ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 лютого 2022 року Чернігів Справа № 620/391/22
Чернігівський окружний адміністративний суду складі:
головуючого судді Клопота С.Л.,
за участю секретаря Шевченко А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Відгодівельник Прилуки" до Чернігівської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасувати розпорядження, зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Відгодівельник Прилуки" звернулось до суду з адміністративним позовом до Чернігівської обласної державної адміністрації та просить:
1. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Чернігівської обласної державної адміністрації від 30 грудня 2021 року № 1151 Про розроблення документації із землеустрою , яким ТОВ Відгодівельник Прилуки , за його клопотанням від 26 січня 2021 року № 26/01, відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зі зміною її цільового призначення, площею 21,6262 га, кадастровий номер 7424183700:03:000:0468, цільове призначення: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, що розташована за межами населених пунктів в адміністративних межах Ладанської селищної ради.
2. Зобов`язати Чернігівську обласну державну адміністрацію (ідентифікаційний код юридичної особи: 00022674, місцезнаходження юридичної особи: Україна, поштовий індекс 14000, м. Чернігів, вулиця Шевченка, будинок 7) надати ТОВ Відгодівельник Прилуки (ідентифікаційний код юридичної особи: 32941264, місцезнаходження юридичної особи: Україна, поштовий індекс 17580, Чернігівська область, Прилуцький район, с. Івківці, вулиця Козача, будинок 50) дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 21,6262 га, кадастровий номер 7424183700:03:000:0468, що розташована за межами населених пунктів в адміністративних межах Ладанської селищної ради, зі зміною її цільового призначення за рахунок земель промисловості із для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості на землі сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва , шляхом прийняття нею відповідного розпорядження в місячний строк з дня набрання законної сили рішення суду.
Свої вимоги обґрунтовує тим, що Чернігівська обласна державна адміністрація, приймаючи розпорядження від 30 грудня 2021 року № 1151 Про розроблення документації із землеустрою , яким ТОВ Відгодівельник Прилуки було відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зі зміною її цільового призначення, площею 21,6262 га, кадастровий номер 7424183700:03:000:0468, що розташована за межами населених пунктів в адміністративних межах Ладанської селищної ради, діяла протиправно та у порушення норм земельного законодавства.
Від позивача до суду надійшла заява, в якій він просить розглядати справу без участі його представника.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином. До суду надійшла заява, в якій він просить розглядати справу без участі представника відповідача.
Представник третьої особи - Ладанської селищної ради в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином. До суду надійшло клопотання від відповідача, в якому він просить розглядати справу за відсутності його представника.
Представник третьої особи - Департамент економічного розвитку Чернігівської обласної державної адміністрації в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином. До суду від третьої особи, надійшли пояснення, в яких просить розглядати справу за відсутності його представника.
За таких обставин суд вважає за можливе розглянути справу у відсутності сторін за наявними в матеріалах справи доказами.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно до ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснювалося.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача, суд вважає позов задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 08 червня 2021 року, залишеним в силі постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.12.2021 по справі № 620/3597/21 задоволено адміністративний позов ТОВ Відгодівельник Прилуки , яким:
1. Визнано протиправною бездіяльність Чернігівської облдержадміністрації щодо неприйняття рішення за наслідками розгляду клопотання ТОВ Відгодівельник Прилуки від 26.01.2021 № 26/01 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
2. Зобов`язано Чернігівську облдержадміністрацію повторно розглянути клопотання ТОВ Відгодівельник Прилуки від 26.01.2021 № 26/01 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та прийняти за результатами розгляду відповідне рішення організаційно-розпорядчого характеру у встановлений законодавством спосіб - шляхом прийняття відповідного розпорядження.
На виконання рішення суду, Чернігівською облдержадміністрацією було розглянуто клопотання Позивача від 26.01.2021 № 26/01 та у зв`язку з відсутністю у облдержадміністрації повноважень розпоряджатися земельною ділянкою, зазначеною в клопотанні, прийнято організаційно-розпорядчий акт у формі розпорядження про відмову товариству з обмеженою відповідальністю Відгодівельник Прилуки в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 21,6262 га (кадастровий номер 7424183700:03:000:0468) зі зміною її цільового призначення за рахунок земель промисловості із для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості на землі сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва , розташованої за межами населеного пункту Ладанської селищної ради Прилуцького району.
Не погодившись з таким рішенням, позивач оскаржив його до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (далі - Інформація) земельна ділянка з кадастровим номером 7424183700:03:000:0468 (реєстраційний номер об`єкт нерухомого майна 445561074241) має цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
До 27 травня 2021 року вказана земельна ділянка належала до земель державної власності (власник - держава в особі Чернігівської обласної державної адміністрації) і відповідно до вимог статті 122 Земельного кодексу повноваження розпоряджатися нею належали Чернігівській обласній держаній адміністрації.
Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин , який набрав чинності 27 травня 2021 року (далі - Закон), було внесено зміни до чинних нормативних актів, в тому числі й до Земельного кодексу України. Вказаними змінами було розширено коло земель, які з дня набрання чинності (з 27 травня 2021 року) цим Законом відносяться до земель комунальної власності територіальних громад.
Так, частиною 1 пункту 24 Розділу ІХ Перехідних положень Земельного кодексу України визначено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:
а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);
б) оборони;
в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;
г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;
д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;
е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельна ділянка, площею 21,6262 га, кадастровий номер 7424183700:03:000:0468, за цільовим призначенням для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості розташована за межами населених пунктів на території Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, а тому під дію зазначених вище виключних випадків не підпадає.
Окрім того, з 27 травня 2021 року належить до земель комунальної власності Ладанської територіальної громади та не є землею державної власності.
Відповідно до абзацу 9 пункту 24 Розділу ІХ Перехідні положення Земельного кодексу України земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Окрім того, абзац 12 пункту 24 Розділу ІХ Перехідні положення Земельного кодексу України, зазначає, що з дня набрання чинності цим пунктом (27 травня 2021 року) до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Тобто, з 27 травня 2021 року земельна ділянка з кадастровим номером 7424183700:03:000:0468 вважається комунальною власністю територіальної громади Ладанської селищної ради, а право розпоряджатись вказаною земельною ділянкою у Ладанської селищної ради виникне з моменту державної реєстрації права комунальної власності на цю земельну ділянку. При цьому обласна державна адміністрація не може здійснювати повноваження розпорядника цієї земельної ділянки.
Позивач, у позовній заяві зазначає, що: отримана ним відмова Відповідача у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за поданим Позивачем клопотанням може бути предметом судового оскарження та посилається на правову позицію Верховного Суду у складі Судової палати для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду в постанові від 17 грудня 2018 року в справі № 509/4156/15-а, реєстраційний номер рішення в ЄДР судових рішень № 78626478. Зокрема, вказує, що відмова органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою може бути предметом судового оскарження, оскільки фактично створює перешкоди для подальшого позитивного вирішення питання на користь особи.
Вказаний висновок зроблено з відступленням від правового висновку, зробленого Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 14 березня 2018 року по справі № 804/3703/16, який полягає в тому, що відмова відповідного органу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, навіть якщо вона, на думку особи, є протиправною, не має наслідком порушення прав та інтересів особи, яка має намір отримати земельну ділянку.
За нормами ст. 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки, звертається з відповідним клопотанням до органу уповноваженого на розпорядження земельної ділянкою, яку особа бажає отримати в користування чи власність.
Статтею 17 Земельного кодексу визначено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом, а відповідно до статті 12 цього Кодексу до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.
Повноваження по розпорядженню земельними ділянками між вказаними органами залежно від категорії земель, форми власності та цільового призначення розмежовані статтею 122 Земельного кодексу України.
Оскільки з 27 травня 2021 земельна ділянка вважається комунальною, то з цієї дати органом уповноваженим на розпорядження земельною ділянкою, яку бажає отримати Позивач у користування, є Ладанська селищна рада та саме вона має повноваження вирішувати питання про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
З огляду на те, що, на момент прийняття оскаржуваного рішення Чернігівська обласна державна адміністрація не була наділена повноваженнями на розпорядження земельною ділянкою розташованою за межами населеного пункту Ладанської селищної ради Прилуцького району (кадастровий номер 7424183700:03:000:0468) то, приймаючи оспорюване розпорядження, діяла відповідно до норм чинного законодавства та в межах наданих повноважень, а тому у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити у повному обсязі.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Відгодівельник Прилуки" (вул.Козача, 50, с.Івківці, Прилуцький район, Чернігівська область,17580) до Чернігівської обласної державної адміністрації (вул.Шевченка, 7, м.Чернігів,14000) про визнання протиправним та скасувати розпорядження, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення виготовлено 07 лютого 2022 року.
Суддя С.Л. Клопот
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2022 |
Оприлюднено | 16.02.2022 |
Номер документу | 103227872 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Клопот С.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні