Рішення
від 14.02.2022 по справі 620/9117/21
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 лютого 2022 року Чернігів Справа № 620/9117/21

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Комунального закладу "Черешенський ліцей" Чернігівської обласної ради про застосування заходів реагування,

У С Т А Н О В И В:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (далі - ГУ ДСУНС у Чернігівській області, позивач) звернулося до суду з позовом до Комунального закладу Черешенський ліцей Чернігівської обласної ради (далі - відповідач) про застосування заходів реагування шляхом зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівлі (ін. №101301012), будівель гуртожитків вихованців (ін. №№ 101302001, 101302003, 101302004, 101302015, 101302002, 101302006), будівлі майстерні (ін. №101302013), будівлі складу, майстерні (ін. №101301014) за адресою: вул. Шкільна, 14, с. Черешеньки, Коропський район, Чернігівська область.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що за результатами проведеної позапланової перевірки додержання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки виявлені порушення, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а тому є підстави для застосування до відповідача заходів реагування згідно статті 70 Кодексу цивільного захисту України.

Ухвалою суду від 17.12.2021 справу прийнято до провадження судді Соломко І.І., розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому позов не визнає, оскільки частину порушень виявлених позивачем відповідачем вже усунуто, також просить врахувати, що зупинення експлуатації будівель може перешкодити освітньому процесу. Крім того, ліцей є об`єктом права спільної власності територіальних громад Чернігівської області і перебуває в управлінні Чернігівської обласної державної адміністрації.

Представник позивача подав відповідь на відзив, у якій наголосив на тому, що заходи реагування можуть не застосовуватись лише після повного усунення порушень відповідачем.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Позивач зареєстрований у встановленому чинним законодавством України порядку, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис (а.с.46-53).

Відповідно до витягу з наказу від 04.06.2021 № 86 про проведення позапланових перевірок (а.с.51-52) та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 04.06.2021 № 3-69 (а.с.53), посадовими особами ГУ ДСУНС у Чернігівській області проведено позаплановий захід перевірку Комунального закладу Черешенський ліцей Чернігівської обласної ради за адресою: вул. Шкільна, 14, с. Черешеньки, Коропський район, Чернігівська область.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки складено акт від 08.06.2021 № 13, яким встановлено порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а саме:

- будівля (ін. № 101301012), будівлі гуртожитків вихованців (ін. №№ 101302001, 101302003, 101302004, 101302015, 101302002, 101302006), будівля майстерні (ін. №101302013), будівля складу, майстерні (ін. № 101301014) не захищені від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, чим порушено п. 1.21. глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, п. 10 розділу V Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України. Блискавкозахист - сукупність заходів і технічних засобів для охорони будівель, споруд, обладнання та електричних пристроїв від дії блискавки;

- будівлю (ін. № 101301012) не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації), чим порушено п. 1.2. глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п. 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, п. 7.3 табл. А.1 дод. А ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту";

- будівлю (ін. № 101301012) не обладнано системою протипожежного захисту (системою керування евакуюванням людей в частині системи оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку руху), чим порушено п. 1.2. глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п. 5.1 табл. Б.1. дод. Б ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту";

- у будівлі (ін. № 101301012) сходові клітки та коридори 1-го та 2-го поверхів, у будівлях гуртожитків вихованців (ін. №№ 101302001, 101302003, 101302004, 101302015, 101302002, 101302006) коридори і проходи, сходові клітки та коридори 1-го та 2-го поверхів не забезпечені евакуаційним освітленням, чим порушено п. 2.31. глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні;

- дерев`яні елементи горищних покриттів будівлі школи (ін. № 101301012), будівель гуртожитків вихованців (ін. №№ 101302001, 101302003, 101302002, 101302006), будівлі майстерні (ін. № 101302013), будівлі складу, майстерні (ін. № 101301014) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, чим порушено п. 2.5. глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні;

- будівля (ін. № 101301012), будівлі гуртожитків вихованців (ін. №№ 101302001, 101302003, 101302004, 101302015, 101302002, 101302006), будівля майстерні (ін. № 101302013), будівля складу, майстерні (ін. №101301014) не забезпечені первинними засобами пожежогасіння у відповідності до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом МВС України від 15 січня 2018 року № 25, чим порушено п.п. 3.6., 3.9. глави 3 розділу V Правил пожежної безпекй в Україні, п. 17 розділу III, п. 8 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України;

- двері на шляхах евакуації на виходах з будівлі школи (ін. № 101301012), будівлі майстерні (ін. №101302013) відчиняються не в напрямку виходу з будівель, чим порушено п. 2.27 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні;

- на шляхах евакуації з будівлі школи (ін. № 101301012), будівель гуртожитків вихованців (ін. №№ 101302003, 101302004) влаштовані пороги висотою більше 0,05 метри, чим порушено п. 2.37. глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні;

- в будівлі (ін. № 101301012) опорядження (облицювання) облицювання стін сходової клітки виконано з матеріалів з невизначеними щодо горючості, займистості, димоутворювальної здатності та токсичності продуктів горіння, чим порушено п. 22 розділу II, п. 2.17. глави 2 розділу ПІ Правил пожежної безпеки в Україні, п. 7.3.3 ДБН В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об`єктів будівництва";

- в будівлі (ін. № 101301012) у коридорі 2-го поверху на шляху евакуації покриття підлоги виконано з матеріалів з невизначеними показниками щодо токсичності продуктів горіння, димоутворювальної здатності та групи поширення полум`я, чим порушено п. 2.28. глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні;

- в будівлі (ін. № 101301012), будівлях гуртожитків вихованців (ін. №№ 101302001, 101302003, 101302004, 101302015, 101302002, 101302006), будівлі майстерні (ін. № 101302013), будівлі складу, майстерні (ін. №101301014) з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у відгалужувальних коробках в коридорах та приміщеннях виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, чим порушено п. 1.6. глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні;

- будівлі гуртожитків вихованців (ін. № № 101302001, 101302003, 101302004, 101302002, 101302006) не обладнані системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації), чим порушено п. 1.2. глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п. 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, п. 2.1 табл. А.1 дод. А ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту";

- будівлі гуртожитків вихованців (ін. №№ 101302001, 101302003, 101302004, 101302002, 101302006) не обладнані системою протипожежного захисту (системою керування евакуюванням людей в частині системи оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку руху), чим порушено п. 1.2. глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п. 5.2 табл. Б.1. дод. Б ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту";

- в будівлях гуртожитків вихованців (ін. №№ 101302003, 101302004, 101302002, 101302006) у коридорах використовуються килимові доріжки з невизначеними показниками щодо токсичності продуктів горіння, димоутворювальної здатності та груп поширення полум`я, чим порушено п. 2.28. глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні;

- в будівлі гуртожитку вихованців (ін. № 101302015) незахищені проводи прокладені по горючим конструкціям, чим порушено п. 1.12. глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні;

- в будівлі майстерні (ін. № 101302013) допускається розміщення горючих матеріалів на відстані менше 1 метра від елетрощита, чим порушено п. 1.18 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні;

- на об`єкті пожежні резервуари утримуються в непрацездатному стані, чим порушено підпункт 2 п. 2.1. глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні (а.с.10-34).

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зазначає наступне.

За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

Недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері охорони праці призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю працюючих.

При цьому суд також зауважує, що одним із основних завдань позивача є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного нагляду з питань контролю за додержанням законодавства про працю.

Так, Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, визначено, що ДСНС України є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності. Одним з основних завдань ДСНС України є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 №3 (в редакції наказу ДСНС України від 12.11.2018 № 661), Управління ДСНС України у Чернігівській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до частини першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Положеннями частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно пункту 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду (ч. 7 ст. 7 Закону України від 05.04.2007 № 877-V).

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 20 червня 2018 року (справа № 826/4267/16, адміністративне провадження № К/9901/12245/18) звертає увагу на таке поняття, як небезпечний чинник. Відповідно до пункту 26 статті 1 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року № 5403-VI під небезпечним чинником розуміється складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини. За позицією суду, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та/або здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Такі обставини були зафіксовані Актом.

Таким чином, наявність вказаних порушень є тим чинником, який створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Також при прийнятті рішення суд враховує правову позицію Верховного Суду, зокрема у постанові від 28.02.2019 по справі № 810/2400/18.

Частиною 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, встановлено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Щодо посилань відповідача у відзиві на те, що ним частково усунуто порушення, а саме:

- у будівлі (ін.№101301012) сходові клітки та коридори 1-го та 2-го поверхів, у будівлях гуртожитків вихованців (ін.№№101302001, 101302003, 1302004, 101302015,101302002, 101302006) коридори і проходи, сходові клітки та коридори 1-го та 2-го поверхів забезпечені евакуаційним освітленням;

- будівля (ін.№101301012), будівлі гуртожитків вихованців (ін.№№101302001, 101302003, 101302004, 101302015,101302002, 101302006), будівля майстерні (ін. №101302013) будівля складу, майстерні (ін. №1101302014) забезпечені первинними засобами пожежогасіння у відповідності до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників;

- двері на шляхах евакуації на виходах з будівлі школи (ін.№101301012), будівлі майстерні (ін. №101302013) відчиняються у напрямку виходу з будівлі;

- на шляхах евакуації з будівлі школи (ін.№101301012), будівель гуртожитків вихованців (ін. №101302003, 101302004) влаштовані пороги висотою не більше 0,05 метри;

- в будівлі ((ін.№101301012) опорядження (облицювання) стін сходової клітки, яке було виконано з матеріалів, з невизначеними щодо горючості, займистості, димоутворювальної здатності та токсичності продуктів горіння, демонтовано;

- в будівлі (ін.№101301012), будівлі гуртожитків вихованців (ін.№№101302001, 101302003, 101302004, 101302015,101302002, 101302006), будівля майстерні (ін. №101302013) будівля складу, майстерні (ін. №101302014) з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у відгалужувальних коробках в коридорах та приміщеннях виконано за допомогою паяння або затискачів;

- в будівлях гуртожитків вихованців (ін.№№ 101302003, 101302004,101302002, 101302006) у коридорах килимові доріжки прибрано;

- незахищені проводи в приміщенні будівлі гуртожитку вихованців ліцею (ін.№ 101302015) прокладені в коробі;

- в будівлі майстерні (ін. №101302013) не допускається розміщення горючих матеріалів на відстані менше 1 метра від електрощита, то суд зазначає таке.

Приписами частини першої статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що підставами для здійснення позапланових заходів є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю).

Ураховуючи те, що позивач є спеціальним органом, який здійснює контроль за додержанням суб`єктами господарювання вимог законодавства з питань праці, належним доказом усунення зафіксованих в акті перевірки порушень є результати повторної перевірки.

Відповідно до частини третьої статті 79 КАС України відповідач повинен подати докази із поданням відзиву.

Однак докази на підтвердження того, що відповідач звертався до позивача з питань повторної перевірки для підтвердження усунення виявлених порушень, суду не надано.

Крім того суд зазначає, що згідно положень пункту 6.3 Статуту Комунального закладу Черешенський ліцей , для реалізації права оперативного управління Ліцей користується майном з дотриманням вимог, передбачених законодавством, а пунктом 6.6 вказаного Статуту передбачена персональна відповідальність директора Ліцею щодо збереження закріпленого за ним майна, а також за порушення вимог пункту 6.3.

Отже, саме на директора Ліцею покладена відповідальність за дотриманням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на те, що відповідачем не надано докази щодо проведення повторної перевірки для підтвердження усунення виявлених порушень, зафіксованих в акті перевірки від 08.06.2021 № 13, а виявлені порушення створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей, та у подальшому можуть призвести до тяжких наслідків у сфері цивільного захисту і пожежної безпеки, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позову повністю.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівлі (ін. № 101301012), будівель гуртожитків вихованців (ін. №№ 101302001, 101302003, 101302004, 101302015, 101302002, 101302006), будівлі майстерні (ін. № 101302013), будівлі складу, майстерні (ін. №101301014) за адресою: вул. Шкільна, 14, с. Черешеньки, Коропський район, Чернігівська область.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.

Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області просп.Миру, 190-а,м.Чернігів,14037 код ЄДРПОУ 38590042.

Відповідач: Комунальний заклад "Черешенський ліцей" Чернігівської обласної ради вул.Шкільна, 14,с.Черешеньки,Коропський район, Чернігівська область,16231 код ЄДРПОУ 05266205.

Повний текст рішення виготовлено 14 лютого 2022 року.

Суддя І.І. Соломко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.02.2022
Оприлюднено16.02.2022
Номер документу103261428
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/9117/21

Постанова від 31.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 28.02.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Рішення від 14.02.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 17.12.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 16.08.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні