П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 лютого 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/9235/20 Головуючий в 1 інстанції: Юхтенко Л.Р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Домусчі С.Д.
суддів: Семенюка Г.В., Шляхтицького О.І.,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Державної інспекції архітектури та містобудування України на ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2021 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, Державної інспекції архітектури та містобудування України про визнання протиправним та скасування наказу, -
В С Т А Н О В И В:
17.09.2020 року позивач - ОСОБА_1 засобами поштового зв`язку звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, Державної архітектурно-будівельної інспекції, в якому просив суд визнати протиправним та скасувати наказ Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 20.03.2020 року №01-15/113ДАБК, зобов`язати Державну інспекцію архітектури та містобудування України відновити запис про реєстрацію повідомлення про початок будівельних робі № ОД061200311910 від 31.01.2020 року.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 13.10.2021 року була задоволена заява представника позивача про заміну сторони у справі та замінено відповідача - Державну архітектурно-будівельну інспекцію України (код ЄДРПОУ 3471912, місцезнаходження: 01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, буд. 26) на його правонаступника - Державну інспекцію архітектури та містобудування України (код ЄДРПОУ 44245840, місцезнаходження: м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26)
Не погоджуючись із зазначеною ухвалою, Державна інспекція архітектури та містобудування України подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить скасувати оскаржувану ухвалу.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначає про те, що Державна інспекція архітектури та містобудування України не є правонаступником Державної інспекції архітектури та містобудування України.
Позивач та Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради своїм процесуальним правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористалися.
Апеляційний суд, заслухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Суд встановив, що одним з відповідачів в цій справі при поданні позову - 17.09.2020 року, вказана Державна інспекція архітектури та містобудування України
Задовольняючи заяву представника позивача про заміну сторони у справі правонаступником, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до п.п 15-1 п. 4 Положення про Державну інспекцію архітектури та містобудування України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2020 р. № 1340, саме на Державну інспекцію архітектури та містобудування України покладені завдання з реєстрації повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт, здійснення внесення змін до них, а також скасування права на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення;
Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, апеляційний суд дійшов такого висновку.
Відповідно до п. 9 ст. 4 КАС України, відповідач - суб`єкт владних повноважень, а у випадках, визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.
Згідно з ст. 52 КАС України, у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2020 р. № 218 Про ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України ліквідовано Державну архітектурно-будівельну інспекцію (пункт 1), утворено Державну сервісну службу містобудування України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій (пункт 2).
Пунктом 3 Постанови КМУ від 13 березня 2020 р. № 218 затверджено Положення Державну сервісну службу містобудування України, відповідно до пункту 1, підпунктів 2, 3, 4, 5, 6 пункту 4 якого Державна сервісна служба містобудування України, Державна сервісна служба містобудування України (Держсервісбуд) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій (далі - Міністр) і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду в частині надання (отримання, реєстрації), відмови у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів. Державна сервісна служба містобудування України отримує повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт, здійснює внесення змін до них, а також скасовує право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення; видає дозволи на виконання будівельних робіт, повідомлення про внесення змін до них, відмовляє у видачі таких дозволів, анулює дозволи на виконання будівельних робіт; приймає в установленому порядку в експлуатацію закінчені будівництвом об`єкти (приймає рішення про реєстрацію (повернення) декларацій про готовність об`єктів до експлуатації, внесення змін до них та скасування їх реєстрації, видачу сертифікатів або відмову у їх видачі); веде єдиний реєстр документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів; перевіряє на відповідність вимогам законодавства, будівельних норм, стандартів і правил рішення, прийняті територіальними органами Держсервісбуду.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2020 р. № 219 Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду були утворені Державна інспекція містобудування України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду; Державне агентство з технічного регулювання у містобудуванні України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій і який реалізує державну політику з питань технічного регулювання у сфері містобудування. Також цією постановою було затверджене Положення про Державну інспекцію містобудування України (п. 2 Постанови КМУ №219 від 13.03.2020 р.), відповідно до пункту 1 якого Державна інспекція містобудування України (ДІМ) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій (далі - Міністр) і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (крім надання (отримання, реєстрації), відмов у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів).
Відповідно до інформації ЄДРЮОФОПГФ, 20.03.2020 року був внесений запис номер 10701100016047267 про перебування Державної архітектурно-будівельної інспекції України в стані припинення.
Відповідно до інформації ЄДРЮОФОПГФ, 12.06.2020 року була проведена державна реєстрації Держсервісбуду, номер запису: 10701020000087828.
Відповідно до інформації ЄДРЮОФОПГФ, 08.05.2020 року була проведена державна реєстрації Державної інспекції містобудування України, номер запису: 10701020000087445.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2020 р. № 1340 Деякі питання функціонування органів архітектурно-будівельного контролю була утворена Державна інспекція архітектури та містобудування України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (пункт1 постанови), а також затверджено положення про Державну інспекція архітектури та містобудування України (пункт 2 постанови).
Пунктом 3 Постанови КМУ від 23 грудня 2020 р. № 1340 вирішено ліквідувати Державну інспекцію містобудування та Державну сервісну службу містобудування.
Відповідно до інформації ЄДРЮОФОПГФ, 20.05.2021 року була проведена державна реєстрація юридичної особи - Державної інспекції архітектури та містобудування України (ДІАМ), номер запису: 1000701020000092252.
Відповідно до інформації ЄДРЮОФОПГФ, 25.08.2021 року була проведена державна реєстрація припинення юридичної особи Держсервісбуду, номер запису: 1000701110004087828.
Відповідно до інформації ЄДРЮОФОПГФ, 19.08.2021 року була проведена державна реєстрація припинення юридичної особи - Державної інспекції містобудування України, номер запису: 1000701110004087445.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну інспекцію архітектури та містобудування України, затвердженого Постановою КМУ №1340 від 23.12.2020 року, Державна інспекція архітектури та містобудування України (ДІАМ) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій (далі - Міністр) і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
За приписами підпунктів 15-1 п. 4 зазначеного Положення ДІАМ, відповідно до покладених на неї завдань реєструє повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт, здійснює внесення змін до них, а також скасовує право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення.
Відповідно до Постанови КМУ №960 від 15.09.2021 року Питання Державної інспекції архітектури та містобудування , яка набрала чинності з 15.09.2021 року, Кабінет Міністрів України постановив погодитись з пропозицією Міністерства розвитку громад та територій про можливість здійснення Державною інспекцією архітектури та містобудування повноважень і виконання функцій з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (пункт 1 постанови).
Пунктом 2 постанови КМУ №960 від 15.09.2021 року визнані такими, що втратили чинність низка постанов КМУ, зокрема:
1. Постанова Кабінету Міністрів України від 9 липня 2014 р. № 294 Про затвердження Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України (Офіційний вісник України, 2014 р., № 61, ст. 1688).
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 7 червня 2017 р. № 408 Про внесення змін до Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України (Офіційний вісник України, 2017 р., № 49, ст. 1529).
3. Пункт 1 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2018 р. № 143 (Офіційний вісник України, 2018 р., № 23, ст. 798).
4. Постанова Кабінету Міністрів України від 25 вересня 2019 р. № 898 Про внесення змін до Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України (Офіційний вісник України, 2019 р., № 88, ст. 2941).
5. Пункт 6 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2020 р. № 219 Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (Офіційний вісник України, 2020 р., № 26, ст. 967).
Перевіряючи висновки суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги апеляційний суд зазначає, що для процесуального правонаступництва юридичної особи, яка є стороною чи третьою особою в судовому процесі, необхідне встановлення або правонаступника такої юридичної особи внаслідок її припинення шляхом реорганізації, або правонаступника окремих її прав чи обов`язків внаслідок заміни сторони у відповідному зобов`язанні. В обох випадках для встановлення процесуального правонаступництва юридичної особи суд має визначити підстави такого правонаступництва, а також обсяг прав та обов`язків, який перейшов до правонаступника у спірних правовідносинах (правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 30 червня 2020 року у справі № 264/5957/17).
Особливістю ліквідації державного органу як юридичної особи публічного права є те, що одночасно з його ліквідацією припиняється й реалізація державою функцій, покладених на цей орган.
Відповідно до наведених положень нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України та інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, апеляційний суд дійшов висновку що з ліквідацією ДАБІ України, держава не припинила виконання функцій ліквідованого органу, оскільки поклала виконання цих функцій на інший державний орган виконавчої влади, а саме на Державну інспекцію архітектури та містобудування України.
Зазначене не спростовується доводами апелянта про те, що в Постанові КМУ №1340 від 23.12.2020 року відсутнє пряме посилання на те, що ДІАМ є правонаступником ДАБІ України.
Таким чином, Державна інспекція архітектури та містобудування України (код ЄДРПОУ 44245840, місцезнаходження: м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26) є правонаступником прав та обов`язків Державної архітектурно-будівельної інспекції України (код ЄДРПОУ 3471912, місцезнаходження: 01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, буд. 26), а тому є підстави для заміни відповідача по справі.
Доводи апеляційної скарги не містять належних та обґрунтованих міркувань, які б спростовували висновки суду першої інстанції.
Відповідно до ст. 242 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Таким чином, апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, та постановив оскаржувану ухвалу з додержанням норм матеріального і процесуального права, внаслідок чого апеляційна скарга залишається без задоволення, а оскаржуване судове рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. ст. 294, 308, 311, 312, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної інспекції архітектури та містобудування України - залишити без задоволення.
Ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2021 року у справі №420/9235/20 - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складений 11.02.2022 року.
Головуючий суддя Домусчі С.Д. Судді Семенюк Г.В. Шляхтицький О.І.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2022 |
Оприлюднено | 16.02.2022 |
Номер документу | 103235757 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Домусчі С.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні