Рішення
від 27.01.2022 по справі 620/8892/21
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 січня 2022 року Чернігів Справа № 620/8892/21

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Непочатих В.О.,

при секретарі Плигун А.І.,

за участю позивача ОСОБА_1 , розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ніжинської міської ради Чернігівської області, Відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Ніжинської міської ради про визнання нечинним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Ніжинської міської ради Чернігівської області, Відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Ніжинської міської ради, в якому просить:

- визначити нечинною містобудівну документацію План зонування території (зонінг) міста Ніжин Чернігівської області , затверджену рішенням № 12-29/2017 від 04.10.2017 29 сесії VII скликання Ніжинської міської ради Чернігівської області, в частині встановлення такого типу територіально-планувальних зон як рекреаційна зона озеленених територій загального користування (міські парки, сквери, бульвари, міські ліси, лугопарки, лісопарки, гідропарки, меморіальні парки, пляжі) - P-З в межах земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7410400000:04:007:0064, та встановити в межах такої земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7410400000:04:007:0064, такий тип територіально-планувальних зон як садибна забудова Ж-1;

- зобов`язати Відділ містобудування та архітектури Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області надати позивачу будівельний паспорт на забудову земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7410400000:04:007:0064.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що містобудівною документацією План зонування території (зонінг) міста Ніжина Чернігівської області , затвердженого рішенням 29 сесії VII скликання Ніжинської міської ради Чернігівської області від 04.10.2017 № 12-29/2017, в частині встановлення такого типу зонування як рекреаційна зона озеленених територій загального користування (міські парки, сквери, бульвари, міські ліси, лугопарки, лісопарки, гідропарки, меморіальні парки, пляжі) - P-З. в межах земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7410400000:04:007:0064, не відповідає цільовому призначенню земельної ділянки (для будівництва і обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), встановленому до затвердження містобудівної документації План зонування території (зонінг) міста Ніжин Чернігівської області і обмежує право позивача, як користувача земельної ділянки, на її використання.

Відповідачем: Ніжинською міською радою Чернігівської області подано відзив на позов, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позову, посилаючись на те, що позивачем не наведено фактів порушення відповідачами Конституції чи законів України, що є виключною підставою для визнання нечинною містобудівну документацію План зонування території (зонінг) міста Ніжин Чернігівської області , затверджену рішенням № 12-29/2017 від 04.10.2017. Також зазначає, що план зонування території (зонінг) - є містобудівною документацією, яка визначає умови та обмеження використання території населених пунктів, тобто є одним з видів обмежень у використані, що захищається Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .

Вислухавши пояснення позивача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Згідно копій витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 14.02.2018 № НВ-7406264122018 та витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 19.03.2018 № 117507364 цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7410400000:04:007:0064 - для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (а.с. 33, 34-35).

На замовлення позивача було розроблено Ескіз намірів забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 30-32).

Позивач, як користувач земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 кадастровий номер 7410400000:04:007:0064, звернувся до Відділу містобудування та архітектури Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області за наданням будівельного паспорту забудови зазначеної земельної ділянки, для будівництва індивідуального житлового будинку.

За результатами вирішення порушеного зацікавленою особою - заявником питання відповідач відмовив у видачі будівельного паспорта забудови, яку оформив листом від 01.06.2021 № 10-38/31 (а.с. 36).

Як на підставу для прийняття оспорюваної відмови Відділ містобудування та архітектури Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області посилався на невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, а саме: відповідно до Плану зонування території (зонінг) м. Ніжин Чернігівської області , який затверджений рішенням Ніжинської міської ради № 121-29/2017 від 04.10.2017, вказана територія - рекреаційна зона озеленених територій загального користування (міські парки, сквери, бульвари, міські ліси, лугопарки, лісопарки, гідропарки, меморіальні парки, пляжі) - Р-3.

Так, рішенням 29 сесії VII скликання Ніжинської міської ради Чернігівської області № 12-29/2017 від 04.10.2017 затверджено містобудівну документацію План зонування території (зонінг) міста Ніжин Чернігівської області (а.с. 38-39).

Відповідно до Плану зонування території (зонінг) міста Ніжин Чернігівської області вказана земельна ділянка знаходиться у зоні Р-3 - рекреаційна зона озеленених територій загального користування (міські парки, сквери, бульвари, міські ліси, лісопарки, гідропарки, меморіальні парки) (а.с. 85).

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Відповідно до частин першої та другої статті 374 Цивільного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення.

За приписами статті 39 Земельного кодексу України використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм.

Наведені норми свідчить про те, що обов`язковими ознаками права власності на землю є володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою відповідно до закону і використання земельної ділянки за її цільовим призначенням. Право власника на забудову на своїй земельній ділянці здійснюється ним за умови додержання архітектурних, будівельних, санітарних, екологічних та інших норм і правил, а використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.

В силу вимог статті 27 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки.

Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки.

Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів. За наявності плану зонування території розроблення будівельного паспорта здійснюється на його підставі.

Надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Порядок видачі будівельного паспорта визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Згідно пункту 1.2. Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2011 № 103 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.07.2011 за № 902/19640 (далі - Порядок) будівельний паспорт забудови земельної ділянки визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель, споруд, гаражів, елементів інженерного захисту, благоустрою та озеленення на земельній ділянці.

Розроблення будівельного паспорта здійснюється відповідно до містобудівної документації на місцевому рівні (пункт 1.4 Порядку).

Пунктом 2.3 Порядку визначено, що уповноважений орган з питань містобудування та архітектури на підставі отриманих документів визначає відповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам чинної містобудівної документації на місцевому рівні, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, будівельним нормам і правилам.

Відповідно до пункту 2.4. Порядку пакет документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього повертається уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури замовнику з таких підстав, зокрема, невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, будівельним нормам і правилам.

Отже, за наявності затвердженого плану зонування території, вирішення уповноваженим органом питання видачі будівельного паспорта повинно вирішуватись з врахуванням встановлених ним умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.

Враховуючи наведене та те, що Планом зонування території (зонінг) м. Ніжин Чернігівської області, передбачено на місцевості де знаходиться земельна ділянка, яка перебуває в оренді у позивача і на якій він бажає збудувати будинок, рекреаційна зона озеленених територій загального користування (міські парки, сквери, бульвари, міські ліси, лугопарки, гідропарки, меморіальні парки, пляжі), суд приходить до висновку, що відповідач відмовляючи у наданні будівельного паспорта діяв в межах наданих йому повноважень та у спосіб, що передбачені законами України.

Тому, позовна вимога про зобов`язання Відділ містобудування та архітектури Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області надати позивачу будівельний паспорт на забудову земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7410400000:04:007:0064, є безпідставною та не підлягає задоволенню.

Щодо містобудівної документації План зонування території (зонінг) міста Ніжин Чернігівської області, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 1 Закону України Про основи містобудування містобудування (містобудівна діяльність) - це цілеспрямована діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян, об`єднань громадян по створенню та підтриманню повноцінного життєвого середовища, яка включає прогнозування розвитку населених пунктів і територій, планування, забудову та інше використання територій, проектування, будівництво об`єктів містобудування, спорудження інших об`єктів, реконструкцію історичних населених пунктів при збереженні традиційного характеру середовища, реставрацію та реабілітацію об`єктів культурної спадщини, створення інженерної та транспортної інфраструктури.

Частиною першою статті 8 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.

План зонування території (зонінг) - документація, що є складовою комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади або генерального плану населеного пункту і визначає умови та обмеження використання території у межах визначених функціональних зон (пункт 9 частини першої статті 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ).

Положеннями частини першої статті 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: комплексні плани, генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій.

Тобто, врахування громадських інтересів при розробленні проектів містобудівної документації має вирішальне значення, оскільки мета містобудування та розроблення на його виконання містобудівної документації, спрямована на формування повноцінного життєвого середовища, забезпечення при цьому охорони навколишнього природного оточення, раціонального природокористування та збереження культурної спадщини.

У відповідності до статті 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності план зонування території розробляється з метою створення сприятливих умов для життєдіяльності людини, забезпечення захисту територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання надмірній концентрації населення і об`єктів виробництва, зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, охорони та використання територій з особливим статусом, у тому числі ландшафтів, об`єктів історико-культурної спадщини, а також земель сільськогосподарського призначення і лісів, та підлягає стратегічній екологічній оцінці.

План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.

Параметри використання території та будівель, запропонованих для розташування у межах декількох земельних ділянок або окремої земельної ділянки, зокрема функціональне призначення, граничні поверховість та площа забудови, можливе розміщення на ділянці, є обов`язковими для врахування під час зонування відповідної території.

Внесення змін до плану зонування території допускається за умови їх відповідності іншим положенням генерального плану населеного пункту, комплексного плану (за наявності).

Аналіз положень статті 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності дозволяє стверджувати, що план зонування території містить правові приписи нормативного характеру, які розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово. Це, зокрема, сукупність обов`язкових вимог до використання земельних ділянок, щільність населення в межах житлової забудови; відсоток озеленення (для рекреаційних зон); гранична поверховість або висота будівель у метрах, інші містобудівні умови та обмеження.

Європейський суд з прав людини у рішеннях у справах Стретч проти Сполученого Королівства та Ісмаїлов проти Російської Федерації наголошує на одному з обов`язкових критеріїв правомірності втручання у право мирного володіння майном - його пропорційності , справедливій рівновазі між суспільним та приватним інтересами. Складові цього критерію не є універсальними (абсолютними), оскільки не існує чіткого, виключного переліку обставин, установлення яких беззаперечно свідчитиме про додержання чи порушення цієї справедливої рівноваги .

Отже, з урахуванням того що відповідно до частини другої статті 13 Цивільного кодексу України при здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб, завдати шкоди довкіллю або культурній спадщині, а суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, то на думку суду містобудівна документація розроблялася з врахуванням громадських інтересів та має на меті створення та підтримання повноцінного життєвого середовища з урахуванням балансу інтересів.

Крім того, на момент розроблення містобудівної документації на місцевому рівні не існувало об`єкта незавершеного будівництва на земельній ділянці позивача, тобто останній не розпочав реалізацію свого права, а відтак, не мав законних очікувань на момент прийняття містобудівної документації на місцевому рівні.

Слід зазначити, що в силу вимог частини четвертої статті 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Таким чином, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення № 12-29/2017 від 04.10.2017 Про затвердження містобудівної документації План зонування території (зонінг) міста Ніжин Чернігівської області , в частині встановлення такого типу територіально-планувальних зон як рекреаційна зона озеленених територій загального користування (міські парки, сквери, бульвари, міські ліси, лугопарки, лісопарки, гідропарки, меморіальні парки, пляжі) - P-З в межах земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7410400000:04:007:0064, прийнято пропорційно, зокрема, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

Стосовно інших посилань учасників справи, то суд зазначає, що згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що в задоволенні позову ОСОБА_1 необхідно відмовити повністю.

Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Ніжинської міської ради Чернігівської області, Відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Ніжинської міської ради про визнання нечинним рішення та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 07.02.2022.

Суддя В.О. Непочатих

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.01.2022
Оприлюднено16.02.2022
Номер документу103228364
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/8892/21

Рішення від 27.01.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Непочатих В.О.

Рішення від 27.01.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Непочатих В.О.

Ухвала від 08.12.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Непочатих В.О.

Ухвала від 19.10.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Непочатих В.О.

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Непочатих В.О.

Ухвала від 26.08.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Непочатих В.О.

Ухвала від 10.08.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Непочатих В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні