ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 січня 2022 рокуЛьвівСправа № 460/8185/20 пров. № А/857/20997/21
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:
головуючого судді Ніколіна В.В.
суддів Большакової О.О., Пліша М.А.,
за участі секретаря судового засідання Смолинця А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційні скарги ОСОБА_1 та Рокитнівської селищної ради на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2021 року (суддя - Борискін С.А., м. Рівне, повне судове рішення складено 18 жовтня 2021 року)у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Рокитнівської селищної ради, Сарненської районної ради, третя особа: Генеральний директор Комунального некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" Рокитнівської районної ради Барановська Ірина Миколаївна, про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_2 у листопаді 2020 року звернулася до суду з адміністративним позовом до Рокитнівської селищної ради, Сарненської районної ради, третя особа: Генеральний директор Комунального некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" Рокитнівської районної ради Барановська І.М., у якому просила: скасувати рішення відповідача №488 від 06.12.2019 "Про контракт з генеральним директором КНП "Рокитнівський РЦПМСД"; визнати розпорядження голови Рокитнівської районної ради від 09.12.2019 №02/03-71 К про призначення генеральним директором КНП "Рокитнівський РЦПМСД" ОСОБА_1 та скасувати його; зобов`язати відповідача розірвати контракт від 09.12.2019 з ОСОБА_1 про призначення на посаду генерального директора Комунального некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" Рокитнівської районної ради строком на п`ять років - з 09.12.2019 до 08.12.2024.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржувані рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, у зв`язку з тим, що кандидат, який обраний за результатами конкурсу на вказану посаду не відповідав установленим в законодавстві вимогам. Крім того, вказані рішення були прийняті відповідачем незважаючи на те, що процедура проведення конкурсу була оскаржена позивачем до суду й рішення конкурсної комісії скасовані.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2021 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Рокитнівської районної ради №488 від 06.12.2019 "Про контракт з генеральним директором КНП "Рокитнівський РЦПМСД". Визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Рокитнівської районної ради від 09.12.2019 №02/03-71К "Про призначення генеральним директором КНП "Рокитнівський РЦПМСД" ОСОБА_1 ". У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись із ухваленим судовим рішенням, його оскаржили ОСОБА_1 та Рокитнівська селищна рада, які із покликанням на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просять скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове про задоволення позову. В обґрунтування апеляційних вимог зазначають, що питання щодо укладення контракту з генеральним директором комунального закладу на підставі відповідних рішень органу місцевого самоврядування, як роботодавця, за наслідками проведеного конкурсу, виходить за межі юрисдикції адміністративного суду, оскільки таке питання стосується трудових відносин між органом місцевого самоврядування та конкретною фізичною особою, щодо якої приймаються рішення про укладення контракту. Рокитнівська районна рада у спірних правовідносинах та при прийнятті оскаржуваних рішень діяла не, як суб`єкт владних повноважень, а як засновник юридичної особи комунального закладу та, як роботодавець, а тому оспорювані рішення в даному випадку не є рішеннями суб`єкта владних повноважень в розумінні КАС України, які можуть бути оскаржені саме позивачем в порядку адміністративного судочинства. Таким чином, дана справа не має вирішуватися адміністративним судом, тому провадження по ній підлягає закриттю.
Позивач подала відзив на апеляційні скарги, в якому покликається на правильність висновків суду першої інстанції щодо часткового задоволення позову, тому просить апеляційні скарги залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.
Сарненська районна рада у відзиві на апеляційні скарги просить скасувати рішення суду першої інстанції та закрити провадження у справі.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційних скарг, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційні скарги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та знайшло своє підтвердження під час розгляду апеляційної скарги, що Постійно діючою конкурсною комісією для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району з проведення конкурсу на зайняття вакантної посади генерального директора Комунального некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" прийняте рішення, оформлене протоколом №1 від 11.09.2019, яким постановлено: (1) оголосити конкурс на зайняття вакантної посади генерального директора Комунального некомерційного некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" Рокитнівської районної ради; (2) затвердити зміст оголошення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади генерального директора Комунального некомерційного некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" Рокитнівської районної ради; (3) оприлюднити оголошення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади генерального директора Комунального некомерційного некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" Рокитнівської районної ради на офіційному веб-сайті Рокитнівської районної ради.
Рішенням Постійно діючої конкурсної комісії для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району з проведення конкурсу на зайняття вакантної посади генерального директора Комунального некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги", оформленим протоколом від 10.10.2019 №2 (далі Протокол №2) вирішено: (1) документи, подані ОСОБА_1 відповідають вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094; допустити ОСОБА_2 до участі в конкурсі на зайняття посади генерального директора КНП "Рокитнівський РЦПМСД"; з моменту прийняття даного рішення ОСОБА_1 є учасником конкурсу; заслухати конкурсну пропозицію ОСОБА_1 та провести з нею співбесіду на наступному засіданні постійно діючої конкурсної комісії; присутня ОСОБА_1 особисто проінформована про прийняття цього рішення; (2) документи, подані ОСОБА_2 відповідають вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094; допустити ОСОБА_2 до участі в конкурсі на зайняття посади генерального директора КНП "Рокитнівський РЦПМСД"; з моменту прийняття даного рішення ОСОБА_2 є учасником конкурсу; заслухати конкурсну пропозицію ОСОБА_2 та провести з нею співбесіду на наступному засіданні постійно діючої конкурсної комісії; присутня ОСОБА_2 особисто проінформована про прийняття цього рішення; (3) документи, подані ОСОБА_3 відповідають вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094; допустити ОСОБА_3 до участі в конкурсі на зайняття посади генерального директора КНП "Рокитнівський РЦПМСД"; з моменту прийняття даного рішення ОСОБА_3 є учасником конкурсу; заслухати конкурсну пропозицію ОСОБА_3 та провести з ним співбесіду на наступному засіданні постійно діючої конкурсної комісії; присутній ОСОБА_3 особисто проінформований про прийняття цього рішення; (4) провести наступне засідання постійно діючої конкурсної комісії 30 жовтня 2019 року для заслуховування конкурсних пропозицій учасників конкурсу, проведення з ними співбесіди та здійснення шляхом голосування відбору з числа учасників конкурсу однієї кандидатури, яка відповідає встановленим вимогам - переможця конкурсу; (5) взяти до відома, що присутні ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 особисто проінформовані про прийняття цього рішення.
Рішенням Постійно діючої конкурсної комісії для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району з проведення конкурсу на зайняття вакантної посади генерального директора Комунального некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги", оформленим протоколом від 30.10.2019 №3 (далі - Протокол №3) вирішено: визнати переможцем конкурсу на зайняття посади генерального директора Комунального некомерційного некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги "Рокитнівської районної ради ОСОБА_1 ; внести голові Рокитнівської районної ради відповідне подання про призначення ОСОБА_1 - переможця конкурсу - для призначення на посаду генерального директора Комунального некомерційного некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги "Рокитнівської районної ради.
Разом з тим, рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 05.03.2020 у справі №460/3682/19, яке набрало законної сили 12.10.2020, адміністративний позов ОСОБА_2 задоволено. Визнано протиправними та скасовано рішення Постійно діючої конкурсної комісії для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району з проведення конкурсу на зайняття вакантної посади генерального директора Комунального некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" Рокитнівської районної ради, оформлені протоколами №2 від 10.10.2019 та №3 від 30.10.2019.
Судом також встановлено, що відповідно до Протоколу №3 конкурсна комісія скерувала голові Рокитнівської районної ради подання, яким вносила кандидатуру ОСОБА_1 - переможця конкурсу - для призначення на посаду генерального директора Комунального некомерційного некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" Рокитнівської районної ради в установленому порядку.
Враховуючи зазначене подання конкурсної комісії, Рокитнівською районною радою прийнято рішення від 06.12.2019 №488 "Про контракт з генеральним директором КНП "Рокитнівський РЦПМСД" відповідно до якого вирішено: укласти контракт з ОСОБА_1 на посаді генерального директора Комунального некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" Рокитнівської районної ради строком на п`ять років - з 09.12.2019 до 08.12.2024.
Розпорядженням голови Рокитнівської районної ради від 09.12.2019 №02/03-71К "Про призначення генеральним директором КНП "Рокитнівський РЦПМСД" ОСОБА_1 " призначено останню на посаду генерального директора Комунального некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" Рокитнівської районної ради з 09.12.2019 до 08.12.2024 на умовах укладеного з нею контракту.
Підставою прийняття такого розпорядження вказано: контракт з ОСОБА_1 від 09.12.2019, рішення Рокитнівської районної ради від 06.12.2019 № 488 "Про контракт з генеральним директором КНП "Рокитнівський РЦПМСД", Протокол засідання постійно діючої конкурсної комісії для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району з проведення конкурсу на зайняття вакантної посади генерального директора КНП "Рокитнівський РЦПМСД" від 30.10.2019 №3.
Не погоджуючись із зазначеними рішеннями суб`єкта владних повноважень, позивач звернулася до суду з цим позовом.
Задовольняючи частково адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані рішення та розпорядження щодо призначення на посаду генерального директора Комунального некомерційного підприємства "Рокитнівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги "Рокитнівської районної ради є протиправними, оскільки прийняті на підставі скасованого судом рішення, без дотримання вимог постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я" №1094 від 27.12.2017, порушують права позивача у справі, а також інтереси громади на належне управління закладом охорони здоров`я. З огляду на вказане, суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність скасування рішення Рокитнівської районної ради "Про контракт з генеральним директором КНП "Рокитнівський РЦПМСД" від 06.12.2019 №488 та розпорядження голови Рокитнівської районної ради "Про призначення генеральним директором КНП "Рокитнівський РЦПМСД" Барановської І.М." від 09.12.2019 №02/03-71 К, як незаконних та протиправних.
Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв`язку з нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини, в межах доводів та вимог апеляційної скарги колегія суддів апеляційного суду виходить з наступного.
Відповідно до частини першої статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з пунктом 9 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб.
Частинами сьомою - дев`ятою статті 16 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров`я від 19 листопада 1992 року № 2801-XII (далі - Закон № 2801-XII, у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що керівником закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності може бути призначено лише особу, яка відповідає єдиним кваліфікаційним вимогам, що встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Призначення на посаду та звільнення з посади керівника закладу охорони здоров`я здійснюється відповідно до законодавства.
Керівники державних та комунальних закладів охорони здоров`я призначаються на посаду уповноваженим виконавчим органом управління власника закладу охорони здоров`я на конкурсній основі шляхом укладання з ними контракту на строк від трьох до п`яти років. Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я та порядок укладання контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, а також типова форма такого контракту затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Механізм проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я визначає Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1094 (далі Порядок № 1094, у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до підпункту 5 пункту 28 Прядку № 1094 для участі у конкурсі особа подає особисто або надсилає поштою конкурсній комісії у визначений в оголошенні строк, сере іншого, такі документи: копію (копії) документа (документів) про освіту, науковий ступінь, вчене звання, кваліфікаційну категорію, підвищення кваліфікації, які підтверджують відповідність претендента кваліфікаційним вимогам до керівника закладу охорони здоров`я, а також копію трудової книжки або інших документів, що підтверджують досвід роботи
Згідно з пунктом 31 Прядку № 1094 за рішенням конкурсної комісії претендент не допускається до участі в конкурсі у разі, зокрема: неподання ним необхідних документів; його невідповідності встановленим комісією вимогам до претендентів та конкурсних пропозицій.
Претенденти, допущені до участі в конкурсі, є його учасниками. Про прийняте конкурсною комісією рішення претенденти та учасники повідомляються секретарем конкурсної комісії протягом трьох робочих днів з дня проведення засідання з розгляду документів.
Початком проведення конкурсу вважається дата, на яку призначено засідання конкурсної комісії з розгляду заяв претендентів і доданих до них документів. Проведення конкурсу завершується в день ухвалення конкурсною комісією рішення про затвердження його результатів. Строк проведення конкурсу становить не більш як 30 календарних днів (пункт 33 Прядку № 1094).
За результатами заслуховування конкурсних пропозицій і проведених співбесід конкурсна комісія шляхом голосування відбирає з числа учасників конкурсу одну кандидатуру, яка відповідає встановленим вимогам, - переможця конкурсу, після чого вносить відповідне подання керівникові органу управління, що здійснює призначення переможця конкурсу на посаду керівника закладу. Рішення про призначення на посаду та укладення контракту на строк від трьох до п`яти років, приймається протягом одного місяця з дня внесення конкурсною комісією відповідного подання. Зазначений строк може бути продовжено на період проведення спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком (у випадках, передбачених законодавством), інших процедур, передбачених законодавством (пункт 38 Прядку № 1094).
Рішення за результатами конкурсу може бути оскаржене в передбаченому законодавством порядку (пункт 40 Прядку № 1094).
Системний аналіз вказаних вище приписів нормативно-правових актів дає підстави для висновку, що призначення керівників державних та комунальних закладів охорони здоров`я, у тому числі генерального директора КНП "Рокитнівський РЦПМСД", здійснюється уповноваженим виконавчим органом управління власника закладу охорони здоров`я, яким у межах спірних правовідносин є відповідач, на конкурсній основі шляхом укладання з ними контракту. При цьому, організація і проведення конкурсу, включно із оцінкою відповідності учасників конкурсу встановленим вимогам, здійснюється конкурсною комісією в межах своїх дискреційних повноважень.
Апеляційний суд звертає увагу на те, що проведення конкурсу завершується в день ухвалення конкурсною комісією рішення про затвердження його результатів, тобто рішення про визначення переможця конкурсу із внесенням відповідного подання керівникові органу управління, що здійснює призначення переможця конкурсу на посаду керівника закладу, або про відхилення кандидатур усіх учасників конкурсу із пропозицією про призначення повторного конкурсу.
Таким чином, рішення конкурсної комісії, прийняті нею у процесі проведення конкурсу (за результатами конкурсу), можуть бути оскаржені шляхом подання адміністративного позову на підставі пункту 9 частини першої статті 19 КАС України, яким передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема щодо оскарження рішень конкурсних комісій, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб.
У контексті наведеного варто зауважити, що рішення Постійно діючої конкурсної комісії для проведення конкурсів на зайняття посад керівників закладів охорони здоров`я спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району з проведення конкурсу на зайняття вакантної посади генерального директора КНП "Рокитнівський РЦПМСД" Рокитнівської районної ради, оформлені протоколами №2 від 10.10.2019 та №3 від 30.10.2019, були предметом судового оскарження у адміністративній справі №460/3682/19. Отже, право оскарження на підставі пункту 9 частини першої статті 19 КАС України рішення конкурсної комісії щодо визнання переможцем конкурсу на зайняття посади генерального директора КНП "Рокитнівський РЦПМСД" ОСОБА_1 ; про внесення голові Рокитнівської районної ради відповідного подання про призначення ОСОБА_1 (переможця конкурсу) на посаду генерального директора КНП "Рокитнівський РЦПМСД", ОСОБА_2 як учасником цього конкурсу уже реалізовано.
Водночас, спір у цій справі стосується питання правомірності рішення Рокитнівської районної ради №488 від 06.12.2019 "Про контракт з генеральним директором КНП "Рокитнівський РЦПМСД" та розпорядження голови Рокитнівської районної ради від 09.12.2019 №02/03-71К "Про призначення генеральним директором КНП "Рокитнівський РЦПМСД" ОСОБА_1 ".
Колегія суддів апеляційного суду звертає увагу, що заклади охорони здоров`я, зокрема і Київське міське клінічне бюро судово-медичної експертизи, не є суб`єктами владних повноважень у розумінні положень КАС України, а посада керівника закладу охорони здоров`я не належить до посади публічної служби.
Механізм укладення контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я (далі - контракт) визначає Порядок укладення контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 642 (далі - Порядок № 642, у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин), згідно з пунктом 1 якого укладення контракту є підставою для видання наказу (розпорядження) про призначення керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я (далі - заклад) на посаду з дня, зазначеного у контракті.
Призначення на посаду керівника закладу здійснюється відповідно до законодавства керівником органу, до сфери управління якого належить (в управлінні якого перебуває) заклад, або за рішенням обласної, районної ради чи сільським, селищним, міським головою (пункт 2 Порядку № 642).
Частиною третьою статті 21 Кодексу законів про працю України (у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк його дії, права, обов`язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення та організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України.
Відтак призначення на посаду керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я здійснюється суб`єктом призначення шляхом винесення відповідного наказу (розпорядження) на підставі укладеного з керівником комунального закладу охорони здоров`я контракту відповідно до приписів Кодексу законів про працю України контракту.
Тобто, спірні у цій справі рішення суб`єкта владних повноважень фіксують факт укладення контракту з переможцем конкурсу на зайняття посади генерального директора КНП "Рокитнівський РЦПМСД", як особливої форми трудового договору. Після укладення контракту між КНП "Рокитнівський РЦПМСД" та ОСОБА_1 виникли трудові відносини.
Пунктом 1 частини першої статті 19 КАС України обумовлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
За змістом пунктів 1, 2 частин першої статті 4 КАС України адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; публічно-правовий спір - спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір, як публічно-правовий. Водночас помилковим є застосування статті 19 КАС України та поширення юрисдикції адміністративних судів на усі спори, стороною яких є суб`єкт владних повноважень. Визначальною ознакою для правильного вирішення спору є характер правовідносин, у яких виник спір. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Разом з тим, сама лише участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Публічно-правовим вважається, зокрема, спір, у якому сторони правовідносин виступають одна щодо іншої не, як рівноправні і в якому одна зі сторін виконує публічно-владні управлінські функції та може вказувати або забороняти іншому учаснику правовідносин певну поведінку, давати дозвіл на передбачену законом діяльність тощо.
Таким чином, під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі. Необхідною ознакою суб`єкта владних повноважень є здійснення ним публічно-владних управлінських функцій. Ці функції суб`єкт повинен виконувати саме в тих правовідносинах, у яких виник спір.
Питання визначення предметної юрисдикції справи, предметом спору у якій є оскарження розпорядчого акта про призначення на посаду керівника комунального закладу охорони вирішувалося Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 14 листопада 2018 року у справі № 806/2808/18.
Так, у справі № 806/2808/18, спір у якій стосувався питання правомірності призначення на посаду головного лікаря КО Радомишльської стоматологічної поліклініки шляхом винесення Радомишльською РДА розпорядження, Велика Палата Верховного Суду, дійшла висновку, що після укладення контракту між Радомишльською РДА та особою виникли трудові відносини, тобто фактично позовні вимоги стосуються підстав та умов припинення строкового трудового договору головного лікаря КО Радомишльської стоматологічної поліклініки , стороною в якому (роботодавцем) є керівник органу, в управлінні якого перебуває комунальний заклад.
У контексті спірних правовідносин у справі № 806/2808/18 Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що цей спір не є публічно-правовим і не належить до юрисдикції адміністративних судів, а стосується трудових відносин і має вирішуватись судами за правилами Цивільного процесуального кодексу України.
Так, частиною другою статті 16 Цивільного кодексу України передбачено способи захисту цивільних прав та інтересів, серед яких, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
За правилами частини першої статті 19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Таким чином, враховуючи правову позицію викладену Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 14 листопада 2018 року у справі №806/2808/18, з огляду на зміст позовних вимог, характер спірних правовідносин, обставини, встановлені судом першої інстанції, колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку, що спір у цій справі має вирішуватись судом за правилами Цивільного процесуального кодексу України.
Аналогічна правова позиція міститься також у постанові Верховного Суду від 30 серпня 2021 року у справі №640/7170/19.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
На підставі пункту 3 частини першої статті 315 КАС України суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і у відповідній частині закрити провадження у справі повністю або частково
За правилами частини першої статті 319 КАС України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу..
Враховуючи викладене, судом першої інстанції неправильно застосовано норми процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, відтак оскаржуване рішення суду відповідно до вимог статті 319 КАС України підлягає скасуванню, а провадження у справі - закриттю з підстав наведених вище.
Керуючись ч.3 ст. 243, ст. 308, 310, 315, 319, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги ОСОБА_1 та Рокитнівської селищної ради задовольнити.
Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2021 року у справі № 460/8185/20 скасувати, а провадження у справі - закрити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя В. В. Ніколін судді О. О. Большакова М. А. Пліш Повне судове рішення складено 26 січня 2022 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2022 |
Оприлюднено | 16.02.2022 |
Номер документу | 103233466 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні