги, що на постійній основі постачається , та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Докази внесення до згаданих таблиць іншого виду товару або послуги/робіт, які зазначені у виписаній позивачем ПН №2, відсутні.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок №520.

Відповідно до п.2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Комісія контролюючого органу згідно з п.44 Порядку №1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Отже, відповідні комісії не обмежені переліком документів, що надаються платниками у разі зупинення реєстрації ПН та зобов`язані проаналізувати зміст посвідчуваних ними відомостей, звірити дані, у т.ч. з наявною податковою інформацією.

Згідно з п.п.3, 4 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів , необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Виконання вказаної норми платником полягає не у формальному підході, а є орієнтиром для спростування платником виявлених автоматизованою системою моніторингу ознак ризиковості.

Відповідно до ч.1 ст.3 Закону України від 16 липня 1999 року №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі - ЗУ №996-XIV) метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан та результати діяльності підприємства.

Бухгалтерський облік та фінансова звітність згідно зі ст.4 ЗУ №996-XIV ґрунтуються на таких принципах:

повне висвітлення - фінансова звітність повинна містити всю інформацію про фактичні та потенційні наслідки господарських операцій та подій, здатних вплинути на рішення, що приймаються на її основі;

автономність - кожне підприємство розглядається як юридична особа, відокремлена від її власників, у зв`язку з чим особисте майно та зобов`язання власників не повинні відображатися у фінансовій звітності підприємства;

послідовність - постійне (з року в рік) застосування підприємством обраної облікової політики. Зміна облікової політики можлива лише у випадках, передбачених національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, міжнародними стандартами фінансової звітності та національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку у державному секторі, і повинна бути обґрунтована та розкрита у фінансовій звітності;

безперервність - оцінка активів та зобов`язань підприємства здійснюється виходячи з припущення, що його діяльність буде тривати й надалі;

нарахування - доходи і витрати відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів;

превалювання сутності над формою - операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми;

єдиний грошовий вимірник - вимірювання та узагальнення всіх господарських операцій підприємства у його фінансовій звітності здійснюються в єдиній грошовій одиниці;

інших принципах, визначених міжнародними стандартами або національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, або національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі залежно від того, які з наведених стандартів застосовуються підприємством.

Господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства (ст.1 ЗУ №996-XIV).

Зобов`язання - заборгованість підприємства, що виникла внаслідок минулих подій і погашення якої в майбутньому, як очікується, приведе до зменшення ресурсів підприємства, що втілюють у собі економічні вигоди.

Економічна вигода - потенційна можливість отримання підприємством грошових коштів від використання активів.

Витрати - зменшення економічних вигод у вигляді зменшення активів або збільшення зобов`язань, що призводить до зменшення власного капіталу (за винятком зменшення капіталу за рахунок його вилучення або розподілення власниками).

Доходи - збільшення економічних вигод у вигляді збільшення активів або зменшення зобов`язань, яке призводить до зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків власників).

Отже, для правильного ведення податкової звітності документи бухгалтерського обліку повинні відображати дійсну господарську операцію, внаслідок якої суб`єкти господарювання отримують зміни в майновому стані. Складання первинних документів та формування податкової звітності щодо правочинів, які реально не відбувалися, є податковим порушенням та не надає право брати податковий кредит.

Відповідно до п.п.10, 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі виявлення однієї зі вказаних трьох підстав :

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Форма такого рішення затверджена в Додатку до Порядку №520.

Перевіряючи обґрунтованість спірних рішень та їх відповідність законодавчим підставам, суд урахував, що позивач надавав відповідачам письмові пояснення та документи, які, на його думку, підтверджували реальність операцій, щодо яких виписана ПН для реалізації товару.

Суд звернув увагу, що в спірному рішенні відповідача 1 не підкреслено види документів, які були відсутні, що є порушенням правил заповнення такого рішення, передбаченим додатком до Порядку №520. Зазначена в додатковій інформації відсутність первинних документів щодо придбання товарів спростовується відомостями додатків до пояснення та скарги позивача, в яких зазначено про надання позивачем відповідачем щодо виписаної ПН №2 ВН №2, яка вважається первинним-бухгалтерським документом для договору купівлі-продажу товару.

Відсутність підкреслень у графі спірного рішення відповідача-1 щодо переліку документів, які платник не надав з урахуванням специфіки господарської операції, свідчить про недостатню обґрунтованість такого рішення та перешкоджає платнику з`ясувати, в чому неповнота поданого ним пакета документів.

Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій згідно з ч.1 ст.9 ЗУ №996-XIV є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи відповідно до ч.2 ст.9 ЗУ №996-XIV можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Вказана ВН має відомості про назву, вид, кількість і ціну товару, що повністю відповідає даним ПН та підтверджує дотримання правила першої події. ВН скріплена печатками та підписами сторін договору. Відсутність розшифрування підпису контрагента не є істотним недоліком, оскільки візуально повністю відповідає підпису його керівника у договорі №821.

ТОВ Вел Груп , щодо продажу пшениці якому виписана ПН, згідно з відомостями ЄДРПОУ зареєстрований з 12.08.2014 за адресою: АДРЕСА_1 . Основний вид господарської діяльності - 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (основний). Керівник - ОСОБА_2 .

Вказана фізична особа підписала зазначений договір №821 з позивачем, умовами якого передбачено поставку пшениці за рахунок покупця (п.4.3 договору) зі складу продавця у смт.Маньківка. ТТН №0035030 від 07.09.2020 виписана вказаною юридичною особою як замовником та автоперевізником.

Визначення оптової та роздрібної торгівлі містить ДСТУ 4303:2004 Роздрібна та оптова торгівля .

Оптова торгівля - це вид економічної діяльності у сфері товарообігу, щоохоплює купівлю-продаж товарів за договорами постачання партіями для подальшого їх продажу кінцевому споживачу через роздрібну торгівлю або для виробничого вжитку і надання пов`язаних з цим послуг(підп.4.5 п.4 ДСТУ 4303:2004 ).

Роздрібна торгівля - це вид економічної діяльності у сфері товарообігу, що охоплює купівлю-продаж товарів кінцевому споживачу та надання йому торговельних послуг (підп.4.4 п.4 ДСТУ 4303:2004 ).

Оскільки оптова торгівля зерном зареєстрована у відомостях ЄДРПОУ як допоміжна господарська діяльність позивача, а здійснення основної - вирощування у 2019-2020 роках підтверджується відомостями звітності №29-сг та №4сг, продаж зерна пшениці у вересні 2020 року для ТОВ Вел Груп відповідає господарській діяльності таких контрагентів.

Довідкою Маньківської селищної ради від 09.09.202 №641/02-17 та вказаними статистичними звітами підтверджується використання позивачем земель сільськогосподарського призначення - ріллі 60,0098га, з яких відповідно до відомостей звітів №29-сг та №4-сг підтверджується використання позивачем протягом 2019-2020 років площі 30га для посів та вирощення пшениці.

Поданий позивачем відповідачу-1 пакет документів щодо правочинів з ТОВзІІ НовоФарм та повідомлення форм 20-ОПП від 09.08.2020 підтверджують наявність у позивача та використання в господарській діяльності трактора. Згідно з повідомленням форми 20-ОПП від 25.06.2021 у позивача наявний склад в смт.Маньківка.

Суд урахував, що для реалізації товару первинним документом є ВН, для перевезень - ТТН. Оскільки ВН №2 щодо придбання ТОВ Вел Груп товару наявна в складі документів, доданих до пояснення відповідачу-1, його спірне рішення з підстави ненадання такого документа винесене за відсутності фактичних обставин спору.

Платіжним дорученням №2411 підтверджується оплата ТОВ Вел Груп коштів у сумі 203500,00грн, що відповідає сумі правочинів згідно з ВН і ПН №1 і №2 (166698,00грн/26,46т + 62166,89грн/9,79т), про які позивач зазначив у поясненнях і скарзі до відповідачів.

Операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, відповідно до підп. «а» п. 185.1 ст185 ПК України є об`єктом оподаткування ПДВ.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів /послуг згідно з п.187.1. ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше :

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів , а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг згідно з п.188.1 ст.188 ПК України визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком:

товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню;

газу, який постачається для потреб населення;

електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До складу договірної (контрактної) вартості не включаються суми неустойки (штрафів та/або пені), три проценти річних від простроченої суми та інфляційні витрати, відшкодування шкоди, у тому числі відшкодування упущеної вигоди за рішеннями міжнародних комерційних та інвестиційних арбітражів або іноземних судів, що отримані платником податку внаслідок невиконання або неналежного виконання договірних зобов`язань.

До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються (за виключенням суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету та/або суми відшкодування орендодавцю - бюджетній установі витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна, на комунальні послуги та на енергоносії), та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

У випадках, передбачених статтею 189 цього Кодексу, база оподаткування визначається з урахуванням положень статті 189 цього Кодексу.

Абзацом першим п.201.1 ст.201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

ПН згідно з п.201.7 ст.201 ПК України складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Абзацом першим п.201.10 ст.201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Отже, дії продавця щодо реєстрації в ЄРПН ПН щодо продажу товару, виписаної за правилом першої події, є виконанням встановленого законом обов`язку.

Такого обов`язку позивач дотримався, виписуючи ПН №2 07.09.2020 на підставі ВН №2 від 07.09.2020.

Зазначені позивачем реквізити платіжних документів, їх копії та копії договорів щодо правочинів, у т.ч. щодо наявності такого виду товару, надані відповідачу 1, підтверджують, що операція у ПН №2 відповідає зареєстрованому виду його господарської діяльності, такий вид товару у позивача перебував, наявні технічні можливості його зберігати на орендованому складі. Отже, обґрунтованих сумнівів у їх достовірності на етапі реєстрації ПН, враховуючи договірні умови поставки - FCA - франко-склад: Черкаська область, смт.Маньківка (склад продавця, перевезення за рахунок покупця), не викликають. Водночас їх безтоварність в контексті відсутності реальної кількості зерна для його продажу на відповідну дату можливо встановити виключно у спосіб проведення податкової перевірки.

Відсутність обґрунтованих сумнівів щодо вирощування зерна позивачем також підтверджується поданими позивачем відповідачу-2 під час адміністративного оскарження рішення відповідача-1 додаткові документи.

Зокрема, документами щодо правочинів з ПП Поділля-Агрохімсервіс та ТОВ СОЛАГРО ТРЕЙД підтверджується придбання позивачем протягом 2019-2020 років хімічних добрив і зерна, їх внесення в землю - згідно зі статичними звітами. Документами щодо правочинів з ФОП ОСОБА_1 - замовлення та виконання послуг з перевезення зерна з поля в межах смт.Маньківка, з ДП Грім ППФ Гром - збирання врожаю пшениці. Крім того, договорами з фізичною особою ОСОБА_3 , ТОВзІІ "НовоФарм" підтверджується придбання та оренда нежитлових приміщень і сільськогосподарської техніки протягом 2019-2020років.

Відповідачу-2 також надано ТТН №003503, виписану ТОВ Вел Груп , на переміщення зерна з смт.Маньківка.

Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні затверджені наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 № 363 (далі - Правила №363).

Відповідно до розділу 1 вказаних Правил ТТН - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.

Абзац перший п.11.1 розділу 11 Правил №363 передбачає, що ТТН є основним документом на перевезення вантажів, а форму наведено в додатку 7 до цих Правил.

Оскільки ВН №2 до ПН №2 надана позивачем відповідачу-1, суд дійшов висновку, що його спірне рішення з посиланням на її відсутність винесене протиправно та підлягає скасуванню.

З приводу оскарження рішення відповідача-2, винесеного в процедурі адміністративного оскарження суд урахував.

Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації ПН/розрахунку коригування в ЄРПН також затверджений згаданою вище постановою КМУ №1165 та передбачає. Згідно з абзацом другим пункту 1 розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.

Докази присутності такої посадової особи під час розгляду скарги позивача відсутні.

Відповідно до п.11 вказаного Порядку платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.

Згідно з пунктом 12 за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:

задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.

Підстави, за наявності яких приймається одне зі вказаних рішень, зазначений Порядок не передбачає.

Оскільки, як встановлено вище, відповідач-1 прийняв рішення за відсутності правових і фактичних підстав, пакет документів позивача як для відповідача-1, так і для відповідача-2 містив ВН на придбання товару, відповідач-2 в процесі адміністративного оскарження мав можливість виправити помилку комісії нижчого рівня.

Водночас, зважаючи, що рішення про залишення без задоволення скарги платника не породжує будь-яких прав та обов`язків, суд дійшов висновку, що таке рішення не порушує прав позивача. Тому відсутні правові та фактичні підстави для скасування такого рішення відповідача-2.

Належним та ефективним способом відновлення порушеного права позивача є зобов`язання відповідача-2, як адміністратора ЄРПН, зареєструвати вказану вище ПН датою її подання до реєстру. Згідно з відомостями електронної квитанції №2 її прийнято для реєстрації в ЄРПН 15.09.2020. Оскільки відсутні докази прийняття її для реєстрації ЄРПН 07.09.2020, в цій частині позовні вимоги щодо зобов`язання зареєструвати ПН №2 07.09.2020, що відповідає даті її виписки, не обгрунтовані.

Посилання відповідачів на висновки Верховного Суду в постанові від 03.03.2021 у справі №320/4182/20 не враховані, оскільки спірні в ній правовідносини та обставини спору не є подібними для цієї справи. За умови належного розгляду документів платника для реєстрації ПН відповідна комісія не може прийняти декілька правомірних рішень. Натомість за наявності підстав єдиним законним є рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН. Отже, таке повноваження не є дискреційним.

Зважаючи на результат вирішеного спору згідно з ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору за звернення до суду з позовною заявою, підтверджені платіжними дорученнями від 24.09.2021 №73 на суму 2270,00грн та від 16.11.2021 №90 на суму 2270,00грн, підлягають стягненню пропорційно розміру задоволеної частини позову - половина за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівно, оскільки відповідач-1 порушив, а відповідач-2 не виправив в процесі адміністративного оскарження заявлені права позивача.

Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 132-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ :

1. Задовольнити адміністративний позов ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА "АГРОМИР-К" (код ЄДРПОУ 39674620) частково.

Визнати протиправним і скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Черкаській області (18002, м.Черкаси, вул.Хрещатик, буд.235; код ЄДРПОУ 43131663) від 17.06.2021 №2779427/39674620 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних виписаної ФЕРМЕРСЬКИМ ГОСПОДАРСТВОМ "АГРОМИР-К" (код ЄДРПОУ 39674620) податкової накладної від 07.09.2020 №2.

Зобов`язати ДЕРЖАВНУ ПОДАТКОВУ СЛУЖБУ УКРАЇНИ (04053, місто Київ, Львівська Площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних датою подання, а саме 15.09.2020 податкову накладну від 07.09.2020 №2 ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА "АГРОМИР-К" (20100, Черкаська обл., Маньківський р-н, селище міського типу Маньківка, провулок Пархоменка, будинок 13; код ЄДРПОУ 39674620) щодо продажу ТОВ Вел Груп (код ЄДРПОУ 39347806) пшениці вартістю 166698,00грн (у т.ч. ПДВ - 27783,00грн).

У задоволенні інших позовних вимог відмовити.

2. Стягнути на користь ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА "АГРОМИР-К" (20100, Черкаська обл., Маньківський р-н, селище міського типу Маньківка, провулок Пархоменка, будинок 13; код ЄДРПОУ 39674620) частину судових витрат зі сплати судового збору за звернення до адміністративного суду з позовною заявою в розмірі 2270,00грн (дві тисячі двісті сімдесят гривень нуль копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (18002, м.Черкаси, вул.Хрещатик, буд.235; код ЄДРПОУ 43131663) та ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ (04053, місто Київ, Львівська Площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) порівно, а саме по 1135,00грн (одній тисячі сто тридцять п`ять гривень нуль копійок).

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.

Суддя Анжеліка БАБИЧ

Повний текст рішення виготовлений і підписаний 04.02.2022 .

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.02.2022
Оприлюднено16.02.2022
Номер документу103225272
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/7796/21

Ухвала від 11.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 06.06.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 01.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 01.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 18.04.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Рішення від 02.02.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Рішення від 02.02.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 06.10.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні