СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/1475/21-а Головуючий суддя 1-ої інстанції - Жданкіна Наталія Володимирівна

Суддя-доповідач - Сушко О.О.

01 лютого 2022 року м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сушка О.О.

суддів: Мацького Є.М. Залімського І. Г. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Лунь Т. С.,

прокурора: Гупяка О.В.

представника відповідача: Хомеренчук Ю.О.

представника третьої особи: Куцого К.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2021 року у справі за адміністративним позовом заступника керівника Вінницької місцевої прокуратури в інтересах держава в особі Вінницької обласної державної адміністрації, Вінницької обласної ради, Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства "Віноблагроліс" до Вінницької районної радої Вінницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Вороновицька селищна рада про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В :

В лютому 2021 року заступник керівника Вінницької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Вінницької обласної державної адміністрації, Вінницької обласної ради, Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства "Віноблагроліс" звернувся до суду з позовом до Вінницької районної ради, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Вороновицької селищної ради в якому просив визнати протиправним та нечинним рішення 71 сесії 7 скликання Вінницької районної ради №199 від 29.10.2020 року "Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіального утворення смт. Вороновиця Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області".

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2021 року адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення 71 сесії 7 скликання Вінницької районної ради №199 від 29.10.2020 "Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіального утворення смт. Вороновиця Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області".

Не погоджуючись з вказаним рішенням Вороновицька селищна рада Вінницького району Вінницької області подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову.

Розглянувши матеріали справи, колегія суддів апеляційної інстанції, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи Рішенням 55 сесії 08 скликання Вороновицької селищної ради від 30.07.2020 «Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно територіального утворення смт.Вороновиця Вінницького району Вінницької області» - п.1 вирішено погодити проект землеустрою (зміни) меж адміністративно-територіального утворення смт. Вороновиця Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області на площу 1264,1000 га. та п.1 вирішено подати зазначений проект землеустрою на затвердження Вінницькій районній раді.

Надалі, на 71 сесії Вінницькою районною радою 7 скликання прийнято рішення №199 «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіального утворення смт. Вороновиця Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області» , пунктом 1 якого вирішено затвердити проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіального утворення смт. Вороновиця Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області. Пунктом 2 рішення встановлено загальну площу населеного пункту смт. Вороновиця на території Вороновицької селищної ради 1264,1000 га.

Зазначеними рішеннями збільшено площу населеного пункту смт. Вороновиця на понад 250 га та включено в межі 95,3912 га земель лісогосподарського призначення, які підлягали передачі ВОКСЛП «Віноблагроліс» .

Не погоджуючись із рішенням Вінницької районної ради від 29.10.2020 за №199 прокурор, діючи в інтересах держави в особі позивачів звернувся з даним позовом до суду.

Суд першої інстанції при ухваленні оскарженого рішення виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог, а відтак наявності підстав для задоволення адміністративного позову.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Згідно п.41 ч. 1 ст. 26, п.26 ч. 1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення про визначення меж сіл і селищ приймаються міськими і обласними радами виключно на пленарних засіданнях як "рішення з питань адміністративно-територіального устрою". У такому самому порядку приймаються рішення про направлення подань про визначення меж.

Частиною 2 ст. 173 Земельного кодексу України межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів.

Відповідно ст.174 Земельного кодексу України рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які входять до складу відповідного району, приймаються районною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад, а рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які не входять до складу відповідного району, або у разі, якщо районна рада не утворена, приймаються обласною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад.

Рішення про встановлення і зміну меж міст приймається Верховною Радою України за поданням обласної ради.

Частиною 1 ст. 46 Закону України «Про землеустрій» встановлено, що для встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних одиниць розробляються проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних утворень розробляються для створення умов рівноправного розвитку різних форм господарювання, формування багатоукладної економіки міста, створення оптимальних умов для суттєвого збільшення соціального, інвестиційного і виробничого потенціалу; повноцінного життєвого середовища та створення сприятливих умов їх територіального розвитку, забезпечення ефективного використання потенціалу територій із збереженням їх природних ландшафтів та історико-культурної цінності, з урахуванням інтересів власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, і затвердженої містобудівної документації.

Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць включає:

а) пояснювальну записку;

б) завдання на виконання робіт;

в) рішення про розроблення проекту землеустрою щодо встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних одиниць;

г) посвідчені в установленому порядку копії генерального плану населеного пункту, рішень про його затвердження (у разі зміни меж населеного пункту);

ґ) викопіювання із схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці (утворення), а у разі її відсутності - викопіювання із проекту формування територій сільських, селищних рад;

д) викопіювання із кадастрових карт (планів) з відображенням існуючих (за їх наявності) та проектних меж адміністративно-територіальної одиниці;

е) експлікація земель в існуючих (за їх наявності) та проектних межах адміністративно-територіальної одиниці;

є) опис меж адміністративно-територіальних одиниць;

ж) матеріали погодження проекту;

з) матеріали виносу меж адміністративно-територіальних одиниць в натуру (на місцевість) з каталогом координат їх поворотних точок.

Проект землеустрою щодо зміни меж населеного пункту може також передбачати пов`язані із цим зміни меж інших суміжних адміністративних одиниць, якщо прийняття рішення про їх зміну згідно із законом належить до компетенції одного органу.

Межі адміністративно-територіальних одиниць визначаються як по суходолу, так і по водному простору.

Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж сіл, селищ, міст розробляються за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради.

Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж району розробляється за рішенням відповідної районної ради, а у разі якщо районна рада не утворена - обласної ради.

Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці підлягає погодженню сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж. У разі розширення меж населеного пункту за рахунок території, яка не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.

У разі встановлення меж міст проект також погоджується з Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою.

Рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни).

Пунктом 1 рішення 15 сесії 3 скликання Вінницької обласної ради №217 від 06.07.2000, у зв`язку з реформуванням колективних сільськогосподарських підприємств області на засадах приватної власності на землю і майно та створенням різних типів господарських структур, керуючись п. 21 ч. 1 ст. 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , ч. 4 ст. 19, ч. З ст. 27 Земельного кодексу, ст.ст. 9, 13 Лісового кодексу України припинено право постійного користування землями лісового фонду колишніх колективних сільськогосподарських підприємств.

Рішенням 16 сесії 3 скликання Вінницької обласної ради від 15.09.2000 №252 «Про передачу земель лісового фонду колишніх колективних сільськогосподарських підприємств Вінницькому обласному комунальному спеціалізованому лісогосподарському підприємству «Віноблкомунліс» та відповідним районним структурам» (п. 1) вирішено на виконання рішення 15 сесії Вінницької обласної ради 3 скликання від 06 липня 2000 «Про передачу земельних ділянок лісового фонду» передати землі колишніх сільськогосподарських підприємств за межами населених пунктів обласному комунальному спеціалізованому лісогосподарському підприємству «Віноблкомунліс» та відповідним районним комунальним спеціалізованим лісогосподарським структурам в обсягах, що рахуються в земельно-обліковій документації, згідно з додатком.

Пунктом 2 вказаного Рішення сільським, селищним, міським, районним радам, обласному управлінню земельних ресурсів Держкомзему України, головному управлінню сільського господарства і продовольства облдержадміністрації, обласному комунальному спеціалізованому лісогосподарському підприємству «Віноблкомунліс» здійснити до 15 жовтня 2000 року документальну передачу-приймання в натурі (на місцевості) земель лісового фонду колишніх колективних сільськогосподарських підприємств у відповідних обсягах.

28.08.2000 Вінницькою обласною радою прийнято розпорядження №74 «Про створення Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Віноблкомунліс» , затверджене рішенням 16 сесії 3 скликання обласної ради від 15.09.2000 №245.

Рішенням 23 сесії 3 скликання Вінницької обласної ради від 12.10.2001 №463 Вінницьке обласне комунальне спеціалізоване лісогосподарське підприємство «Віноблкомунліс» перейменоване в Вінницьке обласне комунальне спеціалізоване лісогосподарське підприємство «Віноблагроліс» (далі - ВОКСЛП «Віноблагроліс» ),

20.10.2000 рішенням 12 сесії 3 скликання Вінницької районної ради Вінницької області «Про передачу земельних ділянок лісового фонду колишніх колективних сільськогосподарських підприємств району Вінницькому обласному та Вінницькому районному комунальним спеціалізованим лісогосподарським підприємствам «Віноблкомунліс» та «Вінрайкомунліс» , п.1 вирішено - вважати за доцільне припинити право постійного користування землями лісового фонду колишніх сільськогосподарських підприємств району загальною площею 3768 га, що значаться в земельно-обліковій документації в розрізі господарств району згідно з додатком і передати їх у постійне користування створюваному районному комунальному спеціалізованому лісогосподарському підприємству «Вінрайкомунліс» , співзасновником якого є Вінницьке обласне комунальне спеціалізоване лісогосподарське підприємство «Віноблкомунліс» .

Згідно п.3 вказаного рішення - на виконання рішення 16 сесії Вінницької обласної ради 3 скликання від 15.09.2000 «Про передачу земель лісового фонду колишніх колективних сільськогосподарських підприємств Вінницькому обласному комунальному спеціалізованому лісогосподарському підприємству «Віноблкомунліс» та відповідним районним структурам» , сільським та селищним радам, районному відділу земельних ресурсів Держкомзему України, районному управлінню сільського господарства і продовольства райдержадміністрації та створюваному районному комунальному спеціалізованому лісогосподарському підприємству «Вінрайкомунліс» здійснити до 25.11.2000 документальну передачу-приймання в натурі (на місцевості) земель лісового фонду колишніх колективних сільськогосподарських підприємств у визначеному обсязі.

У п.2 додатку до вищевказаного рішення районної ради, зазначено, що площа земель лісового фонду, що знаходились в користуванні колективних сільськогосподарських підприємств району: Вороновиця ім.Можайського - 193 га.

На території Вороновицької селищної ради розташовані 4 лісових квартали, зокрема: лісовий квартал № 76 (1 ділянка площею 39 га); лісовий квартал № 77 (4 ділянки площею: 2,9 га, 7,1 га, 8,7 га, 16,5 га); лісовий квартал № 78 (1 ділянка площею 36 га); лісовий квартал № 79 (1 ділянка площею 37,4 га).

Рішення Вінницької обласної ради від 15.09.2000 №252 та Вінницької районної ради від 20.10.2000 щодо передачі земель лісогосподарського призначення ВОКСЛП «Віноблагроліс» на час звернення до суду з даним позовом Вороновицькою селищною радою не виконано, відповідний акт приймання-передачі не підписано. При цьому, селищна рада намагається оформити право комунальної власності на частину вказаних земель шляхом включення їх в межі населеного пункту.

Рішенням 55 сесії 08 скликання Вороновицької селищної ради від 30.07.2020 «Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно територіального утворення смт.Вороновиця Вінницького району Вінницької області» - п.1 вирішено погодити проект землеустрою (зміни) меж адміністративно-територіального утворення смт. Вороновиця Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області на площу 1264,1000 га. та п.1 вирішено подати зазначений проект землеустрою на затвердження Вінницькій районній раді.

Пунктом 1 Рішення №199, 71 сесії 7 скликання Вінницької районної ради від 29.10.2020 «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіального утворення смт. Вороновиця Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області» затверджено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіального утворення смт. Вороновиця Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області. Пунктом 2 рішення встановлено загальну площу населеного пункту смт. Вороновиця на території Вороновицької селищної ради 1264,1000 га.

Відповідно до вимог ст. 117 Земельного кодексу України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Під час розгляду справи прокурором було зазначено, що зі змісту проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіального утворення смт.Вороновиця Вінницького району Вінницької області, встановлено, що в перелік земельних ділянок державної власності, які переходять у комунальну власність Вороновицької селищної ради включено 5 земельних ділянок лісового фонду площею 95,3912 га (без зазначення кадастрових номерів), зокрема ділянки: - кадастровий номер 0520655300:04:001: - 2,4743 га; - кадастровий номер 0520655300:04:001: - 5,9227 га; - кадастровий номер 0520655300:04:002: - 0,6975 га; - кадастровий номер 0520655300:04:002: - 17,1843 га; - кадастровий номер 0520655300:04:002: - 69,1124 га.

Також, в межі населеного пункту Вороновиця включена частина земельної ділянки 0520655300:01:001:0009 - 0,9107 га, цільове призначення якої - для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг.

Згідно приписів ч. 3 ст. 173 Земельного кодексу України включення земельних ділянок у межі району, села, селища, міста, району у місті не тягне за собою припинення права власності і права користування цими ділянками, крім земельних ділянок, визначених частиною четвертою цієї статті.

Відповідно до ч. 4 ст. 173 Земельного кодексу України землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що органи місцевого самоврядування наділені значними повноваженнями у різних галузях, зокрема, у сфері бюджету та фінансів, соціально-економічного і культурного розвитку, у сфері управління комунальною власністю, в галузі житлово-комунального господарства, у сфері регулювання земельних відносин, соціального захисту населення тощо. Реалізуючи зазначені повноваження, органи місцевого самоврядування наділені правом приймати управлінські рішення.

Пунктом 21 частини 1 статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до пункту "е-1" частини першої статті 10 Земельного кодексу України до повноважень районних рад у галузі земельних відносин на території району належить, зокрема, встановлення та зміна меж сіл, селищ, що входять до складу відповідного району.

Згідно ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

Статтею 83 Земельного кодексу України передбачено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам міст є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності. Зазначені землі лісового фонду на території Вороновицької селищної ради є землями державної власності та можуть бути передані в комунальну власність лише за певної процедури.

Відповідно до ст.117 Земельного кодексу України передача земельних ділянок з державної власності у комунальну власність здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями відповідно до повноважень, визначених Кодексом.

У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у комунальну власність зазначаються: кадастровий номер земельної ділянки; її місце розташування; площа; цільове призначення; відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку; обмеження у її використанні.

На підставі рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності територіальної громади на неї.

Згідно ч. 1 ст. 317 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Статтею 321 ЦК України визначено, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом. Примусове відчуження об`єктів права власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього та повного відшкодування їх вартості, крім випадків, встановлених частиною другою статті 353 цього Кодексу.

Згідно з частиною другою статті 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані із позбавленням права володіння земельною ділянкою. Захист прав на земельні ділянки здійснюється у передбачений законом спосіб.

За правилом статті 387 ЦК України, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Згідно ч.5 ст.122 Земельного кодексу України, обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Враховуючи викладене, органом, уповноваженим здійснювати функції держави у спірних правовідносинах є Вінницька обласна державна адміністрація.

Як встановлено судом першої інстанції, на час прийняття Вінницькою районною радою рішення №199 від 29.10.2020, розпорядником земель лісового фонду є Вінницька обласна державна адміністрація, адже відповідачем не надано суду доказів в підтвердження того, що спірні земельні ділянки перебувають в комунальній або приватній власності, а відтак відповідні землі лісового фонду на даний час перебувають у Державній власності. При цьому, зі змісту проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіального утворення смт.Вороновиця Вінницького району Вінницької області вбачається, що Вінницька обласна державна адміністрація не надавала згоду на передачу в комунальну власність громади смт.Вороновиця земельних ділянок лісового фонду.

Підпунктом "в" пункту 24 Перехідних положень Земельного кодексу України в редакції 27.05.2021 визначено, що землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель лісогосподарського призначення.

Відтак, прийняття відповідачем оскаржуваного рішення відбулось за відсутності згоди розпорядника зазначеними землями про їх передачу в комунальну власність громади смт.Вороновиця.

Статтею 46 Закону України «Про землеустрій» передбачено, що для встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних утворень розробляються проекти землеустрою щодо встановлення і зміни меж відповідних адміністративно-територіальних утворень. Проекти землеустрою щодо встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних утворень розробляються для створення повноцінного життєвого середовища та створення сприятливих умов їх територіального розвитку, забезпечення ефективного використання потенціалу територій із збереженням їх природних ландшафтів та історико-культурної цінності, з урахуванням інтересів власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, і затвердженої містобудівної документації. Порядок розробки проектів землеустрою щодо встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних утворень установлюється законодавством України. Рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни).

Статтею 46 Закону «Про землеустрій» визначено вимоги, яким повинен відповідати проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць, а також складові, які останній повинен включати.

При цьому, згідно вимог ч. 1 ст. 62 Закону «Про землеустрій» документація із землеустрою підлягає державній експертизі з метою забезпечення її відповідності вихідним даним та технічним умовам, вимогам законів України, іншим нормативно-правовим актам.

Порядок здійснення державної експертизи документації із землеустрою визначається законом (ч. 2 ст. 62 Закону «Про землеустрій» ).

Проект землеустрою щодо зміни меж території смт.Вороновиця Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області розроблений ФОП ОСОБА_1 , згідно договору №169-20 від 11.02.2020.

Згідно до Проекту землеустрою, останній містить Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 07.10.2020 за №1230 (том 1 а.с. 122), в якому наведено перелік зауважень та пропозицій до землевпорядної документації. Зокрема, у Висновку окрім іншого, зазначено: "... доопрацювати: матеріали проекту привести у відповідність до вимог ст.22 Закону України «Про Державний земельний кадастр» ; в пояснювальній записці більш детальніше висвітлити проектні рішення; завдання на виконання робіт привести у відповідність до вимог встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2004 року №266 «Про затвердження типового договору про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» (уточнити умови надання); доповнити правовстановлюючими документами на об`єкт правовідносин в повному обсязі; по складовій документації уточнити та привести у відповідність загальну площу земельної ділянки, яка визначена проектом до включення в межі смт.Вороновиця (різниця між статистичними даними та визначеним проектом); проект доповнити переліком земельних ділянок державної власності, які передбачаються до включення в межі населеного пункту, але не передаються в комунальну власність. Зміну і встановлення меж населеного пункту здійснити відповідно до вимог Земельного кодексу України, Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» , Закону України «Про землеустрій» та умов, викладених у висновках погоджувальних органів.

Підсумкова оцінка результатів державної експертизи: проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіального утворення смт.Вороновиця Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області в цілому відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується при умові усунення зауважень.

Контроль за усуненням зауважень покладається на відділ у Вінницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькому області, про усунення зауважень повідомити Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області.

Крім того, Висновок містить відмітку від 12.10.2020 про усунення зауважень, що засвідчено підписом в.о. начальника відділу Душенко С.Б.

Необхідною передумовою для прийняття суб`єктом місцевого самоврядування позитивного рішення щодо затвердження Проекту землеустрою щодо зміни меж адміністративно-територіальної одиниці є його відповідність вимогам ст. 46 Закону України «Про землеустрій» та як наслідок наявність позитивного висновку державної експертизи.

Частиною 13 статті 46 Закону України «Про землеустрій» визначено, що обов`язковою складовою частиною проекту землеустрою щодо встановлення і зміни меж населеного пункту є перелік земельних ділянок державної власності (із зазначенням їх кадастрових номерів, місцезнаходження, площі та цільового призначення), які переходять у комунальну власність відповідної територіальної громади.

Зважаючи на вищенаведену правову норму, при проведенні у 2020 році державної експертизи землевпорядної документації, прийнято Висновок №1230 від 07.10.2020, згідно якого до землевпорядної документації у ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області виникло ряд зауважень, серед яких було вказано на необхідності доповнити перелік земельних ділянок державної власності, які переходять у комунальну власність відповідної територіальної громади.

Відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Із змісту Проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіального утворення смт.Вороновиця, останній не містить згаданого вище переліку земельних ділянок державної власності, які переходять у комунальну власність Вороновицької селищної ради та переліку земельних ділянок, що вводяться в межі населеного пункту, додані до Проектної документації таблиці, не є тим переліком земельних ділянок, необхідність зазначення яких передбачена положеннями ч. 13 ст. 46 Закону України «Про землеустрій» , ст. 79-1 Земельного кодексу України, адже лише частково містить кадастрові номери та не містять кадастрові номери земельних ділянок державної форми власності та інформації про їх місцезнаходження.

Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 13.08.2021 вбачається, що станом на 13.08.2021 до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області повідомлень про усунення зауважень у Висновку державної експертизи землевпорядної документації №1230 від 07.10.2020 по проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіального утворення смт Вороновиця Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області-не надходило .

Пунктами 154,155 Інструкції з діловодства у Державній службі України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженої наказом Держгеокадастру від 03.08.2018 № 123 передбачено складання службових листів з метою обміну інформацією між установами як відповіді на виконання завдань, доручень установ вищого рівня. Службовий лист в електронній формі оформлюється на бланку, автоматично згенерованому системою електронного документообігу.

Про здійснення контролю за усуненням зауважень викладених у висновку державної експертизи землевпорядної документації від 07.10.2020 за №1230 у разі його здійснення, повинно було бути повідомлено Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, таку вимогу висновку державної експертизи не виконано.

Крім того, в Проекті землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіального утворення смт. Вороновиця Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області міститься висновок Вінницького обласного управління лісового та мисливського господарства.

У зазначеному висновку вказано, що землі лісогосподарського призначення, які вводяться в межі населеного пункту смт.Вороновиця Вороновицької селищної ради Вінницького району не перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, що координуються Вінницьким ОУЛМГ.

Вінницьке обласне управління лісового та мисливського господарства погоджує введення в межі населеного пункту смт.Вороновиця Вороновицької селищної ради Вінницького району земель лісогосподарського призначення площею 69,1124 га, 17,1843 га, 5,9227 га при умові дотримання вимог чинного законодавства, зокрема:

- не проводити зміну цільового призначення земель лісогосподарського призначення;

- обов`язково провести лісовпорядкування земель лісового фонду;

- створити спеціалізований лісогосподарський підрозділ;

- виконувати обов`язки постійного лісокористувача відповідно до вимог статті 19 Лісового кодексу України.

Отже, як і у випадку з висновком державної експертизи землевпорядної документації, яке мало б місце за умови усунення виявлених недоліків, так і погодження Вінницьким обласне управлінням лісового та мисливського господарства вимагало дотримання визначених у погодженні умов.

Відтак, аналіз Проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіального утворення смт. Вороновиця Вінницького району Вінницької області, дає змогу констатувати, що в перелік земельних ділянок державної власності, які переходять у комунальну власність Вороновицької селищної ради включено 5 земельних ділянок лісового фонду площею 95,3912 га (без зазначення кадастрових номерів), зокрема ділянки:

- кадастровий номер 0520655300:04:001:- 2,4743 га;

- кадастровий номер 0520655300:04:001:- 5,9227 га;

- кадастровий номер 0520655300:04:002:- 0,6975 га;

- кадастровий номер 0520655300:04:002:- 17,1843 га;

- кадастровий номер 0520655300:04:002:- 69,1124 га.

Крім того, в межі населеного пункту Вороновиця включена частина земельної ділянки 0520655300:01:001:0009 - 0,9107 га, цільове призначення якої - для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг.

Земельна ділянка 0520655300:01:001:0009, площею 411,9960 га для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг перебуває у власності Держави в особі Вінницької обласної державної адміністрації, право постійного користування земельною ділянкою зареєстровано за Правокористувачем: Державне підприємство "Вінницьке лісове господарство".

Враховуючи вищенаведене, апеляційний суд визнає, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, правильно встановив обставини справи та ухвалив законне рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, рішення суду першої інстанції ґрунтується на повно, об`єктивно і всебічно з`ясованих обставинах, доводи апеляційної скарги їх не спростовують, а тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції немає.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2021 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 09 лютого 2022 року.

Головуючий Сушко О.О. Судді Мацький Є.М. Залімський І. Г.

Дата ухвалення рішення 01.02.2022
Оприлюднено 16.02.2022

Судовий реєстр по справі 120/1475/21-а

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Ухвала від 31.08.2022 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 03.07.2022 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Постанова від 01.02.2022 Сьомий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Постанова від 01.02.2022 Сьомий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 23.12.2021 Сьомий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 23.12.2021 Сьомий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 09.12.2021 Сьомий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Рішення від 18.10.2021 Вінницький окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 26.08.2021 Вінницький окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 19.07.2021 Вінницький окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 24.05.2021 Вінницький окружний адміністративний суд Адміністративне
Постанова від 27.04.2021 Сьомий апеляційний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Стежити за справою 120/1475/21-а

Встановіть Опендатабот та підтвердіть підписку

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону