Рішення
від 07.02.2022 по справі 580/5783/21
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2022 року справа № 580/5783/21

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тимошенко В.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Степанківської сільської ради до Черкаської обласної державної адміністрації, третя особа без самостійних вимог на предмет спору Смілянська міська рада про визнання протиправним та скасування рішення,

встановив:

10 серпня 2021 року до Черкаського окружного адміністративного суду з позовною заявою звернулася Степанівська сільська рада до Черкаської обласної державної адміністрації, в якій просить:

1) визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Черкаської обласної державної адміністрації від 13.05.2021 №266 «Про передачу земельної ділянки з державної в комунальну власність Смілянської міської ради» , як таке, що порушує норми діючого законодавства та інтереси мешканців Степанківської територіальної громади;

2) скасувати державну реєстрацію Виконавчого комітету Смілянської міської ради Черкаської області права власності на земельну ділянку кадастровий номер 7123782200:02:002:0002 від 26.05.2021 №42237831.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що відповідачем перевищено межі повноважень, що спрачинило порушення прав та законних інтересів громадян України, які проживають на території Степанківської громади. Оскаржуване рішення порушує недоторканність адміністративно-територіальних меж Степанківської сільської ради.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду Тимошенко В.П. від 16.08.2021 відмовлено у відкритті провадження у справі та повернуто позивачу разом із усіма доданими до неї матеріалами.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.09.2021 ухвалу Черкаського окружного адміністративного суду від 16.08.2021 скасовано. Справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 08.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику учасників справи в судове засідання).

Відповідач проти позову заперечив, до суду надійшов відзив на позовну заяву у якому представник відповідача просить у задоволенні позову відмовити повністю.

Смілянська міська рада надіслала на адресу суду пояснення на позовну заяву, в яких зазначила, що оскаржуване розпорядження не стосується питань розвитку адміністративно-територіальних одиниць, не має на меті та не потягнуло за собою порушення територіальної цілісності чи недоторканості адміністративно-територіальних меж Степанківської сільської ради.

Позивач надіслав на адресу суду заперечення на відзив на позовну заяву від 31.12.2021 та від 21.01.2022, в якій просить позов задовольнити повністю, зокрема зазначив, що видання відповідачем оскаржуваного розпорядження призводить до таких негативних наслідків, як зменшення надходжень до бюджету Степанківської сільської ради.

Черкаська обласна державна адміністрація надала суду пояснення, в яких зазначила, що твердження позивача про те, що прийняття спірного розпорядження призводить до зменшення надходжень до бюджету Степанківської сільської ради не відповідає дійсності, оскільки сплата за земельну ділянку кадастровий номер 7123782200:02:002:0002 входить до складу податку на майно, є місцевим податком та сплачується Смілянським комунальним підприємством Комунальник до місцевого бюджету Степанківської сільської ради.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

До Черкаської обласної державної адміністрації з листом № 60/03-15 від 01.03.2021 звернувся Виконавчий комітет Смілянської міської ради з проханням про передачу з державної власності в комунальну власність територіальної громади м. Сміла, земельної ділянки, площею 3,9963 га, кадастровий номер 7123782200:02:002:0002 (форма власності - державна), яка знаходиться в адміністративних межах Степанківської сільської територіальної громади Черкаського району Черкаської області, за межами с. Залевки, як таку, що перебуває в оренді у Смілянського комунального підприємства Комунальник на підставі договору оренди від 05.11.2015 під існуючим сміттєзвалищем (місце знешкодження та утилізації відходів), з метою подальшого надання земельної ділянки у постійне користування Смілянському комунальному підприємству Комунальник , згідно вимог статті 92 Земельного кодексу України.

До даного клопотання долучено, зокрема, копію рішення Смілянської міської ради від 24.02.2021 № 9-57/VІІІ Про надання згоди на прийняття земельних ділянок із державної власності у комунальну власність територіальної громади м. Сміла та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-71 15893422021 від 11.02.2021.

Черкаська обласна державна адміністрація, розглянувши клопотання виконавчого комітету Смілянської міської ради від 01.03.2021 № 60/03-15 та враховуючи рішення Смілянської міської ради від 24.02.2021 № 9-57/№ 9-57/VІІІ Про надання згоди на прийняття земельних ділянок із державної власності у комунальну власність територіальної громади м. Сміла , видала розпорядження від 13.05.2021 № 266 Про передачу земельної ділянки з державної власності в комунальну власність Смілянської міської ради .

Даним розпорядженням передбачено передати з державної власності в комунальну власність Смілянської міської ради земельну ділянку площею 3,9963 га. кадастровий номер 7123782200:02:002:0002 (землі промисловості, транспорту' , зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), що знаходиться в адміністративних межах Степанківської сільської територіальної громади Черкаського району Черкаської області, за межами с. Залевки, як землі загального користування (землі будь-якої категорії, які використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи, громадські пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі, якщо рішенням відповідного органу державної влади чи місцевого самоврядування їх віднесено до земель загального користування) (під існуюче сміттєзвалище). Департаменту агропромислового розвитку Черкаської обласної державної адміністрації доручено скласти акт приймання- передачі земельної ділянки з державної власності в комунальну власність.

Не погоджуючись з даним розпорядженням позивач звернувся до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

У комунальній власності перебувають:

а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;

б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Земельні ділянки державної власності, які передбачається використати для розміщення об`єктів, призначених для обслуговування потреб територіальної громади (комунальних підприємств, установ, організацій, громадських пасовищ, кладовищ, місць знешкодження та утилізації відходів, рекреаційних об`єктів тощо), а також земельні ділянки, які відповідно до затвердженої містобудівної документації передбачається включити у межі населених пунктів, за рішеннями органів виконавчої влади передаються у комунальну власність.

Відповідно до частин першої та другої статті 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

У свою чергу, частиною першою статті 117 ЗК України передбачено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.

На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання- передачі такої земельної ділянки.

Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Статтею 122 ЗК України передбачені повноваження щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування.

Так, частиною п`ятою цієї статті передбачено, що обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Судом встановлено, що земельна ділянка площею 3.9963 га кадастровий номер 7123782200:02:002:0002 (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), що знаходиться в адміністративних межах Степанківської сільської територіальної громади Черкаського району Черкаської області, за межами с. Залевки до видання спірного розпорядження перебувала у державній власності, тобто належала державі в особі Черкаської обласної державної адміністрації і не була об`єктом комунальної власності Степанківської сільської ради.

Враховуючи вищевикладене Черкаська обласна державна адміністрація діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Щодо посилання Степанківської сільської ради на те, що Черкаська обласна державна адміністрації, видаючи спірне розпорядження, змінила адміністративні межі Степанківської сільської територіальної громади, суд зазначає таке.

Земельна ділянка площею 3,9963 га, за кадастровим номером 7123782200:02:002:0002, яка знаходиться в адміністративних межах Степанківської сільської територіальної громади Черкаського району Черкаської області, за межами с. Залевки до видання Черкаською обласною державною адміністрацією спірного розпорядження була державної форми власності та належала державі в особі Черкаської обласної державної адміністрації, а не Степанкіській сільській ради на праві комунальної власності.

В свою чергу Земельним кодексом України та Законом України Про землеустрій передбачений порядок встановлення адміністративних меж, тому передача земельних ділянок чи то у комунальну власність чи державну власність у відповідності до земельного законодавства України, не змінює адміністративно- територіальний устрій України.

Посилання Степанківської сільської ради на те, що видання спірного розпорядження, призводить до таких негативних наслідків, як зменшення надходжень до бюджету Степанкіської сільської ради, також не відповідає дійсності.

Відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно,

Земельна ділянка площею 3.9963 га за кадастровим номером 7123782200:02:002:0002 перебуває у користуванні Смілянського комунального підприємства Комунальник .

Приписами підпункту 10.1.1 пункту 10.1 статті 10 та пункту 265.1.3 статті 265 Податкового кодексу України передбачено, що плата за землю входить до складу податку на майно, та є місцевим податком.

Водночас, пунктом 8.3 статті 8 Податкового кодексу України визначено, що до місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є

обов`язковими до сплати на території відповідних територіальних громад. Така сплата здійснюється Смілянським комунальним підприємством Комунальник до місцевого бюджету Степанківської сільської ради, що підтверджується листом Головного управління ДПС у Черкаській області №496/5/23-00-04-01-03 від 24.1.2022 та листом Смілянського комунального підприємства Комунальник від 24.01.2022 №31/01-06, відповідно до якого Смілянським комунальним підприємством Комунальник земельний податок сплачується щомісячно в сумі 3953,82 грн в територіальну громаду с. Степанки Черкаського району.

Щодо посилань позивача на те, що оскаржуване розпорядження видане відповідачем з перевищенням повноважень, оскільки Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин , встановлено, що органи виконавчої влади, у тому числі обласні державні адміністрації втрачають право розпоряджатися земельними ділянками за межами населених пунктів, суд зазначає таке.

28.04.2021 Верховною Радою України прийнято Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин (далі - Закон України № 1423-ІХ). Розділом II Прикінцеві та перехідні положення даного закону передбачено, що останній набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Згідно інформаційної карти Закону України № 1423-ІХ на офіційному сайті Верховної Ради України, даний закон набрав чинності 27.05.2021.

Отже, заборона органам виконавчої влади здійснювати розпорядження земельними ділянками державної форми власності за межами населеного пункту, передбачена змінами до Розділу 10 Перехідних положень Земельного кодексу України, внесених Закон України № 1423-ІХ, на яку посилається Степанківська сільська рада, набирає чинності з 27.05.2021.

Суд зазначає, що оскаржуване розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації № 266 Про передачу земельної ділянки з державної власності в комунальну власність Смілянської міської ради видане 13.05.2021, тобто до набрання чинності Законом України № 1423-ІХ.

Відповідно до положень статей 9, 90 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені судом, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Отже, перевіривши ключові доводи сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд приходить до переконання, що дії вчиненні відповідачем на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, обґрунтовано, пропорційно та із забезпеченням права позивача. Водночас наведені позивачем доводи не свідчать про протиправність таких дій і не дають суду правових підстав для визнання їх протиправними. Відтак у задоволенні адміністративного позову належить відмовити повністю.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 9, 14, 19, 76, 77, 139, 241-246, 255 КАС України, суд

вирішив:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Валентина ТИМОШЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.02.2022
Оприлюднено16.02.2022
Номер документу103225691
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/5783/21

Постанова від 13.02.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 26.04.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 26.04.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 12.04.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Рішення від 07.02.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ТИМОШЕНКО

Ухвала від 24.12.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ТИМОШЕНКО

Ухвала від 08.12.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ТИМОШЕНКО

Ухвала від 23.10.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Постанова від 29.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Постанова від 29.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні